Huhtikuun hurmurit 2016 *maaliskuussa*

Olipa nopeaa toimintaa: tiistaina on lähtenyt lähete äp:lle ja äsken tuli puhelu, että pääsisitkös paikalle ens tiistaina.

Vissiin alkaa oleen viikot sen verran täys ettei enää kauheasti mietitä.

Nyt kun vielä sais pidettyä oman päänsä sen ulkokäännöksen ja synnytystavan suhteen...

Toukka16 36+3
 
Me katottiin miehen kanssa eilen se dokumentti :)
Esikoinen on korkeassa kuumeessa, joten unta on taas vähän sitä normaaliakin vähemmän takana.
Ei sillä, että olisin muutenkaan nukkunut kovin levollisesti, sillä juuri kun sain unta ensimmäisen kerran pärähti keskellä olohuoneen lattiaa soimaan sellanen vedettävä soittorasia johon ei oo muutamaan päivään koskettu ja se vähän säikäytti :/

Mulla on muutaman päivänollu nivelet ihan sika kipeet käsissä, nyt sattuu jo ihan pelkkä oleminenkin, täytyy varmaan soittaa neuvolaan ja kysyä mitä tälle vois tehdä, kun panadol ei auta :(
 
Mustikka, käännöstä ei kannata pelätä, ei sitä lähdetä tekemään jos ei ole edellytyksiä (esim jos on se napis kaulan ympäri). Vauvan vointia seurataan ennen, aikana ja jälkeen ja sun tietty kanssa.
Muutenkin perätilojen kanssa painivat, kannattaa käydä katsomassa netistä spinning babies -liikkeitä joilla voi koittaa suostutella perätilavauvan kääntymään, ovat turvallisia ja voivat vaikka toimia ;)
 
Mitähän sitä keksis sellaiseen vaivaan kun aamuyön nälkä? Mä herään poikkeuksetta klo 4 siihen että mulla on nälkä.. :( Muutenkin tuntuu että yhtenä päivänä voisin syödä hevosen ja toisena päivänä en mitään... Voi huh, sitä onnentunnetta ku nsaan vatsalaukkunikin takaisin :X3:

Sanoin eilen miehelle et ainoa mitä kaipaan lapsettoman elämässä on se et sais aamuisin herätä silloin kun kiinnostaa :D Vaikka toi meidän tyyppi herää vasta 9-10 aikaan, mut se et sais rauhassa pötkötellä ja venytellä eikä heti pitäis olla tekemässä jotain. Täytyy vaan olla onnellinen et tuo nukkuu noinkin pitkään, veljenpojat herää viikonloppuisinkin klo 7.. :unsure:

Mä kävin lukemassa tuolla toisella puolella helmikuussa syntyneiden ketjua ja tuli kyllä hetkellinen paniikki. Sieltä luin imetys- ja nukkumisongelmista ja vyöryi toi esikoisen vauva-aika mieleen aika tehokkaasti :confused: Esikoinen kun oli maailman huonoin nukkuja siihen asti kun myönnyin ja otin viereen nukkumaan, imetyksen kans oli sit omat ongelmansa. Tuli sellai "apua mihin mä oon pääni taas pistänyt"-fiilis :cautious:

Mun tekisi niin mieli ruveta siivoamaan oikeen kunnolla, mut täytyy se varmaan esikoinen viedä ulos... Vaikka siellä seisominen käy mun selän päälle ja on äärimmäisen pitkästyttävää kun ei voi tehdä oikeen mitään muuta kun katella kun toinen leikkii :unsure:
 
Meillä pojat kohta 7- ja 5-vuotiaita ja kyllähän se kaiken uudelleen aloittaminen hirvittää... Imetystä toisaalta odotan innolla, ainut mikä siinä stressaa on se, jos alussa vauva viedään osastolle ja saa lisämaitoa tms.ja imetys takkuaa alussa sen vuoksi. Tai se, että jos tämäkin on allergikko ja joudun lopettamaan imetyksen liian aikaisin siitä johtuen.

Mutta joo taas olen varmaan pari vuotta aika kiinni vauvassa ja imetyksestä.. Onneksi pojat on jo niin isoja, että se varmaan helpottaa asiaa. Ja ehkä osaan helpommin ottaa sitä omaa aikaa :)
 
Pitää kyllä itsekin katsoa tuo dokkari mikä eilen tuli :)

Teillä on kyllä ihania mahoja :love:

Mä syön kanssa noita multivitan raskaus-ja imetysvitaniineja ja aattelin syödä niitä kanssa imettäessä, kun eilen ostin taas uuden paketin :D maitohappoja en syö, mutta taidan niitäkin ruveta syömään :)

Keitin eilen kaikki tutit ja tuttipullot valmiiks. Pitäs vielä rintapumppu keittää :D

Tuli tässä mieleen, että te kellä on enemmän lapsia niin onko teillä jokainen synnytys enteilly vaikka päiviä ennen vai onko kellään ollu niin, että ei oo ollu merkkejäkään synnytyksestä ja yhtäkkiä on ruvennut tapahtumaan? :ROFLMAO:
 
Mulla kaks ekaa ei enteillyt mitenkään. Sitten vaan vedet meni ja supistukset tuli heti päälle. Viimeinen enteili jo viikoilta 20 mutta mitään ei tapahtunut. Sitten loppu ajan hyvä olo ja taas yhtäkkiä vaan vedet meni. Niinpä en odota tältäkään mitään muuta kuin että vedet sitten vaan menee jossain vaiheessa, tod näk illalla tai yöllä niinkuin aina ennenkin. Toivon vaan että tämäkin yksilö sitten 4 tunnissa pihalla :rolleyes:
Tänään täällä myös tuo 37+0. Noin 3 viikkoa jäljellä! Lähden vielä katsomaan Fiilinkiin imetysvaatteita jos jotain haluis, kun siellä tänään jotain alessa....
ja kiitti tosta dockarivinkistä, pitää katsella se vaikka tänä iltana :)
Nöösikkä 37!
 
Kapusha: Mulla on tullut ihan tavaksi jo,että käyn aamuyöstä syömässä jotain :D yleensä banaanin tms.. näin menty jo pari kuukautta. En oo ajatellut että se olis mikään ongelma,syön silloin kun on nälkä. :)
Minusta taas kuulostaa aika luksukselle,jos meillä nukuttais tulevaisuudessa edes siihen seitsemään :rolleyes: esikoisen ollessa pieni (siis vauva-ajan jälkeenkin 1-3v) meillä herättiin yleensä 5.30/6... ja illalla meni nukkumaan ysin aikaan, päiväunia nukkui max. tunnin (nekin jäi 2v kokonaan pois)... melko vähäuninen lapsi siis. Kaikki on suhteellista :D
Nyt soi kello aamuisin 7, koska esikoisella alkaa koulu 8.. Toki sen jälkeen on omaa aikaa, ja kyllähän se varmasti taas totuttelua vaatii kun tässä monta kk jo saanut aamupäivät olla itekseen.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, tänään tein päätöksen sen suhteen, että en lähde sitä käännöstä yrittämään ja sektio on siis edessä jos pieni ei itse päätä kääntyä siihen mennessä. Olen lukenut asiasta nyt tarpeeksi puolesta ja vastaan ja päätän kuunnella intuitiotani tässä asiassa. Toivon tosiaan, että Hyvinkäällä eivät koita kääntää mun päätä, koska se tuntuisi kurjalta. Ikä tuo onneksi mukanaan sen, että uskaltaa sanoa suorempaan, mitä haluaa ja vaatiakin asioita. Aiemmin olisin paljon helpommin ollut suostumassa siihen, mitä lääkärit sanoo. Ne eivät ole jumalia ja niillä ei ole pelissä juuri mitään.

Tällä hetkellä vauveli on kyllä enemmän poikittain. Tuntuu siltä, että istuskelee/puolimakaa peppu tuossa oikean lonkan päällä ja sohii jaloilla ja käsillä tuonne alas ja vasempaan kylkeen. Ei kyllä tunnu maailman mukavimmalta.

Katsoin itsekin eilen sen dokkarin Yle-areenalta. Oli kyllä tosi mielenkiintoinen ja olipa söpöjä vauvoja! :)
 
Kla tuota floradixin kräuteblusaftia käytin, sopi vähän paremmin mahalle mutta hb ei noussut sillä. Nyt on aika sama mitä käytän kun jatkuvan antibiotinkin takia maha kuralla.

Pippuri esikoinen ei enteillyt mitenkään, supistukset vaan alkoivat yhtäkkiä. Nyt on kaikkia "ennusmerkkejä" ollut jo viime vuoden puolelta asti joten eiköhän ne oikeat supistukset tälläkin kertaa ala sitten kun on alkaakseen.

On pitänyt nyt syödä hammaskipuun panacodia ja kipu säteilee jo koko päähän ja kaulaan. Hammaslääkärissä sanoivat ettei hammasta voi poistaa ennenkun on synnyttänyt mutta eihän näin voi elää!! Tulee vielä joku verenmyrkytys. :cautious:
Supistuksetkin on alkanut taas vaivaamaan enemmän pitkästä aikaa. Tälläkin hetkellä vatsa kovana ja alavatsaa polttelee joka supistuksella. mutta en valita vaan toivon että paikat olis sitten paremmin valmiina synnytyksessä näiden ansiosta.
 
Kaikkea sitä osaaki pakkautua tähän loppuraskauteen..

Meidän nuorempi kissa leikattiin eilen eläinlääkärissä suolitukoksen vuoksi. Iso leikkaus, josta pitkä toipuminen. Viimeyön heräsin tunnin välein antamaan pikkuiselle ruiskulla nestettä ja katsomaan vointia. Nyt näyttää jo aika hyvältä, kun syö itse ja on kovin pirteä. Mutta vielä tässä mennään kriittistä aikaa, kun suoli ei ole vielä toiminut jne. Kyllä mietin eilen kissan kanssa kotiin ajaessani, että toivottavasti ei ala synnytys tähän samaan syssyyn. Sais mennä ensiviikkoon kyllä nyt ihan suosiolla, että sais tuon pikkukollin ensin kuntoon.

Tänään kävin neuvolassa. Paineet oli vähän koholla, mutta pissa lähes puhdas, proteiinia ihan haaleasti yhdellä plussalla. Painoa tullut 700g/vko, mutta en enää jaksa välittää siitä. Nyt siis tullut 4kg lähtöpainoon ja turvotusta ainakin suurin osa. Kaikki muuten hyvin ja mahdollisesti en enää sitten neuvolaan menekään. Mulla on maanantaina äitiyspolille meno ja th epäili vahvasti, että siellä aletaan suunnitella jo käynnistystä sitten, kun vauvakin on silloin jo täysiaikainen ja kohdunsuu niin valmis.

Mulla ensimmäinen synnytys alkoi ilman mitään ennakkovaroitusta vesien menolla yöllä. Muut on alkaneet supistuksilla, joita on ollut enemmän tai vähemmän jo viikkoja aiemminkin. Aina se alku on tavallaan yllättänyt, vaikka sitä onkin jo odottanut.

Kovasti tsemppiä teille, joiden vauvat on perätilassa! Toivottavasti kääntyisivät vielä oikein päin.

Nyt taas painaa niin inhottavasti tuonne alas, että täytyy lopettaa ja pötkähtää hetkeksi. Tämä istuminen on nykyään hyvin epämukavaa..

Huhtihapsukkainen 36+5
 
Onhan se joo luksusta et saa nukkua sinne 9-10 asti, tosin 2v univelan jälkeen on ihan kiva et meillä vihdoin nukutaan! :D Tuo oli vauvana aivan mahdoton; heräili pahimmillaan 17krt 9h aikana joista oli ehkä kaksi kertaa syömään. Ei ollut allergioita, ei vatsakipuja vaan tykkäsi vaan olla hereillä. Sitten "hyvin nukutun" yön jälkeen herättiin 4.30-5:30.. Huh, toivottavasti tää toinen olis edes hitusen parempi nukkumaan :D Päiväunia ei enää täälläkään nukuta, valitettavasti. :sleep:

Mulla ei ollut ennen synnytystä mitään merkkejä mistään ja tosiaan sit käynnistettiin rv41+5... Ei supistuksia,ei limatulppaa ei mitään. Sitten vasta käynnistystabujen jälkeen alkoi supistelut.. Et jännityksellä odotan että miten tämän kanssa käy!

Mulla on toi lapa edelleen niin kipeä et itkua saa kohta vääntää.. Hierojaan en raaskis sijoittaa, särkylääkkeet ei auta ja mitään mobilatia tms ei saa laittaa raskaana...:cry:

Te kellä on pesänrakennusviettiä niin voisitte lahjoittaa sitä tännepäin vähäsen. Mulla ei oo minkäänlaista, ainoastaan ärsyttää tää jatkuva sotku mitä ei vissiin saa millään talttumaan ikinä :eek::eek: Joka päivä saa siivota samat asiat...
 
Kapusha: Älähän haaveile kuuta taivaalta ;):ROFLMAO: Meillä on puoli vuotta esikoinen heränny klo.4:00 eikä muuten nuku sen jälkeen vaikka mitä yrität, näin ollut vauvasta saakka, sille on kokeiltu kaikkea mahollista mutta mikään ei auta, sillä vaan on oma rytmi ja piste :eek: Alkaa aina syksyisin nuokkumaan illasta ja heräilemään aikaisin n.5-6 maissa, sitten kun siirretään kello talviaikaan niin heräily alkaa neljältä, pari kertaa herännyt kolmenkin jälkeen :confused: Ja ihan sama nukkuuko päiväunia ja pitääkö väkisten hereillä tms, kaikki kokeiltu.. Nyt kuitenkin onneksi ollut eka vuosi ettei ole tarvinnut nousta sen kanssa niin aikaisin ylös kun on jo esikoululainen, osaa yksikseenkin touhuta jotain mutta tahtoopa tuo käydä kyselemässä jatkuvasti että saako ottaa sitä ja tätä, ja että ei oo tekemistä jne että semmosta koiranunta aina aamuyöt senkin takia. Mutta tähän on tottunut kun ei vaihtoehtoja ole.. en jaksa muistaa edes milloin olisin nukkunut esim 9:00 :geek: Ja illasta se on niin väsynyt että jos jonnekin lähdetään kuuden aikaan illalla ni kyselee että miksi pittää yöllä lähtee :D

Mulla esikoisen synnytys käynnistynyt yöllä vesien menolla, kaks sen jälkeen supistuksilla ja en muista ainakaan että isommin olis supistellu ennen tositoimia :) Nyt onkin aivan erilaista kun supisteluja ollut useamman viikon.. saas nähä miten tämän käy.. varmaanhan tuo menee siihen käynnistykseen mut oisin niin onnellinen kun käynnistyis itsekseen (y):)
 
Helou! Nyt on neuvolassa käyty, eipä ollu mitään kovin kummoista,;samat jutut :) verenpaineet mulla on hyvät kuten on muutenkin ollu (116/71), mut pulssi oli 85, mikä on mulle tosi paljo ku normisti 55. Mulla eilen tykyttikin iha kauheesti kurkun kohdalla pulssi ja sanoin siitä neuvolas, nii se varmaan siks ku vauva painaa jo tuolla ja kun oon pitkä ihminen, nii veri ei ehkä niin nopeesti kierrä tonne ylös asti. Tai jotai sellasta :D Oma paino mulla oli noussu kilon viikossa, mikä lairettiin kyllä nyt turvotuksen piikkiin. Mua kyllä ärsyttää tuo painoasia, mut minköpä tekee. En nyt oo kyllä omasta mielestä iha merkittävästi herkkujakaan syöny ja lenkillä käyn useamman kerran päivässä+jäytän meidän kissat valjaissa lenkillä! Noo, jospa se tästä :O
Me hommattiin pari viikkoa sitten kissoille tohon takapihakle kissatarha, niin on tyttöillä vähä muutakin virikettä jos mamma ei niin usein pääse ulkona käytämään kun vauva syntyy.

Nyt on ollu etova olo ja alamassa paineen tunne. Mä oon jotenkin ihan täynnä jo noita neuvolakäyntejäkin, en tiiä miks tuli tänään jotenkin nii ärr olo koko käynnistä :D ja mun neuvolakortin tilakin jo loppu, eli otetaan toinen lipuke käyttöön, jos ens viikollakin on sinne mentävä. Hohhoijaa... :D

Anscu ja pikkuinen 38+2
 
Ja Huhtihapsukkainen, paljon tsemppiä teidän pikku kisulle! ♡ Mä ymmärrän niiin hyvin sun huolen, että kisulla kaikki ok, kun itselläkin näitä mia karvavauvova 2 löytyy jane on niin älyttömän rakkaita itelleni ja mun miehelle♡ onneksi käytit hyvissä ajoin kisun lekurilla ja tukos on nyt leikattu!♡
 
On pitänyt nyt syödä hammaskipuun panacodia ja kipu säteilee jo koko päähän ja kaulaan. Hammaslääkärissä sanoivat ettei hammasta voi poistaa ennenkun on synnyttänyt mutta eihän näin voi elää!! Tulee vielä joku verenmyrkytys.
Tuolta toukokuisten puolelta tervehdys.
Mulla edellisessä loppuraskaudessa (2013) alkoi aivan karmea hammassärky ja hammas vedettiin pois viikolla 37+ Kuulemma vähemmän vaarallista, kuin suussa mätänevä hammas. Toki sain antibiootit ja särkylääkkeet lisäksi. Kannattaa ehkä kysyä vielä toisen hammaslääkärin mielipide. Ei sekään ole kauhean kivaa toipua synnytyksestä hammassäryn kanssa...

Zenmama 31+
 
Kääk!! Eka vauvasyntyny!!♡♡♡ Aivan ihana uutinen Lily!♡ onnee mahottomasti koko perheelle!♡ jos mahollista, niin kerrotko tänne synnytyskertomuksen sitten kun kerkeät/jaksat/pystyt? :) superisti vielä onnea ja hyvän kokoinen pikkuinen!♡

Anscu ja Pikkuinen 38+3
 
Onnea Lily!! <3 ! Jee eka vauva meidän ryhmään! :) Kunhan jaksat/kerkeät niin synnytyskertomusta olis mukava kuulla!!

Ilmottelettko aina että millä raskausviikolla vauva syntynyt noiden mittojen lisäksi, nii päivitän listaa tohon etusivulle! Sanoin tuossa aiemmin,etten ehkä jaksa päivitellä enää listaa huhtikuulle, mutta toisaalta kyllä oon karsinut ton meidän listan aika pieneksi ja poistanut epäaktiiviset, enkä lisäillyt uusia enää tässä kuussa, joten ehkä minä jaksan päivitellä sitä vielä ensi kuunkin, kuitenkin varmaan tässä kuussa jo tulee useita vauvoja, niin ei ole niin paljon hommaa ensi kuulle! Tietty,jos on joku muu vapaaehtoinen, niin luvotutan mieluusti pestin hälle..:D

Tänään taas neuvolapäivä.. alkaa tosiaan puuduttaa tää jokaviikkoinen ravaaminen siellä! Sen lisäksi ohjelmassa tuttipullojen/tuttien pesu & keittäminen! :)

Katjuska rv 37+1
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Lily !!!!!! Ihania uutisia :) "Meidän" ensimmäinen vauva, tässähän tuli aamusella ihan kyynel silmään :)

Mulla ei ole ikinä ollut mitää ennakkovaroituksia synnytyksestä. Esikoista meni tulppa samana päivänä kun synnytys käynnistyi, ehkä se oli jonkinlainen ennakoiva merkki?
 
Onnea lily:love: rupes ihan kyyneleet tulemaan, kun luin ton :ROFLMAO: ja enemmän haluaa nyt oman vauvan syliin:love:

Mä rupee olemaan niin valmis nimittäin synnyttää, nukkumisesta ei tuu enää nimittä yhtään mitään. Koskee joka paikkaan ja sitten, kun jotakin kohta alkaa helpottaa niin johan rupee toista kohtaa koskemaan. Ja öisin on vaan enemmän ruvennut tulee menkka jomotuksia yms :cry:

Munkin ärsyttää vähän tää mun painon nousu. Vaikka nyt loppua kohden sitä ei ole tullu paljoa, mutta silti :( kun yhteensä on tullu joku 13kg painoa lisää :( vaikka kaikki sanoo, että ei näy. Sori tänään mulla on vähän tämmönen masennus ja valitus olo :D

Onneks sentään ulkona paistaa aurinko :)
 
  • Tykkää
Reactions: anscu
AOS
Onnea Lily!! :) Vaikken uskokkaan, että tässä itse lähtisi synnärille vielä pitkään aikaan, alkoi hieman (hyvällä tavalla) jännittää tuleva koitos! ;)
Isukki-ihminenkin lähti juuri viikonlopuksi työmatkalle muille maille, joten nyt viikonlopun aikana ei ainakaan ole kovin toivottua vauvan ulostautua!

Hei, bongasin yhdestä vanhasta vauvakirjasta tekstin, että esimaitoa voisi pumpata vauvalle valmiiksi (pakkaseen)? Kuulemma istukan irtoamisen jälkeen erittyy aina siltikin tätä kolostrumia, vaikka olisikin etukäteen tyhjennellyt tissejä, joten vauva ei jää ilman ravintorikasta ensimaitoaan..(n)

Onkohan jotain vanhaa infoa, vai vielä paikkaansapitävää. Mitä mieltä olette? o_O:D
 
Kla
Paljon onnea Lily! :) <3 Ihania uutisia :) Oon ihan täpinöissä ja hymyilyttää vaan!

Mä kävin toissapäivänä siellä neuvolassa. Paineet ja arvot oli hyvät, painoa tullu 10kg raskauden alusta. Vauva oli niin alhaalla, ettei lääkäri uskaltanut katsoa kohdunsuuta sen tarkemmin, joten ei osannut kohdunkanavasta ja kohdunsuusta sanoa. Lääkäri sanoi että vauva voi syntyä milloin vaan.
Mä olin syönyt Omega-rasvahappoja tähän asti, mutta lääkäri suositteli lopettamaan ne saman tien, koska saattavat vaikuttaa veren hyytymiseen synnytyksessä.. Hurjaa, en ollut tuota tiennyt!
Hemoglobiinia ei otettu. Niin se floradix on niin mieto rautalääke, ettei nosta hemoglobiinia (en ollut sitäkään höppänä tiennyt) ja lääkäri suositteli mulle ihan kunnon rautatabletteja synnytyksen jälkeen, pahoinvoinnista huolimatta.

Täällä pidetään kaikki sormet ja varpaatkin ristissä, että kaikkien vauvat kääntyisi oikein päin!
Mulla ei esikoisen synnytys enteilly mitenkään, heräsin vaan aamuyöstä vesien menoon ja koviin supistuksiin.

Pähkinäpuu: ois tosi kivaa nähdä! Niin mukava sattuma että tekin asutte Nummelassa! :) Voitaisiin käydä vaikka koirien kanssa lenkillä tai vauvojen kanssa ulkoilemassa kunhan ovat syntyneet :)

T. Koala ja pikkuihana 36+0
 
  • Tykkää
Reactions: Pähkinäpuu
Kla
AOS: mä kysyin tuosta viimeksi neuvolatädiltä, että saako maitoa pumpata ennen kuin vauva on syntynyt, mutta hän ei ainakaan lämmennyt idealle.
Kun olin jostain lukenut, että raskausajan diabeteksestä kärsiville äideille maidon pumppaamista suositellaan vikoilla raskausviikoilla..
Täti sanoi, että nännejä voi alkaa hieroa ja rasvailla rv 38 jälkeen. Se kuulemma aiheuttaa supistuksia.
 

Yhteistyössä