IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

@Katti75 - vertaa myos, onko samat maarat ja kiertopaivat kuin viimeksi vai onko suunnitelmissa eroja. Mutta muistele myos, onko letroista kohdallasi yleensa tai mistaan laakityksen muutoksesta ollut yhtaan puhetta.

Aika vaikeaa valitettavasti varmaankaan kenenkaan muun on tietaa kuin oman laakarisi, mika ajatus oli valintojen takana vaiko tuliko unohdus... ehka joku toinen saman paikan laakari voisi myos tarkistaa tiedostosi ja auttaa.

Laakarisi saattaisi lukea sahkopostin, jos lahetat. Ja Dextrahan on auki huomenna, soita sinne ja laheta kiireellista sahkopostia!
 
Viimeksi muokattu:
Hei - neuvottehan - mista saan ostettua PARAPÄHKINÖITÄ?! Espoon Leppavaaran Citimarketista tai Prismasta ei loytanyt. Tarvitsisin ennen sunnuntaina. :) Huomenna kaydaan Helsingissa ja voidaan menna myos muualle paakaupunkiseudulla autolla.
 
Hei - neuvottehan - mista saan ostettua PARAPÄHKINÖITÄ?! Espoon Leppavaaran Citimarketista tai Prismasta ei loytanyt. Tarvitsisin ennen sunnuntaina. :) Huomenna kaydaan Helsingissa ja voidaan menna myos muualle paakaupunkiseudulla autolla.
Katoitko oliko niissä parrots'n irtopähkinöitä? Oon ostanut ainakin Tammiston citarista, niin luulis että muissakin saman kokoluokan kaupoissa olis. Onko sulla kans granaattiomenamehua? :)
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@atvk87 - Kiitos! Kylla, granaattiomenamehua on. :) Irtopahkinoissa ei ollut, lahinna cashew jne oli. Turun Prismasta olisi ollut, mutta emme taida sinne lahtea. :) Tosin nyt kun luin taas lisaa parapahkinoista (yrittaen etsia niita), niin huomasin, etta niista kertovissa kirjoituksissa yleensa mainitaan kaksi asiaa: 1) seleenipitoisuus ja 2) immuniteetin parantaminen. Niin nyt sitten mietin, etta jos se on se seleeni, mika auttaa kiinnittymaan, niin toisaalta raskausajan monivitamiinissa sita on - ja toisaalta tassahan olen yrittanyt kortisonilla lievitaa tulehdusta ja sitten pikemminkin ALENTAA immuniteettiani, jottei elimisto torjuisi alkiota... eli kannattaakohan minun sita ottaa nyt sitten lainkaan?! Hmm! :) Otitko muuten Sina sita nyt, kun kavi kaikki hyvin? Onko muita vinkkeja please? :)
 
@Rusakkonen , Elonva on ollut nyt ja edellisessä 150 mg, Bemfola oli viimeksi 225 IU. En tiedä mikä Bemfola-annos nyt tulee. Viimeksi Elonva oli kp2, en muista tarkkaan monentenako päivänä Bemfola tuli mukaan. Nyt sain ohjeeksi Elonva kp1 tai kp2, pistin sen kp1 illalla.

Lääkäri on kyllä sama kuin viimeksikin joten siksi aloin ihmetellä tätä, mutta ehkä turhaan mietin koko asiaa, jospa se oli viimeksi vain jokin kokeilu joka nyt jätettiin pois. Katsoin tekstin omakannasta ja sielläkään ei ole mitään mainintaa letroista.

Laitan klinikalle sähköpostia, mutta en tiedä lukeeko kukaan niitä viikonloppuna. Sehän ei ole yleisesti auki huomenna mutta alkionsiirtoja tehdään lauantaisin joten voi olla että puhelimeenkin huomenna vastattaisiin.
 
Voi anteeksi @Katti75 mutta tuohon minulla ei ole antaa arvauksia parempia vastauksia. Yrittäisin tavottaa huomenna klinikalta jonkun ja tässä tilanteessa katsoisin saako sun hoitavan lääkärin yksityisen puh.nron finderista. Yleensä heillä on estot mutta voihan käydä tuuri. Uskon että tarkoituksella on letrot jättänyt pois koska kyllä nuo lääkesuunnitelmat aina tarkasti tsekataan, mutta tämä on nyt vaan minun uskomus.
 
@Rusakkonen niin, mielenkiintoinen pohdinta! Koska seleeniä jo on, etkä halua parantaa immuniteettia, niin ehkä et tarvitse niitä. Sulla on jo nyt niin hyvät systeemit meneillään! :)
Join pienen lasillisen pom juicea pari päivää ennen siirtoa, siirtopäivänä ja sitä seuraavana. Oletettuna kiinnittymispäivänä lasi punkkua, pidin lämmitystä alavatsalla siirron jälkeen pari päivää iltaisin ja muuten kun oli mahis. Ei muuta! Kävin normaalisti jumpassa jo heti siirtopäivänä ja muutenkin harrastuksissa.
Onnea matkaan :love:

Tosi stressaavaa olla huolissaan @Katti75 lääkityksestä, ihan kun tää ei olis jo tarpeeks stressiä aiheuttavaa! :confused: Oliskohan ne letrot tosiaan ollut vaan kokeilu rinnalla ja nyt tällä kertaa ei niitä? Mene ja tiedä. Toivottavasti klinikalta vastataan huomenna!
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Onnea piinailijoille onnistuneista siirroista! Lokakuu on varmasti erinomainen kuu plussata @vipe1986, @Rusakkonen ja @justhope. Jaksamista piinaviikkoihin.

@atvk87 tosi hieno hcg-arvo sulla. Uskaltaa jo hyvinkin huokaista ja tuuletella. Ei tosiaan kannata etukäteen liikaa pelätä pahinta, kun jos kaikki meneekin hyvin, niin on ikävä jälkeenpäin huomata, että onnen sijaan on murehtinut. Näin ainakin itse ajattelen.

@Nipsu_78 toivotaan että vuoto on harmitonta. Varmasti kyllä pelästyttää, mutta todella kovista vuodoistakin huolimatta plussia on säilynyt. Pääsetkö milloin ultraan tarkistamaan tilanteen?

Kävin tosiaan tänään ultrassa. Ollaan julkisella hoidossa ja lääkäri vaihtuu lähes joka kerta. Tällä kertaa sattui kohdalle todella nihkeä tapaus. Jälkeenpäin ihan suutuin siitä, miten huonoa hoitoa sain. Aloitti sillä, että "Jaa onkos sulla ne verikokeiden tulokset? Onko niistä puhuttu sun kanssa?" No ei ollut puhuttu. Hän sai vaan sanottua, että taulukon mukaan pitäisi olla päälle 5000. Muuta ei kommentoinut. Olisi ollut kiva kuulla eri mahdollisuuksista, jotka voi noita alhaisia arvoja aiheuttaa. Sitten ultrattiin. Sain selville kolme asiaa: oikeassa munasarjassa ei ole hematoomaa, alkiota ei löytynyt kohdusta eikä munasarjoista, ja vatsassa on nestettä (mikä on kuulemma normaalia). En oikein tiedä miksi se etsi hematoomaa, kun ei mulla ole mitään vuotoja ollut. Olisi ollut kiva, että olisi niitä johtimiakin vähän katsellut tai ainakin kertonut miksei katsellut. Viimeksi kun alkio oli hukassa niin katsottiin kyllä, ja tutkittiin veren virtauksiakin. Nyt ei mitään tällaista. Itse jouduin lopulta kysymään, että voinko nyt lopettaa sit tukilääkityksen, johon vastasi että "Joo voit, kun ei kaikki ole hyvin." Sit sain vielä torut siitä, että olin ultrassa perjantaina, jolloin kuulemma ei tehdä raskausultria... Argh. Olisi voinut edes alkuun pahoitella sitä, että aika oli 30 minuuttia myöhässä, niin olisi tullut vähän symppaavampi alku vastaanotolle.

Kätilö oli onneksi sitten taas mukava. Varattiin uusi ultra ensi perjantaille. Toivottavasti ei ole sama lääkäri. Ja maanantaina käyn verikokeessa, toivottavasti lähtee nyt hcg laskuun, ettei taas pitkity turhaan uuteen siirtoon pääsy.
 
@atvk87 - kiitos! :) Joo voi olla, etta jatan parapahkinan, mietin viela. Otin asken granaattiomenamehua ja englannissa syon tosi paljon granaattiomenan siemenia. Puhuin laakarini kanssa viinista, koska minulla on antibiootti, ei suositellut, mutta oli samaa mielta kanssani, etta suklaan flavonoidit ovat tassa vaiheessa ihan hyva vaihtoehto. :)
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Kiitos ajatuksistanne! Kyllä täällä on megavuoto ja huono olo siitä johtuen. Täytyy soitella klinikalle, niin tiedän miten jatkaa. @Rusakkonen mä ostin parapähkinöitä Kampin Ruohonjuuresta, niillä on pikkupussi muistaakseni noin 7€. Myös erilaisia pom-mehuja ja shotteja. parapähkinää olen ottanut vain yhden tai max.2/vrk, koska niissähän on se suositus/rajoitus tosi vähäinen. Nää "poppakeinot" loi ainakin mulle toiveikkaamman olon siirron aikoihin. Lisäksi pidin huivia kotona vatsan ympärillä..kävelyllä käyntiä, päikkäreitä ja hyvää musaa..hedelmiä, parsakaalia, poroa leivän päälle..auringon säteitä.
Toivon onnistumisia kaikille!
 
@Nipsu_78 eikä :cry:

Hyi miten inhottava lääkäri @rouvaNiisku :( Pitäisi heidänkin muistaa minkälaisten asioiden kanssa ovat tekemisissä, eikä odotella viikonloppua alkavaksi.
Pääsetkö enää uudelleen? Olispa eri lääkäri. Se johtimessa oleva alkiohan ois tosi vaarallinen sulle.
Teethän valituksen? Jaksamista!
 
Viimeksi muokattu:
Hui, kun te olette olleet ahkeria kirjoittelemaan! Mulla oli täällä yli sata viestiä odottamassa:eek: Voitte arvata, että kaiken kun lukee kerralla, ei aivan muista mitä oli kenelläkin. Mutta onnea plussanneille!!! Kurjaa pettymykset, joita oli myös mukana. Tsempit niiden käsittelyyn!

Mulla on ollut todella hektinen viikko työn osalta, joten en ole ehtinyt tänne ollenkaan. Maanantaina kävin kp10 ultrassa ja ovis tuli loppuviikosta ajallansa. Tulevana tiistaina on nyt siirtoaika. Maanantaina ottavat sulamaan, joten siitä alkaa taas piinallinen vuorokausi puhelinsoittoa peläten. Meillähän ei ole pakkasessa kuin se yksi, joka on jo kerran sulatettu.

@rouvaNiisku On kyllä ollut epäasiallinen lääkäri! Tilanteesi on muutenkin ahdistava, niin miksi vielä lisätä sitä syyllistämällä?! :mad: Johtimet hänen olisi ehdottamasti pitänyt katsoa tai ainakin yrittää katsoa. Jos alkio on väärässä paikassa, ei sitä välttämättä löydy kovin helposti. nimim. kokemusta on. Kovasti voimia sinulle tähän tilanteeseen!
 
Pahoittelut @rouvaNiisku , kävin eilen moneen otteeseen katsomassa, josko täällä olisi kuulumisia, niin kurjaa, että uutiset olivat tällä kertaa huonoja:cry: ja mikä lääkärikin vielä:devil:, näitä sosiaalisilta taidoiltaan kömpelöitä taitaa näköjään mahtua joka ammattikuntaan, mikä on todella huono asia, kun näin arkojen ja kipeiden asioiden parissa ollaan - voimia:love:

Iso voimahaluas @Nipsu_78 , on tämä niin kamalan epävarmaa aina siihen asti, kunnes se nyytti on sylissä.. on varmasti kova paikka nousta pettymyksestä, mutta toivottavasti pian helpottaa... olet ajatuksissa:love:

Tsemppiä @Jantzu ensi viikon siirtoon, toivottavasti alkio selviää hyvin myös toisesta sulatuksesta ja sitten ei muuta kuin paljon tarrasukkia matkaan:)
 
  • Tykkää
Reactions: Jantzu
@rouvaNiisku Siis mitäh, aivan uskomattoman idiootti lääkäri sulla! Toivottavasti sulla riittää voimavarat tehdä valitus tämän surun ja stressin keskellä.

Hei te ketkä käytätte noita fertility food ruoka-aineita kiinnittymisen tukemiseen niin mitä käytätte ja mitä lääkäri on sanonut niistä? Kun olin töissä vielä 2v sitten niin julkisella ei otettu lääkärien puolesta mitään kantaa koska heillä ei riitä asiaan perehtymiseen aika (eikä monesti ehkä mielenkiintokaan) yliopistosairaalassa jossa joutuvat tekemään myös gynen ja synnärin päivystysvuoroja sekä tekemään tai olemaan mukana tutkimuksissa tietyn verran vuodessa. Ja paljon vaikuttaa ylilääkärin asenne. Jos hän on siyä mieltä että pyh poppaskonsteja, niin paha alaisten mennä muuta sanomaan kun ylilääkärille vastaavat joka sanasta jonka sanovat. Yksityisellä jolla olen itse tekemässä tutkimusta, lääkäreillä on vapaat kädet näiden suhteen ja ilahduttavan paljon jo tiesivät ja osasivat vinkkejä antaa silloin 2v sitten. Mietin vain ollaanko näissä asioissa kuinka edistytty käytännössä. Itse olen sitä mieltä että jos potilas haluaa luonnonmenetelmiä käyttää tukena niin ammattilaisten kuuluu ainakin yleisimmistä jutuista olla tietoisia jo siitäkin syystä että osaavat kertoa kuinka turvallisia keinot ovat kovien hormonihoitojen aikana. Ja potilaita pitäisi tukea ja neuvoa luontaisten tukimenetelmien kanssa, koska on varmasti psyykeellekin tärkeää että kokee voivansa edes yrittää jotenkin auttaa kiinnittymisessä. Pitää itsekin taas lukaista juttuja noista läpi josko itse haluaisi jotain kokeilla seuraavassa pas:ssa, meillä raskaus tärppäsi siis silloin viimeiseksi ajatellun ICSI:n tuoresiirrosta ja olin kaiken toivon menettänyt jo aikoja sitten, en todellakaan vaikuttanut itse mitenkään positiivisesti kiinnittymiseen. Ajattelin silloin että ihan sama mitä teen tai jätän tekemättä, ei kuitenkaan tärppää kun ei ole ennenkään tärpännyt.
 
  • Tykkää
Reactions: Nipsu_78
Eilen oli siirto 3päivänen ihan on alkio. Saimme siis 10 munasolua ja 9 hedelmöitty mutta taas paljon fragmentaatiota ja vain 1 ok alkio saatiin.. eipä paljoa antanut toivoa että pakkaseen mtn saadaan...
En todellakaan jaksa uskoa tähän yhteen pieneen ja todella paska fiilis taas..
mutta voi lisätä piinailiijoihin
5.10 testi ja 3päivänen alkio siirrettiin
5.10 (3päivänen)
 
@lapsettomuuta10v Ymmärrän hyvin sun fiilikset. Sillä onko sulla paska tai hyvä fiilis ei ole onneksi mitään tekemistä onnistumisen kanssa. Sure jos surettaa ja hymyile jos hymyilyttää. Onneksi siirtoon kuitenkin päästiin eli toivoa on. Tsemppiä piinaviikoille. Onko siellä viljelyssä siis vielä alkioita nyt viikonloppuna, montako?
 
@lapsettomuuta10v No mutta ne ois menneet viemäriin jo eilen elleivät kuitenkin jakaantuisi edelleen. Ja paljon kuulee labrasta sitä että päivänä 2-3 heikoilta näyttävät voikin olla ihan priimoja 5-6 päiväisinä. Tämä siis voi koskea sekä sitä eilen siirrettyä "ihan ok" alkiota että niitä viljelyyn jääneitä. Toivoa on, vaikka näin isoja asioita käsitellessä toivottomuus on täysin luonnollinen tunnetila myös. Tsemppiä ja hemmottele itseäsi jollain mukavalla nyt viikonloppuna, olet juuri käynyt läpi henkisesti ja fyysisesti raskaan hoidon joka onneksi päätyi myös alkionsiirtoon. Nyt on aika huokaista ja relata, asiat ei ole enää susta kiinni. Ja se eilen ihan ok 3.pv alkio voi olla tänään ihan supermorula sun kohdussa!
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Vasta soitettiin labraan kun pakastussopimus päättymässä. Siinä käytiin läpi pakkasessa olevia soluja ja saatiin kuulla että siellä on kahdeksan 4 + luokan alkiota, 2-päiväisiä 3-5 soluisia. Olin järkyttynyt kun jotenkin muistin/ luulin niiden olevan 1-2 luokkaa. Sitten kuulin että tämä viimeksi tärpännyt ja 2-vuotiaaksi kasvanut "alkio" oli myös 4+ nelisoluinen. Tällä klinikalla alkiot luokitellaan 1-5, joista 1=paras jne. Hoitaja selitti, että 1-2 luokka on tiukka, fragmentaatiota ei saa olla juuri ollenkaan ja solun pitää olla tiptop aikataulussa jne. Suurin osa heillä alkioista on 3-4 luokkaa ja hän sanoi niiden olevan silloin hyviä ja niistä tulee suurin osa raskauksissa. Hän sanoi, että hyvä kun en tiennyt luokittelusta viimeksi kun olisin ressannut turhaan. Kaverin toinen lapsi on myös "kehnompi" kahdesti sulatettu, samassa klinikassa, rupuset syntyivät samoihin aikoihin. Viestini on: luokittelu ei näemmä kerro todellisuudesta mitään ja mitä vähemmän tietää alkion luokittelusta, sen parempi!
 
Loysin parapahkinoita Kampin Lidlista! :) Ensin akupunktiossa, sitten taas hain kaikessa rauhassa laakkeet ja joitain vitamiineja ja voiteita apteekista talveksi. Nyt akkia kotiin antibiootille ja syomaan, ja aion kylla nauttia tanaan myos 1-2 parapahkinaa. Kuuden aikaan Gonapeptyl ja viela tanaan myos hiukan tummaa suklaata hedelmien lisaksi. Eikohan se ole sitten a vot! :)
 
Kiitos kaikille eilistä kysymystäni kommentoineille! En nyt saanut yhteyttä Dextraan, yritin useaan otteeseen tänään soittaa mutta meni vastaajaan, kun eihän siellä normaalitoimintaa lauantaisin ole (mutta alkionsiirtojen takia olisi saattanut olla puhelin päällä) eikä sähköpostiinkaan tullut vastausta. Lääkärin henkilökohtaista (koti)numeroa en alkanut etsimään. Tulin siihen tulokseen, että ei tämä letroasia voi olla mikään ratkaiseva, tuskin mikään keskeinen seikka voi vahingossa pudota pois. Se oli varmaan joku lisämauste viime kerralla. Kysyn asiasta tiistain vastaanotolla, mutta en nyt murehdi. Eihän mulla siinä onnistuneessa hoidossakaan ollut letroja mukana.

Jos joku päivittää listaa, mulle vois sinne laittaa 2. IVF:n tilalle 3. IVF.

@CherryPie85 , oot siinä oikeassa että ei se panikointi plussaan tai edes ekaan ultrakäyntiin jää. Muistan kuinka pelkäsin varsinkin loppuraskaudessa, jos ei ollut pitkään aikaan tuntunut liikkeitä. Söin suklaata ja tönin mahaa että saisin jotain eloa aikaiseksi (välillä hän oli aika laiska liikuskelemaan). Eipä ne huolet vielä syntymäänkään jääneet, vaan sitten olin jonkin aikaa huolissani kätkytkuolemasta. Hankin kätkythälyttimenkin, mutta se jäi kokonaan käyttämättä kun vauva nukkui vieressäni noin puolivuotiaaksi.

@Nipsu_78 , pahoittelut vuodosta. Tämä on niin raakaa touhua. Hyvä varmasti soitella klinikalle jatkosuunnitelmasta. Ehkä uusi hcg-mittaus antaisi selvyyttä, kun onhan joillain pysynyt kyytiläinen mukana runsaastakin vuodosta huolimatta?

@rouvaNiisku , olipa harvinaisen törppö lääkäri. Tosi kumma jos ei niitä munanjohtimia katsonut. Onhan se kohdunulkoisen poissulkeminen ihan keskeistä tässä tilanteessa. Voisiko olla että kuitenkin katsoi nekin, mutta kommunikaatio oli vain niin huonoa että ei niistä mitään sanonut?

@Jantzu lle tsemppiä lähipäiviin. Tiedän miten inhaa on pelätä puhelinsoittoa. Toivotaan onnistunutta siirtoa! :love:

@Tupsuli , mun klinikalla ei koskaan ole kerrottu alkioista mitään luokituksia (vain sen onko blastoksi asti kehittynyt), lieneekö klinikan yleinen käytäntökin? Hyvä vain, mulle riittää tieto että alkio on arvioitu siirtokelpoiseksi, mitäpä sitä sen enempää stressaamaan kun asiaan ei kuitenkaan voi vakuttaa.

Paljon onnea matkaan kaikille äsken alkion kyytiin saaneille!
 
@rouvaNiisku kylläpä on ollut tökerö lääkäri siellä :(


Mie oon ihan kaikki vippaskonstit unohtanu mikä edes auttas kiinnittymistä tosin en sillon edelliselläkään tärpillä mitään muistanut eritavalla tiettyjä syödä. Tänään ois gonapeptylin laitto ja sit vaan odotellaan.
Kauheen turvonnut olo on ollu eillisestä lähtien et vaatteet puristaa liekkö ny hormoonit vaikuttaa tällä tavoin.

Testipäivä oli siis 5.10 mut varmasti testaan jo pp 8 niinku viimeksi sain sillon haamulaisen :)
 

Yhteistyössä