Jättäisitkö kumppanisi jos hän tulisi uskoon?

  • Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti
[t]
Jos uskonto antaa ihmiselle voimia, elämään sisältöä jne. Sen tekee maltillisesti, niin mitä pahaa siinä on? Kristinuskolla paljon hienoja arvoja ja kristityt tekevät myös paljon hyviä asioita tässäkin maassa. Itseä häiritsee välillä tuollainen ihmeellinen rienaaminen, joillakin joku pakkomielle näistä uskon asioista. Elä ja anna toisten elää.
Tuskin lähes ketään henkilökohtainen usko ahdistaa (korkeintaan ihmetyttää), mutta ongelmana on että se harvoin jää tuohon henkilökohtaiseen uskoon. On valtionuskontoa, kiihkouskontoa, tuputususkontoa, tunnustuksellista uskonnonopetusta ja ties mitä muuta joista ihmisten ei pitäisi missään nimessä kärsiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;29285708:
"(toki niille jotka katuu on valmistettu pelastus)". tarkottaa sitä että voi tehdä mitä vaan kunhan ennen viimestä hengenvetoa muistaa katua.
Hmm, jos joku ajaa pikatiellä kolarin satasen vauhdista toisen nokkaan, niin ei siinä kerkeä muuta kuin ihmettelemään mitä tapahtuu.
 
Jokkee
Alkuperäinen kirjoittaja [t];29285745:
Tuskin lähes ketään henkilökohtainen usko ahdistaa (korkeintaan ihmetyttää), mutta ongelmana on että se harvoin jää tuohon henkilökohtaiseen uskoon. On valtionuskontoa, kiihkouskontoa, tuputususkontoa, tunnustuksellista uskonnonopetusta ja ties mitä muuta joista ihmisten ei pitäisi missään nimessä kärsiä.
No Suomessa touhu pääosin todella harmitonta mitä tulee kristittyihin. Se vaan taitaa olla fakta, että niinkauan kun ihmisiä on tässä pallolla pyörimässä, niin joukkoon mahtuu mätämunia, olipa kyseessä vaikka mummojen virkkauskerho :D

Yritetään nyt miettiä asiaa isolla mittakaavalla, eikä nosteta aina tikunnokkaan niitä sekopäitä ja hörhöjä, leimata heidän takia kaikkia.
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;29285727:
hyvinhän tämä meni. nämä 2 ei alkanu kiljumaan että olen ilkeä ja vittumainen ihminen. hiivin tästä pikkuhiljaa nukkumaan. ilman iltarukousta. :D
Höh, on sullakin käsitykset meistä. :D Mutta öitä, älä syö pannaria liikaa ettet näe painajaisia spagettihirviöistä...:wave:
 
Jos joku tuomitsee hyvän ihmisen vain siksi ettei hän usko niin hän ei ole hyvä. Riippumatta onko hän kaikkivoipa taikka luonut tuon ihmisen.
Ihminen on isoja eettisiä ja moraalisia päätöksiä tekevä olento, päättää jopa muiden lajitoveriensa elämästä, joku ihminen voi päättää jopa miljoonien ihmisten elämästä. Ei Jumalakaan meitä ihan aivottomina pidä, vaan kysyy monia kysymyksiä.

Ja meille on annettu paljon aikaa Jumalan toimesta, autokolarissa kuollut ei voi väittää etteikö aikaa olisi annettu ennen kolariakin. Uskoontulorukoukseen kuin ei mene nopeimmillaan kuin 3-10 sek. ja elämässä on aika monta sekuntia.

Mutta öitä. :)
 
Viimeksi muokattu:
"Friday"
Tätä on vaikea ei-uskovalle selittää...
En ainakaan itse pidä itseäni ei-uskovana, mutta en ole vieläkään varma mahdunko sinun määritelmiisi "oikeasta" uskovasta.

Tuota selitystäsi oli kyllä hyvin vaikea ymmärtää. Jeesus kyllä nuhteli ihmisiä, mutta Häntä rakastettiin ja ennen kaikkea Hän rakasti syntisiä. Esittämälläsi tavalla toimimalla saa kyllä sen nuhtelun hoidettua, mutta epäilen että tuo toinen puoli jää vähän vähemmälle ja en usko että se on tarkoitus. Oikea Kristinusko tarjoaa aina enemmän toivoa kuin epätoivoa ja tuomiota.
Minusta Jeesus kohtasi nimenomaan ensin ihmisen ja vasta sen jälkeen asiat, jos jälkimmäinen nyt oli edes enää tarpeen - aina ei ollut.

Olen lukenut varmaan kuusi kertaa tuon tekstisi - ja en vieläkään saa siitä kunnolla kiinni. Pitäisikö minun alkaa rikkoa rauhaa siellä missä kuljen vain sen takia että asiat menevät oikein? Puuttua koko ajan siihen syntiin mitä näen täällä tapahtuvan?

Minusta täällä(kään) ei ole kuultu yhtään positiivista kommenttia siitä, että joku Kristitty ei ole ymmärtänyt EI -sanaa. Minusta pakkokäännytys (tai sen yritys) on yksi pahimmista asioista mitä voidaan läheiselle ihmiselle tehdä. Ei tarkoittaa yksinkertaisesti EI.
Olen tavannut jopa ihmisiä, jotka ovat olleet ylpeitä siitä että ovat rikkoneet lakia kun ovat tehneet "pyhää" työtä. Olen edelleen kiitollinen ettei ole enää toiste tarvinnut tavata! *

Samoin minusta jokin menee pieleen, jos uskoontullut puoliso onkin huonompi puoliso kuin se vanha puoliso oli. Ei sitä käännytystä pidä tehdä rauhaa rikkomalla vaan sitä luomalla. Jos toinen ei halua kuunnella niin silloin on ymmärrettävä mitä Raamattu kertoo toisen kunnioittamisesta. Tämän jälkeen jäljelle jää osoittaa teoilla se miten uskoontulo vaikuttaa. Rakkaus ja kärsivällisyys tulevat ensimmäisenä mieleeni - ei se tapahtuuko kaikki "oikein" tuosta hetkestä eteenpäin.

Ja jos ihminen viettää aikaa rukouksessa silloin tällöin ja menee sillä tavalla hissun kissun eteenpäin niin eikö sen pitäisi meille riittää kun se kerran Jumalallekin riittää. Jos mokailee, niin sitten mokailee. Kunhan ei vain hylätä tuollaista veljeä eikä mielellään myöskään potkita päähän.
Mistä me tiedämme miten helppoa kenenkin on elää Raamatun mukaan - voihan olla että juuri minulta voidaankin vaatia paljon enemmän kuin mitä nyt olen verrattuna johonkin joka elää aivan rappiolla vain sen takia että minulle on annettu enemmän. En tiedä - eikä tiedä kukaan muukaan.

Hyvää yötä - aivot solmussa ja täysväsyneenä on hyvä lopettaa.


*) Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku!
 
Riippuu millä tavalla tulisi uskoon. Jos alkaisi käännyttämään muakin ja jos elämänsisältö olisi vain uskon ympärillä, niin aika vaikea olisi yhdessä jatkaa. Mutta jos nyt vaan haluaisi uskoa jumalaan ja vaikka itsekseen rukoilla, niin ihan rauhassa voisi niin tehdä. Tiedä vaikka niin tekisikin.

Kyllä mäkin saan rauhassa uskoa kohtaloon ja hihhuloida yhtä ja toista. Täytyyhän se sama mahdollisuus suoda myös kumppanille silloin kun se ei tosiaan omaan elämään vaikuta.
 
"realisti"
No Suomessa touhu pääosin todella harmitonta mitä tulee kristittyihin. Se vaan taitaa olla fakta, että niinkauan kun ihmisiä on tässä pallolla pyörimässä, niin joukkoon mahtuu mätämunia, olipa kyseessä vaikka mummojen virkkauskerho :D

Yritetään nyt miettiä asiaa isolla mittakaavalla, eikä nosteta aina tikunnokkaan niitä sekopäitä ja hörhöjä, leimata heidän takia kaikkia.
Näin sanoo tietenkin uskovainen. On se hauskaa miten uskovainen ei näe, kuinka sitä uskoa tuputetaan joka paikassa, jo ihan lakisäädöksissä ihmisille. Jos ei-uskova joutuu uskon asioiden eteen elämässään jatkuvasti haluamattaan, se on haitallista. Sen takia nämä asiat kiinnostavat ateistejakin ja ne ovat vakavia, kuten joku tuolla totesi.
 
Tämä uutinen on kuin vastaus moneen kysymykseen! :) Tässä kyllä niin mahtava todistus siitä, että Jumala kyllä kuulee avunhuudon! Aivan uskomatonta!
Että kai sulle Echo ihan hyvin kävis, jos eksyisit sinne erämaahan :rolleyes:

Hinaajan kokki Odjegba Okene virui kylmässä meren pohjassa pienet vaatteet yllään Jumalan apua rukoillen.

Ihmiskäsi tarttui sukeltajaan - mies eli 60 tuntia meren pohjassa | IL-TV Uutiset | Iltalehti.fi
vastaus on ainoastaan toimivasta pelastushenkilökunnan toiminnasta.
 
"vieras."
Tämä uutinen on kuin vastaus moneen kysymykseen! :) Tässä kyllä niin mahtava todistus siitä, että Jumala kyllä kuulee avunhuudon! Aivan uskomatonta!
Että kai sulle Echo ihan hyvin kävis, jos eksyisit sinne erämaahan :rolleyes:

Hinaajan kokki Odjegba Okene virui kylmässä meren pohjassa pienet vaatteet yllään Jumalan apua rukoillen.

Ihmiskäsi tarttui sukeltajaan - mies eli 60 tuntia meren pohjassa | IL-TV Uutiset | Iltalehti.fi
Sukeltaja sen sieltä löysi ja pelasti, ei jumala. Jumala olisi varmaan osannut pelastaa kaverin ilman välikäsiäkin?
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras.";29291852]Sukeltaja sen sieltä löysi ja pelasti, ei jumala. Jumala olisi varmaan osannut pelastaa kaverin ilman välikäsiäkin?[/QUOTE]

Tässä tulee mieleen se tarina, jossa mies on jossain korkealla (en muista missä) ja odottaa jumalan pelastusta. Häntä tulee pelastamaan helikopterit ja mitkä kaikki ja mies kieltäytyy avusta koska odottaa jumalan pelastavan hänet. Sitten kuoleman porteilla hän kysyy jumalalta, miksei hän pelastanutkaan, niin jumala vastaa, että yritinhän minä montakin kertaa.
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
Tämä uutinen on kuin vastaus moneen kysymykseen! :) Tässä kyllä niin mahtava todistus siitä, että Jumala kyllä kuulee avunhuudon! Aivan uskomatonta!
Että kai sulle Echo ihan hyvin kävis, jos eksyisit sinne erämaahan :rolleyes:

Hinaajan kokki Odjegba Okene virui kylmässä meren pohjassa pienet vaatteet yllään Jumalan apua rukoillen.

Ihmiskäsi tarttui sukeltajaan - mies eli 60 tuntia meren pohjassa | IL-TV Uutiset | Iltalehti.fi
Höpöhöpö.
 
Aika paha kysymys..
Ekalla sivulla tais olla tarkennus, että vaikka usko olis puolison oma henk.koht juttu, niin siltikin olen sitä mieltä että näkisin puolisoni ihan uudessa valossa. Ihan turha nyt kysyäkkään mistään tuputtelu-uskonnoista ja vaatimuksista, se on sit morjensta samantien, mutta mun vois olla tosi vaikeeta niellä sitä että ihan yhtäkkiä mun tämänhetkinen puolisoni alkais uskomaan satujuttuihin, kun me ollaan molemmat niin tieteen ihmisiä.

Tyttäristä toinen on myös erittäin kiinnostunut mm. tieteistä ja fysiikasta ja juuri vähän aika sitten hän ihmetteli että mihin se kuolleen ihmisen käyttämä energia häviää, ja me sitten juteltiin aiheesta ja kerroin että energia ei katoa universumista ikinä mihinkään, se vain muuttaa muotoaan. Hän oli erittäin tyytyväinen vastaukseen ja ihan selvästi Tajusi mitä tarkoitan, mutta nuorempi tyttö nyrpisteli nenää ja selitti että sielu menee taivaaseen jumalan luo. Mulle tekee tosi vaikeeta olla selittämättä elämän kylmiä tosiasioita nuoremmalle, mutta en puutu hänen uskoonsa vaikka se mua loukkaakin. Onneks hän ei ole kuitenkaan niitä kiihkouskovaisia joiden mielestä dinoja ei oo ollut ja maailma luotiin kuudessa päivässä ynnä muuta, se on tosiasioiden kieltämistä. Mutta harmittaa että kerrankin avaruusdokkaria katsellessa kuvassa oli kaunis nebula (eli tähtisumua), ja nuorempi totesi että tuolla se jumala varmaankin asuu. Kyllä jouduin kiristelemään leukojani että olisin hiljaa, eikä onneksi toinen tytöistä tunne tarvetta selittää pikkusiskolleen mitään, hänelläkin on kypsempi katsantokanta kuin minulla, selvästikin. Eli lienen omanlainen tuputtaja sitten itsekin?
 
säpäle harmaana
Ekalla sivulla tais olla tarkennus, että vaikka usko olis puolison oma henk.koht juttu, niin siltikin olen sitä mieltä että näkisin puolisoni ihan uudessa valossa. Ihan turha nyt kysyäkkään mistään tuputtelu-uskonnoista ja vaatimuksista, se on sit morjensta samantien, mutta mun vois olla tosi vaikeeta niellä sitä että ihan yhtäkkiä mun tämänhetkinen puolisoni alkais uskomaan satujuttuihin, kun me ollaan molemmat niin tieteen ihmisiä.

Tyttäristä toinen on myös erittäin kiinnostunut mm. tieteistä ja fysiikasta ja juuri vähän aika sitten hän ihmetteli että mihin se kuolleen ihmisen käyttämä energia häviää, ja me sitten juteltiin aiheesta ja kerroin että energia ei katoa universumista ikinä mihinkään, se vain muuttaa muotoaan. Hän oli erittäin tyytyväinen vastaukseen ja ihan selvästi Tajusi mitä tarkoitan, mutta nuorempi tyttö nyrpisteli nenää ja selitti että sielu menee taivaaseen jumalan luo. Mulle tekee tosi vaikeeta olla selittämättä elämän kylmiä tosiasioita nuoremmalle, mutta en puutu hänen uskoonsa vaikka se mua loukkaakin. Onneks hän ei ole kuitenkaan niitä kiihkouskovaisia joiden mielestä dinoja ei oo ollut ja maailma luotiin kuudessa päivässä ynnä muuta, se on tosiasioiden kieltämistä. Mutta harmittaa että kerrankin avaruusdokkaria katsellessa kuvassa oli kaunis nebula (eli tähtisumua), ja nuorempi totesi että tuolla se jumala varmaankin asuu. Kyllä jouduin kiristelemään leukojani että olisin hiljaa, eikä onneksi toinen tytöistä tunne tarvetta selittää pikkusiskolleen mitään, hänelläkin on kypsempi katsantokanta kuin minulla, selvästikin. Eli lienen omanlainen tuputtaja sitten itsekin?
Miksi se siis loukkaa?
 
Että jos jonkun ei ole vielä tarkoitus kuolla, niin se ei sitten kuole. Ei voi kuin ihmetellä :)

Kuulin just sellasenkin tarinan sota ajoista, jossa oli suomalaisia sotilaita ollut jossain metsänlaidassa pellon vieressä, pellon molemmin puolin oli kumminkin ollut venäläisiä ja näiden sotilaiden oli pitänyt jostain syystä ylittää pelto... Niin joku uskovainen sotilas oli siellä tokaissut, että jos hänen aika ei ole nyt kuolla niin sitten hän selviää hengissä pellon toiselle puolelle. Niin oli kuulemma sitten käynyt, mies ei ollut kuollut vaikka sitä oltiin yritetty ampua.
Tuo on jo aikamoista luottamusta Jumalaan :)
 
"vieras."
Että jos jonkun ei ole vielä tarkoitus kuolla, niin se ei sitten kuole. Ei voi kuin ihmetellä :)

Kuulin just sellasenkin tarinan sota ajoista, jossa oli suomalaisia sotilaita ollut jossain metsänlaidassa pellon vieressä, pellon molemmin puolin oli kumminkin ollut venäläisiä ja näiden sotilaiden oli pitänyt jostain syystä ylittää pelto... Niin joku uskovainen sotilas oli siellä tokaissut, että jos hänen aika ei ole nyt kuolla niin sitten hän selviää hengissä pellon toiselle puolelle. Niin oli kuulemma sitten käynyt, mies ei ollut kuollut vaikka sitä oltiin yritetty ampua.
Tuo on jo aikamoista luottamusta Jumalaan :)
Ja jos se jumalan hänelle määräämä aika olisi ollutkin täynnä siinä keskellä peltoa ja vihollinen olisi osunut, niin mitäs se sitten olisi? Paitsi tietysti kuolema.

Jos joku ei kuole niin se ei vielä ole kuollut. On se ihmeellistä.
 
[QUOTE="vieras.";29292036]Ja jos se jumalan hänelle määräämä aika olisi ollutkin täynnä siinä keskellä peltoa ja vihollinen olisi osunut, niin mitäs se sitten olisi? Paitsi tietysti kuolema.

Jos joku ei kuole niin se ei vielä ole kuollut. On se ihmeellistä.[/QUOTE]

sen aika sitten olisi ollut siinä, ihan yhtälailla Jumalan määräämää...
 

Yhteistyössä