IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Läiti, mahtavaa! Tämä antaa toivoa, että noinkin hyvin voi käydä! Onnea odotukseen!

Stella: Meillä ihan kohta ensimmäinen ICSI. Syynä siittiöiden huono liikkuvuus - määrä on normaali, mutta se ei auta, kun täysin liikkumattomia 85 prosenttia. Käsittääkseni määrän vähyys riittää myös syyksi ICSIin, pitää olla tietty määrä hyvin liikkuvia siittiöitä, jotta IVF onnistuu. Tämä on siis ihan todennäköisyyden perusteella laskettu arvo.

Aukko: Ymmärrän myös todella hyvin. Itsellä kun on jo lapsia, niin lähinnä sellaiset vauvauutiset tuntuu kipeältä, jotka osuu jotenkin lähelle omaa tilannetta (nelikymppiset ja/tai uusperheelliset yhteisen lapsen saajat). Miksi se noilla käy noin helposti ja meillä ei? Miksi jotkut vielä tällä iällä tulee raskaaksi parissa kuukaudessa tai jopa vahingossa?

Olen kertonut yrityksestä kaikille lähimmille ystäville ja joillekin sellaisille, jotka omien kokemusten takia ymmärtävät lapsettomuudesta jotain. Aika paljon pitää silti salailla, työpaikalla en ole kertonut, eikä miehen tai omille vanhemmille. Hankalinta on salailu omilta lapsilta - piikitykset ja muut pitää hoitaa äkkiä lukkojen takana, kun ei haluta että koko kylä tai varsinkaan ex-puolisot kuulee tästä.

Täällä tuli hyviä uutisia ultrasta, follikkeleita kasvaa molemmilla puolilla kymmenen. Vielä muutama päivä kypsytellään ja sitten punktio (elämäni eka). Punktio ei juuri jännitä, mutta jatko sitäkin enemmän, solujen hedelmöittyminen taitaa olla meillä se kriittinen kohta, kun vika on siittiöissä. Kohta alkaa varsinaiset piinaviikot, mitenköhän sitten pystyy keskittymään mihinkään?
 
viiva84, jospa ne menkat alkais pian!

Retikka, mulla eka ultrassa oli 9 solu ja tokassa sit 14. Et kyllä niitä voi ilmaantua lisää :)

Joku kyseli kenelle ollaan kerrottu hoidoista... Omille vanhemmille kerroin kun saatiin lähete tutkimuksiin, heidän lisäksi tietää pari kaveriani. Nyt pari päivää ennen punktiota mies kertoi omille vanhemmilleen. Olen kyllä huomannut, että ei kaikki osaa suhtautua asiaan, mutta silti helpompi näin ettei tartte salailla. Mut itse en aina jaksa sitä tsemppaamista ym..

Tänään siis oli minulla punktio. Sattui jonkin verran, mutta kipu kesti aika vähän aikaa. Olen aika herkkä ja itkuhan siinä tuli. Mies sanoi että häntä oli alkanut heikottaa :D 10 solua saatiin, kaikkiin ICSI. Mies joutui antamaan kaksi näytettä ja nyt jännätään hedelmöittyykö solut. Huomenna solubiologi soittaa tuloksista ja keskiviikkona ois sit alkionsiirto :)

Ihanaa läiti, että sinun tilanne näyttää hyvältä ja viiva vahvistui!
 
Ullariikka: Onnea follikkeleiden määrän johdosta:) Icsillä on käsittääkseni tosi hyvät mahdollisuudet hedelmöittyä, vaikka onkin vähän siitiöitä. Kun ei tarvita kuin se yksi;) Meillä hedelmöittyi kylläkin vaan kaksi, mutta TOP-luokan alkiot tuli:) Meillä oli tosin tosi vähän follikkeleita jotka sit loppupeleissä kasvoi. Tsemppiä punktioon ja hyvin kaikki menee:heart:

Tsemppiä kaikille hoitoihin:heart:
 
Huh, kuusi solua hedelmöittynyt ja on jatkanut yöllä jakautumista. Olen tyytyväinen :) huomenna siis alkaisi piinailu, mutta mun ajatukset on ihan muualla. Mun toinen silmä turposi viikonloppuna ja on turpeessa edelleen. On järjettömän kipeä ja eilen en ehtinyt punktiotakaan jännittää kun tuo silmä vaivasi. Punktiossa lääkäri määräs antibioottitipat, jotka ei oo tehonnu ollenkaan ja tässä mietin et pitääkö lähtee vielä ton takia lääkäriin. Ehkä noi alapäähän erikoistuneet lääkärit ei silmistä paljoa tiedä :D
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveessa3<3!!
Toiveessa Kiitos onnittelusta ja tsempeistä :)

Huh mikä säikähdys kävi eilen! Illalla Gonapeptyliä pistäessäni (irrotuspiikkinä siis) tajusin pitäneeni sitä perjantaista asti huoneenlämmössä, vaikka olisi pitänyt pitää jääkaapissa. Sain lääkkeitä niin ison kasan viimeksi, että jotenkin niiden säilytys meni mulla sekaisin. Koko yön ja aamun panikoin, että näinkö tää hyvin alkanut hoitokierto tyssää omaan sähläämiseen. Soitin klinikalle asiasta, soittivat sieltä oikein lääketehtaalle (ilmeisesti kukaan muu ei ole möhlinyt tällä tavalla ennen) ja helpottava tulos: kolmen päivän väärä säilytys ei vielä ole kohtalokasta, yli viikko olisi ollut.

Huh.
 
-jennica- mulla aloitettiin synarela kp 17, ja 4 suihkasua päivässä otin 17 päivää. sen jälkeen oon ottanu 2 suihkasua päivässä ja gonal-f-piikin. Gonal alkoi kp 4. En tiedä onko mun endolla vaikutusta.

Tänään käytiin kp 10 ultrassa, ja kovin pikkusia oli vielä, halkaisijaltaan 7-8 millisiä. Niitä oli kuitenkin 5 kappaletta (minulla vain toinen munasarja) ja joitain pikkusempia näky taustalla, punktio menee näillä näkymin ensi viikon alkuun, kp 16-18 :O Gonal-F annosta hiukan varmaan nostetaan ylöspäin.

Hei minkä paksuinen limakalvo on ideaali alkiosiirron aikaan? :)
 
Viimeksi muokattu:
Viiva, Retikka & -jennica- :wave: Missään muussa yhteisössä ei varmaan ole yhtä ristiriitaista fiilinkiä kun toisaalta on hirmu mukava "nähdä tuttuja", mutta sitten toisaalta taas ei =)

Viiva: Tuo on rasittavaa kun kroppa juonittelee aina silloin kun sitä vähiten toivoo. Toivottavasti saat pian menkat, niin pääsette tositoimiin :D

Kertomisesta: Oma työyhteisö, kaverit sekä minun perheenjäsenet tietää kaiken. Ja kun oon avoimesti asiasta puhunut, se on hirveesti helpottanut oloa. Lisäksi asiasta enemmän puhuttaessa on käynyt ilmi, että kuinka yleistä lapsettomuus onkaan. Monella työkaverilla on ollut ongelmia lasten saamisessa, mutta ovat kuitenkin lopulta konstilla tai toisella onnistuneet =) Mieheni ei puolestaan ole halunnut kertoa kenellekkään eli näin ollen ei myöskään appivanhemmat tiedä, mikä tekee välillä vierailuista aika hankalia ja ahdistavia. Vessassa lukkojen takana pistely on tuttua myös täällä :D

Tervetuloa mukaan matamar :wave: En ole ikinä kuullutkaan nuista taukopäivistä pistelyssä :confused:

Luis: Voih, toivottavasti ei aikataulut kosahda tai ne saadaan järjestettyä uudelleen! Ja kyllä, pääsin ainakin vuodeksi vuotohäiriöistä eroon *koputtaa puuta* Mutta varmaan tulevat kohta kun leikkauksesta on jo vuosi aikaa : / Lääkäri väittää, ettei hoitojen kannalta ole kovin väliä onko endoa vai ei, mutta tiiä sitten totuudesta. Endopesäkkeitä ei ollut paljoa, lähinnä emättimen ja peräsuolen välissä sekä vasemmassa munasarjassa, mutta kiinnikkeitä oli sitäkin enemmän. Kohdun takaosa ja vasen munasarja olivat ihan kauttaaltaan niiden peitossa, ilmeisesti suolistoon kiinnittyneinä.

Havina: Hyvä saalis =) Toivottavasti ab -tipat alkais vaikuttaan.

Toiveessa: Tsemppiä sinullekkin :heart: Milloin testaat? :popcorn:

Kiitos kun vastailitte tuohon ivf/icsi -kysymkseen. Mie oon luullu et lääkäri määrää tulosten perusteella, tehdäänkö tavan ivf vai icsataanko. Mutta se homma ilmeisesti onkin biologin vallassa :confused:
 
Ullariikka, mikä teillä on siittiöissä vikana? Meillä liikkuvuus huono ja epämuodostuneita yksilöitä aika paljon. Uusimmissa näytteissä myös määrä pienentynyt, joten kaikkiin tehtiin ICSI.

-tipunen-, yhden netin luotettavalta vaikuttavan lähteen mukaan limakalvon täytyisi olla vähintään 6mm, mieluiten yli 8mm Alkion siirron aikaan. Mulla siinä ei oo ollu ongelmaa, kun perjantaina oli jo 12mm. Mutta on kyllä runsaat menkatkin aina et jo vähä arvelin paksua limistä...

Ananias, millaiset punktiofiilikset? :)
 
Testing-päivä on huomenna. Hain heti aamusta apteekista kaksi testiä, CB:n digi ja Apteekin oma. Kieltämättä nyt alkaa oleen levoton olo ja se tietää sitä että kannattaa pysyä neljän seinän sisällä, ettei kiikuteta hoitolaitokseen:D

:heart: kaikille!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Retikka
Tipunen mulle just sanoi lääkäri että yli 8mm olis hyvä, ja sit taas jos alkaa mennä yli 15mm niin on riski, että vuoto alkaa pian.

Lääkäri sanoi myös, että ICSI tehdään, meillä ongelmana siittiöiden vasta-aineet. Ilmeisesti tiukassa istuvat vasta-aineet estävät hedelmöittymiseen tarvittavien reseptorien toimintaa, elikkä helkkarin kätevä ehkäisymenetelmä kyseessä. Tämän verran ymmärsin niistä. Ja siittiöitä on aika vähän. Ja liikkuvuus on tahkeaa, koska vasta-aineet saa ne takertumaan toisiinsa.

Kertokaa kaikkea punktiosta!!! Mulla on se edessä perjantaina. Ööööö.. Lauantaina ois kuuden tunnin ajomatkan päässä ystävän häät ja perjantaina pitäs jo lähteä ajeleen, ku lauantainen aamuherääminenkään ei kiinnosta. Mitä sanotte punktion kokeneet? Pystynkö istumaan autossa kuutta tuntia heti kun klinikalta päästävät lähtemään (en tokikaan aja!). Jännittää vietävästi. 13 rakkulaa yhteensä kasvamassa, joista osa niin pieniä, etteivät luultavasti sisällä kypsää munasolua. Maanantaina alustavan suunnitelman mukaan saan alkion kantoon. Jos jotain hedelmöittyy, eikä kato käy. Mainitsinko jo kuinka jännittää!!!!!!!!!!!!: / Onko jollain muulla luvassa perjantai-punktiota?

Zemppiä kaikille piinailijoille!
 
Retikka: No.... Kyllähän se matkanteko voi onnistua, jos pääset hyvään asentoon lepäämään. Mutta sitten se lauantai!!! Toivotaan että ei tule kipuja. Meillä tuli isäntä kesken työpäivän kotiin kun olin niin kipeä:( Itsessään punktiokin sattui:( Mutta siis toivon ettei sinulle tule vastaavaa kokemusta. Tsemppiä punktioon:heart:
 
Toiveessa puekut sinne!!! :)

Retikka: meillä sama homma, hienoa jos teillä heti icsataan kaikki!

Punktiosta: Ekan punktion jälkeen oisin pystyny istumaan autossa seuraavana päivän ihan hyvinkin jopa, toinen meni taas niin penkin alle et olin aika lailla täys rampa ~5 pvää..että tuuristakin se on kiinni! Toivottavasti menee hyvin siellä :)

Meillä oli eilen 3.icsin suunnittelu ja viikolla 43 alkaa pitkällä kaavalla, synarela sumuina ja puregon vaihtuu menopuriin..

Täällähän on niin hurjasti säpinää, että pitääpä uusiksi lukea kaikki viimoset sivut, niin pysyy kärryillä! Eli tasapuolisesti kaikkille eri vaiheisiin peukut :)
 
Viimeksi muokattu:
Iltaa naisille! Täällä jännätään jo aamua ja punktiota :) Sormet ristissä, että päästää siitä eteenpäin myös...

Havinalla ainakin jo se etappi ohitettu ja Toiveessa pääsee jo testaamaankin. Huomenna sitten onkin illalla viimeistää täällä paljon luettavaa :D
 
  • Tykkää
Reactions: Läiti
Täällähän tosiaan tapahtuu nyt! Olen alkanut elää mukana teidänkin jännityksiänne, täytyy vähän väliä käydä tiiraamassa olisko jollakulla jotain uutisia..

Tosi kurjalta kuulostaa nuo salassa hätäpäissään pistelyt, joista muutama kertoi! Mulla nyt jotenkin ristiriitainen olo tuon kertomisen suhteen. Tavallaan en halua olla ressukka, jota säälitellään ja varotaan ja jonka elämän ajatellaan olevan kurjaa ja kamalaa ja pilalla ja jonka lisääntyminen on jotenkin yleistä tietoa. Toisaalta nyt kun olen ollut ressukka ja kaikki on kurjaa toivoisin että kaikki vaan säälis mua ja kohtelis aivan silkkihansikkain.. :D Vaikeaa on joo.

Havina: onko silmäluomet/-luomi turvoksissa vai silmä? Mulla on kahdesti ollut tosi kipeä ja pahan turvotuksen auheuttanut silmäluomen tulehdus, ekaan sain ensin kaksia tippoja ja kun kumpikaan ei tehonnut antibioottiisalvaa joka sitten auttoi. Tokalla kerralla osasin pyytää salvaa suoraan.
 
AUkko, silmäluomi (yläluomi) siis on turvoksissa, ei itse silmä :D sanoinpa epäselvästi. Luomi siis turvoksissa kulmakarvaan asti. Antibioottitipat noi on, mitenhän eroavat siitä sun voiteesta...

Mulla ei ole pahoja kipuja punktiosta tullut, yhden panadolin otin eilen. Vatsa on kyllä turvonnut ja kävellessä etenkin tuntuu. Turvotusta ärsyttävämpää on noi Lugesteronit, niitten takia tuntuu jotenkin likaiselta olo kokoajana :( mut jospa ne on vaivan arvoset :)
 
Onnea plussista:heart:
Täällä käytiin maanantaina aamulla vielä verikokeissa,tulos soitettiin eilen iltapäivällä ja oli 108...seurantaan siis jouduttiin kun on alakanttiin.
Tein tunnin pidättämisellä heti kotiin päästyä cb:n digin ja se näytti 2-3vkoa.Se täsmää kyllä...huoh...että jännitystä riittää.Huomen aamulla taas kokeisiin ja sit ootellaan perjantaiks puhelua.Toivottavasti on ottanu nousua..
 
Jes! Ihania uutisia, Toiveessa ja toivottavasti Läidilläkin hcg nousee!

Havina: siitä on yli kymmenen vuotta kun mulla noi silmäluomen tulehdukset oli niin en muista lääkkeen nimeä mutta ainakin salva pysyi luomella ja silmässä pitempään kuin tipat. Näkö oli aina siitä rasvasta ihan samea pitkän aikaa salvan laittamisen jälkeen.
 

Yhteistyössä