JOULU 2019

Taas mentiin - ihana joulu kolkuttelee jo ovella!


upload_2019-10-15_18-10-24.gif


Tähän ketjuun toivoisin kaikkea jouluun/talveen liittyvää!:love:

Tunnelmoidaan tästä ihanasta vuodenajasta palstallakin yhdessä!:love:














 
Viimeksi muokattu:
:barefoot:

Olen varmaan kertonut tämän talvisen harrastuksen aiemminkin, mutta kerronpa uudelleen!

Minulla on ollut tapana tehdä pieniä kepposia. Olen nuoresta asti ilahduttanut ulkoilevia ihmisiä muun muassa lumiukoilla! ( Saan ehkä lisättyä jostakin teoksestani kuvan myöhemmin!:) )
Tapaani, aikoinaan, jatkoin myös juuri muutettuani uuteen osoitteeseen. Keräsin kotoa tarvikkeita mukaani ja illan hämärtyessä riensin kotiani lähellä olevalle urheilukentälle. Keli oli mitä parhain lumiukon tekoon ja lunta riitti kentällä! Aikaa ukon tekoon meni parisen tuntia, siitä tuli ihan sairaan hieno, vaikka itse sanonkin.:coffee: Tyytyväisenä palasin kotiin ja mietin jo mielessäni, mikä tulisi ukolla olemaan vastaanotto kun päivä valkenee.
Aamulla vedettiin puurot naamaan lasten kanssa ja lähdettiin pulkkamäkeen. Reittimme kulki kyseisen kentän ohi ja tarkoituksenani oli kuvata teokseni!:)
Saavuimme kentän laidalle ja tyrmistyin ihan täysin! Vanhempia lapsineen oli kerääntynyt ukkoni ympärille ilkkumaan ja sitten tapahtui jotain kamalaa! Sydämestäni kouraisi kun jonkun perheen isä monotti ukoltani paksun, puolen metrin pituisen munan palleineen päivineen, pitkin kenttää! En ollut edes kerinnyt kuvata ukkoani!:( Jatkoimme matkaa ja mietiskelin, että mitähän täällä asumisesta tulee jos nutturat on noin kireällä, vieläpä ennen joulua!!!!:eek:

Vietetään me siis stressitöntä ja mukavaa joulun aikaa eikä niuhoteta turhista!:love:

 
Torttuja on jo leivottu muutama pellillinen ja viikonloppuna ajattelin tehdä mokkapaloja jouluiseen makuun.:p

Piparimokkapalat
36 palaa

valmistusaika 30 min + paisto

200 g voita


150 g tummaa suklaata


6 dl jauhoja

1 dl kaakaojauhetta

2 tl leivinjauhetta

2 tl piparkakkumaustetta

3 munaa

4½ dl sokeria

2 dl maitoa

100 g pakastepiparitaikinaa

KUORRUTUS

500 g tomusokeria

1 dl vahvaa kahvia

2 tl piparimaustetta

KORISTEEKSI

5 piparia

  1. Kuumenna uuni 200-asteiseksi. Kuutioi voi ja rouhi suklaa. Sulata voi kattilassa, nosta se hellalta ja lisää suklaarouhe. Sekoita tasaiseksi.
  2. Sekoita jauhot, kaakaojauhe, leivinjauhe ja piparkakkumauste. Riko munat toiseen leivontakulhoon. Mittaa sokeri joukkoon ja vaahdota kuohkeaksi, vaaleaksi vaahdoksi sähkövatkaimella. Sekoita jauhoseos, maito ja suklaa-voi vaahdon joukkoon muutamassa osassa. Leikkaa jäinen piparitaikina järeällä veitsellä pikku kuutioiksi. Levitä taikina leivinpaperille tasaisesti nuolijan avulla. Ripottele taikinakuutiot pohjan päälle ja tasoita vielä nuolijalla. Paista 20–25 minuuttia, kunnes puutikkuun tarttuu kokeillessa meheviä murusia eikä löysää taikinaa.
  3. Tee kuorrutus ja anna pohjan jäähtyä samalla. Keitä kahvi tai valmista se espressokoneella. Kumoa tomusokeri kulhoon ja sekoita sen joukkoon piparkakkumauste. Sekoita kahvi pikkuhiljaa sokerin joukkoon, kunnes kuorrutus on niin löysää, että sitä on helppo sekoittaa. Levitä kuorrute pohjan päälle. Murustele piparkakkuja koristeeksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
upload_2019-10-15_21-29-8.gif
Oih!:love: Kohta tulee ne kovat pakkaset mitkä kipristelee nenussa.

Olen ollut pakkasella kielestäni kiinni ainakin pyörätelineessä ja tamppaustelineessä, mutta varmaankin parhaimpia kaikista olivat tarhan pihalla olevat galvanoidusta teräksestä tehdyt lampputolpat, koska niissä olin kiinni tätien turhautumiseen saakka!:oops:
 
katso liitettä 8315
Oih!:love: Kohta tulee ne kovat pakkaset mitkä kipristelee nenussa.

Olen ollut pakkasella kielestäni kiinni ainakin pyörätelineessä ja tamppaustelineessä, mutta varmaankin parhaimpia kaikista olivat tarhan pihalla olevat galvanoidusta teräksestä tehdyt lampputolpat, koska niissä olin kiinni tätien turhautumiseen saakka!:oops:
eikö sun päikyntäti ollut arvannut varata mukaansa lämmintä vettä termariin?
 
Torttuja on jo leivottu muutama pellillinen ja viikonloppuna ajattelin tehdä mokkapaloja jouluiseen makuun.:p

Piparimokkapalat
36 palaa

valmistusaika 30 min + paisto

200 g voita


150 g tummaa suklaata


6 dl jauhoja

1 dl kaakaojauhetta

2 tl leivinjauhetta

2 tl piparkakkumaustetta

3 munaa

4½ dl sokeria

2 dl maitoa

100 g pakastepiparitaikinaa

KUORRUTUS

500 g tomusokeria

1 dl vahvaa kahvia

2 tl piparimaustetta

KORISTEEKSI

5 piparia

  1. Kuumenna uuni 200-asteiseksi. Kuutioi voi ja rouhi suklaa. Sulata voi kattilassa, nosta se hellalta ja lisää suklaarouhe. Sekoita tasaiseksi.
  2. Sekoita jauhot, kaakaojauhe, leivinjauhe ja piparkakkumauste. Riko munat toiseen leivontakulhoon. Mittaa sokeri joukkoon ja vaahdota kuohkeaksi, vaaleaksi vaahdoksi sähkövatkaimella. Sekoita jauhoseos, maito ja suklaa-voi vaahdon joukkoon muutamassa osassa. Leikkaa jäinen piparitaikina järeällä veitsellä pikku kuutioiksi. Levitä taikina leivinpaperille tasaisesti nuolijan avulla. Ripottele taikinakuutiot pohjan päälle ja tasoita vielä nuolijalla. Paista 20–25 minuuttia, kunnes puutikkuun tarttuu kokeillessa meheviä murusia eikä löysää taikinaa.
  3. Tee kuorrutus ja anna pohjan jäähtyä samalla. Keitä kahvi tai valmista se espressokoneella. Kumoa tomusokeri kulhoon ja sekoita sen joukkoon piparkakkumauste. Sekoita kahvi pikkuhiljaa sokerin joukkoon, kunnes kuorrutus on niin löysää, että sitä on helppo sekoittaa. Levitä kuorrute pohjan päälle. Murustele piparkakkuja koristeeksi.
Pitääpä koittaa tehdä näitä joskus. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä