Jännitysniska...

Mammax3: Sama stressaa muakin, jokaisella on takuuvarma konsti miten vaivan saa hoidettua!! Ja vielä mistään en ole saanut sitä ratkaisevaa apua.... välillä on toiveet korkealla ja sit taas putoaa alas, kun ei siitäkään saanut toivomaansa apua.
Onko nyt vain niin, että pitää oppia elämään näiden vaivojen kanssa, jospa se vasta sitten helpottaa, kun ei tätä kokoajan murehdi???

Mut kerroppas Nala kaikki mitä tästä vaivasta tiedät, tai onko jotain mitä meidän olisi hyvä tietää!
 
Hellou =)!

Mammax3: Se tyyny onkin ihan super hyvä :D !!!(kirjotinkin siitä jo aamulla, mut mulla pätkii ja takkuaa tää palsta -tai sitte se oon minä- mut se hävis se teksti... mur)
Hyvin tukee niskaa... eikä tarvinnu säädellä... ja se mun viritysversioni jouti mäjelle -lopultakin. No... vastahan sillä oon 2 yötä nukkunu (jotten nyt liikaa kehu)... mut oikein hyvältä vaikuttaa! Suurkiitos vinkistä :hug: !!!
 
Paras tyyny on juuri se tyyny minkä parhaaksi kokee. Eli todellakin yksilöllistä. Itse kun harrastan vaellusta tuntureilla niin olen parhaimmat unet saanut vaellustyynylläni. Ensin rankka reissu 20 kg selässä ja sitten ohuen makuualustan päällä nukkuessa teltassa aivan pienen tyynyn kanssa. Aivan uskomatonta minulle! Nukun myös yöjunassa tämän vaellustyynyni kanssa. Mutta tosi yksilöllistä, kukaan voi sanoa mikä tyyny paras. Siihen vaikuttaa niin monet asiat...esim rakenteelliset.
 
Jep niin totta =) ... on tullu kokeiltua useempi tyyny munkin -ja tuhlattua niihin "tuhottomasti" rahaa -eikä oo käyny (tuola ne kaapissa nyt majailee käyttämättöminä). Tää oli eka joka tuntu nyt heti hyvältä -ei korota, ei paina, eikä oo liian littee tai pakene pään alta ...toivottavasti ei myöskään litisty kovin pian =)! Ihan tuuripeliähän se on... mut sapettaa maksaa huonosta =/ .
...vois tehä vaeltelu hyvää mullekkin -kuulostaa ihanalta =)!!! ... mutta tää on niin tätä... lapset on viä pienet eikä meil o ikinään ketään hevosia hoitaan =)!
 
ikuinen riesa: haluaisin kysyä sinulta tuosta huimauksesta, että millasta se on?Omanikin helpottuu kävellessä/liikeellä, niin alko vaan kiinnostaa..

onko kukaan teistä käynny tietokonetomografiassa?kokemuksia? :)
 
On tullut niin paljon juttua viime kerran jälkeen että jätän suosiolla kommentoimatta kaikkea mitä mieli tekee.

Triptylistä sen verran ettei mulle oo aiheuttanu ainakaan väsymystä, ainoat asiat mitä olen huomannut nyt kun sitä viikon popsinut niin öisin kuivuu suu vähän ja välillä olen erittäin ärsyyntynyt kaikkeen. Hetkellisesti, ja se saattaa johtua myös siitä ettei meinaa kärsivällisyys enää riittää makoiluun kun on jo parempi olo. Mutta heti kun alan jotain tekemään niska suuttuu ja ongelmat palaa.. Eli luulen että on pitkälti ton lääkkeen ansiota että on parempi olo.

Ensimmäinen fysioterapia kerta takana. Antoi pari kotitehtävää ja venytteli kalvoja :) eli semmosta kevyttä manipulaatiota, tuli kyllä hassuja fiiliksiä. Mm. välillä ei ollut keskivartaloa ja jalat meni metrin sivuun ja takaisin (tuntui siis, ihan paikallani pysyin oikeesti). Eli käytännössä se kävi läpi hermoihin jääneitä jälkiä ja se sit aiheutti tuntemuksia vähän jokapuolella. En viitsi tarkemmin noita juttuja sanella, kun oon kuitenkin sitä mieltä että jokainen on yksilö ja tarvii henk.koht. liikkeet ja jutut mitä tehdä jotta paranee.

Mutta oleellista on opetella istumaan välilihan :) päällä, eli ei missään nimessä häntäluulla, koska se venyttää takaraivoa. Ja suora linja sit pyllystä olkapäästä korvaan. Ja ei saa vetää hartioita taakse, vaan korjata asentoo tosta rintakehän ja lapaluitten kohdalta niin että suorenee.. Ja sitten käytiin läpi oikeat tavat nousta sängystä ylös ja kääntyä sängyssä.

Pikkuhiljaa edetään, mutta ihanaa että vihdoinkin joku opettaa mua kädestä pitäen käyttään mun vartaloa (tai siis tukirankaa, kuten fys.terapeutti sanoi). Kun ei näy itsellä taidot riittävän.. Tyhmää kun mulla ollu jo monta vuotta tiedossa että olen yliliikkuva, mutta kukaan ei ole kertonut että se voisi aiheuttaa tämmöisiä ongelmia pitemmän päälle. Oon aina kuvitellu että mihin tahansa asentoon taivun, niin se on normaalia kun ei satu :) ehkä näin ei sit ole. Tukipohjalliset on ollut käytössä n.8 vuotta ja olen niistä riippuvainen, ilman ei pysty oleen tai selkä hajoo totaalisesti.. Ja ei mullakaan kaikki nivelet ole yliliikkuvia, lähinnä vaan koko selkä, polvet, nilkat ja kyynärpäät menee väärin..

Nyt joku ihme flunssa päällä, kurkku kipeä ja limaa ja korvat ihan tukossa, onneks ei vielä kuumetta oo ollu.. ehdinkin jo iloita ettei ole iskenyt mitään tämmöistä, mutta kai se on kun alkaa olo muuten oleen parempi, heti tarvii jotain tulla..
 
abcd....olin vuosia ilman huimausta, mutta nyt kun niskani ovat jumissa niin painiskelen sen ongelman kanssa jälleen. Pahinta on istuma-.asento ja varsinkin jos pidän päätä hieman alhaalla, kuten syödessä. Tai jos istun palaverissä ja pelkään, että alkaa huimaamaan ja jännitän niskaani, niin taatusti huimaa. Mutta kuitenkin se asento, kuten nyt läpäärini äärellä, pää hieman alaspäin on pahinta.
Jännintä on ollut, tässä vuosien aikana, huomata että silloin kun niskat ovat huonossa kunnossa ja huimaa niin en kestä korkeita paikkoja. Ensim kertaa Saanalle kiivetessä jätin kiipeilyn huimauksen takia kesken. Seuraavana kesänä, kun niskaoireita ei ollut, niin korkeatkaan paikat eivät tuoneet oireita.
Olen menossa taas parempaan suuntaan. painanut niskaa, hieronut, painanut jalkapohjia ja syönyt Buranaa kuurina. Yritän välttää niskan alaspäin pitoa sekä tilanteita missä jännitän sitä.
Tiedän kuitenkin kokemuskesta, että jos lihakset tulehtuneet niin useira kk tässä menee. Kipuja ei ole, pelkästään huimausta, mikä on tosi ikävää. Olen kokeillut myös huimauslääkkeitä joskus, mutta eivät auttaneet.
 
abcd...olen käynyt tietokonekuvauksessa....en tiedä mitä haluat siitä tietää, mutta toimenpiteenä: menin sinne aivan tietämättömänä, että tämähän nyt vain kuvaus eikä muuta, mutta....on aika ankeeta maata " putkessa", alkoi pelottamaan jossain vaiheessa vaikka yritin keskittyä valitsemaani musiikkiin. Putki oli ahtaampi sisällä ollessa kuin miltä näyttää. Pääasia kuitenkin ,että on kivuton, ja pitää vaan yrittää keskittyä muuhun ajatukseen.
Mensiin kuitenkin uudestaan jos olisi tarve ja uudemmat koneethan ovat nyk jo sellaisia ettei tarvi kokonaan mennä sisään!
 
Marge...minulla tulehtui vuosi sitten olkapään joku kiertäjäjännejuttu,,,,sain kortisonia jossain vaiheessa, kun käsi ei noussut kyljestä yhtään.
Mutta nyt on jälkeenpäin on tullut sekä ihottumaa että kutinaa pistoskohtaan. Ihottuma on muutama näppy pistoskohdan ympärillä jotka kutisevat melkoisesti ja raavin niitä kaiket illat ja yöt. Siis edelleen, vuosi piikistä!?
 
selvityksistä ikuinen riesa :) itselläni on myös ollut humausta aiemmin.syytä ei saatu silloinkaan selville, mutta se meni sitten n. puolessa vuodessa ohi.välill tuli inha olo, mutta n. 3 vuota pysyi poissa.en kyllä kuvitellu että tarvii uudestaan kärsiä! :kieh: mutta minullakin on tuo huimaus/keinutus pahinta istuessa, tai yleensäkin paikaallan ollessa.Varmasti myös siksi että silloin pystyy parhaiten keskittyy omaan oloonsa.joka ei ole hyvä!Minulla oli tässä vähän aikaa sitten viikko jo hyvää oloa, mutta sitten taas palasi..

Olen käsittänyt että tietokonekuvassa maataan jossain pöydällä ja putki liikkuu siinä ympärillä..mutta ei vielä ainakaan jännitä se tilanne niin.hyvä vaan jos sais selvyyttä.

mutta haluan toivottaa tsemppiä kaikille.Kannattaa jättää kaiken maailman arvostelijat huomiotta! :flower:
 
hei abcd...olen aimemin kirj miten hierojani opetti painamaan peukalon ja etusormen tyvestä ja myös niskasta. Eli silloin kuona-aineet lähtevät liikkeelle. kirj myös kirjasta jossa painallusmenetelmät ovat esim jalkapohjista.
Huimauksesta......opit varmaan huomaamaan, kuten minäkin aikoinaan, miten jännitys lisää niskajännitystä, se on kuin kierre joka pitää saada laukaistua. Olen oppinut tuntemaan/ huomaamaan koska jännitän niitä ja yrittänyt tietoisesti rentouttaa. Se on vaikeaa sillon kun niskat ovat jumissa, mutta aikaa myöten.... liikkuminen on parasta, veri kiertää ja liikkuminen rentouttaa.
Iltaisin hieron kevyesti niskojani, yritän rentoutua ja tietoisesti pudottaa olkia alas. Ei huimaa., kunnes tulee seuraava päivä ja palaverit.
 
Lisään taas sen verran, että silloin kun niskani ovat jumissa niin en kestä edes pitkiä automatkoja.....kotiini on 800 km ja kun tuijotan tietä monta tuntia ja pysähdyn syömään jonnekin , niin huimaus on tosi rajua! Kotiini päästessä olen usein joutunut tilanteeseen ,että menen makuulle lattialle ja nostan jalat olohuoneen pöydälle.
 
abcd....siitä tietokonekuvauksesta vielä.....jso asut suurimmissa kaupungeissa niin pyydä päästä koneeseen jonne ei mennä kokonaan sisään.
On mahdollista saada myös esilääkettä eli rauhoittavaa jos potee ahtaan paiakan kammoa.
Itse en ottanut, kun ajattelin että sitten menee koko päviä " huppelissa."
Siellä laitteen sisällä on välillä kovaa takovaa ääntä, kun kone kuvaa, aivan kuin konekivääri kävisi.
Hoitaja seuraa sinua kyllä monitorilta ja saat häneen yhteyden heti, kun haluat.
Älä ihmeessä jännitä kuvausta, mieluimmin makaan siellä kuin koen jotain kivuliaita ja ikäviä tutkimuksia. N puoli tuntia ja kaikki on ohitse. Pitää vaan yrittää rauhoittaa itseään. Mutta jos kuitenkin pelottaa niin ota ihmeessä rauhottava lääkitys. Kannattaa ilmoittaa se ajoissa tutk paikkaan.
 
Mulle on tehty tietokonetomogragia. Mä makasin sängyllä ja siinä ympärillä liikkui sellainen rengas. Ei todellakaan tarvinut olla minkään putken sisällä, kuten magneettikuvauksessa. Ihan avonainen paikka oli.
Joku kyseli sängyistäkin aikaisemmin. Me ostettiin aikoinaan hyvät patjat. En muista enää mistä ja minkä merkkiset oli. Mutta toinen puoli on pehmeä ja toinen kovempi. Voi sitten valita paremman. Niiden piti myös olla hyvät juuri selkävaivaisille. Nyt ovat jo niin painuneet, että pitäisi ainakin petauspatja uusia. Sekinhän voi vaikuttaa niskavaivoihin. Jostakin luinkin, että pajat pitäisi uusia 10 vuoden välein ja petari 5 vuoden välein. Seuraavaksi haluan taas satsata kunnon patjaan. Luin, että Oulussa olisi jokin paikka, jossa räätälöidään jokaiselle sopiva patja. En tiedä sitten, kuinka kalliita on.

Viime yön nukuin omalla vanhalla terveystyynyllä. Se on jo liikaa kasaan painunut, mutta laitoin pyyheliinan alle vähän korottamaan. Nyt ei ainakaan tunnu kipua niskassa, joten toivon ettei päänsärkyäkään tulisi. Siivoamaan pitäisi ruveta pikku hiljaa.
 
Soittelin tänään omt-fysioterapeutilleni. Hän sanoi, että vaivani johtuvat nimen omaan yliliikkuvista nivelistä, kuten reumalääkärikin sanoi. Tulee lukkoja siksi sinne tänne. Olikin Drosera tosi mielenkiintoista lukea sun viimeinen kirjoitus.
Omt:n mukaan hoidoista ärsyyntyminen johtuu tästä. Mutta se on kuulema erittäin harvinaista, että ärtyy näin pahasti. Nyt vain pitäisi löytää niin viisas lääkäri, että saisi jotain helpotusta. Kokeilen nyt ainakin yhden kerran vielä Fragmin-hoitoa. Ja kyselen vielä keskiviikkona lääkäriltä lisää yliliikkuvuudesta.
Jotain on pakko saada aikaseksi, että saa selän kuntoon. Ei tätä loppu elämää jaksa. Vaikka omt sanoikin tänään, että ei ole mikään varma asia enää, että selkä saadaan kivuttomaksi :'(
Kuun lopussa menen ortopedille ja aion vaatia kunnon tutkimukset. Eri asia on sitten, mitä lääkäri meinaa mun vaatimuksista. Omt suositteli myös hermoratatutkimuksia.

Eli ei niin iloiset mielialat tänään täällä.
 
Drosera: Mullekin on nyt kaksi ihmistä sanonut, että tarvisin tukipohjalliset. Pitäisi kait sellaiset sitten hankkia. En jaksa selata taaksepäin ketjua, mutta määräsikö joku lääkäri sut siis fysioterapiaan?
 
Löysin keskustelun jo tammikuun alussa ja iloisena huomasin sen vaan jatkuvan ja löysin paljon tuttuja piirteitä (ne luuloharha- ja hysteerisyysväitteet, joita joku täällä lietsoi jätettäköön omaan arvoonsa =)

Minulla ilmeni aivan tyhjästä joulukuun puolessa välissä huimausta ja näköhäiriöitä. Lähinnä näön heikentymistä, silmien väsymistä ja tuota silmien eri parisuutta, josta joku niin hyvin puhui...
Näkö tarkistettiin ja mitään ei löytynyt. Seuraavaksi vuoden vaihteessa yleislääkäri totesi niskan olevan ihan jumissa. Sain Sirdaludia elilihasrelaksanttia yöksi, mutta se ei auttanut mitään. Sitten alkoivat oikean puolen kasvojen puutuminen, pään puuroutuminen, oikean korvan tinnitus ja korkeiden äänien särkyminen. Menin yksityiselle naurologille, joka laittoi ms-tautiepäilyn ;) takia aivomagneettikuvauksiin. Sieltä ei löytynyt mitään ja jännitysniska diagnoosi vahvistui. Sain lähetteen korvalääkärille, hammasläärille ja fysioterapiaan sieltä. Luin täältä Omt fysioterapiasta (kiitos) ja menin sellaiselle. Niskaröntgenissä oli ilmennyt pieni virheasento 2, 3 ja 4 nikaman kohdalla ja ne olivatkin jumissa ja avattiin. Olo parani huomattavasti ja pään pöperöinen olo ja huimaus alkoivat vähän helpottaa. Nikamat ovat pysyneet auki, mutta korvat soivat ja edelliset oireet vaivaavat edelleen. Korvista ei löydetty mitään, mutta hammaslääkäri totesi minun purevan hampaita voimakkaasti yhteen öisin. Hampaissa on valtavasti voimaa ja kun purentalihakset yhdistyvät suoraan kalloon, on niskassa valtava jännitys! Purentavikaakin tutkittiin, koska suurella osalla niskajännittäjistä löytyy taustalta purennan ongelmia. Joku täällä taisi hammasvaivoja miettiäkin, mutta taidan olla ainoa jolla niskajännitysessä tällainen tausta? Itselläni aamulla hampaat todella kipeät ja kun painaa leukaluita huomaa miten arat ne ovat, mutta muuten en itse olisi asiaa arvannut mitenkään.
No, yökiskot tehdään ja sittenhän se selviää onko vika hampaissa.
Jokatapauksessa niskajännitys on kamala elämänlaatua ja keskittymistä pilaava vaiva, joka saa epäilemään kyllä vahvemmankin omia hermojaan. Minulla on todettu yliliikkuvat nivelet ja harrastan paljon liikuntaa, joten kipu ei ole ollut pahin ongelma itselleni. Se pöperö olo päässä minkä niskan jumitus saa aikaan , on ehkä pahinta. Haluaisin olla virkeä ja tehokas, mutta en pysty vaikka kuinka yritän. Onko muilla samaa tunnetta?
Olen kokeillut akupunktiota tähän 2 kertaa ja todennut sen helpottavan oireita huomattavasti! Olen epäillyt akupuntion vaikutusta kovasti, mutta ilokseni katselin Ylen Teemalta viikonloppuna dokkaria, jossa yritetttiin kyseenalaistaa akupunktio, mutta yllättäen sen tueksi on saatu paljon tieteellistäkin näyttöä. Onko muita akupunktiota kokeilleita?
Voimia kaikille,
Nenya =)
 
Hei Nenya.........

Oireesi ovat tutut, olet varmaan lukenutkin kirjoituksiani.

Itse en ottanut kiskoja, tuttavani maksoi niistä aikalailla, ja eivät tulleet sitten aikaa myöten käytettyä.

Hampaitani hiottiin, lääkäri näkin hampaistani mitä purin. Niskäjännitystilan aikana purin todella paljon hampaitani, mutta oireiden kadottua myös pureminen jäi ja nukuin rennommin.
Minulla tuo huiamsu ja pään " pöperö" olo se pahin oire. Oli aivan ihmeellisä, kun jonain pävivnä totesin sen päättyneen ja ikäänkuin aivotkin alkoivat toimimaan.

Nyt oireiden uusittua, vuosien jälkeen, olen päässyt vähemmällä. Ymmärrän mistä on kyse ja osaan välttää tilanteita mitkä pahentavat oireita. Liikun paljon ja lihakseni ovat kunnossa ja fysioterapeutti sanoikin aikoinaan, että hyvillä lihaksilla onnistutaan jännittämään enemmän. Siksi verenkiertokaan ei toiminut normaalisti ja huimasi.
Itse huomasin reippaan kävelyn paremmaksi kuin pyöräilyn, jossa niskaa tulee jännittäneeksi, ja pahinta minulle oli uiminen ja saunominen. Seuraava päivä oli hirvittävä.

En katso potevani paniikkia tms vaan todellakin olen " niskajännittäjä."

Eräs työkaverini käy, nyt kun niskat ovet kunnossa, säännöllisesti hierojalla kerran kk:essa. Kokee sen estävän huimausket ja jännitykset.

Minulle Sirdalux ei sopinut, huimasi vielä enemmän eikä myöskään akupunktio. rentoutus ja sopiva hieronta ovat ainoat avu ntuojat ja tietenkin myös norm särkylääkkeet jonkin verran.

Jännitystila sitten vain laukeaa jossain vaiheessa, mutta aikaa se vie!

Parasta itselleni on, että ymmärrän mistä kaikki oireet johtuvat. Niin leukapielien, kasvojen ja korvien oireilutkin ovat ihan tuttuja.

Ikävä vaiva tämä on ja estää joitain toimintoja. itselläni ainakin. Jouduin jättämään itselleni rakkaan harrastuksen ompelun ja vältän istumista " jännittävissä" tilanteissa jotta pysyisin rentona. Niskajännitys lisää huimausta ja huimaus vuorostaan jännitystä...kehä josta vaan pitää päästä irti.

Tämänkin kanssa oppii elämään.......
 
Kävin myös srl:assa tasapainotutkimuksissa ja todettiin herkkä tasapainokeskus. Korviin puhallettiin lämmintä ilmaa ja sain aivan järkyttävän huimauskohtauksen, ikäänkuin olisin pyörinyt jossain karusellissa todella lujaa ja tuli huono olo. Mutta terveeksi todettiin.
lapsena ja nuorena, enkä vieläkään, ole koskaan kestänyt pyörimistä. Alkoi huimaamaan ja tulo oksettava olo.
 
Nyt kuvattiin pää ja niskaydin. Makasin siellä tuubissa noin vajaan tunnin. Oli julmetun kovaääninen. Koneen tärinä puudutti kivasti kädet ja teki rytmihäiriötä. Muutenhan siellä olisi ollut ihan hyväkin olla.
Mutta siis ohi on. Tulokset tulevat kirjallisena sitten joskus.
 
Moi Pöpö...se on kovaääninen, mutta itse ajattelin että jos vaihtoehtone on kivulias ja äänetön tutkimus, niin ääni parempi!?

Mitä muuten kuvaus maksaa tänä päviänä? Silloin kun aikoinaan kävin vatsakuvauksessa niin oli muistaakseni 2000-3000 mk. Pään kuvaukses en oo käynytkään ,mutta hintaluokka kait samaa?
 
Ikuinen riesa: Mä kävin tuolla keskussairaalassa sen ottamassa. Ensinhän mä kävin lääkärissä viikkoja sitten ja tuo kuvausaika tuli sitten jälkikäteen. Minulta ei ole vielä peritty mitään maksuja, enkä tiedä maksoiko se sitten mitään muuta kuin sen polimaksun? :|
En edes huomannut kysäistä :eek:

 
Mulla ei ainakaan maksanut magneettikuvaus mitään sairaalassa. Vain lääkärikäynneiltä meni se polimaksu.
Kävin tänään toista kertaa ottamassa Fragmin-hoidon. Saa nähä onko mitään vaikutusta. Mullahan on myös joskus epäilty verenvuotosairautta, lievää sellaista. Lääkärit oli itse asiassa ihan varmoja, että mulla se on. Nyt tämä reumalääkäri kysyi, onko mulla verenvuototaipumusta, kun joillakin "yliliikkuvilla" on sitäkin. Mullehan tuli myös mielettömät mustelmat pistospaikkoihin, vaikka normaalisti niin ei kuulema tule. Jännä, jos näilläkin on jokin yhteys.
Missäs muuten kaikki jännitysniskalaiset olette? On niin hiljaista palstalla.
 

Yhteistyössä