Inseminaatio 2011

Rödluvan, huono uutiset minulla, kävin lääkärissa tänään ja on tehnyt ultra ja kun minulla on paksu liimakalvo(9mm) niin ei voi edes aloitaa lääkeet eli mene tämän kierros ohi ja odotan taas seuravan kuukautiset joka on kuukauden päästä..eeeekkk.. harmi kyllä:( tuli itkuu kun taas pitää odotaa.. lääkäri sanoi että käytän saman lääkeet seuravan inssi varten reli Puregon ja Pregnyl..

jsl. mitä sinulle kuuluu?
 
jsl
Heippa vaan kaikki pitkästä aikaa!

Mirdav: Mua ei oo millään kerralla ultrattu ennen menopurin aloittamista, nyt jäi vähän mietityttämään että pitäisikö niin tehdä... joka tapauksessa tosi ikävä tilanne teillä..:hug: tää on niin hanurista koko lapsettomuus :'(

Tiivari, Ni, Tuuli1976 ja Ushva ja jos teitä oli muitakin lähipäivinä inssiin asti selvinneitä: peukkuja pidän!

83yrittäjä: peukkuja pidän myös sinulle. Parhaimpia yllätyksiä on juurikin tuollaiset kuin mitä sinulla. Meillä eka inssi tuli niin puskista, että jouduin ekasta ultrasta soittaa miehelle töihin että ota taksi ja tuu heti klinikalle. :) Tosta pistämisestä ja sen sattumisesta mainitsit tuolla jossain kohtaa ketjua. Se miten kipeää pistäminen tekee riippuu mm. pistoskohdasta, pistostekniikasta -jos neula pääsee vähänkin liikkumaan niin se tekee kipeää- sekä siitä millä vauhdilla lääkkeen ruiskuttaa. Hienoa että sun ei tarttenu kovin montaa kertaa pistää vaan vaste lääkkeelle oli noin hyvä. =)

Pumpulienkeli ja katjusta-81: Millä perusteella teille on nuo luget määrätty?

Pumpulienkeli: Tuo teidän simppamäärä 24miljoona pesun jälkeen on käsittääkseni hyvä. Meidän lääkäri on myös ollut sitä mieltä, että jos simppoja on alle 1 miljoona ei kannata tehdä (Tiivarikin tästä taisi jo mainita). Meillä ekassa inssissä oli alle tuon, mutta siitä huolimatta tekivät, ja niistäkin murto-osa liikkui eteenpäin. Negahan siitä tuli.

Viimeiseksi sitten omat kuulumiset. Tuhrutteluahan on ollut jo pidempään ja eilen alkoi sitten jonkinsortin vuoto erittäin kivuliaana. Lähinnä hyytymää tullut ulos. Laskin kuitenkin että eilen oli kp1. Maanantaina haen reseptin ja pistosvälineet klinikalta ja siitä se sitten taas lähtee, eka ultra aikakin jo sovittiin.
 
No niin, nyt on inseminaatio tehty. Siittiöiden kokonaismäärä oli 117milj ja tiheys 39milj. Johtofollikkeli oli noin 17-18mm ja kohdun limakalvo 8-9mm. Eli ovulaatio tapahtuu vielä tänään tai kuulema viimeistään huomenna. Lääkäri kertoi, että meidän kohdalla mahdollisuus onnistua inssin kautta on noin 17% luokkaa ja hoidolta ei kuulema kannata odottaa liikoja. Pyysi myös henkisesti valmistautumaan IVF-hoitoon. Siinäkin kuulema onnistumisprosentti "vain" 40. Onpa nyt ainakin yritetty ja jokuhan aina onnistuu :) Tsempit kaikille ja koitetaan pysyä positiivisella mielellä!
 
jsl, sinulla on varma eri kun minulla, viimeks kun mulla tuli se km niin lääkäri sanoi että soita kun kuukautis alkaa, ja niin olin tehnyt mutta lääkäri kuitinkin halua tutkia minut ennen lääken aloitamista ja kun ultra näky että mulla oli paksu liimakalvo tänään, niin se sanoi että ei kannata tällä kieroksella tehä kun olis pitänyt sununtaina vielä tärkista mutta kun sunnuntait on kiini nii jää nyt vaan haaveksi tämän kierros..olen tosi surrullinen mutta tulehan se kuukaus taas josai vaiheessa:) toivon sinulle että mene hyvin kaikki.

Tuuli1976 pidän peukkuja sinulle, mitäkähan toi liimakalvon paksuus milloinkin tarkoitaa, koska minulla sanotiin että en voi aloitaa lääketuksen kun minlla tänään ultrassa näky 9mm ja mulla on kp 4..ja kun luin sun liimakalvon aste on 8-9 mm..nyt kyllä vähän tajuton :) mutta hyvää kun sinulla jo tehtiin ja kaksi viikko sitten niin saat plussan;) itse käyn naistenkliniikka missä te muut käy?
 
Rödluvan, huono uutiset minulla, kävin lääkärissa tänään ja on tehnyt ultra ja kun minulla on paksu liimakalvo(9mm) niin ei voi edes aloitaa lääkeet eli mene tämän kierros ohi ja odotan taas seuravan kuukautiset joka on kuukauden päästä..eeeekkk.. harmi kyllä:( tuli itkuu kun taas pitää odotaa.. lääkäri sanoi että käytän saman lääkeet seuravan inssi varten reli Puregon ja Pregnyl..
Voi, kurjaa :hug: Se tuntuu aina niin pitkältä ajalta se kuukausi, ja kun on jo ehtinyt toivoa ja asennoitua inssiin.
Hyvä että sinulla on kaveri joka voi pistää Pregnylin, minä aion pistää itse, sehän on vaan ihon alle niin eiköhän se mene. En ole siis vielä kertaakaan pistänyt, kun viime kuun inssi peruuntui miehen matkan vuoksi, huhtikuussa tulee ihan ensimmäinen inssi. Jos kaikki siis menee kuin on suunniteltu.... Itku siinä kyllä pääsee jos ei mene, etenkin kun kaikki ympärillä tuntuu tulevan raskaaksi. Tänäänkin sain kuulla että läheinen työkaveri on raskaana. Ja minä kun olin yrittänyt vältellä sitä toista työkaveria joka on jo maha pystyssä. Kohta en voi istua kenenkään kanssa kahvihuoneessa itkemättä.
 
Ni
Mirdav, olipa kurjaa ettet päässyt tässä kierrossa inssiin. Mutta kyllä se seuraava kuukausi nopeesti koittaa :hug:
Me käydään yksityisellä klinikalla Helsingissä. Omassa kaupungissa julkisella puolella hoidon taso on joka puolella niin paskaa että ei kiinnostanut sinne jonotella ja saada huonoa palvelua. Ennemmin vaikka maksaa ittensä kipeeks siitä että saa asiantuntevaa palvelua ja mukavan oman lääkärin =)
 
Kiitos kaikille tsempeistä! Itseä kans tuo limakalvon paksuus hieman mietityttää. Tiistaina folli ultrassa meinasivat, että limakalvo on liian ohut ja että tulen tarvitsemaan jotain tukilääkitystä inssin jälkeen. Lääkitystä en aloittanut (sitä ei siis määrätty) ja 17% todennäköisyyksillä mennään.
Mirdav: mulla oli limakalvon paksuus tänään ennen inssiä tuo 8-9, tiistaina oli vaan 3-4mm. Mitä sitten ollutkaan ennen kuin aloitin lääkityksen (Anastrozol). Me käydään Avalla ja lähete on vetämässä myös julkiselle.
 
Nyt on sitten odottelua vaan... 14 miljoonaa lähti matkaan joista olisko ollu 58% eteenpäin liikkuvia. Inssissä ei enää ultrattu mikä on tilanne (johan se päivää aiemmin oli katottu) Mahan painelu vähän tuntu inhottavalta, mutta pikku juttu se oli kuitenkin.

Nyt tiistaina sitten luget ja kahden viikon päästä testiä. Meille lääkäri sanoi että 10-20 prossan mahdollisuus onnistua.... Eli ei niin toiveikkaan optimistisena, mutta tyytyväisenä eteenpäin.

Tänään aamusella sängyssä mietiskelin kuinka onnellisia ihmiset täällä ovat kun saavat sen munasolun aikaan ja vieläpä että se irtoaa... Toiveet ovat korkealla ja innostus tapissaan.... Itse taas olen "onnellisessa" asemassa ja aina tulee yks munasolu ja se irtoaa.... Mistä minä sen intoni sitten repisin :D Toki näillä ovulointiongelmaisilla yleensä homma ratkeaa juuri sen probleeman selviämiseen, mutta viattomat jäävät haavi auki miettimään mitä helvattia siinä omassa moottorissa on sitten vikana.

Tuo menopur nyt ainakin minulla nopeutti munarakkulan kasvua reilulla viikolla. Nyt oli ovulaatio kp11 ja se on normaalisti aina kp 18. Saas nähdä auttaako ongelmaan... Peukkuja meille kaikille! Parin viikon päästä täällä testataan urakalla :)

Ai niin... vielä kirjaan muistiin että viimeiset pari päivää on kyllä jotain outoa tuolla kohtu/munasarja akselilla tapahtunut. On niin turvonnut ja pakottava olo että oksat pois. Pientä kipuiluakin ehkä, mutta enempi juuri turbo-olo.
 
Moi pitkasta aikaa!

Neljan peruuntuneen inssikierron jalkeen paastiin vihdoin aloittamaan! Eilen oli alkukierron ultra ja kaikki hyvin, joten tanaan ensimmainen puregon piikki laitettu vatsanahkaan :D

Me asutaan siis Hollannissa ja taalla tehdaan aina alkukierron ultra kp2, silla menopuria/puregonia ei saa aloittaa, jos on esim. kystia tai jos vaikka olisi menkoista huolimatta raskaana. Eli tuossa ultrassa mitataan kohdun limakalvon paksuus (taytyy olla ohut) ja katsotaan molemmat munasarjat, etta follit on pienia (alle 10mm) ja lasketaan monta follia siella lymyilee.

Jos kaikki on kunnossa, saa klinikalta mukaan reseptin ja apteekista kassillisen hormoneita. Me ollaan siita onnellisessa asemassa, etta taalla sairausvakuutus maksaa hoidot ja laakkeet, ne korvaa 6 inssia ja 3 IVF-hoitoa (+hormonit), omaa rahaa ei mene penniakaan. =)
Sekin on iloinen asia, etta taalla klinikka on auki vuoden jokaikinen paiva, joulut ja juhannukset, viikonloput ja pyhapaivat, eli sen takia ei koskaan kierto peruunnu, etta ovis osuu viikonlopulle.

Viimeksi inssi meni persiilleen kun ovulaatio tapahtuikin jo 4n piikin jalkeen, eli puregon toimi ihan liian tehokkaasti ja koska mulla oli seurantaultra vasta 6n piikin jalkeen, oli jo liian myohaista. Talla kertaa siis eka seuranta jo tiistaina, kolmen piikin jalkeen.

Ihmetyttaa meikatyttoa sekin, etta Suomessa nayttaa tuo pregnylin pistoajankohta heittelevan laidasta laitaan, taalla se tuikataan aina n.40h ennen inssia. Hollantilaiset tekee tutkimuksia kaikesta mahdollisesta, ja pregnylista tulleet siihen tulokseen, etta 90% tapauksista ovulaatio tapahtuu 40h paasta piikista.

Joku kyseli pestyjen siittioiden eliniasta, meidan laakari sanoi, etta pestyt siittiot elavat 6-12tuntia pesun jalkeen. Sen takia tuon pregnylin pistoajankohta on niin tarkkaa, nain han selitti.

Pistoksista: Me ollaan oltu hoidoissa jo vuosi, joten on tullut pistettya menopuria, puregonia, pregnylia, ym eika koskaan ole itse pistamisen kanssa ollut mitaan ongelmia. Itse pistan kaikki piikit, ja pregnyl ei kylla mun mielesta ole sen ihmeellisempi kuin nuo muutkaan. Jotkut sanovat, etta puregon on mukavampi kuin menopur kun ei tarvitse itse sekoitella, mutta olen kylla eri mielta, menopur pistetaan tavallisella injektioneulalla, joka on superohut, eika tunnu missaan kun vertaa puregon-kynan neulaan. Se tuntuu paljon tylpemmalta, saa runnoa ihon lapi. Samoin myos menopurin kanssa ei ollut mitaan jalkituntemuksia, mutta puregon kirvelee ihon alla n. vartin pistoksen jalkeen..

Inssi edessa siis ensiviikolla, meilla on talla kertaa takuusopimus laakarin kanssa, jos tulee peruutus, syysta mista tahansa, mennaan suoraan IVF-hoitoon seuraavaksi.. Mutta miehen kanssa paatettiin, etta tama on THE kierto!

Pitaiskohan meidan tehda pino mihin laitettais kp't, inssiviikko, pp't, ja ika?
 
mitäkähan toi liimakalvon paksuus milloinkin tarkoitaa, koska minulla sanotiin että en voi aloitaa lääketuksen kun minlla tänään ultrassa näky 9mm ja mulla on kp 4..ja kun luin sun liimakalvon aste on 8-9 mm..nyt kyllä vähän tajuton :)
Limakalvon taytyy olla ohut kierron alussa (sehan siis valuu kuukautisvuotona ulos) jotta laakkeet voi aloittaa. Jos limakalvo on kierron alussa paksu, on mahdollista, etta on raskaana, tai etta kroppa ei ole viela aloittanut seuraavaa kiertoa alusta. Tama siis tarkoittaa, etta hormoneja ei kannata aloittaa, silla ne tukevat omaa hormonituotantoa, eika niista ole hyotya jos oma hormonitoiminta menee eri tahtiin.

Folliultrassa taas seurataan limakalvon kasvua samalla kun follien kasvua, limakalvon taytyy olla tarpeeksi paksu, jotta hedelmoittynyt munasolu (tai alkio) voi siihen kiinnittya, muistaakseni vahintaan 7mm, normaalisti n.9-10mm. Tuo kohdun limakalvo siis kasvaa yhdessa follien kanssa, follit tuottavat hormonia, joka kasvattaa limakalvoa.

Tulipas selitysta :LOL:
 
Sharona: kiitos Hollannin hoitokuvauksesta! Mielenkiintoista kuulla miten muissa maissa lapsettomuutta hoidetaan. On kyllä niin erilaista infoa verrattuna tänne Suomeen. Minä siis pistin Pregnylin torstaina kl0 12:20 ja inssi oli perjantaina klo 12:20 eli 24h pistoksen jälkeen. Kysyin lääkäriltä kuinka kauan pestyt siittiöt elävät ja hänen vastauksensa oli, että noin 2vrk. On kyllä melkoinen heitto maiden välillä ;D
 
Ni
Juu, aika erilaisia mielipiteitä lääkäreillä täällä suomessakin. Meidän lääkäri sanoi että Pregnyl irroittaa munasolun 40h pistoksen jälkeen.Inssi tehtiin 36h Pregnylistä ja ennen sitä ultrattiin ja munasolut oli juuri irtoilemassa.
Ja mä aiemmin oon saanu sellasta infoo että munasolu säilyy hedelmöityskykysenä n.24h, mutta tää lääkäri kumos sen ja sano että noin 12h vaan.
Täällä tissikipu alkaa hiipua (pregnyl ne varmaan kipeyttikin), ja vielä yli viikko piinailtavaa....
 
Pitaiskohan meidan tehda pino mihin laitettais kp't, inssiviikko, pp't, ja ika?
Ehkä typerä kysymys mutta mikä on pp? Hyvä idea sinänsä että tehtäis pino, meitä on jo niin monta ettei meinaa millään muistaa milloin kukakin piinailee. Mut jos siihen laittaa kp:nkin, niin sitähän saa olla päivittämässä joka päivä, vai laittaisko vaiheissa, esim kp 1-7, 8-14, 15-21 ja 22-28? tyyliin, ehdotelkaa vaan muutkin miten olis paras.
 
Viimeksi muokattu:
Sharona, kiitos tuosta on kyllä paljon apu.. itse olen ulkomaalainen joka asunut suomessa jo 19 vuotta et jos huomatte että mulla on kirjoitus virhe niin paljon, niin pyydän anteeks etukäteen.. minulla on jo kyllä tytär joka täytä 17v. mutta tämän toinen lapsi yritäminen on jo 3v.. syy on että mun ovolatio ei oiken ole:( tai tule...

Ni ja Rödluvan kiitos lohdutuksesta kyllä se autaa..tsempia teille...
 
Rödluvanpp=piinapäivä ja se mun mielestä lasketaan niin että inssi on pp0, seuraava päivä pp1, ainakin toisessa pinossa laksettiin niin.

hanki mulle on tehty 2 inssiä luonnolliseen kiertoon, mutta kumpikaan ei tuottanut tulosta. Minua ei juuri ole tutkittu (verikokeita, papakoe ja ultrattu pari kertaa), koska mieheltäni puuttuu siittiöt eli meidän hoidot tehdään luovutetuilla siittiöillä.
Molemmissa johtofolli (vai mikä se on) on olllut 22mm ja limakalvon paksuus kuulemma erinomainen 10mm (?) ja kiertokin on hyvin tasainen ollut aina mutta eipä silti tulosta syntynyt ;(

Nyt siis 3. inssi tulossa ja fiilikset on kyllä tosi matalalla. Ekaa kertaa menee jotain apuja eli 5 päivää clomeja ja nyt olen pistänyt fostimon 75IU/ml kahtena päivänä, huomenna ultra jonka jälkeen tiedän pistetäänkö lisää. Mulla on piikkikammo, ja jouduin toisen pistämään itse koska mies oli reissussa. Tämä se kaikkein kamalinta onkin, kun pitää pistää itse. Päätä on särkenyt tosi kovasti nyt, muuten ei mitään oireita ole ollut, ärsyynnyn helposti mutta voi se tämä tilannekin niin stressaava.

Kallista touhuahan tämä on, pelkästään siittiöt maksavat 400e/kerta + polimaksut+ lääkkeet, jee :/
 
Viimeksi muokattu:
Tiivari ja muutkin: milloin teitä on pydetty tekemään r-testi? Meille annettiin ennen inssejä 14 vrk ovulaatiosta, mutta nyt ei ollut mitään mainintaa. Toki ajattelin muutamalla päivällä pitkittää, ei sitten mene testejä "turhaan". Olen varmaan turhan pessimistinen, sillä onhan vasta ensimmäinen inssi takana. Toisaalta tunnen mielestäni jo nyt alkavat menkkakivut ja ollaan kp 25.
Voimia ja onnistumisen tuulia!
 
jsl
Pumpulienkeli: mua on ohjeistettu tekemään 2 viikkoa eli 14 vrk inssistä. Ja oon aina tehnytkin oli vuoto alkanut tai ei. Viime kierrossa plussasin vuodosta huolimatta joten ei voitu siihen kiertoon alottaa lääkkeitä.
 
jsl. mitä sulle kuuluu? minulle lääkäri ei sanonut testi päivää mutta kun luin että 2 viikko sen jalkeen inssistä niin olin tehnyt ja sainkin plussa 2 päivää mutta kuintinkin se meni varhais km..sitten kun puhuin lääkärin tai oliko se hoitaja niin sanoivat että eivät sanoneet tekemaan testia vaan odottaa lääkärin soito, eli sen jalkeen tuli vaan mielin että jos en olisi tehnyt plussan testin en edes tienyt että olin tullut raskaksi ja olisi helpompa henkisesti hyväksyä.. eli jos minä nyt tässä voin sanoa kaikille kenelle on jo tehty inssi niin maltakaa odotaa muutaman päivää vielä kun kaksi viikko on ohi että ei tuu paha mieli niin minulle ainakin oli, itken viikon verran:( mutta toki toivon että kaikki teistä tule plussa ja onnellinen 9 kuukauta raskaus :)
 
Tänään kp 12, ja ensimmäinen ultra. Siinä yllättäen näkyikin oikealla iso follikkeli 21 mm! Ja hyvä limakalvo. Femar toimikin tällä kertaa oikein vauhdilla, viimeksi meni hitaammin. Ylihuomenna onkin sitten jo inssi =) Mieluummin näin päin että lyhyitä kiertoja, ehtiipähän tehdä useamman inssin samassa ajassa. Apua, jännittää... Ajattelin itse nimenomaan kuten Mirdav tuossa edellä sanoo, että testaan vasta 2,5 viikkoa inssistä. En halua nähdä mitään kemiallisia plussia jotka menevät kesken sitten heti parin päivän päästä, siitä tulee varmasti tosi surullinen olo. Mieluummin odottaa hetken - jos malttaa!
 
Viimeksi muokattu:
^aika samoilla mennään, mulla on kp11 ja jo nyt näkyi follikkeli 21mm eli irrotuspiikki annettiin tänään ja huomenna inssi =)

Mullahan luget ovat siirtäneet kiertoa, eli olen turhaan testannut kp31 negat molemmista hoidoista, vuoto on alkanut kp32 ja kp33 vaikka normaalikierto on 27-28pv. Pitää kysyä huomenna milloin testaan, turhaa venyttää lugeilla kiertoa taas.
 

Yhteistyössä