Ivf hoitoja lapsettomille

Tähtitomu ja Niian, nyt kun oikein muistelen, niin mulla on aina ollut aika niukat menkat Primolutien/Terolutien jälkeen, jos oon syönyt ne kp 15 alkaen. Tosin ei sentään vielä koskaan näin niukat.

Tähtitomu, on kyllä kumma juttu toi halu sulattaa eka nuoremmat alkiot. Mullehan siis eka puhuttiin pariin otteeseen, että eka siirretään blasto, mutta sitten vikassa PAS-ultrassa lääkäri päättikin vaihtaa 3-päiväseen. Reilun viikon päästä sitä sitten ehkä kuulee, mitä mieltä tällä kertaa ollaan. Toisaalta toivoisin nyt sitä blastoa, jos ne kerta oli ne parhaista parhaat.
 
Minä en oikein tiiä mitä mieltä oisin noista blastoista. Meillä se ei oo vaikuttanu tulokseen mitenkään. Molemmilla ollaan tahkottu noita kemiallisia. Itseasiassa molemmat kunnon plussat oon tehny nuorilla alkioilla. Onhan se tietty totta että ne on niitä vahvoja yksilöitä mutta onko silti välttämättä niitä parhaita, siinäpä vasta pulma :)
 
Mulla oli tänään kp 8 seurantaultra, kummallakin puolella oli folleja, mutta ei mikään yli 10mm eli ei selvää "johtofollia" ollut. Limis oli vasta 4mm. Tiistaina ultraavat uudelleen. No katsotaan nyt miten tämä kierto menee, koskaan ei ole vielä sellaista kierto ollut etten olisi ovuloinut, mut saas nähdä.

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Lopulta täälläkin päästään toimiin. Pitkällä kaavalla mennään, ens maanantaina alkaa oman hormonitoiminnan alasajo (yksi pistos), ja seuraavien menkkojen jälkeen lähdetään kasvattelemaan munasoluja, toivottavasti päästään keruuseen ja siirtoonkin asti helmikuussa.

En ole juurikaan kirjoitellut, mutta seurailen ketjun kuulumisia ja toivon parasta kaikille!
 
Niian, toivottavasti siellä vielä ovis tulisi. Olihan kp:t vielä vähän, joten aikaa on.

).( Hohhoijaa. Ma-ke oli jonkinlaista pientä vuotoa. To-pe ei mitään, kunnes pe illalla aloin vuotaan uudestaa. Nyt on tullut ihan kunnolla vuotoa ja ollut menkkajomotuksia. Kroppa näköjään taas ihan sekaisin. Tuskin tää tietää hyvää siirtoa ajatellen. :(
 
Hydra, no juu ihan hyvinhän voi keritä vielä ovulaatio tulemaan, mutta olisin toivonut jo selkeämpää tulosta. ja kyllä hieman myös ihmetyttää kun nyt hoitojen aikana on kierrot alkaneet vaihdella ennen oli niin selkeä 28 päivän sykli. Olisin myös toivonut, että siirtoon olisi päästy aika ajoissa tässä kierrossa kun jos menee kovin myöhään niin en ole varma haluanko siirtoa ollenkaan tulevan matkan vuoksi. No yritän olla miettimättä liikoja kun näinhin nyt ei voi oikein vaikuttaa.
Kurja, että siellä vuoto tekee tuollaista kiusaa! :( Mistäköhän tuollainen sitten mahtaa johtua, olisiko alku viikon vuoto ollut jotain tiputtelua ja kunnun vuoto olisi sitten alkanut vasta perjantaina? Harmitus ettei sielläkään menee ihan niin kuin toivoisi.

Alkaa kyllästyttämään jo nämä kovat pakkaset, voi kun jo hieman lauhtuisi. :)
 
Niian, niin, olishan se kiva päästä siirtoon aina mahdollisimman pian. On myös ärsyttävää ravata ultrissa useamman kerran ja elää ne välit epävarmuudessa.

Mäkin oon miettinyt sitä, että jos aiempi vuoto olisi ollut vaan tiputtelua tai jotain, ja tää olis nyt vasta kunnon vuoto. Tosin kyllä tuossa alkuviikostakin ihan verta tuli välillä. Katselin mun kiertoja takasin päin, kun oon merkannut ne kaikki ylös nyt yrityksen aikana, niin huomasin että aiemminkin on ollut vastaavaa. Siis eka jokunen päivä vuotoa, sitten pari päivää taukoa/tiputtelua ja sitten vuoto on alkanut uudestaan. Täytyy ottaa tämä asia puheeksi lääkärissä. En ole aiemmin siihen niin kiinnittänytkään huomiota, mutta nyt tätä kertynyttä tilastoa alkaa oleen, niin asian huomaa selkeästi. Huolestuttaa kyllä, kuinka pieleen tää yritys meni jo heti alkuunsa, kun aloitin Zumenonit kuitenkin tuon ekan vuodon mukaan, enkä nyt tämän vuodon. En jaksa stressata tätä liikaa etukäteen. Tässä on lisäksi nyt tullut niin paljon muutakin mietittävää ja murehdittavaa tän homman lisäksi muussa elämässä. Eiköhän sitten tän kierron kohtalo sitten perjantaina selviä.
 
Hydra: Ompas kurjan kuuloista kun vuoto ei ala selvästi ja juuri lääkityksen aloittaminen on varmasti hankalaa, toivotaan kuitenkin ettei ole haittaa vaikka lääkkeen nyt aloittikin "tiputtelu" vaiheessa. Ikävä kuulla, että elämässä on tullut muitakin murheita tämän lisäksi, minusta tässä lapsettomuus projektissa olisi kylliksi yhdelle pariskunnalle. :(
Mä juuri laskeskelin, että luulen ettei päästä tässäkään kierrossa siirtoon tai pidän sitä ainakin hyvin epätodennäisenä kun meillä on 2 päiväisiä alkioita pakkasessa ja pitivät hyvin epätodennäisenä että ennen tiistaita saisin edes ovulaatio plussaa. Ja minulla ei ole ikinä ovulaatio plussa osunut yli kp14 eli se olisi torstai ja silloinhan niitä alkioita ei saa oikeana päivänä sulamaan viikonlopun vuoksi. Toivotaan siis että tästä kierrosta tulisi poikkeuksellisen pitkä ja vasta perjantaina tulisi positiivinen testi. Olipas selkeää..:)
 
Heippa kaikille melkein puolen vuoden tauon jälkeen!
Täällä ollaan yritetty kasata itseään kokoon syyskuisen keskenmenon/tuulimunan jälkeen 1.ivf kierroksen jäljiltä ja nyt toiveikkaana kohti maaliskuuta 2.kierrosta kohden.

Aattelin että tänne taas tullessa saisi positiivisia ajatuksia matkaan, kun tuntuu että on niin vahva pessimisti kurkistelemassa olan yli ettei sitä saa millään pudotettua..
No ehkäpä tämä tästä iloksi muuttuu kun taas vauhtiin pääsee ;)

Olen vähän yrittänyt selailla mitä olette kirjotelleet mutta kysyn nyt varmaan sellaista mitä olette täällä jo kirjotelleet. Eli oletteko saaneet mitään vinkkejä että millä niitä oloja tuolla kohdussa voisi parantaa? Tai voiko munasolujen laatua parantaa vaikka jotain tiettyä vitamiinia syöden.. tai miten limakalvosta saisi paremman..?
Yksilöllisiähän nämä on miten mikäkin vaikuttaa ja kehen.
 
maui suosittelen ihan perus raskausajan monivitamiinia aloitettavaksi jo hyvissä ajoin, niitä oon nappaillut jo puolitoista kk:tta ja mikäli nyt tykkää marjoista ja hedelmistä niin ihan sellaisenaan ja vaikka smoothiena joka pvä :) tyrnimarjoja syön kans. luulis jotai vaikutusta olevan ja kun kaiken synteettisesti valmistetun einesruoan jättää vielä pois. tsemppiä tulevaan hoitoon, mulla alkaa 3 icsi ja vasta tähän hoitoon oon lisänny kaiken edellä mainitun
 
Niian: toivottavasti tänään on ultrassa hyvät näkymät ja siirto osuu oikealle päivälle! :)

Hydra: onpa kurjaa toi vuodon epämääräisyys :(. Itelläkin on aina tiputtelua monta päivää ja juuri lääkkeitten kannalta on vaikeaa välillä miettiä milloin aloittaa, joskus kun "tiputtelu" on melko runsastakin. Mä kuitenkin yleensä tunnistan ekan kiertopäivän siitä, että sillon on menkkakivut.. Toivottavasti sulla ei tuo nyt haittaa limakalvon kasvamista ja siirtokierto menee hyvin!

On: mäkin viimein pääsin nyt PAS-kiertoon eli eilen alkoi kunnon menkat taas monen päivän tiputtelun jälkeen. Aloitin myös progynovan eilen. Tänään soittelen klinikalle lääkäriaikaa. :)
 
Niian, toivottavasti saat/sait tänään hyviä uutisia. :)

skorppari, mahtavaa! :) Sulla on pian jännät ajat käsillä. Kyllä mä uskon, että ehkä tuo aiempi vuoto oli jo menkkoja, kun verta selkeästi tuli, vaikkakin vuoto oli niukkaa. Mulla kun menkkakipuja ei aina ole, niin lasken vuodon siitä alkaneeksi, kun verta tulee muutenkin kuin vaan pyyhkiessä.

maui84, tervetuloa tauolta takaisin mukaan! :) Mä otin nyt tähän yritykseen (2.PAS) mukaan vehnänalkioöljyn, kun monien mukaan se on auttanut limakalvoa kasvamaan, kun sisältää runsaasti luonnollista E-vitamiinia. Lisäksi ainakin D-vitamiinin ja foolihapon saannista olisi hyvä huolehtia.

).( Nyt tämä toka vuoto kesti kaksi päivää. Pakko sen aiemman vuodon olla jo menkkoja, koska yleensä mun menkat kestää noin 5 päivää (joskus jopa 10 pv). Ei enää pitkä matka perjantaihin, kun on eka ultra, niin sitten ollaan taas viisaampia. :)
 
Hydra: Ompas outon kuuloiset kuukautiset siellä. :confused: No onneksi on perjantaina ultra niin saat kuulla missä mennään!

Skorppari: Hienoa, että siellä asiat myös etenee! =)

).( Ultrassa oli 16mm follikkeli oikealla ja 8mm limakalvo. Nyt vaan odotetaan, koska ovulaatio testi on positiivinen ja sen mukaan arvioidaan siirtoon pääsy. Hoitaja väestöliitosta sanoi, että jos on torstai niin sitten ei pääse siirtoon, mutta muina päivinä onnistuu. Tiedä sitten, käyvät kuulemma lauantainakin labrassa piipahtamassa. Katsotaan nyt, olen varautunut ettei siirtoon pääse, mutta kiva jos pääsisikin. :)
 
Pikainen päivitys surun keskeltä, pitäis jaksaa olla positiivisella mielellä siirtoa ajatellen mutta isän pois nukkuminen ei oikein siihen anna aihetta:'( päätin kuitenkin sitkeesti jatkaa kun zumeja oon toista viikkoa kuitenkin popsinu. Siirtoa kaavailtiin tämän viikon perjantaille kera kortisonin+gonapeptylin+primaspanin+ vakiot zume ja luge. Extrana tuli alkion kuorenavaus, julkisella :eek: omituista.. mutta tietääkö täällä joku pitääkö alkion olla jonkn tietyn ikäinen että kuorenavaus tehdään?
 
Tähtitomu, suuret osanottoni. :hug: Hurjasti voimia.

).( Nyt menee todellakin hermot! Menkat alkoi viime maanataina ja vuosin niukasti ma-ke (kp 1-3). Pe illalla vuoto alkoi uudestaan ja vuotoa taas la-su (kp 6-7). Taas pari päivää välissä ja nyt (kp 10) taas vuodan! :( Mistä ihmeestä tällainen voi johtua? Mulla on joskus yhdynnän aiheuttamaa kontaktivuotoa, mutta nyt petihommia ei ole ollut tämän jatkuvan vuotelun takia ja erotan ne vuodot nykyään aika hyvin toisistaan. Nyt oon jo 100 % varma, että saa haudata toiveet PAS:sista. :'(
 
Tähtitomu: lämmin osanottoni ja voimia! :hug:

Niian: peukut pystyssä, että ovis osuu oikeille päiville! Miten paljon ennen siirtoa alkio otetaan sulamaan? Ja jos omaan kiertoon tehdään siirto niin monenko päivän päästä ovulaatioplussasta siirto tehdään?

Hydra: voi ei, kylläpäs sun kroppa taas oikkuilee:(. Toivotaan, että perjantaina kuitenkin positiivinen lääkärikäynti, sun ei tarvii kauaa enää sitä jännäillä onneksi..

Tellu: tsempit huomiselle! Mulle ei ole vielä siirtoja tehty, kun hypeririskin takia ei tuoresiirtoon päästy, mutta käsittääkseni ei yleensä ole kivulias eikä kestä kuin muutaman minuutin..

On: mä sain ensi viikon torstaiksi limiskontrolliajan, 10 päivää oon siihen mennessä popsinut progynovaa. Toivottavasti toimii kuten pitäis, jännää on taas..
 
Viimeksi muokattu:
Tähtitomulle osanotot suureen suruun! :´( Mä en kyllä tiedä alkiokuoren avauksesta mitään..:confused:

Hydra: Voisiko olla, että outo vuotoilu johtuisikin lääkkeistä? Ajattelin vain jossei vastaavaa ole sulla ollut! Onneksi pääset perjantaina ultraan niin näkee limakalvon tilanteen yms. yritä ottaa rauhallisesti, uskon että tilanne tasaantuu ja pääsette vielä siirtoon!

Skorppari:
Mun mielestä yleensä se on mennyt niin, että ovulaatioplussasta sitten kolme päivää niin siirretään 2 päiväinen alkio, mutta nyt hän puhui jotenkin niin, että jos on ke plussa niin pe otetaan sulamaan. En tiedä laskiko väärin, en saanut tänään soitetuksi vaikka saisin plussan ovistestiin. Muistin, että klinikka on auki klo 16 ja aattelin soittaa töiden jälkeen no oli mennyt jo kiinni kun klo 15 pääsin soittamaan, huomenna uusi yritys, oon vaan sellasessa työssä että soittaminen työaikaan on vähän haastavaa. Katsotaan nyt mitä huomenna sanovat päästäänkö siirtoon.

Tellu
: Mulla ei ainakaan siirrot ole sattuneet, hieman nipistäneet mutta vähemmän esim. kuin inssi jos sulle on tehty. Siirto on tosi nopeasti ohi. Tsempit huomiselle ja piinailuun!

).( Täällä tosiaan ovistesti tänään positiivineen (kp 13) ja huomenna yritän rimpauttaa klinikalle mahdollisesta siirrosta kuinka tässä kierrossa käy.
 
).( Limisultrassa käyty. Vuoto on vielä tänäänkin (kp 12) jatkunut. Siitä huolimatta limakalvo näytti rakenteeltaan hyvältä. Tosi ohut se tosin oli, vain reilu 5 mm. Viimeksi kp 14 se oli reilu 6 mm ja silloin se kelpasi lääkärille siirtoa ajatellen ja sain aloittaa Luget, kumma kyllä. Nyt sain lisäksi Estradot-laastarin, jota vaihdetaan kahdesti viikossa. Sen pitäisi auttaa limiksen kanssa. Nyt vaan pitää toivoa, että vuoto loppuu, koska muuten en pääse siirtoon.

Kysyin myös sitä, että mikä alkio siirretään seuraavaksi, mikäli siirtoon päästään. Lääkäri sanoi, että Taysissa on se periaate, että siirretään ensin nuoremmasta päästä, koska jos alkiot ei selviä, niin ehditään sulattamaan ja siirtämään vielä joku vanhemmista. Näin mulle sanottiin viimeksikin. Muuta syytä kai tähän käytäntöön ei ole, kuin halutaan vaan varmistaa, että joka kierrossa päästäisiin siirtoon, mikäli alkioiden kanssa on valinnanvaraa. Joten luultavasti siis sitä yhtä 3-päiväistä lähdetään sulattamaan ja jos ei selviä, niin sitten blastoja. Kuulemma vain 8 % alkioista ei selviä sulatuksesta ja on vaikea arvioida miten ne selviää jatkossa edellisten sulatusten perusteella. Joten olipa taas kiva kuulla kuuluvansa siihen vähemmistöön, jolla tämäkin homma menee pieleen. Meillä kun viimeksi toinen ei kestänyt sulatusta ja toinen selvisi vain osittain. Mutta täytyy olla tästä tyytyväinen, koska olisi niinkin voinut käydä, että mikään ei olisi selvinnyt.

Ensi keskiviikkona kp 17 uusi ultra. Siirto ei siis ole vielä ensi viikollakaan, mikäli sinne nyt päästään. Jos keskiviikkona näyttää hyvältä, niin epäilisin siirron olevan sitten maanantaina.

Niianin kuulumiset kiinnostais muakin. :)
 
Tähtitomu Voimia suuren surun keskelle! En osaa edes kuvitella suruasi :':)hug:
Minun alkioille on tehty avaus, kun ovat olleet liian kovakuorisia. Alkiot ovat olleet 3 pv ikäisiä. Avaus ei vahingoita alkiota mitenkään ja kun kuoressa on tämä "viilto" se pääsee paremmin sieltä tarraamaan kohtuun kiinni.

Täällä meneillään kolmas pistopäivä menupurilla. Tänään huomasin, että eilisestä pistoksesta on noussut kunnon kuhmu massuun.Sellainen puolikkaan kananmunan kokoinen "kukkula". Viimeksi minulle tuli procrenista peukalonpään kokoinen patti ja siitä sanottiin että ihan harmitonta. Osaako kukaan sanoa tästä mitään?kokemuksia??
 
Peukkuja hydralle seuraavaan ultraan. Toivottavasti pääsette siirtoon.

Kiitos kaikille, eiköhän tämä tästä kun on onneks tätä muutakin ajateltavaa. Tasapainottuu ajatukset vähän eikä pyöri tämän vauvatouhunkaan ympärillä kokoaikaa. joskaan nuo toiset ajatelmat ei mitään iloisia olekaan.
Kävin tänään hakemassa kyytiin sulatuksessa pari solua menettäneen kaverin mutta oli kuulemma kiinteytyä jo. kuorikin avattiin joten josko tässä ois kaikesta huolimatta mahiksia johonkin. Jäi kyllä kovasti ihmetyttämään tuo gonapeptylin myöhäinen pistos. Vasta kuudentena päivänä siirrosta :/
 
Hydra: tilannehan kuulostaa ihan hyvälle! Kyllä sen vuodon on loputtava jossain kohtaa ja kun limakalvokin vaikutti rakenteellisesti hyvälle ja ehtiihän se vielä kasvaa niin kyllä te siirtoon vielä pääsette!

Snipsu:
Pidetään peukut pystyssä että hedelmöittyvät ja jakautuvat hyvin, että pääsette siirtoon! Missä olette hoidossa kun sunnuntainakin siirtoja tehdään? :)

Tähtitomu: toivotaan että kyytiläinen tarttuisi tiukasti kiinni! Mäkin ajattelin kysyä tuota ganapeptyliä tähän kiertoon, meillä oli siitä jossain kohtaan puhetta että sitä voidaan jossain kohtaa kokeilla jossei plussaa ala kuulua.Eikös sen pistoksen ajankohta riipu alkion iästä?

).( Meillä päädyttiin sulattamaan kaikki loput kuusi alkiota ja ne jatkoviljellään ja jos siellä on siirrettävää niin maanantaina tai tiistaina siirtävät. Soitin klinikalle kyselleen vaaviemme kuulumisia ja kertoivat, että kaikki olivat selvinneet sulatuksesta, yksi ilmeisesti aika kehnosti, neljä oli hyviä tässä kohtaa ja yhden kohtalo jäi pikkasen epäselväksi. :) No toivon todella, että joku selviäisi maanantaihin asti ja päästäisiin siirtoon, tiistai sopisi ajankohdalta paremmin. :) Luget aloitan huomen iltana, kortisonia en halunnut aloittaa koska mennään sinne lämpöön vajaan parin viikon päästä ja kortisonihan ei kovin tykkää auringosta. Mä olen vuoden alusta asti käynyt psykiatrisella sairaanhoitajalla juttelemassa, kävin taas tänään ja hän sanoi että vaikutan pirteämmältä ja ihan kuin ahdistus olisi astunut sivuun. Tuntuukin erillaiselta, voi kun maanantai ei tuottaisi pettymystä. Tuntuu turhauttavalta aloittaa taas uusi kierros jos kaikki alkiot menevätkin roskiin pitkän viljelyn myötä. Tosin meille ilmeisesti valitaan eri tropit ensi ivf:n jos niikseen käy. Yritän olla miettimättä liikoja.

Hyvää viikonloppua!
 
Eek! Onko kenellekään kerrottu, mitä tehdä jos kohta jarrupiikin (procren) jälkeen raskaustesti näyttääkin positiivista? Lääkäri sanoi kyllä, ettei ehkäisyä tarvitse käyttää, mutta...

Sunnuntaiaamun paniikki meneillään. Taas kemiallinen? Vai kunnon tärppi? Lisääkö procren keskenmenon riskiä tai jotain muuta epäsuotuisaa, lääkeselosteessa kielletään raskaana käyttämästä? Jos kemiallinen, viivästyttääkö hoidon alkua?

Huomisaamuna kai joka tapauksessa soitettava klinikalle. Mutta onko kenellekään kerrottu, miten tällaisessa tilanteessa menetellään? Joku hormonikorvaushoito kehiin procrenin vaikutusta neutralisoimaan?
 
Hydra, mulla oli vuotoa ivf kierrossq. Vaikka oli niukkaa ei lääkäri taysissa suositellut siirtoa tuoresiirto jäi siis väliin. Sanoi että limakalvo ei ole silloin optimaalinen vastaanottaan, jos se vähänkin vuotaa. Mun vuodon syyksi epältiin endometrioosia.

Tähtitomulle halaus surun keskellä. Ikävä kyllä mullakaan ei ole tietoa alkionkuoren avauksesta.

Meidän toinen pas (7 soluinen) on tänään rv 20+0. Helppo raskaus ei ole ollut, mutta usko alkaa vahvistua jo että vauva taitaa tulla eikä enää uutta myöhäistä km:a. Kovasti tsemppiä teille kaikille
 

Yhteistyössä