IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Jos huolitte mukaan niin mäkin voisin vähän purkaa kokemuksia :)

Oon 24v nainen, taustalla epävarma pco epäily sekä endometrioosi joka alkaa olla jo ylitsepääsemättömän vaikea.
Mies 26v ja simpat aivan priimaa.

Raskaustoive 3 vuotta, 1 keskenmeno entisen miehen kanssa ja 1 nykyisen miehen kanssa ja siitä tuleekin vuosi täyteen. Viimeisimmässä oli käytössä clomit ja pregnyl.
Yksi inssi tehty tuloksetta ja endon takia suoraa siirto ivf hoitoihin.

Ivf pitkällä kaavalla. Lääkkeinä synarela ja nyt menee neljäs menopur piikki illalla. Annos varovainen 125. Huomenna ultra ja toivottavasti sieltä on lähtenyt kasvuun edes jotain. Torstaina viimeinen ultra ja tavoite olisi 10 viikon maanantaille punktio Tampereella.
Onko teillä minkälaisia kokemuksia punktiosta ja ootteko pystyny olla töissä?
Pelko kasvaa kokoajan mitä pidemmälle hoidoissa mennään. Luomuraskauteen ei tule ikinä hoitojen päätyttyä mahdollisuutta kun lääkkeillä pidetään menkkoja jatkuvasti endometrioosin takia poissa.
Plussa tuulia kaikille :love:
 
Tervetuloa Ellemiinu :) Tässä on pari sivua taaksepäin punktioläppää. Mulle kokemus oli helpompi kuin olin ajatellut. Jotenkin tuore laparoskopia oli vielä mielessä. Ootko sinä leikattu? Meillä oli ihana hoitohenkilökunta ja kunnon lääkkeet. Mullakin on endo ja sen vuoksi teki ehkä hitusen kipeempää, kunnes annos nostettiin maksimiin.

Punktiosta saa/tulee kolme vapaapäivää. Ainakin mun pönttö meni ihan turraksi ja vatsa turposi, myös alavatsa oli pari päivää kipeä. Mutta mitkään kivut ei kuitenkaan ole verrattavissa endokipuihin. Tsemiä sulle!
 
Yrittäjä j mua ei oo leikattu. Justiin puhuttiin nollaultrassa siitä, ja lääkäri oli sitä mieltä että tässä vaiheessa olisi enemmän haittaa kun hyötyä leikkauksesta, pahimmassa tapauksessa täytyisi tehdä avoleikkaus ja käyttää väliaikaisesti avannetta jne jne. Eli kipujen kanssa eletään. 2 vk kuukaudesta menee pahimmillaan 2 panacodia+800mg Buranaa / kolmesti päivässä. Maha niinkun odottavalla tälläöin kun turpoaa ihan palloksi. Kipukynnys on kyllä aikamoinen kun näiden kanssa oppinut elämään ja siksi toivonkin että punktio ei olisi kamala kokemus. Olisi suotavaa että pystyisi töissä olla hoitamassa kevyitä hommia vaikka varsinaiset sairaslomantuuraajat olen kyllä palkannut. nuo sairaslomat kun ei yrittäjiä oikein tue :(
Hoitajan kanssa myös puhuin pelosta toimenpiteitä kohtaan koska inseminaatio oli jotain aivan järkyttävää! Luulin että taju lähtee kun sille katetrille (vai mikä oli virallisesti) tehtiin tilaa. Eivät ole koskaan törmänneet potilaaseen jolle se olisi ollut niin kivuliasta, liekö sit endometrioosia sieläkin jossain.
Nyt jännätään huomista ja yritetään selvitä menopurin sivuvaikutuksista.
Onko muilla tullut paljon oireita kyseisestä lääkkeestä? o_O
 
Nennalii, ai sulla jo huomenna verikoe, jänskää! Mulla keskiviikkona.

Jasminan viivat on ihanat :)

Olette oikeassa, eihän omia tikkuja voi muiden vastaaviin verrata. Omiinsa tietty vois ja ehkä kannattaisikin. Raskaudestani 5v sitten sain nimittäin haamua vasta pari päivää sen jälkeen, kun menkkojen olisi pitänyt alkaa. Ja roskishaamu oli se. Siitä sitten lähti nopeasti vahvistumaan kyllä, mutta tasavahvat sain vasta joskus viikon päästä. Koitan muistaa sen!

Tänään en ole testannut, huomenna seuraavaksi. Tänään otan rennosti ja oon tosi raskaana! ;)

Ellemiinu: punktio on yksilöllistä ja netin kauhukertomuksia ei kannata lukea :) Mulla ei sattunut yhtään ja koko kokemus oli rauhallinen ja miellyttävä. Tein töitä kotona sen ja pari seuraavaa päivää, pystyin kävelemään normaalisti, hain lapsen hoidosta jne., pari kertaa särkylääkettä otin 1,5 vuorokauden sisään. Tsempit!
 
Ellemiinu tervetuloa mukaan :)
Punktosta tosiaan, että siinä annetaan hyvät lääkkeet joten tuskimpa tunnet oikeastaan mitään. Toki kaikilla on punktio hieman erilainen kokemus. Punktio päivä kannattaa pitää suosiolla vapaata, operaation jölkeen tulee varmasti kipuja ja lääkkeistä on sen verran sekaisin. Esim. autoa ei saa ajaa punktion jälkeen. Toki jos pystyt punktion kellonaikaan vaikuttamaan, niin kattattaa ottaa se iltapäivään niin voit aamun tehdä töitä. Ite olin melko ok jo seuravana päivänä, ja olisin mennyt töihin jos olisi ollut työpäivä.

Domi ihana kuulla, että loma meni hyvin. Ja varmasti fiiliksetkin muuttuu paremmaksi, kun lomamasis alkaa hälvetä. Ja tätähän tämä lapsettomuus on yhtä tunteiden vuoristorataa :oops:

Mä odotan edelleen niitä menkkoja alkavaksi, että pääsis piikittelemään. Tänään olisi pitänyt alkaa. Sama juttu kuin viime hoitokierrolla, kuukautiset alkoi 3 pvä myöhässä vaikka yleensä kuukautiset alkaa tasan silloin kuin pitäisi. :devil:
Onko täällä muuten kukaan käynyt akupunktiossa lapsettomuuden vuoksi? Me meinataan nyt kokeilla, koska ollaan kuultu (ja luettu) paljon positiivista siitä miten se voi edesauttaa näissä hommissa (y)
 
Pikainen omanapa; tein sen pc:n testin ja aivan puhdas ja tyylikäs Nega! Hitto TAAS! Voi perse sanon minä! Huomenna taas verikokeisiin, en tajua miks ihmeessä sielläkin pitää rampata, jos tiedän vastauksen valmiiks. Joo, näkee mahdolliset kiinnittymisyritykset, mutta kakkaako niilläkään on väliä jos ei toivottua tulosta tule. Lääkitys/mikään ei kuitenkaan koskaan muutu, kun luomukierroilla mennään. Arvatkaa kui kiukkunen ens kerralla oon ku sinne menen! :p haluan jotain muutosta johonkin! :'(
 
Ellemiinu minuun ei punktio sattunut lainkaan vaikka olin varma että ois kauhea kärsimysnäytelmä. Pahimmillaankin tuntui vain lievän epämukavalta. Menisin milloin vaan uudestaan.

Icsi mamako
mulla reilusti kokemusta akupunktiosta! Laita yv:tä jos kiinnostaa!
 
  • Tykkää
Reactions: icsi mamako
Olen pahoillani nennalii, tiedän kuinka kurjalta tuntuu vaikka itse olen saanut vasta yhden pettymyksen hoitojen aikana :( ehkä seuraava on teidän SE alkio (y)
Katsottiin äsken miehen kanssa komediaa josta en normaalisti varmaan edes itkisi ja nyt pillitin kokoajan ja mies nauroi:ROFLMAO: siis ei mitään paria tippaa tullut linssiin vaan ihan itkin :ROFLMAO: lämmöt tänään ollut päälle 37.. Ja tämä päänsärky! Ja finnit.. Olen taas teini-iässä kasvoja katsottaessa (n)
 
  • Tykkää
Reactions: Tupsuli
Yrittäjä j mua ei oo leikattu. Justiin puhuttiin nollaultrassa siitä, ja lääkäri oli sitä mieltä että tässä vaiheessa olisi enemmän haittaa kun hyötyä leikkauksesta, pahimmassa tapauksessa täytyisi tehdä avoleikkaus ja käyttää väliaikaisesti avannetta jne jne. Eli kipujen kanssa eletään. 2 vk kuukaudesta menee pahimmillaan 2 panacodia+800mg Buranaa / kolmesti päivässä. Maha niinkun odottavalla tälläöin kun turpoaa ihan palloksi. Kipukynnys on kyllä aikamoinen kun näiden kanssa oppinut elämään ja siksi toivonkin että punktio ei olisi kamala kokemus. Olisi suotavaa että pystyisi töissä olla hoitamassa kevyitä hommia vaikka varsinaiset sairaslomantuuraajat olen kyllä palkannut. nuo sairaslomat kun ei yrittäjiä oikein tue :(
Hoitajan kanssa myös puhuin pelosta toimenpiteitä kohtaan koska inseminaatio oli jotain aivan järkyttävää! Luulin että taju lähtee kun sille katetrille (vai mikä oli virallisesti) tehtiin tilaa. Eivät ole koskaan törmänneet potilaaseen jolle se olisi ollut niin kivuliasta, liekö sit endometrioosia sieläkin jossain.
Nyt jännätään huomista ja yritetään selvitä menopurin sivuvaikutuksista.
Onko muilla tullut paljon oireita kyseisestä lääkkeestä? o_O
Tervetuloa mukaan! Me mennään prikulleen samassa aikataulussa, samoin lääkkein ja kaavoin vielä! Mulla nyt Synarela 1x2, Menopur viidettä päivää 300 iu päivässä. Isolla annoksella. Meillä on selittämätön syy. Ei pitäs olla endoa, mut vain yksi munasarja, luovutetut simpat, munatorvi mutkalla jossain, ovulaation ja keltarauhasen ongelmaa, mut ei myöskään pco:ta. Selittämätön lapsettomuus siten, että ei näille mun ongelmille oo diagnoosia, toki simppaongelma niin vaikea, että pelataan luovutetuilla ihan suosiolla, tämä asia päätettiin jo vuosia ennen yritystä, kun asia on pitkään ollut tiedossa.

Mulla on ultrat huomenna ja perjantaina, punktio maanantaina vko:lla 10. Toivottavasti päästään piinaileen!

Mulla tuli Synarelasta huonot unet ja kuumia aaltoja, mut itse en ole käyttänyt sitä kuin reilu pari viikkoa. Menopurista ei vielä mitään, mut viimeksi alkoi munasarjaa nippailla loppuvaiheessa, nyt tuntunut vasta pari pientä tuntemusta.

Jasmin: mulla oli kans selkein raskausoireet itkuherkkyys, ennenku olin edes testannut! Vollotin jotain avaraa luontoa ja kulutin paketin nenäliinoja!
 
Ankkalinna juu laitan yv:ta :)

Jasmina20 noi sun oireet kuulostaa kyllä todella hyvältä, vaikka ei varmasti tunnukaan kivalta :love:

Nennalii
oon kovin pahoillani. Ja tosiaan vaadi jotain muutosta, jos useampi kerta on menty jo samalla kaavalla!
 
Ankkalinna juu laitan yv:ta :)

Jasmina20 noi sun oireet kuulostaa kyllä todella hyvältä, vaikka ei varmasti tunnukaan kivalta :love:

Nennalii
oon kovin pahoillani. Ja tosiaan vaadi jotain muutosta, jos useampi kerta on menty jo samalla kaavalla!
sepä se, kun ei ne tee mitään muutoksia :( viimeksi jo valitin asiasta. Mulla kun ei mitään vikaa oo, niin ei oo tarvetta. Mutta hitto tää ny olo jo kolmas päin prinkkalaa mennyt siirto!
 
Olen pitkään jo lueskellut palstaa, ja jännäillyt puolestanne.. nyt uskaltaudun itsekkin liittymään joukkoon mukaan, jos huolitte?!

Olen itse 25- vuotias ja mieheni on 23- vuotias. Mulla on ollut 2 KU, toisen seurauksena toinen munajohdin poistettu ja toinen "pelastettu", mutta eipä näytä toimivan tuo pelastettukkaan.. leikkauksen yhteydessä löytyi todella vähän endoa, joka poistettiin. Nämä siis tapahtui vuonna 2012, sen jälkeen pääsin silloisen mieheni kanssa suoraan ivf hoitoihin, jonotuksien ja tutkimuksien jälkeen, nekään ei tuottaneet tulosta, yksi tuoresiirto ja 2*pas. No sitten erosimme, ja tapasin uuden mieheni, jonka kanssa nyt siis ollaan naistenklinikalla hoidossa, takana tuoresiirto ja 3*pas, NEGAA kaikki. Pakkasessa olisi vielä 4 blastoa.
Viime kierto meni hukkaan kun siirto olisi osunut viikonlopulle, ja pahasti näyttää nytkin siltä, jos digi huomen aamulla hymyilee. Välillä tuntuu, että ei vaan enää jaksa, mutta silti jostain löytää aina sitä toivonkipinää, ja mulle henk.koht tää palsta on tuonut todella paljon lohtua, tietää että ei ole yksin näiden asioiden kanssa, toivon myös että jokainen meistä "pääsisi" täältä pois ja saisi sen oman nyytin.
Tsemppiä ja plussatuulia kaikille! <3
 
  • Tykkää
Reactions: JONPA77 ja Darni73
adelmiina_ tervetuloa, sullakin on rankka tausta takana. Täällä on hyvä jakaa kokemuksia ja olotiloja, auttaa jaksamaan kummasti :love:

nennalii tollaisen on pakko olla turhauttavaa. Kyllähän lääkkeitäkin voitaisiin hieman hienosäätää. Onko tämä sitten yleistä, ettei tehdä mitään muutoksia?!
 
Tsemppiä kaikille piinailijoille! Mun kokemuksen mukaan tikkutestin sävyä ei ihan kauheasti kannata vertailla. Mulla meni reilu viikko vielä seerumi-hcg varmistuksenkin jälkeen, että viiva oli yhtä tumma kuin kontrolliviiva. Kovasti plussatuulia!!!!!
OK. Kiva kuulla. Sain aamulla haamun ja mietin, että pitäisköhän olla jo vahvempi, jos plussa. Mulla kai pp11 nyt, jos lasken oikein.
 
Ellemiinu tsemppiä, kuulostaa ikävältä. Kerrot asiasta lääkärille, että saat ekstrahyvät lääkkeet toimenpiteeseen. Kyllä se endo aiheuttaa lisää kipua, kun tulehtuneeseen kudokseen tökitään.

Nennalii
<3

Magda78
vahvistumista sille, uutta testiä tänään :)

Tervetuloa Adelmiina!
 
Tervetuloa uudet :) Kyllä tästä vertaistuesta on apua, välillä käyn pois, jos asiat ei pyöris ihan niin paljon mielessä ,mut aina pakko palata takaisin:giggle:
Magda toivottavasti alkais viiva vahvistua (y)

Ensimmäiset kauhun hetket saatu, eilen iltapäivällä tuli kirkasta verta, sen jälkeen tullu ruskeana lutinukset. Syitähän nyt voi monia olla mulla on limakalvot ollu arkoina ja toisessa munasarjassa on kaks kystaa..Mutta kyllä se tunnelmat veti aika alas, et tässäkö se nyt oli.
 
Voi miten ihanan paljon täällä on plussia, tai ainakin hailuroita, kaikille viivoille vahvistumista! Ja kunnon pysyvä plussa-aalto, :love: sitä tänne tarvitaan! Uusille tervetuloa! Piinailijoitakin on tälle ja seuraavalle viikolle, eli sieltä niitä plussia sitten saadaan lisää!

Mulla ei mitään kuulumisia, tsemppiä tulin vaan toivottelemaan, eli sitä nyt kaikille kaikkiin vaiheisiin paljon! Kierto venyy, eli PAS:n taideta päästä seuraavasta kierrostakaan, mutta en anna sen häiritä. Kyllähän sen yhden PAS:n ehtii tehdä vaikka vielä muutama kuukausi menisikin.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa ottaa valmistajaan yhteyttä, saat vaikka vielä uudet testit! kyllä mun mielestä PC testeissä aina se pissa nousee aika hitaasti ainakin alussa, mutta en mä puolikkaita viivoja ole nähnyt/kuullut tuottavan :eek:
 
Yleensä solujen määrästä puhutaan nuorempien alkioiden ollessa kyseessä. Eli 2päiväiset alkiot pitäisi olla 4soluisia, ja 3päiväiset pitäisi olla 8soluisia. Joskushan näissäkin tapauksissa siirretään esim 3soluinen 2päiväinen tai 7soluinen 3päiväinen jos ovat esim hitaita kasvamaan tai sulatuksen jälkeen "kadonnut" yksi solu.
Sitten morula (4päiväinen) -ja blastovaiheessa (5päiväinen) olevien alkioiden kohdalla ei puhuta enää solujen määrästä koska niitä alkaa olla jo niin paljon.

Onko sun alkio ollut 3päiväinen? se oli varmasti sitten maljalla sulatuksen jälkeen jatkanut kasvuaan jos oli 12soluinen, näin veikkaisin :)
 
  • Tykkää
Reactions: Darni73

Yhteistyössä