Jättäisitkö kumppanisi jos hän tulisi uskoon?

  • Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti
kööä
Edelleenkään siinä ei ole kyse vain kristinuskon Jumalasta. Ja yleensähän tuontyylisissä tutkimuksissa vain kysytään "Uskotko Jumalaan?", eikä aleta analysoimaan kuinka "puhtaasti" ihminen uskoo.
Itselläni kysymykseen vastaaminen riippuisi täysin tilanteesta ja siitä kuka kysyy, joten jollakin tavalla analysoisin mitä ja miksi kysymyksellä halutaan selvittää.
 
Mun mies on ateisit ja minä uskon. Elän kuten normaalit ihmiset, eli jopa bilettämässä käyn välillä ja kiroilen kuin mettämies. Uskon silti Jumalaan, mutta mun suhde häneen on henkilökohtainen, eikä se muille kuulu. Edes miehelleni. Siksi mun kanssa varmaan voi ateistikin olla onnellinen :)
Mitä iloa sinulle on Jumalasta minkä pidät vakan alla? Onko se hankalaa olla bilettämättä ja kiroilematta, et siis usko siihen että Jumala antaa voiman päästä irti kaikista kahleista? Ei mulla ainakaan tee mieli minnekään baariin tai en näe siinä edes mitään järkeä enää. Tuokin ajatus syntynyt ihan itsestään, ilman mitään "pakko, pakko , pakko". Ja itseasiassa minusta on tosi itsekästä, että ei halua kertoa muille pelastuksesta ollenkaan? Kunhan vaan oma nahka pelastuu eiks jee?
 
Joku oli täällä puhunut siitä, että kuinkas se Jumala sitten elättää maalisesti. Minä uskon siihen mitä Raamattu lupaa ja Raamattu on kuin Jumalan puhetta meille uskoville.

Raamatussa on tämmöinen kohta, jossa puhutaan maalisista murheista ja että kuinka ihmisen maalinen pärjääminen taataan kun vaan etsitään sitä Jumalan tahtoa meidän elämässä:

24. Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.
25. Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?
26. Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne?
27. Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?
28. Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää.
29. Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä.
30. Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset?
31. Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?'
32. Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.

33. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.
34. Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa."


Joillekin sallitaan enemmän omaisuutta kuin toisille, mutta se on ihan toisarvoinen asia se. Pääpointti on se, että jos on uskossa niin ei pitäisi maallisilla asioilla itseään stressata ja uskovien toimeentulosta pidetään kyllä huoli.

Itse ainakin pyrin uskomaan koko mun elämäni Jumalan käsiin, enkä vaan jotain yhtä aluetta elämässäni. Esim. että käyn seurakunnassa ja tapailen uskovia ystäviä, mutta en sitten mukamas uskoisi siihen että Jumala pitää huolen omistaan. Tai jos sairastun, että se ei muka olisi Jumalan hallinnassa ollenkaan. Jumala tietää ja tuntee jokaisen asian mun elämässä, ja uskon että jos olen kerran antanut elämäni Jeesukselle niin se myös kokonaisvaltaisesti on hänen hallinnassaan eikä vaan osittain tai vaan yksi asia.

Jossainhan on tämä "joulupukki ilmiökin", että Jumalaa rukoillaan, mutta häneltä vaan pyydetään siunauksia ja hyviä asioita elämään. Mutta omat elintavat onkin sitten aivan jotain muuta, ei eletä yhtään sen mukaisesti kuin Jumalan tahto on. Tai asetetaan ehtoja Jumalalle "että jos mä teen näin ja niin, niin anna sä mulle sitten sitä". Ei se mene niin, vaan täytyy ihan oikeastikin etsiä se Jumalan tahto sun omassa henkilökohtaisessa elämässä ja tehdä niin kuin Raamattu kehoittaa tai pyrkiä siihen. Ei huonoille teoille mitään siunausta saa...
 
Daavid pohdiskelee jossain päin Psalmeja tyyliin että "kaikkea olen nähnyt, mutta koskaan en ole nähnyt vanhurskaan kerjäävän leipää"

Tuo toteutuu aika hyvin aina kaikilla, vaikka mistä katuojasta ponnistaisivat. Ja kyllä tiedän ns. köyhiä uskovia, mutta jotenkin jännästi heillekin on se apu jostain järjestynyt.
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;29283519:
alkaa taas näyttämään päähänlyömiseltä, sillä raamatulla.
hei haloo, laitoin yhdestä luvusta pienen kohdan :D kuinka monta sivua onkaan raamatussa, jos olisin laittanut monta esitelmää ja lukua, se voisi olla Raamatulla päähän löymistä mutta ei nyt yhdentoista jakeen laittaminen! :D
 
onko täällä toinenkin ketju :O
Ei, mä olen mesonut yhdessä aloittamassani ketjussa jossa mietittiin mikä voisi olla pahin kärsimys elämässä.
Palstaurani aikana olen oppinut, että jos esittää yleisestä linjasta poikkeavan ajatuksen niin voi valmistautua istumaan netin ääressä seuraavan vuorokauden, perustelemassa omaa kantaansa ihmettelijöille. Mutta mä lauon mielipiteitäni silti. :)
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
Ei, mä olen mesonut yhdessä aloittamassani ketjussa jossa mietittiin mikä voisi olla pahin kärsimys elämässä.
Palstaurani aikana olen oppinut, että jos esittää yleisestä linjasta poikkeavan ajatuksen niin voi valmistautua istumaan netin ääressä seuraavan vuorokauden, perustelemassa omaa kantaansa ihmettelijöille. Mutta mä lauon mielipiteitäni silti. :)
tuo on aika vaikea kysymys, varsinkin uskossa olevan näkökulmasta ajateltuna. Sen kun ajattelee automaattisesti niin, että jos olisi kärsimys, niin Jumala olisi valmistanut siinäkin asiassa ulospääsyn :rolleyes: Mutta joo, helppohan se on kirjotella täällä näppiksen takana, sitten itketään kun vähänkään tökkii elämässä jokin asia :D

Mä opin nettievankelioinnin aikana sen, että pitää vaan kertoa oma mielipiteensä ja perustella se siltä näkökulmalta jonka takana seisoo. Ei vaan yrittää väittää sitä yhdeksi ainoaksi totuudeksi ja haukkua toiset pystyyn (siunatkaa vihamiestä, rakasta lähimmäistäsi) :D Enkä edes yritäkkään lähteä selittämään sellaista, mitä ei voi sellanen ihminen ymmärtää joka ei ole uskossa.

ja hei sori kun en vastannut siihen sun yv:hen, tässä ollut sellanen vaihe muutenkin, ettei ole keskittymiskyky riittänyt kuin pakollisiin :rolleyes:
 
hei haloo, laitoin yhdestä luvusta pienen kohdan :D kuinka monta sivua onkaan raamatussa, jos olisin laittanut monta esitelmää ja lukua, se voisi olla Raamatulla päähän löymistä mutta ei nyt yhdentoista jakeen laittaminen! :D
ehkä ei sun mielestä ole mutta mun mielestä on.
(olen kyllä lukenu koko kirjan kannesta kanteen.)
 
Daavid pohdiskelee jossain päin Psalmeja tyyliin että "kaikkea olen nähnyt, mutta koskaan en ole nähnyt vanhurskaan kerjäävän leipää"

Tuo toteutuu aika hyvin aina kaikilla, vaikka mistä katuojasta ponnistaisivat. Ja kyllä tiedän ns. köyhiä uskovia, mutta jotenkin jännästi heillekin on se apu jostain järjestynyt.
Mitenköhän tämä toteutuu ns kolmannen maailman maissa? Suomessa on vielä tänä päivänäkin tosi helppo olla nääntymättä nälkään aivan vakaumuksesta riippumatta.
 
tuo on aika vaikea kysymys, varsinkin uskossa olevan näkökulmasta ajateltuna. Sen kun ajattelee automaattisesti niin, että jos olisi kärsimys, niin Jumala olisi valmistanut siinäkin asiassa ulospääsyn :rolleyes: Mutta joo, helppohan se on kirjotella täällä näppiksen takana, sitten itketään kun vähänkään tökkii elämässä jokin asia :D

Mä opin nettievankelioinnin aikana sen, että pitää vaan kertoa oma mielipiteensä ja perustella se siltä näkökulmalta jonka takana seisoo. Ei vaan yrittää väittää sitä yhdeksi ainoaksi totuudeksi ja haukkua toiset pystyyn (siunatkaa vihamiestä, rakasta lähimmäistäsi) :D Enkä edes yritäkkään lähteä selittämään sellaista, mitä ei voi sellanen ihminen ymmärtää joka ei ole uskossa.

ja hei sori kun en vastannut siihen sun yv:hen, tässä ollut sellanen vaihe muutenkin, ettei ole keskittymiskyky riittänyt kuin pakollisiin :rolleyes:
Juu ei se mitään, sulla on ollut kaikenlaista mietittävää nyt kesällä ja syksyllä...onko yhtään tilanne helpottanut?
 
Mitenköhän tämä toteutuu ns kolmannen maailman maissa? Suomessa on vielä tänä päivänäkin tosi helppo olla nääntymättä nälkään aivan vakaumuksesta riippumatta.
No en mäkään ole muista maista kuullut, että uskikset olisivat olleet käsi ojossa kadun kulmassa...ja vaikka itsellä on muista maista kartoittamatta se tilanne, niin Daavid ainakin tiesi oman kansansa tilanteet, köyhät ym. Daavid kirjoitti tuon vanhuksena ollessaan joten elettyä elämää oli.

Laitoin varmuuden vuoksi sanan "aika hyvin". ;) Sen verran Jumala pitää huolta omistaan että sitä voi jo pienennä ihmeenä pitää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;29283771:
se että tiedän mistä puhutaan kun raamattu mainitaan. en saanut mitään tuntemuksia uskoontulosta ennen tai jälkeen.
Joo, tiedän ihmisiä jotka lukee koko elämänsä Raamattua tulematta uskoon ja onhan siellä se kylväjä vertauskin, että on ihmisiä, jotka tietävät uskon asiat ja ovat hyvinkin perillä asioista. Ne on ihmisiä, joihin "kylvetään" Jumalan "pelastussanoma" , mutta jo hetken päästä tulee perkele ja mitätöi koko asian tai vääristää :/ Että suomeksi sanottuna on paljon ihmisiä, jotka tietävät että on vaan yksi keino päästä taivaaseen ja pelastua, mutta he eivät suostu sen mukaan elämään tai tekemään sitä ratkaisua...

Oot sä sitten tekemisissä semmosten ihmisten kanssa jotka puhuu Raamatusta?
 
No en mäkään ole muista maista kuullut, että uskikset olisivat olleet käsi ojossa kadun kulmassa...ja vaikka itsellä on muista maista kartoittamatta se tilanne, niin Daavid ainakin tiesi oman kansansa tilanteet, köyhät ym. Daavid kirjoitti tuon vanhuksena ollessaan joten elettyä elämää oli.

Laitoin varmuuden vuoksi sanan "aika hyvin". ;) Sen verran Jumala pitää huolta omistaan että sitä voi jo pienennä ihmeenä pitää.
Kyllä minusta jos haluaa sanoa että "toteutuu aika hyvin aina kaikilla" niin kannattais olla todisteena vähän muutakin kuin mutua ja raamatunlause :)
 
enmn
Joo, tiedän ihmisiä jotka lukee koko elämänsä Raamattua tulematta uskoon ja onhan siellä se kylväjä vertauskin, että on ihmisiä, jotka tietävät uskon asiat ja ovat hyvinkin perillä asioista. Ne on ihmisiä, joihin "kylvetään" Jumalan "pelastussanoma" , mutta jo hetken päästä tulee perkele ja mitätöi koko asian tai vääristää :/ Että suomeksi sanottuna on paljon ihmisiä, jotka tietävät että on vaan yksi keino päästä taivaaseen ja pelastua, mutta he eivät suostu sen mukaan elämään tai tekemään sitä ratkaisua...
Käytkö jossain keskustelemassa?
 
Joo, tiedän ihmisiä jotka lukee koko elämänsä Raamattua tulematta uskoon ja onhan siellä se kylväjä vertauskin, että on ihmisiä, jotka tietävät uskon asiat ja ovat hyvinkin perillä asioista. Ne on ihmisiä, joihin "kylvetään" Jumalan "pelastussanoma" , mutta jo hetken päästä tulee perkele ja mitätöi koko asian tai vääristää :/ Että suomeksi sanottuna on paljon ihmisiä, jotka tietävät että on vaan yksi keino päästä taivaaseen ja pelastua, mutta he eivät suostu sen mukaan elämään tai tekemään sitä ratkaisua...

Oot sä sitten tekemisissä semmosten ihmisten kanssa jotka puhuu Raamatusta?
välillä saattaa semmosiin ihmisiin törmäillä, ei kuitenkaan jatkuvasti. perkuletta en ole tavannu ja tuo asioista perillä oleminen houkutteli lukemaan.
mitä tarkotat tuolla mitä merkkasin sun tekstistä ?
 

Yhteistyössä