Huhtikuun hurmurit 2017 *tammi-helmikuussa*

Kiitos kaikille tsemppaajille!

Tässä lukiessa näitä odotteluita, alkoi ihan jännittämään. Voi jestas miten ihmeellistä, että pari kuukautta ja pitäisi lapsosen olla sylissä. On vain niin ihmeellistä, kun en ole koskaan edes pitänyt sylissä lasta/vauvaa, saati hoitanut.

Välillä vaikea tajuta edes omaa raskautta vaivoista huolimatta, mutta ei ymmärrä siltikään että kasvatan sisälläni ihmistä. "On vain tälläinen olotila", mutta kaikesta siitä huolimatta raskaus tuntuu edelleen absurdilta. Varmasti hidastavasti tähän raskauden ymmärtämiseen ja äidiksi kasvamiseen on vaikuttanut voimakas synnytyspelko. Onneksi on pelkopoli, sieltä tullut kyllä valtavasti apuja. Toivoisin, että hoitava kätilö olisi sama kuin siellä, toisi turvaa valtavasti
 
Tervetuloa mukaan MinniBaby :) On kyllä kiva, että pääsee ultraan usein, itse käyn tällä hetkellä n. neljän viikon välein äitipolilla ja loppuraskaudesta käyntejä tulee vielä useammin. Tavallaan olen myös iloinen siitä, että todennäköisesti synnytys käynnistetään, kun ne viimeiset viikot ovat kai yleensä tosi raskaita. Vaikka olisihan se tietysti hienoa, jos käynnistyisi itsestään. (y)

Toivottavasti vauva kääntyy itse tai kääntäminen onnistuu, mippis!

Kuulostaa jotenkin tutulta, Orvokki, itsekin mietin välillä, että niin ihan oikeastiko meille on pian tulossa vauva. Vaikka maha on jo sen kokoinen ja liikkeet niin selkeitä, ettei raskautta sinänsä voi unohtaa, niin tämän sisäistäminen on jollain tavalla hankalaa. Mutta eiköhän se siitä sitten viimeistään, kun saa odotetun nyytin syliinsä :love:

Melkein on alkanut harmittaa, etten ottanut varhaistettua äitiyslomaa, kun kaikkea järjestettävää on niin paljon, eikä sitä oikein töiden ohella ehdi/jaksa mitään.. No, olen kuitenkin tyytyväinen, että jaksan edelleen käydä töissä ja treenatakin. Ja luultavasti kaiken saa kuitenkin järjestettyä melko nopeasti, kun vaan on aikaa kunnolla paneutua. :) Vakuutus on ehkä ainoa asia, jolla alkaa olla kiire, jos sellaisen haluaa ottaa. En itse oikein vieläkään tiedä, ottaisiko vauvalle vakuutuksen vai ei :ROFLMAO:

fabula 28+4
 
Tervetuloa uusille :)!

Mäkin olen jo pessyt pienimpiä vaatteita ja lakanoita :). Huomenna varmaan mennään katsomaan hoitopöytää ja pinnasänkyä. Sit ei oikeastaan puutu kuin amme jonka haluisin olevan jalallinen. Onkohan ne kuinka tukevia, en halua että tarvii pelätä että se räsähtää alta...

Mulla on päiviä kun tuntuu ettei pää oo ehtinyt sisäistää että kohta meillä on vauva. Tätä on kuitenkin odotettu 4,5 vuotta hoitoineen ja on todella toivottu :love:. Joten kai se kuuluu asiaan, kun ensin saa miettiä että saako lapsia ja nyt ei malttaisi odottaa.
 
Pitkästä aikaa kuulumisia tännekin :) Kaikilla tuntuu olevan ajatukset jo huhtikuussa, jännää :giggle:

Meillä kaikki hankinnat hyvällä mallilla, tai isot jutut on ollu säästössä esikoisen jäljiltä. Kaikkea pientä pitää vielä hommata, vaipat, rasvat, talkki, harsot, jotain vaatteita yms :)

Olo on aika hyvä, mutta jos nyt valittaa saa niin nukkuminen on ihan pyllystä, mikään asento ei ole hyvä. Lonkat välillä kipeet, selkä vähän reistailee, väsyttää paljon ja harkka supistuksia on monta monta päivässä. Huh :D Lisäksi tää vauva on super liikkuvainen, välillä tekee tosi pahaa potkut ja se ihme riehuminen :X3::D mutta hyvä että liikkuu.

Pari viikkoa äippälomaan!(aloitan vähän varhennettuna)

Eveli90 31+4
 
Ei ole tullut kamalasti palstailtua hetkeen. Raskausajan diabetes ja masennus diagnoosit on syöneet henkisiä voimavaroja aika hyvin, mutta olen hakenut apua ja saanutkin sitä onneksi. Kyllä tämä tästä hissukseen :geek: Vauva kasvanut kunnolla ainakin mun mahan koosta päätellen. Tyyppi ollut kaikissa ultrissa 8 pv pienempi viikkoihin nähden, mutta viime viikolla neuvolalääkäri totesi, että mun sf-mitta huitelee yläkäyrällä. Kyllä tuo mahassa möyrii ja potkiikin jo sitä luokkaa, ettei siellä mikään ihan millimetrikaveri enää ole :barefoot:

Kaikki hankinnot on tehtynä, paitsi mulle pitäis imetysliivit hankkia vielä, ja hoitotaso vauvalle. Tuleeko muilta rinnoista nestettä jo? Mä oon huomannut et iltaisin varsinkin on liivit vähän kosteena. :ROFLMAO: kanavaa jäljellä 2 cm kuulemma ja paikat pehmenneet, jokainen lääkäri veikkaillut että viimeistään rv 38 haluais typy jo ulos. Ei haittais mua yhtään, alkaa jo vähän tympiä tää raskaana oleminen (n)

Raskauskiloja tullut kiitettävästi 18 kg vaikka olen syönyt alkuraskausaikaa lukuun ottamatta normaalisti, 1-2 pientä herkutteluhetkeä viikossa. Kaikki viljat runsaskuituisia, ei valkoista sokeria juuri lainkaan, paljon kasviksia ja maitotuotteita, hedelmiä ja/tai marjoja joka päivä jne. ja koska suppareita on vähemmän, käyn salillakin 3 krt viikossa sekä kävelyllä melkein joka päivä. Itkin asiasta neuvolassa ja täti totesi, että mulla on ihan reippaasti kerännyt kroppa nestettä. Yritän olla ajattelematta liikaa ja nauttia lähes alkavasta äitiysvapaasta.

Oli puhetta äitiysrahapäätöksestä ja mulle se tuli tammikuun aikana. Onneksi 2015 en opiskellut vaan kävin töissä kokoaikaisesti, saadaan rahaa säästöön :)

-myytta ja nirppu 31+1
 
Miulla tuli soitto neuvolasta, että pitäisi käydä tarkistuttamassa kohdunkaulan tilanne kun eilisessä neuvolakäynnissä kävi ilmo, että lapsi on jo hyvin alhaalla ja kääntynyt.

Oletteko te huomanneet jo, että olisivat kääntyneet ja/laskeutuneet?

Rv 31+3
 
Miulla tuli soitto neuvolasta, että pitäisi käydä tarkistuttamassa kohdunkaulan tilanne kun eilisessä neuvolakäynnissä kävi ilmo, että lapsi on jo hyvin alhaalla ja kääntynyt.

Oletteko te huomanneet jo, että olisivat kääntyneet ja/laskeutuneet?

Rv 31+3
Mulla on beibi ollut raivotarjonnassa jo useamman viikon ja kovaa painetta tuntuu. Paikat ollu pehmeenä 20+ viikoilta, mutta ei ole auenneet. Mulla on maaliskuun alussa seuraava neuvolalääkäri, katsotaan mikä tilanne sitten. Mitään rajoituksia elämiseen ei ole annettu.
 
Miulla tuli soitto neuvolasta, että pitäisi käydä tarkistuttamassa kohdunkaulan tilanne kun eilisessä neuvolakäynnissä kävi ilmo, että lapsi on jo hyvin alhaalla ja kääntynyt.

Oletteko te huomanneet jo, että olisivat kääntyneet ja/laskeutuneet?

Rv 31+3
Täällä myös on pikkuinen raivotarjonnassa, mutta ei vielä laskeutunut. En kyllä itse huomannut kääntymistä, vaan se kävi ilmi ultrassa. Kohdunkaula tarkistettiin myös viime viikolla ja on täysin kiinni. Tollaista paineen tunnetta on kyllä välillä ollut, mutta eipä se kai vielä ole mitään tehnyt..
Hyvä kuitenkin, että tarkkailevat tilannetta, toivottavasti kaikki on hyvin! (y)

fabula 29+2
 
Hyvä kuulla, että on täällä muitakin joilla jo tarjonta tämänlainen. Lekurissa oli kaikki hyvin, paikat kii ja pituutta hyvin. Supistuksia vain niin tiheästi (kivuttomia), että niitä jäätävä seuraamaan. Rauhoitti kuitenkin mieltä, et ihan on muitaki samassa tilanteessa. Kerkesi jo vaan huolettaa, kun noin perään soittelivat, että tuus käymään :eek::whistle:

Liikunnasta käskettiin tehoja ottaa pois, että sen lisäksi, mitä nyt oon tsuibaillut "vointini" rajoissa on ilmeisesti liikaa sekin ollut kropalle. (n)
 
Hyvä Orvokki, että kaikki oli hyvin. :)

Kyllä tässä niin helposti jää miettimään asioita ja huolestuu, että melkein nauran itselleni välillä. :LOL: Mutta varsinkin näin ekakertalaisena on jotenkin vaikea tietää ja arvioida, mikä on normaalia. Kun kaikilla käynneillä kysellään, onko ollut supistuksia, niin mietin, että mitä jos en tunnistakaan niitä. :LOL: No, kai ne sitten oikeasti huomaa, ja ehkä on vain hyvä, ettei niitä ole tähän asti ollut.

Sain tänään neuvolasta liikelaskentaohjeet, siinä onkin sitten varmaan seuraava stressin aihe. Tai toivottavasti ei, ainakin toistaiseksi tyyppi on ollut tosi kova mylläämään. Eilenkin sain kantapäästä käteen kunnon potkun, kun lepäilin illalla sohvalla. :love:

fabula 29+3
 
Heippa taas pitkästä aikaa!

Täällä ollaan kanssa pidetty taukoa kun ei ole oikein aikaa keskittyä palstailuun. Monesti kuitenkin lukemassa käynyt että hengessä mukana :)

Itsekin tänään kävin ylimääräisessä lääkärintarkistuksessa supistusten takia. Kohdunkaulaa 2cm jäljellä ja ulkosuu sormelle auki ja pää oli ihan tunnusteltavissa. Kuukaudessa tapahtunut kypsymistä ja tosiaan kun supistukset tuntuu siltä että häntäluu painuisi ihon läpi niin lepoa määräsi. Edellisissä raskauksissa on ollut myös supistuksia mutta ei ole koskaan mitään tehnyt eikä ole ollut näin kipeitä niin kieltämättä vähän jännää:unsure:
Lisäksi valkkaria tulee reippaammin ja seassa supistusten jälkeen veriviiruja, huh(n)

Hankintoja pitäisi tehdä vielä ainakin sen verran että rintapumpun ja hoitoalustan sekä ammeen voisi ostaa:)

Avantasia 31+5 <3

Mukavaa alkavaa kevättä kaikille!
 
Täällä on kanssa ruennut ilmaantumaan isompia supistuksia :confused: onneksi ovat hyvin satunnaisia ja kohtuudella ohimeneviä.

Toivottavasti kaikilla kohdunkaulan tarkistuttaneilla on paikat kunnossa, siis ettei ainakaan kenenkään tarvi kovin mahdotonta varaslähtöä ottaa ihmisten ilmoille :)

Itse onnistuin hommaaman säikähdyksen, kun esikoisen leluja kerätessä astuin muovihärpäkkeen päälle ja lähti jalat alta. Onneksi pyllähdin persiilleni (vaikka ei se toppaus iskua näillä kiloilla kauheasti vaimentanut). Ensi reaktio oli: *naurukohtaus* "kävikö masulle mitään? Ai, sattuu käteen ja häntäluuhun." Yö meni sitten oloa tarkkailessa, kun illalla konsultoin googlea, joka tiesi kertoa että jos liikkeet on normaalit ja oma vointi hyvä, niin alt är bra. Kävin sitten kuitenkkn seuraavana päivänä neuvolassa tarkastettavana varmuuden vuoksi, ultrassa näkyi hyvin aktiivinen tapaus ja kaikki oli hyvin. Lähtökuoppia päin näytti meidänkin vauva olevan jo menossa... Neuvolantätiä nauratti, kun totesin että välillä mietityttää montako raajaa sillä on, kun liikkeitä tulee joka paikkaan samaan aikaan :LOL:

Vanamo_ ja rv 32+3
 
Moikka! Täällä ilmoittautuu yksi, jolla aivan olemattomat kovottelut/supistukset n rv. 20 lähtien olivatkin vaikuttaneet kohdunkaulaan. Aina kun niistä kyselin neuvolasta tai lääkäristä niiden sanottiin olevan normaaleja... Kuukausi takaperin jouduin sairaalahoitoon ennenaikaisen synnytyksen riskin vuoksi. Tilanne todettiin perus neuvolalääkärissä, jonne mentiin ihan normaaliin tarkastukseen. Siellä todettiin että kiinni olevaa kohdunsuuta on jäljellä 1,5 cm. Siitä sitten heti supistustenestoa tipassa ja ambulanssilla yliopistolliseen sairaalaan. (Aivan shokissa, peloissaan ja päästään pyörällä!) Siellä makoilin pari viikkoa ja nyt olen onneksi päässyt kotiin. Edelleenkään en kummoisesti saa liikkua (enkä todellakaan uskalla). Vauva ei onneksi ole laskeutunut, mutta koska tämä avautuminen oli tapahtunut niin huomaamatta niin tässä ollaan nyt tosi varovaisia. Hermoja koettelee tämä makaaminen, lihakset on jo varmaan ihan surkastunu ja välillä meinaa mökkihöperyys iskeä. Äärimmäisen onnellinen olen kuitenkin joka päivästä, minkä pieni malttaa pysyä masussa ja mielelläni makoilen tässä vielä pitkään jos niin hyvin kävisi! :)

Ansk1 ja Tiuhti 31+6
 
Kieltämättä alkaa päätä puuduttamaan täällä tämä makaaminen jo. Nyt olo kehittynyt sellaiseksi, että kun nousen seisoma asentoon -> supistus, käännän kylkeä -> supistus, menen kyykkyyn -> supistus. Supistuksia tulee siis kaiken aikaa seisaallaan ollessa ja maha on taukoamatta kova seistessä. En enää tiedä mihin supistus päättyy, loppuu vai onko tuo valtava kova pönäkkä edes enää supistus vai normaali olotila seisoma-asennossa.

Kieltämättä, jos nämä alkavat toistua tälläisinä niin pitää ottaa uudestaan yhteyttä lääkäriin ensi viikolla. Ovat pahentuneet nuo supistukset nyt tämän viikon myötä. Tosin neuvolatäti sanoikin, että rv32-36 saattaa tulla ihan napakoita useamman tunnin sarjojakin, jopa levossa. Kipua/vihlontaa ollut nyt myös paristi, kuin miedointa kuukautiskipua mitä kuvitella saattaa - joten en ole osannut olla huolissani, vielä.

Mietityttää vain se, että mitenhän seksin harrastamisen laita. En tajunnut lääkäriltä kysyä seksistä mitään, eikä hän myöskään ottanut asiaa esille. Orgasmin jälkeen tulee aina voimakas supistus, ei kivulias, mutta kestää saman kuten muutkin, eli reilusti taittaa yli minuutin.. Oletteko saaneet mitään ohjeistusta asian suhteen?
 
Kuulostaa rankalta Orvokki, miten olet nyt voinut ja onko tilanne yhtään helpottanut? Ansk1lla myös hurjan kuuloista, toivottavasti loppuaika sujuu hyvin ja nopeasti!

Seksistä ja sen vaikutuksesta en ole saanut mitään ohjeita, ei ole tullut lainkaan puheeksi käynneillä. Liikunnasta kysyin jokin aika sitten lääkäriltä, ja siihen sanottiin että normaalia liikuntaa saa harrastaa, kunhan ei tule supistuksia. Toisaalta jos supistuksia muutenkin tulee, eikä seksi aiheuta kivuliaita sellaisia, niin ehkä siitä ei ole haittaa? Kannattaa ehkä kuitenkin tarkistaa neuvolan terkalta soittamalla tai laittaa vaikka spostia.

Itse olen edelleen jotenkin vainoharhainen, että mitä jos en tunnistakaan supistuksia... Kun maha tuntuu käytännössä jatkuvasti pallomaiselta ja tavallista kovemmalta, niin mistäs sen sitten tietää. (n) Onneksi liikkeitä kuitenkin tuntuu ja vointi on hyvä. Viikot pyörähtivät tänään uudelle kymmenelle, kohta aletaan jo viedä viimeisiä! :eek::)

fabula 30+0
 
Olin eilen taas neuvola lääkärillä kun ei työn teosta tahdo kipujen takia tulla mitään. Sain nyt alkuun 2 vko saikkua mutta luultavasti jatkuu äitiysloman alkuun. Lisäksi sain lähetteen äitiyspoliklinikalla vauvan koko arvioon. Kun mulle ei oo tullut yhtään raskaus kiloja vaan alimmillaan on nyt ollut - 10kg joten haluavat varmistaa että vauva kasvaa hyvin.
 
ompas täällä hiljaista! itsekään en ole ehtinyt vähään aikaan kirjoittelemaan.
Raskaus on sujunu ihan kivasti, vaikka on tullut jo jonkin verran supistuksia aina viikolta 20 lähtien aika pienestäkin rasituksesta. Oon yrittänyt ottaa sitten rauhallisemmin.. Mulla ei ekassa raskaudessa ollut ollenkaan tällaisia ennakkosupistuksia ennen kuin vasta synnärille lähtiessä, enkä silloin tiennyt että mistä kaikki puhuu. nyt kun niitä on, niin kyllä ne vaan tunnistaa :D

Oon myös miettinyt vauvan asentoa, tyyppi tuntuu tykkäävän majailla poikittain, mikä on aika tukalaa.. onhan tässä vielä vaikka kuinka aikaa kääntyillä, mutta menin sitten lukemaan jotain synnytyskokemuksia poikittaisvauvoista ja alkoi vähän hirvittää..

Oliko täällä muuten joku faceryhmä mihin voisi vielä mattimyöhäisenä liittyä? :)

- mindalyn 31+0
 
Hiljaista näyttäisi täällä olevan! Hieman kyselyä, että paljon olette saaneet painoa raskauden aikana ja mikä ollut lähtöpainonne?

Täällä lähtö 170/60,6 ja nyt 67,9kg. Seitsimisen kiloa siis tullut. Nyt varasin ylimääräisen neuvola-ajan, että katsotaan hieman kohdun kasvua ja painoa, kun paino ei ole noussut kolmeen viikkoon yhtään siitäkin huolimatta, etten ole liikkunut juuri ollenkaan.

Kuuluuko lapsen koon arviointi vielä normiseurantoihin vai onko vain erityisseurannassa?
 
No on kyllä hiljaista.. Mindalyn kyseli fb-ryhmästä, jossain vaiheessa (joulukuussa?) perustettiin yksi uusi ryhmä, mutta en ole yhtään varma, mikä sen tilanne on. Ehkä jostain aiemmasta ketjusta löytyy siitä tietoa. :)

Orvokki, mulle on tullut n. +7 kg ensimmäisessä neuvolassa punnittuun painoon. Silloin olin tosin juuri ollut vatsataudissa ja lähes syömättä melkein viikon, niin paino oli kolmisen kiloa vähemmän kuin ennen raskautta. Painosta ei ole mulle kommentoitu oikeastaan mitään. Lapsen kokoa kai seurataan tarkemmin lähinnä erityistapauksissa, mutta tietty sf-mittaa tarkastellaan normitapauksissakin. Itsehän käyn diabeteksen takia äitipolilla ultrissa usein ja näissä tarkkaillaan erityisesti vauvan kokoa.

Onko moni jo äitiyslomalla? Itse tässä mietin, miten ihmeessä jaksan vielä pari viikkoa töitä... Iski vielä sopivasti flunssa, niin olen entistäkin enemmän naatti. :cautious::sleep:

fabula 32+1
 
Moikka!
Tuota kokoa ei seurata ainakaan täällä ilman syytä. Toki jos itseään huolestuttaa ja päältäpäin tuntuu pieneltä eikä sf- mitta kasva niin pääsee helposti tarkistukseen. Meillä on reilu viikon päästä ylimääräinen ultra kasvun takia ja samalla katsellaan käynnistystä :oops:

Täällä on ollut kivut alaselässä ja vatsassa ponnistusvaiheeseen verrattavia:( ihan kamalia supistuksia ollut eikä ruoka maistu kun maha koko ajan sekaisin. Saas nähdä onko tälläistä seuraavat 6viikkoa vai olisiko neiti tulossa hieman ennakkoon.
Torstaina neuvola jos sieltä kyselisi mitä tehdään.
Painoa itselläni tullut 44-->52,3. Nyt pudonnut kilon kun ei tosiaan ruoka kauaa sisällä pysy..:cool:
Mukavampaa loppuaikaa teille ja kevään odotusta :)
Avantasia 34+3
 
No on kyllä hiljaista.. Mindalyn kyseli fb-ryhmästä, jossain vaiheessa (joulukuussa?) perustettiin yksi uusi ryhmä, mutta en ole yhtään varma, mikä sen tilanne on. Ehkä jostain aiemmasta ketjusta löytyy siitä tietoa. :)

Orvokki, mulle on tullut n. +7 kg ensimmäisessä neuvolassa punnittuun painoon. Silloin olin tosin juuri ollut vatsataudissa ja lähes syömättä melkein viikon, niin paino oli kolmisen kiloa vähemmän kuin ennen raskautta. Painosta ei ole mulle kommentoitu oikeastaan mitään. Lapsen kokoa kai seurataan tarkemmin lähinnä erityistapauksissa, mutta tietty sf-mittaa tarkastellaan normitapauksissakin. Itsehän käyn diabeteksen takia äitipolilla ultrissa usein ja näissä tarkkaillaan erityisesti vauvan kokoa.

Onko moni jo äitiyslomalla? Itse tässä mietin, miten ihmeessä jaksan vielä pari viikkoa töitä... Iski vielä sopivasti flunssa, niin olen entistäkin enemmän naatti. :cautious::sleep:

fabula 32+1
On faceryhmä olemassa, mäkä kysäsen sieltä että mitenkä sinne saadaan kutsuttua
 
Terkkuja täältäkin! Huomenna onkin jo maaliskuu ja ensimmäiset saa pian jo vauvansa syliin :love:

Minä olen jo vapailla, virallinen ä-loma alkaa maanantaina sitten. Ihanan kevyt olo kun ei tarvi töitä ajatella seuraavaan pariin(?) vuoteen. En ole vielä tarkemmin edes miettinyt töihinpaluuta, ehkä aikaisintaan joskus kevättalvella 2019. Lapsiluku tulee meillä täyteen nyt tämän kakkosen myötä, eli sinänsä nyt on viimeinen mahdollisuus olla pitempään poissa uraputkesta. Hoitovapaan mahdollistamiseksi laitetaan varmaankin asuntolaina lyhennystauolle, kyllä sitä ehtii vielä maksella ;)

Jokseenkin hankalaa on jo oleminen, selkä temppuilee ja liitokset vihloo. Närästystä on ja toki väsymystäkin. Yöt on kurjia, lyhyissä pätkissä torkahtelua ja vain huonoja asentoja. Viikonloppuna heräsin yhtenä yönä eka kerran pissille vasta klo 2.30 ja tuntui että olin pitkästä aikaa nukkunut kunnollisen pätkän :rolleyes: Vähästä sitä on tyytyväinen :D
Esikoisen ulkopukeminen on työlästä kun lattiatasoon ei millään viitsisi vaivautua auttamaan ja sylissä pukiessa on maha tiellä. Ja sitten kun ulos asti päästään, niin a) siellä on h*lvetin liukasta, ja b) onkin taas jo pissihätä. Onneksi ollaan jo loppusuoralla!

Mulla on ihmeellisen pitkä väli neuvoloissa, edellinen oli 31+ ja seuraava vasta lääkärikäynti sitten 36+ :geek: Siis eipä tässä mitään hätää ole ja kai sinne pääsisi jos joku vaiva tulisi. Vauva liikkuu kyllä reippaasti, eiköhän se kerro ihan riittävästi. Raskaussovellus puhelimessa muistutteli nauttimaan tästä ajasta, sitä tehdessä nyt loppuaika siis :p

Bosch 34+2
 
Täälläkin ollaan aloitettu lomailu tosin nyt alkuun saikkuna ja sit jatkuu äitiyslomana. Oli jotenkin huojentavaa jättää avaimet sinne ja tyhjentää kaappi :). Miten te jotka ootte lomanne aloittaneet saaneet ajan kulumaan? Me muutettiin viime vuoden lopulla toiselle paikkakunnalle ja asutaan nyt ihan maalla niin välillä on yksinäistä kun mies tekee pitkää päivää. Jotenkin kaipaisin samassa tilanteessa olevien seuraa...

Nyt kun on ollut aikaa pohtia niin mua on alkanut tosi paljon kiinnostaa alan vaihto ja opiskelu :). En tosin tiedä mitä se voisi olla mut onko kukaan opiskellut äitiysloman / hoitovapaan aikana? Täytyy tietysti ottaa huomioon omat voimavarat kun en osaa vielä kuvitellakaan millaista arki esikoisen kanssa on.

Tänään rv32
 
Itse olen ollut pois kokonaan joulukuun alusta asti. Aika kuluu möllöttäessä, koska vointi on usein todella huono (todella voimakasta väsymystä, suppailut, liitokset plaplapla). Katselen päivät pitkät televisiota, syön ja jos pystyn, ulkoilen koirien kanssa (käyn edes istumassa niiden kanssa ulkona, jos en voi kävellä). Pieniä kotihommia, imurointia, pyykinpesua yms. Parhaina päivinä tein oikein "suursiivouksen". Nyt alkaa taas koiran karvat kajettua.....

Minäkin opintoihin tähtäilen. En kevään yhteishaussa vielä hae, mutta ehkä syksyn? Ei ole kuin ammattillinen tutkinto, ala, jolle en aio jäädä. Monimuotona amk-opinnot kiinnostaa, pääsykoekirjat jo olemassa :whistle::sneaky:
 

Yhteistyössä