***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 KESÄKUUSSA***

Lillikka
Johan taas on tovi vierähtänyt ja kohta uusi kk alkaa!

Täällä kaikki ok. Maha pömpöttää, mutta vielä se on sellasta sisäänvedettävää laatua, mutta jos oikeen pullistan rennoksi, niin apuuuva mikä maha! Ei vaan enää oikeen jaksa vedellä sisään, kun on kaikille kerrottukin :) Hassua vaan, miten ihmiset on ollu aika lailla yllättyneitä, että jaahas oikeen toista lasta meinasitte! Mitäs kummaa siinä nyt on... Kai ne miettii, että yhden kerran sitä voi kokeilla mitä vaan, mutta ihan tietäen mihin joutuu tekee toisen lapsen niin herra paratkoon... tai jotain. Meillä on ympärillä aika paljon näitä yhden lapsen perheitä ja sinkkuja niin kaipa ne on nuo jotka ihmettelee.

Kenelläs täällä oli menkkamaista kipua, mulla on myös välillä edelleen. Neuvola ei lotkauttanut korvaansa asialle, liitoskipuja tms lienevät. Joku pieni siellä mahassa välillä myös töykkii, mutta pitää kyllä ihan keskittyä kuuntelemaan, että tunnistaa.

Puoliväliä pukkaa kohta joo!! Kohtahan sitä saa jo lähettää kelalle ä-rahahakemuksen jee! Tää hoitorahalla kitkuttelu on ihan syvältä, onneks ä-lomalla tulot vähän nousee =)

Koittakaahan kärvistellä siellä helteen keskellä, ihana keli on taas!

Lillikka 18+2
 
Jee! Mun tissit on alkaneet pullistua. :D Viime raskaudessa käytin jo tähän aikaan kuppikoon isompia rintsikoita ja niillä pärjäsin koko raskausajan. Nyt me ollaan miehen kans vaan odoteltu, että mihin se paras ulkoinen "oire" on jäänyt. Jospa se tästä lähtee! Pienet on täällä ilot. Heh..

Mandy ja pallero 13+5
 
Eiks tuo floradix ole lasten ripulijuoma? Sellaista ainakin lääkäri käski meidän neidille antaa kun oli vatsatauti... Kräuterblutsaft on ainakin joku rautavalmiste.

Täälläkin tissit ovat kasvaneet parin viime viikon aikana selvästi, kohta on pakko vaihtaa suurempiin liiveihin kun varustus alkaa pursuilemaan reunojen yli :LOL:

Paha olo alkaa viimeinkin helpottamaan, JEE! Kyllä tätä onkin odotettu jo pitkään ja hartaasti :) Väsymys on vielä melkoinen, mutta eiköhän sekin kohta ala helpottamaan ja kohta alkaa parin viikon loma B)

Muuten ei kuulu mitään ihmeellistä, masu on vähän kasvanut mutta vielä siitä ei ihan huomaa että raskaana ollaan, jos ei tiedä.

minnihiiri + murunen rv 14+6
 
Cisu ja muut "panikoijat". Eihän se paniikki tosiaan ikinä lopu jos sille ei itse tee pistettä =) Joten itsellä on siis ihan täysi mahdollisuus vaikuttaa. Ite en viitti panikoida, panikoin sitten jos vuotelee ja sillonkin ihan alussa sain itseni pidettyä aika hyvin kurissa.

Jääräpää, tottahan se on että on ihan kamalaa kun omalle kohdalle tulee vastavalmistuneita ja harjottelijoita ja muita..mutta eihän näistä kavereista koskaan tule niitä rautaisia alan ammattilaisia, jos he eivät saa treenata =) Ite näin sh-opiskelijana kyllä tiedän, että nämä hommat todellakin tarvitsee käytännön kokemusta..kirjatiedolla ei juuri mitään tee siinä vaiheessa kun ollaan niin sanotusti tosi toimissa. Tietysti se on apuna, mutta paras oppi tulee kentältä.

Tervetuloa Punaviini :flower:

Minusta mulle on aika aikaisin tullu semmonen "raihnainen" olo ja väsyn tosi herkästi. Enkä mitenkään voi samaan malliin suorittaa päivää kuin ennen, yhtä paljon vaikka ja intensiivisesti tehdä töitä tms. Mutta oon ajatellu, että pitää ottaa ne torkut jos siltä tuntuu ja näin. Ei siitä ainakaan haittaa ole. Mulla nuo rintsikat vaihtu jo jotain rv6 tms, mullakin on kyllä nuo semmoset pallot että uhmaavat painovoimaa :D

Mites teillä on hiusväri tarttunut hiukseen? Ja ootteko ottaneet mitä väriä (tummaa, vaaleaa) tai vaikkapa vaalennuttaneet/tummennuttaneet näin raskauden aikana? Mulla nimettäin ei hiusväri oikeen enää tartu hyvin, näkee juurikasvun kohdalta aina ettei tartu. Ja siis ihan ammattilaisen tekemänä, ennen on tarttunu. Mietinkin tässä, että vois ottaa vähän raitoja ja tämmöstä, kun voi olla pitemmän aikaa tämä tilanne ettei väri ota kii. Onneks on nyt semmonen väri, ettei tuo juurikasvu kovin näy..hyvä tuuri just tämän väriset nyt.

Nauttikaahan näteistä ilmoista! :heart:

-metsis 14+6
 
Hieno juttu, donter, että kaikki oli kunnossa. Ja kiva kuulla, että mannakin on parantunut!

Mandy: Rintojen kasvua täälläkin on odotettu, mutta eipä ole vielä näkynyt. Kai ne sitten viimeistään puolen vuoden päästä pullahtaa, mutta olisi niistä ollut kiva nauttia jo nyt vähän etuajassa, kun normaalisti A-B-kupilla mennään ;)

Muuten on olo taas parantunut ja jaksaa taas kävellä yläkertaankin :) Täytyy toivoa, että vointi pysyisi tällaisena viikonlopun ylikin, niin jaksaisi tehdä jotain kivaakin. Jostain syystä iskee aina viikonlopuksi, kun taas työviikot on ihan hyvä olo... Mahaa ei kyllä enää saa vedettyä kunnolla sisään, joten täytyy kai alkaa muillekin työkavereille pikkuhiljaa kertoa. Tuntuu vaan, että on vielä niin aikaista.

Olisiko jollain muuten tietoa selän niksauttelusta raskausaikana. Kävin tänään työfysioterapeutilla vanhojen juttujen takia ja fysioterapeutin mielestä manipulointi on turvallista ekan kolmannen jälkeen. Silti vähän hirvittää, että entäpä jos ei olekaan... :eek:

neitoperho & toukka 13+5
 
Onneksi täällä on hyviä uutisia :) !

Maha pömpöttää mullakin, enkä ole sitä pystynyt oikeen sisäänkään vetämään pitkään aikaan, kun se tuntuu ikävältä alavatsassa. Ja tissit kasvoi yhden kuppikoon jo aikoja sitten, et oli pakko käydä ostamassa isommat rintsikat, kun tavara vaan tursuili yli. Tää ei kyll mun mielestä oo niitä kivoimpia puolia - muutenkin ottaisin mielelläni pienemmät tissit, jos vaan voisi valita.

Tänään neuvolassa kuunneltiin sydänäänet ja kuuluihan ne. En tiennytkään, että niitä kuunnellaan ihan normi-neuvolakäynnilläkin. Muutenkin kaikki ok. Ja sain luvan mennä rinkka selässä metsäänkin loman aikana. Mies kysyi tätä, kun se ei oikeen uskalla antaa mun tehdä mitään :) - mut kyll se silti sanoi kantavansa vaelluksella mun kamat ja antavansa mieskavereilleen myös osansa :). Ja paino oli pysynyt samassa - huh. Kyllä sitä turvotusta ja elopainoa kertyikin ensimmäisten viikkojen aikana, kun koko ajan piti jotain tunkea suusta alas.
 
tre kaikille.. tääl oltiin kupuksen (6kk) kans viimeyö osastolla. Sillä nousi lauantaina kuume ad 39.5. Ensin oli ajatuksena et pissätulehdus, mut sit ei enään osastolla saatu varmutta et mikä kuumeen on aiheuttanu. Korvat puhtaat, kurkku ok, pissassa ei juurikaan baakteereita, verikkeet ok. Mut lähinnä siks osastolle ku ongelmana oli se, että tyttö lopetti niin syömisen kuin juomisenki maanantaina. Mut onneks alko eilen illalla sit ottamaan suun kautta, ni ei tarvinu laittaa nenämahaletkua. Tämä päivä on sit muiden asioiden kans vielä käyty kaikenmoisissa neurologisissa tutkimuksissa, mut mitään neurologista ongelmaa ei löytyny. Käsissä on ilmeisesti rakennevika joihin tulee yölasta hoito ja mahdollisesti myöhemmin leikkaus.
 
siis ei herranjumala tätä väsymystä. yks yö takana ja vielä pari edessä..nukuin ku tukki mut se ei riitä, voisin nukkua vielä koko yön!!!!jotain ihmetykytyksiä tuntunu muutaman kerran täs illan aikana..

aamulla jo sanoin pomolle et taitaa mun yövuorot loppua näitten öitten jälkeen, ku en enää palaudu niistä. mut lupasin palata asiaan ens viikon neuvolan jälkeen.

tilasin ellokselta vauvojen teddyhaalarin, oli meinaan NIIIIIIIIN sulonen ja halpa (mun mielestä=) ) Talveks ja kevääks se on aikas kätsy

fanttomi & 14+6
 
pikanen kurkkaus tännekkin...lueskelin niin paljon putkeen etten muista enää mitä piti kommentoida:) mahan koosta oonko ainut jolla on jo oikeesti ISO maha? naapurit just vitsailikin että oikeesti loppuvaiheessa kannan kottikärryissä mun mahaa:) vois oikeesti luulla että olen paljon pidemmällä jo :) esikoisesta mentiin kans mahan kasvussa yläkäyrällä, mutta ei kyllä näin aikasin pullahtanut esiin, tosin olin kyllä sen 10 kg hoikempikin silloin, olin ihan luuta ja nahkaa:) täällä ei edelleenkään oireen oiretta, helpolla on päästy...Mimmi84+toukka 15+3
 
Mulla on alkanut maha näkyä ihan kunnolla, neuvolassa maanantaina todettiin että kohtu on jotenkin eteenpäin kallellaan. Sydänäänet kuului terhakkaasti ja pari kunnon töytäisyäkin osui laitteeseen =) Paino oli laskenut pikkasen viime käynnistä, jolloin olikin turvonnut olo. Samoin verenpaineet ja hemppa oli oikein hyvät.
Vointi on nyt ollut tosi hyvä ja ihanaa kun saa nauttia lomasta. Yhtään ei oo töihin ikävä, onneks ei tarvii syksylläkään kauaa olla ennen äitiyslomaa...!
No aikamoista omaan napaan tuijottelua oli tämä, mutta on vaan niin kertakaikkisen loistavat ja hyvät fiilikset odotuksen tästä vaiheesta, että piti tulla muillekin jakamaan kuulumiset.

Haitula 16 + 6
 
Donter, voisikohan olla, että toi vuotelu johtui alkavasta hiivatulehduksesta?

Mulla on tuntui tänään kummallisia nipistyksiä kohdunkaulalla (en oo kyllä ihan varma, osasinko paikantaa/nimetä oikein). Niitä tuntui joskus ihan alkuraskaudessakin, rv 6-8 kohdalla muistelisin. Onko kukaan muu törmännyt ilmiöön?
Itse ajattelin, että voisivatkohan liittyä jotenkin hikoamiseen, kun niitä tuli silloin aikaisemminkin muistaakseni imuroinnin ja muun huhkimisen yhteydessä ja tänään on ollut tosi kuuma. Vaikka ei kait paikat tuolta sisältä päin hikoa? Tai sitten ne liittyvät vaan taas jotenkin noihin limakalvojuttuihin. No, mitään verta ei oo ainakaan näkynyt, eikä kummallista valkovuotoa ja nipistely meni ohi muutaman nippauksen jälkeen. Kauheeta, kun sitä kuunteleekin omaa kroppaansa niin älyttömän tarkasti... :)

Mäkin ostin tänään ensimmäisen kerran jotain vauvalle; alennusmyynneissä oli kivat pöksyt, jotka maksoivat alennuksen jälkeen vain muutaman euron! Tajusin kyllä myöhemmin, että pitää vissiin etsiä kivat sukat ja ommella kiinni noihin, kun muistelisin, ettei ainakaan esikoisella pysyneet sukat ikinä jalassa ja potkupuvut oli paljon kätevämpiä.

Onko joku muuten jo miettinyt vaippa-asioita syvällisemmin? Esikoisen herkän keskosihon kanssa jäi mun kestovaippakokeilut alkuasetelmiin, mutta toivoisin, että nyt ois parempi onni tai ainakin, että tälle kaverille kelpaisi muutkin vaippamerkit kun vain yksi ja ainoa! Sitä vaan mietin, että jos noita kestovaippoja ostaa, niin onko sellaiset lapsen mukana kasvavat yhden koon vaipat parhaita? Kuinkakohan paljon imuteho heikkenee pesussa eli kannattaako ostaa käytettynä? Ja paljonkohan vaippoja pitäisi olla, jos aikoo kestoilla vaikkapa kokonaan? Tuli vaan mieleen, että noihin vois pikku hiljaa alkaa upottamaan rahaa, kun kertaostoksena ovat aika kallis paukku.
 
Iltaa!

Tänään tuleekin roikuttua netissä, kun ei juuri muuta sais tehdäkään :LOL:

what ihana huolehtivainen mies sinulla! Minä en tohtinut lupautua vaellukselle tänä kesänä vaikka pyydettiin (ihan hyvä varmaan näin nykyoloni valossa). Minne ootte menossa?

anve kurjan kipeä teidän pieni. Mutta mukavaa että rupesi kuitenkin juomaan.

mamadread
vaikea sanoa mikä johtuu mistäkin. Olisi kai se lääkäri eilen hiivan huomannut, jos se silloin jo vallalla oli? mutta ainakin sen sisätutkimus oli tosi kovakourainen. Mulla on hankalassa paikassa kohdunkaula, mutta yleensä ne saa sen silti kokeiltua ihan kohtuullisesti. tietty jos hiivaa jo silloin oli, niin se saattoi provosoituakin tuosta. Nyt vaan toivon että hiiva ja kipuilut menis ohi, hiiva on viime yöstä vähän parantunut onneksi. Ja verta ei oo tullut tänään, jee!

kestovaipoista oon antanut itselleni kertoa, että käytetyt vaipat imee paremmin kuin uudet. Mitään käytännön kokemusta mulla ei ole, kun esikoinen on vielä mahassa.

Kauniita unia!

donter 16+4
 
donter: on totta että kestovaipat imee paremmin useamman pesun jälkeen MUTTA jos ostaa käytettyjä on tosi tärkeää kysyä millä aineella kestot on pesty! Nimittäin jos käyttää tavis pesuaineita tai vaikka huuhteluainetta tai tarhranpoistajia niin ne pilaa vaippojen imukyvyn. Me käytetään pesupähkinöitä ja pesuaineet jotka käy on ne joissa ei ole zeoliitteja ja fosfaatteja, eli esim LV ja uusi Lumme (edullisempi ja hyvin ekologinen)
 
Ah, eka lomapäivä meneillään ja mitä ihanin ilma =)

Tänään shoppailin parit uudet rintsikat kun vanhat oli jo aikaa sitten jääny turhan pieniksi. Tissit onkin kasvanut hurjaa vauhtia!!! =)
H&M:llä katselin aleja ja mammavaatteita mutta mitään ei taaskaan tarttunut mukaan. Ovat jotenkin niin rättejä että ei viitsi kertakäyttökuteiks ostaa. Harmi vaan ku täällä missä asun on mammavaatevalikoimat vähissä.

Eilen illalla iski paniikinpoikanen kun lueskelin Vauva-lehteä ja siellä oli kielletyissä ruoka-aineissa kalaöljyt. Itse olen syönyt koko raskauden ajan Omega3-kapseleita (tosin vaan kolmasosan päivän annoksesta) ja hädässä menin purkista lukemaan saako raskaana niitä käyttää. Tietysti purkissa luki ettei suositella mutta niinhän niissä aina lukee.
Käyttääkö teistä kukaan omega-kalaöljykapseleita? Onko tietoa saako niitä vai eikö saa käyttää? Googlesta nyt saa vastauksia joka lähtöön, toisissa suositaan, toisissa ei.

Aurinkoiset päivänjatkot cisu 16+3
 
Maanantaina oli neuvola ja kuuluhan sieltä sykkeet, syke 150molemminpuolin...
Rautalääkityksen jouduin alottamaan...hemoglobiini 118.

Maha on kasvanut aivan kamalasti viime päivinä, eikä sitä enää pysty peittelemään, painoa ei tosin ole lähtöpainosta tullut kuin 800g

17+3
 

Yhteistyössä