***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 KESÄKUUSSA***

Jennyli, on joo se isompi :) sisällä on sellainen helisevä tiuku, mutta ei esim kaulalla pääse liikkumaan niin, että ääni kuuluisi. varmaankin, jos laittaa masun päälle pomppimaan sillä pidemmällä nahkahihnalla, niin sitten helisisi enemmän.
 
auringonpilkku, ei ultran perusteella voi mitenkään tarkkaa hedelmöityshetkeä nähdä!!! On ihan suuntaa antavaa mittausta. Meilläkin nyt ekan ultran ja tokan ultran välinen lasketun päivän ero oli 5 päivää. Ja mietin, ettei meillä olisi mitenkään voinut osua hedelmöityshetki siihen ekaan arvioon, kun ei silloin ollut edes toimintaa tai sitten siittiöiden olisi pitänyt elää ainakin viikko :). Ja edellisestä raskaudesta yksi ultraaja sanoi, että vauvan pää on liian iso viikkoihin nähden ja seuraava sanoi, että liian pieni...ja siinäkin sitten taas miljoona huolta ehti olla välissä.
 
kyllä on nii tahmeaa tämä elämä taas tänää,iha unessa kuljen..tenavatki on iha mahottomia,joka paikan sotkeneet ja tappelevat.kai ne näkee et äitistä ei oo ny laittamaa niille kuria ja ottavat ilon irti :kieh: pienin tossa sotkee vesiväreillä ja etenki sillä vedellä pöytää..paperisilppua pitkin taloa.ja sotku,se on se jota mä en voi sietää!!!!mieski on töissä varmaa iltamyöhään taas ku joutu reissuhommiin päiväks vähä kauemmaks.pakko olis vähä siivota.muutenki ahistaa ku huomenna pienin täyttää 3v ja äitin kohalla se tarkottaa sitä et työkkäriin ois ilmottauduttava..no jotenki mä sen kestän ku tiiän et pitkään ei tartte siellä märäntyä :D ja rahahommatki menee sekasi ku tulee katkos ja ei tuukkaa rahaa sillon ku normaalisti ois tullu.ja laskut,ne ei oota sit yhtää maksamista.no aina kaikki on selvinny.ja ku alkuun päästään ni iha hyvi varmasti alkaa menemään.aivan ihana tuo bolakoru vai mikä lie,en oo noista aikasemmin kuullukkaa!!voi auringonpilkku:tosi ikävä tapaus toi ja turhaa ressiä tulee.. :| mutta itseppä tiedät miten asia on ja toivottavasti miehesiki uskoo että hän on lapsen isä! :hug:

murunen 11+6
 
onnea miauh hyvistä ultrakuulumisista :flower: mun pitää ootella vielä ens viikon perjantaihin.oonki iha panikoinu et onko se mun aika liian myöhänen ku jossai lukee et ennen 13 rv pitää tehä et on luotettava,joissaki lukee et 14 viikkoon mennessä.mullahan on sit 13+1 ku meen(no todellisuudessa varmaa muutamia päiviä vähemmän eli alle sen 13..kaikkia sitä kans miettii!!)
 
jääräpää ja muut masua miettivät: Mulla ei edellisessä raskaudessa alkoi näkyä masu tosi myöhään, muistaakseni joskus neljännellä kuulla, mutta nyt on viikkoja alustavasti laskettuna 11+1 ja masu on jo ihan valtava! Aamulla toki vähän pienempi, mutta silloinkin pyöreä ja pömpöttää. Iltaisin se on niin iso, ettei voi olla tajuamatta, että oon raskaana. Oon jo töissä saanut monia "onko toi lihonnut vai raskaana" -katseita, välillä työkaverit juttelee vaan mun mahalle, ei saa katsekontaktia niihin ollenkaan.. :LOL:
Mahan kokohan riippuu käsittääkseni paljon kohdun asennosta ja silläkin on vaikutusta, onko ollut aiemmin raskaana. Itsellä tosin viime raskaudesta jo niin monta vuotta, etten oikein tiedä, voiko se vaikuttaa. Kyllä se masu sieltä esiin tulee ja varmaankin vauvelit on ihan hengissä, jos iltaisin kuitenkin massut pömpöttää. :D

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! Ihanaa, ettei oo tullut kenellekään huonoja uutisia. Ja auringonpilkulle :hug: , inhottava tilanne, mutta varmasti miehesi lopuksi ymmärtää, ettei kukaan voi tietää vauvan tarkkaa hedelmöittymispäivää, ellei sitten pari itse.

Meikäläinen täällä edelleen odottelee perjantaita ja np-ultraa.. Tänään kun nostin kauppakassia tuolille vihlasi tosi ikävästi, mutta onneksi kipu meni heti ohi, eikä tainnut olla sen vakavampaa.
 
muille kertomisesta:mä oon kertonu vähä vaikka kelle jo :D mulle riitti se ku kuulin ne sydänäänet ja tiiän varmuudella et elämää masus on.eri asia sitte onko lapsi terve mutta se on sitte sen ajan murhe ja tiiän et huonoista uutisista kertoisin yhtä avoimesti kuin hyvistäki.sitte mulla on tuttuja jotka menee 20+ viikoilla ja ei vieläkää oo kertonu julkisesti,en tajua miks haluavat salailla asiaa joka kuitenki tulee ilmi ennemmin tai myöhemmin..no kukin tyylillään.jotenki tullu itellekki todemmaks koko raskaus kun voi ihmisten kans puhua siitä.samoin keskenmenosta puhuminen on ollu helppoa vaikka joskus aikaisemmin oon aatellu et sellasen sattuessa en pystyis muille kertomaan.
 
Lillikka
Kyllä te luotte muhun uskoa, että piikille mennään! Kiitos tuesta! Eiköhän tässä kohtaa (toivottavasti) voi luottaa tohon Naikkarin asiantuntemukseen, että osaavat pistää hiuksenhienosti oikein. Spanish Dancerille kovasti peukkuja, että kaikki olisi teillä kuitenkin hyvin. Kiva oli kuulla hyvät kommentit NKL:stä!

Auringonpilkku no olipa ikävää, että miehes tolla lailla reagoi, mutta mun mielestä ei voi missään nimessä nipottaa yhdestä päivästä, koska kun on katellut noiden ultraajien napsuttelua, niin miten voi olla mahdollista, että ne mitat on aina ihan millin sadasosineen tarkkoja?? Toivottavasti saat asian puhuttua selväksi. Mun esikoisen kohdalla ultraaja väitti, että ois viikkoa aikasemmin hedelmöittynyt, mutta totesin siihen, että sitten se oli jeesus tai muu pyhä henki, kun ei ollut mitään toimintaa sillä osastolla kun yhtenä päivänä viikkoa myöhemmin :)

Cisu mä en kyllä tiedä, mitä pitäisi ajatella noista luontaistuotteista. Lääkärit ei tietenkään suosittele mitään, kun ei oo kliinisesti testattuja ja välillä niiden usko kaikkeen vaihtoehtoiseen on ihan järkyttävän nollatasoa. Toisaalta raskaana ehkä ei halua riskeerata paljoakaan. Onko toi sellanen happo-emäs-tasapainottaja? Ihan maallikkona se ei kyllä kuulostaisi vaaralliselta. Mä en tiedä, onko ok ottaa echinaforcea, mutta olen kyllä varovasti tiputellut tähän ikuisuuksia kestävään flunssaan.

Vähän tuntuisi jotain välillä liikahtavan vatsassa täälläkin, mutta en ole kyllä varma. Esikoinen räpiköi vähän ilmavaivan oloisesti muistaakseni jossain viikolla 18. Se oli aivan älyttömän ihana tunne, kun yhtäkkiä tajusi, että hei toihan on VAUVA!!!

Kadak: ok! Mitäs me "varhaiset jouluvauvat" :))

Muruselle paljon jaksamista!! On karmeeta, kun välillä kaikki asiat kasaantuu ihan täysillä.

Nyt menen laittamaan syötävää tolle tammilapselle, kun se kolaa järjestään kaikki kielletyt paikat ihan sekaisin :heart:

Hitsi haluaa jo kertoa kaikille!!! Mutta ehkä mä katon tän yhden asian vielä loppuun saakka. Pitäisi sanoa töihinkin, että en sitten tuukaan alkuvuodesta hahaa... :)

Lillikka 15+2




 
voi lillikka mä repesin tuolle jeesus/pyhähenki-jutulle ihan täysin,pelastit mun päivän :LOL: mä oon kyl ihan poikki,koko päivän ollu tenavien kans ja ukkokulta tulee vasta myöhemmin ja mikäs sillä muu ois mielessään monen päivän "selibaatin" jälkeen ku SE |O ja mulla ei päässä siinä vaihees liiku enää mitää muuta ku hyttysen ininää ja se et pääsis nukkumaan :ashamed: mutta vieläki naurattaa tuo sun juttus :LOL: :LOL: :LOL:
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista =) Ja tervetuloa lumi-enkeli :wave:

(.) Täällä kans alkaa oireet helpottamaan, ja ehkä jonkin asteista piristymistä on havaittavissa..hyvin vähäistä kuitenki :LOL: Välillä tulee kans sellanen olo, et oonkohan mä enää raskaana mut sit ku dopplerilla kuuntelee hetken pikkusen sydäntä niin huolet häviää =)

Perjantaina ois täälläkin nt-ultra. Toivotaan, että kaikki siellä hyvin. Sit uskaltas vähän huokasta..ja ehkä alkaa jo nauttia tästä raskaudesta.

Maha näkyy jo "selkeesti" heti aamusta, iltaa kohti turpoo vaan enemmän. Ei se tietenkään vauva ole joka sen noin pyöristää mut sellanen tasanen pieni pallo se on =) Odotan jo innolla et tulee selkee vauvamasu =) =) =) Ne jotka tietää sanoo et masu näkyy jo ja ne jotka ei tiedä ni epäilee.

Mä oon kyllä kans sellanen hölösuu et oon jo kertonu aika monelle :LOL: :LOL:

fanttomi & 11+6
 
terve kaikille!

auringonpilkku
: ei sitä hedelmöittymispäivää tosiaan ultralla saa selville, siinä on mittavirhettä aina. Mulla viimeksi ultrattaessa tuli lukuja parin päivän väliltä, ja sit jonkun mitan perusteella sikiö olikin viikon vanhempi kuin muitten mittausten! Mutta ultraaja vaan sanoi että virhettä näissä aina on, ja kehittyvätkin jo viikoilla 12+ vähän enemmän omaa vauhtia. Omituista että miehesi sen niin vakavissaan otti.

fanttomi kiva kuulla että jollain muullakin esikoisen odottajalla maha jo näkyy. Mulla ei mene työhosut enää kiinni edes aamulla, oon pitänyt niitä henkseleiden kanssa. Kyllä tässä varmaan pitää äitiysvaatteisiin kohta siirtyä. Se vaan ihmetyttää, kun on taakse kääntynyt kohtu, että miten se jo nyt näkyy. Odotin optimistisena että asia tulee eteen joskus elokuussa vasta :LOL:
Oon voinut lukea huonosti, mutta fanttomi saitko neuvolasta apua päänsärkyysi?

Minä en ole vielä kertonut raskaudesta kuin esimiehelle, kämppiksille, vanhemmille ja sisaruksille. Kun puolison vanhemmat eivät vielä tiedä, niin en halua että tieto heille menisi jotain muuta kautta. Mutta kunhan puoliso palaa ja kertoo, niin sitten kyllä en enää salaile. Olisi töissäkin helpompaa, jos työkaverit tietäisivät, niin eivät ihmettelisi miten mulla on välillä niin huono kunto ja väsymys (ja auttaisivat ehkä helpommin veneiden vedossa ym raskaammissa hommissa).

Kova väsymys vaivaa edelleen, ei meinaa töiden jälkeen pystyä enää mihinkään (ja tänään nukuin salaa pikkutorkut töissäkin). Muuten menee ihan ok. Puolisoa on kyllä ikävä, saisi tulla jo!

donter 13+4
 
Mies se puisteli päätään kun hermoilin sen uuden doplerin kanssa :ashamed: . En laittanut alkuun kuulokkeita kunnolla kiinni joten en kuullut mitään ja alkoi valkoinen huolirenkki tulla suun ympärille kun luulin ettei ole elämää mahassa. No sitten kun painoin kuulokejohdon kunnolla niin kuului suhinaa enkä edelleenkään löytänyt sykettä, hermostuksissani koitin kaulaltani jo omaaa pulssiani enkä meinannut löytää sitäkään :LOL: :LOL: :xmas: . Aikani kuunneltuani löysin sitten kuitenkin nopean hakkaavan äänen, ilmeisesti sykkeen joka ei ollut omani. Ohjeissa luki että pitäisi muistuttaa hevosen laukkaa, musta se kuulosti enemmän ravilta :whistle: . Eli uskon löytäneeni vauvan sykkeen. :heart:
 
Nallekarkki, jaksamista näihin vaikeisiin aikoihin :hug:

Tervetuloa uusille, taisi olla Martta ja Lumi-enkeli :flower: Ja tietysti jos joku muukin samalla tupsahti, niin tervetuloa vaan!

Noista rasvailuista. Käytän aina suihkun jälkeen ainakin rintojen (ja rintakehänkin) sekä vatsan alueelle ihan tommosta doven rasvaa. Jos en siis koko kroppaa jaksa. Ja jos on aikaa ja viitsimystä, niin käytän tommosta suihkutettavaa baby oilia mikä on aika näppärä. Tietysti siitä suihkusta varmaan vähän menee ohikin, mutta tykkään tosta. Tuossa vaan muistaa, ettei kuivaa ihoa, niin on riittosampaa ja kosteuttavampaa. Nuohan baby oilithan on hajusteettomia. Sitten nyt ostin marketista Body shopin jonkun grapeoil bodybutterin tms, niitä niiden buttereita kuitenkin. Ja tuota laitan illalla ennen nukkumaan menoa rintoihin ja sit massun alueelle. Ja välillä myös sit muutenki jos on jotai nkuivaa ihoaluetta. Tuo on ollu aika näppärä, että saa rasvattua, kun se purkki on siinä sängyn vieressä lattialla. Epäilen vähän, että mulla on taipumusta noihin raskausarpiin, niin ainakin uskon että rasvaamisella on vaikutusta. Onhan se vähän eri asia venytellä muutenkin kuivaa kuin hyvässä kunnossa olevaa ihoa. Ja mulla on luonnostaan kuiva iho, niin siitä tämä rasvailu. Mutta joskus vois kokeilla noita apteekistakin ostettavai ihan raskausarpituotteita.

On ollut ihan kiva huomata, että ystävät otti hyvin tuon vauvauutisen. Oli kyllä ihan hyvä kertoa etukäteen, niin ehtivät sopeutua. Meilä ois se ultra ensi viikon alussa, joten sitä tulee tässä jännäiltyä. Ja sitä, että pääseekö mies mukaan, kun sillä on hirveet työkiireet ja deadlinet puskee päälle. Noh, jospa pääsis.

-metsis 11+4
 
Nallekarkille :hug: Jaksamista suruun koko perheelle! :heart:

Olen tästä lähdössä työnantajan pakeille jotta voin jatkaa tätä kotona 'lorvimista' ;) :D Kolmisen kuukautta ehdin olla välissä hoitovapaalla ennen uuden äitiysloman alkamista! Toisaalta olisi ollut mukavampaa tehdä sopimukset vasta ensiviikolla, ultran jälkeen mutta päivämäärät painaa niskaan! Se on nyt vain uskottava että kaikki on pienellä hyvin, sydämestäni ainakin niin toivon :heart:

G. Meinaatteko muuten selvittää sukupuolen rakenneultrassa?! Entä oletteko vielä ajatelleet synnytystä yhtään?

Me ollaan haluttu tietää sukupuolet kummassakin raskaudessa ja kyllä sen haluan tietää nytkin ;) Mun mielestä siitä vauvasta tulee jotenkin vielä läheisempi kun tietää ketä sieltä odottaa (tosin ainahan lupaukset voi olla vääriä ;) ). Pojalle olisi kaikki valmiina mutta jos tälläkertaa masussa olisikin tyttö niin pääsee tämäkin mamma taas sormet syyhyten shoppailemaan ;) Jotakin pientä, ainakin toppahaalarin ja sen semmoista.

Synnytystä tulee mietittyä jo jonkin verran ja puhuin siitä myös eilen lääkärissä vaikk aikaa siihen vielä onkin! Luulin että edellinen synnytys ei olisi jättänyt muhun mitään pelkoja mutta se johtui ehkä siitä että luulin myös etten tule enää ikinä synnyttämään! ;)
Kuopus tuli niin rytinällä että jonkunlaiset kauhukuvat siitä on sitten kuitenkin jäänyt :ashamed:
Synnytys kesti siitä kun lapsivedet meni kotona 3.5h! Kunnon supistukset alkoi oikeastaan vasta sairaalassa ja kun ne alkoi niin se oli niin rytinää että mihinkään en enää kävellyt ja salissa olin 20min.
Kaksosten synnytyksessä mulla oli epiduraali puudutus eikä mitään hajua supistuskivuista...tässä toisessa sain sitten kokea sen helvetin kyllä!
Tosin kävihän kaikki sitten todella nopeaa mutta siinä tuskan keskellä tuntikin tuntuu kymmeneltä tunnilta :whistle:
Saas nähdä olenko loppuraskaudessa vielä pelkopolilla, alkaako synnytys hirvittää liikaa?! :whistle:
 
Gallupiin vastausta: kyllä me selvitetää tulokkaan sukupuoli. Mies varsinkin odottaa jo malttamattomana, että sen sais selville. :) Sanoin sille, että jos haluaa maksaa yksityisen ultran, niin saishan sen aiemminkin selville, nyt rakenneultra mulla siis heinäkuun lopussa. :kieh: Ei luvannu maksaa, joten pitää sitten odotella. :)

Synnytyksessä pelottaa eniten se hallinnan menetys. En oo kovin kipuherkkä, mutta kauhistuttaa se ajatus, että oon tavallaan toisten ihmisten ja sen synnytyksen "armoilla", jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Olen kyllä yrittänyt olla ajattelematta koko asiaa vielä liikaa. Ehtii sitä sitten syksylläkin stressata. ;) Ehkä sitä sitten loppuvaiheessa olo on jo niin hankala, että vaan oottelee synnytystä.. Ja lopputulos tietysti auttaa unohtamaan kaikki kivut ym.

Nallekarkille, en tiedä mitä sanoa, mutta :hug:

Hampiainen 14+1
 
Jennyli enpä juuri olle synnytystä vielä ajatellut mutta tiedän että jos pääsen sinne asti niin voi olla mullakin pelkopolin paikka. nimittäin mulla kuiopus tuli myös rytinällä ja ilman mitään kivunlievityksiä...ja synnytys kaikkinensa kesti 55 minuuttia!!!. Suurin pelkoni on etten ehdi sairaalaan kun täältä puolen tunnin matka mutta ruuhka-aikaan tunnin matka!! Ja sitten on nämä omat pienet lapset kotona. Ambulanssin saattaa pahimmassa tapauksessa kestää yli vartin tulla meille enkä ambulanssiinkaan haluaisi synnyttää. Että siinä mulla sitten aikanaan miettimistä ;) .

sukupuolesta koskaan mulle ei rakenneultrassa ole sanottu kumpaa sukupuolta vaikka kuinka olen tivannut. Aina vastaus ollut että fifti-fifti. Kuopuksesta tosin tehtiin se punktio jolloin sain kromosomit tietoon ja siten myös sukupuolen varmasti. mutta aion taas kysellä sukupuolta. Olen ennen ollut rakenneultrassa yksityisellä ja toisella kerralla taysissa. En sitten tiedä että miten mielellään siellä terveystalolla Tampereella kätilöt sukupuolesta kertovat!?
 
maximilian ja nallekarkki ISO :hug:

Myös auringonpilkulle::hug: Sanoppa sille miehelles et menee ja katsoo peiliin.. Toseksi voi hyvinki olla mahdollista jos ootte ollu yhdynnässä juuri ennen sinun reissuun lähtöä että hedelmöittyminen on tapahtunut reissun aikana, koska sinnikkäimmät siittiöt voivat elää sen 5-7vrk ja niin ku muut sano, ni sikiöiden koossa on hirveesti heittoja ja mittausvirheet ovat mahdollisia. Katsoiko mitan useampaan kertaan vai vain kerran? mul itellä mittas 3 kertaa ja niistä kahdella sai saman tuloksen, yks heitti muutaman millin. Onhan täällä sellaisiakin odottajia jotka tietävät ovulaatio päivän (lapsettomuushoitojen kautta) ja silti sikiö on ollu isompi/pienempi mitä ovulaatiopäivä antaa olettaa.

Ihan hirmuisesti oli tullu hyviä ultakuulumisia.. onnea kaikille teille ja tervetuloa uudet joukkoon kirjavaan..


 
Lillikka
Maximilian ja Nallekarkki: iso hali täältä teille molemmille ja paljon voimia. Tosi surullista.

Synnytyksestä Mulla meni ensimmäinen kauheen hyvin, jaksoin puuskuttaa kotona melkein 12 tuntia ja sain niiiin paljon epiduraalia naistenklinikalla (2,5 satsia), että ponnistusvaihe meni ihan lauleskellessa. Sain pari pientä nirhaumaa, mutta muuten aivan superhyvä kokemus. Nyt sitten tämä pessimisti täällä tuumaa, että ei voi mitenkään tämä toinen kerta sujua noin hyvin ja vähän pelottaa, mikä kaikki voikaan mennä pieleen. Täytyy vaan jotenkin valaa itseen uskoa, että hyvässä hoidossa olen ja toka synnytys pitäisi mennä yleensä helpommin. Jennyli sun mainitsema rytinä on kyllä just se mitä pelkään. Mä meinaan mennä kaiken varalta banderolli kädessä että PÄIVÄÄ HALUAN PUUDUTUKSEN HETI, siis siltä varalta, että en kivuiltani pysty enää toiveita esittämään :LOL: Eniten pelkään sitä, että avautuminen menee niin nopeesti, että puudutuksia ei ehditä laittamaan. Vai oliko niitä jotain sellasia pikaversioita...?

Mua myös kontrollin menettäminen arvelutti etukäteen ja se, että sitten ollaan piuhoissa monta tuntia, eikä voi liikkua vapaasti. No nämähän on jokaisen omia päätöksiä, ottaako epiduraalia vai ei. Epiduraalilla sitä ei vaan enää paljoa keikuta tai mennä suihkuun/altaaseen, kun menee sen seitsemän johtoa käsistä ja alapäästä jonnekin. Yllättävän hyvin tämä klaustrofoobikko kuitenkin siellä kyllä pärjäsi. Ihanat kätilöt oli, ne varmaan teki puolet tosta koko ihanuudesta. Mies oikeestaan vaan katteli kalpeena takavasemmalta :)

Meidän perhevalmennus oli muuten ihan yhtä tyhjän kanssa eli te, jotka odotatte ekaa lasta, niin jos teidän kulmilla on tarjolla mitään yksityistä luentoa aiheesta, niin kannattaa mennä ihan mielenkiinnon vuoksi kuuntelemaan. Mä kävin Helsingin Bebes-kaupan järjestämällä luennolla ja se oli tosi hyvä. Tää nainen oli allerginen kaikelle puudutusaineelle ja oli joutunut itse keksimään, miten selvitä synnytyksestä omalla tahdonvoimalla jne. En kyllä saanut mitään luomusynnytysherätystä, mutta se valoi uskoa muhun, että naisen kroppa on tähän tarkotukseen tehty ja kaikesta selvitään. Joogaa kans tekisi mieli kokeilla, kun viimeksi jäi se tekemättä.

Kun menen lapsivesipunktioon, niin sukupuolen saisi siinä samalla tiedoksi, mutta taidetaan jättää ylläriksi. Täytyyhän jokin yllätysmomentti tässä olla!

Jee olen muuten just keksinyt, että tuo poikahan nukkuu ihan hyvin päikkäreitä, vaikka mä nakutan konetta tässä pimeessä huoneessa :) Kirjottaminen on aika mahdotonta, kun se on hereillä, mutta täähän on tosi kätsää näin! Paitsi että nyt pitää mennä itekin vähän huilimaan, moikka!

L 15+4
 

Yhteistyössä