Huhtivauvat 2009 ~TOUKOKUUSSA~

  • Viestiketjun aloittaja millipilli
  • Ensimmäinen viesti
Ruttana no se selittää. :D Meillä on vauva oikeastaan aina jomman kumman sylissä, tai leikkimatolla välil nukkumassa, ei sitä voi laittaa pois silmistä, tulee ikävä. :heart: Just nyt parhaillaan se on omassa sängyssään harjoittelemassa nukkumista, on se yhden puolen tunnin unipätkän siel jo tätä ennen nukkunu. :whistle: Ja sitteriähän me ei ees omisteta. Hups.

SuukkoSuulle mä soittaisin neuvolaan tai johonki ja kysyisin...


Meidän neidin navasta on vähän tullut verta eilen ja tänään. Aika hassua, ku napatynkä irtos jo viikko sitten. Käsitin, että se ei oo mitenkään vaarallista, mut en tiiä, voisinko jotenki ite vaikuttaa siihen, ettei sitä verta tulis? Ei tuu paljoa, tai mitenkää sillee huolestuttavasti, mut vähän tylsää tietty.

Tänään taas meni 2dl maitoa pakastimeen... :whistle: Toinen desi tuli ihan siitä että pidin maidonkerääjää rinnassa imetyksen aikana ja toisten desin sit pumppasin ku pakotti niin rintoja. Toi neiti on nukkunu nyt kaks yötä niin hyvin (unipätkät mulla 3h ja 4h), että aamuina oon ollu jo ihan tuskissani että heräis jo syömään. Sit kun se nukkuu sikeesti niin sitä on ihan mahdotonta herättää, joten en ees yritä. Ei se suostu syömään unisena. Ihana miten jästipää meidän neiti on jo nyt. :D Aika sellaiselta "itsetietoiselta" vaikuttaa, siis että ite tasan määrää miten vanhemmat tanssii. :D

Laala ja Aura 13vrk
 
Heippa.

SS Voisiko johtua ilmasta vauvan mahassa tuo kakan vihreä väri? Siihen sopisi ainakin se että on vihreää vain välillä? Tai joku ruokaaine omassa ruokavaliossasi aiheuttaisi moista? Meillä vauva ainakin reagoi mun ruisleivän syöntiin pahanhajusella paukuttelulla ja vihertävällä kakalla, kun vielä imetin.

Imetys tosiaan kariutui täällä. Osittaisimetettynä vauva kiintyi kai liiaksi pullon helppouteen eikä loppujen lopuksi koko rintaa enää suuhunsa halunnut joten siirryimme kokonaan pullolle. Muutaman päivän pumppailin onnettomia saaliita pulloon jonka jälkeen sekin jäi. Nyt raahataan reppu kaupalla Nannia kotiin. Tylsää.

3 tunnin välein meillä syödään aamuin illoin öin ja päivin. Iltasin ei mitään tankkauksia suoriteta joten pidempää unipätkää ei öisin ole tarjolla.

Tuossa viikko sitten oli pikku neidillä joku kitinä aika joka käsitti sen että nukkui aamupäivällä vain yhdet päiväunet 1-2 h ja muun päivän kiukkusi ja mesosi väsyneenä sylissä iltaan asti, nukkui kuitenkin öisin.Viime viikon loppu puolella kuitenkin alkoi tämä helpottaa ja nyt on uni taas mukavasti päivisinkin. Toivottavasti tätä jatkuu...

Neuvolassa tänään käytiin ja oikein hyvin on pikkuneiti kasvanut ja kehittynyt :)

Iitanen ja Ronja 8vk
 
AAM
hauska ko nää miehet liian usein kuvittelee olevansa oikeassa.. :D ei meinannut ukko uskoa että mun maidonhajuni stimuloi vauvaa känisemään jos on uninen ja pahantuulinen. Se sanoi vaan että känisee ko on nälkä :| ja minä sanoin siihen että känisee kun ei oo saanut kunnon unia ja että mies vois unettaa sylissänsä niin mun maidonhaju ei häirittis vauvan nukahtamista ko sai jo tissiraivareita mun sylissä ko rinnalla yritin nukuttaa.. nälkä my ass !! :kieh: hirveetä riehumista ja sylki nibliä ulos jatkuvasti niin että maidot vaan roiskui !

Lopputulos: nukahti ukon syliin ja jopa sitteriin mut mun sylissä hereillä ja rätkytti rinnalla :D inhoan olla oikeassa :LOL: välillä oikeesti ei meinaa uskoa että on jo edellinen lapsikin kasvatettu :snotty:

Pikkasella silmätulehdus vasemmassa silmässä, luulisin.. :( et tuli se kuitenkin..

am & neiti A. 24 vrk
 
aam, sama homma täällä, tuntuu, ettei rauhoitu mun syliin maidonhajun takia...nyt taas menossa tissimarathon, mutta maitoa ei kyllä tuu, imee kiukulla tyhjää rintaa :( no jos sais silleen tilattua huomiselle lisää!

Vihreä väri kertoo joo ilmasta masussa. Jos on vihreää vettä, niin sit kai ripuli. Mutta meillä välillä töhnää, välillä kikkareisempaa, välillä keltaista, välillä vihreetä - kaikkea löytyy :LOL:
 
Suukkosuu Vihreä kakka voi johtua monestakin asiasta. Esim. siitä, jos on suihkuavat tissit ja maitoa menee runsaalla vauhdilla vauvan masuun, samalla menee myös sitä ilmaa -> vihreä kakka.

Myös vauvan limaisuus voi aiheuttaa vihreää kakkaa (rohiseeko vauva?).

Ja jos vauva kipeän oloinen, kakka voimakkaan vihreää, niin kyse saattaa olla jostain allergiasta eli joku tuote mitä äiti syö ei käy vauvalle, kun saa sen rintamaidon kautta.

Kysyin asiaa neuvolasta viime kerran sekä samaa mulle sanoi aikoinaan doula.

Meillä on välillä pikkuisen vihertävää kakkaa. Siis ei koko vaipallista, vaan jokin vihertävä viiru joukossa. En tiedä johtuuko limaisuudesta (sitä kyllä silloin oli enempi, kun vihreää kakkaa tuli. Nyt ei vauva rohise eikä ole tullut vihertävää kakkaa) vaiko suihkutisseistä...

Kannattaa sun vielä kysyä!

Hauskaa päivää äipät!!! :wave:
 
merkkailen. Mä olen rintatulehduksessa. kuumetta 38c. Todella kurja olo varsinkin kun tyttö valvotti viime yönä. :( Heräis nyt niin pääsis imettää näitä kipuja pois. Onneks viel tulee ihan maitoa eikä mitään muita eritteitä....
 
Voi teitä rintatulehduslaisia (Laala ainakin) ja meitä flunssaisia (SS)... :hug: Koittakaahan jaksella.

Vihreästä kakasta, mammanen, meillä menee paljon hotkiessa ilmaa ja lisäksi on krohinoita paljon. Mä olen myös syönyt tummaa leipää ja sipulia ja ne ehkä lisää sitä. Muutamana päivänä oli jo taas paljon keltaisempaa, mutta nyt ollut vihertävää. Ei olla oltu huolissaan niin kauan, kun kakkaa ja pissaa tulee ja ei ole ihan pelkkää vihreää nestettä se kakka. Olen vähentänyt sipulin käyttöä ruoissa jonkun verran ja väliröyhäytellyt pojua hotkimisen keskellä.

kadak & pikku-tikru 7vko 3pv
 
am meillä neiti myös nukahtaa melkeinpä aina ainoastaa isin masun päälle :D jos sille siinäki on uni melkei tulossa ni ei tarvi kuulla ku äitin ääni ni joha rupee taas kitinä kuulumaa :D ukko eileki kiros et ole nyt hiljaa :D mie jos oon lähellä ni hurja hamuilu alkaa heti, vaik ei nälkä oliskaa .. :) on ne vaa höpöjä :heart:

vihree kakka meillähän on osittaisimetys menossa (kateellisena lueskelen suihkutisseistä) vaik kyllä itelläki heruttaa tosi hyvin, mut ei vaa riitä mein pullukalle :D ni myö vaihettii tuo Nanni tutteliin, ni autto heti, maitokakkaa tulee nyt, eikä pierutkaan haise enää, aikasemmi meinas taju lähtee ku toine töräytti :D

ootellaa neuvolatätiä just kylää.. :)

ziki ja aino 5vk5pvä
 
AAM
:) hengissä selvisimme ekasta pk-vauvamiitistä... tyttö turskautti kivat liejut heti kun oltiin kotona, selkeä kotikakkaaja.. :LOL:
Kiitokset Hemulille :hug: :wave: että meidät jaksoit ottaa vastaan huolimatta tiukasta schedulesta.


yhteisvaavakuva :heart:
ylärivi vasurista: piinin tytsi, säteen poitsu, tutsan poitsu, mannan elsa, kopassa nellahin pikkumiäs.
alarivi vasurista: vaavelin pikkumies, napin herra, aämmän neiti, hemulin lilja, ruttanan neitikkä..
 
Oi vitsi miten ihana yhteiskuva vaaveista :heart: :heart:

Ja juu, mul on suihkutissit ja sen vuoks pikkunen saa myös rintaraivareita. Vähän on suihkuilu vähentyny mut ei täysin. Ja rohisee myös hengitys joskus. Ku välillä hotkii maitoo niin, et sit pulauttaa sen pois ja menee nenäänkin.. Sillo pääseeki sit aina parku :D Mut kyl mie uskosin tuon vihreen värin johtuvan siittä ilmasta. Ku tosissaan aina kakka ei oo vihreetä eikä se oo pelkästään vihreää vettä. Ja kakkii iha hyvin semmosen neljästi pvässä suunnilleen. Ja pissaa myös iha hyvin. Painooki tuli viime neuvolas 300g per vko. Eli en sillai kyl oo huolissani, mut vähä mietitytti vain =)
 
pitkään aikaan en ole tänne kirjotellut... onnea kaikille vauvoista :flower: taitaa ollakkin viimeinen huhtivauvakin jo maailmassa :heart:

juuri sopivasti ootte kirjotllut tuosta vihreästä kakasta. meillä sama homma, tullut nyt kahtena päivänä ja ihan tummanvihreää, jossa seassa niitä maitokakan "ryynejä" mutta todellakin myrkyvihreää ja haiseekin kun myrkky :eek: eilen tuli niin että läpi vaipasta, potkareista ja sammarihousuista. en kyllä pidä normaalina tätä!! huomenna on lääkärineuvola niin pitää kysyä asiasta.. pelkään pahasti maitoallergiaa, kun meidän pojalla aina ollut muitakin siihen viittaavia oireita. (paitsi ihossa ei mitään)

onko kokemusta korvikkeita antavilla tusta kakan väristä yms..?

jahas kaveri herää, palaan taas kun kerkeän!! (ostin muuten sellasen pinkin miniläppärin, hyvä ottaa mukaan ja palstailla kun toinen nukkuu ;) )

JJ-t ja Joona 6 viikkoa ja 4 päivää

...onkos allussmamma vaihtanut nikkiä vai..?
 
Heippa mammat ja vauvelit!

Ensiksi :hug: kaikille joilla rintatulehdus on iskenyt! Ainakin taisi olla Laala ja Säde..

Rotarokote me meinataan se ottaa. Vaikka paljon maksaakin, niin mun mielestä kuitenkin aika pieni hinta siitä jos lapsosen säästää siltä kauheelta taudilta. Meillä ei rotarokotetutkimuksesta oo myöskään puhuttu, mutta siitä pneumokokkirokotetutkimuksesta oli 1kk neuvolassa puhetta. Täytyy siihen tutustua kun ne paperit tulee, ajateltiin kyllä että oltais siihen osallistuttu.

Hymyjä, täällä on poitsu väläytellyt noin viikon ajan silloin tällöin ja nyt tänään oon saanut jo monen monta ihanaa hymyä :) :heart: On kyllä poika ollu niin pirtsakka koko aamun ja aamupäivän kun meillä on takana ensimmäinen kokonaan nukuttu yö!! :) Poika nukkui 23.30-07.00! Aamulla kun herättiin niin miehen kanssa melkein yhteenääneen sanottiin että eihän tuo poitsu oo heränny kertaakaan syömään! No mehän tietysti otettiin kuumemittari kouraan ja mitattiin heti pojan lämpöä :LOL: no tervehän tuo on ja hymyilly vaan tänään :D :heart:

Pulauttelu, meillä poitsu on pulautellu tosi paljon. Välillä puoleen päivään mennessä on jo monta kertaa vaatteet vaihdettu. Poitsu on ollu tosi huono röyhtäsemään. Välillä ei oo tullu vaikka kuinka kauan ois olalla kantanu ja peppuun taputellu. Ja välillä sitten en oo edes viittiny nostaa olalle jos on tissille nukahtanu, kun ajattelin että ei sieltä kuitenkaan röykkyä tule.. Nyt on kuitenkin jotenkin oppinu röyhtäsemään ja se tulee aika äkkiä kun olalle nostaa, niin pulauttelu on vähentyny aivan älyttömästi.

Maratontissittely, meillä poitsu syö kans paljon useammin iltaisin ja ehkä sen takia just nukkuukin sitten enemmän yöllä. Välillä mennään kunnon maratonilla :D yks ilta söi 17.00-22.00 ja välissä piti sellasia 15-20min taukoja. Mies kävi välillä treeneissä ja kun tuli takas niin poika oli vieläkin tissillä.. isukki ihmeissään että vieläkö se syö :D no oltiinhan me taukoakin pidetty :D mikäs siinä istua sohvalla ja katella illalla töllöä pieni rakkauspakkaus sylissä :heart:

ristiäiskutsut, mä tein itse. Mun mielestä niitä oli ihana väsätä! :)

Aivan ihana tuo yhteiskuva pikkuisista, niin suloisia vauveleita!! :) :heart:

Vauvakirjasta joku kyseli tuolla aikaisemmin.. Meillä on se Mauri Kunnaksen vauvakirja ja mun mielestä se on aivan ihana.. ne kuvatkin tekee niin paljon!

Nyt en muista enempää mitä piti kommentoida..

Ihanaa päivän jatkoa kaikille mammoille ja vauvoille! :)

laitan vielä kuvan meidän pikku ihanuudesta :heart:

Sannismami ja poitsu 6vkoa 2vrk

 
Jahas.. meikäläine sit paino jottain taas ni heitti edelliselle sivulle vaikka just olin mukavasti tekstiä tähä saanu.. :headwall:

voi kumpa meidänki poju nukkuis pitkiä unia.. Meil se herrää öisinkin viimeistää 3,5h välein. Yleensä antaa nukkua vaa pari tuntia. Ny on vakiintunu et aina herättää klo 4.30-5.00 ja sit 8.30-9.00. Siin välissäki joskus herättää seiskan mais.

Meillä siis kakatetaan vadille niin ei pahemmin oo vaippoihin kakkoja tullu. Joskus kyllä. Eikä tuu vaatteille ku on kestot käytössä vaikka kakkaa tuleekin paljon. Eikä toi mun mielestä epänormaalia ole vaikka onkin vetistä ja ryynejä seassa. Meidänki pojulla siis on tommosta ja myrkynvihreetä myös. Ja muistelin just johtuvan tuosta ilmasta ni en oo sillai huolestunu. Pääasia, et poika kasvaa ja kasvaahan se :heart:
 
Mä en millään ehdi lukee kaikkia juttuja mutta sen verran käyn kommentoimassa että meidän pikku kakkonen sai sunnuntaina kasteessa nimen Arttu Matias.
Sankari käyttäytyi hyvin samoin isoveli.

Meillä mennään Nannilla kokonaan, nukkuu n.3-3,5h ja sitten syödään.Maitoa menee n.1litra /pvä!
Rotarokote otetaan ei kä osallistuta siihen pneumokokkirokote juttuun vaikka siinä sais Rotan ilmaiseksi.

Kakka on vihreää ja se kertoo siitä että on ilmavaivoja.Meidän pienellä on aikalailla vatsavaivoja ja annan nyt mallasuutetta 3 krt/pvä.

Manduka on ostettu mutta vauva ei oikein suostu siihen tai sitten mä laitan hänet väärin siihen???KUka hallitsee ko.hökötyksen ja vois vähän antaa vinkkiä?

Kamala flunssa iski taas päälle, samoin vauvaan ja isoveikkaan...plääh!

Nyt tarttee juosta kaupungille asioille että ehtii tehdä kaiken....

Lis69+Arttu 2 kk
 
Mun mielestä on melkoisen luksusta kun meijän mini-äijä nukkuu 3-4t putkeen ja syö pikaseen ja jatkaa saman verran.Ja kun vähintään yhet päikkäritkin on sellaset 4t unet niin ehtii äiti tehä kaikkea.Vielä on helppoa ko mies tämän ja ensi vkon vielä kotona.
Auttaa mua ihan mielettömän paljon.Eilenkin kun olin illalla tosi väsy ja nukuin niin antoi pojalle pullosta ruokaa kun ei raaskinut mua herättää.Meillä ei ole ollut haittaa siitä että silloin tällöin saa pullosta vaikka rintaruokinnalla periaatteessa täysin on.

Huomenna mennään isyyden tunnustukseen :LOL: Kyseli puhelimessa jo seurustelun alkua jne..Huomenna vaan nimet paperiin.Ja sitten tulee neuvolatäti iltapvllä käymään.

Iltaisin rupee olemaan sellasta on/off-tissittelyä.Syödään,nukahdetaan,syödään...mies meinas jo että tekee sitä huvin vuoksi :D
 
AAM
kadak, tilia, superheppuli, eloveena, emmie, funkymama, kesis ja miinulainen ja ketkä muut missasivat pk-miitingin seuraavaan on tultava :D :attn: ;) mennään piknikille vaikka kaivariin =) joku kaunis päivä.

am & neiti A.
 
Lis69: mekin mentiin nannilla, mutta vaihteddiin apteekin Nutrilon Nutricia Comfortiin. kannattaa kokeilla!! hinta on ehkä 5 euroa enemmän kun nan viikossa. se on jo valmiiksi sakeampaa, niin ei tarvitse sitä mallasuutetta käyttää. ja vatsalle muutenkin ystävällisempää. on kyllä jauhemaista, jos et sitä halua käyttää. itse oon huomannut että se on jopa helpompaa matkalla. keittää veden kun lähtee ja seuraava syönti sitten n. 3 tunnin päästä niinvesi on juuri sopivan läpöistä. ja mä keitän vedenkeittimessä, menee vaan minuutti :D

toivotaan tosiaan että tuo kakan väri on ihan normaalia..tuntuu sitä muillakin oleva. huomenna kysäisn.

vauva on nukkunut jo yli kolme tuntia :eek: oltiin kävelyllä, istuttiin pihassa ja raahasin vaunut vielä sisälle ja nyt nukkuu parvekkeella. eiköhän se tuosta kohta herää..
 
Lis69, meillä on BabyBjörnin rintareppu ja hug-a-bub kantoliina. Saan vauvan niihin molempiin rauhoitettua, kun samalla kun laitan vauvan niihin, hytkyttelen kovasti ja kävelen ympäriinsä ja yleensä vauva nukahtaa heti ja saattaa nukkua kantoliinassa hyvinkin 1h-1,5h päiväunet. Tiedän, ettei saisi antaa olla pitkiä aikoja kerrallaan, mutta kantoliinan kanssa ainakin lonkat aukeavat tosi hyvin sivuille ja vauva itse on tyytyväinen (kunnes tulee kuuma tai nälkä tms). Rintarepussa en ole kantanut pitkiä aikoja vielä.

Yritin äsken saada vauvaa röyhtäisemään miljoonalla tavalla, mutta ei ja nyt krohisee tuolla. Höh. Yleensä röyhtäisee nätisti. Ja on nukkunut tänään ihan älyttömän paljon. Herää vaan syömään ja samalla vaihdan vaipat ja sitten taas simahtaa.
 
Käyn pitkästä aikaa kuittaamassa pinoon jotain, vaikka olenkin harvakseltaan käynyt teitä lueskelemassa. Ihanan samanlaisilta teidän ongelmat kuulostaa kuin meidänkin. Helpottaa heti mun oloa kun kuulee, että teilläkin on näitä iltahuutoja ja tissiraivareita, joissa meilläkin rampataan tissin ja olkapään väliä kunnes mä tuomitsen vauvan kylläiseksi ja yritän nukuttaa syliin. Iltahuudot kestää tunnista jopa kolmeen, mutta sitten toisaalta nukutaan yöllä ihan hyvin. Viime yönä meni jopa 7 h :eek:

Suihkutissit vaivaavat ja vietän yöt harsot taiteltuna molemmille tisseille. Harsot pysyy paikallaan omatekoisen (masutuubista rakennettu) topin avulla. :LOL: Aikamoinen meijeriolo. Liivinsuojat kastuu läpi monta kertaa päivässä ja paidat on kyllä läikikkäät..

Manuducan reppu löytyy meiltä ja kyllä mä uskallan siinä vauvan jalat levittää, vaikka mullakin tuota keskivartalon täytettä löytyy yli tarpeen. Mies laittoi vauvan kerran myös niin että vauvan jalkaterät oli lähes yhdessä, ja polvet kuitenkin ylhäällä ja levällään. Eli jalat ikäänkuin vauvan ja kantajan mahan väliin. Vauva viihtyi siinäkin hyvin.

Voimia teille, joilla vauvat ei montaa tuntia nuku putkeen milloinkaan. Mua kun väsyttää, vaikka tämä näin hyvin nukkuukin. Mua stressaa taas ne iltahuudot ja haluaisin jotkut käyttöohjeet, joiden avulla vauvan masuvaivat sais pois. :LOL: Yhtenä iltana oli myös sellaiset huutajaiset, jolloin mikään ei auttanut, vaan vauva huusi kaksi tuntia naama sinipunaisena. Inhottavia mahavaivoja veikkaan. Sitten vaan lopulta yksi mahallaan oleva asento helpottikin ja väsyneenä söi lopulta rintaa ja suostui nukahtamaan.

Mies aikoo olla töissä neljä seuraavaa yötä ja iltahuutelut jää mun hoidettavaksi. Ajatuskin pelottaa nyt.

Tilia ja Nöpönenä, huomenna 3 viikkoa
 

Yhteistyössä