Jättäisitkö kumppanisi jos hän tulisi uskoon?

  • Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti
kfkfkf
Ohhoh.
Olen ollut ateisti, tosin en ollut miehen uskoontullessa.
Nykyään ehkä agnostikko-kristitty-sekasikiö.
En osaa lokeroida itseäni.
Minä en edes tiedä ystävistäni ja kavereistani kuka uskoo ja mihin,paitsi niistä jotka ovat itse asiasta kertoneet.
En varmaan kumppaniakaan hakiessa kysyisi asiaa,tai sillä ei olisi minulle merkitystä(ellei nyt olisi joku fundiskristitty tai muslimi mutta me tuskin tapaisimme muutenkaan).
En voi olla vähän huvittumatta kohdasta "hänen ajatuksensa eivät olisi enää rationaalisia eikä objektiivisia".
Eivät kenenkään ihmisen ole, vaikka saahan sitä itselleen niin uskotella..
:D Mikset muslimin kanssa sit vois olla
 
"realisti"
Minä en edes tiedä ystävistäni ja kavereistani kuka uskoo ja mihin,paitsi niistä jotka ovat itse asiasta kertoneet.
En varmaan kumppaniakaan hakiessa kysyisi asiaa,tai sillä ei olisi minulle merkitystä(ellei nyt olisi joku fundiskristitty tai muslimi mutta me tuskin tapaisimme muutenkaan).
En voi olla vähän huvittumatta kohdasta "hänen ajatuksensa eivät olisi enää rationaalisia eikä objektiivisia".
Eivät kenenkään ihmisen ole, vaikka saahan sitä itselleen niin uskotella..
No meidän porukoissa näistä asioista puhutaan, ja aika hyvin ollaan perillä toistemme ajatuksista, ollaan kyllä melko läheinen ystäväpiiri muutenkin. ja juuri niin merkityksellisiä nämä asiat ovat, että haluaisin olla perillä siitä kumppania valitessa. Se ihmisen äly ja ajattelutapahan on osa sitä, mihin rakastuu. Ainakin meillä.

Huvitu vaan kirjoituksistani, ja joo, kaikillahan ajatuksia värittää joku tunnelataus tms. mutta väitätkö tosissan ettei rationaalista ja objektiivista ajattelua ole olemassa? :D
 
vieras-
[QUOTE="realisti";29274333]No meidän porukoissa näistä asioista puhutaan, ja aika hyvin ollaan perillä toistemme ajatuksista, ollaan kyllä melko läheinen ystäväpiiri muutenkin. ja juuri niin merkityksellisiä nämä asiat ovat, että haluaisin olla perillä siitä kumppania valitessa. Se ihmisen äly ja ajattelutapahan on osa sitä, mihin rakastuu. Ainakin meillä.

Huvitu vaan kirjoituksistani, ja joo, kaikillahan ajatuksia värittää joku tunnelataus tms. mutta väitätkö tosissan ettei rationaalista ja objektiivista ajattelua ole olemassa? :D[/QUOTE]

Toki äly ja ajattelutapa voivat olla asioita mihin rakastuu.
Ilmeisesti pidät uskovia vähemmän älykkäinä,sääli.
Ymmärrän kyllä toisaalta senkin.
Useat uskovat ovat hyvin auktoriteettiuskoisia ja kristinuskon instituution kaavoihin ja sääntöihin takertuvia, pelolla ja uhkailulla eläviä.
Se on mielestäni kaukana Jumalasta, ihmisen omaa keksintöä.
Valmiit vastaukset ja säännöt joita ei kyseenalaisteta varmaan vetävät puoleensa vähemmän fiksua porukkaa.

Mielestäni vain Jumalaan uskominen ja ateismi ovat yksi osa maailmankatsomusta,eivätkä mitenkään se hallitsevin osa.
Ihmisillä voi mielestäni olla hyvinkin samanlaiset ajattelutavat ja yhteistä löytyä,vaikka toinen olisi ateisti ja toinen agnostikko/uskova.
Mutta me olemme selvästi eri linjoilla tässä. :)

En itse usko että kukaan kykenee aina rationaaliseen ja objektiiviseen ajatteluun,vaikka siihen olisi kai hyvä pyrkiä.
Silti,pohjimmiltaan mahdoton tehtävä.
 
"realisti"
Toki äly ja ajattelutapa voivat olla asioita mihin rakastuu.
Ilmeisesti pidät uskovia vähemmän älykkäinä,sääli.
Ymmärrän kyllä toisaalta senkin.
Useat uskovat ovat hyvin auktoriteettiuskoisia ja kristinuskon instituution kaavoihin ja sääntöihin takertuvia, pelolla ja uhkailulla eläviä.
Se on mielestäni kaukana Jumalasta, ihmisen omaa keksintöä.
Valmiit vastaukset ja säännöt joita ei kyseenalaisteta varmaan vetävät puoleensa vähemmän fiksua porukkaa.

Mielestäni vain Jumalaan uskominen ja ateismi ovat yksi osa maailmankatsomusta,eivätkä mitenkään se hallitsevin osa.
Ihmisillä voi mielestäni olla hyvinkin samanlaiset ajattelutavat ja yhteistä löytyä,vaikka toinen olisi ateisti ja toinen agnostikko/uskova.
Mutta me olemme selvästi eri linjoilla tässä. :)

En itse usko että kukaan kykenee aina rationaaliseen ja objektiiviseen ajatteluun,vaikka siihen olisi kai hyvä pyrkiä.
Silti,pohjimmiltaan mahdoton tehtävä.
Kaukana jumalasta, ihmisen omaa keksintöä - niin kuin jumalat itsekin. :)
Agreed to disagree.
Mutta en toki missään väittänyt että ajattelu olisi ateistilla tms. rationaalista _aina_, mutta uskovalla kaikkea ajattelua, ja varsinkin jos puhutaan maailmankatsomuksellisista jutuista varjostaa suuri epärationaalisuus, jota ateistilla ei ole, ja tätä tarkoitin. Kyllä meillä silti on rationaalista ja objektiivista ajatustenvaihtoa, vaikka tunnelatausta olisikin. Se, että se tunne ei ohjaa sitä ajattelua niin, että se vaikuttaisi ajattelun tulokseen, on aika rationaalista. :)
Ny petiin, kiitos tästä.
 
Voisin veikata, että joulupukista niitä todisteita on aika paljon enemmän kuin jumalasta :D
Mä oon hei käynyt korvatunturillakin :D siellähän se pukki asuu, on ihan valokuva todisteena, monellako uskovaisella on valokuvia todisteeena? hihihi
Vaikka alkaisin sulle todisteista selittää niin kieltäisit ne verukkeella että "netissä kuka vaan voi sanoa mitä vaan", jos taas joku sulle tuttu ihminen kenet ihan irl tunnet kertois jotain todisteita niin kieltäisit ne todennäköisesti ja keksisit niille jotkut selitykset. Ihmiset sanoo ettei Jumalaa ole mutta ei ne etsiäkään halua.

Mä olen sama ihminen ainaki mitä ennen uskoontuloa, tosin jotkut mielipiteet on muuttunu. Mutta voihan mielipiteet muuttua kellä vaan.
 
säpäle harmaana
Minusta on jotenkin jännä, että ateistit ottavat toisten uskonnot ja oman uskomattomuutensa näin tosissaan. Ihan kuin olisi kyse omasta "uskonnosta", jota muut uskonnot horjuttavat ja uhkaavat jo pelkällä olemassaolollaan. Yhtä lailla fundamentalististahan tuo tuntuu olevan, kuin ääriuskovaisten touhu.
 
Kyse on elämänkatsomuksesta, joka on aika vakava juttu. Onhan se sentään kaiken muun perusta.

Minua huvittaisi keskustella entisen ateistin kanssa. Suostuisiko hän myöntämään, että nykyään, hartaana uskovaisena, hän tietää kusettavansa itseään? Olisiko minulla oikeutta nähdä hänen sydämeensä, onkin sitten toinen juttu.

Tuolla sanottiin, että useimmat ovat ateisteja. Onkohan näin? Eiköhän suurin osa tuumi jotenkin siihen suuntaan, että "Kuulun kirkkoon, olen konfirmoitu ja toisinaan käyn ehtoollisella. En keuhkoa uskostani, mutta jos elän elämäni suhteellisen siivosti enkä tee mitään kovin suurta syntiä, niin pääsen kuoltuani taivaaseen." Elämänkatsomuksena se on ihan okei, jollei riitä energiaa tai mielenkiintoa näiden asioiden perusteelliseen pohtimiseen.
 
kööä
Itse tuskin voisin elää yhdessä ihmisen kanssa joka ylipäätään vaatisi sitä että minun maailmankuvani tai vakaumukseni olisi oltava yksi yhteen hänen elämänkatsomuksensa kanssa.

Perustelujen vaatiminen ja antaminenkaan siitä miksi jättäisin tai miksi en jättäisi puolisoa jos hän tulisi uskoon tai luopuisi uskostaan on sinänsä aika turhia. Määritelmät siitä mikä on uskoa, mikä uskoontuloa on enemmän mielikuvia kuin mitattavia tai täysin aukottomasti todistettavissa olevia faktoja.
 
Kyse on elämänkatsomuksesta, joka on aika vakava juttu. Onhan se sentään kaiken muun perusta.

Minua huvittaisi keskustella entisen ateistin kanssa. Suostuisiko hän myöntämään, että nykyään, hartaana uskovaisena, hän tietää kusettavansa itseään? Olisiko minulla oikeutta nähdä hänen sydämeensä, onkin sitten toinen juttu.
No häh? Esim. minä olin hartaina uskovaisaikoina entinen ateisti, enkä kusettanut itseäni yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan ihminen.
 
vierasfe
Mun mies on ateisit ja minä uskon. Elän kuten normaalit ihmiset, eli jopa bilettämässä käyn välillä ja kiroilen kuin mettämies. Uskon silti Jumalaan, mutta mun suhde häneen on henkilökohtainen, eikä se muille kuulu. Edes miehelleni. Siksi mun kanssa varmaan voi ateistikin olla onnellinen :)
 
vieras-
[QUOTE="realisti";29274428]Kaukana jumalasta, ihmisen omaa keksintöä - niin kuin jumalat itsekin. :)
Agreed to disagree.
Mutta en toki missään väittänyt että ajattelu olisi ateistilla tms. rationaalista _aina_, mutta uskovalla kaikkea ajattelua, ja varsinkin jos puhutaan maailmankatsomuksellisista jutuista varjostaa suuri epärationaalisuus, jota ateistilla ei ole, ja tätä tarkoitin. Kyllä meillä silti on rationaalista ja objektiivista ajatustenvaihtoa, vaikka tunnelatausta olisikin. Se, että se tunne ei ohjaa sitä ajattelua niin, että se vaikuttaisi ajattelun tulokseen, on aika rationaalista. :)
Ny petiin, kiitos tästä.[/QUOTE]

Niin, tässä tulee sitten se usko kuvioon mukaan.
Mielestäni me emme voi tietää mitään, voimme vain valita mihin uskomme.
Sinä uskot ettei Jumalaa ole ja se on vain ihmisen keksintöä, minä uskon että on.
En voi asiaa tietää tai uskomattomille todistaa enkä koe siihen tarvettakaan.

Monet puolustavat ateismia niin suu vaahdossa,tunnekuohussaan ja eri tavoin ajattelevia pilkaten ja tuomiten että mielestäni ateismi on ihan uskontoon verrattavissa.
Eivät pelkät tunteet ohjaa ajattelua, ajattelua ohjaa aika moni tiedostamaton asia.
 
Uskonnot eivät pahasti eroa muista aatteista. Jos joku alkaa kannattamaan intohimoisesti jotakin aatetta tai menee mukaan politiikkaan, niin kyse on siitä miten paljon ristiriitaa suhteeseen siitä syntyy.

Ääriuskovaisuus haittaisi, mutta joku pieni uskovaisuus tuskin.
 
Tuolla sanottiin, että useimmat ovat ateisteja. Onkohan näin? Eiköhän suurin osa tuumi jotenkin siihen suuntaan, että "Kuulun kirkkoon, olen konfirmoitu ja toisinaan käyn ehtoollisella. En keuhkoa uskostani, mutta jos elän elämäni suhteellisen siivosti enkä tee mitään kovin suurta syntiä, niin pääsen kuoltuani taivaaseen." Elämänkatsomuksena se on ihan okei, jollei riitä energiaa tai mielenkiintoa näiden asioiden perusteelliseen pohtimiseen.
Joidenkin tutkimusten mukaan suomalaisista noin 60% on ateisteja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kööä;29278498:
Pitkältihän se riippuu siitä miten usko, uskonto, ateismi, uskovaisuus, uskoon tuleminen määritellään. Onko usko vain uskomista kristinuskon Jumalaan vai käsitetäänkö sillä jotakin muuta(kin).
Tokihan nämä tutkimukset eivät ole mitenkään helppoja tehtäviä. Ei niissä kyllä määritellä uskoa vain uskona kristinuskon Jumalaan, voisi olla sen mukaan Iranissa aika monta ateistia. Mutta esimerkiksi toisissa tutkimuksissa on kysytty vain uskoa Jumalaan, toisissa uskoa johonkin korkeampaan voimaan. Toisissa agnostikot on määritelty erikseen, toisissa yhteen ateistien kanssa. Se nyt ainakin voidaan varmasti sanoa, että Suomi kuuluu ateismin kärkimaihin.
 
kööä
Tokihan nämä tutkimukset eivät ole mitenkään helppoja tehtäviä. Ei niissä kyllä määritellä uskoa vain uskona kristinuskon Jumalaan, voisi olla sen mukaan Iranissa aika monta ateistia. Mutta esimerkiksi toisissa tutkimuksissa on kysytty vain uskoa Jumalaan, toisissa uskoa johonkin korkeampaan voimaan. Toisissa agnostikot on määritelty erikseen, toisissa yhteen ateistien kanssa. Se nyt ainakin voidaan varmasti sanoa, että Suomi kuuluu ateismin kärkimaihin.
Ööö... ja mistähän tutkimuksesta tuo 60% on saatu. Kuulostaisi varsin suurelta määrältä että 40% suomalsisita uskoisi "puhtaasti" Raamatun Jumalaan. Toki on varmasti paljon ihmisiä jotka sanovat uskovansa esim. kristinuskon Jumalaan vaikka eivät edes pystyisi kertomaan mikä/millainen Jumala-kuva kristinuskossa on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kööä;29278514:
Ööö... ja mistähän tutkimuksesta tuo 60% on saatu. Kuulostaisi varsin suurelta määrältä että 40% suomalsisita uskoisi "puhtaasti" Raamatun Jumalaan. Toki on varmasti paljon ihmisiä jotka sanovat uskovansa esim. kristinuskon Jumalaan vaikka eivät edes pystyisi kertomaan mikä/millainen Jumala-kuva kristinuskossa on.
Edelleenkään siinä ei ole kyse vain kristinuskon Jumalasta. Ja yleensähän tuontyylisissä tutkimuksissa vain kysytään "Uskotko Jumalaan?", eikä aleta analysoimaan kuinka "puhtaasti" ihminen uskoo.
 

Yhteistyössä