Ivf hoitoja lapsettomille

Hoitavalta lääkäriltä saatu vähän selvennystä tähän omaan tilanteeseen (raskaustesti plussalle jarrupiikin pistämisen jälkeen). Näitä kuulemma sattuu silloin tällöin, eikä kannata huolehtia Procrenin mahdollisista haitoista raskaudelle. Hoitajakin naureskeli, että on aikamoinen saavutus tulla vahingossa raskaaksi hedelmöityshoitojen aikana. Sain lugesteronit tukihoidoksi.

Ihan hullu juttu, en osaa mieltää koko tärppiä ollenkaan, kun olin niin suuntautunut ivf-kiertoa varten. Mutta muistutukseksi muillekin: jos jarruvaiheessa vuotoa eikä menkkaoireita kuulu, kannattaa tehdä raskaustesti. Itse olin niin yksillä raiteilla ajatuksissani, etten heti älynnyt raskautta edes mahdolliseksi, ja kun testiplussaa epäuskoisena katselin, ensimmäinen ajatus oli vain "tämä sotkee hoitoaikataulun".

Cassis - joo, Procren on siinä mielessä kätevä, ettei tarvitse kuin kerran tuikata ja keho nukahtaa vaihdevuosimaiseen tilaaan 4 viikoksi. Helppoa!
***

"tämä sotkee hoitoaikataulun". --> aivan mahtavaa! Kyllä me ollaan jo sekasin kun raskaus sotkee hoidot. :LOL: :heart:
Ihanaa vointia sinne ja hulluna liimaa ja sukkia ja kaikkee!
 
Huhhuh. Limisultrassa käyty ja on vähän ristiriitainen olo :-/. Limakalvo oli hyvä 8mm, mutta oikeessa munasarjassa näkyi kirkaskaikuinen kysta. Lääkäri mietti ja konsultoi toistakin lääkäriä, että voidaanko edetä suunnitellusti. Itkuksihan se meni mulla siinä tuomiota odotellessa :(. No kuitenkin nyt päätyivät, että suunnintellusti jatketaan, eli tänään tai viim. huomenna pitäsisi saada siirtoaika ensi viikolle. Saas nähdä. Harmittaa hirmuisesti, kun aina on jotain ylimääräisiä stressitekijöitä. Joka tapauksessa olen tyytyväinen, että ainakin näillä näkymin päästään siirtoon ensi viikolla...
 
skorppari, hienoa, että pääset siirtoon ja vieläpä jo ensi viikolla. :) Mullahan on kanssa tuossa oikeassa munasarjassa kysta/mikälie rakkula, niin mullekin on sanottu, että se ei haittaisi. Inhottavaa kyllä, kun näitä ylimääräisiä stressitekijöitä ilmaantuu. Tää on muutenkin niin raskasta, että yhtään ylimääräisiä huolia ei kaipaisi. Toivottavasti tuo kysta ei haittaa mitään ja plussa tulee testiin. :)
 
skorppari, piti vielä kysäistä, että kuinka iso kysta oli ja mitä tuo kirkaskaikuinen tarkoittaa? Mun kysta siis näkyy aina vaan joka ultrassa ja on yleensä ollut 15-18 mm luokkaa. IVF-hoidon pistoksien yhteydessä se kasvoi noin 25 milliseksi. Se on kuulemma joku parovariaalinen kysta (tai jotain sinne päin), mitä lie sitten tarkoittaakaan. Viime PAS:sissa sitä luultiin folliksi ja silloin vihdoin lääkäri tajusi laittaa muistiin, että kysta löytyy, kun sitä on aina joka kerralla ihmetelty, että onko folli vai mikä.
 
Hydra mulla on kanssa joku "ylimääräinen" mollukka ollut aiemminkin, ja oli nytkin ja siitä en ole niin huolissani. Mutta tämä oli nyt uusi, jota ei ole aiemmin ollut niin se vähän huolestuttaa.. Mutta toivottavasti ei tosiaan haittaa mitään :).

Ilman tuota kystaa olisi ollut oikeen positiivinen käynti kun limis oli hyvä ja kuulin lisää "tilastoa" mun folleista ja alkioista. Mullahan punkteerattiin 34 follia, joissa oli 23 solua. 21 näistä oli kuulemma kypsiä ja 16 hedelmöittyi. 13 lähti jakaantumaan normaalisti ja pakastettiin. Ilmeisesti sulatetaan kahden erä, ja jos molemmat selviää niin toinen siirretään ja toista voidaan jatkoviljellä ja mahdollisesti pakastaa uudelleen, jos se selviää jatkoviljelystä :). Ja jos kumpikaan sulatetuista ei selviä niin ilmeisesti ehditään sulattaa toinen erä vielä samaan kiertoon, että siirtoon pääsy on todennäköistä (kunhan kystatyperys nyt pysyy aisoissa..)
 
skorppari, okei. Toivotaan, että tästäkään kystasta ei tarvisi olla huolissaan. Sulla oli kyllä hurja solusaalis! Ja vieläpä noin paljon pakkaseen! :) Se on hyvä, että alkioita on paljon pakkasessa, niin on varaa sitten sulatella niitä. Mullakin on se suunnitelma, että sulatetaan nyt se viimeinen yksi kolmipäiväinen ja jos ei selviä, niin on vielä kolme vanhempaa alkiota odottamassa (2xD5 ja D6), jotka voidaan sulattaa tarvittaessa.

Tellu, tsempit piinailuun! :)

Tähtitomu, ootko malttanut olla testaamatta? :)
 
Jee ensi tiistaina olis sitten alkionsiirtopäivä. Saadaankin hydra jännäillä ihan samaan tahtiin :). Oon kyllä tosiaan tosi onnellinen tuosta meidän saaliista, että on varaa sulatella, jos joku kuukahtaa. Toivotaan kuitekin, että molemmilla jo ekat sulatetut selviää eikä muita tarvis sulatella vasta kun sitten vaikka parin vuoden päästä ;).
 
  • Tykkää
Reactions: Hydrangea
skorppari, jes, mahtavaa! :) Mua kyllä vähän pelottaa, että joudutaan sulattaan enemmän kuin tuo yksi, kun viimeksi meillä sulatuksesta selviämisprosentti oli alle 50 %. Mutta jos se eka ei selviä, niin toivottavasti joku seuraavista ja pääsen viimeistään keskiviikkona siirtoon. Joka tapauksessa varmaan samaan tahtiin piinaillaan. :)
 
Hydra jatkuuko sulla zumenon edelleen? Mulle oli yllätys kun käskettiin jatkaa progynovaa samaan tapaan edelleen ja vielä siirron jälkeenkin ilmeisesti. Luulin, että olis pelkkä lutinus tukilääkkeenä siirron jälkeen. Lutinus käskettiin aloittaa vasta sunnuntaina, eikös sulla luget ala jo huomenna? Outoa, että tässäkin eroa eri paikoissa..
 
Mä täällä taustalla aina käyn vähän tiirailemassa ja kyselemässä, vaikka pääasiassa oon siirtynyt vaan tuolle kerhopuolelle kirjoittaan, mutta alkoi kiinnostaa Tähtitomu noi sun kokeet :D Seuraatko ensin siis miten Pregnyl viiva haalenee ja sitten kun se on kadonnut, alkaako tummua uudestaan raskaudesta...? :)
Itsellä myös tänään pp6 ja ke on veritesti ja ajattelin silloin aamulla ensin tehdä digin, että osaa varautua jo tulokseen, mutta on tää aika piinaa... Varsinkaan kun ei ole mitään sitä tunnetta, pienen pieni toivo kuitenkin elää... Mulla on ihan punktion ja alkionsiirron jäljiltä asti ollut kaiken maailman tuntemuksia tuolla alaosassa, enkä usko, että enteilevät hyvää... :|
 
juu siis viime piikittelyn jälkeen testailin pregnylin häipymisen 7,5 pävää pistämisestä ( Pregnyl 7.5 päivää - Aijaa.com )ja näky enää hyvin hailura viivalaseilla katsottuna näkyvä viiva :D Sitten se alkokin tummua mutta sitä iloa kesti muutaman päivän jäi kemialliseks.

Täällä on kans pp6 menossa, oikeestaan ainoo oire on ollu prin päivän mittaset menkkajomot, kolme päivää kestäny ajoittainen häpyluun jomottelu ja eilen lievä päänsäsrky tänään vähän enemmän.
Testineurootikkona en malttanu siis näppejä pitää erossa ja tänään tuli haamulainen..
 
Viimeksi muokattu:
Huih, eli siis nyt voisi jo mahdollisesti näkyä jotain, jos olis näkyäkseen...? Apua. Toivotaan, että sun haamulainen lähtisi vahvistumaan ja tällä kertaa iloa kestäisi pitkään :) Mulla oli tosiaan Ovitrelle ja siinä luki, että 10 päivää saattaa näkyä... Noh sekin on kyllä jo juuri täynnä.

Mutta tsemppiä tänne kaikille hoitoihin ja piinailuihin!
 
skorppari, estrogeenilääkityksen on jatkuttava, koska jos sen lopettaa, niin limakalvo alkaa hajota. Joten mullakin Zumenon jatkuu ja jatkuu testipäivään asti. Jos plussa, niin sitten jatkuu vielä siitäkin eteenpäin ekat raskausviikot. Aloitin tänään aamulla Luget (3x200 mg/vrk). Täällä on tapana, että jos sulatetaan 3-päiväinen, niin Luget alkaa 4 päivää aikasemmin.

Tähtitomu, toivottavasti toinen viiva alkaisi näkymään uudestaan ja vahvistuisi. :)
 
Mä testasin kanssa yhdessä inssikierrossa tuota Pregnylin (5000 iu) näkyvyyttä. 8 päivää sen pistämisestä herkkä Sofi One Step (10 iu) oli nega, mutta Pregcheckin liuskaan tuli haamu. Sen jälkeen pidin pari päivää testailuissa väliä ja sitten tuli pelkkää negaa. Joten noin 8 päivää pistämisestä se näkyy mulla. Aika samoin siis kuin Tähtitomullakin. :)

Snipsu, mun mielestä pp 0 on siirtopäivä. Meillä ei tehdä veritestiä ollenkaan, mutta pp 14 on kotitestipäivä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset kovasti vastauksista skorppari, cassis, Haikala ja Hydrangea. En tuntenut itseäni ollenkaan niin tyhmäksi polille soitellessani kun sain ensin lukea samanlaisia mielipiteitä asiasta mitä omanikin olivat :D

Apteekin kanssa tilanne on siis se, että lääkkeet on tilattava edeltävänä päivänä jos meinaa ne saada seuraavana päivänä puoleenpäivään mennessä. Eli siis koska se ultrapäivä on yhä silloin kp 10 ja minulla on lääkkeitä kp9 asti, niin oli sitten vielä kuitenkin tilattava varalta se Gonalin 450IU kynä ja pari annosta Cetrotidea, jotta pistely voi jatkua vielä kp 10 eteenpäinkin jos ultrassa sitten siltä näyttää. Itse olen kyllä valmis lyömään vetoa että kp10 olen jo räjähtämispisteessä jos soluja ylipäätään saadaan kasvamaan että gonalia tuskin tarvitaan. Mutta pakkohan se oli nyt varuiksi ottaa, ultra on aamulla ja kahdeltatoista pitäisi jo pistää ja ihan ei siinä välissä kerkeä tampereelta hakemaan puuttuvia lääkkeitä :D Täältäpäin en siis apteekkia löytänyt, jossa näitä hyllyssä olisi suoraan ja tätä mieltä oli myös oman apteekkini farmaseutti, ettei täältä apteekeista löydy.

Tässä tuntuu vaan tulevan todella iso mutka matkaan, minullahan kun on siis aivan järkyttävä kammo itseni pistämiseen liittyen. Gonalin olen pistänyt itkua vääntäen ja tänään sitten jo melkein pyörryin pistoksen jälkeen joten on todella iso ongelma, miten tuo huomenna aloitettava Cetrotide paljon isommalla neulalla nahkani alle saadaan. On huomenna soitettava polille (taas...) ja kysyttävä neuvoa; kaatuuko tämä nyt siihen, jos en yksinkertaisesti pysty huomenna Cetrotidea pistämään vai voitaisiinko se laittaa polilla tai omassa tk.ssa. Mies lupautui äärimmäisessä hädässä yrittämään mutta silloinkin minut pitää varmaan sitoa kiinni etten karkaa ennen pistosta, hän kun ei koskaan ole pistänyt ja kammoaa itsekin neuloja. Mutta pakko tässä on uskoa, että joku ratkaisu asiaan löytyy.

Käyn seurailemassa tätä ketjua taustalla, mutta tuntuu aina siltä, että kun alan kirjoittaa jotain, niin puran vaan omaa napaa enkä saa ollenkaan kirjoitettua muille mitään vaikka tarkoitus ensin onkin kommentoida muiden kirjoituksia. Aloitin siksi siis blogin, jossa käyn läpi hoitoa ja sen herättämiä tuntemuksia ja ajatuksia. Jos jotakuta kiinnostaa, niin se löytyy

Se yksi ja ainoa: IVF(.lläkö?) | 4 tuloksettoman inseminaation jälkeen ajatuksia ensimmäisestä (ja todennäköisesti myös viimeisestä) IVF-hoidosta.

Itseäni on lohduttanut ja helpottanutkin lukea lapsettomuushoitoihin liittyviä blogeista niitä samoja ajatuksia mitä itsellä monesti on, mutta yhtään piikkikammoisen IVF-hoitolaisen blogia en ole löytänyt, joten ajattelin kirjoittaa oman. Jos siitä omasta kammosta olisi edes jotain hyötyä, eli vertaistukea jollekulle samojen asioiden kanssa painivalle.

Hitto. Onko muuten niin, että nuo tartuntatautilabrat (HIV/HEPAT) on voimassa 12kk niinkuin olen jostain ollut lukevinani? Näyttää tuossa hoitosuunnitelmassa vaan komeilevan että meillä edelliset on otettu 11/12. (edit; 1,5v ovat kuulemma voimassa)
 
Viimeksi muokattu:
annalii Ymmärrän sun kammon, mäkään en ite pistä muuta ku noi kynämalliset voi laittaa. Se kynämalliki pelotti..vaikka eihän se nyt oikeesti ku pikkusen vaan pistää. Mut sä kyl pystyt siihen cetrotideen jos on pakko! Noudatat vaan rauhallisesti ohjeita ja mielessäsi hoet koko ajan, että minkä asian puolesta sä sen teet! Se on ainaki auttanu mua! Ja pahin hetkihän siinä on se kun pitää se nahka lävistää mut sä pystyt siihen!

Huomenna taas kontrolli uä..viimeksi oli n. 11 rakkulaa..perjantaille alustavasti oli suunnitteilla keräys..saas nähdä kuinka käy:p Jospa noi aikataulut huomenna selviäis niin pääsis siitä jännityksestä ja vois töissäkin jo varoittaa poissa olosta.
Onko muita samassa aikataulussa :wave:?
 
Kiitos tsemppauksesta Haikala:flower: Mitäs ultrassa selvisi?

Olen juurikin tsempannut itseni tähän asti sillä, miksi noita piikkejä on pistettävä, mutta valitettavasti vaan se tekee niin pahaa, että pyörtyminen on todella lähellä. Tästä syystä nyt sitten käyn tk.ssa pistettävänä tämän viikon. Pyörtyminen oli lähellä tänäänkin, vaikka makasin silmät ummessa piston ajan, mutta silloin kun minun on ns. oltava vaan pistämisen kohteena, saan kyllä paniikin kestämään siedettävissä rajoissa kun minun ei tarvitse keskittyä muuhun kuin hengittämiseen ja rauhoittumiseen. Jos ja kun pregnyl tarvitsee pistää viikonloppuna, uskon kyllä siitä selviytyväni kun se on sitten viimoinen piikki. Muuten yritän varata jollekin yksityiselle lääkäriasemalle piikitysajat jos esim. Cetrotidea tarvitsee vielä viikonloppuna pistää.

Cetrotide olikin sitten astetta vinkeämpi lääke, tk.sta autolle kävellessäni pistoskohdan puolella alkoi aivan armoton kutina, ja kotona huomasin, että pistoskohdan "alle" oli ilmestynyt kuumottava miltei kananmunanpuolikkaan kokoinen turvotuspatti. Hillitöntä kutinaa kesti hieman yli tunnin ajan. Saas nähdä, kutisenko huomisenkin pistoksen jälkeen taas, vai oliko tuo vaan reaktio ensimmäiseen annokseen.
 
Hydra tsemppiä, toivottavasti kaikki menee hyvin ja saat pikkuisen kyytiin tänään! :)

Peukut pystyssä tellu, että paha olo johtuisi siitä parhaasta syystä.. :)

Mites tähtitomu, onko viiva vahvistunut?

annalii hienoa, että pistäminen onnistuu tk:ssa! Tsemppiä!

On: Mulle ilmoitettiin, että alkionsiirtoon päästään iltapäivällä :). Hui kun jännittää saada vihdoin ensimmäinen kyytiläinen..
 
En pääse tänään siirtoon. :( Äsken soitettiin, että oli sulatettu se 3-päiväinen, mutta se on sen verran hitaan oloinen, että haluavat viljellä sitä huomiseen. Nyt on ajatukset ihan sekaisin. En osannut odottaa tällaista. Ajattelin, että se on joko tai. Selviää tai ei. Eikä jotain siltä väliltä. Kysyin, että sulattavatko sitten lisää alkioita, kun puhetta oli, että jos 3-päiväinen ei selviä, niin sulatetaan joku vanhemmista, että pääsisin kuitenkin suht varmasti tässä kierrossa siirtoon. Hoitaja sanoi, että siitä ei kai ollut puhetta. Joten nyt vaan kai pitää toivoa, että tuo alkio jatkaa jakautumista ja pääsen siirtoon. Alkais jo olla ihan tarpeeks jännitysmomenttia yhteen kiertoon, kun oli vielä noi alkukierron vuodot! Mutta tätä tää aina on meidän kohdalla... :headwall:

skorppari, onnea siirtoon! :)
 

Yhteistyössä