Jättäisitkö kumppanisi jos hän tulisi uskoon?

  • Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti
Jokkee
Jos uskonto antaa ihmiselle voimia, elämään sisältöä jne. Sen tekee maltillisesti, niin mitä pahaa siinä on? Kristinuskolla paljon hienoja arvoja ja kristityt tekevät myös paljon hyviä asioita tässäkin maassa. Itseä häiritsee välillä tuollainen ihmeellinen rienaaminen, joillakin joku pakkomielle näistä uskon asioista. Elä ja anna toisten elää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;29285562:
et vissiin, jonkun satuolennon sätkynukke vaan.
voi että, vaikka sinä et varmaan minusta piittaakkaan, mutta kyllä oot jotenkin erikoinen :) Et sä täällä näistä asioista väittelisi jos ei sua oikeasti Jumala jotenkin olis koskettanut, mutta oot varmaan niin epävarma asiasta tai et halua sisäistää sitä. Tämä siis vaan luulo, mutta huomioin kyllä sellasia asioita mitä monet ei huomioi...
 
enmn
Olen tavannut paljon uskovaisia ja heistä n. 90% on halunnut julistaa sanomaansa minulle, vaikken ole kiinnostunut. Tai ovat halunneet jakaa lentolippusia, vaikka kerron ettei kiinnosta. Pahimmat tapaukset on tulleet saarnaamaan Jumalasta ja kun en ole kiinnostunut, a) lähdetään vetämään naama norsuvitulla sanomatta heippa, b) lähetellään viestejä kuukausikaupalla ja "vainotaan" kaupungilla. Kristityistä kyse.

Kyllä ihmetyttää.
 
voi että, vaikka sinä et varmaan minusta piittaakkaan, mutta kyllä oot jotenkin erikoinen :) Et sä täällä näistä asioista väittelisi jos ei sua oikeasti Jumala jotenkin olis koskettanut, mutta oot varmaan niin epävarma asiasta tai et halua sisäistää sitä. Tämä siis vaan luulo, mutta huomioin kyllä sellasia asioita mitä monet ei huomioi...
kiinnostus laittaa väittämään, ei halu muuttua uskovaksi.
tähän ikään mennessä olen kyllä tasan varma omista asioista.
 
Viimeksi muokattu:
enmn
voi että, vaikka sinä et varmaan minusta piittaakkaan, mutta kyllä oot jotenkin erikoinen :) Et sä täällä näistä asioista väittelisi jos ei sua oikeasti Jumala jotenkin olis koskettanut, mutta oot varmaan niin epävarma asiasta tai et halua sisäistää sitä. Tämä siis vaan luulo, mutta huomioin kyllä sellasia asioita mitä monet ei huomioi...
Sanomasi menee henkisen, ns. uskonnollisen väkivallan puolelle :/
Et tunnu tajuavan, ettei kaikkia Jumala kosketa, eivätkä kaipaa myöskään sinun kosketustasi.
 
  • Tykkää
Reactions: rops
normiuskova
en hitossa jättäisi uskoon tulon takia.
Parempi uskossa kuin uskoton....tosin en tiedä ehkäiseekö usko uskottomuutta mutta raamatun perustella pitäisi.
Jos elämä ja suhde muuten toimii niin usko on ok.
 
voi että, vaikka sinä et varmaan minusta piittaakkaan, mutta kyllä oot jotenkin erikoinen :) Et sä täällä näistä asioista väittelisi jos ei sua oikeasti Jumala jotenkin olis koskettanut, mutta oot varmaan niin epävarma asiasta tai et halua sisäistää sitä. Tämä siis vaan luulo, mutta huomioin kyllä sellasia asioita mitä monet ei huomioi...
tuo vaatii suomennoksen, en mä mitään pahaa sulle silti halua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;29285614:
kiinnostus laittaa väittämään, ei halu muuttua uskovaksi.
Uskon että jokainen on jossain elämän vaiheessa kiinnostunut näistä asioista eikä syyttä, ehkä Jumala haluaa nyt puhutella sua ja herätellä sun kiinnostusta siihen? Jumala kutsuu jokaista muutaman kerran elämän aikana.
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
Jos uskonto antaa ihmiselle voimia, elämään sisältöä jne. Sen tekee maltillisesti, niin mitä pahaa siinä on? Kristinuskolla paljon hienoja arvoja ja kristityt tekevät myös paljon hyviä asioita tässäkin maassa. Itseä häiritsee välillä tuollainen ihmeellinen rienaaminen, joillakin joku pakkomielle näistä uskon asioista. Elä ja anna toisten elää.
Hyväksytkö sinä esimerkiksi Jehovan Todistajat vai onko hyväksyntäsi vain kristityille?
 
[QUOTE="Friday";29285489]Oletan että tarkoitit minua?

En oikeastaan ihmettele miksi vaan sitä miten ehdotat sen tehtäväksi. Tuo sinun tapasi ei minusta yksinkertaisesti ole oikea eikä oikeastaan kovin armollinenkaan. Me emme ole jakamassa täällä tuomioita ja sen takia nuhtelu on asia johon minusta ei voi suhtautua kovin kevyesti. Tuomitseminen ei koskaan johda hyvään tulokseen vaan rakkaus ja ohjaus.
Haluaisitko oikeasti tästä maailmasta paikan jossa tuntemattomat ihmiset nuhtelevat toisiaan? Ihmiset, joilla on täysin erilainen maailmankatsomus?

Matt 18:15 puhuu aiheesta minusta hellävaraisemmin, koska siinä nuhtelijana on (uskon)veli eikä suinkaan kuka tahansa. Eli oletettavasti ihmiselle tuttu ja rakas läheinen.[/QUOTE]

Tätä on vaikea ei-uskovalle selittää...mä mietin tätä asiaa usein (olis muuten yhden ketjun aihe) että milloin on tärkeämpiä itse asiat, milloin ihmiset. Milloin on tärkeää että asiat menee moraalisesti oikein (kristinuskossa se moraali pistetään vielä tiukemmalle) ja milloin on tärkeintä että ihmiset vaan hengaa sopusoinnussa ja kukaan ei lausu kritiikkiä toiselle mistään. No, kummallakin on aikansa ja paikkansa.

Mutta esimerkki:
-poliisi ottaa kiinni rikollisen-> asia, eli yhteinen sääntö/laki menee sen ihmisen itsensä eli rikollisen edelle -> poliisi ei sääli rikollista vaan rikollinen joutuu putkaan.
-joku jättää toistuvasti ja tietoisesti palauttamatta sulle sun lainaamasi rahan mutta kun haluatte innokkaasti pitää yllä hyviä ihmissuhteita, sä et sano mitään ->ihminen, ihmissuhde menee asian, moraalin edelle (älkää takertuko noihin esimerkkeihin, tärkeintä että pointti tuli selväksi)

Jumala ei ole nykyajan humanisti-jumala. Hänelle asioiden meneminen oikein on tärkeää, ja jos ei joku koko ikänä välitä asioista niin vaarana on jopa iankaikkinen kadotus (toki niille jotka katuu on valmistettu pelastus). Siksi hän on antanut aika koviakin otteita uskoville tehtäväksi synnin kitkemiseksi, ja niissä mennään ihmisen edelle, puututaan siihen rauhaan ja sopuun jotta asiat menisi oikein.
Juutalaisille se oli muiden kansojen kanssa nahisteleminen ja epäjumalankuvien rikkominen, kristityille niinkin laimea kuin ihmisten varoittaminen ja muiden uskovien nuhtelu - mutta se on nykyajalle yllättävää kovaa settiä sekin.

Nykyisin ei random voi oikeastaan sanoa toiselle mitään, Raamatun aikoina se oli yleisempää eikä niin moni vedellyt herneitä vaikka toinen moitti omaa elämäntyyliä. Koska ajateltiin ekana paljon asioita, ja vasta tokana ihmissuhteita (toki poikkeuksen poikkeuksia oli ja moraalittomuus kukoisti).

Olet oikeassa siinä että ehkä se nuhtelu ei ole jonkun randomin tehtävä, muutenhan täällä olisi kamalat kahinat päällä. Mutta se random voi päätellä siitä uskovan syntisestä käytöksestä että tuollaistako se uskovan elämä sitten olisi, ja mikä pahinta: tuommoinenko Jumala on? Voimaton vapauttamaan syntitavoista?

Mua ärsyttää aina kun kuulen jonkun uskovan huijanneen vaikka rakennustyömaalla tai jättäneen velkansa maksamatta.

Yksiä parhaimmista mun uskonelämän arvioijista ovat olleet ei-uskovat äitini ja siskoni. Uskovat ovat niin pliisuja ja kohteliaita sanomaan mutta kyllä nämä 2 naista pistävät ruotuun heti kun jotain epäilyttävää mussa näkevät. :)
 
Jokkee
Hyväksytkö sinä esimerkiksi Jehovan Todistajat vai onko hyväksyntäsi vain kristityille?
En tiedä monista uskonnoista ja niissä pyörivistä ihmisistä tarpeeksi sanoakseni hyväksynkö vai en. Mutta uskominen voi olla maltillista ja sellaista joka ei häiritse muita ihmisiä millään tavalla, ei sellaisessa ole mitään pahaa. Joitakin häiritsee jehovien ovikellon pimputtelut, mutta eipä mua sellanen häiritse hirveästi, vähän sama kuin puhelinmyyjät, voit sanoa kohteliaasti että ei kiinnosta ja jatkaa omia puuhiasi.
 
Ja jos joku ihmettelee mun opetusta, niin nyt noudattelen semmoisen herran kuin David Pawsonin opetusta, on käynyt Suomessakin puhumassa muistaakseni vapaissa suunnissa.

Mutta voin floodata Raamatunkin lauseet tuon tekstini tueksi.
 
Viimeksi muokattu:
Uskon että jokainen on jossain elämän vaiheessa kiinnostunut näistä asioista eikä syyttä, ehkä Jumala haluaa nyt puhutella sua ja herätellä sun kiinnostusta siihen? Jumala kutsuu jokaista muutaman kerran elämän aikana.
Jumalatar ilmeisesti kanssa kutsuu ihmisiä. Jotku valitsevat hänet, toiset taas Jumalan, osa toimii omillaan. Kunhan eivät vahingoita ketään niin kaikki tiet ovat hyviä.
 

Yhteistyössä