IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

@Domi todella arsyttävää, että tietoa ei saa. Mullakin meni maailma nurin, kun edellisellä kierroksella vasta soittaessani tuoresiirron negatiivisen testituloksen ilmoittivatkin, ettei mitään mennyt pakkaseen. Se oli niinkun vähän epäonnistuminen ja ahdistus tuplana samassa puhelussa.
Ja mitä jalkojen lämpimänä pitämiseen tulee, mulla akupunktiohoitaja kehoitti pitämään jalat ja vatsan alueen lämpimänä ja myöskin syömään pelkästään lämmitettyä ruokaa ja välttämään kylmiä juomia jne. Liittyy jotenkin alavatsan alueen energiankäyttöön.

@Toiveikas81 @Domi @Fainatus Tsemppiä teille kaikille piinailuun ja toivotaan, että odottelupäivät kuluu nopeasti.

Omanapa. Kävin tiistaina punktiossa. Lähtötilanne oli se, että ultrassa kaksi follikkelia, joista oikeanpuoleinen oli 24 mm jo edeltävänä perjantaina ultrassa ja vasen 18 mm. Koska oikea puoli on ollut kautta linjan minulla huonompi, päätettiin se puoli päästää yli (olen luomuna ovuloinut tosi isoista folleista, puolen vuoden seurannalla yksityisellä aina yli 24 mm luomukierroissa). Panostettiin siis vasempaan ja odotusarvo punktion tulokselle oli, että yhdestä follista yksi solu. Olin aivan masentunut todella surkeasta vastineesta stimulaatioon ja ehdotin jo lääkärille hoidon keskeyttämistä niin, ettei punktiota tehdä ja stimulaatiota viedä loppuun.

Toisin kävi. Punktiossa saatiin tähän mennessä paras tulos 6 solua! Koska mulla on tulossa kiireellinen kohdun kasvannaisen poisto, tuoresiirtoa ei tehty. Nyt odottelen lääkärin soittoa maanantaina, onko saatu mitään pakkaseen. Mulla pahin pelko on nyt, että oikea puoli meni yli ja vasemmalla olleet jäivät raaoiksi. Mutta koska soluja saatiin sentään edes kuusi, joku pieni toivonkipinä itää josko sittenkin saataisiin jotain pakkaseen. Meillä hedelmöittymisprosentti on ollut hyvä (viimeksi 4/4) JOS vaan keräyksen ajoitus on onnistunut.

Vuodosta heti sitten mennään operaatioon ja aloitetaan Femoston, jolla pitkitetään seuraavaa kiertoa niin, että päästään kesätauon yli. Ja sitten uusi stimulaatio heinäkuun lopulla. Vaihtoivat myös lääkityksen eli seuraava kierros mennään yhdistelmällä Gonal-F ja Pergoveris (aik. Gonal ja Menopur). Luonnollisista hormoneista siirrytään siis synteettisiin, ovat tasalaatuisempia. Ja nyt siis tulossa ja suunnitelmissa IVF4.

Keskustelin lääkärin kanssa hoitojen onnistumisprosenteista ja hänen kommenttinsa oli, että PAS onnistuu vähintään yhtä hyvin tilastollisesti, jossei paremminkin kuin tuoresiirrot. Kertoi, että siirtoa kohden PAS onnistumisprosentti on 35.

Täällä on ollut jonkinverran keskustelua akupunktiosta ja ajattelin kantaa korteni kekoon tässä keskustelussa. Ryhdyin käymään akupunktiossa heti edellisen stimulaatiokierroksen alkaessa. Hoitava tyyppi on mieshenkilö, joka on tehnyt kiinalaista lääketiedettä yli 30 vuotta Suomessa ja myös opettaa sitä. Hän ilmoitti minulle jo etukäteen, ettei ole varma pystyykö auttamaan minua parin viikon aikataululla, koska jos elimistössä on jotain liikaa se voidaan saada pois (niinkuin mulla veri ja muut nesteet pakkaantui alavatsaan/kohtuun) ja kävinkin 6 hoitoa kahden stimulaatioviikon aikana, mutta jos jostain on ns. puutos, ei noin lyhyt hoitojakso auta. Itse olen sitä mieltä, että sain akupunktiosta apua ja jahka leikkaus saadaan pois päiväjärjestyksestä, aion käydä hoidoissa ennen seuraavaa stimulaatiota ja sen aikana. Lisäksi aion noudattaa kurinalaista ruokavalio- ja liikuntasuunnitelmaa koko tämän ajan, kun odottelen seuraavaa kierrosta. Armoton harmitus ja masennus on kääntynyt siis toiveikkaaksi odotteluksi!

Iloa ja lempeitä kesäpäiviä kaikille foorumilaisille!
 
  • Tykkää
Reactions: daim1 ja atvk87
Pidetään peukkuja @Rusakkonen , että moni hedelmöittyy.

Mä kävin tänään ultrassa. Limakalvot näytti hyvältä, ja ensi torstaina on pas!

Kuinka monta päivää ennen pas:ia, lääkkeellisissä siirroissa olette aloittaneet lugesteronit ja/tai terolutin? Mä aloitan nyt huomenna, eli viisi päivää ennen siirtoa. Viimeksi mun mielestä aloitettiin neljä päivää ennen. Huomautin siitä lääkärille, mutta ei hän siihen mitenkään reagoinut. Meillä on siis viisi päiväisiä blastoja.
 
Domi oispa mahtavaa siirtyä toiselle palstalle yhtä aikaa. Pidetään peukkuja!

Fainatus ja Daim1 nyt piinaillaan yhdessä ja kerta heitolla plussaa meille kaikille!

Hitaasti menee aikaa...kuinka kauan se pregnyl näkyy? Meinaan vaan milloinhan sitä voisi testailla...laitoin pregnylin viime viikon keskiviikkona.
 
  • Tykkää
Reactions: daim1 ja Fainatus
Kiitos domi ja atvk87, niin vähän arvelinkin että tuskin on mitään tapahtuut. Vaikka mielellään haluaisi uskoa toisin...
@Ismundo mä alotin lääkkeellisessä pas:ssa luget kolme päivää ennen siirtoaa muistaakseni. Mulla siirrettiin silloin kolme päiväinen alkio.

Täällä pääsee viimein taas uutta kierrosta alottamaan kun tänään uus kierto alko, huomenna taas napsimaan zumenonia naamariin. Vähän kyllä paha fiilis että nyt menee ainakin rahat kankkulan kaivoon, näinköhän viimenen alkio ees selvii sulatuksesta. Kai se pitää alkaa jo henkisesti varautumaan uuteen punktioon sitten loppukesästä varmaan kun tää yritys on taputeltu loppuun.
 
Kiitos vastauksista. Tuli nyt vaan ajatus, että menikö edellinen siirto mönkään kun silloin luget ja terolut aloitettiin neljä päivää ennen siirtoa, vaikka silloinkin siirrettiin viisipäiväinen. (n) toki nyt siis voi mennä muutenkin mönkään, mutta näissä kalliissa hoidoissa toivoisi, että olosuhteet olisi ainakin tehty parhaaksi mahdolliseksi. Täytyy ehkä kysyä tätä lääkäriltä, kun menen ensi viikolla siirtoon.
 
@Ismundo , mullakin ensin otettiin kolmepäivänen sulamaan, joka sitten oli yön aikana nuupahtanu. Sit siirrettiinkin se neljäpäivänen. Eli alkuperäsen suunnitelman mukaan mullakaan ne päivät ei ois täsmänny (n) koitan vaan luottaa, että kyllä ne lääkärit osaa :) mutta kannattaa silti kysyä!
 
Voisko noissa olla ihan ihmisten yksilölliset erotkin syynä että alotetaan eri päivinä? Tai mulla tuli esimerkkinä mieleen että mun piti ennen punktiota pistää se irrotuspiikki vai mikä olikaan tuntia eri aikaan kuin mitä ns. yleinen ohjeistus klinikan lomakkeissa aiheesta oli. Ja ymmärsin että lääkäri arvioi sen vaan yksilöllisesti niin että minun kohalla niin oli parempi toimia. Että lääkäri kun tietä veriarvot ja aiemmat lääkitykset sun muut niin toimii niitten perusteella tms...
Vaan luulisi että lääkäriltä voi kysyä perustelut jos tuo lugesteron askarruttaa, onhan sillä jokin peruste oltava miksi toimii kuten toimii.
 
Klinikalta tuli uutisia, etta 15:sta keratysta munasolusta 14 oli ollut kypsaa ja 9 hedelmoittyi, eli se kuulemani “tavallisesti kaksi kolmasosaa” -juttu nyt toteutui. :) Nyt sitten ensimmaisen kerran seurataan tilannetta maanantaina. Jos on hyva maara yksiloita viela jaljella, jatketaan viljelya keskivikkkoon ja toivottavasti tuolloin on blastokysti silloin valmis siirrettavaksi ja loput sitten pakkaseen ke/to. Jos jostain syysta olisikin vaikka vain yksi jaljella maanantaina, niin siina tapauksessa laitetaan se sisaan silloin, kolmipaivaisena. Toivottavasti kuitenkin blastokystiviljely keskiviikolle onnistuu. :)
 
Minä luulisin ( siis tää on vaan minun ymärrys asiasta) että noitten lugejen/lutinusten kanssa se ei oo ihan niin tarkkaa kun joidenkin muiden lääkkeiten kanssa.. miusta siinä on enemmänkin paaikka/lääkäri kohtasia eroja miten alotetaan.. tän käsityksen oon saanut vuosien saatossa.. ja kun toisilla jatketaankin pidenpään kun toisilla.. se toki on jo sit varmaan "potilaskohtaista".. joten en usko että tarvitsee huolestua päivän heitosta.. mutta kuten sanottu, aina voi lääkäriltä varmistaa jos mietityttää..
 
Oma napa jatkuu - kaikki yhdeksan ovat alkaneet jakautua. :) Jotkut ovat hitaampia ja saattavat pysahtya, mutta vaikuttaa silta, etta ainakin viisi on tassa vaiheessa ‘going strong’. Toivotaan, etta ne kaikki pysyvat kyydissa keskiviikkoon/torstaihin ja etta joku niista hitaammistakin viela innostuisi! (y)

Tanaan myos akupunktiossa, huomenna myos lyhyt sessio ja sitten ke aamuna (ennen siirtoa) ja alkuiltapaivasta (siirron jalkeen) taas sessiot. Olen myos alkanut vahentaa vitamiineja ja laittamaan ruokavaliota “vahemman happamaksi”.

Kylla vaan enemman ja enemman sellainen olo on, etta Herran haltuun - mina olen oikeastaan (lahes) kaiken tehnyt, mita voin. En pysty itse tata prosessia ohjailemaan. Mutta siis toivon...(y):)

Huomenna myos laakari- ja psykologisessiot koskien (mahdollista) elokuun lahjamunasoluhoitoa, mennaan miehen kanssa yhdessa. :)
 
@Toiveikas81 toivotaan että ei ala!!

@Rusakkonen tsemppiä siirtoon :)

Mulla kovasti nippailee alavatsaa, vähän niinkun menkkakipuja mutta ei kuitenkaan. Tissit tosi kipeet. Sit mä tyhmä menin ja tein raskaustestin. Se näytti kahta viivaa, toinen oli haalea, mutta selkeesti nähtävissä. Nythän on vasta pp6, joten en todellakaan ole innostunut liikoja, tiedän että voi vaan olla jostain hipasusta tai kemiallisesta raskaudesta. Ja harmittaa, että menin ees testin tekemään kun nyt vielä enemmän mietityttää asia :( :D
 
@Toiveikas81 täällä "hieman" luovuttaja fiilis.. ottaisin "mielellään" päänsäryn.. oli nimittäin sillon kun se tuulimuna oli, eli vois olla merkki et raskaushormonia alkaa kehittyä, mutta ei.. ei oikein mitään.. paitsi nyt tässä noin tunnin aikana joitakin "poltteluja" kohduntienoossa (ja alaselän puolella just äsken), jotka menkkoja enteileväksi itsekkin tulkitsen.. :( varmaan voisi juhannus juomakauppaan jo suunnata.. (n)
@Fainatus ohoh.. no sinähän ajoissa plussasit (y) kaks viivaa on kuitenkin aina kaks viivaa.. joten jo varovaisesti edes onnea :)
 
@Domi, mullakin on koko ajan semmosia tuntemuksia, että menkat alkais. Älä vielä luovuta! :)

Nyt stressaa vaan koko ajan, että lähteekö viiva tummenemaan vai hiipuuko pois. Onhan tässä kuitenkin vielä viikko viralliseen testipäivään :confused:
 
Viimeksi muokattu:
@Fainatus ei se stressaamalla muutu se asia :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: hyvä huudella sivusta..(testasitko tänään jo) :LOL: Kohan vaan vuoto pysyy pois niin olisin luottavaisin mielin. Ok, paljon on niitä et vuodoista huolimatta kaikki menee hyvin, mutta itselle se on kyllä sellanen niitti että peli menetetty.. Mulla siis kyllä viiva on molemmilla kerroilla (yksi kemiallinen ja yksituulimuna) kyllä jatkanut tummumista vielä usean päivän vuodon alettua (tuulimunassahan oli heti olikohan pp12 aika tumma ja tummu sit ihan tasavahvaksi asti), mutta "tuomio" se vuoto on ollut.. ja jos joskus vielä kaksi viivaa saan niin en kyllä huokase siihenkään jos pari päivää viiva tummus.. ehkä sit n.8kk päästä vois alkaa uskomaan, mutta tuskimpa tapahtuu koskaan..
Joo eilen illalla äity ihan jonkun verran "polttelemaan" selkää (ihan alaselkää niinkun häntäluulle asti).. ekaks se pari kertaa kohdussa, nivusissa.. mutta selässä jatkui sit varmaan pari tuntia ja aloin jo epäillä et ei ookkaan mitään tähän liittyvää vaan viikonlopun 2x12h työvuorot vaan kipeyttänyt selkää.. mutta kyllä se sit meni ohi.. et oli varmaan "tähän liittyvää".. No mun ei tarvii onneks kauheen kauaa piinailla käyn huomenna siellä verikokeessa ja to saan sit toivottavasti sen tuloksen.. Vähän alko kyllä nuo kotitestitkin polttelee ton fainatuksen plussaamisen jälkeen :D mutta ehkä ei..:whistle:
 
@Domi no tietenkin testasin, eikä viiva ollut tummentunut yhtään. No, ehkä se ei tässä vaiheessa vielä tarkoita mitään. Jos menkat alkais niin normaalisti, torstaina pitäisi alkaa.. Lets see.

Malta sä nyt vaan olla testaamatta, kun kerta saat jo kohta verikokeenkin tuloksen! (y)
 
Se ei vaan se verikokeenkaan tulos sano sen enempää ku joko plussa tai ei.. niihinkään arvoihin en laita painoo, koska sillon tuulimunassa jo vuodon alettua kun sit kävin joskus pp15 tai joitain niin oli tosi hyvä arvo.. lähinnä siks käyn nyt että saa ainakin 100% varmistuksen negasta ennen juhannusta, kun kotitestillä olis testipäivä vasta su (ja vaikka kyllähän se nyt näkyy aijemminkin niiin jotenkin luottaa enemmän tuohon) ainut siis mikä mulle tuo toivoa on jos vuoto pysyy pois.. tiedän siis todellakin mikä fiilis @Toiveikas81 sulla on.. :cry: pahoittelut..
 

Yhteistyössä