Inseminaatio 2011

Ajattelin perustaa uuden pinon niille, jotka ovat talla hetkella inseminaatioita kokemassa, jotta voidaan piinailla yhdessa. Tuo vanha inseminaatio pinkka on niiiiiin pitka, etta parempi aloittaa puhtaalta poydalta.

Inssin kavijoita, onko teita?

Meilla takana 8 yritysta, joista kolmessa on paasty inssiin asti. Asutaan Hollannissa ja taalla tehdaan 6 inssia ennen IVFaan paasya, joten tassa menee viela varmaan hetki jos toinenkin.

Eka inssi tehtiin siis toukokuussa 2010. Silla kerralla inssikierto oli nopea, folli kasvoi huimaa vauhtia, jo 6 piikin jalkeen 23mm. Annettiin samana iltana pregnyl irrottamaan munasolu, ja 40h myohemmin oli inssi. Plussa tuli tuosta kierrosta, valitettavasti alkio vaan kiinnittyi tuubiin..

Tuon jalkeen yritettiin annostusta nostaa, eli 1,5 kertaiseksi, 112,5yk/paiva ja seurantaultrassa 6piikin jalkeen nakyi koko joukko folleja.. Inssikierto siis keskeytyi monikkoriskin takia ja hyperstimulaatio iski.

Sitten ollaan taas piikitetty pari kiertoa 75yk/paiva, mutta joka kerta kasvanut vain yksi folli, ja aika hitaasti, eli inssi on tehty liian aikaisin, follin ollessa juuri ja juuri 18mm, ei edes pregnyl 10000yk avittanut irroittamaan ajoissa munasolua, ja nain ollen tuloksena nega.

Sitten siirryttiin puregoniin, jonka kanssa annostusta on helpompi saadella. Kokeiltiin 100yk/paiva, tuloksena 4 follia ja hyperi. Sanomattakin selvaa, etta inssiin ei paasty..

Viimeksi yritettiin sitten 83,13yk/paiva annostuksella, tuloksena viimein sallitut 3 follia, kuuden piikin jalkeen isoin 22,5mm ja aivan liian aikainen ovis, silla saman paivan verikokeet paljasti kohonneen progesteronin ja nain inssikierto taas peruuntui.

Mulla on siis polykystiset (monirakkulaiset) munasarjat, mutta ei PCO'ta. Sen takia kuulema tuo stimulointi on niin kamalan hankalaa.

Nyt odotellaan taas menkkoja saapuviksi, varmaan reilun viikon paasta, jotta paastaan uuteen kiertoon ja yritykseen.
 
Täällä yksi inssin käynyt. Meillä alkoi hoito ICSI:tä varten tammikuun alussa, mutta hoito keskeytettiin eilen koska yksi munasolu oli valikoitunut eikä punktiota kannattanut tehdä. Sen sijaan tehtiin inseminaatio ja piikitettiin Pregnyliä irroittamaan kasvanut 17mm munasolu.
Viimevuonna meille tehtiin kaksi tuloksetonta inseminaatiota. Minulla on PCOmaiset munasarjat ja miehellä alentunut siittiötiheys.

Raskautta on yritetty yli 4,5 vuotta tuloksettomasti. Tutkimuksia on tehty 3,5 vuotta ja nyt lopulta sitten yritettiin ensimmäistä hedelmöityshoitoa joka jäi yritykseksi.

Tämän nyt tehdynn inseminaation raskaustestipäivä on 18.2. Nyt on piinailu menossa. Ensiviikolla varmasti on jo enemmän tietoa tilanteesta.

Aiemmista insseistä ei ole juuri toivoa ollut, mutta tällä kertaa tuntuu, että olemme onnistumassa :) En tiedä mistä lienee tämä tunne tulee, mutta nyt tuntuu siltä, että tästä inssistä alkaa meidän esikoinen kasvamaan :)
 
Mina myos Inssilainen. Yksi epaonnistunut yritys takana, ja toista ollaan tekemassa. Inseminaatio pitas varmaan nyt lauantaina aamusta tehda, torstaina saadaan tietaa varmasti...
Mulla on ikaa jo 36 ja lasta yritettiin vaan puoli vuotta luomusti, sitten laakarille koska on korkea ika.
Aluksi kokeiltiin vain Clomeilla ja voiteilla ja ajotetulla yhdynnalla 4 kk, sen jalkeen spesialistin puheille. Samantien inssi ykkoseen ja kakkonen siis menossa.
Onhan ihan ok yrittaa joka kierrossa??
Me takkuillaan USAssa, ja taalla on lapsettomuushoidot sika kalliita ja itse pitaa maksaa kaikki.
 
jsl
Minä voisin kanssa jakaa kokemuksiani tässä pinossa.
Eli meillä ennestään yksi reilu 2 vee lapsi, clomeilla alkunsa saanut.
Toista lasta tässä jo vuosi hoidoilla yritetty saada, ensin kokeiltiin clomeilla mutta en eivät enää riittäneetkään aikaan saamaan ovulaatiota ja siirrytiin sitten inseminaatiohin. ICSI on sitten seuraava vaihe, jos kun ei insseillä tulosta saada. Vikaa meillä myös siittiöissä.
Mutta tosiaan eilen tehtiin kolmas inssi. Kaksi edellistä inssiä tehtiin viime syksynä, josta toisesta raskauduin, mutta se raskaus todettiin varhaisultrassa keskeytyneeksi.
Nyt lääkärin mukaan ei parempaa ajoitusta olisi inssille voinut olla. Menopur+ Pregnyl yhdistelmällä on menty. Kp 15 tehtiin. Toinen perjantaina nähdyistä munasoluista ehti irrota tuntia ennen inssiä -kipujen perusteella- toinen munasolu oli vielä paikallaan. Ultrattiin siis vielä ennen toimenpidettä. Simppoja lähti matkaan puolet enemmän kuin edellisessä inssissä josta plussasin. Että saapas nähdä kuinka käy.
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppia kovasti siis kaikille teille!!

Dreamer Tehtiinko teille tanaan inssi? Kylla meille on aloitettu ihan joka kuukausi hoidot. Laakari sanoi, etta inssin voi tehda joka kuukausi. Ollaan kylla valilla pidetty taukoa, lomien ja mielenrauhan takia.

Kysymys kaikille:
Minka kokoinen on teilla muuten ollut johtofolli kun pregnyl on pistetty ja kuinka paljon aikaisemmin se on pistetty ennen inssia?

Mua ihmetyttaa aina lukiessa eri naisten kokemuksia, kun tuntuu olevan joka klinikalla omat ajoituksensa.

Me ollaan hoidoissa Hollannissa siis ja taalla follin taytyy olla 18mm ja 22mm valilla, etta irrotuspiikki voidaan antaa ja pregnyl (10000yk) pistetaan aina 36-40h ennen inssia.

Meilla on myos sperma tutkittu 3 kertaa ja on kylla outoa, kuinka paljon tulokset joka kerta niin erilaiset. Ekassa oli 78milj. joista 78% liikkumattomia, joten ei kovin hyva tulos.
Seuraava nayte vain kaksi viikkoa myohemmin: 240milj. ja 70% liikkumattomia..

Ekan pesun jalkeen inssin yhteydessa matkaan lahti 40milj siimahantaa, seuraavassa 16milj. ja kolmannessa 14milj.

Taalla odotellaan edelleen menkkoja alkaviksi, etta paastaan uuteen yritykseen. Juttelin laakarin kanssa puhelimessa tassa yksi paiva, ja han vihdoin valaytteli mahdollisuutta varata aika IVF konsultaatioon, silla ei naita peruttuja (nyt 5) kiertoja kylla kesta kukaan, kerta toisensa jalkeen..
Aiotaan silti viela tama tuleva kierto yrittaa, ennen viikon lomaa miehen kotimaassa, Italiassa.

Kovasti onnea ja voimia kaikille teille piinapaiviin!
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin yks inssiläinen.
Mulle tehtiin syksyllä/talvella peräjälkeen 3 inssiä, viimeisestä raskauduin, meni kesken rv 6. Mulla on munasarjojen toiminta hiipunut ja follikkelit ei kasva ilman kärsivällistä piikitystä. Munasarjat pco-tyyppiset. Viime kierrossakin pistin 11 vuorokautta Puregonia 75 yksikköä.Ja nihkeesti saatiin tällä kasvamaan yks munarakkula!

Me ollaan ivf-jonossa. Onneksi lääkäri määräs meille vielä 2 inssiä tehtäväksi ivf-jonon aikana.Mulle on tehty inssit aina 24 h tai alle Pregnyl 5000iu piikistä.

Ikää mulla on 26 ja miehellä 27. Meillä yhteinen 5-vuotias lapsi.

Sen lisäks että mun diagnoosissa lukee että naisesta johtuva hedelmättömyys, on myös miehessä vikaa, astenoteratozoospermia. Ekassa inssissä veijareita pesun jälkeen 0,6milj./ml, tokassa inssissä 16 milj./ml ja kolmannessa 70milj./ml, jos nyt oikein muistan.

Kun kolmanteen inssiin menimme, olimme jo heittäneet "hanskat tiskiin". Lääkärikin manaili, että ei taida olla tämä inseminaatio kovin tehokas hoitomuoto meidän tapauksessa. Niin vaan kuitenkin raskauduin. Suru on vieläkin kova keskenmenosta johtuen. Niin vaan elämä jatkuu, työt ja arjen pyörittäminen, sekä lapsettomuushoidot. Onneksi on tuo yksi ilopilleri meidän elämässä. Nyt toivon kovasti onnistumista tulevilta insseiltä, sillä koeputkihedelmöitys pelottaa. Lähinnä pelottaa, että mitä jos niilläkään ei onnistunut raskaus ala. En tiedä, mitä nyt odottaisin. Mä olen jo alkanut piikittämään Puregonia, ens viikolla on kp 10 uä, josta toivottavasti määräytyy uusi inssipäivä.
 
Meilla siis toinen inssi oli sunnuntaina. Pregnyl pistettiin pe illalla 21:30 ja inssi oli sunnuntai aamuna 09:30.
Teilla tuntuu kaikilla olevan toi siittioiden maara paljon parempi kuin meilla. Ekassa inssissa siimahantia lahti matkaan 7,8 miljoonaa, ja tassa tokassa vain 4 miljoonaa???
Miehella on kilpirauhasen vajaatoimintaa ja kaytiin verikokeissa muutenkin ja myos sen testosteroni taso on matalalla. Laakari suositteli kayntia urologilla... Tahan asti ovat sanoneet ettei kummassakaan ole mitaan vikaa??
Kauanko teidan tapauksissa on pidattaydytty seksista ennen inssi paivaa ja siittioiden purkitusta?
Meille sanottiin, et pitaa olla 3 paivaa ilman ejakulaatiota ennen inssia, mut talla kertaa tais vierahtaa jopa 5 paivaa. Onko silla jotain merkitysta??

Pe ollaan menossa verikokeeseen, tarviinko jotain hormonikorvausta, mut kahden viikon paasta vasta se raskaustesti paiva.....
 
Hei kaikki, minulla myös tehtiin inssi viime 4.2.2011 perjantaina tässä odotteleen vielä muutaman päivää mutta tänään tuli semoinen rusettava vuoto tarkoitako se jotain negativista? onne kaikkille.
 
Mirdav vaikea sanoa mitä rusehtava vuoto tarkoittaa. Mulla on kahdessa negatiivisessa inssikierrossa tullut rusehtavaa vuotoa päivän verran ennen kuin olen testannut negatiivisen tuloksen ja menkat alkaneet. Inssikierrossa jossa plussasin, rusehtavaa vuotoa tuli vasta keskenmenon yhteydessä, sillä se alkoi. Mutta olen lukenut ja kuullut että rusehtava vuoto on myös normaalia alkuraskaudessa joten sinällään vaikea sanoa juuta tai jaata ... toivottavasti raskaustestisi näyttää positiivista!
 
Dijana Kiitos vastausta, minäkin olin lukinut tätä juuta ja jaata.. mutta pari pp vielä niin heti kirjoitan mitä testi näytä :)..tosin tämä on insimainen inssi niin jos näytä negatiivi niin ainakin on toinen yritys tehtävissa mutta kyllähan se hyvää jos se on plussa;)
 
Iloksi ja Mirdav: Mullekin tehtiin inssi 4.2. Se oli vuorossaan kolmas ja viimeinen. Jos ei tästäkään tule tulosta, niin sitten IVF:ään, jonossa ollaan jo varmuuden vuoksi.

Meillä enemmän ja vähemmän yritystä takana noin 3,5 vuotta. Kummastakaan ei ole löydetty syytä, toki miehen siittiöissä ei ole nopeasti liikkuvia siittöitä ollenkaan, mutta pesun jällkeen niitä on ilmaantunut, et on kuulemma ok. Tiedän sen johtuvan hänen tupakoinnistaan, mut en oo vielä saanu häntä lopettamaan. Ite lopetin viime kesänä 10 vuoden sauhuttelun jälkeen...

Meillä siis 3 inseminaatiota jo takana ja kaksi edellistä ovat olleet täysin tuloksettomia ja lääkäri ihmettelee hedelmättömyyttä, kun ultrissa on kaikki ollut joka kerta todella hyvin, limakalvo, johtofolli yms. Nyt viimeisimmässä ultrassa oli peräti kaksi 20 mm follia, molemmissa munasarjoissa yksi ja näiden lisäksi oikeassa kaksi pienempää, 13 ja 14 mm.
Clomit olen syönyt joka inssiin kp 3-7 ja pregnyl pistetty avittamaan irtoamista, mutta kun ei onnistu niin ei onnistu... No vielä muutama päivä piinailuja ja sitten tietää tämän kertaisen inssin tuloksen... Jännittäviä piinailuhetkiä muillekin :)
 
Täällä myös inssiläinen 2011! Mulla tauteina endo+PCOS+prolaktiini koholla. Niin, ja miehellä myös hiukan alakantissa spermatulokset. Yritystä takana luomusti ja lääkkeillä yli 2 vuotta, ja nyt olis tarkoitus tehdä tässä kierrossa eka inssi. Nyt siis kp 2, tänään käyn mittaamas prolaktiinin ja jos se on lääkkeellä riittävästi laskenut niin huomisesta alkaen Femaria poskeen ja ultriin jännittämään!

Kysyisin teiltä, joilla on jo takana monta inssiä: minä kiertopäivänä ootte pistäneet Pregnylin ja montako tuntia siitä eteenpäin on tehty inssi? Kun oon ymmärtänyt että ultrataan ja odotetaan hyvää follikkelia, mutta kuinka kauan siihen menee, mikä on haarukka? Kp 11-16? Olis kiva vähän nimittäin yrittää etukäteen laskeskella et osuuko hyvä folli just viikonlopulle vai ei... Ja tiedättekö onko väliä, mihin aikaan päivästä Femarin ottaa? Aamulla?
 
Täällä kanssa tuleva inssiläinen!

Takana kohdun ulkopuolinen raskaus v. 03 jonka seurauksena vasen munatorvi poistettu. Nyt olemme nykyisen miehen kanssa yrittäneet raskautta noin kaksi vuotta. Minulta on lisäksi poistettu kohdusta pieni polyyppi, "varatoimenpiteenä". Sperman pitäisi olla ok. Olen syönyt neljä kierrosta clomifeneja ja metforemia. Nyt söin clomeja tupla annoksella, ja tänään oli ultrassa kaksi 15mm rakkulaa. Saattaa kuitenkin olla, että ovulaatio menee perjantaille ja inssiä ei voida tehdä. AARGH!
 
jsl
Rödluvan: meille on tehty 3 inssiä. Menopur+Pregnyl yhdistelmällä kaikki. Pregnylin olen pistänyt kahdessa ekassa inssissä kp 13 ja kp 14 on tehty inssit. Toisesta inssistä raskauduin, mutta meni kesken. Nyt kolmas inssi tehtiin viikonlopun vuoksi kp 15, mutta siitä huolimatta pistin pregnylin kp 13. Ennen inssiä ultrattiin ja toinen munasolu oli jo irronnut, mutta toinen vielä oli paikallaan. Nyt jännäillään tulosta.

Dreamer74: Me ei olla kyllä pidättäydytty, vaikka miehen sperma on huonolaatuista, kuin reilun päivän verran ennen inssiä. Eli jos esim. maanantaina tehty inssi niin lauantai-iltana on vielä yhdynnässä oltu.

Joku kyseli follien koosta, niin mulla ei kyllä ole hajuakaan minkä kokoisia ne on olleet. Hyvänkokoisia kuitenkin ja joka kierrossa on jotain irronnut. Clomeilla mulla oli ongelma ettei mitään irronnut vaikka kasvoi hyvin.
 
Moi Pinax, kiitos viestista, mulla on muuten tänään tullut rusettava vuotoa ja tässä nyt odottelen tuleko oiken kuukautiset vai kuuluuko tämä raskauden. meillä on sama päivä tehtiin inseminaatio niin milloin aiot testaa? minä en taida testaila jos tämä tilkuvuoto jatkuu :(.. onko sulla mitään vuotoa? kerrothan sitten miten sulle käy toivon sinulle plussa :D.. eks ylihuomena vois testi tehä?

Rödluvan minä teen pregnyl pistus kp13.. olin 9 päivää piikitanut puregon.
 
jsl ja mirdav: Kiitos vastauksista =) Mulla oli prolaktiini laskenut normilukemiin ja niinollen alan popsia huomenna Femaria. Eka ultra kp 11 eli pe 25.2, gyne puhelimessa miettikin et voin joutuu pistään Pregnylin sit justiinsa kp 13 eli sunnuntaina. Teidän kertomukset sitä näyttäis tukevan kans. Saas nähä miten naisen käy, vaikeahan tuota on ennustaa ku on eka kerta et miten follit kehittyy. Jännittää kauheasti :D Mut toisaalta pelottaa et kuinka korkealta tippuu jos tuleekin nega, pitäis yrittää olla toivomatta. Eihän inssissä kovin korkeat onnistumisprosentit edes oo. Huoh.
 
Mirdav:Mulla ei oo vielä minkäänlaisia oireita, ei vuotoa, muttei mitään raskauteenkaan viittaavaa. Huomenna sais joo tehdä testin, mutta en tiedä kannattaako tehdä, ehkä odettelen vkonlopun yli, koska mun pisin kierto on 30 päivää ja maanantaina olis sit jo kp 31, et ehkä sillon sit testailen, jos ei oo sitä ennen tullut karvas pettmys menkkojen myötä

Rödluvan: Ekassa inssissä pistin pregnylin kp 12 ja inssi kp 13, toisessa pregnyl kp 13 illalla ja inssi kp 15 ja nyt tässä viimeisessä pregnyl kp 13 illalla ja inssi kp 15. Mulla kun tuo clomifen auttaa niin hyvin, et isoin folli on ollut ultrassa muistaakseni 24mm ja silloin tais olla vuorossa toinen inssi ja ultra oli kp 12! Ja muutenkin joka ultrassa on ollut yksi vähintään 20mm folli. Et en sit tiedä miten isoiksi nuo mun follit oikein kasvaa, ennen kuin irtoavat...
 
Kävin tänään folliultrassa ja ilmeisesti keskenmeno on vaikuttanut omaan hormonituotantoon niin, että follit olikin lähtenyt kasvuun yllättävän hyvin Puregonin avulla. Siellä möllötteli jo 15 mm:n kokoinen folli ja nyt vasta kp 10, eli Pregnylin pistänkin jo su kp 13 ja kp 14 inssi. Toivottavasti ei kerkeä niin isoksi kasvamaan että irtoaa ennen inssiä. Normaalisti mulla on follit kasvanu tosi hitaasti.
Onko muita ensi viikon inssiläisiä?
 
Pinax, minäkin ajattelen että teen vasta viikonloppuna kun mulla kyllä tuli vielä tämän pienin rusettavan vuoto mutta tosi vähän. kaikki vaan mulle sanoo että se on raskauden merkki mutta en sitten vielä usko siihen asti kun saan plussa :D.. meillä sitten jännä viikonloppua tulossa...Onnea..:)
 
Heippa kaikille,

Mukavaa, etta meita on taalla jo niin monta :)

Meille oli vihdoin alkukierron ultra, ja kappas, taas peruuntui tama hoito. Oikeassa munasarjassa oli tosi iso kysta, joten laakari ei halua aloittaa piikityksia.
Tama on nyt siis yhdeksas kierto, kuudes peruttu. Alkaa nyppia siihen tahtiin, ettei tosikaan..

Onneksi nyt saatiin aika IVF-laakarille konsultaatioon. Mennaan juttelemaan, josko voisivat jo tehda poikkeuksen siita kuuden inssin saannosta, silla eihan tassa ole mitaan jarkea, kun ei edes neljatta paasta tekemaan!

Noihin kysymyksiin vastatakseni, meilla on yleensa ollut todella nopeaa tuo pistoksista ovulaatioon aika. Viime kierrolla aloin piikittamaan puregonia (83,3yk) kp3 ja kuuden piikin jalkeen, eli kp10 todettiin ovulaation jo tapahtuneen. Ekalla kierroksella oli melkein sama juttu, kuuden piikin jalkeen oli johtofolli jo 23mm ja silloin pistettiin pregnyl ja 40h myohemmin inssi. Siita silloin tuli plussa, joka olikin kohdunulkoinen.
Taalla laitetaan pregnyl aina illalla n.klo 18 ja inssi on sitten siita toisena paivana, eli aina 36-40h myohemmin. Mulle on annettu aina tupla-annos pregnylia, eli 10 000yk, mutta siltikaan, jos johtofolli on ollut alle 20mm, se ei ole irronnut edes tuon 40h jalkeen, vaan vasta n. vrk viiveella.
Taallahan ei muuten myoskaan ultrata koskaan inssin yhteydessa... :confused:
 
Nonnii.
Ajattelin, että vihdoinkin päästään hoidoissa eteenpäin, mutta tosiaan tänään näytti ovulaatiotesti plussaa, ja inssejähän ei tehdä viikonlopulla. Turhauttaa!
Onko teillä kokemusta/tietoa siitä, että kannattaako kokeilla jo tänään luomuna vai vasta huomenna? Kenties molempina? Olen saanut lääkäreiltä täysin erilaisia neuvoja. Tähän asti olla kutakuinkin harrasteltu sinä päivänä kun testi on positiivinen ja vielä seuraavanakin päivänä. Tosi hienoa tämä kellokorttiseksi:)
 
Pinax ja Mirdav, pidetään peukut pystyssä että teillä tärppäis :)

Tänään toinen päivä Femaria enkä oo huomannu mitään sivuvaikutuksia, eli ihan hyvältä tuntuu toistaiseks. Jänskättää se viikon päästä oleva ultra et kuinka iso folli on...

Pumpulienkeli: Vaikee sanoa olisko parempi tänään vai huomenna, eihän se munasolu ehdi tänään kovin pitkälle kulkeutua, mutta toisaalta on ihan hyvä jos simpat on valmiina sitä vastaanottamassa kai. Eikös ne säily elossa naisen elimistössä parikin päivää? Ite melkein pupuilisin heti tänään, vaikka myöhään illalla :D
 
Viimeksi muokattu:
Rödluvan, kiitos huomenna aamulla teen testin vaikka tänään olis pitänyt mutta en vielä uskaltanut :D. Mutta huomenna tiedämme varmasti vastaus, mun menkaat olis pitänut alkaa eilin ja siitä ei tullut että toivon vaan että ei ole vaan myöhästynut..

Muuten syöteko Multitabs RASKAUS monivitamiini? minä olen syönyt niitä jo kaksi purkki ja se on hyvä ja autaa tulla raskaana, minulla on kaksi kaveri joka on syönyt pelkästän tämän vitamiini niin ne tuli raskana vuoden verran yritämistä toisen kaveri soi melkei 3 purkia ja toinen oli puoltoista ja heti tärpäs.....kannata kokeila:) huomisen toivon hyvää uutiset myös Pinax :)
 
Onko teillä kokemusta/tietoa siitä, että kannattaako kokeilla jo tänään luomuna vai vasta huomenna? Kenties molempina?
Halit inssin peruuntumisesta, ymmarran turhautumisen taysin :hug:

Mulla naytti verikokeet klinikalla, etta ovulaatio on juuri tapahtunut, vaikka ovistestit edellis- ja samana paivana olleet negaa, mutta illalla naytti plussaa, vaikka sen olis pitanyt olla mennyt jo. Outoa.

Mutta siis kerroin koska: molempina tietty :D
 

Yhteistyössä