Jos otatte viikonloppuna jotain alkoholia niin mihin aikaan rupeatte ottamaan kun lapset kotona?

  • Viestiketjun aloittaja djnhdj
  • Ensimmäinen viesti
djnhdj
Tota vauvan keskustelua seurasin ja siellä oli moni mamma lasi kourassa jo 18 aikaan illalla. Ja laoset hereillä siis. Eikö voi odottaa että ne mukulat edes nukkuisi jos tarttee ottaa.
 
"Vieras"
Mitä se auttaa, että ne nukkuu? Voihan sitä sittenkin tapahtua vaikka mitä....

Kyllä minä juon lastenkin nähden, enkä näe siinä mitään pahaa. En ole missään änkyräkännissä koskaan.
 
"vieras"
Mä en ikinä "rupea ottamaan". Kuulostaa siltä kuin olisi joku x määrä viinaa tai x määrä humalaa mikä pitäisi hinnalla millä hyvänsä saada juotua/saavuttaa illan aikana. Entä jos ei ehdi tai vaikka lapsi sairastuu? Ilta pilalla? Tosi ahdistavaa.

Jos juon, juon. Käyn baarissa kerran puolessa vuodessa tai kolmena iltana viikossa, ei kuulu muille. Lasten aikana 1 tai 2 on ok, joskus. Mutta siinä vaiheessa kun juomaa alkaa hinkuamaan säännönmukaisesti pe-iltana klo.17, kannattaisi vilaista peiliin ehkä?
 
Ab
Alkoholi ja lapset eivät vaan natsaa. En koskaan juo lasten nähden. Itse kasvoin alkkisisän kodissa enkä sitä paskaa koskaan/ikinä halua omille lapsilleni! En ole absolutisti, joskus on ihan kiva vetää vaikka perseet olalle mutta se tapahtuu aivan muualla kuin kotona lasten nähden. Tosin hyvin harvoin enää nykyisin.
 
iu
Jos jotain alkoholia täyty juoda, juon sen sitten kun esikoinen (ihan kohta 16 v) on haettu kotiin iltariennoita. Jos menee yli yhdentoista, en yleensä viitsi juoda sitä yhtäkään olutta. Jos kotiutuu aiemmin, saatan juoda oluen tai siiderin - kaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lähiötursas;23283500:
No me ei vedetä mitään kännejä muutama lasi viiniä jos lapset on hereillä/nukkuu.
Samoin. Mä "alan ottamaan" vain silloin kun en ole kotona. Kotosalla viikonloppuna otan viiniä/olutta tilanteesta riippuen. Tänään esim. olen juonut kohta kolme lasillista viiniä ja ensimmäisen otin, kun lapsi oli käynyt unille. Mies joi aiemmin illalla ruoan kanssa yhden oluen. Huomenna tulee vieraita ja juomme varmaankin kaikki aikuiset päivällisen kanssa lasilliset viiniä ja myöhemmin illalla osa varmaan juo lisää viiniä tai olutta. Humalassa tai edes hiprakassa ei ole kukaan.
 
[QUOTE="vieras";23283508]Mitäs sitte sanotte viranomaisille jos jotain sattuy ja raporttiin kirjataan juopumus ja tulee syyte heitteillejätöstä? Yhdelle tutulle kävi näin.[/QUOTE]

No meillä ainakin on aina vähintään yksi aikuinen ns. ajokunnossa jos lapsi on paikalla.
 
"Kippura"
Alkoholi ja lapset eivät vaan natsaa. En koskaan juo lasten nähden. Itse kasvoin alkkisisän kodissa enkä sitä paskaa koskaan/ikinä halua omille lapsilleni! En ole absolutisti, joskus on ihan kiva vetää vaikka perseet olalle mutta se tapahtuu aivan muualla kuin kotona lasten nähden. Tosin hyvin harvoin enää nykyisin.
Tässä ei tainnut olla kuitenkaan kyse ryyppäämisestä!

Lapsien olisi hyvä nähdä normaalia alkoholin käyttöä, vaikka isän juoma saunakalja tai äidin nauttima lasillinen viiniä (tai toisinpäin). Kun ne lapset kuulee noita ryyppy-juttuja eikä heillä ole ollut mallia miten sitä alkoholia nautitaan sivistyneesti tulee heistä isäsi kaltaisia juoppoja.
 
"mmm"
Meillä juodaan lapsen ollessa samassa huushollissa max 2 annosta/nenä. Ryyppyreissut on sitten erikseen ja ilman lapsia. Ja niitä on ehkä 2-3 kertaa vuodessa. Lapsen nähden juodaan vain kun ollaan jossain kylässä tms. syömässä ja tarjolla on ruuan kanssa esim. viiniä. Silloin toinen on autolla ajokunnossa ja toinenkaan ei varsinaisesti ole humalassa (mulla saattaa kihahtaa päähän jo se eka lasi..). Nyt lapsella on ikää 3,5 v. Sitten joskus kun lapsi on vanhempi, voisin kuvitella että lapsen läsnäollessa voidaan esim. mökillä juoda pari kaljaa tms. mutta noin pieni ei vielä ymmärrä alkoholin käytöstä tuon taivaallista, suottaa vaan pelästyy kun käytös muuttuu.

Mun vanhemmat ei käytä olleenkaan alkoholia eikä minulla ole ollut mitään vaikeuksia oppia kohtuukäyttöä. Että ei sitä sen esimerkin takia tartte lasten nähden alkoholia juoda. Miehen kotona asia on ollut toisin ja isä on alkoholisti. Miehellä on enemmänkin ollut ongelmaa se sopivan määrän nauttimisessa ja osittain senkin takia meillä on nyt näin "tiukka" käytäntö.
 
Juon lähes päivittäin alkoholia lasten nähden. Mun lapset näkee alkoholinkäyttöä muutenkin aika paljon. Esimerkiksi kun käydään päiväkahvilla siskon anopin miehen luona, niin ukko keittää meille kahvit ja ottaa itselleen oluen :) Humalassa olevia ihmisiä mun lapset ei kyllä normaalisti näe ja me ollaan miehen kanssa molemmat aina ajokunnossa, mies ei juo edes ruokaviiniä kuten minä.
 
"Kiraki"
[QUOTE="vieras";23283508]Mitäs sitte sanotte viranomaisille jos jotain sattuy ja raporttiin kirjataan juopumus ja tulee syyte heitteillejätöstä? Yhdelle tutulle kävi näin.[/QUOTE]

Millaista juopumista tarkoitat?
Jos jotain sattuisi yöllä niin voisi mennä taksilla jos on juonut useamman kuin yhden eikä ole varma ajokunnosta. Jos vanhempi on ok muutamasta lasillisesta huolimatta niin tuskin siitä mitään heittelejättö syytettä tule, kyllä silloin jotain muutakin taustalla on oltava jos niin käy..?
 
En mä "rupea ottamaan". Mutta voin kyllä juoda lasin viiniä vaikka maanataina keskellä päivää ruuan kanssa, jos musta sattuu siltä tuntumaan. Vaikka lapset olis hereillä ja siinä samassa ruokapöydässä.

Tai saunan jälkeen vaikka kaksikin siideriä. Vaikka sinne saunaan mentäis sunnuntaina jo viideltä, ja lapset mukana.
 
Ei mulla ole mitään kellonaikaa! Eilen join yhden siiderin klo. 20.00 ja lapsi oli jo nukkumassa. Viime viikolla join siskon kanssa viinipullon melkein kokonaan, kun istuimme iltaa ja taisin avata sen noin 19.00. Mä en kännäile kotona ja en hoida lasta humalassa. Voin ottaa pari lasia viiniä tai parit siiderit illalla kotona, jos huvittaa. Meillä lapsi ei reagoi mitenkään siihen, että joku juo alkoholia. Hänelle se on ihan se ja sama, onko mulla saunan jälkeen linsa vai siideri...
 
Ihan silloin kun siltä tuntuu. Mun ei tarvi piilotella juomiani lapsilta. Nimimerkillä myös alkoholistiperheessä kasvanut, enkä omilleni sitä ikinä halua, että tarvii miettiä, onko äitillä/isällä salapullo jossain, haiseeko se vai eikö se haise, onko se juonut vai eikö se ole... Mä juon sen viinilasillisen, siiderin tms. ihan julkisesti lasteni nähden, jos siihen aikaa päivästä haluan juoda. Ikinä en ole humalassa lasten nähden enkä kyllä muutenkaan kuin kerran kymmenessä vuodessa. Meillä näytetään lapsille normaalin alkoholinkäytön mallia. Sitä, että hyvällä aterialla voidaan avata viinipullo tai saunassa juoda saunaolut.
 
"mä"
Meidän porukat ruukas sanoa aina, ettei se "muutama lasi viiniä" mitään haittaa vaikka lapset olivat hereillä... Itse lapsena en koskaan ollut samaa mieltä. Mutta tämähän onkin se pahin ja lasta vahingoittavin asia, kun aikuinen ei itse kykene näkemään omaa tilaansa ja sitä pientä nousuhumalan tuomaa pelottavuutta.
 
vv
Tiedän että sitä tapahtuu ja se on surullista. VAnhemmat ryyppää viikonloppuisin kotona kun ei saa lapsille hoitajaa :( Lapsi kyllä vaistoaa pienenkin hiprakan ja se on pelottava tunne kun oma isä tai äiti muuttuu erinlaiseksi.

Ymmärrän sen 1-2 olutta/siideriä vaikka lauantaina saunan jälkeen vaikka lapset olisivatkin hereillä. Meillä ei juoda säännöllisesti eli aina ei edes sitä sauna juotavaa. Ja todellakin ne ryyppyreissut on sitten jossain muualla kun kotona lasten nähden.
 

Yhteistyössä