*HUHTIKUUN MASUASUKIT*Joulukuussa

outison: et ole sitten kokeillut käydä ihan tk-lääkärillä? tuntuu että ainakin mulle paljon herkemmällä antanut sieltä saikkua ja ainakin kuuntelee paremmin kun työterveydessä (sisäsiittosta porukkaa ainakin meillä ) mullekkaan nlatäti ei oikeen sanonu mitään oireista ja varas lääkärin reilun kuukauden päähän ja totes että jos tulee jotain aijemmin niin täytyy soittaa. mutta luulis että noi nostelemisen kivut nyt olis jo jotain. mut kun ei kiinnosta ni ei.. meen sit vaan tk-lääkärille valittaa

taas tänään ollu näitä kummallisia päiviä, ensin pystyy kävelemään ihan hyvin ja sit yhtäkkiä taas vetäsee lonkaan/selkään kipupiikkejä vaikken oo edes yrittäny nostaa mitään viikkoon :(

Mulla sitten vielä tänään lohkes hammaskin.. ekaa kertaa elämässäni.. pitäs huomenna varmaan soitella hammaslääkäripäivystykseen että josko sinne pääsis ennenku kieli on ihan hajalla :(

Nellah ja 22+3
 
Huomenet kaikille!
On ollut taas vähän kiirettä niin ei ole ehtinyt kirjotella..

Usvikselle voimia jaksaa tuollasen anopin kaa! Taitaa olla sen verran sairas ettei itsekkään ymmärrä mitä puhuu..

Alkuperäinen kirjoittaja Laala:
Voimia Usvikselle.

Painosta mulle puoleenväliin mennessä tullu nyt aika tarkalleen 4kg. Toivon että jäis alle 10kg painonnousu. Voi olla kyl vähän tiukassa jos siihen pyrin...

Laala ja Punkero rv20+0

Minä olen kuullut joskus että olis hyvä tulla se 10kg ainakin painoa raskauden aikana..Tiedä sitten miksi mutta ihan sairaanhoitaja tällaisia puhui..

Uusille tervetuloa mukaan!

Miinulainen..Teppana myös
Oletko itse kokeillut miltä kohdunsuu nyt tuntuu???
Minulla tuntuu että se on niin hirveän pehmeä ja melkein sanoisin että tosi lyhyt.Ja myös tuntuu että sormi mahtuu sine suulle..Ajattelinkin tarksituttaa seuraavassa neuvolassa ensivkolla tilanteen.

Täällä on yhä häpyluut ja selkä ja häntäluu ja kaikki maholliset luut tuolta alapäästä melekin vuorotellen kipeenä..
Pyörrytystä on päivittäin ja pahemoia pyörrytyskohtauksia tulee tiheämmin..
Masuun pistää jos vähänkään jotai nostaa tai tekee..
Saanähdä pystynkö minäkään oleen loppuun asti töissä..
Työntekijä aloitti jo maanantaina joten onneksi pystyn nyt itseltäni vähentään töitä..
Ressaa vain ku laskuja iso pino oottaa ja rahaa ei ole tarpeeksi,mutta jospa tuo infrapunasauna olis heti alusta asti käytössä sit ahkerasti niin siitä sais vähä rahnaa...
On tää yrittäjän elämäki välillä aika stressaavaa..Ja ku vähä aikaa vasta pitäny niin ei osaa asennoitua hiljasiin aikoihin..Mut kai se tästä..
Mulla on muutes edelleen tyttöolo tästäki lapsesta vaikka jo tosiaan tilailin poikien vaatteita jne..Mut tuntuu vain et ne tulee nyt väärän värisiä..

:/
Pojatki on kivoja ja kolmaskion tervetullut jos nyt poika on,mutta jotenki minusta edelleen tuntuu ettei tämä ole poika...
mutta nyt täytyy lähteä taas töihin..Tais tulla aika moinen kirja taas...Sori..

No mut pävän jatkoa!

Vaavimasu ja napukka 21+0
 
Meillä miehen äiti on alkoholisti.Pysyy kai vkot hyvin kurissa kun töissäkin käy,mutta vkl ja lomat ei.Isä mieheni on kasvattanut jo pienestä pitäen ja nykyisin käydään vain pakollisilla vierailuilla äidin luona.Meille se on tasan tullut kerran kahville.Ja yli neljä vuotta ollaan yhdessä asuttu.
Päätimpä minäkin jo aikoja sitten että jos anoppi on ottanut niin meidän vaavia hän ei sylinnsä ota.Ja sanon sitten tasan tarkkaan myös että mistä syystä.

Miehen serkun rippijuhlissa hän kovaan ääneen(tuiterissa) ihmetteli että miksi ei yhtä vauvaa saanut syliinsä,mutta asianomaiset eivät uskaltaneet/kehdanneet totuutta sanoa.Minä aion sen tehdä.Taitaa sitten hävitä nekin vähät rippeet meidän "suhteesta"Harmittaa kyllä,sillä on hänen ensimmäinen lapsenlapsikin vielä.
 
vaavimasu: en kyllä itse uskalla kokeilla kohdunsuuta :| . Meillä kun on ollut sekstauskielto jo reilu viikon, niin luulen, että ehdottomasti kiellettyä itse ronkkia yhtään tuota alapäätä. Tänäänhän tuo selviää siellä ä-polilla.

Miinulainen & hymy 19+
 
Huomenta. Voi ¤%(/ mikä yö taas. Heräsin aamuyöllä pohjekramppiin/suonenvetoon ja sitten näinkin painajaisia. Painajaisessa makuuhuoneessa lenteli kamalasti varpusia, jotka meinas tulla hiuksiin kiinni...

Miinulainen, Vaavimasu ja Teppana, en kyllä ymmärrä kohdunsuuasiasta mitään :) en ole kertaakaan kokeillut, joten en tiedä edes mitä etsiä.

Usvikselle voimia haasteiden keskelle täältäkin. Alkoholismista kärsii varmasti aika moni suomalaisperhe tavalla tai toisella. Itselläkin kokemusta useammastakin tapauksesta.

Toivottavasti Outison saat ymmärtäväistä kohtelua seuraavalta lääkäriltä ja asian kuntoon ilman riskejä raskaudelle!

(.) Mahan lisäksi myös reidet ovat alkaneet turvota ja rinnanympärys on kasvanut merkittävästi. Ja ne raskausarvet :( Yritetään rasvailla ihoa kunnolla, mutta ei kai niiltä voi välttyä, jos iho on sellainen, että niitä tulee herkästi. Ja nyt se paino on alkanut nousta suhisten. Kääks.

Pitää kyllä rientää töihin. Kivaa keskiviikkoa kaikille! :flower: :flower: :flower:
 
Huomenta.


Teppana: Toivottavasti saat selvyyden tuohon kohdunsuu asiaan. Itse en uskalla lähteä kokeilemaan miltä se nyt tuntuu. :ashamed:

Tsemppiä outisonille lääkäriin, toivottavasti löytyy ymmärtäväinen lekuri kohdalle.
Mä en myöskään ymmärrä tuollaista ettei muka voi laittaa saikulle kun ei ole vielä puolivälissäkään. Kuulostaa kaukaa haetulta, koska luulis että oireiden/tuntemusten mukaan siinä mennään.

Toivottavasti Nellah saat ajan päivystykseen.

Mites te työssäolevat, jotka saatte palkkaa äippäloman alussa ootteko laittanut sen alkuperäisen todistuksen raskauden kestosta palkanlaskijalle? Jos teidän on se tarvinnut laittaa.
Mä sain ohjeistuksen liittää se mukaan virkavapaushakemukseen, mutta aattelin kyllä hakea sen äitiysavustuksen myös jo nyt sa saadakin sen ajoissa, joten silloinhan se pitäis kelaan laittaa se alkuperäinen. :/
Toivottavasti joku tajus mitä ajoin takaa. :ashamed:

Onko muilla tullut nyt viikkojen edetessä nukahtamisvaikeuksia? Itsellä tuntuu iltaisin olevan tosi vaikea nukahtaa vaikka olis väsynytkin.


Ruttana & Beanie 23+0 :heart: (ja taas poksuu viikot :D)
 
heissan!
usvan neidolle tsemppiä sukulaisten kanssa.
outison mulla oli sama tilanne kolmosen odotuksen aikana, siis supistusten kanssa. alkoivat jo rv 12. ja olin saikulla niiden takia rv 12-21. työsuhteeni oli määräaikainen ja päättyi tuohon rv 21. itse olin tk lääkärissä joka oli samalla äippäneuvola tohtori. kirjoitti aina n.2 viikkoa kerralla. lopuksi itse ehdotti että kirjoittaa pidemmän, etten ole enään töihin menossa. onhan tuo hullua juosta jatkuvasti lääkärissä. rupea itkemään seuraavalla kerralla ja valita, valita ja valita joskos saisit pidemmän saikun.

iltsu & beibe 19+6 ( hui huomenna 20 täynnä, kyllä aika menee nopeaan..)
 
Huomenia mammat, kylläpä taas väsyttää, kun valvoin yöllä pari pätkää ja huolestuin, kun en tuntenut vauvan liikkeitä kuin pari pientä potkua... Huoh. Siis ketokaa mulle että kuuluisko vauvan liikkua jo tässä vaiheessa sen neuvolassa mainitun 10krt/tunti vai miten? Kun mä tunnen ehkä max. 10krt/pv. Ja tuntuu ettei potkut oo mihinkään vahvistunu sit viime viikon. Jotenki vaan odottais että ne tulee päivä päivältä vahvemmaksi, kun väliin on ollut niin tosi nopeaa kehitystä. Mut sit taas päiviä, ettei tunnu paljo mitään eikä ainakaan vahvempia liikkeitä.. :/ No, ehkä mä soitan neuvolan tätille tänään ja kysyn asiasta.

En oo koskaan tunnustellu kohdunsuuta, en varmaan edes osais etsiä sitä :/ No, eipä ole ollut supistuksiakaan, et tuskin ainakaan mitään avautumista tapahtunut. Ainoo mistä mulla on pieni huoli, niin väliin alavatsaan pistää. Menee aina nopee ohi eikä häiritse elämää kuin henkisesti. Ehkä pitää kysästä tostakin nla-tädiltä...

Joo, ennen ku tää menee ihan mun valivali-palstaksi (huono päivä tänään), niin kommentoin teidän juttuja, paljo taas tapahtunu pariin päivään!

ensinnäki usvis iso :hug: sulle! tiedän tasan tarkkaan tunteen millasta on saada inhottavia herjausviestejä syyttä. pari vkoa sitten mäkin pelkäsin vielä avata mailin ja kännyn ja katsoa millaisia herjauksia siskonmies oli laittanu. syynä se että sisko pakeni sitä yli 10v henkisen ja fyysisen väkivallan turvakotiin ja kun yritin auttaa häntä, sain kuulla olevani huora ym. tosi ikävää. ja ne viestithän meni aina cc:nä myös mun vanhemmille ja jopa kavereille. ihan järkkyä! no, tuo mies on nyt ilmeisesti mielisairaalassa, mutta anteeksi en kyllä anna minäkään ihan helposti. tuskin koskaan. ja usvis, sinuna en välttämättä olisi enää yhteyksissä koko mummuun, jollei sitten selvästi osoita katumuksen ja muuttumisen merkkejä jossain vaiheessa...

ruttana mä ajattelin viedä just sen alkup. todistuksen raskauden kestosta hr-ihmiselle, joka edelleen toimittaa sit palkanlaskentaan.

outison minäkin suosittelen seuraavaksi tk-lääkäriä, jos ei muu auta. toivon todella et pääset pikaisesti eroon raskaista hommista!

me ollaan muuten kysytty noista vakuutusyhtiöistä vauvalle vakuutuksia ja ollaan nyt päätymässä lopulta Pohjantähteen, joss meillä muutkin vakuutukset. se on muuten aivan loistovakuutus (korvaa melkein kaiken, mm. kliinisen äidinmaidon korvikkeen ja puheterapian), mutta huono puoli että korvaukset per sairaus ja omavastuu 70e. eli jos vauvalla on usein vaikka kuumetta, niin se on aina 70e/laaki... sit taas jos on allergiaa tmv. pysyvämpää hoitoa vaativaa sairautta niin tosi hyvä vakuutus. mut ajateltiin, et jos vauva vaikuttaa sit ihan terveeltä ekan vuoden jälkeen, niin vaihdetaan semmoseen jossa omavastuut pienemmät ja per vuosi/hakukerta, olkoonki sit ettei kaikkii lääkkeitä ja terapioita korvaa.

tulipa taas romaani, tukin palstan tapani mukaan :ashamed: mut loppuun vielä onnen toivotukset kaikille hyviä ultrauutisia saaneille ja onnea matkaan tänään ultraan menijöille!! ja toivottavasti me kaikki kipuilevat, huonosti nukkuvat ja hermoilevat odottajat pian voidaan taas hyvin ja ollaan rauhallisemmilla mielin!

t. manna + lilli 23+0 (poks!! =) )
 
Älkää nyt hyvät ihmiset sorkkiko itte sitä kohdunsuuta, jättäkää se lääkäreitten hommaksi :x minä en paljoa uskaltaisi myöskään ite mennä tökkimään, tiedä mitä saa aikaseksi kun ei ole koulutusta siihen hommaan eikä mitään tietoa. mutta en tosiaan menis työntään sormia sinne kokeilumielessäkään...)Ihan vaan ystävällisenä vinkkinä !
 
niin onko muuten kellään mulla kirjotettu rakenne-ultran yhteenvetoon että vauva olis perätilassa? Kapris kuulemma istuskeli kohdussa oikeen tyytyväisen näköisenä :LOL: Monta kertaahan se vielä siellä ehtii kääntyillä ja kieriskellä jos mitenkin päin, mutta erikoista että se on tuohon kirjoitettu...kun ei kai sillä vielä ole merkitystä mikä tarjonta on, kun tosiaan on vauvelilla tilaa kuperkeikata vaikka miten päin! :heart:

Gardenia ja Kapris 21+2
 
Pakko kirjoittaa etten unohda, vaikka onkin kiiire!!!

manna, mä oon kuullut ja lukenut vaan tosta 10krt/päivä, ei kai se nyt joka tunti siellä voi heilua kun nukkuukin 90% ajastaan??? Emmää kyl tiedä, mut näin oon lukenut.

gardenia, meille sanottiin, että on perätilassa, lausuntoa ei saatu itsellemme jostain syystä laisinkaan. Eikä tajuttu kysyäkään.

ja sit menoks. :)

v+v 22+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gardenia:
Älkää nyt hyvät ihmiset sorkkiko itte sitä kohdunsuuta, jättäkää se lääkäreitten hommaksi :x minä en paljoa uskaltaisi myöskään ite mennä tökkimään, tiedä mitä saa aikaseksi kun ei ole koulutusta siihen hommaan eikä mitään tietoa. mutta en tosiaan menis työntään sormia sinne kokeilumielessäkään...)Ihan vaan ystävällisenä vinkkinä !

Joo, kiitos vaan vinkistä. Tökkiihän se mieskin sitä peniksellään yhdynnässä joten..
:/

Soitan neuvolantätille, se osaa kertoo. Ja sori, mut mun mielestä on aivan täysin luonnolista että naisihminen tuntee itsensä myös sisältä käsin.
 
gardenia kiitos rauhoittavasta ja täyspäisestä kommentistasi :flower: =) mä olen kyllä hyvä panikoimaan. ja tänään koko aamun tuntunut taas myllerrystä ja potkuja, joten voinen rauhoittua... :whistle: ja oon myös samaa mieltä, että sisätutkimukset jätän lääkärille. en tiedä oisko haittaa, mut en vaan itse ymmärrä nosita kohdunsuista ym. mitään.

mulla on vauva pötkötelly neuvolassa ja ultrassa lähinnä poikittain, mutta liikkunu aktiiviseen eikä merkitty asentoa minnekään.
 
Manna, tällainen löytyi HUSin sivuilta. Minulla ei tunnu liikkeet joka päivä kunnolla, mutta sitten taas toisina päivinä on enemmän myllerrystä. Ei kai niitä kaikkia liikkeitä voi tuntea millään ja onhan se aika pieni siellä vielä. En tiedä, milloin niitä pitäisi ruveta seuraamaan.

"Ohje sikiön liikkeiden laskemiseksi

Äiti tuntee n. 85% kaikista sikiön liikkeistä. Kullakin sikiöllä on oma yksilöllinen uni-valve-rytmi. Normaali sikiö liikkuu 3-50 kertaa tunnissa. Lepovaiheet kestävät 20-40 minuuttia. Sikiö tekee raaja- ja vartaloliikkeitä, jotka voivat tuntua heikkoina tai voimakkaina, yksittäisinä tai sarjoina. Sikiöllä voi myös olla hikka, joka äidistä tuntuu kuin vasaran naputtelu vatsanpeitteissä. Sikiön päivittäinen liikemäärä pysyy kutakuinkin vakiona loppuraskauteen saakka. Sikiö voi hyvin ja liikkuu normaalisti, kun sen keskushermosto saa hyvin happea ja ravintoa.

Äidin liikkuminen vähentää sikiön omia liikkeitä ja äidin on vaikea havaita niitä huomion suuntautuessa askareisiin. Tämän takia liiketarkkailu suoritetaan äidin ollessa lepoasennossa. Tarkkailun voi tehdä milloin tahansa päivän aikana, vaikkakin usein sikiön vilkkainta liikkumisaikaa ovat iltayön tunnit.

Asetu lepäämään jommalle kummalle kyljelle, ja kirjaa päivittäin tunnin aikana havaitsemasi liikkeet. Kaikki selvästi erilliset liikahdukset lasketaan liikkeiksi - hikkaliikkeitä ei lasketa.

Jos tunnet vähemmän kuin 10 liikettä tunnin aikana, laske toinen tunti 1-2 tunnin kuluttua. Jos liikkeet ovat edelleen vähäiset (alle 10 liikettä/tunti), on sikiön vointi tarkastettava sairaalan synnytysvastaanotolla. Mikäli sikiö liikkuu hyvin paljon, ei tarvitse laskea koko tuntia."
 
outison Onko sulta neuvolassa ottanut lääkäri streptokokki viljelyn kohdunsuulta? Sanoit, että labrassa kävit, mutta pyydä tuo streptonäyte vielä. Se aiheuttaa ennenaikaisia supisteluja ja veristä vuotoa. Mulla oli se ekassa raskaudessa ja lääkäri laittoi samantien saikulle koko loppuraskauden ajaksi. Tosin se hoidetaan pois suunkautta otettavilla antibiooteilla ja sitten ennen synnytystä otetaan uusi näyte ja varmistetaan, ettei enää kasva. Jos kasvaa vielä, niin synnytyksen ajaksi AB-tippa ja varmistetaan ettei vauva saa streptoa.

On siis naisen oma bakteeri, joka jyllää meillä monella tuolla alapäässä ja joskus saattaa kulkeutua kohdunsuulle ja aiheuttaa just noita suppareita sekä veristä vuotoa.

Mulla esikoisen aikaa supparit alkoivat vkolla 19 ja oli tuskaa, kun ei voinut kävellä yhtään tai tehdä mitään. Ja veristä vuotoa oli ensin viikoilla 10 ja sitten vkolla 20. Ja minä tietty olin aivan paniikissa. Mutta se hoitui niillä antibiooteilla ja ennen sektioon joutumista sairaalassa kätilö otti uuden näytteen joka oli puhdas.

Nyt se tsekattiin myös äitipolilla ja näyte oli puhdas. Joten niitä suppareita ei ole ollut.

Toivottavasti asia selviää sinulle ja saat ymmärtäväisen lääkärin kohdallesi. Jos neuvolanlääkäri on tuollainen, niin soittaisin vaikka päivystykseen ilta-aikaan ja selittäisin, ettei mitään voi tehdä, kun supistaa niin paljon. Pyytäisin sitä kautta näytteen... Jos muu ei auttaisi. Kyllä ne päivystysaikaan ottaa sisälle, jos tarve tulee. Jos ei muutakaan lääkäriä tk:sta saa.

Voimia :hug:

Mulla liikkeet tuntuvat päivittäin. Etenkin, kun oma verensokeri alkaa laskea niin vauva alkaa potkia. Sama oli viime raskaudessa. Ja kun nappaan jotain vahvasti sokeroitua niin taas alkaa potkuja löytyä. Yleensä myös silloin, kun pysähdyn hetkeksi aloilleni, niin vauva alkaa liikkua.

Ei kait näillä viikoilla vielä tarvii edes laskea liikkeitä. Mulla vasta joskus rv35 jälkeen tarvitsi ruveta seuraamaan vauvan liikkeitä edellisessä raskaudessa.

Ja ekaa odottaessani en tuntenut liikkeitä itse kuin vasta rv20 jälkeen.

Nyt toisesta jo rv14 aloin tuntea hipaisut.

Kiitos muuten uudesta pinosta Hani :heart: Tosi upeasti jaksat päivitellä!

Täällä tää mamma käy nyt tsekkaamassa onko poika 2v jo käynyt päiväunille. Tyyliin tunnin pyörinyt sängyssä... Mutta nukkuikin aamulla ennätyspitkään.

Voimia kaikille! :heart:

mammanen ja pinkki 22+5 (6) laskuissa jo sekaisin :p
 
Teppana: Täällä yksi ainakin on uskaltanut tehdä itse tunnusteluja eivätkä mitään ole vaikuttaneet :wave: Eli huomasin varmaan kuukautta ennen rakenneultraa että nyt on jotenkin eri tuntuiset paikat ja itsekin pähkäilin juuri sitä että miten terkalle asian ilmaisen. Noh, kysyin sitten vaan että mites tuo kohdunsuun tilanne et voisko sitä jossain vaiheessa tarkistaa. Kysyi sitten onko supistellut ja jonkun verran oli eli kehotti rakenneultrassa tarkistuttamaan. Siellä ne sitten ultralla tarkisti (neuvolan lääkäri vain silloin varhaisultrassa sormella tutkinut) ja kunnossa oli. 5 cm pituutta ja kiinni vaikka itselle tuntui hyvinkin pehmeelle ja "avonaiselle". Joten toivottavasti sullakin samanlainen tapaus kuin mulla. Vissiin sen verran enemmän vaan verekkäämmät paikat ja tavallaan "turvoksissa" että tuntui kummalliselle. Ja tosiaan, kyllähän se mieskin sitä tökkii... Mutta eri asia tietysti jos on sekstailukieltokin niin kuin jollain täällä oli.

Mitenhän tuota liikelaskentaa pystyy joskus tekemään kun tunti pitäis paikallaan olla :eek: Pitänee sitten asettautua nukkumaan jo tuntia aikaisemmin mutta siinä on kyllä vaarana se että nukahtaa kesken laskennan... No, ehkä noista ei tarvitse vielä murehtia, laskee sitten kun neuvola niin käskee.

Miehelle tässä yksi päivä ihmettelin että rekisteröinköhän mie kaikkia kipuja ja vaivoja kun niin moni tuntuu täällä olevan paljon heikommassa olossa ja vaivat tuntuvat vaivaavan paljonkin. Kyllä mullakin supistelee niin että kävelykin tuntuu välillä pahalta, iskias vaivaa ja häiritsee nukkumaan rupeamista ja yöllä kyljen kääntämistä, vatsa alkaa tuntua jo vähän tukalalta, väsyttää hirvittävästi, pohkeita vetää välillä öisin ja vielä närästys... Lisäksi kaikki kumartelu tuntuu mahassa. Tuli sellanen olo että rehkinkö mie kuitenkin liikaa enkä huomioi tarpeeksi näitä vaivoja? Jotenkin ollut sellanen olo että nää vaan kuuluu raskauteen ja töissä ollaan näistä huolimatta. Enkö mie sitten olekaan niin kovin kipuherkkä kun olen ajatellut? Se ois kyllä loistava juttu synnytystä ajatellen :D

Mukava kun on pidempi viikonloppu edessä, lähdetään tyttöporukalla Himokselle viettämään girlpower-weekendiä =)

Sanni-Maria ja pikkunen 24+4 (piti ihan kalenterista tarkistaa... )
 
Yritin tänää soittaa sinne työterveyshoitsulle mut sil onki puhelinaika vaan aamulla 8.-8.30 niin käskivät soittaa huomen aamuna. Niin siis meillä on työterveys Pulssissa täällä Turussa, en tiedä saisinko sit oikeastaan edes mennä tk-lääkärille? Ei kyl varmaan ainakaa muuten ku päivystyksen kautta?

Juu ja se streptokokki otettiin pumpulipuikolla labrassa. Kaikki näytteet, klamydia ym oli puhtaat. Ja itkettykin on, tosin ei tarvinu mitään krokotiilin kyyneleitä tiristää vaan alko ihan oikeasti vaan silmät valumaan kun eilen siel nlalääkäris olin.

Kävin joskus kk sitten työterveyslääkärillä, jollon se kirjotti mulle viikon saikkua supisteluista. Se puhu sillon jotain siitä erityisäitiyslomasta, mutta siihen tyyliin ettei meidän ala kuulu siihen piiriin. Meillä ei oo töissä mun lisäks muita naisia ku yks lähemmäs 60v haahka, että ei oikeen ole ketään keltä kysyä tai verrata tilannetta.

Musta tuntuu että tää asia jotenkin stressaa mua koko aika niin että supistelee senki takia ja iltasin joudun pyörimään sängyssä monta tuntia ennen ku saan unta. Sit ku oon huonosti nukkunu ni on samanlainen huono olo ku sillon ku oli alussa pahoinvointia.
Mut ei täs ny auta ku soittaa huomen sit sinne työterveyteen.

Rv 20+4
 
Moi kaikille!

Aika menee niin vauhdilla, että näköjään en ehdi tänne pinoon kurkkaamaan nykyään kuin korkeintaan kerran viikossa :ashamed:. Ja sitten meinaan olla pihalla kun lumiukko teidän jutuistanne.

Ihanan jouluinen aloitussivu meidän joulupinossamme, kiitos Hani! :heart:

millipilli: huuuui olet joutunut liukastelemaan auton kanssa! Onneksi ei teille käynyt pahemmin :hug:

Laala: mä oon kans ihan koukussa neulepuikkoihin ja virkkuukoukkuun! :D Oon tässä neulonut jos jonkilaista joululahjaksi sukulaisille, joulun jälkeen aion sitten tehdä jotain ihanaa itselleni, esikoiselle ja tulevalle vauvalle, ehkä miehellekin :heart:

Onnea pumpero tyttöuutisista! (muillakin oli uutisia, mutten enää muista, onnea kaikille tasapuolisesti! :))

Tervetuloa joukkoon SuskiH79 ja Manzu!

Vielä sympatiahalit kaikille flunssaisille tai muuten kipeille mamoille :hug: (ainakin Hani, AM ja zikiziki oli nuhan kourissa)

Voi kamalaa Usvis minkälaiseen ryöpytykseen olet joutunut anoppisi taholta :hug:. Vaikeaa keksiä lohdutuksen sanoja, yritä nyt vaan olla välittämättä tommosista asiattomista törkyviesteistä!

Ihana kuulla mimuli hyvistä ultrakuulumisistasi! :heart:

teppana: Joko soitit neuvolaan? Minusta ainakin ihan aiheellista tarkistuttaa tilanne jos kerta selvästi tunnet että kohdunsuulla on tapahtunut muutoksia. Mä en ole tullut edes ajatelleeksi, että tuota kohdunsuuta voisi tunnustella sillä tavalla "tutkimusmielessä". Ihan hyödyllistähän se varmaan olisi itse oppia tutkimaan että onko siellä paikat pehmenneet. Mulla kävi esikoisen kanssa niin että oma kummitätini (joka on ammatiltaan kätilö) teki mulle sisätutkimuksen joskus viikon 41 täyttyessä ja sanoi että paikat ovat kovin jo pehmenneet ja kaula hävinnyt. Ja silloin tätini ennusti että synnytys lähtee pian käyntiin. Niinhän se tyttö sitten muutaman päivän kuluttua syntyi. Jotkut saattavat pitää outona että tuttu/sukulainen tekee sisätutkimusta, mutta mä olin ainakin tuolloin ihan superiloinen kun sain kuulla että vihdoin on kohdunsuulla alkanut tapahtumaan:).

Ja vielä jatkaakseni: eiköhän ne omat tunnustelut ole aivan sallittuja, jos kerta yhdyntöjäkään ei ole millään tavalla kielletty ;). Tietysti hygieniasta täytyy muistaa huolehtia.





 
TEPPaNA: Juu jokainenhan tekee mitä tahtoopi, se oli tosiaan vaan vinkki! vaan veikkaisin että jos lääkäriltä kysyis niin kehottaisi hänkin jättämään ne hommat ammattilaisille.... ja en tosiaan tahtonut riitaa haastaa, kunhan vaan taas tapani mukaan sanoin mielipiteeni suoraan :LOL:
 
Ä-polilla käyty, sairasloma jatkuu 31.12 asti. Lääkäri oli kyllä niin ihme tyyppi että :kieh: ! Olen saanut tuon lähetteen n. kuukausi sitten alavatsakipujen vuoksi, ajan piti olla alunperin viime viikolla mutta sitä siirrettiin noiden kipeiden supistusten vuoksi, jotta nähtäisiin mitä lepo saa aikaiseksi. No, tämä täti ei sitten katsonut mun papereita aikaisemmilta käynneiltä, vaan ainoastaan tuota lähetettä. Ja koska lepo (onneksi) oli tehnyt tehtävänsä, niin totesi, että mulla on vaan ruoansulatusvaivoja. Kun sanoin, että kaksi lasta synnyttäneenä tiedän kyllä, että mulla oli supistuksia viikko sitten lauantaina, jolloin jouduin päivystykseen, niin totesi vaan, että ei ollut! Kysyin sitten vielä noista uima/kylpylä/seksikielloista, niin sanoi vaan tyyliin "höpö, höpö". Sanoin sitten suoraan, että en koe olevani työkykyinen, niin pitkin hampain kirjoitti tuon sairasloman.

Mulla tulee supistuksia kun vähänkin nostelen tai kyykistelen ja edellinen lääkäri kielsi kaiken raskaan työn. Nyt tämän lääkärin mukaan olisin valmis vaikka maratoonille :| . Lisäksi kun ultrasi vauvan, niin sanoi vauvan olevan kaksi viikkoa isompi, loppujen lopuksi selvisi, että luuli mun olevan vasta viikolla 17, eli ei todellakaan ollut katsonut mitään mun tietoja.

Miinulainen
 
Kiitos manna vastauksestasi. Kävin tänään kelassa kysymässä asiasta ja muutenkin noista lippulappusista. Ja siellä sanottiin että alkuperäinen heille ja työnantajalle riittää kopio. Joten itse ainakin sitten ajattelin näin toimia. Muutenkin oli ihan hyvä käydä kun edellisestä kerrasta on pitkä aika eikä mitään muistikuvaa koko paperin täyttämisestä niin sai kunnon rautalankamallin itselle. :xmas:
Hiukan meinasi puskea kylmä hiki kun tätsy siellä sanoi kuullessaan tästä mun pitkästä saikusta että äippäraha määriteltäisiin sen mukaan. :eek:
Mutta onneksi sitten tulee tuo vuosiloma aika tuohon väliin, joten menee sen 2007 verotuksen mukaan. Vai oisko tossa voinut olla kyseessä se että se äippäraha olisi ollut 2006 verotuksen mukaisen s-päivärahan suuruinen. No, niin tai näin, toivottavasti nyt kuitenkin menee asiat oikein eikä tuu mitään ikäviä yllätyksiä.
 
Mä kans voisin kokeilla, miltä sieltä "alhaalla" tuntuu mut ei oo varmaa vertailukohdetta ja alan vaa panikoimaan jos luulen et siel on jotain epänormaalia. Toisaalt pelkään et tuhoon jotain kudoksia ja vien bakteereja ni ehkä siks kans jätän lääkärille sen homman. Sais lääkäri kyllä olla jo pian!

Olin tänää siellä fysioterapiaryhmässä ja se fyssari sano, et puolvälis raskautta ei mielellää tehtäis sisätutkimusta ku saattaa aiheuttaa supistuksia. Kuulosti jotenki merkilliseltä ku eiks ne aikalailla just toiseen kolmannekseen ajotu... multaki eilen pimpsasta jonkinäköne näyte otettii. Lisäks kaikki seksin harrastamiset ja kaikki. Nii että joko on ajat muuttunu kamalasti tai se on joltain saanu väärää tietoa :whistle:

Onks teillä, jotka on jääny saikulle nimenomaa kipeitä supistuksia ja jotain vuotoa?
 
Outison toivottavasti saat sairaslomaa, itse en päässyt koko esikoisen raskaus aikana tapaamaan työterveyslääkäriä vaikka ala kuuluu ihan erikoisäitiysloman piiriin.siihen kun vaaditaan sieltä lausunto.
neuvolalääkäri ja terveyskeskuksen lääkäri taas kirjoittavat saikkua loppuajaksi kun pääsin kuudennelle kuulle.
Itse kysyin työterveyslääkäriin silloin aikoinani soittaessa ja asioita tivatessa, että kuka on vastuussa siitä jos raskauden aikana minulle tai vauvalle tapahtuu jotain..sanoivat ain ettei lääkäri ole nyt tavotettavissa. koeta tapella.


ronkkimisesta sen verran että mä jätän kanssa suosiolla asiantuntijoille.

Sanni-Maria kyllä täälläkin kolottaa ja issias koputtelee,niin että hanuri huutaa välillä hoosiannaa ja tuntuu kuin veitsellä viilleltäis häpyluuta, mutta melkeimpä entiseen malliin touhotan. :D jumpissa käyn yhä kolmesti vkossa ja hieman on vaan vauhti hidastunut ja liikkeet keventynyt. kyllä se kroppa sitten laittaa hidastamaan kunnolla kun sen aika on, niin mulla ainakin ekassa raskaudessa :D

miinulainen ikävää että oot törmännyt tollaseen välin pitämättömään ja (luultavasti) työhönsä kyllästyneeseen henkilöön. :|

liikkeistä mäkin muistelisin että niitä ruvetaan laskemaan ihan loppuraskaudessa vasta. mullakin on edessä istukka niin en tunne kaikkia liikeitä läheskään yhtä vahvasti kun esikoista oottaessa jolloin istukka oli takana.

[/b]Usvis koeta jaksaa :hug: . pahalta varmasti tuntuu, mutta jätähän tuollaisen omaan arvoonsa.
 

Yhteistyössä