Joulukuiset lumihiutaleet 2010 - MARRASKUU

Tesmis olitkin ehtinyt kirjoittaa lisäkuulumisia. Tsemppiä sinne, kyllä se hyvin menee, koeta olla stressaamatta etukäteen supistuksista. Tärkeää nyt olisi, että keräät niitä voimia siihen tulevaan koitokseen ja muista, että sitä kipulääkitystäkin on saatavilla :hug:

Taitaa tällä viikolla seuraava lumihiutale laskeutua :heart:
 
Jennylillä on kyllä mahan kasvu tasoittunu selvästi, oispa mullaki.. :whistle:

Tesmis: Onneksi sulla on hyvin kuitenkin viikkoja vaikka eihän tuo tilanne ketään houkuta :hug:

Piianen: Joko sait helpotusta mahakipuihin?

Noista kypärälakeista, tutallakin on kokoa 50cm, mut taitaa olla joka paikassa aika vähissä..

Viime yönä valvoin parisen tuntia kipeiden supistuksien kera ja tänään on tullu limaista vuotoa vähän.. Aika aikaste alkaa valmistautuminen synnytykseen nähtävästi..

minime 34+5
 
Tänään oli lääkärineuvola ja kuten arvasinkin, niin en päässyt ultraan. Lääkäri oli varma että tällä hetkellä vauva on pää alaspäin kun tunsi sen alakautta sormillaan. Oli kuulemma jo aika alhaallakin. Kohdunkaula oli sentillä lyhentynyt eli nyt se oli 2 cm ja se oli pehmeä ja ulkosuu sormelle auki. Sisäsuu kuitenkin onneksi kiinni. Kuulemma tavallista uudelleensynnyttäjälle näillä viikoilla. Koosta hän ei suostunut sanomaan mitään muuta kuin että ehkä ei kuuitenkaan ole jättiläinen. Ota tuosta koosta nyt sit selvää, taitaa jäädä yllätykseksi. Hemoglobiini oli nyt jo 125 ja edelleen vedän tuplarautaa. Verenpaine oli jotain n. 65/117? Mulla kun tuo yläpainekin on välillä ollut alle sadan niin pelästyin et kuis se noin on noussut mut kovasti kehui hyväksi mun paineita. Paino oli LASKENUT reilulla kilolla. Mut koska olin nyt eri paikassa neuvolassa niin väitti vaakojen antavan eri lukuja. No, täytyy nyt puputtaa pullaa naamaan niin kai se siitä. Ja rd:tä ei noteerattu mitenkään eli kokoarvioita on mun turha kuvitella saavani tälläkään kertaa. Niin ja pissa onneksi puhdas...pelkäsin et olis sokereita kun join aamulla raudan kanssa taas tuoremehua. Ens tiistaina taas neuvolaan mut lääkärineuvolaa ei sitten enää ole.

Tänään rv 36+5.
 
Piiaselle voimia ja pikaisia paranemisia! :heart: Toivottavasti kyse ei ole mistään vakavammasta.

Samoin tsemppiä Tesmikselle! Alkaa kyllä pakostakin synnytys jo mietityttämään. Niin monta joulukuista tuntuu olevan jo lähtökuopissa!

Mulla on jäänyt kokonaan tuo hammaslääkärissä käynti :ashamed: Mielessä se on kyllä ollut, mutta enpä ole saanut aikaiseksi varata aikaa. Tai siis eka pitäisi keksiä joku yksityinen asema, kun kunnalliselle ei Espoossa pääse.

Neuvolasta kotiuduttu ja kaikki hyvin. Siis oikeastaan ihan kaikki menee keskiarvojen mukaan. Sairasloma loppui eilen, mutta neuvolassa oltiin sitä mieltä että sitä olisi syytä jatkaa nämä loput kaksi viikkoa. Päätin kuitenkin kokeilla ensin, miten nämä täydet työpäivät sujuvat. Taisi olla virhe :| Supistukset tuplaantuivat ja kivut on kovat jo nyt. Ja illalla voi sitten vain maata sohvalla kun olo on niin tuskainen.

Otin nyt sitten kuitenkin sen influenssarokotuksen, kun siitä eilen neuvolassa kysyttiin. Katsotaan nyt sitten onko mitään seuraamuksia!

Jee, äitiyspakkausilmoitus tuli vihdoin! Kohta saadaan mekin tuo laatikko kotiin :heart:

neitoperho & toukka 32+4
 
Joo saa se mun puolesta jo tullakin.

Mut toi lepäily jää tääl kyl osastolla minimiin, kun huonekaveri puhuu papattaa jatkuvalla syötöllä, tänään se aloitti sen klo 5.20..ei paljoa levättyä saa...
 
Mulla on jäänyt kokonaan tuo hammaslääkärissä käynti :ashamed: Mielessä se on kyllä ollut, mutta enpä ole saanut aikaiseksi varata aikaa. Tai siis eka pitäisi keksiä joku yksityinen asema, kun kunnalliselle ei Espoossa pääse.
Eikun neitoperho nimenomaan pääsee! Saitko ekassa neuvolassa sellasta lappua, jossa odottavia äitejä kehotetaan menemään raskauden aikana tarkastukseen? Meille terveydenhoitaja sanoi, että isätkin pääsee :) Mä muistin varata sen vasta tossa pari viikkoa sitten, mutta keskustelu meni jotakuinkin näin:

-Moi, neuvolassa suositeltiin, että kävisin tarkastuksessa raskaudne takia. La on 25.12.
-Okei, koska olet käynyt viimeksi meillä?
-En ole käynyt kunnallisella sitten yläasteen tms. mutta opiskeluaikana yths:lla tarkastuksessa ja viisaudenhampaanpoistossa kyllä.
-Okei, sopisiko sulle tämä ja tämä aika?

Eli mitään ei tarttenut oireita olla ja sain ajan tasan kuukauden päähän :) Eli soittoa vaan siihen yleiseen varausnumeroon.

Tesmikselle voimia tulevaan synnytykseen! Käynnistämällä tai ilman - palkinto on tärkein :)

Azalea ja Luru 33+3
 
Mulla kausirokotuksesta reilu viikko aikaa eikä siitä seurannut mitään ikävää, eikä lapsillekaan joilla tasan viikko aikaa rokotuksesta.

Hammaslääkärillä olen juossut tämän tästä, kun tuntuu et nää hampaat hajoo käsiin. Siis muutama viikko sitten multa lohkes takahammas ihan huoomaamatta ja se oli niin terävä et rikko kielen. Jouduin sit taas menee yksityiselle hammaslääkkäriin vaikka edellisestä kerrasta ei ollut kuin kuukausi aikaa ja sitä edellisestä kans jotain kuukausi et aika paljon on mennyt rahaa hammashoitoon. Kyllä raskaus vaikuttaa hampaiden kuntoon. Ei mulla ekojen raskauksien aikana vielä tuota ongelmaa ollut mut nyt on. Täytyy toivoo et nää hampaat pysyis koossa seuraavat kolmisen viikkoo ettei enää tarttis mennä niitä korjauttamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Huomenet mamat,

hammaslääkäriasiasta:

mamadread, olen jossain kuullut sanonnan, että jokaista raskautta/lasta kohden äidiltä menee yksi hammas :) Mulla kävi esikoisesta niin, että kävin hammaslääkärissä samaan aikaan, kun olin tullut raskaaksi ja ottivat silloin röntgenin hampaista, en silloin siis tiennyt, että olin jo raskaana. Ei löytynyt reikiä -> kuitenkin n. 5 kuukautta myöhemmin alkoi ihan kamala hammassärky ja yksi hampaista oli niin reikäinen, että niukin naukin säästyin juurihoidolta. Kyllä ihmettelin, että miten voi kehittyä niin paha tilanne niin nopeasti, mutta ehkä tossa vanhassa sanonnassa on jotain perää.

Eri kunnissa taitaa olla vähän eri käytännöt sekä äitien/isien että vauvojen hammaslääkäriasioissa. En tiedä, miten espoossa menee. neitoperho, miten olisi Tapiolan Oral? Oon käyny siellä pari kertaa ja tykännyt.

k&pikku-r (äidin kiusaaja, kun tökkii tonne virtsarakkoon 37+3)
 
Viimeksi muokattu:
hammaslääkäriasiaa mä kävin kesäkuussa hammaslääkärissä ja sillon paikattiin 4 reikää, lääkäri veikkas et johtu oksentamisesta kun kuulemma näytti siltä et ois aina vaan "pala pudonnu" tai jotain. Ja mulla on aina ollu tosi hyvät hampaat!! =) Nyt tuntuu taas välillä noissa sivuhampaissa jotain kipua mut aattelin odottaa tammikuulle et saavat sit ottaa ne rtg-kuvat joita ei tietenkään sillon kesäkuussa voinu ottaa. Sovittiin jo et lähettävät mulle kutsun tammikuussa =) Mä käyn tossa Hml:n Oralissa ja oon kyl tykänny siitä =)

Toivottavasit Piianen on saanu apua vatsakipuihin!! =)

kadak mä oon kuullu kans ton sanonnan raskaudesta ja hampaan menettämisestä.

neitoperho miten sä vasta nyt saat pakkauksen?

metsis Kiva et kävit ilmottelemassa itestäs =)

Tesmis sano sille huonekaverille et "nyt turpa kiinni" jos ei kaunniimmasta ilmasusta usko :LOL: Ei vaan =) Mä jo jänskäilen täällä et koska saat oman murusen kainaloon :heart:

minime Mul on tullu tollasta limasta vuotoa jo reilun viikon ajan. Ja tosiaan niitten suppareitten takia oon kahesti estolääkkeen saanu. MUTTA katotaan ni tää menee 2 viikkoa yli tai sit syntyy just jouluna!!! Ku mä edelleen elättelen toiveita et syntyis aikasemmin.

fanttomi & 33+5
 
Hellurei ja terkkuja neuvolasta.. siellä oli joku opiskelija joka teki alkututkimukset itekseen ja oli kyllä ihan urpo tapaus, mistään mitään tienny ja muutenkin jäi pskan maku suuhun mutta tulipa käytyä..mutta tässä tän päivän kuulumisia:
hemppa 115 (131) raudan alotus määräys :/
pissa -- leukkarit ++(---) huomenna näyte labraan, epäilivät jotain tulehdusta..
verenpaine 136/84 (126/86) sitä tsekkaillaan ettei tuosta pääsisi nousemaan..
paino +67g (191g)
sf 34.5 (32) vetelee ihan omaa elämäänsä yläkäyrän yläpuolella..
vauvan syke +140 (150)
ja rt:ssä ollaan..
että näin...ens viikolla on taas ultra lapsiveden määrästä ja mikäli on lisääntyny niin sit polille käynnistystä miettimään, mua ärsyttää kun ei kukaan kerro mitä haittaa liiasta lapsivedestä on, ultraaja vaan sano että noh se saattaa käynnistyä synnytys sitten ajoissa ja terkka ei tienny mitään..noh mennään viikko kerralla.. terkkakin jo kyllä huomasi että taitaapi olo olla aika tukala tuon mahan kanssa kun sf menee noinkin hurjissa lukemissa ja totesin että onhan se.. mä oon oikeesti aika kypsä jo tähän hommaan..
toissa yönä jo meinasin lähtee näytille polille kun supisteli vallan kivan kipuisasti mutta sitten nukahdin ja siihen ne jäikin :D
mutta nyt makaroonilaatikon tekoon kun kohta tulee nälkäinen koululainen kotiin :)
ja sitten vaihteeks lepäileen mitä käskettiin nyt tehdä urakalla, pyh!!! tylsää!
mipe & möhkäle 34+0 pooookks!!
 
Hei!

hammaslääkäri ssä ite kävin viikko sitten ja oli kaksi pientä reikää ja yleensä mullakaan ei ole mitään reikiä. joulukuun loppuun sain sitten ajan paikkaukseen, koska ei enää saanut aikaa ennen vauvan syntymää.

Ite joudun ravaamaan kasvukontrolleissa äitipolilla viikon välein ja huoli onki itellä kova, että vauvalla ois kaikki kunnossa.. Ensviikon maanantaina on taas aika ja jos vauva ei ole tarpeeksi kasvanut, saatetaan synnytys käynnistää. :O apua! Tässäpä sitten eilisiä kuulumisia:

36+1 (34+4)
Paino +150g/vk (+310g) yhteensä tullut nyt 10 kiloa
Turvotus - (-)
RR 125/78 (130/70) menee jännityksen piikkiin korkeat paineet, koska kasvukontrolliin menossa.
Pissa - - (- -)
Painoarvio 2224g (1839g)
kohdunsuu pehmeä, kiinni ja 3cm
tarjonta RT (RT)

sitte mitä tarkottaa tuossa proteiinin ja sokerin kohalla merkintä leuk++?? ne ei siitä sanonu mitään, enkä ymmärrä mitä se tarkottaaa :D

Painoarvioista onko täällä ketään muuta joku joutuu ramppaan kasvukontrolleissa ja minkälaisia painoarvioita ootte saanu milläkin viikoilla?

marrari ja pieni neiti 36+2
 
Viimeksi muokattu:
marrari leuk ++ tarkottaa leukosyyttien määrää, joka siis kahdella plussalla. Eli pissassa on sillon leukosyyttejä, jotka voi tarkottaa pissatulehdusta. Aika outoa, jos eivät sulle siitä mitään sanonu, koska sun täytys antaa pissanäyte tutkittavaks et saisit ab-kuurin tarvittaessa.
 
Marrari: mulla oli just äsken leukkarit ++ ja sain käskyn viedä uuden näytteen labraan just tulehduksen epäilyn takia, jos siellä sit pissatulehdus ois niin sais lääkekuurin. Mulla ei ainakaan mitään tulehdukseen viittaavaa oo, mutta se kun saattaa olla usein ihan ilman mitään oireitakin. Aika jännä ettei sulle mitään sitten siitä sanottu :O
 
Hammaslääkäristä oon jotenkin täysin sivuuttanut koko asian, vaikka siitä keväällä olikin ekoilla neuvolakerroilla puhetta varsinkin kun oksentelin suht paljon. Nyt en sit enää tiedä miten voisin edes siinä hammaslääkärin tuolissa olla kun selinmakuu saati sitten puoli-istuva asento on jo aika hankalaa. Toistaiseksi ei ainakaan oo mitään hammaskipuja tms , ehkä sit ens vuoden puolella vois käydä tsekkauttamassa tämän purukaluston. Pari vuotta sitten kävin esittelemässä vähän tulehtunutta viisaudenhammasta, mutta sekään ei sen antib-kuurin jälkeen oo ilmoitellu itsestään... Hampaiden sijasta mulla on jotain korvakäytäväntulehdukseen viittaavaa kipuilua, koskaan ennen ei ole ollut MITÄÄN ongelmaa korvien kanssa mut nyt raskaudessa sama korva on vaivannu useamman kerran, toistaiseks on ihan tipoilla mennyt ohi mutta tasaisin väliajoin se muistuttelee itsestään.

Muuten täällä ei ihmeitä, olo on tasaisen tukala ja ylihuomista neuvolaa ootellessa :p
Tsemppiä kaikille!!

L-84 rv 36+6
 
Hyvä kuulla Azalea, että joku on päässyt. Neuvolassa meille nimenomaan sanottiin, että kunnalliselle ei pääse, ellei ole pää kainalossa, mutta yksityisellä olisi hyvä käydä tarkastuksessa... Taisi olla vain yritys säästää rahaa : / Täytyypä yrittää vielä tuonne kunnalliselle, jos löytyisi joku aika ennen vuoden vaihdetta.

fanttomi: sitä pakkauksen viipymistä mäkin oon ihmetellyt, kun moni on niitä hehkuttanut jo aikoja sitten. Mutta LA on tosiaan vasta joulukuun lopussa ja ilmeisesti töissä on paperit seisseet jonkun aikaa. Mutta nyt se toivottavasti tulee pian!
 
Näin viikko sitten vauvasta unta ja siinä unessa ihmettelin kun vauvalla oli pippeli:LOL:. Mullehan on sanottu kahdessa ultrassa että tyttö tulee, sekä kätolö että lääkäri. Ja uskonkin 4d-ultraajaa että tyttö tulossa eikä hän ollut yhtään epävarma, joten aika outoo nähdä tuollainen uni. Ja mullahan on jo kaks tyttöä entuudestaan:D joten olin unessa todella hämillläni ja avuton kun tulikin poika.:xmas:
 
Supistelut jatku nyt, kävi tosissaan jo kipeetä.. Päivän aikana on tullu noita kovetteluja tihenevästi, mut tää äsköinen oli jo kipeä.

mipe: sulla on siis yhtä iso maha kuin mulla ja ilmeisesti häikkää lapsiveden runsaudenkin kanssa? Oletko saanut sitä afi-arvoa eli lapsivesi-indeksiä? Mulla on ultrattu sen takia, että voidaan sulkea rakennepoikkeavuudet pois ja seurataan lapsiveden määrää raskauden loppuun asti. Mutta ei mulle ole sanottu, että synnytys vois käynnistyä aikaisemmin.. Ois kyllä kiva, olo ei ole enää kovin mukava. Oletko saanut vauvan painoarviota?

Onko muilla supistusten aikana särkeny ihan jalkojakin?
 
MINIME: Juu tuokin mitta pyöristettiin hieman alaspäin, 35-36 olis ollu sellanen oikee mittaustulos, en sitten tiiä minkä takia alemmas sen käänsivät..mulla ultrataan juurikin tuon lapsiveden määrän takia kun sitä on liikaa, tai normaalin rajoissa vielä mennään mutta yläkäyrillä, mistään virallisista arvoista mulle ei olla puhuttu, 22 oli viimeks ja tuolla missä käyn ultrassa on rajana 23, sairaalassa on 24 että saa nähdä mitä sitten viikon päästä on että tuleeko sairaalaan se lähete.. rakenteissa meillä ei oo enään ollut mitään pitkään aikaan, oli silloin alussa aivoissa vesirakkula mutta se on lähtenyt pois onneksi.. painoarvio oli 2220g viimeksi vkolla 32 muistaakseni ja oli kasvu tasottunut viime kerrasta. onko sulle sanottu mitä haittoja tuosta liiasta vedestä voi olla? kun täällä ollaan niin vaitonaisia siitä asiasta ja ois ihan mukava tietää missä mennään....jaksuja sulle supisteluihin!! niitä kuulemma saattaa ennenaikasesti tulla kipeinä juurikin tuon veden liiallisuuden takia, ja mulla ainakin on tullut ihan kipeitäkin, en voi mistään harjotus suppareista puhua jos joudun puuskuttamaan kyljelläni eteisen lattialla.. mutta eipä täälläkään tuo olo todellakaan mitenkään hehkeä ole enään, päinvastoin!
 
Heippa!
Tänään oli vika neuvolalääkäri
36+3
Paino +330g/vko Nyt siis tullut yhteensä 10kg
Pissa puhdas
hb 121
RR 112/72 Mulla pomppaa kans aina noi lukemat lääkäri käynnillä :D
Turvotus -/+
Sf 32 cm
Kohdunsuu pehmeä,ulkosuu auki,sisäsuu kiinni,kohdunkaula 2,5cm
Vauva rt ja jo hyvin tukevasti lantiossa ja pää ei enää juurikaan liikkunut,joten viittä vaille kiinnittynyt! Lääkäri tunsi jo vauvan pään kun teki sisätutkimusta...
Vauva on jo niin asemissa,että kun synnytys käynnistyy,niin pitäisi jo olla sairaalassa. Eli kai se sairaalakassi pitäisi pakata jo valmiiksi :D

Bamse 36+3
 
No ei mullekaan ole kerrottu, että miksi sitä vesimäärää seurataan, jos rakenteet on kunnossa. Ei meidänkään vauvalla ole mitään vikaa löydetty ja afi tosiaan 23, viikon päästä kontrolli. Kai sitä vaan sitten tarkemmin seurataan, kun on poikkeava tila tuo liiallinen/runsas lapsivesi. onko sulla paikat lähteny aukeamaan sen takia? Mulla oli ulkosuu sormelle auki 35. viikolla, mutta se on kuulemma normaalia näillä viikoilla.
 
minime: en tiiä onko paikat lähteny aukeemaan, viime lääkärin käynnistä on jo aikaa ja sillon kaikki oli kiinni ja tiiviisti, nyt viimeks ultrassa katottiin mahan päältä kohdunkaulan tilanne ja oli 3cm vielä jäljellä että ei sen suhteen oo mitään ongelmaa ainakaan ollu vielä..ens viikostahan ei tiedä sit mitä se sillon on :D kovasti kaikki lääkärit ja terkat puhuu käynnistyksestä että sellaseen sitten mennään jos se veden määrä vaan kasvaa, toisaalta ei haittais yhtään!! mä haluan joulun olla kotona :D
 
mua niin jännnittää ja pelottaa kun hyvä ystävä soitti että hänellä meni lapsivedet ja on nyt sairaalassa.viikkoja sillä on huomenna tasan 32!

voi tätä jännitystä..

pakko oli tulla jonnekkin purkamaan!huih..

:heart:
 
Klementine: hui.. se on oikeasti niin hurja tunne ku tietää et joku läheinen on synnärillä. Kokoajan odottaa korva höröllä uutisia sairaalasta. No onneks kuitenki viikkoja ihan mukavasti, vähän mut kuitenki kohtuudella!
 
Heips...

Imetysvalmennuksesta kotiuduttu. Tai oli siinä edellis viikon synnytyksen loppuosiokin ja vähän synnytyksen jälkeisestä seksuaalisuudesta.

Minime: Mulla kuuluu supistukseen kaikki mahdolliset säryt; selkä-, menkka-, jalka- ja nivussäryt : / Ei toki onneksi joka kerta mutta kuitenkin. Aiemminhan en edes tunnista supisteluita kohdussa ollenkaan, vaan juurikin nuo säryt otti vallan.

Hammaslääkäritarkastuksessa en minäkään ole saanut aikaseks käytyä vaikka kalenteriinkin kirjoitin jo lokakuun alkuun että tilaa aika!!! Mulla on aina ollut hyvät hampaat, eikä ennen raskautta ole paikattu hampaita ollenkaan mutta alkuraskaudessa yksi monta vuotta samana pysynyt reiän alku innostui ja nyt omaan ensimmäisen paikkani! :(

Klementine Tsemiä jännitykseen ja hyvää onnea ystävällesi!

Bamsella on vähän sama tilanne kuin mullakin eli jännät paikat ja syytä pakata sairaalakassi! :) Eilen neuvolassa hoitsu ja harjoittelija puhuivat keskenään että vauvan pää on niin alhaalla ja hyvin kiinni ettei juuri liiku. Tässähän alkaa tulla jo ihan malttamattomaksi!!! ;)

Cisu 35+1
 

Yhteistyössä