***Joulukuiset lumihiutaleet 2010-ELOKUUSSA***

cisu: Joudutko sä sokerirasitukseen tuon painonnousun takia? Mulla oli nyt viime neuvolassa eli tällä viikolla tullu jo 10kg ja joudun siihen rasitukseen sitten 27. raskausviikolla. :snotty: Onneks olin itsekin normaalipainoinen alussa ja kilot lähti esikoisen synnytyksen jälkeenkin helposti, mutta silti kauhistuttaa.. :eek:

minime 23+0 poks!! :heart:
 
minime Joudun mutta en painonnousun takia vaan jo ihan ekalla neuvolakerralla sanottiin että sokerirasitus kuuluu tutkimuksiin kans. Olisko sitten iän vai yleisen käytännön takia. Olen 31-vuotias.
Onhan tämä painonnousu aika kauhistuttavaa varsinkin kun koskaan ennen vaatekoko tai vaa'an lukemat eivät ole olleet niin korkeat kuin nyt. Normaalipainoinen/hoikka olin ennen raskautta enkä sanoisi että vieläkään mikään läski olisin. Mutta nopeaan tahtiin kun oma vartalo muuttuu niin on siinä sopeutumista.
Painonnousu muutenkin saati sitten raskausaikana on todella yksilöllistä eikä aina siihen välttämättä pysty paljoa vaikuttamaan. Tiedän tapauksia jotka ovat liikkuneet paljon ja syöneet todella terveellisesti mutta on silti tullut painoa ihan älyttömästi. Itsellä taas on ollu vähän hälläväliä-asenne ja osittain ainakin saan peiliin tuijottaa painonnousun takia. Ehkä puolet olis saattanut jäädä tulematta jos vaan olisin liikkunut enemmän, syönyt terveellisesti eikä taustalla olisi hormonihoitoja tai tupakanlopettamista. Mutta turha sitä on jossitella, mä olen mikä olen, nautin tästä kaikesta nyt, laihduttaa ehtii myöhemminkin. Vauvan saaminen monen vuoden yrityksen jälkeen on niin paljon arvokkaampaa kuin vaa'an lukemat.

Cisu 23+3


MUOKS! Tässä on linkki joka on mun mielestä aika lohduttava ja liikkumavaraa antava kun raskaus ja paino on kyseessä:
http://www.paternityangel.com/Preg_info_zone/Weight/CalcWeight.htm
 
martta09 kyl toi ainaki vähän selvensi asiaa. täytyy huomen viel kysellä terkkarilta jos se osais kans sanoo jotain. (en usko =) )

metsis mulla on todettu rasitusastma 15 vuotta sitten, ja joskus 10 vuotta sitten oon lopettanu säännöllisen lääkityksen ku niistä ei apua enää mulle ollut. Sain vaan jatkoks kohtauslääkkeet joita pitää myös flunssan aikana ottaa. Ettei sulla vois olla vaan jotain allergiaa nyt tai raskauden aiheuttamaa. Mun pef-arvot on ihan pyllystä ollu aina, ja nyt raskauden aikana en edes kehtaa kokeilla mitä tulis, koska hengästyn nyt entistä helpommin. Selällään maatessa/saunassa tuntuu usein ettei saa happea.

Mun pitää kysyä muuten huomenna tosta sokerirasituksestaki. Miten mä ikinä muistan kysyä kaikkee mitä pitäis. Mun muisti huonontuu päivä päivältä surkeemmaks.

Meki päädyttiin siihen äippäpakkaukseen, en tykkää edelleenkään niistä vaatteista mut ehkä ne nyt menee. Ja se rahallinen korvaus on aika pieni =( Toivottavasti mäki saan sen nopeesti et pääsen räpeltään niitä vaatteita =)

fanttomi & 22+0 =)
 
Cisu: En vielä ehtinyt tutustumaan laittamaasi linkkiin, mutta olen kyllä samaa mieltä, että nämä kymmenen kiloa on pientä siihen verrattuna kuinka kauan tätä ihmettä sai odottaa. Meillä myös tautalla monen vuoden yritys. Hieman vain tympäisi neuvolan asenne tähän painonnousuun. :/ Mulla kans ois monta kiloa jääny tulematta, jos oisin hillinny syömishimojani! :D
 
minime :hug: Mä kans pelkään aina etukäteen neuvolaan ja vaa'alle menoa, tulee häpeän tunne ja vähän nolokin olo siitä painonnoususta. Mulle ei onneksi ole kukaan koskaan huomauttanut negatiivisesti siitä, pikemminkin päinvastoin. Itse olen ääneen kauhistellut painoani ja neuvolassakin ollaan sanottu että se kuuluu asiaan ja on yksilöllistä. Harmi että sulla on ollu ikäviä kokemuksia neuvolatätien asenteista!!! Mutta älä niistä välitä, nautit nyt vaan tästä kaikesta ihan täysillä, kun vihdoinkin pitkä yritys palkitaan ja teidän elämän ihme on saapumassa :heart:
 
Iltaa kaikille ja onnea neitoperholle tytöstä!

Painonnoususta sellainen lohduttava sana, että mulla ainakin yksi tuttu keräsi melkein 20 kiloa raskauden aikana (oli ennen sitä hoikka) ja oli hyvä että keräsi, koska kun alkoi imettämään, niin kilot karisi tosi vauhdilla ja neuvolasta todettiin, että oli hyvä, että niitä rasvavarastoja oli, niin maito sitten riitti kunnolla. :) Mä en tiedä, kuinka tieteellisesti rasvavarastot ja maidontuotanto korreloi, mutta ehkä niillä joku yhteys on kuitenkin toisiinsa... :D
Mulla ei oo taaskaan hajua omasta painosta, viimeksi ei ollut tullut yhtään vielä lisää. Se oli kolme viikkoa sitten se. Saman verran vielä seuraavaan neuvolaan kai.

Mulla on ollut joskus teini-iässä rasitusastmaa ja lapsuudessa pahojakin ruoka-aineallergioita. Sitten koko elämän on ollut siitepölyallergiaa ja kissa- ja koira-allergiatkin mulla on todettu, mutta mulla on kuitenkin ollut koko elämän ajan lemmikkejä, nytkin meillä on kaksi kissaa, eikä mitään ongelmia ole ollut. Allergiat ja astma hellitti teini-iän jälkeen ja esikon syntymän jälkeen kaikki pienimmäkin siitepölyoireet hävisivät vuosiksi! Oikeastaan vasta nyt viime keväänä uudestaan aloin kärsimään kunnon siitepölyoireista ja sainkin sen poskiontelotulehduksen sitten. Eli ehkäpä raskaus herkisti uudestaan.
Joka tapauksessa sinuna Metsis odottaisin synnytyksen jälkeiseen elämään, ennen kuin tekisin päätöksen lemmikeistä luopumisesta, ellei sun tilanteesi ole nyt aivan sietämätön. Astma ja allergiat voi imetyksen ja hormonijuttujen muuttumisen myötä helpottaa ja lemmikkienhän on jopa sanottu ehkäisevän allergioita vauvoilla!

Kiitos myös kaikille parvo-tsemppauksesta! Meillä tuli tänään taas töissä ilmi uusia tapauksia ja soitinkin pomolle puolen päivän aikaan ja sanoin, että meikä häippäsee nyt töistä ja ottaa yhteyttä sitten, kun vasta-ainetestin tulokset selviää. Pomo yllättävää kyllä suostui tohon, eikai sekään nyt voi vaatia mua altistumaan. Mä saan olla kolme päivää pois ilman lääkärintodistusta, mutta voisin ehkä maanantaina kuitenkin käydä lääkärissä kinumassa virallista saikkua, eiköhän ne sitä anna. Näytteenottaja tosin veikkaili, että testin tuloskin saattaisi saapua maanantaiksi, joten sitten selviäisi jatkokin. Ehkä saan sitten lisää saikkua kunnes toi parvovyöry on töissä ohi, jos siis mulla ei ole vasta-aineita... Oon tosin jo miettinyt, että onkohan mulla tartunta, kun tuntuu siltä, että flunssaa pukkais, mutta tää nyt voi yhtä hyvin johtua jostain muustakin pöpöstä kuin parvosta. Testituloksista sekin selviää.

Huomenna olisi kauan odotettu rakenneultra kello 14. Vauva on tänään potkinut ja pyörinyt ympäri ämpäri mahaa sellaisella voimalla, että ensimmäiset liikkeet bongasin mahan päältä silmilläkin!

mamadread ja ihme 19+6 (uä 20+2) [olin taas eilen päivän jäljessä noissa laskuissa, kuka näissä pysyy kärryillä...]
 
Äkkiä vaan kirjoitan, luen huomenna uudet tekstinne, äitiyspakkaus saapu tänään :heart: Yllätyin kyl positiivisesti, vaikka netistä olin jo kuvat nähnyt..

Sokerirasitus myös täällä automaattisesti, tehdään täällä kaikille yli 25-vuotiaille...

tesmis 24+3
 
Iltaa!

Lomista vielä, ei ne siis mihinkään minulla katoa, mutta ne pitää pitää pois ennen hoitovapaata. Siis käytännössä vanhempainvapaan jälkeen saan palkkaa n. kuukauden, jolloin olen lomalla. Ja sitten hoitovapaalle sen jälkeen. Ei siinä välissä tartte töihin mennä, onneksi. Luulen että meillä tuo kuvio menee noin, että minä hoidan reilu vuosikkaaksi kotona, kun puolison työt ei anna oikein myöten (määräaikainen uudessa työpaikassa juuri) vanhempainvapaisiin. Muuten voisin kyllä palata vanhempainvapaan jälkeen töihin ja jättää lapsen puolison hoitoon :)

Meillä kans sokerirasitus on kaikille yli 25 vuotiaille ensisynnyttäjille, ja sit riskiryhmille lisäksi. Eli ihan vaan iän takia pitäis sinne tuossa syyskuussa suunnata.

Nenä on ollut mulla tukkoinen (ja verestävä) koko raskauden, ja kuivaa yskää. Oon ajatellut että johtuu ihan raskaudesta, mutta kun teidän juttuja lukee niin toivottavasti ei oo allergiaa. Meillä tosin ei oo karvaisia lemmikkejä...

donter 23+5
 
tein äsken äpakkaushakemuksen netissä =) toivottavasti pakkaus tulee pian =)

sit yritin tehä ärahahakemusta mut se ei mennykään ihan niin helposti ku haen edeltävien 6kk tulojen mukaan. soittelen huomen sinne kelan asiointipalveluun ja palkanlaskijalle ja sit täyttelen sen loppuun =)

tilasin taas ellokselta kaikkee söpöö mm. vauvoje "uggit" =) hehehh..ei varmaan oo käytännölliset mut söpöt ne oli ku mitkä :heart: :heart: :heart:

fanttomi & 22+0
 
Cisu oli kyllä erittäin lohdullinen tuo sun linkkis ainaki mun tapauksessa. Tuskailin aikasemmin sitä, että oli kahden viimesimmän neuvolakerran välillä tullu painoa 670g/vk. kuukaudessa oli siis tullu päälle 2kg. Se hyväpuoli siinä oli, että lähtöpainoon on tullut vasta alle 2kg ja vielä jos vertaa terveystarkastuksessa olleesseen painoon (joka oli rv 5) niin siihen on tullu vasta 400g :) Mua tää painonnousu huolettaa ihan siitä syystä että BMI oli alkuun 30, niin sitä vararavintoa oli jo alkuun ihan reilusti :/

Flunssapiikeistä Olin alkuvuodesta kunnon flunssassa ennen ku olisin saanut työpaikalta piikit. Oltiin siinä hoitohenkilökunnan ryhmässä,jotka ensimmäisten joukossa rokotettiin. En sitte ottanut piikkiä ollenkaan, koska olin aivan varma että olin jo sairastanut kyseisen taudin. Silloin jo ajattelin, etä jos olisin ollut raskaana, en olisi ottanut rokotetta. Itteä ainakin epäilyttää otaa sellainen rokote, joka on niin kiireellä otettu markkinoille, ettei sitä ole vielä ehditty kunnolla testata. Nytte jo puolisen vuotta rokotteiden jälkeen on alannut ilmenemään kaikenlaista sivuhaittaa ja muutenkin on ollut uutisissa sitä, että onko tämä ollut vain lääkefirmojen rahastusta. Muuten olen kyllä erilaistan rokotteiden kannalla, vaikkakin nykyään alkaa tuntua välillä siltä, että rokottamiset ollaan viety hieman liiallisuuksiin.

Vastaavaa pandemiaa ei nyt syksyllä ole kuulemma luvassa sikaflunssan tiimoilta vaan tulee joko normaali kausi influenssa tai jonkuverran sikainfluenssaa eli vain mahdollisesti vähä kovempi flunssa :D

No joo siinä oli vaan mun mielipide :) Täälä muuten voidaan edelleen erittäin hyvin. Poika jumppailee ahkeraan, ja on alannut pikkuhiljaa vattakin näkymään kunnolla :) Pitäis alata pikkuhiljaa pakkailemaan tavaroita, ku ens kuun puolessavälissä olis muutto edessä. Ollaan ostettu miehen kans mun vanhempien entinen talo, niin olisi sinne sitten tarkotus ens kuussa päästä muuttamaan.

Onnea kaikille ultrakuulumisista ja jaksamisia...
 
Joo VÄSYTTÄÄ niin kuin paria teistä muistakin. En käsitä, on tullut ihan tässä parin viime viikon aikana. Voisi nukkua jonkun 10 tuntia joka yö ja silti ei riitä. Vähemmällä nukahtaa väkisin iltapäikkäreille...Muita vaivoja ei kyllä oikein ole mitään. Ja istukka etuseinämässä on sen sortin panssari, että edelleenkään ei tunnu paljoa liikkeitä päivän aikana. No en jaksa stressata, kun ultraaja sanoi, että panssari voi estää niiden tuntemisen useitakin viikkoja vielä ja nyt on mennyt vasta reilu viikko :)

Omaa napaa: mun sisko sai eilen vauvan :heart: Aivan mahtava pieni minimies. Ei mikään ole oikeasti niin ihme, kun vastasyntynyt vauva :heart: Ihanaa, että saa nyt nauttia hänestä vielä hetken omaa...

Vaunuista taisi olla puhetta (vai kuvittelenko vaan, kun ne asiat pyörii päässä 24/7 ja ainakin viime yönä unissakin, hyvää työntekoa siis...:whistle: ). Mä tartten kanssa kaupunkiolosuhteisiin kääntyvät etupyörät ja muutenkin mahdollisimman ketterät, kun liikun paljon äippälomalla tuolla voimistelusaleilla yms., joten sellaisia ollaan nyt kateltu. Käytännössä siis rattaat, joihin saa pehmeän kantokopan. Tarjontaa on kateltu ja osaksi kokeiltukin malleja Emmaljungalta, Teutonialta ja Gessleiniltä. Sitten kun vielä osaisi päättää, että ostaako uutena ja maksaa itsensä kipeäksi vai odottelisko sopivia käytettyjä...oon vaan sen verran ronkelirinsessa, ettei ihan mikä kuosi tahansa käy :LOL:

Eläimiä meillä ei ole, mutta nyt pujo saa mut aivastelemaan tosi paljon etenkin aamuisin ulosmennessä. En siis kanssakaan ole tänä vuonna käyttänyt allergialääkkeitä, mutta keväällä raskaus kyllä helpotti allergia...

Piiaselle tsemppiä! Hyvä kuitenkin, että asia huomattiin ja on nyt hoidossa.

Äh se vakuutus pitäisi hoitaa...no ehkä ensi viikolla. Viikot vaan huitelee ;)

Mä en vieläkään tiedä, joudunko siihen sokerirasitukseen, kun vähän neuvolassa vihjailtiin, että kun olen tasan 25 v. ja että ei ole ihan selvää tarttisko sen ikäsen normaalipainoisen mennä, varsinkaan jos paino ei nouse. Mulle käy hyvin, ettei tarttis mennä :p Mutta tsemppiä kaikille, jotka on menossa: ei se oikeasti kai niin kamalaa ole, kun mitä jotkut väittää. Ainakin yks mun kaveri sanoi, että sama kun joisi nälässä vähän vadelmalimppaa...

Noniin mutta nyt nukkumaan,

öitä kaikille toivoo Azalea ja Luru 21+5 (muoks. korjattu lukema)
 
Jääräpää No ei siellä valmennuksessa kommentoitu ambulanssi-henkilökunnan ammattitaitoa, tai annettiin vaan väärää kuvaa niiden mahdollisuuksista tehdä jotain, jos vaikka istukka irtoais, koska eihän siihen ole muuta hoitoa kuin hätäsektio, ja ei ne kyllä ambulanssissa leikkaa...

Täällä on kolmen eri firman ambulansseja käytännössä mahdollisuus (saada)/joutua, sitten on vielä eri tason autot, eli perustason ja hoitotason. Perustason autossa on molemmat jonkun amistasoa vastaavan koulutuksen käynny, hoitotason autossa ainakin toinen on sairaan- tai ensihoitaja. Mutta jokainenhan ymmärtää, ettei niillä ole samanlaista koulutusta ja kokemusta kuin kätilökoulutuksen saaneella. :) Ja noi autothan laitetaan sitten tulemaan sen mukaan, kuka päivystää(=siis kuka lähtee ekana, jos ei ole jo keikalla).Oma mies on ollut yhdessä synnytyksessä, kun ensisynnyttäjälle syntyi lapsi matkan varrelle...Ja tämä ei ole neuvolatädin mielestä sitten mahdollista, koska "jos matkan varrelle joku harvoin syntyy, niin ne syntyy uudelleensynnyttäjälle, ei ensisynnyttäjälle." :LOL: Ihanaa yleistämistä!

fanttomi: Mä en niitä vaunuja sit lopulta kelpuuttannu, vaan ceroxit hommattiin...
 
Tulevaisuudessa muuten nuo ambulanssikuskit ovat kaikki sairaanhoitajia. Joku uusi lakimuutos tai säännös, mikä lie. Tosin kokenut lh on kyllä yhtä hyvä kuin sh, tuo on kiinni enemmän asenteesta ja kokemuksesta. Sh saa antaa sitten eri lääkkeitä, mutta en tiedä ambulanssissa kuinka se merkitsee. En minäkään jaksa uskoa, että ambulanssissa alkavat mitään hätäsektioita tekemään...jos miettii yhtään nykyistä synnytyspolitiikkaa muutenkaan, jossa keskitetään toimintoja sinne missä päättäjien mukaan osataan ne järjestää. Niin kai se sama nyt koskee ambulanssejakin, että melko huonolla kokemuksella lähdettäis leikkeleen.

Mulla on kans tulossa sokerirasitus, iän puolesta ja sitten joudun noiden sf-mitan yläkäyrän yläp. kasvun vuoksi myös sinne menemään. Ja se ois jo parin viikon päästä edessä.

Tosiaan jos tuo astma on puhjennut, niin sitten on melko vaikea pitää yhtä aikaa niitä allergeeneja huushollissa. Sehän ei siitä yhtään muuten helpotu (meillä on suvussa paljon astmaa ja perheessä myös, niin aika huonoon kuntoon menee nopeastikin). Mutta toivon, että mulla ois vaan jotain pientä allergiaa korkeintaan. Koska jos se sellaista on ja hallittavissa, niin sehän voi synnytyksen jälkeen muuttua taas siedettäväksi. Nyt on vaan melko vaikee olo, kun ei ole mitään lääkityksiä vaan kuin noihin hengenahdistuskohtauksiin. Ja seki vähän kehno. Noh, yritän tässä sinnitellä ja teen noita ulospuhallusvirtausmittauksia, vai mitä ne pitkältä nimeltä olikaan. Niin on sitten sinne lääkärille suoraan näyttää noita. Nuo mun lukemat on kyllä surkeet, että ainakin jokin lääkitys on varmasti tulossa. Ainakaan tollanen huono hapenvirtaus ei sikiölle ole ihan paras juttu.

Ite pyysin just tarjouksen tosta vakuutuksesta ja kai me sitteki se otetaan. Pitää ek kattoo mikä se on. Pohjantähdestä otetaan, kun siellä on muutenki vakuutukset.

Nuo flunssapiikit ei varmaan osalle vaikuta mitään, kun toisilla on niin hvyä vastustuskyky jo muutenkin. Mulla mies on ottanu nyt vuosia tuon, niin sillä ei ole kertaakaan sen jälkeen tullut flunssaa. Ainoastaan 1 oksennustauti. Ite taas saan jotain pientä siitä huolimatta, mutta se on selkeesti lyhempi ja miedompi sairastelu. Eli joillekin on hyötyä, joillekin se on varmaan ihan turha. Itellä tuo kuitenkin vaikuttaa suoraan poissaoloihin töistä/koulusta, mikä oli kyllä melkonen yllätys. Katotaan miten tänä vuonna käy, onko apua =) Oon herkkä sairastumaan, niin mulle tuo vähäisempi sairastelu merkitsee paljon :D

Kylläpä on taas viime aikoina väsyttänyt paljon, liekö siellä taas kasvuspurtti menossa. Tuntuu, että aamulla herättyään niinku ei ois yhtään nukkunut :whistle: Lisäksi sain yöksi nakata jo koiven alle tyynyä, kun jotenkin muka ahdisti se maha siinä edessä. Selkeesti olin nukkunut paremmassa asennossa noin, ei ollut hartiat puutuneet.

-metsis 22+1
 
Mulla oli tullut painoa nyt edellisestä neuvolasta (7 vko sitten) 2 kg eli ei paha ja kahden ekan neuvolan välillä pysynyt samoissa. Ensimmäiseen neukkuun mennessä painoa oli tullut kyllä muutama kilo ainakin. Tunsin sen, kun oli ihan turvonnut olo ja tissit kasvaneet ja jatkuva huonovointisuus-syöminen oli tehnyt tehtävänsä. Mut tuntuu, että ihan tuon alun jälkeen mennään ihan sopivaa painonnousuvauhtia. Mun BMI on ollu jo ikuisuuksia 25 kieppeillä, et ei tarttis tosiaan pysyviä kiloja ainakaan tulla lisää.

Mä oon kolmekymppinen, mut mua ei patistettu sokerirasitustestiin ainakaan täällä Turussa. Sanottiin vaan, että suositellaan iän puolesta, mutta että saa itse päättää meneekö vai ei. Mut kyllä mä tietty menen - parempi vaan kun testataan kaikki, niin ei sit tartte ihmetellä jälkikäteen. Ällöttää kyll pelkkä ajatuskin :$

Mun käsittääkseni influenssa-rokote ei anna suojaa muilta normiflunssaviruksilta vaan ainoastaan influenssavirukselta. Itse en oo koskaan ottanut influenssa-rokotteita enkä varmaan ota nytkään. En oo kyll juurikaan ollu kipeenä viime vuosina - jotain pientä nuhailua vaan. Sikapiikki tuli otettua alkukeväästä.
 
ärppipurri sentään.. kirjoitin pitkän jutun tuosta ampulanssi jutusta ja sit ilmottaa erroria koko sivusto.. yritän nyt jotain laittaa uudetaan...

... eli jos on kyse isompasta paikkakunnasta, missä itellä on synnytyssairaala on useimmilla saku-kuljettajilla vähän tai ei ollenkaan kokemusta synnytyksen hoitamisesta. Koulussa pitää käydä yksi synnytys kattomassa salissa + taskuoppaassa kerrotaan tärkeimmät, mut live-kokemus on sen varassa et onko oma vaimo synnyttänyt ja onko ollu mukana synnytyksessä.

Sit taas jos on pienemmästä paikkakunnasta mistä pitkä matka sairaalaan on useimmilla saku-kuskeilla enemmän kokemusta (ihan pakostakin) ja mahdollisuuksien mukaan ampulanssin mukaan lähtee joko kätilö tai terveydenhoitaja.

Ampulanssissa ei yleensä anneta kipulääkkeitä (hapen ja nesteytyksen lisäksi), koska kipulääkitys nopeuttaa synnytystä (kuitenkin on tarkoitus et vauva syntyy sairaalassa) ja toiseksi autossa ei ole laitteita joilla seurata sikiön vointia.

Mä pitäisin kynnystä soittaa ampulanssi matalana, jos on odotettavissa nopea synnytys vaikka sairaalaan ei ole pitkälti matkaa tai jos ilmenee jotain ongemaa (kuten verenvuotoa en miettisi hetkeäkään) On kuitenkin turvallisempaa synnyttää ampulanssiin, mitä oman auton takapenkille, vaik vastassa olisin kokemattomampi hoitaja.

Synnytys ampulanssissa on aina hoitajille erikoistilanne, koska ampulanssissa on suht vähän mahdollisuuksia auttaa synnyttäjää ja se on aina ainutkertainen tilanne, siis muuten kuin et ajaa mahdollisimman lujaa kohti sairaalaa ja toivoa että sinne keretään tai jos ei keretä ni ottaa lapsi vastaan niillä taidoilla mitä itsellä on.

Nyt katos koko ajatus, ku meni avaruuteen se edellinen teksti. Mut sano "mitäs nyt palsta" mitä tahansa, mut jos yhtään epäilyttää ni pitäisin matalaa kynnystä pyytää sairaankuljetus paikalle. Kyl ne häken ja etenki ampulanssin henkilökunta osaavat paikanpäällä arvioida, mikä on tilanne ja miten jatketaan matkaa. Ennemmin niin et "turhaa" matkustetaan ampulanssilla, mitä et synnyttää yksin auton takapenkillä tai kodin eteisessä. Niin ja toki soitta synnärille on myös hyvä ennen lähtöä, jos miettii miten lähteä menemään..

Ampulanssissa ei lähdetä hätäsektioita tms. tekemään vaik paikalla ois lääkäri.. jos istukka irtoaa ja tulee verenvuotoa, ni silloi keskitytään siihen että turvataan äidin elintoimintoja (sikiön eteen mahdollisuuksia tehdä jotain on vähän, koska aika tulee vastaan), hoitona on että mahdollisimman nopeasti sairaalaan (pidempien matkojen takaa kopterilla) ja äidin elintoimintojen turvaaminen.
 
Kiva kuulla Cisu, että sun fiilis on parantunut! :) Mietinkin jossain vaiheessa, miten mahdat voida :) Toivotaan, ettei iske uudestaan synnytyksen jälkeen!

Piiaselle tsemppiä! :hug:

Meillä kaveri möyriskelee kyllä päivän aikana useamman kerran ympäri. Eilen aamulla oli ultrassa pää alaspäin ja iltapäivällä tuntui potkut alhaalla. Eli varmaan kiepsahtanut ympäri päivän aikana. Hassua muuten, että mulla tuntuu kyllä potkut istukan läpikin, jos se kerran tuossa edessä on.

Metsis: mä ainakin olen siinä uskossa, että raskauden aiheuttamat alergiat tms. herkistymät menisi synnytyksen tai viimeistään imetyksen jälkeen ohi. Mutta kaikilla tietysti kroppa reagoi eri tavalla. Ja oon kyllä ite jo miettinyt kauhulla, että entä jos ei menekään. Sitten joudutaan lähteä selvittelemään niitä homejuttuja ja miettimään kissa-allergioita. Ilmanputsarista on nyt jonkun verran ollut apua, mutta ei se kokonaan oo ongelmaa poistanut.

Ultran jälkeen on ollut jotenkin tosi seesteinen olo. Kaikki on ihanaa ja vaikka väsyttää, niin leijailen jossain ihan omissa maailmoissani. Hassua! Alkaa vissiin nämä raskaushormonit vaikuttamaan... :saint:

neitoperho & toukka 21+0 *POKS*
 
Ah, ihanaa perjantai!!!! =)

Toinen viikko alkais oleen kohta täynnä näin kesäloman jälkeen ja täytyy sanoa että aika väsynyt mamma olen arki-iltaisin ollu. Työt rasittaa/kuluttaa enemmän eikä sitä motivaatiotakaan tahdo oikein löytyä...

Pari päivää sitten lähti eteenpäin äitiysavustus/rahahakemukset ja nyt toivotaan että pian saisin äitiyspakkauksen hypisteltäväksi =) Muutama teistä onkin sen jo saanut ja mukava että näytti käsissä paremmalta kuin kelan kuvissa.
Ja kiitos vielä niille jotka neuvoivat noissa kelan papereissa... Selvisi että kunnalla kun olen töissä niin se on 72 arkipäivää (eli lauantait mukaan lukien) palkallista äitiyslomaa ja todellakin hakemus lähti liikenteeseen palkkahallinnon kautta kelaan. Työnantajalle otin kopion raskaustodistuksesta ja annoin alustavasti päivämäärät äitiys- ja vanhempainlomista. Äippäloman aloitan varhennettuna neljällä päivällä eli 1.11 alkaen. :)

Sokerirasitus tulee siis minullekin iän puolesta ja pitäisi kai kohta alkaa siihen aikaa varailemaan... Milläs viikoilla siihen piti mennäkään??!!

neitoperho Kiitos ajatuksista :flower: Mieli on todellakin kohentunut, en tiedä sitten iskikö alkukesästä joku isompi hormonipiikki vai mikä ja stressikin oli siihen vaiheeseen aikamoinen, mutta nyt olo on hyvä. Masennuksesta eikä "raivokohtauksista" ole ollut merkkiäkään, toivottavasti ei enää tulekaan... Synnytyksen jälkeistä masennusta kyllä murehdin jo etukäteen, täytyy varmaan ottaa puheeksi neuvolassa. On kuitenkin taustalla ollut sen verran masennusta ja tiedän olevan taipuvainen siihen että on hyvä varautua.

Hyvää viikonloppua kaikille!!!

cisu 23+4
 
Juu, tiedän, et sikainfluenssarokote on nyt sisällytetty nyt kausi-influenssarokotteeseen, mut halusin vaan siis tarkentaa, ettei sillä rokotteella ole vaikutusta normiflunssaviruksiin (siis nuhakuume tai miksi sitä nyt haluaa kutsuakaan).

Mulle sanottiin tällä viikolla neuvolassa, että sokerirasitustestiin voi varata ajan about viikoilla 25-28.

Mua ahdistaa niin paljon noi kelan paperit ja rahojen kanssa sähläykset :kieh: Täytyykö mun muuten jo nyt tietää, että kuinka kauan haluan olla vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla? Kun ei me vielä osata sanoa, et olisko mies kuitenkin ennemmin kotona kuin mä ja miten kauan pikkuinen haluaa imeä tissiä jne. Mun kuitenkin kannattaa taloudellisesti mennä töihin asap ja miehen jäädä kotiin, mut mun työhön palaamisen ajankohdan tietää vasta sit myöhemmin keväällä ,kun tietää miks tilanne ajan myötä kehittyy.
 
Metsätähtönen Kodinhoidontuki on tosiaan jotain 314,28e ja siihen on mahdollista saada hoitolisää päälle. Ja toki lapsen lapsilisä tulee omanaan.

Piianen Kovasti tsemppiä ja jaksamista sinne!

neitoperho83 Onnittelut hyvinmenneestä ultrasta ja tyttölupauksesta! :heart:

Lillikka Mukava kuulla, että teillä on mennyt pikkuisen opettaminen omaan huoneeseen noin hienosti. Ehkä mekin saadaan aloitettua treenit tässä viimeistään lokakuussa. Jotenkin sitä vaan lykkää ja lykkää.

mamadread Tsemppiä ultraan! :flower: Tuuhan kertomaan miten meni!

Azalea Onnittelut tuoreelle tädille. Vastasyntyneet on kyllä uskomattoman pieniä. Ja sen unohtaa ite niin äkkiä. Meidän esikoinen oli viime syksynä vasta 2 kk ja kaverin vastasyntynyt tuntui hurjan pikkuruiselle.

what Kelan sivulta saat laskettua vanhempainvapaan ajankohdan. http://asiointi.kela.fi/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication Hoitopaasta tulee ilmoittaa työnantajalle viimeistään 2 kuukautta ennen sen alkamista, joten nyt sun ei tarvi tietää pidätkö sitä vai et tai kuinka pitkään oot hoitovapaalla.

Tänne ei kait mitään ihmeitä. Oon vieläkin ihan sekaisin mahdollisesta tyttölupauksestamme. Joka päivä katselen jotain tyttöjuttuja ja alesta oon ostanutkin mekon ja vaaleanpunaisia sukkia. :)

Mandy ja pallero 21+0 POKS!
 
Nyt ahdistaa..
Viime yönä valvoin ilmeisesti supistelujen takia, sattui siis selkään ja kohdun kohta oli aivan pinkeenä ja kipuili. Yritin sit tänään soitella neuvolaan et oisin päässy käymään niin se on sit kiinni. Mikään muu taho ei täällä ottaudu odottajien asioihin.. :'( Nytkin tulee samanlaisia tuntemuksia välillä. Muuten ei niin paljoo huolettas, mut en oo liikkeitä tuntenu juuri yhtään eilispäivän jälkeen, eli iltakin oli jo hiljaista. Tietysti vauva saattaa olla niinpäin etten tunnekaan mitään, mut tähän asti on sellaiset zembalot ollu pitkin päivää ettei oo ollu epäselvyyksiä!

Muutenkin olo on ihan kamala ja tää epävarmuus ei todellakaan paranna tilannetta. Ja näin määräaikaisena en viitsis ilman lääkärintodistusta lähteä kotiinkaan.

Pakko oli purkautua tänne.. Saa neuvoa tyhmää et mitenhän lähtis asiassa eteneen..

-Martta 23+1-
 
Martta: mä sinuna soittaisin äitipolille nyt heti, ku on vielä virka-aika, koska on v.loppu edessä ja jos oma neuvola ei ole auki! Ootko töissä? vähintään haet saikkua ja lähet kotiin!! Määrä-aikainen tai et, mut nyt on sinun ja vauvan vointi tärkeintä!!
 
Soitin äitipolille, eivät tämän perusteella ota sinne. Sanoivat vaan et ei kuulosta vakavalta kun ei ole vuotoja.. Eikä varmaan ookaan, mut yritäpäs saada se mahtumaan tänne mun päähän joka on viime yöstä lähtien kuvitellut jo kaiken kauhean! :eek:
Töissä oon, mut onneks viikonloppu vapaata, haen sit maanantaina neuvolan kautta saikkua jos nää muut oireet (kuten väsymys) jatkuu..
 
martta Kyllä! Heti vaan yhteyttä äitipolille, synnärille, työterveyteen, yksityiselle, ihan mihin vaan. Pakko sun on johonkin päästä. Ja vielä viikonloppukin edessä, niin onhan sun saatava selvyys tänään, ettei tarvi maanantaihin kärvistellä.
 

Yhteistyössä