Huhtivauvat 2009 ~TOUKOKUUSSA~

  • Viestiketjun aloittaja millipilli
  • Ensimmäinen viesti
Osaa sitä ihminen olla raihnas!!!!! Kerroin perjantaina kun kävin yöllä ambulanssissa sairaalassa pahan sappikipukohtauksen takia.

Nyt niitä kohtauksia on tullut päivittäin, onneksi suht lievinä että hyvin on pärjännnyt.
Kaiken lisäksi ilmeisesti nuo kohtaukset ovat rasittaneet vatsaa niin että alkoi sektioarpi kipuilemaan. Niin pahasti etten sängystä päässyt ylös.
Onneksi sekin alkoi helpottamaan.
Kävin eilen sitten lääkärissä. Eipä tuo oikein mitään osannut sanoa.
Huomenna käyn verikokeissa ja heti kohta kun röngten aukeaa varaan ultraukseen ajan.
Mahdollisesti edessä sitten sappirakon poistoleikkaus... grr, ihan kuin mua ei olisi jo leikelty tarpeeksi.

Huoh, eipä tälle nyt oikein mitään voi. Onneksi pärjää kuitenkin kotona lasten kanssa.

Elli-vauva voi onneksi hyvin ja on suloinen pikku hurmuri.


mammasellahan tyttö kasvaa hyvin. Hienoa =)

Onkos teillä muilla muuten jäänyt paljonkin jo vaatteita pieneksi?
Meidän neiti käyttää edelleen noita 50cm vaatteita mitkä oli käytössä jo synnäriltä kotiutuessa ( tosin ne silloin olivat vielä suuria)
56cm vaatteet on ihan liian isoja edelleen.
Ja väittävät vielä ettei 50cm kannata ostaa kun jäävät niin nopeasti pieneksi.....

Oi, Laala taitaa olla käynistyksessä. Hurjasti onnea vaikka et taida olla tätä enää lukemassa. Ja toki sie tulet tänne kirjoittelemaan vaikka toukokuun puolella menitkin. Niinkuin muutkin ovat tervetulleita.
Eihän nyt vanhoja kavereita hylätä sen takia että vauva syntyikin "väärässä" kuussa. On meidänkin neiti maaliskuinen =)

Piin, voimia sektiosta toipumiseen. Teette esikoisen kanssa vaikka niin että menet sohvalle/sänkyyn ja pyydät häntä kiipeämään sinne. Sylittelette sitten siinä, pidät häntä kainalossa.
Nostaminenhan on ainoastaan kielletty. Jos sie istut ja isompi lapsi on sylissä/vieressä niin ei se ole mitenkään haitaksi.

AuroraBorealissilel hurjat onnittelut tytöstä.

Nussukalle tervetuloa ja onnittelut pojasta.

Allusmamma, hiekkalaatikko on kyllä hyvä keksintö omassa pihassa.
Me asutaan rivitalossa ja meillä on aidattu suojaisa takapiha. Niin olen nyt antanut noiden meidän isompien ( 4.5v ja 3 v ) leikkiä siellä keskenään. Aivan innoissaan ovat kyllä tälläisestä luottamuksesta. ( Eivät reppanat tiedä että mamma vahtii ikkunan takana ) ja kun hyvä keli on niin hädin tuskin lapsia on sisällä näkynyt.


suihkutisseihin muuten vinkki. Jos vain onnistuu niin imettäkää tavallaan niin että vauva on tissin päällä. Elikkäs vaikka sängyssä puoli istuvassa asennossa ja vauva on suht pystyssä rinnan päällä.
Näin maito menee "vastavirtaan" ja se pikkaisen hidastaa sitä ja vauvan helpompi syödä.
Toimi ainakin meillä!! Nyt kun vauva on vähän isompi ja muutenkin maidontulo tasoittunut niin ongelma ei ole enää niin paha.

Ventti, tuo teidän vauvan nenän tukkoisuus. Kuulostaa samalta kuin mitä meidän Ellillä oli/ on eli maitoa menee nenään. Ja se sitten rohisee ja vuotaa siellä. Kurjaa, mutta harmitonta.

Onnea Vaavimasun Leeville nimestä, hieno nimi.

Ei meidänkään Ellillä tule läheskään jokakerta röyhtäysyä. Pierua tulee kyllä hyvin.... Mutta eipä hällä masuvaivojakaan suuremmin ole joten tuskinpa sitä on väkisin röyhtäistävä.
Ja jos siellä masussa joku kipristelee niin hieronta auttaa tähän onneksi hyvin ja lähes päivittäin ollaan tätä muutenkin harrastettu.

Oho, soitin just sinne ultraan aikaa. Ja sain jo tämän viikon torstaille. Mikä on kyllä suuri ihme tämän kunnan terveyshuollossa. Olin jo henkisesti varautunut siihen että joutuu kuukauden odottelemaan.


pakko kertoa hauska juttu. Eilen kun menin sinne lääkärille niin Ellihän oli tietenkin mukana ( mies oli isompien kanssa kotona ) Tyttö nukkui turvakaukalossa joka oli sitten matkiksissa. Molemmissa kuomut ylhäällä joten vauvaa ei näkynyt yhtään. Odotustilaan kun pääsin istumaan niin tyttö alkoi unissaan murisemaan. Koko huone kaukui... mummot taisivat vähän katsoa että mikäs tuolla vaunuissa on.

Manna8 voi olla ihan hyvin tiheänimun kausi. Ainakin meidän neiti on silloin ihan kokoajan rinnalla.

Ellillä menee muutenkin niin että yöt nukkuu tosi hyvin, 2-3 syötöllä. Aamulla sitten tankkaa tississä tunteella. Ja on on hereillä. Iltapäivästä nukkuu pitkät unet, 1-2 syötöllä. Ja illalla sitten taas valvoskelee ja tankkaa ihan jatkuvaan tissillä.

Allusmamma Meillä on aina ollut ristiäisvieraina, mun ja miehen vanhemmat ja sisarukset sekä vauvan kummit tietenkin. Niistä jo tulee yli 20 henkeä ja kun juhlat pidetään kotona niin täyttä on....

Sanni-Mariankin pikkuinen saanut kauniin nimen.


Me muuten vietiin pinnasänky varastoon viikonloppuna. Ei meidän vauva ole siinä kertaakaan nukkunut. Joten todettiin että turhaan sitä pidetään täällä tilaa viemässä kun muutenkin ahdasta. Saahan sen sitten tuotua takaisin jos siltä alkaa näyttämään.
Elli siis nukkuu äiskän ja iskän ( ja välillä isoveljenkin ) kanssa samassa sängyssä.


On taas hetki mennyt tätä kirjoittaessa. Kun välissä käynyt antamassa isommille ruokaa, käyttänyt poikaa potalla, jutellut noiden kanssa, soittanut sinne labraan, vaihtanut Ellille vaipan ja tissitelty.....
Rajoittavat nämä kullanmurut mamman koneella oloa ;)



t: Solina ja Enkeli 1kk ( meidän esikoinen on päättänyt että vauva on enkeli, esitteleekin pikkusiskoa kaikille että tässä on meidän Enkeli )
 
Voi kun aika menee nopeasti, meidän vauva on huomenna jo kuukauden. Se ei ole enää sellainen vastasyntynyt ryppyinen eikä punainen. Meillä alkaa nuhat ja röhät olla ohi. Aamuisin täälläkin on välillä vauvalla nenä tukossa, mutta ei pahasti.
Vaunulenkit on täälläkin aloitettu, en vaan uskalla kovin kauas vielä mennä kun jos vauva herää ja haluaa samantien tissiä. Onneksi ilmat lämpiää ja voi imettää missä vaan( aion kyllä kaupungillakin imettää puistonpenkillä jos tilanne vaatii).
Imetys täällä sujuu hyvin ja täyskestoillaan edelleen, yhtään kertakäyttövaippaa ei olla kotiintulon jälkeen käytetty. Noihin kestovaippoihin tulee himo, tekis mieli ostella vaikka ja minkälaisia ihania vaippoja.

Tänään taidankin lähteä ekaa kertaa lasten kanssa keskenään kaupungille, ankeaa vaan kun sataa vettä.

Oletteko hankkineet/ aiotteko hankkia vauvalle aurinkolaseja? Me ollaan käyty niitä kattelemassa,mutta ei vielä ostettu. ne on kaikki vielä niin hurjan suuria. Varmaankin käyn tänään ostamassa ne babybanzit (miten ne nyt kirjoitettiinkaan). Ei paista sitten pienellä liinassa ollessa aurinko silmiin.

niinnu ja poika päivää vaille kk
 
AAM
:wave: myönnän lukeneeni koko tekstin :LOL: nyt on aikaa tää päivä kun ykkönen on tarhassa vaikka mies on kotona :ashamed: vähän tuli paha mieli..
Sillä onkin lista tuolla mitä pitää ulkona saada tehtyä kun poika poissa tieltä "sotkemasta" :kieh:
- maalata hiekkis loppuun, öljytä kesäkalusteet, siivota ulkovarasto (jossa siis ruohonleikuurista maaleihin, kaikki mahdollinen mies-juttu = sen paskalaari pardon my länvits ögein).. kaikkea kivaa :xmas:

Am & neiti A. 10vrk
 
Helou!

Mä oon miettiny noita arskoja, mut sit toisaalta tää pikkunen taidetaan pääasiassa pitää varjossa niin en sitte tiiä... :|

Ristiäisistä
, meille tulee lähimmät sukulaiset, kummit ja muutamat hyvät ystävät. Veikkaan, että alle 30 vierasta kaiken kaikkiaan. Ristiäiset meillä on 23.5 ja nimi on ollu valmiina jo syyskuusta.

Meillä kans tisutellaan erityisesti iltasin n. 5-10 minuutin välein. Mut sit hän nukkuukin sen 4 tuntia ja sit taas tisutellaan. Muutenki tuntuu, että rytmi on löytyny tosi hyvin. Nukkuu yöt hyvin ja herää yhdeltä, kolmelta ja kuudelta rinnalle. Välit nukkuu sikeesti. Enemmän unettomuutta aiheuttaa toi meidän koira, joka nyt on häädetty meijän sängystä. Oli vaan pakko laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Meillä siis vauva nukkuu sängyssä ihan jo mun alapään takia (+ en mä halua, että se herää näkemättä äitinsä). Mä olin ennen vauvan syntymää ihan sitä mieltä, että vauva nukkuu omassa sängyssä :LOL:.

Käytiin eilen lääkärissä ku kotiinlähtötarkastuksessa kuulu ihan pienen pieni sivuääni. Ei siis mikään vakava juttu, mutta halusivat kontrolloida. No ei sitä enää kuulunu ja pienen paino on noussu hienosti. Oli nyt 4225 g (syntymäpaino se 4020 g). Ihan hyvin ku herra oli eilen vasta 9 päivää vanha :).

Säde ja poju 10 vrk
 
Helou mammat!!!

Jos tässä nyt yrittäs ehtiä kirjotella vähän aina välillä¨...
Hö..Heti piti käyä kakkat pyyhkiin isommalta :LOL:
Saap nähä montako tuntia tässä kirjottelussa menee..
Niin ja onnittelut kaikille vauvautuneille kun ei nyt ole tullut tosiaan hirveesti kirjoteltua..Päivät menee vain vilisten ohi kun tässä poikakatraassa riittää paimennettavaa :whistle:
Meinaa isoin olla vähän raivari iässä ja varmaan vähän mustiskin ja uhmaa jne..
Eilen piti pitää puhuttelu kun eka löi mua ja sitte kohta nakkas täyden karjalanpiirakkapussin lattialle nini et kaikki oli roskiskamaa.. Keskimmäistä se kiusaa koko ajan ja melekin mitä vain minä sanon niin änkyttää vastaan jne.
No..Keskimmäinen on ollu kiltisti..Suht kiltisti..Tietty ihan normi kiukuttelut..

Meillä oli viime keskiviikkona neuvolaki ja (en muista olenko kirjotellu niitä tänne..) paino oli sillon 4vkon iässä 29.4 3840g ja pituus 53,3cm eli siitä kun neuvolantäti kävi kotona 9.4 oli tullu painoa 650g.. Täti meinas et aika vähän on tullut mutta riittävästi kuitenkin,mutta silti laittoi kahen vkon päähän kontrolliajan...Vakuutteli kuiteski ettei mitään hätää ole jne..

Eilen ekan kerran pumppailin maitoa talteen kun kuitenkin jo pitää alkaa satsata pakastimeen töihin menoa varten..(Tympii)

Masuvaivoja on täälläkin vähän ollut ja rela tippoja olen alkanut antaa..

Keltaisuus onneksi näyttäs alkavan kadota jo..

Ristiäisistä..
Minä homamsin meille kertis astiat ja kastemaljana oli muovinen sininen kulho... No.. Anoppihan ei oikein tykänny ja koitti tyrkyttää astiastoa ja kulhoa lainaa,mut mie sanoin vaan et ei tartte ku nuo käy hyvin ja kulho on nätti pojalle...Vähän epäilen etteivät nimestäkään oikein tykänneet,mutta eihän sitä tarttekkaan muilta kysyä...
Meillä vieraina oli vain molempien vanhemmat,kummit ja miehen mummu ja pappa..Ja ahasta oli kun on niin pienet tilat..Seuraavat ristiäiset kyllä pidetään mun vanhemmilla..
Joo..Minä jo suunnittelen seuraavia ristiäisiä :LOL:

Liikunnasta..
Meillä on päässy taas lipsuun vähän,mutta kunhan nää menot saadaan hoidettua niin pitää ottaa rytmi takas..Painon suhteen en ole huolissani kun ei tarttis kuin n.5kg pudottaa niin oisin jo tyytyväinen..Toki tätä löysää nahkaa inhottaa kattella,mutta kyllä se viimestään sitten ennen seuraavaa raskautta on kunnossa :LOL:

Ehkäisystä..
Me taidetaan mennä ihan kumilla,kun mulle ei passaa mitkään pillerit tai laastarit jne..Musta tulee ihan skitso ku syön pillereitä :kieh: TAHTOO SEKSIÄ!!!! :LOL: :LOL: :LOL:

joo olen jo ihan puutteessa.. :ashamed:

Täällä herra alkaa illalla joskus 8aikaan iltatissuttelut ja vähän väliä sit tissillä.. Yöt menee n 2tunnin välein tissillä ja joskus tulee 3-4h välejäkin..Viimeyön nukuin melko huonosti kun unissaankin Leevi inisi kun masua kipristi..

Täällä ollaan kans ihan onnen kukkuloilla vaavista!!!Tää on niin ihanaa!!! Koko ajan tulen varmemmaksi siitä että haluan lisää lapsia!!! :D

No nyt varmaan alkais olla kirja taas koossa joten taidan lopetella...
Jaksuja kaikille!!!

Vaavimasu ja Leevi
 
Solina83 kovasti tsemppiä sappivaivojen kanssa ja toipumisia!! Meidän pojallakin 56cm vaatteet on vielä ihan hyvän kokosia, kaikki on tuonu lahjaksi vaan 62 cm vaatteita, joten hetken saan kyl odotella että ne on sopivan kokosia

niinnu mä en ole vielä ajatellut edes koko aurinkolasi asiaa, hyväthän ne olis olemassa..täytyypi lähteä katsastamaan

Iltatissimaratonin jälkeen nukahdettiin yöunille siinä 22.30 ja herättiin jumalattomaan huutoon 01.00 otin pojan syliin ja rauhottu heti, aivan täydessä unessa oli pikkunen ja mahaan sattu :'( onneksi jatko uniaan ja päästeli tonne 03.00 asti! Siitä eteenpäin ollaankin sit heräilty ähinöiden kera parin tunnin välein. Tais olla mun 1 ruisleipä eilen liikaa pojan masulle!

Ristiäiset on meillä 24.5. pyydettiin ihan mummot ja papat ja sisarukset n 15 henkilöä yhteensä.

Kuinka muuten laitatte vauvelin nukkumaan, selällään vai kyljelle vai masulle?

Meidän isäntä ei viihdy yhtään mahallaan mönkii ja ähkii, enkä kyl uskalla vielä masulla nukuttaa. Yleensä laitan kyljelleen nukkumaan jos röyhtyä ei oo kuulunu. Vaunuihin puolestaan simahtaa selälleen kun äiskä on varmaan tumpannu pojan niin vaatteilla :LOL: . Meillä poika nukkuu vaunuissa niinkun unelma. Yölläkin oon joutunu ottamaan vaunukopan pinnikseen kun muuten ei saa nukuttua, en uskalla vielä ottaa viereen muutakun aamulla, koska isäntä on niin kova hyörimään ja pyörimään että se mankelois ihan varmasti ton pikkusen! muutaman kerran se on saanu mutkiin liiskattua aika mahtavasti.


 
|O sama pää kesät talvet |O semmosta piti kysymän että onks kellään kokemusta manducan kantorepusta? ite oon kahden vaiheilla ostanko semmosen, on vaan aika hintava. Liinaakin oon ajatellu mut jotenki se on kauheen vaikian näköstä se solmiminen, mun aivokapasiteetti ei kyl varmasti riitä siihen :LOL: :LOL:
 
Lukenut olen kaikkien jutut, mutta en jaksa (=ehdi) kommentoida :)

Ostettiin vauvalle eilen leikkimatto ja keinusitteri - jee, vihdoinkin ekat lelut hommattu ja selvästi poika ihmetteli, minne on oikein joutunut, kun niitä eilen testailtiin. Iltakiukussa ei kyllä kauan jaksanut olla rauhallinen, mutta kumminkin.

Masua vääntää edelleen.

Säikähdettiin äänen käheyttä toissapäivänä ja oltiin illalla pitkään suihkussa (ja me saunassa), että saatiin vauvalle paljon höyryhengitystä. Nyt ääni jo parempi. Ehkä johtui siitä, kun oltiin kuivassa ulkoilmassa enemmän kuin aiemmin vappuna.

Halit kaikille!

kadak & pikku-tiikeri 5 vko 3 pv
 
Solina Jaksuja noihin sappikivi kohtauksiin. Toivottavasti helpottaisivat! Voimia :hug:

Ventti Meillä hengitys myös välillä rohisee... Olen laittanut silloin keittosuolatippoja ennen tissille käymistä, niin siinä imutellessa nenä aukeaa hienosti. Suosittelen. Puklut siellä nenässä meillä rohisee ja välistä kyllä hiukan limaakin. Olen sitten varovaisesti ottanut topsilla nenästä isommat limat, jos näkyvillä. Tosin se ärsyttää mekaanisesti nenän limakalvoa, ja sitä ei suositella. Pikkuniistäjäkin mulla on, mutta paketissa ja pesemättä :ashamed:

AM Hauskaa. Sä annoit hyvän vinkin. Maalata hiekkalaatikko =) Mulla ei ole käynyt mielessäkään maalata hiekkalaatikkoa, mutta olen sitä tuossa pihalla katsellut, että aika ankeelta näyttää. Tosin viimekesänä vasta tehty, mutta silti. Sen voisikin maalata :flower: Takso mykket! :flower:

Aurinkolasit Vauvalle en vielä hanki. On kuitenkin vaunuissa, kopassa enimmäkseen. Tosin sitten olisi kätsyt, jos liinailisi tai reppuilisi kovasti... Mutta meidän ergoon ei vauvan ole hyvä käydä vasta kuin 5kk ikäisenä, mikäli samanlaisena kasvaa kuin esikoinen. Sitä ennen se on liian iso.

Onko kellään vinkkejä helppoon ja hyvään liinaan En ole liinailija aikaisemmin ollut, mutta voisin kokeilla. Jos löytyisi joku kätsä ja ergonominen sellainen. Joku jota ei niin tarviisi sitoa, solmia ja kääriä (tartteeko niitä kaikkia) ja kieputella ympäri kehoa... Niihin mä en luota. Siis omaan kykyyni sitoa niitä turvallisesti. Olisi kätsä sisätöissä ja esikoisen kanssa leikkiessä, kun vauva liinailisi matkassa mukana. Vinkkejä kaivataan :wave: Kiitos!

Meillä on selkeästi rytmiä havaittavissa. Menee niin, että aamusella herää tissille klo 5-6 välillä ja sitten nukkuu 7-8. Sitten aamupesujen jälkeen annetaan tipat (jekovit sekä se pierulääke), ne muutes rytmittää kivasti päivää, kun vauva oppii saamaan samoihin aikoihin... Ja sitten tissitellään taas ja ulos. Ulkoa palailee 12 maissa ja sitten taas tissitellään. Jaksaa tässä vaiheessa olla hereillä about 1-2h ja sitten taas ulos. Ulkoa pois klo 16-17 ja sitten on hereillä tuonne klo 20-21 saakka ja imuttelee siis lähes tuon koko ajan. Ekat yöunet nukkuu n. 4- 5,5h ja sitten tissille ja unet ja tissille. Ja sitten onkin sen aamu kuuden tissin vuoro. Jee. Tää on ihan tyytyväinen. Tosin ne rytmit vaihtuu vielä monesti (niinku esikoisesta muistan), mutta nyt näin ja hyvä niin....

Tää pääsee tästä ihan itsekseen pesulle ja nautin rauhasta. Esikoinen isän kanssa ulkona traktoroimassa pihaa ja vauva nukkuu ulkona. Jee... Kukaan ei huuda eikä kinua äitiä leikkimään tai pyöri muuten jaloissa. Eikä tarvii olla vahtimassa. Esikoinen on oppinut nyt kiipeämään keittiöntasoille tuolin avulla ja eilenkin heilui täyden ja kuuman kahvipannun kanssa, kun olin nukuttamassa vauvaa ulos. Vauva nukahtaa jo pukiessa, mutta katselin mistä suunnasta tuulee... Ja käänsin rattaita sitä mukaa. Sitten katsoin keittiön ikkunasta sisälle niin siellä se esikoinen hääräsi keittiössä... Onneksi ei sattunut mitään. Täytyy vissiin kaikki nostaa katon rajaan.

Joo, ja ulkona kerkesi hakemaan autotallista oman kolmipyörän ja istui siihen ja potkutteli mäelle... No hyvin alkoi viettämään mäki alas ja poika kyydissä. Minä huusin kuin syötävä ja otin ekat juoksu askeleet (harpoin), kunnes tuo sektiohaava muistutti olostaan. Sitten oli pysähdyttävä ja kuunneltava, että kuinka käy... No päälleen lensi, mutta missään ei naarmun naarmua ja heti istui uudelleen pyörän selkään. Eli ei vissiin sattunut. Mulla sydän teki voltin pahemman kerran ja hiukka pelotti. Nyt siis pyörätkin nostettu autotallissa seinälle. Kaikkeen ne 2,5v kerkeää. Onneksi vielä ei mitään suurempaa vahinkoa ole sattunut. Aina ollut varjelus mukana :whistle: Täytyy olla erikoisen tarkkana nykyään.

:wave: mammanen ja neiti (huomenna 6vkoa)
 
Heippa! :wave:

manna8 munkin mielestä tuo teidän typyn imutteluhalukkuus kuulostaisi tiheän imun kaudelta. :) tuosta siivouksesta kun kirjoittelit, niin just nyt mulla on sellainen olo, että en todellakaan tiedä millä ajalla tätä huushollia jatkossa siivotaan. :whistle: :D Jos molemmat lapset sattuvat onnellisesti nukkumaan samaan aikaan päikkäreitä, niin se on varmaa etten sitä aikaa ainakaan siivoamiseen käytä :LOL: Täytynee siis alkaa tukemaan jotain paikallista siivousyritystä ja ottaa ilo irti verovähennyksistä...

AM oi mikä ihana unikeko sulla kuvassa :heart: On ne niin söpöjä kun autuaina nukkuvat... ja tietty muulloinkin B) Me ajateltiin kutsua ristiäisiin perheiden ja kummien lisäksi lähimmät ystävät, esikoisen ristiäisiä vietettiin täällä meillä kotona n. 30 hengen voimin ja saman verran porukkaa tulee siis varmaan tälläkin kertaa. Täytyy toivoa, että säät sallivat pihan hyödyntämisen, muuten voi tulla vähän tukalaa.

Onnea Sanni-Marian tytölle kauniista nimestä :heart:

Aurinkolaseja ei vielä tänä kesänä hankita, vauvalainen tulee kuitenkin hyvin pitkälti olemaan ulkona vaunuissa tai muuten varjossa auringon paistaessa.

nussukka mulla ei siitä Manducasta kokemusta ole mutta olen kuullut siitä sen verran hyvää, että ajattelin itsekin sellaiseen sijoittaa. Huutonetistäkin katselin, että ilmeisesti sen sais myytyä eteenpäin ihan hyvällä hinnalla jos osoittautuu harhaostokseksi. Kantoliinakin multa löytyy käytettynä ostettuna mutten vielä ole saanut muuta kuin harmaita hiuksia sen kanssa :D Niin ja vauvan nukuttamisesta, ollaan nukutettu häntä kyljellään.

Tsemppiä Solina83:lle sappivaivojen kanssa :hug:

Täällä myös tankkaillaan iltaisin, ei kylläkään kovin tiheään mutta suurinpiirtein tunnin, joskus puolenkin tunnin välein. Viimeisen viikon aikana suunnilleen vaavilainen on käynyt yöunille n. 21-21.30 aikoihin ja nyt kolmena yönä nukkunut ekan pätkän 5,5 tuntia :flower:

Tyttö 17 vrk :heart: ja hänen nöyrin palvelijansa Kesis :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja SädeI:
Meillä kans tisutellaan erityisesti iltasin n. 5-10 minuutin välein. Mut sit hän nukkuukin sen 4 tuntia ja sit taas tisutellaan.

Meillä iltaisin muuten samoin, mutta päin vastoin.. :saint:
Tisutellaan sen n. 4 tuntia (tai enempi) ja välillä nukutaan 5-10min pätkiä. :LOL:
 
Arskat on mietinnässä, josko pitäisi jo nyt kesäksi hommata. Toki vauva on kopassa paljon, mutta kun tarkoituksena on olla tuolla etelämmässä niin siellä voipi olla tarpeen kun se aurinko paistaa koko ajan. Ja Babybanzeja oon myös aatellut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mammanen:
Onko kellään vinkkejä helppoon ja hyvään liinaan En ole liinailija aikaisemmin ollut, mutta voisin kokeilla. Jos löytyisi joku kätsä ja ergonominen sellainen. Joku jota ei niin tarviisi sitoa, solmia ja kääriä (tartteeko niitä kaikkia) ja kieputella ympäri kehoa... Niihin mä en luota. Siis omaan kykyyni sitoa niitä turvallisesti. Olisi kätsä sisätöissä ja esikoisen kanssa leikkiessä, kun vauva liinailisi matkassa mukana. Vinkkejä kaivataan :wave: Kiitos!
Tri-cotti tulee ensimmäisenä mieleen. Sitä ei tartte sitoa. Mulla se on, mutta kehtoasento ei luonnistu siis tuntuu että on niin tiukka tolle neidille, joten odotan aikaa että voi pystyssä pitää niin sitten uudelleen kokeilemaan.
Tässä yksi saitti mistä voi katsoa lisätietoja.. Tri-Cotti komboliina
 
Moikkaista kaikille ja onnea kaikille vauvautuneille!!
Lukaisin tän toukokuun pinon läpi kun vihdoin pääsin koneelle.
Täällä kans pikku prinssi kärsii masuvaivoista ja kuulostaa aivan samalta kun joku kirjoittikin, et naama punasena tissilläkin välillä kitisee ja unilta saatta herätä. Röyhtäisyä ei meinaa tulla kovinkaan helposti.
Naama on pikkuisella ihan hormoninäppyi täynnä -varsinkin imetyksen jälkeen (joka siis on lähtenyt sujumaan!!)

Meillä "ähinäpuhinakone" nukkuu hirmu vähän, puolesta tunnista max joskus harvoin neljä tuntia, yleensä sellaset pari tuntii ja viihtyy tosi paljon valveilla ja tissillä. Sitä en kyllä tajua miks nykyään nukkuu Nannilla vaan tunnin kun ennen nukku nelisen tuntii ja kuiteski saa ihan reilusti sitä (siis mies antaa kerran yös, et saisin nukuttua pitemmn pätkän). Onko kellään hyviä vinkkejä miten sais vauvan nukkuun pitempii pätkii????

Eilisen neuvolan jälkeen kun paino oli noussut hyvin (vajaas viikos yli 300g ja mä stressasin et ei saa mun tisseistä mitään irti) niin oon ny tökänny sit tuttia suuhun kun on ollut kärttyinen ja se on rauhottanut.
 
Vaaveli75 me ollaan saatu poika nukkumaan ihan reilusti just iltapullolla, mä kauhistuin kun se roikku tissillä monta tuntia putkeen ja sit vielä vetäs 90ml tissimaitoa pullosta, pakkasesta sulatin kokeeksi kun enspäivinä maitoa tuli enemmän kun tarpeeksi. Nyt onkin sit uus ongelma, kun ollaan todettu se iltapullo niin kätsyksi tainnuttajaksi niin oon sitte yrittäny päivän mittaan pumppailla pulloon lisämaitoa mutta MINEN HERU MEIRÄN PUMPULLE ENÄÄ :headwall: pakkasesta on maidot käytetty..ja ihan selkeästi meidän poitsulle toi tainnutuspullo kyl auttaa...
 
Liitynpäs mukaan minäkin :) Meillä tyttö synt. 1.4.2009 klo 02.34. mitoin 3770g ja 51 cm. Kolme päivää lasketunajan jälkeen :)
Tytöllä on ollut ristiäiset 2 viikon ikäisenä ja nimeksi pikkuinen sai Helmi Aada Elea :heart:
Täytyy taas mennä, rankkaa tämä kotiäidin elämä ;)

hekla ja helmi 1kk 4pv
 
Tulimpas minäkin vihdoin viimein tänne!!! Meinaa koneella olo aika vähissä olla, ennen koneella kävin kun tyttö meni nukkumaan, mutta nyt siinä vaiheessa onkin pojan kanssa "tissiralli" menossa!! :LOL:

Mutta meillä menee tosi hyvin, eilen isi oli ekan päivän töissä ja tosi hyvin meni. Samoin tänään.
Isosisko on ahkerana apuna vauvan hoidossa, ja varovainenkin osaa olla!! :heart:

Poika kasvaa hyvin; sairaalasta lähtiessä (2vrk iässä) oli 3240g, 1vk:n iässä 3790g ja tänään 2vk:n iässä 4190g. (syntyissään siis 3560g) Iltasin meinaa mietityttää että riittääkö tuo maito kun tissiltä tissille veivataan 1-3 tuntia illassaan, mutta näyttäähän tuo riittävän.
Yöt nukkuu, ja öisin syö normaalisti 2-3 tunnin välein, kerran on tainnut 4 tunnin pätkän nukkua. (esikoinen söi 2krt/yö, joskus harvoin 3krt :LOL: )

Mutta jospas minä nytten täällä useammin kävisin, ettei ois parin viikon taukoo! :D (sopii yrittää)

likka ja poju 2vk
 
Alkuperäinen kirjoittaja likka -90:
Tulimpas minäkin vihdoin viimein tänne!!! Meinaa koneella olo aika vähissä olla, ennen koneella kävin kun tyttö meni nukkumaan, mutta nyt siinä vaiheessa onkin pojan kanssa "tissiralli" menossa!! :LOL:

Mutta meillä menee tosi hyvin, eilen isi oli ekan päivän töissä ja tosi hyvin meni. Samoin tänään.
Isosisko on ahkerana apuna vauvan hoidossa, ja varovainenkin osaa olla!! :heart:

Poika kasvaa hyvin; sairaalasta lähtiessä (2vrk iässä) oli 3240g, 1vk:n iässä 3790g ja tänään 2vk:n iässä 4190g. (syntyissään siis 3560g) Iltasin meinaa mietityttää että riittääkö tuo maito kun tissiltä tissille veivataan 1-3 tuntia illassaan, mutta näyttäähän tuo riittävän.
Yöt nukkuu, ja öisin syö normaalisti 2-3 tunnin välein, kerran on tainnut 4 tunnin pätkän nukkua. (esikoinen söi 2krt/yö, joskus harvoin 3krt :LOL: )
Ja tutti ei kelpaa, saattaa minuutin sitä lutkutella mutta sitten riittää, ja tissiä meinaa huvikseen sitte jäähä luputtamaan. Pullostakaa ei oikein osaa juua..

Mutta jospas minä nytten täällä useammin kävisin, ettei ois parin viikon taukoo! :D (sopii yrittää)



likka ja poju 2vk
 
Iltaa tytöt ja tervetuloa taas uusille vauvautuneille.

Nyt meidän vauva panttaa kakkaa :( Koko ajan ollut melkein joka vaipassa kakka, mutta tänään ollut pelkkää pissaa. Neuvolassa sanottiin, että näin voi käydä (jopa yli viikon tauko voi tulla), mutta tylsälle tuntuu silti, kun on tottunut vaavin säännölliseen kakkarytmiin. Onko kellään muulla käy nyt samaa?

Kantoliinoista
, meillä siis tuo hug-a-bub, joka vaatii kieputtamista, mutta kieputusohje tuli luettua aika moneen kertaan, kun naistenklinikalla oli sähköpumppauspaikkaa vastapäätä kantoliinan kiedontaohjeet ja niitä tuli useaan otteeseen tuijoteltua vauvan ollessa vielä valvonnassa. Itse koen liinan käytön suht helpoksi :)

t. kadak & pikku-tiikeri 5 vko 3 pv
 
heips,
onnittelut taas uusille tulokkaille ja äiteille :flower: :flower: :flower:

mammanen mä olen katsellu tommosta kantopussia,kokemusta ei ole, mutta iisiltä vaikuttaa liinaan verrattuna.meillä' uusikin tulokas on samanlainen hikipallero kun esikoinen ja liina taitaa olla kesällä meidän vaaville liian kuuma. kokemuksia otan kantopussista ihmeessä vastaan jos jollain on..

ehkäisy kumilla mennään..mulle ei myöskään sovi hormonaaliset ehkäisy keinot tais olla sama vaavimasulla..oon myös miettinyt kuparikierukkaa sehän on kokonaan hormooniton,onko kokemuksia? kyselin neuvolasta ja sanovat että 4kk pitää olla synnytyksestä aikaa ennen kun asentavat ..ja helsinki tarjoaa ensimmäisen kierukan ilmaiseksi :D

meillä esikoinen hyödyntää äidin imetys tuokiot kaikella kielletyllä, katslee välillä tyynesti silmiin ja jatkaa puuhiaan ja toisinaan vaan jatkaa tekosiaan kuuntelematta.. :kieh: ikää on isoveikalla 1v 7kk ja järjenjuoksu sen mukaista.yksipäivä juoksi kissan perässä raapimislankku käsissä ja koitti paukauttaa katti parkaa sillä,toisinaan aseena on vain kirja..ensin näen oviaukoista vilahtavan kissan ja sitten perässä jokin kättäpidemmän ja sitä kantavan pojan..onneksi kissalla on raapimispuu ja sieltä tikkaat kirjahyllyn päälle turvaan :/ taitaa meidän kolli harmaantua ennen aikojaan.

kiirettä pitää niinkuin muillakin..ja kutsu taas käy.

tutsa ja rasmus 6vkkoa 4pvää
 
Huomen!

en ehtinyt kunnolla lukemaan kirjoituksianne ja nytkin yritän yhdel kädel vauva sylissä kirjottaa...

kiirettä pitää tän vauvan ja 2 veen kanssa joten on päiviä jolloin en edes ehdi konetta aukaisee.

Mä muuten ostin Mandukan ja ainakaan toistaiseksi vaavi ei ole suostunut siinä olemaan.Ja aikalailla on opettelemista miten ne remmit saa kiinni yksin kun ohjeet on saksaksi!

Meillä röhistään eli varmaan kätevästi maitoa vetää nenäänsä ja olihan tuo nuhakin jo tarttuntut isoveljestä.
Röyhtäyttää pitää ehdottomasti muuten on järjetön vääntelehtiminen.
Käytän Disflafyl tippoja ja kai ne auttaa, en osaa sanoa.

Täysin ollaan pulloruokinnassa ja maitoa menee...siis kerralla n.100-140ml ja syö noin 3 h välein.
Yöt menee niin että syö n.22 viim.kerran illalla sitten .01-01.30 seuraava kerta on 04-04.30 ja senjälkeen ei sitten oikein nukukkaan.Seuraava ruokailu n.06 ja nyt taitaa yrittää urvahtaa unille :p

Kakkaa tulee kerran päivässä, mikä outoa kun esikoisella joka vaipassa kakka.

ristiäiset 17.5 ja pidetään seurakuntatalolla kun tulee n.30 hlöä vaikka ei ole kutsuttu kun kummit,isovanhemmat,sisarukset perheineen.

Viime viikolla käytiin neuvolassa ja painoa oli 4670g ja pituus 54,7cm (sairaalasta lähtömitat 3060g ja 50cm)
Nyt alkaa noi 50 cm vaatteet olla pieniä joten päästiin käyttämään isoveikan vanhoja 56 cm vaatteita.

Itsellä oli jälkitarkastus eilen, otti papan ja jos kaikki ok niin ehkäisyksi tulee luultavammin hormonikierukka.Tämä siksi että mun lapset on tässä en enää enempää tee ja mulla ainakin aikasemmin ollut kovat kuukautiskivut johon tää auttas.
Pillerit ei mulle käy (täyspiru tulee) ja ehkäisyrenkaasta tuli jumalaton valkovuoto.

Tänään mennään kattoo millainen keittiö meille on piirretty kun meinattiin tehdä keittiö remppa kesällä.Jänskättää :)

Ah, ihana toi pikku-ukko nukahti vihdoin joten taidan hipsiä kahvin keitolle.
Iskä ja isoveli nukkuvat yläkerrassa joten on toimittava hissukseen.

Onnea tasapuolisesti kaikille vauvan saaneille :heart:

Lis69 ja Arttu 7 vkoa
 
Kantoliinasta, me ostettiin eilen hug-a-bub. Mukana tuli dvd, jossa sidontaohjeet ja siis tää on todella helppo käyttönen ja vauva tälläkin hetkellä tuhisee tässä mun rinnalla liinassa. Tietty meillä aika rajoitetut kokemukset vielä, mutta voin jo suositella :). Vaikka täytyy solmia niin liina on sellasta materiaalia, että solmu varmasti pysyy.

Voi lis, mikä ihana tukka :heart:! Ihanat pojat sulla!

Oli pakko laittaa meijän herrasmiehestä kuva :heart:.
 

Yhteistyössä