Imetys"helvetti"

  • Viestiketjun aloittaja Auttakaa mua!
  • Ensimmäinen viesti
"tuplat"
En osaa muuhun sanoa mutta täysimetän kaksosia ja mulla on tissit ihan tyhjät luttanat ja sitä ihmettelinkin neuvolassa, niin se ei kuulemma kerro yhtään mitään maidon määrästä, jos pissaa ja kakkaa vaan tulee ja vauvat kasvaa. Onko vauvan imuote katsottu? Jos sitä voisi vielä katsoa että saako tehokkaammaksi, ennen kuin teet radikaaleja päätöksiä.
 
"vieras"
Meillä tällähetkellä n. 6 viikkoa vanha vauva ja kuulostaa ihan samalta kun meidän alkuajat olleet. poika otti vain pieniä päiväunia, yöllä nukkuu kohtalaisen hyvin, ei tosin noin pitkään putkeen kun teillä.Välillä on päiviä kun ei oikeesti kerkeä tehdä mitään kun vauva on kokoajan kiinni. Nyt kun on vähän isompi on syöttövälit harventuneet ja päiväunien säännöllisyys (ja määrä) lisääntynyt. Eli varmasti teilläkin ajan myötä helpottaa tuon imetyksen kanssa.

Itse luulen että meillä jatkuva tissillä roikkuminen johtuu/johtui siitä, että meidän vauva on tosi hidas syömään ja nukahteli paljon tissille. Kun oli pienempi saatoin syöttää 1,5h ja kun oli syöty, niin puolentunnin päästä taas oli nälkä. Nyt syöttöajat on lyhentyneet reippasti alle tuntiin ja jaksaa monesti syödä loppuun ilman jatkuvaa nukahtelua. Vielä yhä nukahtaa välistä kesken syömisen, mutta ei enää siinä määrin kun ennen.

Uskon että teilläkin tilanne helpottaa kuhan vauva vähän vielä kasvaa ja vahvistuu. Jos painoa nousee niin en olisi huolissaan maidon tulosta. Itsekin ajattelin että eikö maito riitä kun syö kokoajan, mutta neuvolassa sanottiin että hyvin on maito painon perusteella riittänyt. Jos teidänkin vauva on vaan hidas syömään. Meillä ihan nyt kahdessa viikossa tilanne on muuttunut todella paljon ja nyt vauva jaksaa päivisin olla 1-3 syömättä. Nyt kun olen oppinut tunnistamaan vauvan unen tarpeen ja tiedän mihin aikoihin yleensä nukkuu saan jo vähän enemmän päivisin kädet vapaaksi. Hyvinä päivinä saattaa nukkua jopa kahdet pitkät päiväunet. Välillä mennää parilla alle tunnin unilla.

Itse huomasin myös tuon, että korvikkeen syöttö helpottaa tilannetta ja pari kertaa onkin illalla annettu korviketta minua helpottaaksemme. Jos koet tilanteen todella rankaksi, kokeile niin että syötät ensin vauvan ja siihen päälle annat korviketta minkä jaksaa syödä. Meillä ainakin toimi kun olin ihan poikki imettämisestä ja vauva vaan kinusi kokoajan rinnalle. Näin sain itselle pari tuntia aikaa hengähtää. Ja meillä tosiaan ei ollut siitä kyse etteikö maito olisi riittänyt, poika nimittäin on kerännyt painoa jopa keskivertoa nopeammin. Meidän vauva vaan viihtyy tissillä ja tosiaan syö luultavasti normaalia hitammin. Muuta neuvoa en osaa antaa, kuin että älä turhaan välttele korviketta jos se auttaa sinun jaksamistasi, mutta kokeile siitähuolimatta pitää imetys säännöllisenä ja pääasiallisena ravinnon lähteenä. Muista että yösyöttäminen on se tärkein maidon ylläpitäjä. Eli jos vauva herää yöllä syömään älä anna korviketta, vaan pidä lisämaito päiväjuttuna.
 
"vieras"
Lisäisin vielä että meillä lapsi nukkuu välillä omassa sängyssä ja välillä meidän sängyssä. Olen huomannut että kun lapsi on vieressä maitoa nousee tisseihin enemmän, kuin silloin jos on omassa sängyssä. En tiedä teidän nukkumajärjestyksestä, mutta jos mahdollista anna vauvan nukkua vieressä ainakin osa yöstä. Ymmärrän kyllä että tässä asiassa vaikuttaa niin moni muukin seikka, ja että välttämättä ei ole mahdollisuuksia tai halua nukuttaa vieressä.

Ja tosiaan älä turhaan ruoski itseäsi. Itse olin ihan alkuviikoilla hilkulla lopettaa imetyksen kun sattui niin kovasti nänneihin ja lapsi vaan söi ja söi. Päätin kuitenkin jatkaa, ja ajanmyötä tilanne on kokoajan helpottunut. Mutta ymmärrän hyvin niitä ketkä imetyksen lopettavat, olisin itsekin varmasti siirtynyt pillosta syöttämiseen jos tilanne ei olisi ajan myötä tilanne ei olisi helpottanut. Jos teillä tilanne jatkuu vaikeana ja päätätte siirtyä korvikkeeseen niin mielestäni siinä ei ole mitään väärää. Myös vanhempien hyvinvointi on perheessä tärkeää ja vaikuttaa lasten hyvinvointiin.
 
Ap.
Tänne on tullut tosi kivoja viestejä, kiitos niistä.

Yöllä ei ole annettu lisämaitoa, illasta on saattanut joutua antamaan koska ei vain tule kylläiseksi, tissitkin tuntuu ihan loppuun ajetuilta siinä vaiheessa. Juo korviketta jopa 80 milliä.
Ei anneta joka ilta vaan vain silloin kun alkaa olla jo tosi pitkä valvominen takana. Yöllä ei tosiaan syö kuin kerran tai kaksi, nukkuu mun vieressä, tissiä vasten käytännössä :)
En osaa sanoa onko hidas syömään.

Mutta nämä syömistuljanssit menee niin että roikkuu tississä jopa 4 tuntia putkeen, nieleskelee eikä nuku. Viihtyy 3 minuuttia lattialla ja haluaa taas tissiä. Monen tunnin syömisen jälkeen nukkuu tunnin pari ja taas alkaa imetysmaraton.

Ehkä voisin kokeilla tuota että annan syödä max. 10 min per tissi jonka jälkeen korviketta.
 
en muista nikkiä
Tänne on tullut tosi kivoja viestejä, kiitos niistä.

Yöllä ei ole annettu lisämaitoa, illasta on saattanut joutua antamaan koska ei vain tule kylläiseksi, tissitkin tuntuu ihan loppuun ajetuilta siinä vaiheessa. Juo korviketta jopa 80 milliä.
Ei anneta joka ilta vaan vain silloin kun alkaa olla jo tosi pitkä valvominen takana. Yöllä ei tosiaan syö kuin kerran tai kaksi, nukkuu mun vieressä, tissiä vasten käytännössä :)
En osaa sanoa onko hidas syömään.

Mutta nämä syömistuljanssit menee niin että roikkuu tississä jopa 4 tuntia putkeen, nieleskelee eikä nuku. Viihtyy 3 minuuttia lattialla ja haluaa taas tissiä. Monen tunnin syömisen jälkeen nukkuu tunnin pari ja taas alkaa imetysmaraton.

Ehkä voisin kokeilla tuota että annan syödä max. 10 min per tissi jonka jälkeen korviketta.
toki voit.. mutta kyllä se vauva imemällä saa tarpeeksi! mulla oli molemmat samanlaisia tissitakiaisia :D se helpottaa kyllä.
 
"jep"
[QUOTE="Hiphei";28162009]Outo ajatusmaailma sulla, vauva etusijalle ja muilla lapsilla ei niin väliä?
Ihan uskomatonta, miten voit edes ajatella noin ?
Imetys ei ole tärkeimpiä asioita lasten elämässä.[/QUOTE]

Tuo on vaan joku pienen esikoisvauvan hurahtanut äiti, joka ei tajua, että jos talossa on muitakin lapsia niin se vauva ei vaan voi olla samalla tavalla keskipiste kuten esikoinen on.
 
  • Tykkää
Reactions: Salla07
Niinpäs
[QUOTE="niin";28161679]Anna korviketta, jos sillä nukkuu. Ei se imettäminen niin iso juttu ole, että muut lapset pitäisi jättää paitsioon pelkän tissin antamisen takia.[/QUOTE]

Imettäminen ei todellakaan ole niin iso juttu että sen eteen kannattaisi kaikki uhrata. Kunnon lapsia kasvaa pulloruokinnallakin.
 
"tuplat"
Miten kauan nyt aina imetät per yksi tissi? Siis tuon yhden syötön aikana, montako kertaa vaihdat rintaa ja miten usein? Mulla on tosi pienet rinnat joten rintaa pitää vaihdella monta kertaa syötön aikana, mut sillä aikaa kun syötän toisesta niin toiseen ehtii jo tulla lisää maitoa.
 
Tuleva pulloruokkija
Mä vasta odotan esikoistani, mutta tiedän jo nyt, että imetys ei välttämättä onnistu, joten en aio ottaa siitä paineita.

Ja miksikö tiedän, että imetys ei välttämättä onnistu? Muun muassa mammografian tulosten perusteella ja muutaman muunkin omaan kroppaan liittyvän asian takia. Jos mammografiassa näkyy vain hyvin vähän tai ei juuri lainkaan rintarauhaskudosta, aika velho pitäisi olla, jos olemattomista maitorauhasista meinaisi taikoa maitoa ulos. Olen ottamassa asian esille jo etukäteen sekä äitiyspolilla että neuvolassa, koska en halua tulla painostetuksi mihinkään.
 
--
Jos rajoitat rinnallaolo aikaa 10min/tissi, vähentää se maidontuotantoa.
Mites tiheänimun kaudella kun vauva koittaa tilata lisää?
Tämä johtaa kierteeseen, jossa maito loppuu.

Meillä lapsi oli ja on edelleen (nyt 3v) tosi läheisyystarpeinen.
Vauvana ei vessaan päässyt ilman vauvaa, vaan koko ajan oli sylissä.
Eli tutulta kuulostaa.
Ja nyt se kieltämäsi kantoliinaosuus ;)
Opetettiin kantoliinaan, pitkä trikooliina. Vauva inhosi liinaa aluksi, ja minä heitin liinan useasti seinään vimmoissani. Mutta usean kokeilun jälkeen alkoi sujua. Olin yhteydessä kantoliinakanavan tukihenkilöön, sekin auttoi.

Nyt meille on tulossa toinen lapsi, ja ajattelin ilmanmuuta ottaa käyttöön kantoliinan ja manducan. Jotkuthan pustyvät jopa imettämään liinassa. Itse en esikoisen kanssa osannut, mutta ehkä nyt...

Tsemppiä teille!
 
Tsuh
Tulin katsomaan kuulumisia.
Hyvä! Oikeesti suosittelen tota 10min per tissi, kokeile ainakin muutama päivä.

Se on niin selkee ohje ja oikeesti huomaat varmasti että helpottaa teille molemmille :)

Iltaisin tosiaan on joskus meilläkin mennyt kaksi 60ml pulloa.

Tuohon kun joku just sanoi että imemällä saa tarpeeksi, meidän lastenlääkäri sanoi että sen 10min jälkeen vauva imee lähinnä ilmaa...

Eniveis jaksamisia :)
 
Tsuh
Jos rajoitat rinnallaolo aikaa 10min/tissi, vähentää se maidontuotantoa.
Mites tiheänimun kaudella kun vauva koittaa tilata lisää?
Tämä johtaa kierteeseen, jossa maito loppuu.

Meillä lapsi oli ja on edelleen (nyt 3v) tosi läheisyystarpeinen.
Vauvana ei vessaan päässyt ilman vauvaa, vaan koko ajan oli sylissä.
Eli tutulta kuulostaa.
Ja nyt se kieltämäsi kantoliinaosuus ;)
Opetettiin kantoliinaan, pitkä trikooliina. Vauva inhosi liinaa aluksi, ja minä heitin liinan useasti seinään vimmoissani. Mutta usean kokeilun jälkeen alkoi sujua. Olin yhteydessä kantoliinakanavan tukihenkilöön, sekin auttoi.

Nyt meille on tulossa toinen lapsi, ja ajattelin ilmanmuuta ottaa käyttöön kantoliinan ja manducan. Jotkuthan pustyvät jopa imettämään liinassa. Itse en esikoisen kanssa osannut, mutta ehkä nyt...

Tsemppiä teille!
On pakko kommentoida vielä.
Ei todellakaan lopu maidon tuotanto. Mulla päin vastoin lisäänty!!!
Oletko siis itse kokeillut tätä vai tuleeko tämä mielipiteesi "imetysoppikirjasta"???
 
Ap.
Olen kyllä aidosti ilahtunut miten paljon kirjoititte tänne kokemuksianne ja vinkkejä, puolesta ja vastaan <3 sain oikeasti paljon hyvää mietittävää ja monta hyvää neuvoa. Kokeilin jo antaa syödä noin vartin per tissi ja sitten pidettiin taukoa, puuhastelin vauva sylissä ja kun tuli itku, annoin uudestaan ja heti kun näytti ettei syö niin aktiivisesti, otin tissin pois. Vauva valvoi taas reilu 5 tuntia ja useamman kerran jouduin tissiä antamaan mutta oli pidempiä aikoja muuallakin kuin tissillä.

Korviketta annoin lopuksi kun tuntui niin väsyneeltä mutta ei nukahtanut, joi 60 milliä ja simahti nukkumaan.

Yritän jatkaa näin ja toivoa että myös ulkoilun aloittaminen saisi saamaan päiväunille joutuisammin. Nyt tuntuu että on toivoa tai ainakin ns. suunnitelma.

Harmittaa se kun tuntuu ettei tälläisen takiaisen kanssa huvita kaupoille lähteä, olisin mielellään mennyt katselemaan liikkeeseen eri kantoliina vaihtoehtoja.

Kiitos ihan jokaiselle ketjuun vastanneelle, teistä oli oikeasti apua :)
 
Meillä oli aika samaa silloin alussa ja mä sit olinki hermo piukassa kun pari kuukautta toinen roikku tississä kiinni ja kun isommaksi kasvoi, loppui imetysmaratonit, mutta päivisin halusi syyä 15min-1,5h välein ja öisin 1-2h välein. Mä kovasti halusin uskoa et kyse on tiheen imun kaudesta, mut jossain vaiheessa aloin ajatteleen et eihän se tihee imukaan juma vie voi kestää kuukausia. Pikkuhiljaa alkoi saamaan korviketta kun mä olin niin hermona siihen jatkuvaan imetykseen ja mua ahisti, vitutti ja masensi koko touhu. N. 5kk asti mentiin sit osittaisimetyksellä kunnes toinen päätti että nyt loppu tissin lussutus.

Mä oon äiti, joka ajattelee myös itseään ja omaa hyvinvointia. Mä aloin olla niin loppu, että tuntui et teen seuraavaks lapselle jo jotain. Ja tuntui, että se vauva ihan mua kiusatakseen tekee sen et syö koko aika eikä anna mulle omaa aikaa. Vaikka kaiken järjen mukaan eihän vauva niin tee.... Eikö silloin hälytyskellojen pitäis soida, et jotain tarttis tehdä toisin? Mä otin kauheen stressin siitä, et mun TÄYTYY imettää ja mihin se sit johtikaan. Korvikkeilla ollaan nyt menty täysin reilu 1kk ja neiti on tyytyväisempi kuin koskaan ja niin on äitikin! Ollaan myös sen myötä saatu päivää rytmitettyä. Neidillä on lisäksi ollut aina kova ruokahalu... Painon nousussa ei imetyksen aikanakaan ollut ongelmaa, mut ruokahalu vain on aivan kauhea ja nyt meneekin sit kiinteitäkin jo reilusti.
 
iDisk
[QUOTE="Kata";28164471]Mä en tajuu miks pitää hankkii enemmän lapsia ku mitä pystyy kunnolla hoitamaan...[/QUOTE]

Mä en tajuu miksi pitää ottaa kantaa jos ei osaa muuta kun suoltaa paskaa.
 
meillä
väsymys vähensi maitoa.
se pisti silmään vai ymmärsinkö väärin että et aamupalaa ole syönyt kahteen mennessä? oma hyvö syöminen ja juominen runsas helpittaa.
meillä esikoinen asui tissillä (myös yöllä) ja vaunut ei kelvannut, tsemppiä sinne.
 
"vieras"
Kuulostaa tutulta, meilläkin vauva viihtyy tissillä paljon, tiedän, että toimin osittain tuttina, koska tuttia ei huoli. Meidän päivärytmit kuitenkin menee esikoisen tahtiin eli aamupala syödään ja mennään pihalle. Toisinaan vauva huutaa täyttä kurkkua, mutta mun ja esikoisenkin täytyy syödä. Ulos lähtö on usein huutokonsertto, mutta rauhoittuu heti kun vaunut lähtee ulkona liikkeelle. Vauvakin on tähän päivärytmiin näiden 4kk aikana hienosti tottunut ja päivä päivältä helpottuu.
 
äiti 5
JUO JUO JUO!!! SYÖ raskaammin!
Sun maito ei nouse jos et huolehi omasta syönnistä vaikka sitten vauva tissillä.

Kokeile. Äläkä sano ettet kerkee. Mäkin kerkesin . Esikoinen teki mulle voileivän kun imetin (silloin 5v) Mis teki aamupuurot mä söin munakkaan kun mies teki sen samalla.
Itsellä kolmas imetys onnistui pitkän sitkeyden jälkeen.

Tuo tissinä olo hämmästytti. Olin tosiaan koko ajan tissinä mutta 3kk iässä se helpotti ja kun aloin huolehtii omast ruuasta piteni välit ruokinnassa : parempaa maitoa ja enenmmän
 
"vieras"
En jaksa lukea ihan koko ketjua, enkä ota kantaa siihen mitä aloittajan pitäisi tehdä, mutta haluan jakaa oman kokemuksen. Mun uskoa oman maidon riittävyyteen on nakertanut mm. seuraavat seikat:
- maito ei koskaan "noussut", rinnat eivät ole ikinä tuntunee täysiltä
- pumpulle tai käsin lypsämällä saalis on ollut parhaimmillaan 15ml ja siihen meni tunti
- lapsi roikkui tissillä ensimmäiset ensimmäiset kuukaudet oikeasti koko ajan, heräili erittäin tiuhaan ja nukkuikin tissi suussa, jotain 3-4 h (päivä)imetysvälejä meille alkoi tulla vasta reilusti puolen vuoden iän jälkeen

Mutta niin se vaan kasvoi ja nyt imetän 1,5-vuotiasta. Enkä tarkoita, että tähän aloittajan pitäisi pyrkiä jos se tuntuu väärältä, mutta haluan vain huudella sen mitä itse olisin toivonut kuulevani: kaikilla rinnat ei täyty, maitoa voi tulla vauvalle vaikka ei lypsylle tulisikaan ja jotkut vauvat nyt vaan kaipaavat ihoa ja imemistä aivan loputtomasti eikä heissä tai heidän vanhemmissaan ole mitään "vikaa".
 
"vieras"
Tulin katsomaan kuulumisia.
Hyvä! Oikeesti suosittelen tota 10min per tissi, kokeile ainakin muutama päivä.

Se on niin selkee ohje ja oikeesti huomaat varmasti että helpottaa teille molemmille :)

Iltaisin tosiaan on joskus meilläkin mennyt kaksi 60ml pulloa.

Tuohon kun joku just sanoi että imemällä saa tarpeeksi, meidän lastenlääkäri sanoi että sen 10min jälkeen vauva imee lähinnä ilmaa...

Eniveis jaksamisia :)
Tuo 10min./rinta ja korviketta päälle on mainio ohje, jos se auttaa äitiä jaksamaan ja tuntuu sopivalta kompromissilta tiiviin täysimetyksen ja imetyksen lopettamisen välillä. Se kuitenkin sisältää suuren riskin, että imetys pikkuhiljaa jää vähäisemmäksi, lapsen motivaatio juoda rinnasta voi vähentyä kun pullosta saa helpommin, ja lapsi liittää miellyttävän kylläisyyden tunteen siihen viimeiseksi saatuun pulloon eikä rintaan. Se sitten, kokeeko tuon mahdollisuuden haitaksi vai ei, riippuu äidistä. Jos imetyksen loppuminen on parempi vaihtoehto kuin korvikkeetta eläminen, niin silloinhan se on ok. Jos taas äidille imetyksen jatkuminen on tärkeämpää, tuo on vaarallinen ohje.
 
"vieras"
Minä imetin, pumppasin, itkin, imetin, pumppasin, itkin loputtomasti. Minulla oli iso vauva, joka ei saanut kunnolla imuotetta ja jolle jo laitokselta lähtien annettiin lisämaitoa, kun vauva vain huusi ja huusi siihen asti, kunnes pullosta sai mahansa täyteen. Syöttöpunnituksissa ei kertaakaan ollut saanut riittävästi maitoa. Mutta minulle imetys oli äitiyden mitta ja tuota mittaa koitin saavuttaa oman jaksamiseni hinnalla. Joka kerta romahdin, kun jouduin pullosta maitoa antamaan. Siihen raskaaseen oloon se maidon tulo varmaan lopullisesti loppuikin. Ei sellaisessa pahassa olossa ja stressissä maitoa varmaan tulekaan. Puoli vuotta osittaisimetin hampaat irvessä. Sitten vauva menetti kiinnostuksensa, kun ei tissistä oikein mitään enää saanut. Voi sitä helpotusta, kun jokapäivästä epäonnistumista ei tarvinnut enää käydä läpi (lopullisen lopettamisen jälkeisen suruprosessin jälkeen). Vihdoinkin jaksoin olla äiti.

Jatka imetystä, jos voimia vielä on, mutta ole tarkkana jaksamisesi suhteen. Kaikkea hyvää teidän perheelle!
 
Juo ainaki 1.5l päivässä, kahvia ja hiilihapollisia ei lasketa. Syö 4-5krt, omakin tasainen eäverensokeri saa olon paremmaksi.
Ota se korvikepullo ulos lähtiessa vaunuihin, maito säilyy lämpöisenä parin villasukan sisällä siellä vauvan jaloissa ulkoilun ajan. Jos vauva hermostuu heti niin maitoa ja jos se unikin tulisi ja voisitte ulkoilla niin pitkään kuin isommat haluaa. Itse imetin 10kk ja sai kolmesti päivässä pullosta 60-90ml, om siis kolmas lapsi.
Se pullo pelasti aamun, ulkoilun ja iltatoimet isompien kanssa, miehellä epäsäännöllinen työaika niin monesti yksin hoidin illat.
 

Yhteistyössä