Jos taustalla on liian raskaat asiat?

Syyt on ehdottomasti hoidettava juu, mutta varsinkaan vielä ilman diagnoosia on vähän vaarallista kehottaa potilasta olemaan syömättä lääkkeitä. Ne voivat viedä pahimman yli, korjata vinksahtanutta aivokemiaa ja joissain mielen sairauksissa ne voivat olla ehdottoman välttämättömiä - jopa loppuelämän. Olen itsekin melko kriittinen lääkkeiden suhteen, mutta tosiasia on, että joskus lääkkeiden napsiminen on todella tarpeen.
On joo, monen kohdalla tarpeen.
Mutta nykyisin niitä tuputetaan ihan liikaa ja automaattisesti.
 
vierailija
On joo, monen kohdalla tarpeen.
Mutta nykyisin niitä tuputetaan ihan liikaa ja automaattisesti.
Tämä on totta.

Mä aikanaan sain lääkkeet, joita söin olisko puoli vuotta, mutta aloin myös käydän terapiassa. Jätin lääkkeet pois, ja menin eteenpäin terapian ja muunlaisen itsestäni huolehtimisen avulla.

Kun sitten kävin samalla lääkärillä muissa asioissa, hän kyseli lääkityksestä ja hän ikään kuin hermostui, kun olin ne jättänyt pois, mutta totesin voivani jo suhteellisen hyvin ja sitten vielä paremmin, kun terapia eteni.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Syyt on ehdottomasti hoidettava juu, mutta varsinkaan vielä ilman diagnoosia on vähän vaarallista kehottaa potilasta olemaan syömättä lääkkeitä. Ne voivat viedä pahimman yli, korjata vinksahtanutta aivokemiaa ja joissain mielen sairauksissa ne voivat olla ehdottoman välttämättömiä - jopa loppuelämän. Olen itsekin melko kriittinen lääkkeiden suhteen, mutta tosiasia on, että joskus lääkkeiden napsiminen on todella tarpeen.
Saanen olla erimieltä. Lääkkeitä ei pidä syödä ennekuin on tiedossa mikä vaivaa.
Toki rauhoittavat voivat olla toimia hyvin väliaikaisena ratkaisuna... mutta tässäkään tilanteessa en vättämättä suosittelisi rauhoittavia, kun kyse ei kai kuitenkaan ole siitä, että kukaan olisi vetämässä ranteitaan auki tai totaalisen hermoromahduksen partaalla.
 
Kiitos kaikille :)!

Tänään sain nukutettua hyvin että ajatukset taas loistaa. Hitsi kuinka se uni on tärkeä!
Sain jopa yhden ongelman pois järjestyksestä, enkä edes tajunnut että noin helppoa se voi olla. Nyt teen pitkän listan ja yritän aluksi ratkaista kaikki ongelmat jotka mua vaivaa ja jotka aiheuttaa paljon harmia samalla varaan ajan mun lääkärille ja pakko nämä raskaat asiat käydä läpi koska haluan ne vihdoin jättää taakse.
 
Kiitos kaikille :)!

Tänään sain nukutettua hyvin että ajatukset taas loistaa. Hitsi kuinka se uni on tärkeä!
Sain jopa yhden ongelman pois järjestyksestä, enkä edes tajunnut että noin helppoa se voi olla. Nyt teen pitkän listan ja yritän aluksi ratkaista kaikki ongelmat jotka mua vaivaa ja jotka aiheuttaa paljon harmia samalla varaan ajan mun lääkärille ja pakko nämä raskaat asiat käydä läpi koska haluan ne vihdoin jättää taakse.
Hyvä juttu.
Listojen tekeminen muuten on tutkimustenkin mukaan hyödyllistä. Kun asiat on laittanut paperille, niitä ei tarvitse (alitajuisesti) koko ajan pyörittää mielessä.
 
vierailija
Saanen olla erimieltä. Lääkkeitä ei pidä syödä ennekuin on tiedossa mikä vaivaa.
Toki rauhoittavat voivat olla toimia hyvin väliaikaisena ratkaisuna... mutta tässäkään tilanteessa en vättämättä suosittelisi rauhoittavia, kun kyse ei kai kuitenkaan ole siitä, että kukaan olisi vetämässä ranteitaan auki tai totaalisen hermoromahduksen partaalla.
Lääkkeitä on monenlaisia. Rauhoittavat ei ole koskaan kenellekään pääasiallinen lääke tai hoito ja terveydenhuolto suhtautuu hyvin varauksella rauhoittaviin. Mutta varmaan ymmärrät, että esim. vakava masennus tai kaksisuuntainen mielialahäiriö ei parane lenkkeilemällä ja kalaöljykapseleilla, eikä niiden oireistoon kuulu automaattisesti ranteet auki -oireilu.
 
Hyvä juttu.
Listojen tekeminen muuten on tutkimustenkin mukaan hyödyllistä. Kun asiat on laittanut paperille, niitä ei tarvitse (alitajuisesti) koko ajan pyörittää mielessä.
Totta ja kun pystyy edes hetkeksi rauhoittumaan lääkkeiden avulla ja nukutettua kunnolla niin parasta tehdä listan ja mennä sen mukaan, kun muuten ilman tätä se on hullunmylly, sekä kun väsyttää tarpeeksi paljon kaikki ajatukset mene sekaisin, silloin edes itsekään ei tiedä mistä pitää aloittaa ja kuinka eteenpäin, helpotti toisaalta että avauduin sekä tänne että eilen lääkärille. Kun ei ole mukava kaikkia kantaa sisällä, kun tiedän jossain vaiheessa räjähdän.
 
vierailija
Kiitos kaikille :)!

Tänään sain nukutettua hyvin että ajatukset taas loistaa. Hitsi kuinka se uni on tärkeä!
Sain jopa yhden ongelman pois järjestyksestä, enkä edes tajunnut että noin helppoa se voi olla. Nyt teen pitkän listan ja yritän aluksi ratkaista kaikki ongelmat jotka mua vaivaa ja jotka aiheuttaa paljon harmia samalla varaan ajan mun lääkärille ja pakko nämä raskaat asiat käydä läpi koska haluan ne vihdoin jättää taakse.
Loistavaa Milanna! Otat päivän kerrallaan ja kaiken saamasi avun ja tuen vastaan.

Muistan myös, kun itse hankalammassa vaiheessa yritin päivittäin miettiä ja muistuttaa itseäni hyvistä asioista juuri sinä päivänä ja kyllähän niitä aina löytyi :)

Itsensä kuunteleminen ja tutkiskelu on myös todella tärkeää.

Kovasti voimia ja tsemppiä <3
 
Lääkkeitä on monenlaisia. Rauhoittavat ei ole koskaan kenellekään pääasiallinen lääke tai hoito ja terveydenhuolto suhtautuu hyvin varauksella rauhoittaviin. Mutta varmaan ymmärrät, että esim. vakava masennus tai kaksisuuntainen mielialahäiriö ei parane lenkkeilemällä ja kalaöljykapseleilla, eikä niiden oireistoon kuulu automaattisesti ranteet auki -oireilu.
Edelleen en ole mikään kaksisuuntainen, jos olisin niin kertoisin kun en ikinä kanna häpeä sairauksista. Turhaan täällä tehdä diagnooseja kun kukaan ei tunne mua eikä tilannetta. Paljon ongelmia, väsymys, liian paljon tekemisiä vaan tekee tehtävän psyykelle. Vaikka kuinka vahvana haluan pysyä ja näyttää kaikille että en ole muuta kun iloinen, todellisuus on muuta, itkun kanssa menin jo monta kuukautta. Nyt pakko stopata itseä, hoitaa asiaa kerrallaan ja myös käydä läpi asiat jotka mua vaivaa jonkun ammattilaisen kanssa ettei sama meno toistu, vaikka ennustaja en ole ja voi se toistuakin, pitää vaan ajoissaan parempaa apua hakea, eikä odottaa ihmeitä. Mua pidetään palstalla bimbona, välillä mietin että olis tosissaan kiva olla se bimbo joka ei välitä mistään. En vaan pysty enkä halua palstalla kaikista avautua, kun se alkaa ahdistaa, mutta tein sen eilen lääkärin kanssa ja nyt teen sen jatkossa oman lääkärin kanssa myös, myös jos saan samalla jotain neuvoja työnarkomaniaan, kuinka voi ajoissa pysähtyä, vaikka toisaalta aina valmiina tekemään työt, mutta huomasin paljon harmia se aiheuttaa minulle, kun kaikki on niin pirun hankala.
 
Lääkkeitä on monenlaisia. Rauhoittavat ei ole koskaan kenellekään pääasiallinen lääke tai hoito ja terveydenhuolto suhtautuu hyvin varauksella rauhoittaviin. Mutta varmaan ymmärrät, että esim. vakava masennus tai kaksisuuntainen mielialahäiriö ei parane lenkkeilemällä ja kalaöljykapseleilla, eikä niiden oireistoon kuulu automaattisesti ranteet auki -oireilu.
Olenko mielestäsi väittänyt, että vakaviin mielen sairauksiin tepsii kalaöljykapselit tai lenkkeily? Tai olenko väittänyt, että eittämättä kaikkiin mielensairauksiin pätee ranteet auki- mentaliteetti?

Mielestäni sanoin, että on vastuutonta alkaa syöttää lääkkeitä ihmiselle ennekuin tiedetään mikä on vikana? Eikö?
Lisäksi sanoin, etten tiedä onko tässä tapauksessa tilanteessa tarpeellista alkaa ensimmäisenä pelleilemään rauhoittavien kanssa.

Lääkkeet on mahtava juttu ja syön niitä oikein mieluusti kun on tarvis ja ne auttavat. Sensijaan en ymmärrä tämänhetkeistä mentaliteettia, kun piipahdetaan lääkärissä, kerrotaan mitä reseptejä halutaan ja kävellään ulos. Kaikenlaisia ryynejä kylvetään vasemmalle ja oikealle ja päätetään katsoa, että onkohan niistä apua. Otetaan se 5 minuutin kontrolli kuukauden päästä... Toimiiko? - juu toimii. Hyvä, jatketaan tällä.
 
Loistavaa Milanna! Otat päivän kerrallaan ja kaiken saamasi avun ja tuen vastaan.

Muistan myös, kun itse hankalammassa vaiheessa yritin päivittäin miettiä ja muistuttaa itseäni hyvistä asioista juuri sinä päivänä ja kyllähän niitä aina löytyi :)

Itsensä kuunteleminen ja tutkiskelu on myös todella tärkeää.

Kovasti voimia ja tsemppiä <3
Kiitos kiitos :), eikö se vielä tästä, ehkä joku päivä taas olen se vahva minä, mutta kokeilen hoitaa jatkossa asiat eri tavalla, eli päätin tänään aloitan kaiken niin sanotusti alusta, hoidan asiaa kerrallaan, poistan nämä stressaavat asiat mun elämästä ja myös keskustelen ammattilaisen kanssa, tuskin mun tapauksessa kerran keskustelu auttaa vaan käyn niin paljon kun pitää.
 
vierailija
En ymmärrä, miten sulla on aikaa roikkua netissä, jos aika on muutenkin kortilla???

Koska firmallasi menee todella huonosti, mutta aiheuttaa hirveästi työtä, lopeta se ja mene vaikka siivoojaksi johonkin siivousfirmaan. Saat siitä rahaa, ja työaika on rajattu!
 
En ymmärrä, miten sulla on aikaa roikkua netissä, jos aika on muutenkin kortilla???

Koska firmallasi menee todella huonosti, mutta aiheuttaa hirveästi työtä, lopeta se ja mene vaikka siivoojaksi johonkin siivousfirmaan. Saat siitä rahaa, ja työaika on rajattu!
En todellakaan roiku aina netissä :). Ei mua siihen aika ole!

Kuka sanoi että mun firmoilla mene huonosti? Pöh! Jos menisi en olisi 24h töissä.

Mutta tulin vaan sanomaan että omalla lääkärillä käyty :) kerroin taas kaiken sille ja sovittu niin että voi myös hänelle soittaa kun *ituttaa oikein kunnolla. Mitään lääkeitä se ei susoitelee siihen, paitsi jos haluan voin kokeilla joku Seronil ettei aina ahdistaa niin pahasti, mutta nyt mennään rauhoitavilla ainoastaan ja joku allergialääke joka väsyttää niin saan nukutettua hyvin sillä. Pari päivä otan täys vapaata, joka vain kotona tai köyn jossain teen jotain muuta nyt ja sitten alan hoitamaan stressaavat asiat vaan pois järjestyksestä niin eikö joskus helpottuu, toivottavasti!

Ja edelleen kiitos kaikille :love:
 
vierailija
En todellakaan roiku aina netissä :). Ei mua siihen aika ole!

Kuka sanoi että mun firmoilla mene huonosti? Pöh! Jos menisi en olisi 24h töissä.

Mutta tulin vaan sanomaan että omalla lääkärillä käyty :) kerroin taas kaiken sille ja sovittu niin että voi myös hänelle soittaa kun *ituttaa oikein kunnolla. Mitään lääkeitä se ei susoitelee siihen, paitsi jos haluan voin kokeilla joku Seronil ettei aina ahdistaa niin pahasti, mutta nyt mennään rauhoitavilla ainoastaan ja joku allergialääke joka väsyttää niin saan nukutettua hyvin sillä. Pari päivä otan täys vapaata, joka vain kotona tai köyn jossain teen jotain muuta nyt ja sitten alan hoitamaan stressaavat asiat vaan pois järjestyksestä niin eikö joskus helpottuu, toivottavasti!

Ja edelleen kiitos kaikille :love:

Kaikki lääkkeet eivät käyttäydy samalla tavalla kaikille.

Jotkut lääkkeet voivat tehdä jopa päin vastaisen vaikutuksen. Ei piristää.

Kokemusta on, lääkkeen piti väsyttää, että saisin nukuttua. Joo nukuin tasan 4 tuntia ja sitten täysin pirteä ja täysi vauhti päälle. Tilannetta jatkui noin 6 kk.

Sitten älysin soittaa lääkärille ja sanoa, että en todellakaan selviä 4 tunnin yöunilla enää pitkään.

Lääkeet alas ja erikoislääkärille, joka suositteli ihan toisenlaista lähestymistapaa. Sitä kautta saatiin tilanne hallintaan.
 
vierailija
Kaikki lääkkeet eivät käyttäydy samalla tavalla kaikille.

Jotkut lääkkeet voivat tehdä jopa päin vastaisen vaikutuksen. Ei piristää.

Kokemusta on, lääkkeen piti väsyttää, että saisin nukuttua. Joo nukuin tasan 4 tuntia ja sitten täysin pirteä ja täysi vauhti päälle. Tilannetta jatkui noin 6 kk.

Sitten älysin soittaa lääkärille ja sanoa, että en todellakaan selviä 4 tunnin yöunilla enää pitkään.

Lääkeet alas ja erikoislääkärille, joka suositteli ihan toisenlaista lähestymistapaa. Sitä kautta saatiin tilanne hallintaan.

Korjaan omaa lausettani "Jotkut lääkkeet voivat tehdä jopa päin vastaisen vaikutuksen. Ei piristää." pitäisi lukea
Jotkut lääkkeet voivat tehdä jopa päin vastaisen vaikutuksen. Eli piristää.
 
vierailija
Miksi pyörität koko yritystä?
Eikö se sun ukkos tienaa tarpeeksi?
Ei sua ole tehty yrittämään jos stressaannut.No itsepä ties oot valinnu, nii tuski sitä kukaa muu voi muuttaa ku sinä ite. Jos et osaa rentoutua nii et osaa. Kannattas miettii et onko se raha niin tärkeetä loppuunsa?
 
vierailija
Miksi pyörität koko yritystä?
Eikö se sun ukkos tienaa tarpeeksi?
Ei sua ole tehty yrittämään jos stressaannut.No itsepä ties oot valinnu, nii tuski sitä kukaa muu voi muuttaa ku sinä ite. Jos et osaa rentoutua nii et osaa. Kannattas miettii et onko se raha niin tärkeetä loppuunsa?
Katsos kun on niitäkin naisia, jotka haluaa itse tienata omat rahansa. Ja yksityisyrittäjiä tämä maa tarvitsee. Mutta ei oman terveyden kustannuksella.

Hyvä Milanna, että olet saanut apua.
 
Sen lisäksi, että käyt vaikka siellä terapiassa ja lepäät, niin priorisoi!

Kun poistat elämästä kaiken turhan, säästyy ihan helvetisti rahaa ja sitten ei ole pakko olla niin paljoa töissä vaan voi keskittyä niihin elämän tärkeisiin juttuihin. Vaikka perheeseen, lemmikkiin, ulkoiluun, hyvään ruokaan, lepoon.

Käviveska ja pehmonalle saattavat näyttää kivoilta mutta jos niiden eteen pitää puurtaa tuntitolkulla niin mieti, ihan oikeasti mieti! onko se sen arvoista.
 
Kiitos kun kysytte!

Taas näköjään liian vahvana yritin pysyä ja sain super pahan paniikkikohtauksen heti aamusta. Nyt olen päivystyksessä. Kun soitin ambulanssin en saanut sanakaan ulos se oli jotain niin järkyttävä. He ymmärsivät tilanteen ja sanoivat että omien murheiden kanssa ei kannata jäädä yksin, nyt mieli puoli hoidetaan ensiksi, myös kaikki stressi ärsykkeet vähäks ajaks pitää unohda. Hoidan sitten ne kun saan levätä tarpeeksi ja haluan pyytä mielialalääkityksen. Jonossa tässä istun kun pääsin vast illalla tänään kun pirun työt oli kesken.
 
Niin ja miksi mielialalääkitys. Siks kun luulen etten omalla n. s vahvuudella enää jaksa hoitaa asiat pois järjestyksestä. Parempi sen avulla nyt olen jonkun ajan ennen kun saan taas asiat järjestykseen. Kun jatkuva stressi ja ahdistus nyt laukaisi kaikki pahat paniikkikohtaukset ettei ajatukset enää lentää...
 
vierailija
Kiitos kun kysytte!

Taas näköjään liian vahvana yritin pysyä ja sain super pahan paniikkikohtauksen heti aamusta. Nyt olen päivystyksessä. Kun soitin ambulanssin en saanut sanakaan ulos se oli jotain niin järkyttävä. He ymmärsivät tilanteen ja sanoivat että omien murheiden kanssa ei kannata jäädä yksin, nyt mieli puoli hoidetaan ensiksi, myös kaikki stressi ärsykkeet vähäks ajaks pitää unohda. Hoidan sitten ne kun saan levätä tarpeeksi ja haluan pyytä mielialalääkityksen. Jonossa tässä istun kun pääsin vast illalla tänään kun pirun työt oli kesken.

voi :cry: .Hulluutta kohti menet, mutta et voi vieläkään vähentää töitä tai delegoida niitä muille? :eek:o_O hanki apulainen, assistentti?
 
voi :cry: .Hulluutta kohti menet, mutta et voi vieläkään vähentää töitä tai delegoida niitä muille? :eek:o_O hanki apulainen, assistentti?
Sillä menolla kyllä! Mutta ei ne työt stressaa ne teen mielelläni vaan ne asiat mistä en vitsi avautua täällä. Sekä jos sen teen varma sivuja ei riittää kirjoittaa kaiken. Ambulanssi kuunteli mut varma yli tunnin kun rauhoittavat alkoivat vaikuttaa, liian raskas ja ylikuormittavalta mun elämä kuulosti heidän silmissä ja niin kuin totesin robotti en ole vaan ihminen enkä jaksa kaikki paskat kantaa hartioissa. Sekä liian raskasta ne asiat nyt hoitaa pois järjestyksestä kun ajatukset ei pelaa kunnolla, tarvitsen jotain tasoittava tähän. Rauhoittavat auttaa mutta näistäkin riippuvuus tulee ehkä joku muu keino ja lääkitys on olemassa etten olisi aina noin ahdistunut, sitten jo helpompi jos oikean avun saan.
 

Yhteistyössä