Huhtikuun hurmurit 2016 *tammikuussa*

Lilyofthewalley: Tervetuloa! :) Kerrotko lasketunajan, ja monesko lapsi tulossa :) +halutessasi iän ja synnytyssairaalan! ja vauvan sukupuolen :D
Kiitos! 29.3. Ensimmäiseni olisi määrä saapua :) ikää on 22 vuotta ja poikaa on lupailtu!

Osaisiko joku neuvoa miten tuon nimimerkin voisi vaihtaa, siihen tuli pieni kirjoitusvirhe joka häiritsee hirveästi! Voiko sen vielä korjata, koitin omista tiedoista mutta en osannut :D
 
Tervetuloa Lilyofthewalley! En valitettavasti osaa auttaa, näinköhän nimimerkkiä saa enää vaihdettua jälkikäteen?

Meiltä puuttuu enää imetysliivit. Periaatteessa hoitolaukku ja joku tuttipullokin vois olla, mut Libero -laukku käy hoitolaukusta ja pullot kerkee myöhemminkin. Pitäis hakea se babybox Lastentarvikkeesta.

Ei mennyt uimahallireissu ihan putkeen. Supisti niin pirusti ettei tullut mitään uimisesta eikä vesijumpasta. Oon aika pettynyt :( yritän ehkä myöhemmin uudelleen. Se olis niin hyvä liikuntamuoto!
 
Kärsiikö joku muu hirveistä liitoskivuista? Mikä niihin auttaa?

Mun koko raskausaika on ollut melko helppo ja vähäisillä vaivoilla on selvitty. Joskus rv 29 paikkeilla (nyt 31 ja jotain :D ) iski kuin salama kirkkaalta päälle hirveät liitoskivut. Kipu tuntuu eniten kävellessä ja pahimpana nivusissa. Töitä olisi vielä kolme viikkoa jäljellä, enkä haluaisi jäädä vielä pois. Syy-seuraussuhde on kuitenkin selvä, joka työpäivän jälkeen kipu edellistä pahempi, ja eilen illalla en meinannut enää pystyä kävelemään välillä.

Nyt yön jälkeen tilanne parempi, ja viikonlopun jälkeen menee varmaan hyvin taas ekat 2-3 työpäivää.. Onko mun vaan myönnettävä tappioni ja jäätävä saikulle, vai olisko tähän joku kikka kolmonen mitä en ole tajunnut koittaa?
 
Tervetuloa Lilyofthewalley :) Minäkään en osaa auttaa tuossa nimimerkkiä asiassa :/

Joo ei löytynyt unipöykylää täältäkään :D Vähän harmittaa. No tänään pitää käyä katsomassa uutta sohvaa niin jospa jostakin huonekalukaupasta löyty joku vastaava tuote :ROFLMAO:

Joo nyt oli kyllä varmaan kauhein yön ikinä nukkua. Koski lonkkiin ja sitten rupes kiertämään mahassa. Ärsyttävää nukkua aina tyyliin 1h ja sitten herätä sitten taas nukkua ja herätä ja nukkua ja herätä...:(

Hei tietääkö muuten kukaan, mitä tolla rv 35-36 lääkärissä tehdään? :) Tietenkin varmaan hiukan riippuu paikkakunnasta, mutta yleisesti :)
 
Pippuri: En osaa sanoa mitä tehdään lääkärikäynnillä noilla viikoilla, kun täällä ei ole nykyisin kuin yksi ainokainen lääkärikäynti rv 26 (ei väliä onko ensi-,vai uudelleensynnyttäjä).
Esikoista kun odotin,niin oli rv 36 lääkärikäynti/synnytystapa-arvio, niin siinä ultrattiin ja tehtiin sisätutkimus, ja sisätutkimus myös B-RAPUN kautta!!!! Olin ihan järkyttynyt kun lääkäri tunki pari sormea miun takalistoon ja sit oikein heilutteli niitä sivuille, että tuntee onko ahtaat lantion luut.. No tuli sit siihen tulokseen että voi olla vähän ahtaat, ja eikun sama tutkimus uudestaan rv 38.. hyi hitto! No nyt jänskättää kun ei enää minkäännäköistä kokoarviota saa, että jos onkin tulossa iso vauva, niin miten se mahtuu tulemaan, kun viimeks oli että max 3,8kg mahtuu..

Nimimerkkiä
ei varmaan pysty vaihtamaan enää, täytyis tehdä uusi profiili vissiin..

Katjuska rv 30+2
 
Lilyofthewalley minäkin yritin joskus ettiä mistä vois vaihtaa nimimerkin, niin en kyllä löytäny yhtään mistään! (n)

Mulla on tuota närästystä ollut myös, jouluna varsinkin ihan hirveästi, mutta heti kun vaihdoin tähän radi-ruokavalioon, loppui tai ainakin lievittyi närästys niin paljon, ettei välillä pientä tunnetta edes huomaa.

Toinen vaiva mikä mulla on nyt vähän lisääntynyt, on pohkeiden suontenveto! Lähinnä nukkuessa ja kun herätessä venyttelen yhtäkkiä jalkoja. Pitää äkkiä pompata sängystä ylös että loppuu.
 
Tervetuloa Lilyofthewalley minunkin puolesta! :)

Katjuska; En oo ikinä kuullut, että kenellekään olisi tehty sisätutkimusta b-rapun kautta! Sä oot siis eka :confused: Ja vaikka itse oon ollut äitiyspolilla seurannassa kummassakin edellisessä raskaudessa useita kertoja, niin sielläkään ei moista harrasteta. Aika mielenkiintoista.. :rolleyes:

Mä olin isoilla ruokaostoksilla isossa kaupassa tässä yks päivä ja totesin, että jäi viimeiseksi kerraksi tän raskauden aikana. Aiempien alapää- ja selkäkipujen lisäksi pystyssä ollessa ja kävellessä tulee alavatsalle kipua ja painetta, välillä supistaakin :( Saa mies hoitaa isot ostokset tästä eteenpäin.
Kotiin pitäisi hankkia vielä jokin hoitotaso, uusi pinnasängyn patja, vaipat, talkkia ja sinkkivoidetta + pyllypyyhkeitä ainakin. Niin ja jonkinlainen roskin vaipoille pitäis hankkia myös. Kaksi tuttia jo ostin aikaa sitten. Pinnasänky, vaunut, turvakaukalo, manduca, sling-mallinen kantoliina, matkarattaat, amme löytyy jo aiempien jäljiltä. Tai tuo sling-liina on uusi. Hoitolaukuksi sopiva laukkukin löytyy.

vaimo ja vaavi rv 27+5
 
En ole paljo kirjotellu viime viikkoina, mutta keskustelua olen seurannut. Eilen tuli rv 30 täyteen. Keskiviikkona oli neuvola ja kaikki oli hyvin, mutta sf mitta huiteli yläkäyrällä. Oli 29,5 cm :eek: 10.2 seuraava neuvola sitten..vähän jännittää että minkä kokoinen poikuus sieltä syntyy kun mahakin on niin iso jo. Haluaisin kokoarvioon myöhemmin. Meilläkään ei ole autoa, joten kauppareissut tehdään jalkaisin. Tosin viime viikkoina kävely jo vähä vaivalloista enkä oikeen voi kantaa painavaa reppua kun alkaa heti jomottaa mahaan, kaupallekkin matkaa yhteen suuntaan 2,5 km. Ollaankin tilattu nyt kaksi kertaa kauppakassi palvelulla ruuat yli viikoksi kerralla niin ei miehenkään tarvitse yksin raahata ostoksia niin useasti viikossa. Lenkkien yhteydessä sitten haettu maitoa jne. Öisin heräilen koska asennonvaihto on aika työlästä, alapäätä jomottaa niin pirusti :mad: tyynyillä olen vuorannut itseni jokapuolelta :D lähes kaikki hankinnat ollaan tehty paitsi pinniksen patja ja kaikki pikkusälä puuttuu. Mahaa kiristää kovin, mutta onneksi vielä olen välttynyt raskausarvilta. Tammikuu meni nopeasti kouluhommia tehdessä ja toivonkin että seuraavat kuukaudet menee yhtä vauhdikkaasti :) :love:
 
Ei oo onneks täälläkään 3 edellisen aikana b-rapun tutkimuksia tehty .
36 viikon lääkärissä on edellisissä katsottu tarkkaan kohdun suun tilanne, vauvan asento ja kokoarvio suurinpiirtein. Aika perushuttua!
Unet maistuu täällä hyvin, mutta herään joka kerta asentoa vaihtamaan. Nukkuessa saan hyvän asennon mutta kääntyminen on kuin olisi norsu posliinikaupassa
Liitoskipuja on täälläkin, mutta niille ei kai voi mitään. Ne on kuitenkin vaan oma vaiva niin kyllä ne kestää. Lyllertämistähän tämä on....
Täälläkin satunnaisia suonenvetoja. Edellisessä raskaudessa niitä oli tosi paljon! Nyt yritän ehkäistä niitä juomalla vettä ja ottamalla iltaisin magnesiumin. Aika hyvin pysyneet poissa!
Supistelee, supistelee... Sitä päivät nykyään on. Onneks eivät avaa vielä paikkoja!!! Enää 4 viikkoa töitä, uskomatonta!!!!! Kyllähän ajatukset tuolla vauva-ajassa alkavat jo yhä enemmän pyöriä.

Nöösikkä 30+2
 
Ää, flunssa pirulainen iski, muutenkin ihan sippi, kun oli vielä kouluviikonloppu -joku hullu keksi alkaa opiskella töiden ohella:whistle:

Eipä ole täälläkään ikinä B-rapun kautta tutkittu mitään, enkä kyllä usko jääneeni mistään kivasta paitsi:LOL:

Pitäis koputtaa puuta, mutta mulla ei ikinä ole tullut liitoskipuja kuin vähän synnytyksen jälkeen. Silloin jomottaa alakertaa, jos on pitkään jalkeilla yhteenmenoon. Nyt kyllä pakkaa turvotusta alakertaan, jos istuu tai kävelee paljon päivän mittaan. Aamulla paikat on ihan normikunnossa, mut illalla tosiaan enää ei.

Lihaskramppeihin herätään täälläkin ihanasti aamuyöstä, ja veskireissut siihen päälle. Liikkuminen hengästyttää, varsinkin ylämäessä on joskus pakko pysähtyä lepäämään, kun tuntuu, et nyt tukehtuu.

Mä jätän loput hankinnat suosiolla äitiyslomalla hoidettavaksi, töissä on ihan hirvee kiire, ja vaikeita asioita ratkottavana, ja siihen tuo opiskelu päälle, joka sekin vaatii tiukkaa ajattelua ja keskittymistä,niin tuntuu, et yhtään ei enää riitä aivokapasiteetti sen miettimiseen, et mitäs se vauva vielä tarviikaan.

o ja 27+3
 
Minäkin oon nytten parina yönä heränny siihen. kun suonta vetää pohkeesta...Inhottava tunne! Ja nyt kanssa muutamana yönä on kiertäny mahassa ja pierettäny ihan kauheesti.....:confused::ROFLMAO::oops:

Eilen tuli tehtyä laskiaspullia ja tänään aattelin sitte leipoo mokkapaloja ja kinkkupiirakkaa =D No onneks tulee vieraita nii ei tarvii ite kaikkee syödä :ROFLMAO:

Hei minkä takia muuten ei suositella selällään nukkumista? Mulle ei oo koskaan neuvolassa sanottu sitä syytä (n)
 
Täällä on myös yöt tosi pätkittäisiä, 3-4 kertaa pitää käydä vessassa ja välillä nukahtaminen on sitten vaikeaa. Kädet meinaa puutua ja sormia pakottaa. Mutta onneksi ei ole suonenvetoja ja liitoskivutkin rauhoittumaan päin.

Laskin tänään, että 22 työvuoroa olisi enää jäljellä ja sitten alkaisi äitiysloma. Voi kuinka odotankaan maaliskuuta! Jotenkin sitten kaikki on jo niin lähellä ja vauvakin turvallisilla viikoilla, että voi oikeasti vaan rauhoittua odottamaan pikkuisen maailmaan tuloa.

Meillä on hommattuna 8 tuttipulloa ja pari tuttia. Toki yritän alkuun imettää, mutta täysimetys ei ole koskaan ollut minun juttuni, joten varaan kyllä korviketta kotiin jo ennen synnytystä. Tutit ajattelin keittää siinä synnytyksen lähestyessä ja ottaa sairaalaan tutin mukaan. Pullot kerkeää keittää sittenkin, kun tullaan vauvan kanssa sairaalasta kotiin.

Täällä useat ovat kirjoittaneet, kuinka vauva liikkuu kovasti ja ihan sattuukin liikkeet. Mutta onko kellään muulla tällaista rauhallisempaa tyyppiä kuten meillä? Olen huomannut, että vauveli liikkuu kolmisen kertaa päivässä; aamulla, päivällä ja illalla. Nuista kaksi kertaa on yleensä vain pientä käsillä nyrkkeilyä ja kerran päivässä intoutuu sitten mylläämään enempi, potkii ja pyllistelee. Mutta sitäkään ei kauaa kestä. Välillä meinaan huolestua hivenen, kuten eilen, kun illalla ei liikkunut ollenkaan. Mutta sitten muistan taas meidän vanhemman tytön odotusajan, jolloin saattoi mennä parikin päivää ilman liikkeen liikettä. Ja terve tyttö syntyi. Täytyy kysäistä seuraavassa neuvolassa kuitenkin, että missä vaiheessa pitäisi lähteä tarkistuttamaan vauvan kuntoa, jos liikkeet vielä tästä vähenee.

Sokerit on pysyneet suht hyvinä, pari ylitystä on tullut ja selkeesti yhdistettävissä huonoon itsekuriin eli herkutteluun.

Täytynee lähteä käväisemään kaupassa ja sitten olisikin iltavuoro edessä. Neljä iltavuoroa ja sitten kolme vapaata..ja sitten ollaanki taas jo viikonlopussa!

T. Huhtihapsukkainen 30+1
 
Mä ymmärsin, että selällään nukkumista ei suositella, kun maha voi painaa isoja verisuonia ja/tai vaikeuttaa hengitystä. Varmaan aika yksilökohtaista, mä ainakin makasin niin pitkään selällään kun hyvältä tuntui.

Liikkeet on mulla myös usein kivuliaita, tuntuvia ja hyvin näkyviä myös :D tuntuu että kaveri yrittää tulla nahan läpi.. oon yrittänyt lohduttautua sillä, että vilkkaus on hyvä merkki, eikä ainakaan tarvi miettiä onko toinen elossa..

Mulla on vielä hankinnat vähän vaiheessa, isoimmat jo toki hommattu. Totta puhuen en ole suonut vielä ajatustakaan tuttipulloille saatika niiden keittämiselle.. äitiyslomalla sitten :)

31+5
 
Hei kaikille! Pääsisinköhän minäkin vielä mukaan keskusteluun? Olen seuraillut ketjua jo jonkin aikaa, mutta nyt vasta sain tunnukset luotua

Olen 36 vuotias ja perheeseen kuluu mies ja kaksi alle kouluikäistä lasta, 4- ja 6-vuotiaat. Yllätys kolmosen la on 21.4. Raskaus on ollut kaikkea muuta kuin helppo ja pisteeksi i:n päälle sain muutama viikko sitten rd-diagnoosin. Diagnoosi tuli täysin puskista, minulla ei ollut ainoatakaan riskitekijää ja 2/3 arvosta oli pahasti pielessä.

Valmistautuminen vauvan tuloon on vielä aika vaiheessa.. Edellisistä ei juuri ole mitään jäljellä, lähes kaikki tavarat myytiin, koska lapsiluvun piti olla täynnä Nyt on hommattu rattaa, joitakin vaatteita ja siskolta saadaan kaukalo, pumppu ja pinnis. Pulloja ajattelin varata vain yhden, enkä sitä kiehuttele ennen kun on tarvetta. Edelliset menneet täysi-imetyksellä ja tarkoitus olisi mennä pelkällä tissimaidolla 5-6 kuukautta. Toivottavasti onnistuu!
 
Suonenvetoja täälläkin. Hain magnesiumia ja suositeltiin ekat päivät ottamaan tuplana :) oikeassa pohkeessa kun tuntui olevan oikein kestosuonenveto.

Täällä vaan pakataan ja jännätään huomista. Totesin nyt itsekin ettei musta ole muuttoavuksi, iltaisin alkaa paikat särkemään ja harkkasupistuksia tulemaan jos rehkin liikaa. Keskityn siis purkamiseen ja tapettien repimiseen. Vähän kyllä jännää helmikuu, ihan liian kiirettä. Onneksi mies on ylihuolehtiva joten pakottaa lepäämään välillä :LOL:

Liikkeet ei mulla yleensä satu, vain jos tökkii rakkoa. Nyt on keksinyt beibi kivan jutun; pönkkää jalkansa kylkiluiden alle ja sen jälkeen ei kumarrella. Hieno juttu varsinkin töissä kun pitäisi kumartua alahyllylle. :confused:

Mä en edes uskalla ajatella mitä kaikkea pitää vielä hankkia, tutkin sitten älomalla kun on purkamiset pitkällä. Onneksi on jo pinnis, vaunut, turvaistuin ja vaatteet ettei hätä iske jos beibi päättääkin tulla ajoissa. :LOL:

Unipötkylän on kuulemma moni korvannut imetystyynyllä :)

Nyt lisää pakkausta ja ajattelin toteuttaa sunnuntai himoni ja lähettää miehen hakemaan kebabbia :LOL:
 
Täällä nyt flunssan kourissa todella mennään TAAS! Pahenihan se :( Ihmekään kun ollut influenssaa sairastava poikanen hoidettavana. Nyt vain ei yskä vaivaa. Pahinta oiretta tukkoisuus ja päänsärky. Seurailla nyt muutama päivä vointia mihin suuntaan menee. Kaikkiaan kuudes viikko tauteilua alkamassa.
Ja ettei vastustelu tähän sairasteluun lopu, niin eilen sammui kännykkä lopullisesti ja hiussuoristajakin teki tenät. Edellisv.loppuna kenkkuili auto.

Suonenvetoa
oli yhtenä yönä ja sen päälle olikin oikea jalka omituinen koko päivän. Magnesiumlisää pitääkin käydä vielä hakemassa.

Vauvan liikkeistä:
Rauhallinen tapaus tuntuu olevan. Edellisissä raskauksissa en aikaisin edes liikkeitä tuntenut ja loppuvaiheessakin aika vähänlaisesti, kun nvla:ssa aina kyseltiin. Nytkin iltaisin vähän aikaa liikkuu ja joskus aamuisin ja päivisin. Ei edes osaa odottaa hirveää liikkumista, mutta aina välillä jotain elonmerkkejä antaa sentään :)
 
Helou! Tervetuloa uusille keskustelijoille! :)
Täällä on ihan mukava vloppu takana, mies käytti mua eilen ravintolassa syömässä, pientä luxusta arkeen ja nyt kun kannattaa vielä näistä hwtkistä ottaa kaikki ilo irti, kun kahdestaan rauhassa pääatään syömään :)
Meille valmennuksessakin sanottiin, että nyt kantsii tehdä puoliskon kanssakin kaikkee, mitä yleensäkin tykätään tehdä ja nauttia :)
Itselleni oon kans nyt alkanu iha tietoisesti kaikkee ihanaa rentoutumista varailemaan, tällä viikolla oli se hieroja, huomenna kampaajalle aika ja sit seuraavalle viikolle jalkahoitajalle aika :)
Sitten viel ois mukava ottaa joku kasvohoito ja hieroja ennen laskettua aikaa, niin on tämäkin mamma fressinä :D
Mulla on tuo iskias koko ajan vaivannu ja nyt tuntuu kummalllakin pakaran puolella kipua. Saas nähä, miten tää etenee!

Mua jotenki vägä masistaa, ku kiloja vaan tulee. Ihana toki, kun masu kasvaa♡ mut siis tää oma olotila kun hengästyy ja ähkii ja liikkuminen koko ajan hankalampaa. Välillä tuntuu, että viikotkin vaan matelee..
Mun miehellä ehkä pieni stressinpoikanen tästä suuresta muutoksesta, huomaan että puhuu koko ajan rakkaasta liikuntaharrastyksestaan ja kertoo miten aikoo alkaa siinä kilpailemaan tänä vuonna. Musta tuntuu, että hän pelkää ettei enää sais sitä harrastaa, kun vauva syntyy, ja kyllä mä sit toki sanon, että mustakin on hyvä kun on harrastus ja toki sitä kerkee harrastaa vaikkka vauvakin taloon tulee♡
Ollaan tehty myls suunnitekmaa, kumpi harrastaa tai iha vara nukkuu/leoäilee missäkin vaiheessa vuorokaudessa. :) Saa sit nähä miten se käytännössä menee ;D

Anscu jaa Pikkuinen 31+5
 
Pumpuli tsemppiä! Sullapa paljon on flunssia ollut. :/

Selällään nukkumista ei suositella kun painaa isoja verisuonia mutta ainakin mulla onnistui hyvin etuistukan kanssa eli ilmesesti istukan sijainti vaikuttaa? Nyt kun istukka on ihan takana niin alkaa huimata ja oksettaa ja silmissä sumenee jos selällään makaan.

Suonenvetoja on oikeassa jalassa ollut ja yks yö luulin jo että veritulppa on kun sattu niin paljon ja pitkään.. ja loppupäivän oli jalka hellänä :/

Vauvan liikkeet sattuu! Tänäänkin vauva on liikkunut ihan koko päivän ja vatsalihakset/kylkiluut on tosi kipeenä kun päällään on sinne paukuttanut. :( ja maha kun on niin korkealla jo niin oksettaa ja närästää ja hengästyttää.
Esikoisesta ei ollut tätä ongelmaa kun sf-mitta oli pieni ja koska oli etuistukka niin liikkeet tuntui tosi vaimeasti ja harvoin. Ei sitä osannutkaan aatella että näin iso ero voi olla kun istukka takana :eek:
Äsken kaveri hikkasi ihan alhaalla ja jalkaa yritti tunkea tuosta ylimpien kylkiluiden kohdalta nahasta läpi eli vielä on tilaa pyöriä ympäri, tajuis vaan jäädä pää alaspäin!

Ja se iloisin uutinen; tänään oli viimeinen työpäivä! :D Virallisesti olis ollut tiistaina mutta ajattelin tehdä tänään niin pääsee sijainen aloittamaan heti kuun alusta. Nyt pääsee nukkumaan ja lepäämään ja lihomaan :D

Vessassa ei tarvitse yöllä käydä luojan kiitos. Tämä oli se yksi tärkein mitä esikoistakin odottaessa arvostin. Taidan olla aika poikkeus???? Välillä herään suonenvetoihin/ muihin kipuihin yöllä ja se on tarpeeksi. Oon väsynyt 8h unienkin jälkeen, jos joutus yöllä ravaamaan vessassa niin pää lahoais, vauvan kanssa saa sitten tarpeeksi valvoa. :ninja: Kaikki sympatiat vessaravaajille!! :sleep:
 
Sadeyes; täällä toinen jonka ei tarvii rampata vessassa. Ainakaan vielä :D mutta kyllä minä heräilen useesti ku asennonvaihto on niin työlästä.

Aikalailla tasan kuukaus mammaloman alkuun, vaikka aika rentoa tämä elo on ollut syksystä asti kun aloitin opiskelut AMK:ssa monimuotona. Koulua vain 1-2 pv kuussa jos sitäkään :D saa ite aikatauluttaa elämän ja opiskella sillon ku huvittaa. :whistle: Huomenna jo helmikuu!
 

Yhteistyössä