Huhtivauvat 2009 ~TOUKOKUUSSA~

  • Viestiketjun aloittaja millipilli
  • Ensimmäinen viesti
Heips, mäkin ilmoittaudun tänne puolelle. Huh, viimein. :)

Nopsaan vain toivottelen meille kaikille uusille mammoille oikein aurinkoista ja ihanaa äitienpäivää! :flower:

Luen ketjua ajatuksen kanssa, kun aikaa on paremmin ja laittelen vähän synnytyskertomustakin.

Min-na ja pikku-kulta kohta jo 7 vrk :heart:

Muoks. Siis tosiaan enhän mä tänne ole kirjoittanutkaan; me saatiin viime sunnuntain ja maanantain välisenä yönä klo 00.06 pieni poika. 3760g ja 51cm täyttä rakkautta. :heart:
 
ihanaa äitienpäivää meille kaikille :heart: on tämä niin outoa saada äitienpäivä onnittelut ja ihanaa kun nyt tuoreena äitinä sa sitä ensinmäistä viettää :heart:

mieheltä sain kukkia ja kustantaa mulle rakennekynnet ennen ristiäisiä :D mummoille ja isomummoille annettiin valokuva kehyksissä ja taakse kirjotettiin onnittelut ja poika itse kirjoitti nimensä :LOL: oli hauskaa puuhaa ja hienoja nimmareita tuli, joskin kaikki aika erilaisia :D

JJ-t ja Joona 5 viikkoa ja 2 päivää
 
Ihanaa Äitienpäivää meille kaikille Ihanille Äideille! :heart: :flower: :D

Meillä ei mies oikein osaa näitä juhlia, mutta sainpa kuitenkin lahjakortin kampaamoon/kauneushoitolaan (haluun vihdoin tukkaan uuden mallin ja värin eikä haittais jos naamalleki jotain tekis...) ja ihanan kortin, jossa oli meidän vauvan jalanjälki ikuistettuna, oli mies kastanut sen vaaleanpunaiseen vesiväriin ja sit pikkunen tepastellu kortille :heart: Oih miten söpö "nimmari" :saint: =) Kakkuja ja kukkia ei paljon tarvittu, kun eilen oli ristiäiset ja niiltä jäljin enempi ku riittämiin kukkia ja kakkuja :p Ristiäiset meni hyvin, siskon lapset riehui ja "vapautti" tunnelmaa :D, leipomukset oli hurjan hyviä (mummut pisti parastaan) ja vauva nukkui kuin enkeli toimituksen ajan. Oli mukava että tuli järjestettyä tämmöinen perinteinen perhejuhla. JA viimein paljastettiin meidän vauvan nimikin Elsa Pauliina :heart: Oli mummut ja papat otettuja, kun Elsa on miehen isän äidin nimi ja Pauliina minun isomummun nimi (ja myös oma toinen nimeni). Eikä kukaan arvannut nimeä etukäteen (meil on tästä perinne et arvaillaan), hehhee :D

Nyt tuo meidän Elsukka-neiti (5 pisteen vinkkinä suvulle ja ystäville kutsuttiin häntä sähkösukaksi, el-sukka, ennen kastetta ;) ) ääntelee siihen malliin että tissiä kaivataan joten taidan kömpiä sänkyyn miehen ja vauvelin viereen, olin siellä itsekin äsken, koko perhe juhlimisesta ihan uupuneita :heart: :)

t. manna + Elsa 5vkoa ja 6pv :heart:
 
Maanantait!

Solinalle
tsemnpitykset! Toivotaan, että ne keksis jotain muuta sun varalle ku leikkauksen.

Mamma-1
: Sulla sit vähän venähti reissu :/. Olit jo synnyttäny ku mä saavuin laitokselle. Menin sinne 42:lle lauantaina puol ysi käynnistyksee ja samana iltana meijän poika synty. Meijät majotettiin sinne 61:lle ja se oli ihan ku hotellissa olis ollu. Mulla kans alapää ollu ihan kauheen kipee, mut eilen huomasin et kipu on hellittäny eikä tullu mieleenkää ottaa lääkettä. Ehkä sullakin kohta...

Meillä ei ihan putkeen menny eka reissu pojan kanssa. Lähettiin torstaina ajamaan Poriin Tampereen kautta. Nooooh, auto hajos kesken moottoritien. Kiva siellä henhailla moottoritien laidalla vauvan ja koiran kanssa. Sit ku oltiin kyydillä päästy Poriin niin tän pienen silmä tulehtu. Ei mikään vakava juttu, mut oli jotenki ihan hirvee kattoo toisen rääppivää silmää. Saatiin tippoja ja se asia on nyt hoidettu :).

Säde + poju 16 vrk
 
Huomenta!

Meillä myös sai tyttö nimen viikonloppuna: hänestä tehtiin Lilja Lydia. Meillä ei ollut kastajaisia vaan nimenantojuhla. Joku täällä kyseli, miten sellaisessa protokolla etenee. Olen ollut parissa nimiäisissä mukana ja itse noudatettiin niiden "kaavaa": ensin vanhemmat kertovat nimen ja perustelut sille. Sen jälkeen kerrotaan pari sanaa kummeista ja sitten kummeilla on mahdollisuus sanoa jotain. Koko toimitukseen meni 5-10 minuuttia eikä se ollut turhan kankea. Manna, ihana nimi tuli teidän Elsalle.

Oliko se Solina, kun kyseli vauvanvaatekoosta. Meillä mennään 50-koon kuteilla. :) Edistystä on tapahtunut, kun taival aloitettiin koolla 44. Nyt vauva kasvaa kyllä niin vauhdikkaasti, että pian päästään jo 56:iin. Kertauksena vielä, että meidän vauva syntyi ennen aikojaan ja painoi vain 2,4 kiloa. Ei meinannut Kättäriltä löytyä sopivaa päälle pantavaa silloin ensimmäisinä päivinä.

Ilmeisesti muillakin vauvoilla esiintyy iltaräkkyitkuskelua ennen nukkumaan menoa? Meidän vauva, joka muutoin on kiltti mallioppilas, itkeskelee pari tuntia joka ilta ennen nukkumaan menoa. Onko se väsystä johtuvaa vai mistä?

Jahas, se on maanantai taas. Eikös ole loistavaa, ettei tarvi mennä töihin? B)

Hemuli ja Lilja reilut 6 viikkoa
 
Hei mamat.

Täällä koitetaan toipua viikonlopun kyläilyistä. En kyllä lähe enää ikinä vauvan kanssa minnekään...huoh.

Ihania nimiä olette antaneet vauvoille ja ihania kuviakin!

Toivottavasti kaikilla oli kiva äitienpäivä. Meillä tosiaan meni kaikilla ylirasituksen puolelle, isä, äiti ja vauva ihan poikki ja en jaksa enää edes kunnolla vauvaa nostaa ilmaan. Vauva on ollut viime aikoina hereillä jotain 7-9 tuntia putkeen!!! Ja eilen söi tunnin välein sen 9 tuntia (no ehkä otti parit vartin torkut siinä sivussa mamman(=anoppini) sylissä, mutta kumminkin). Kamalan stressaavaa. Miehen kanssa pitäisi mennä shoppailemaan jotain kivaa lahjaa, kun ehditään. Sain kyllä aamiaisen ja kortin eilen aamulla ja kukkia jo edellisenä päivänä :)

Hauskaa alkavaa viikkoa ja paljon voimia!

kadak & pikku-tikru 6 vko 2 pv
 
Ihania ja kauniita nimiä olette lapsukaisille antaneet :heart:

Tää purkaa nyt vaan omaa napaa. Vaikka täytyy tuohon kommentoida, että aikamooinen reissu teillä Säde, kun auto hajonnut oharille... Huoh. Voin kuvitella vaan.

Ja Hemuli9 täällä on myös alkanut pieni ilta itkustelu. Mistä lie johtuvaa. Mutta onneksi ei ihan joka iltaista.

No äitienpäivä oli ja meni. Ja arvatkaapa mitä. Tää loukkaantui täysin (tyhmä minä ), mutta en saanut kukkia, en korttia, en lahjaa... Isäntä tosin oli töissä, mutta töiden jälkeen vaan halasi ja toivotti hyvää äitienpäivää ja keitti sentään kahvit. Mutta sitten sanoi esikoiselle, että tänään on äidin juhlapäivä juhlitaan sitä!!!! :headwall: :kieh: Tosiaan kiehahti, vaikka mitään en asiasta maininnut. Mutta mua ei muistettu millään tavalla. Tekisi mieli kysyä, että miksi? Vaikka en niin lahjojen perään olekaan. Mutta edes kortti tai kukat olisi mieltä lämmittänyt.

Täytyy sanoa, että mä viime vuonna ja edellisinä olen panostanut isänpäiviin. Antanut nukkua pitkään, tehnyt ihanat aamupalat täytettyine leipineen ja kakkuineen, juhla-astioneen jne. Ja ostanut ihan kunnon hinnakkaat lahjatkin...

Joo, ja tää äitienpäivä meni näin. Nimittäin odotin tätä...

Huoh.
 
mammanen onko miehelläs sit yleensä ollu tapana muistaa eri juhlapäivinä erikoisemmin? Meillä on ja olisin kyl iteki loukkaantunu jos en olis ees korttia saanu. Itseki aion antaa jonku lahjan sit isänpäivänä. Vaikka palstalla aina niitä marmatuksia onkin, et ei hän ole sinun isäsi tai äitisi, miksi pitäis :LOL: Huvittavaa mun mielestä ettei vois muistaa toista silti.
 
kirjoitin pitkät pätkät ja käsi osui johonki napille ja kaikki hävis :headwall: :headwall:

on niin kiirettä pitänyt et aina en ole ehtinyt edes konetta avaamaan. on niin paljon noita juhlia......esikko täytti äitienpäivänä 2vee ja sitä juhlittiin lauantaina. ensi sunnuntaina tyttö saa kasteessa nimen.
sitte oli vielä mun, siskon ja vaarin synttärit ja lopuksi toisen siskon lakkiaiset, et touhuamista riittää.

arki meillä menee edelleen todella hyvin. paremmin pärjätään kun mies on töissä :eek: aina kun hän on kotona niin kaikilla on jotain ihme kiukkuilua. tiiä sitte mistä johtuu. huomiosta tai jotain.

tyttö on kyllä niin ihana tapaus. menee nukkumaan illalla 21-22. sit nukkuu hyvin ekan pätkän 3-5 tuntia, jonka jälkeen syö ja nukkuu 2tuntia. sit riippuen masusta, ni aamulla nukkuu tunnin parin pätkiä tai sit ährää ja puhraa pieruja ja kakkaa. sit ku rauhoittuu niin esikoinen herää heti perään. et nukkua saan kyllä öisin, mut herätys voi olla joskus tosi aikaisin kun lapset vuorotellen heräävät.

19 päivä on pojan 2vuotis neuvola ja tytön 2kk neuvola ja mulla vielä jälkitarkastus. ehkäisy asia minuakin kovasti mietityttää. niitä minipillereitä en halua, mut taitaa olla ainoa vaihtoehto kun imettää. kortsuja en suostu käyttää.

yhden kerran miehen kanssa ollaan jo kokeiltu petipuuhia ja hyvin sujui :p tuurilla mentiin, mut mies koitti lopussa olla ruikkimatta sisälle :LOL: sillai varmaan jatkossakin sitte tehdään. viimeksi kun imetin sen vuoden niin se toimi minulla täysehkäisynä. toivottavasti nytkin, vaikka ei sitä kuulemma tiedä miten keho toimii. kolmas lapsi on kyllä kovasti jo mielessä mut hän saisi tulla vasta noin 4vuoden kuluttua. olen aina sen verran kipeä raskausaikana, etten pystyisi siihen kahden pienen kanssa.

jos nyt yrittäisin tän tekstin lähettää vaikka kirjoitettavaa olisi vaikka kuinka :D

Hani ja tyttö, viikon päästä 2kk :heart:
 
Nipusen eka neuvolareissu takana :wave:. Hurjasti oli tytölle tullut pituutta lisää, kokonaista 6cm! Ja painoakin ihan kivasti :). Eipäs ihme että 56cm:n vaatteista osa alkaa olla jo pieniä. Tällaiset mitat siis 1kk neuvolasta (suluissa syntymämitat):

pituus 57cm (51cm)
paino 4695g (3920g)
pipo 39cm (37cm)

No höh mammanen, onpas miehesi ollut vähän ajattelematon :hug: . Minäkin olen sitä mieltä että kyllä puolison täytyy muistaa puolisoaan isän/äitienpäivänä, varsinkin nyt kun lapset on vielä niin pieniä.

Ihmeellistä, molemmat lapset nukkuvat yhtäaikaa :eek:. Nyt menen vähäksi aikaa sohvalle levähtämään itsekin! :)



 
Meilläkin oli 1kuukautis neuvola =)

Pituus 54,2cm (49cm, mutta pari senttiä tuli varmaan pahkan vuoksi tuohon mittaan lisää)
Paino 3905g (2620g, noussu kuulema todella upeasti kun täysimetyksellä mennään! :heart: )
Pipo 37,2cm (34cm)

Heijasteet + ja lievää karstaa on. Kaikki siis hyvin :heart:
 
Heips mammat :)

Hyviä neuvolakuulumisia täällä saa lukea. :)
Aika menee ihan hurjaa vauhtia.

Eilen tuli vauvalta paras äitienpäivälahja.. tarkoituksellinen hymy pariin otteeseen. :heart: :heart:

Me tehtiin äitienpäiväkortti mummille, johon painettiin pienen jalanjälki ja ihana kortti tuli. Täytyykin painaa muistoksi samanlainen itselle tai siis oikeastaan vauvalle vauvakirjaan tallennettavaksi.

Onko muuten monet alkanut täyttämään vauvakirjaa? :wave:
Ja minkäslaisia teillä on?

Torstaina on meillä 1kk neuvola (hurja ajatus, tuo pieni on kohta kuukauden :eek: )
Ja huomenna päästään hakemaan pikkuisen henkilökortti niin päästään reissuun, kunhan saisi liput varattua ja tuon esikoisen hoidon sovittua. :)

Jahas.. jatketaas taas.. neiti kutsuu.. =)


Ruttana & Beanie 3vko 5pv :heart:
 
vauvakirja meil on mauri kunnaksen vauvakirja... pitäis täytellä siihen juttuja lähiaikoina kun kaikki on tuoreena mielessä. :)

Mä tääl vähän jänskään seuraavaa vaipanvaihtoa ku tytöl on eka kestovaippa päällä... :D

Eka neuvola onkin sit meillä jo torstaina. :) Typy on silloin 9pv. Odotan tosi mielenkiinnolla punnituksia ym, kun tuntuu että tää ei muuta teekään ku olis tissillä... Ja silti saan maitoa pumpata koko ajan viel pakkaseenki ettei ihan rinnat räjähdä. :LOL:
 
Meille mummi osti tosi ihanan ja kauniin vauvakirjan. Kaivoin sen juuri menneellä viikolla kaapista esiin ja kävin sitä jo läpi, että mistä alkaisi täyttelemään...

Joo, on se mies yleensä ennen muistanut tosi kauniisti. Jotenkin nyt odotin tätä äitienpäivää niin paljon kun on tuo pikkuinen neiti, ja odotusaika takana. Oli niin rankka (minulle rankka) odotusaika ja kaikkea sattui ja tapahtui. Olisin odottanut saavani edes sen kortin.

Vaikka paras lahja on se, että mulla on kaksi ihanaa ja tervettä lasta !

No, tää nuolee täällä hetken haavojaan :'(

Mä en ole vielä jaksanut alkaa kestoilemaan neidin kanssa. Ajatuskin tuntuu vielä työläältä.

Kysymys äitit käytättekö vielä tumppuja/sukkia tai mitä lie vauvoillanne käsissä? Meillä nimittäin jotkut sukat aina töröttää käsissä, kun pienellä kädet aina kylmänä muutoin. Vaikka kynsien takiahan niitä alunalkaen suositeltiin pidettävän, ne olen kyllä jo monen monta kertaa leikannut, mutta kylmät ovat...
 
Täällä mennään edelleen tulehduksen kourissa, tississä kauhee pahkura ja en saa sitä "auki" vaikka kuinka leikkiny akrobaattia ja kokeillu erilaisia imetysasentoja ja pumppaamista.. Kaalinlehdet tai kuumahauteetkaan ei auta ja antibiootitkaan ei vielä ainakaan pure vaikka eilen aamulla kävin lääkäriltä reseptin hakemassa.. Kuumetta ollu parhaimmillaan 39,8 ja tää mamma on aika veks pelistä. Onko muilla kokemusta ja hyviä neuvoja jakaa kun multa on nyt konstit loppu?? Tai kauanko teillä on menny että alkaa ab:t tehota ja saa tukoksen auki Esikoisen aikaan ei tämmösiä onkelmia ollu :headwall:

Laala Ei kannata ihan kauheesti pumppailla, ihan vaan pahin pingotus pois vaikka suihkussa lypsämällä, koska samalla ns. "tilaat" lisää maitoa ja maidontulo ei tasaannu vaan käy ylikierroksilla koko ajan. Paitsi jos sitten haluut pakkaseen kunnon maitobaarin :D Muistathan et pumpattu maito säilyy vaan sen 3kk pakastimessa.. Mä esikoisesta alkuun pumppailin kanssa pakkaseen turhankin paljon tota maitoa ja ne jäi kaikki käyttämättä kun en raaskinu pikkusesta erossa olemaan juuri ollenkaan..

Ja onnea nimensaaneille pikkuisille :flower: :heart:

Piin Kuumeen kourissa
 
Mulle taasen sanottiin neuvolassa et voi huoletta pumpata, koska se ei stimulois rintaa niin paljoa kuin vauvan imu. Tuo on toki täysin totta, mutten tiiä maidontuloon onko sitten vaikutusta. Mut näin ainakin mulle neukkutäti sanoi ku sanoin, etten uskalla pumpata paljoa ku sit joutuis siihe kierteeseen et pitäs koko ajan pumpata ku maidontulo lisääntyis..

Ja maito säilyy pakkasessa 6kk. Tuo 3kk on vanhentunut käsite. Näin ainakin sanottiin meidän neuvolas. Tiedä sitten..
 
AAM
:wave: hengissä ollaan..= poikki !!
aamulla esikoinen tarhaan, auto huoltoon ja sitten kotiin dösällä vauvan kanssa..
sitten iltapäivällä dösällä kauppaan ja huollosta autoa hakemaan, kappas ei ollutkaan valmiina, papereita saatikka AVAIMIA ei löytynyt koko autoon :kieh: :eek: |O tiedä huoltoa minne olivat tunkeneet ?? antoivat sentäs lainaan auton päiväks, jos siitä jotai kehtaavat veloittaaniin, pjärkele !!
vauva on sitten riippunut koko illan tssissä kiinni ja miehen piti töihin lähteä niin siinä sitten hänkin tatti otsassa kun esikko riippunut "isä-kaudella" kiinni hänessä.. :kieh:
nukutin pientä niin "pappa" sitä pappa tätä.. :headwall: siinähän hoet että isi tulee aamulla ja isi on nyt töissä.. ja PLAAAAAH !! päädyin kiikuttamaan alkeellisesti pojalle miehen paidan joka haisee ihan apinalle :D ajattelin että nuuhkikoon sitä sitten ja kappas rauhoittui :eek: :xmas: no kai se toimii vielä kaksivuotiaallakin kun vauvoilla :LOL:

Nyt on hetki omaa aikaa ja kohta sänkyyn =)
voimia meille leidit!!

Ihania nimiä monen vaavat oli saaneet :heart: :heart: Mannan Elsa ja Hemulin Lilja... meillä kastajaiset vasta kesäkuun 14 joten sinne asti odotellaan.. poika sujuvasti kyllä yrittää sanoa vauvan nimeä joka muistuttaa puuhapeten naispuolisen työkaverin nimeä :D (eip sillä taida olla ko yks ihmistyökaveri :LOL: ) joo... :whistle: taidan lukaista postit & hipsiä sänkyyn... :wave:

AM & neiti A. :heart: 17vrk
 
Piin siis joo en mä pumppaa kun ihan pahimmat pakotukset pois. Mulla on esim toisessa kainalossa iso patti mikä on turvonnu maitorauhanen, että sieltä asti kun sattuu niin ei paljon voi harkita että pumppaisko vaiko eikö. :kieh: Eilenki pumppasin vaan hetken ja tyttö oli samalla toisessa tississä kii, ja tuli 80ml... Ja silti sen jälkeenki rinta oli viel kuuma ja pingottunu..

Viime yö nukuttiin tai siis "nukuttiin" harsot rintsikoissa ja silti aamulla uitiin tytön kanssa sängyssä... Huoh. :LOL:

Ja eilinen kestovaippakokeilu meni silleen mukavasti että mitään en saanu viel ainakaa falskaamaan, vaikka ei se imsevimse kauhean toimivalta tuntunutkaan... Mut hei yks vaippa vähemmän luonnon rasitteeksi! :D Tänään ajattelin kokeilla harsoa ja villahousua ja sit uusiks ottaa imsen, niin tulis KAKS vaippaa vähemmän jätettä. ;) Pienin askelin... ;)

Laala ja Aura tänään jo VIIKON! :D
 
No niin, nyt se flunssa on sitten meilläkin :( Pieni röhii ja yskii, onneks ei kauheen pahasti ja neukkulääkäri oli sopivasti just tänään. Jos ei kuume nouse ja vaavi syö normaalisti, niin voi kuulemma kattella ihan kotona. Ja mä oon kans flunssassa. Kiva hoitaa räkäistä lasta, kun on itsekin ihan poikki.

Neuvola oli tosiaan tänään ja vauvalla painoa jo 4810g. Pituutta oli 58cm. Iso poika jo =)

Me lähdetään tästä lepäilemään ja tissittelemään. Palaillaan paremmalla ajalla :wave:

Nappi ja Konsta, 7 viikkoa tänään.
 
dodii, koetetaan muutama rivi raapustaa kun vauva nukkuu ja sain just lypsettyä.

Viikonloppuna sain taas tosi pahan sappikipukohtauksen ja eilen puhuin lääkärin kanssa.
Lähetteen laittoi sappirakon poistoleikkaukseen. Toisaalta ihan hyvä, onpahan nämä kivut sitten ainakin ohitse.
Huomenna käyn vielä verikokeissa ja niiden perusteella sitten päätetään kuinka pian leikataan. Jos ovat pahasti koholla niin ehkä jo tälläviikolla, jos ovat kunnossa niin sitten leikkaus on kuukauden sisään.

Onneksi miehellä vielä isyyslomaa pitämättä niin voi sitten huoletta olla kotona.

Ainut "ongelma" onkin enää täysimetetty vauvamme.
Pitää nyt alkaa ainakin kerran päivässä tarjoamaan pullosta maito että oppii siihen. Ja lisäksi olen tänään lypsänyt n. 2 tunnin välein.
Saa nyt kunnolla tilattua lisää maitoa ja pumpattua sitä pakkaseen.
Toivonmukaan sitten pärjäävät leikkauksen ajan noilla.
Aion kyllä muuten vaatia että vauva saa olla miun kanssa sairaalassa. Ainoastaan leikkauksen ajan iskän kanssa ja pullonvarassa.
Hyvällä tuurilla tuon kyllä voisi saada päiväkirurgisena. Eli aamulla leikattaisiin ja illasta kotio.


Ellilläkin tullut jonkun verran masuvaivoja. Jätin kofeiinin täysin pois niin ovat taas helpottaneet.
Hieronta edelleen hyvä apua jolla saa ilmaa pois masusta.



tuota tuota, tuosta vauvan lattialla pidosta ja motoriikan kehittymisestä. Uskallankohan mie nyt sanaisen arkkuni avata ettei tule tappelua kenellekkään.....
Ei sillä ole vielä tässävaiheessa suuremmin merkitystä. Ei näin pienillä ole valmiuksia lähteä siitä liikenteeseen.
On jopa tehty tutkimuksia että paljon sylissä pidetyt ja kannetut lapset lähtevät ihan yhtä nopeasti, jollei nopeamminkin liikenteeseen kuin paljon lattialla olleet. Koska sylissä kannettu lapsi saa sitä liikettä jatkuvasti kantajan kautta. Ja näin vauvan lihakset oppivat ne liikkeet jopa paremmin kuin lattialla maaten. ( ja tämä on ainakin täysin pätenyt meidän kahteen isompaan )
Toki sitten on suotavaa pitää lattialla kun lapsella on itsellään siihen valmiuksia ja tahtoa opetella ja tehdä.
Sitteristä ei toki ole hyötyä näiden taitojen kanssa.

Toki siinä lattiallakin voi pitää eikä tästä mitään haittaa ole jos vauva vain viihtyy siinä.
Mutta jos kantaa paljon sylissä niin tästä nyt ei ainakaan tarvitse kenenkään huonoa omatuntoa kokea.

Mutta ei se lattialla pito nopeuta tai sylissä kantaminen hidasta yhtään sitä lapsen taitojen oppimista ja liikkeelle lähtöä.
Jokainen vauva oppii nämä taidot ajallaan kyllä.


Ihania kuvia olette laittaneet pikkuisistanne. Onnea vauvan saaneilla ja hyvistä neuvolakuulumisista.

Äitienpäivä meni hyvin. Aamulla nukuin pitkään. Kääretorttua syötiin ja lahjaksi sai kolme kirjaa joista olenkin haaveillut ( vielä kun kerkeisi niitä rauhassa lukemaan )


Ihania nimiä kastetut saaneet.

Vauvakirjasta. Meillä on kokoperheellä lapsuuteni kulta aika kirjat. Sattumalta siis sekä minulla että miehellä olivat myös omat kirjamme tuota sarjaa. ja mummin onkin ostanut jokaiselle lapsellemme kastelahjaksi tuon saman kirjan.


Kannattaa tosiaan välttää sitä pumppaamista jos maitoa tulee muutenkin liikaa. Ei se toki stimuloi yhtä paljon kuin vauvan imu, mutta on silläkin vaikutusta.
Eli ottaa vain varovasti ne enimmät maidot pois niin kyllä se siitä pikkuhiljaa tasoittuu.
Sitten tietenkin jos onkin tarkoitus lypsää pakkaseen niin antaa palaa vain...



t: Solina ja Menninkäinen 7vko
 
Moikka,

neuvolalääkärillä oltiin tänään. Kyllä aina jotenkin jännittää noi mittaukset ja tutkimukset, että onko kaikki varmasti kunnossa jne. Poika on 6vko 3pv ja suunnilleen keskikäyrillä mennään. Pituus oli kasvanut vähän niukemmin kuin aiemmin, mutta eikös ne vauvat kasvakin pyrähdyksittäin ihan omaan tahtiinsa. Painoa oli tullut hyvin, eli eiköhän mun oma rintamaito riitä, vaikkei sitä jääkään yhtään yli pumpattavaksi tai suihkua minnekään.

Oon shoppaillut lisää kestovaippoja, jo vähän isompia kokoja, kun esim. äp:n kestovaippakuori on vaan 6kg:lle asti sopiva ja poitsu on jo 5kg.

t. kadak & pikku-huutaja
 

Yhteistyössä