IVF-hoitoja syksyllä/talvella aloittelevat

Aurinkoista lauantaita kaikille! Olen nyt pari viikkoa lueskellu eri foorumeiden keskusteluja ja jotenkin tänne halusin tulla mukaan :)
Minulla on taustalla paha endometrioosi ja ikää 37. Minulta on poistettu sen takia mm. toinen munasarja ja molemmat munanjohtimet.
Vuosi sitten laitettiin paperit vetämään ivf-hoitoihin julkiselle puolelle. Keväällä oli ensimmäinen käynti, mutta tänne syksyyn venähti ennenkuin päästiin tositoimiin ns. lyhyellä hoidolla.
17.8. aloin pistämään Gonal-F:ää ja sitten Cetrotidea. Ensi yönä pitäisi pistää sitten Pregnyl ja maanantaina olisi ensimmäinen punkteeraus. Arvatkaa vaan jännittääkö?!
Kivuttomasti on pistokset sujuneet. Pelkäsin ensin että pyörryn kun neula lähestyy vatsaa, mutta ei. Jopa hyttysen pisto tuntuu enemmän :)
Muutenkin olotila ollut yllättävän seesteinen. Iltapäivä pahoinvointia hiukan joka onneksi on mennyt aina suht nopeasti ohi.

Nyt tosiaan ajattelin tulla jännittämään teidän kanssa :)
 
Ööpö Tottakai sä voit olla täällä! Eihän tää ketju oo (jos oikein viilataan pilkkua... :) ) ensimmäistä kertaa IVF-hoitoja aloittavat vaan IVF-hoitoja syksyllä/talvella aloittelevat. Joten mun mielestä sulla on 100% osallistumisoikeus. :heart:

Nirppanen Sama homma täällä ton Vickanin jutun kanssa. Niin hullua kun se onkin, olin ennen sen kanssa samassa pisteessä (=lapseton), mutta nyt sen vauvamasu näkyy jo. :$ Tiedän järjellä, että se on oikeasti tosi onnellista, et lapsettomat vihdoin raskautuu ja lapsettomuudesta kärsineiden raskausuutiset ei oo niin pahoja kuin heti tärppäs/yritettiin ainakin kolme kuukautta- porukoiden.
 
neulatyynylle tervetuloa, lisäsin sut listaan :)
Mennäänkin aika samaan tahtiin, mä olen pari päivää edellä. Samat lääkkeetkin oli käytössä. Saankin susta hyvän piinailukaverin :D

Ninnu,
jos (KUN) kaikki menee hyvin, niin mikä ois LA? :heart:

Ööpö,
ehdottomasti saat olla täällä, ainakin minun puolestani. Ehkä on hyväkin, että on yksi konkari mukana ;)

---

Kammottavasta punktiosta huolimatta toipuminen on mennyt todella hyvin. En klinikalta lähdettyäni ole tarvinnut yhtäkään särkylääkettä. Olo on aikalailla normaali jo, eilen vielä munasarjat vähän aristivat jos liikuskelin enemmän (oltiin ystäväpariskunnan häissä yötä myöten). Lämpöä mulla oli eilen aamusella hitusen (37.2), joten keho vissiin kävi vähän kierroksilla parannellessaan. En olisi uskonut, että tämä kävi näin helposti. Kävisin kaiken läpi uudestaan, kivuista huolimatta, koska tämä taitaa olla ainoa tapa jolla me voidaan saada se kauan odotettu lapsi.
 
Hei!

Tervetuloa neulatyyny:wave:

Rowan: luulin, että mulle tulis pahempiakin sivuoireita Procrenista, mutta vähällä olen päässyt. Pistoskohta ärtyi; punoitusta ja lievää kipua (pistäminen onnistui hyvin, nuo tuli sitten hetkenpäästä) mutta menivät sen päivän aikana ohi.
Kuumia aaltoja on ollut ja hikoilua, janottanut on enemmän ja vessassa on saanu ravata : /
Oon mä ehkä välillä ollu vähän ärtsy ja kiukkunen, mutta sitä nyt sattuu ihan muutenkin :D Menkat mulle tuli 8 päivää pistoksesta.

Ööpö tottakai täällä saa kaikki olla :heart:

Pitää mennä taas lepäilemään, flunssa on saanut minusta otteen : /
 
Ninnu onnea :heart:

Amalia Armas Meillä on sama tilanne eli mieheltä puuttuu siittiöt. Tosin niitä ei ole pakkasessakaan ja me päädyttiin luovutettuihin siittiöihin eli niitä sulatettiin aina 4 inssiin asti, josta viimeinen toi kauan kaivatun plussan. Se vaan oli kohdunulkoinen raskaus ja nyt sitten ensimmäinen IVF hoito edessä, nyt kp26 eli uusi kierto alkaa parin päivän sisällä ja siihen tehdään IVF. Mutta ihan hyvin teilläkin voi olla inssi edessä, riippuu varmaan siittiöiden määrästä pakkasessa. Käsittääkseni inssiin kuluu enemmän siittiöitä kuin mitä IVF hoitoon.

Ulriikka Meille suunniteltiin 1. IVF heti seuraavaan kiertoon inssistä, koska itse halusin niin. Taukoa suositellaan jos itse kokeee sitä tarvitsevan mutta mitään esteelle IVF:lle ei ole heti seuraavaan kiertoon. Kun makoilin inssin jälkeen pedillä niin siinä käytiin odotellessa IVF hoito läpi samalla kerralla. No, mulla tuli tämä 4 kuukauden tauko kohdunulkoisesta mutta nyt mennään taas :)
 
Jag78 Oliko teillä kaikki sulatetut siittiöt samalta luovuttajalta ja samasta "lastista"? Olen ihan epätietoinen, että voiko tuosta yhdestä talletuksesta tehdä useampia sulatuksia. Olen ollut siinä uskossa, että ei voi.
Toivon todellakin, ettei meillä inssien kanssa aleta "tuhrailemaan". Tuota luomuykköstä tehtiin aikoinaan yli kaksi vuotta ja oli koko tuona aikana ainoa plussa. En siis ole helposti raskautuvaa tyyppiä. Uskon myös, että ovulaation kanssa on ongelmia, koska kierrot ovat jatkuvasti hyvin lyhyet, enkä ole huomannut ovista lähes vuoteen.
 
Amalia Armas On samalta luvuttajalta, sanoivat että tältä luovuttajalta on varattu meille 11 hoitokertaan siittiöitä mutta en kysynyt montako "lastia". Nämä luvutetut menee niin että yksi ja sama luovuttaja/pariskunta eli jos jää siittiöeriä onnistuneen hoidon jälkeen me voidaan halutessamme varata ne mikäli halutaan joskus yrittää sisarta. Eli jos on luovutetut siittiöt ja niiden avulla onnistuu useampi raskaus niin sisaruksetkin on saaneet alkunsa samoilla sukusoluilla. Meille riittää se yksikin lapsi, toki iso perhe on ollut haaveissa mutta nyt toivotaan edes sitä yhtä.

Toivottavasti teillä mennään suoraan IVF hoitoon sitten, meillä kuunneltiin kyllä meidän toiveita ja kuvittelimme että insseillä onnistuttaisiin vaan ei niin käynyt.
 
neulatyyny, tervetuloa! :wave: Ihana nimimerkki sinulla! :) Aika hyvin varmaan kuvaa meitä kaikkia hoitolaisia tietyssä vaiheessa. :D

Ööpö, toistan tässä sitä samaa kuin muutkin, eli tottakai saat olla täällä! :) Ehkäpä ihan hyväkin, että on joku kokeneempi, joka voi sitten neuvoa meitä newbieitä. ;)

kerällä, iso kiitos, kun kerroit Procren-kokemuksistasi! :) Vaikka niinhän se taitaa olla, että ei pitäisi liikaa miettiä toisten oireita ja kokemuksia, kun omalla kohdalla voi olla ihan toisin. Mutta ihan hyvä tietää silti. Eniten oikeestaan minua mietityttää nuo psyykkiset sivuoireet, kun ne vaikuttavat sitten pahimmillaan läheisiinkin. Mutta pitää yrittää olla pelkäämättä etukäteen, eihän ne asiat sillä miksikään muutu. ;)
 
Kieltämättä nimimerkkiä miettiessä katselin vattaa ja siitä se sitten tuli..neulatyyny :)

Tänään on ollut vähän huono olo pitkin päivää. En tiedä johtuuko Pregnylistä vai huomisen OPU:n jännityksestä. Saas nähdä kuinka ensi yönä nukuttaa. Aamulla suunta tyksiin...
 
Heips,

Ensiksi: Onnea Ninnu77, ihana kuulla että ekasta IVF kerrasta tärppäs. Saatiin sitten tähänkin pinoon eka plussa..Wau!

Mulla oli perjantaina ns.0 ultra ja silloin pistettiin se elonva piikki. Huomenna on sitten seuraava ultra ja rupean pistämään sitä orgalutran lääkettä. Katotaan mitä tuo elonva on saanut aikaan. Tänään on alkanu alavatsassa olla menkkojen oloista juilintaa ja alaselkä siinä samassa kipeytynyt.
Oon eläny siinä uskossa että ens maanantaina 5.9 olis punktio, mut lääkäri vähän puheli et jos kaikki on tapahtuu liiankin nopeesti niin punktio voi olla edessä jo perjantaina.
Oon alkanu jännittää jo nyt sitä punktioo kun kaikki sitä niin kivuliaaksi "kehuvat"...no eihän sitä tiiä ennen kun sen on kokenu ite=)


Tervetuloa kaikille uusille!
Mutta nyt täytyy lähtee nukkumaan että jaksan herätä aikasin.
 
Oon alkanu jännittää jo nyt sitä punktioo kun kaikki sitä niin kivuliaaksi "kehuvat"...no eihän sitä tiiä ennen kun sen on kokenu ite=)
Älä ainakaan mun kokemusta säikähdä. Ei nimittäin tainnut olla kovin tavallista, että se oli noin kivulias, koska hoitsutkin oli vähän huolestuneen näköisiä ja kävivät katsomassa mua tosi tiheästi vielä siellä lepohuoneessakin.

Mua ennen punktiossa ollut käveli ihan itse ilman tukea sieltä toimenpidehuoneesta enkä kuullut se marisevan ollenkaan missään vaiheessa. Punktio voi siis olla ilmeisesti ihan helppokin :) Suosittelen siis lähtemään matkaan ihan avoimin mielin, koska jos meidän klinikan hoitsun mukaan suurimman osan mielestä se kanyylin laitto on koko hommassa kamalin osa, niin eihän se punktio ole silloin voinut kovin kipeää tehdä.

---

ON: Tää tyttö lähteekin hakemaan nyt kyytiläistä klinikalta. Eivät ole soittaneet labrasta, joten kyllä siellä ainakin yksi alkio on siirtokelpoinen :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hoitolaiset:

83yrittäjä
..... 1.IVF .......... lokakuu?
amor ........... 1.IVF .......... syys/lokakuu
Dreamer74
...... 1.IVF .......... syyskuu?
Euphonia
....... 1.IVF .......... syyskuu
Felinae ........ 1.IVF ...........syys/lokakuu
Hilda80
........ 1.IVF .......... ?
jadekivi
....... 1.IVF/ICSI ..... elo/syyskuu
Jag78 .......... 1.IVF .......... syyskuu
Katjuska-81 .... 1.IVF .......... syyskuu
kerällä81 ...... 1.ICSI ......... elo/syyskuu
lumileopardi ... 1.IVF .......... loka/marraskuu
Mangu76 ........ 1.IVF? ......... elo/syyskuu
MiiJane ........ 1.ICSI ......... lokakuu?
neulatyyny...... 1.IVF .......... elo/syyskuu
Ninnu77
........ 1.ICSI ......... heinä/elokuu
Nirppanen ...... 1.IVF .......... ?
Nonna76
........ 1.IVF .......... syyskuu
Rowan79
........ 1.IVF .......... syys/lokakuu
Susirouva ...... 1.IVF 1. PAS ... lokakuu?
Tuuli 1976
..... 1.IVF .......... elokuu
Ööpö
........... 2.IVF .......... elo/syyskuu


Testipäivät:

jadekivi ....... 1.IVF/ICSI ..... 12.9.
neulatyyny...... 1.IVF .......... 14.9. (?)
Mangu76 ........ 1.IVF? ......... 15.9.



Plussat:

Ninnu77 ........ 1.ICSI ......... LA 2.5.2012

:heart:


---


8-soluinen IVF-tyyppi tarttui mukaan. Kaksi ICSI-alkiota oli kuollut viikonlopun aikana, joten pakkaseen saatiin siis 3 alkiota. Kaksi 8-soluista ja yksi 7-soluinen.

Lääkäri vaikutti tosi tyytyväiseltä, joten kai tuo nyt sit oli ihan hyvä saldo =)
 
Viimeksi muokattu:
Vautsi Jadekivi. Hienosti etenee teillä. Tänään oli meillä toinen ultra. Matto vedettiin alta kun saimme tietää, että ei yhden yhtään rakkaulaa. Pienet oli kuihtuneet pois, mitä oli ekassa ultrassa nähty. Itkun ja kyynelten jälkeen sitten vähän lohtuakin. Aloitamme seuraavasta kierrosta toisilla lääkkeillä ja annoksilla. Fostimon 450 yksikkö per ilta. .....Puhuimme myös mahdollisesta luovutetuilla munasoluilla hedelmöityksestä, mutta ei siitä vielä sen enempää. Näin siis meillä. Halauksia kaikille <3
 
Täällä onkin ristiriitaisia tunnelmia. Mikä kyllä kuvaa hyvin tätä meidän kaikkien elämää....: / Välillä olemme iloisia ja toiveikkaita kuten tällä hetkellä Jadekivi ja sitten joskus olemme kaikki yhtä surullisia kuin Aliaana nyt. Onnittelen tässä nyt toista :flower: ja annan voimahalauksen :hug: toiselle.
 
Onnea Ninnu!
Itte täällä taustailen, ku en osaa sanoa mihinkään juuta enkä jaata. Huomenna lähtis miehen sperma analyysiin ja itte odottelen menkkoja alkavaksi, jotta päästään kiertoa kartottelemaan.

Jotenkin tämä odottaminen on puuduttavaa, vaikka hoitojen suhteen ollaan ihan alkutekijöissä. Ja tuntuu ettei olis vara valittaakaan.

Mitenkäs teillä, jos teillä on alkioita pakkasessa ettekä enää niitä tarvi, mitä niille tapahtuu? Itte mietin, että jos niitä vois luovuttaa eteenpäin?
 
^ Ymmärtääkseni ne itselle tarpeettomat alkiot voi joko lahjoittaa eteenpäin tai antaa klinikalle tutkimuskäyttöön. Mä ainakin ehdottomasti tahtoisin lahjoittaa "ylimääräiset" alkiot niitä kipeästi tarvitseville, ja luulen mieheni olevan samoilla linjoilla. Lahjottaisimme solujammekin oikein mielellämme, mutta lapsettomuustaustan vuoksi se ei taida olla mahdollista : /

Nyt on vaan ensin katsottava tää tie loppuun. Jos saamme lapsen petrimaljan kautta, niin varmaan yritetään vielä toistakin. Molemmat haaveilemme kaksilapsisesta perheestä, joten vasta sen saavutettuamme voisimme miettiä alkioiden lahjoitusta.

---

Aliaana,
onpa ikävä kuulla, ettei lääkkeille ole ollut mitään vastetta :hug: Toivottavasti lahjasoluihin ei tarvitsisi kuitenkaan turvautua, se kun on aivan pirun kallista lystiä. Ihan riittävän tyyristä tää p*ska on jo muutenkin.
 
Hellurei!

Ihan pikasesti omaa napaa päivittämään, ei kovinkaan kiva lääkärikäynti ollu...
Nyt se endo oli sit levinny kohtuunki,tohtori mietti josko tekis puhdistavan leikkauksen ennen tätä hoitoa mut tuli siihen tulokseen että tämä katotaan vielä ja jos (kun) ei onnistu niin sit leikkuriin ja munasarja lähtee myös. Vittu kun vituttaa.
Torstaina alotan sit pistelee puregonii, toivottavasti tulis ees niitä munasoluja enempi kun se viimekertanen 8 joista se yksi ainokainen oli loppupelissä kunnollinen!
Parempaa päivää teille toisille!
 
Onnea Ninnulle!:flower:
ja heti perään valtavasti jaksamista kaikille huonoja uutisia saaneille tai muutoin murheen murtamille, ainakin Ööpölle ja Aliaanalle. :hug:
Ja valtavat tsempitykset piinailuun jadekivi.:rolleyes:

Sadelkoon plussia tähän ketjuun kuin syksyn sieniä!!!!

Itselle ei kuuluu ihmeempiä paitsi ikuista odottamista, että pääsisi aloittamaan hoidot. Katseltiin miehen kanssa suomenkielinen IVF-video, joka on netissä, sen päätyttyä mies kysyi, "ollaanko me tosiaan valmiita tohon rumbaan?" ja totesi vielä: "kyllähän se sulla tulee ottaan kovemmille kuin mulla"...niinpä!!!:p Sillekin tais jotenkin konkretisoitua, mitä kaikkea on luvassa pistoksineen ja punktioineen.
 
Hei!
Olen aivan ekakertalainen (myös täällä foorumeilla.)
Ikää jo tosin on 37 vuotta :p

Meillä lapsettomuutta takana nyt 7 vuotta. Lapsettomuutta hoidettu erinäisin toimenpitein n.6 vuotta.
Takana paha endometrioosi, kystien poistoleikkaus, miehellä siittiöiden totaalinen tuhoutuminen (sairaus), lääkehoidot..... (Terolut, Clomit.liki 2,5 vuotta, Thyroxin, Femat...)
Nyt vihdoin saatiin aika polille, asiaa eteenpäin ja eka Progren pistos edessä parin viikon päästä.
Tarkoitus olisi koittaa IVF-hoitoa lokakuun alkuun.
Kaikki on nyt vähän uutta ja jopa termit ja lyhenteet tuntuvat olevan täyttä hepreaa ;)
Ihan hirveellä jännityksellä odotan vähän kaikkea....
Tulen mieluusti mukaan tähän sakkiin.
 
Felinae, samoilla tulilla mennään. Jännityksellä odotellaan, termit ja lyhenteet on tosiaanki täyttä hebreaa.
Oma endoni on paha ja aggressiivinen. Ikää mulla on 36v. Leikkauksia takana reippaasti keskivertoa enemmän.
Luulisin, että IVF tulis meilleki? Tiiä sitten.
Mies kävi antaan näytteen tänään. Vastausta odotelessa.
 
jadekivi, onnea kyytiläisestä! :heart: Nyt vain malttia piinapäiviin ja lykkyä matkaan. Peukkuja pidetään! :)

Aliaanalle iso :hug: Kunpa nyt uusi lääke tehoaisi! Voimia teille.

lumileopardi kuvasit kyllä hyvin tätä vuoristorataa, jota tahattomaksi lapsettomuudeksikin kutsutaan. Ylä- ja alamäkiä riittää ja niiden välissä pitäisi vain jotenkin yrittää luovia.

Ööpöllekin lohtuhali! :hug: On se vaan niin kumma, kun pitää lyötyä lyödä vielä lisää. Nyt kuitenkin täysi tsemppi päälle ja uskotaan ja toivotaan, että kuitenkin saisitte hyviä munasoluja ja tärpin.

Hilda, meillä miehelle konkretisoitui koko homma IVF-keskustelussa, jossa hoitaja sanoin ja kuvin kävi läpi koko systeemin. Mies on huolissaan miun jaksamisesta ja lääkkeiden mahdollisista sivuvaikutuksista. Odottelua täälläkin...

Felinae tervetuloa! Teillä onkin jo pitkä matka takana, hienoa kun nyt pääsette vihdoin eteenpäin. Tsemppiä matkaan! Useimmille meistä tässä ketjussa alkava hoito on ensimmäinen IVF tai ICSI, joten uutta tämä on siis melkein kaikille meille. Täällä onkin hyvä jakaa tuntemuksia ja ajatuksia toinen toistamme tukien. :) Ja aina oppii jotain uutta!

Give, toivottavasti saatte hyvä uutisia!

ON: Eilen kävin ostamassa Procrenin, ja kyllä tuli yhdelle piikille hintaa. Vasta ensi ma pitää pistää, mutta ajattelin jo valmiiksi käydä, niin onpahan sitten varmasti hommattu. Aika jännä, että näissä lapsettomuushoidoissa käytetään syöpälääkkeitä, niinkuin tuo Procren ja Femar.
 
Oon jonkun aikaa lukenu nyt näitä lapsettomuusketjuja ja vaikka aattelin, etten koskaan itse kirjoita näille, niin kovasti se mieli muuttuu, kun hoitojen sujumista jännäillään.
Oon 35-vuotias, primaaristi lapseton tapaus. Taustalla miehen kanssa enemmän tai vähemmän aktiivista yritystä reilu 3 vuotta ja julkisella puolella tehtyjen tutkimusten jälkeen siirryttiin suosiolla yksityiselle. Miehessä ei mitään vikaa, mutta mulla keskivaikea endo + kaksiosainen kohtu.
Meille annettiin ymmärtää, että ainut järkevä vaihtoehto on IVF.
Elokuun puolella aloitettiin sitten lyhyen kaavan mukaan pistelyt ja punktio oli ma 29.8. Soitin eilen klinikalle, ja sanoivat, että 26 munasolusta 18 on hedelmöittynyt! Nyt pitää vaan sitten jännätä huomiseen siirtopäivään asti, onko niistä mihinkään...ilmeisesti munasolujen suuri määrä voi viitata huonompaan laatuun...onko kellään kokemuksia tästä?
Mieleen jäi tätä ketjua pikaisesti lukiessani erityisesti lumileopardin kommentti siitä, miten lastenjuhlissa tuntee itsensä siksi oudoksi hiippariksi, jonka kanssa kenelläkään ei ole mitään yhteistä. Jaan niin ton tunteen!
Varsinkin miehen puoleisesta kaveripiiristä lähes kaikki ovat lisääntyneet urakalla, mutta ihme kyllä me ollaan säästytty turhanpäiväisiltä kyselyiltä...toki ainahan kuulee näitä "kyllä tekin ymmärrätte, sitten kun käytte näitä lapsia hankkimaan" -kommentteja.
Hohhoijaa... Joka tapauksessa, uskon, että vain samassa tilanteessa olevat voivat ymmärtää kaiken sen, mitä näihin hoitoihin liittyy.
Pitää tästä töihin lähteä, vaikka huominen jänskättää niin, ettei pysty mihinkään keskittymään =)
 
Hei!
Ihan ensiksi voimia Ööpölle ja aliaanalle! *halit*

Muistan omat fiilikset kun jouduin endon takia leikkaukseen. Minulle tehtiin ns. radikaalileikkaus, vatsa auki. Ennen leikkausta piti valmistautua siihen, että kaikki viedään. Viiden tunnin ajan kaksi kirurgia kävi sisuksia läpi ja onneksi kohtu ja toinen munasarja saatiin pelastettua. Endometrioosi on siis aikamoinen kirosana minullekin.
Tällä haluan sanoa sen, että vaikka välillä uidaan todella syvissä vesissä niin ei pidä menettää toivoa!

Sitten vähän tuoreempia kuulumisia. Maanantaina minullakin oli punktio. Toimenpide meni hyvin. Eihän se mikään mukava tilanne sinänsä ole, mutta ei sitä kannata pelätä turhaan etukäteen. Kahdeksan munasolua saatiin kerättyä joista viisi sinnitteli jatkoon.

Tänään, vihdoin, saatiin kyytiläinen mukaan :) Oli jotenkin utopistinen tunne kun lääkäri sanoi, että tuossa se alkio nyt sitten on :) Iltapäivä ollut minulla yhtä hymyä!!!
Neljä saatiin pakkaseen asti. Tosin ne olivat sen verran heikompia, että ne piti pakastaa yhdessä.

Nyt siis jännittävät ajat edessä!
 
Terkut täältä peiton alta. Halaukset ja tsempit todellakin tuntuu hyvältä,kiitos :heart:
Mä sairastuin flunssaan ja viheliäiseen virtsatie infektioon hetimiten huonojen uutisten jälkeen. On ollut aikaa miettiä asioita. Ei ole vielä syytä vaipua epätivoon,tämä vasta meidän eka yritys.
Neulatyyny,sylin täydeltä tsemppiä nyt ja onnea kyytiläisestä :heart:
 

Yhteistyössä