Jättäisitkö kumppanisi jos hän tulisi uskoon?

  • Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti
Aikaisemmin joku ketjussa kysyi millä tavalla uskonto on vahingollista. Tuossahan saatiin nyt hyvä esimerkki. Vaikkapa siten, että jotkut pölvästit lähtevät autiomaahan kuolemaan ilman tarvittavia varusteita ja taitoja, koska uskovat Jumalan kyllä pelastavan. Tai syyllistävät kerjäläistä tai lapsensa haudannutta äitiä kehitysmaasta, koska ihan vain uskomalla oikein olisivat voineet parantaa tilanteen. Kun usko on tuollaista täysin sokeaa uskoa, jonka takia ei nähdä tosiasioita, se on vahingollista.
 
  • Tykkää
Reactions: Data ja Turbojurpo
Aikaisemmin joku ketjussa kysyi millä tavalla uskonto on vahingollista. Tuossahan saatiin nyt hyvä esimerkki. Vaikkapa siten, että jotkut pölvästit lähtevät autiomaahan kuolemaan ilman tarvittavia varusteita ja taitoja, koska uskovat Jumalan kyllä pelastavan. Tai syyllistävät kerjäläistä tai lapsensa haudannutta äitiä kehitysmaasta, koska ihan vain uskomalla oikein olisivat voineet parantaa tilanteen. Kun usko on tuollaista täysin sokeaa uskoa, jonka takia ei nähdä tosiasioita, se on vahingollista.
Et ehkä ehtinyt lukea äskeistä viestiäni. Me ei saada testata Jumalaa. Mutta jos kävisi niin että jossain ulkomailla vahingossa eksyttäisiin (ilman tehokkaita etsintäpartioita mitä Suomessa on) niin hyvin kävisi.
 
Johtuvatko siis kaikki pahat asiat vain siitä, että ihminen ei ole uskonut kunnolla? Jos ihmisellä kuolee lapsi, johtuuko siitä, että hän ei ole uskonut kunnolla? Voiko kunnon uskovaiselta kuolla lapsi?
 
virvatuli
Johtuvatko siis kaikki pahat asiat vain siitä, että ihminen ei ole uskonut kunnolla? Jos ihmisellä kuolee lapsi, johtuuko siitä, että hän ei ole uskonut kunnolla? Voiko kunnon uskovaiselta kuolla lapsi?
Eikös sitä silloin sanota, että Jumala rakasti tuota lasta niin paljon, että halusi hänet luokseen. Ja tuolta rakastavalta Jumalalta vanhemmat sitten anovat ja rukoilevat lohtua ja jaksamista. Jepjep.
 
etkö tiedä historiastamme mitään?
Tiedän mutta en muista. :D Siis tsaarin vallat, sisällissodan muistan jne, mutta puhutko sä nyt suomalaisten uskonnollisuudesta? Tämän löysin, kattaa lyhyesti viimeiset 500 vuotta:
https://docs.google.com/presentation/d/1uDoygfuXnSXEDuqA8-Ed9FTVc4S322JVPL2S8VRZmZ8/edit?pli=1#slide=id.p35

Tuon mukaan nimenomaan kirkon asema kansankirkkona vahvistui sotien jälkeen, sodan aikana kun moni turvasi Jumalaan eli sota oli hengellisesti vähän niin kuin herätyksen käynnistäjä. Itseäni kiinnostaa varsinkin se kohta, että sotien jälkeen syntyi ns. viidesläisyys, viidesläisyydessä siis tärkeää henkilökohtaisen uskon korostaminen.
 
Tuo sota+rukoilu-> sodan jälkeiset siunauksen ajat muuten aika hyvin noudattelisi sitä Raamatun Sanaa ja kaavaa, joka toimii kuin junan vessa, ja joka on mulla toteutunut täysin:
"Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa, niin nämä (siis maalliset) teille annetaan".

Huom, ihan rikkauksia ei jokainen saa, mutta perustoimeentulon.
 
Ja jostain syystä (ennen kuin joku ulottaa Jumalan avun koskemaan kaikkea) Jumalan konkreettinen apu näkyy selkeimmin just toimeentulon kanssa. Mutta kaikkia sairauksia ja vammoja Jumala ei paranna, vaikka ihmeitä joskus tulee niissäkin.
En tiedä miksi näin on.
 
"Friday"
Echo... Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi ettei kristitty voi kuolla nälkään eksyessään tuntemattomalle seudulle?

Ajattele mitä tapahtuu vaikkapa Afrikassa missä nähdään nälkää? Olisimme varmaan kuulleet, jos kaikki jotka kääntyivät kristityiksi eivät enää kuolisikaan nälkään.
Ihan sama pätee kerjäämiseen, ei tietääkseni raamattu lupaa kristityille suojaa siltä. Jos ruokaa ei ole ja se on yksi tapa saada sitä niin kyllä siihen joutuvat kristitytkin tässä maailmassa turvautumaan.

En ole ihan varma olemmeko me lukeneet samaa kirjaa... Minä kyllä uskon että jos hölmöilen ja eksyn tai lähden ilman ruokaa autiomaahan, niin kyllä Jumala sallii minun siihen kuolla.


Tuo herätysliikkeisiin kuuluvien tapa jakaa ihmiset "uskoviin" ja "tosi uskoviin" ei sitten näytä häviävän millään. Jää odottamaan parempaa, mutta en taida pidättää hengitystä...
 
[QUOTE="Friday";29284569]Echo... Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi ettei kristitty voi kuolla nälkään eksyessään tuntemattomalle seudulle?

Ajattele mitä tapahtuu vaikkapa Afrikassa missä nähdään nälkää? Olisimme varmaan kuulleet, jos kaikki jotka kääntyivät kristityiksi eivät enää kuolisikaan nälkään.
Ihan sama pätee kerjäämiseen, ei tietääkseni raamattu lupaa kristityille suojaa siltä. Jos ruokaa ei ole ja se on yksi tapa saada sitä niin kyllä siihen joutuvat kristitytkin tässä maailmassa turvautumaan.

En ole ihan varma olemmeko me lukeneet samaa kirjaa... Minä kyllä uskon että jos hölmöilen ja eksyn tai lähden ilman ruokaa autiomaahan, niin kyllä Jumala sallii minun siihen kuolla.


Tuo herätysliikkeisiin kuuluvien tapa jakaa ihmiset "uskoviin" ja "tosi uskoviin" ei sitten näytä häviävän millään. Jää odottamaan parempaa, mutta en taida pidättää hengitystä...[/QUOTE]

Mene tekemään gallupia kadulle. Suurin osa kuuluu vielä kirkkoon mutta jos kysyy oletko Raamattuun nojaava uskovainen niin moni huudahtaa "no enhän mä nyt hihhuliksi rupea!"

Jos joskus eksyt niin tiedät mitä tehdä, kädet ristiin, vähän faxia yläkertaan ja löydät tiesi pusikosta. :)
 
Johtuvatko siis kaikki pahat asiat vain siitä, että ihminen ei ole uskonut kunnolla? Jos ihmisellä kuolee lapsi, johtuuko siitä, että hän ei ole uskonut kunnolla? Voiko kunnon uskovaiselta kuolla lapsi?
Uskovalla voi kuolla lapsi. Uskova itse myös voi kuolla nuorena vaikka syöpään. Yksi opiskelukaverini, n. 25-vuotias ja uskossa kuin mikä, kuoli leikkauspöydälle.

Meillä on flunssaa yhtä paljon kuin muilla.
 
Mulle tulee mieleen yks suomalainen menestysteologi, kova saarnaaja joka on vaikuttanut muistaakseni tuolla Kuopion seudulla. Opettaa että uskovalla ei voi olla sairauksia (mikä ei ole UT:n mukaista).
Kun hänelle tuli flunssa, yritti sitä kovasti kokouksessa peitellä...
 
"vieras."
Mene tekemään gallupia kadulle. Suurin osa kuuluu vielä kirkkoon mutta jos kysyy oletko Raamattuun nojaava uskovainen niin moni huudahtaa "no enhän mä nyt hihhuliksi rupea!"

Jos joskus eksyt niin tiedät mitä tehdä, kädet ristiin, vähän faxia yläkertaan ja löydät tiesi pusikosta. :)
Eräoppaiden ja muiden selviytymiskurssien käyttäminen lopetetaan tähän paikkaan ja jokaiselle retkikunnalle annetaan vain mukaan Oikea Uskova, ja kas, mitään pahaa ei enää vaelluksilla ja tutkimusmatkoilla tapahdu. Mieletön bisnesidea uskoville.
 
"Friday"
Mene tekemään gallupia kadulle. Suurin osa kuuluu vielä kirkkoon mutta jos kysyy oletko Raamattuun nojaava uskovainen niin moni huudahtaa "no enhän mä nyt hihhuliksi rupea!"

Jos joskus eksyt niin tiedät mitä tehdä, kädet ristiin, vähän faxia yläkertaan ja löydät tiesi pusikosta. :)
Huh huh... Et siis ole vielä huomannut että kaikki eivät parane sairauksistaan, jotkut eksyvät ja kuolevat kädet ristissäkin vaikka eivät vielä haluaisi, jne..

Tuota galluppia tehdessä tulet huomaamaan saman minkä minäkin olen huomannut - kaikista kirkkokunnista löytyy uskovia ihmisiä. Siksi EI saa sortua siihen mitä juuri teet, eli korotat itseäsi koska kuulut mielestäsi siihen oikeaan ryhmään. Mistä me voisimme tietää kuka on "oikeassa" uskossa? Miksi meidän edes pitäisi tietää? Kuka määrittelee sen mikä on Raamattuun nojaamista?

Tuo tie ei ole minusta hyvä tie. Eikä minusta edes Raamattu siihen kehoita vaan pikemminkin sanoo:"Te ette tiedä...".
 

Yhteistyössä