Joulukuiset lumihiutaleet 2010 - MARRASKUU

Mandy81: uskoisin että vadelmanlehtiteetä löytyy ainakin luontaistuotekaupista. Ostin itse Kampin Bebesistä ja sitä löytyi myös Ruohonjuuresta.

Viime yö oli ihan kauhea ja ajattelin jo että lähtö on lähellä. Järkyttävää närästystä, oksetusta, oksut suussa koko ajan, menkkamaista särkyä potenssiin 100, ripulia ja kivuliaitakin supistuksia, jotka tuntui myös selässä. Nukuin noin tunnin verran välillä 23-05 ja kun mies lähti töihin klo 5.30 nukahdin vasta ja onneksi sain nukuttua klo 9.30 asti. Nyt on taas parempi olo, mutta toivon todella ettei vastaavia öitä tule uudestaan ennen kuin on tosi kyseessä. Tuli sellainen olo että mä en jaksa enää. Sitä on ajatellut että tulee vain niitä supistuksia, mutta kun on sellainen kokonaisvaltainen oksetus ja pahoinvointiolo kaiken päälle ja kauhia särky, niin ei ole herkkua.

Tällainen valitusvirsi siis tänne aamuun. Taidan pysyä tänään ihan vain sisällä. Liikkuminen alkaa olla jo hankalaa varsinkin kun pitää pakata niin paljon vaatteita päälle.

Tervetuloa uusille. Ihanaa kun täällä on nyt niin aktiivista porukkaa!

Safiatou ja 38 + 1
 
Heips!
Näin jälkikäteen olen itse tosi tyytyväinen, että perätilassa ollut vauva syntyi sektiolla. Minullehan sanottiin magneettikuvien perusteella, ettei alakautta mahdu turvallisesti tulemaan. Varsinainen leikkaus oli nopeasti ohi, enkä spinaalipuudutuksessa tuntenut juuri mitään. Leikkaussalin henkilökunta oli miellyttävää ja koko ajan joku selosti minulle mitä tapahtuu. En ollut missään vaiheessa peloissani tai huolestunut. Leikkauksen jälkeisenä aamuna olo oli kyllä kuin rekan alle jääneellä, mutta toipuminen lähti siitä sitten pikavauhdilla etenemään. Enhän loppujen lopuksi ollut sairaalassakaan kuin keskiviikosta sunnuntaihin! Vauva täyttää huomenna kaksi viikkoa ja voi oikein hyvin. Leikkaushaava on parantunut hyvin, imetys sujuu ja raskauskiloista on jäljellä enää kaksi. Mitään raskasta ei saa nostaa eikä muutenkaan "riehua", mutta saapahan hyvällä syyllä ottaa rennosti ja olla vaan. Eli minulle ei ainakaan jäänyt sektiosta mitään peikkoa, enkä tosiaan mieti, että voi kun olisin saanut synnyttää alakautta. Jos meille vielä toinen lapsi tulee (toivottavasti), niin sitten olisi tietenkin huojentavaa, jos vauva kääntyisi hyvissä ajoin oikein päin ja kaikki menisi mahdollisimman luonnollisesti.

t. Haitula ja poikavauva
 
Täällä ei myöskään minkäänlaista havaintoa ole koskaan ollut limatulpasta vaikka kolmas tulossa. Ymmärsin että se on jotain venyvää, sitkeää ja läpinäkyvää!?:confused: Vetistä valkovuotoa on tullut runsaasti kyllä viime aikoina.

Mielialat heittelee laidasta laitaan, tai no enimmäkseen olen ärsyyntynyt ja itkuinen.

Tervetuloa uusille!

Tänään rv 39+5
 
Onnea aarteeni!

Ja tsemppiä käynnistyspäivän jo saaneille, jollakin taisi olla tänään!
Toivottavasti perätilavauvat vielä kääntyisivät.

MaikkusonPaikkuson: täällä on kanssa tylsää äippälomalla, eikä saa oikein mitään aikaiseksi. Olen ruennut parsimaan villasukat ja lapaset, ompeluhommat tein jo aiemmin. Ja kävelyllä yritän käydä, vaikka siitä supistuksia tuleekin.

Kipeitä supistuksia bongailen enemmän tai vähemmän päivittäin, mutta niin on ollut jo monta viikkoa. Mahdankohan edes tajuta sitten, kun synnytys käynnistyy :D

anve meikäläisen vauva aiheuttaa kipua/vihlontaa kanssa, etenkin jonnekin tuonne todella alas (kohdunkaulaan) kun tunkee päätään. Ihan vasta viime päivinä ruennut sitä tekemään aika paljon. Joskus tulee kipeitä potkuja kylkiluihin, mutta ne on nyt vähentyneet.

Cisu täällä on kanssa vaihtelevia mielialoja ja varsinkin omituisia ahdistushetkiä, jolloin epäilyttää miten vauvan kanssa pärjää ym. Puolisolle oon yrittänyt olla kiukuttelematta.

Limatulppaa
minäkin mietin, että mistä sen tunnistaa? Nyt on useampana päivänä ollut valkovuoto tosi paksua, mutta tuskimpa se sitä on?

Minä oon tehnyt synnytystoivelistan, jossa on mm. että toivon ettei minulle tarjota lääkkeellistä kivunlievitystä jos en sitä itse pyydä, ja että en halua opiskelijoita synnytykseen paikalle. Ja että voisin liikkua mahdollisimman vapaasti synnytyksen aikana (eli esim että jatkuvaa sydänäänten seurantaa ei tehdä rutiinisti).
Mulle oli tärkeää myös nuo imetysjutut, toivon imetysohjausta ja etenkin sitä, että lapselle ei anneta lisämaitoa ilman lääketieteellistä syytä. Ja jos annetaan niin ei tuttipullosta. Oletteko muut miettineet miten asiat haluaisitte?

rytmihäiriöt mua on alkaneet kiusaamaan ihan tosissaan, tälläkin hetkellä joka kolmas lyönti on lisälyönti. Onneksi huomenna on neuvola, että tarkistavat verenpaineet, ettei johtuisi siitä. Ikävän tuntuista. Toivon vaan, ettei synnytyksessä mene samaa rataa!

Nyt kaupungille ostamaan vähän tarvikkeita ompeluksiin vielä.

donter 38+3
 
limatulppa Mulla se tuli viimeksi kerralla kaikki. Muistaakseni se oli semmonen iso liisteriklöntti. Todella paksua tavaraa. Voisinkin kaivella joku hetki oman synnytyskertomukseni esille ja tarkistaa, mitä siihen oon kirjoittanut tuosta limatulpasta.

donter Mulla on sama toive kuin sulla. Ei lääketieteellisiä kivunlievityksiä ennen kuin pyydän. Viimeks menin tosi pitkälle kotona saunan, kuuman suihkun ja kävelemisen voimin. Synnärillä istuin jumppapallon päällä ja pyörittelin + hieroin alaselkääni. Mies yritti auttaa hieromisessa, mutta eihän se ihan tarkkaan oikeasta kohdasta voinut osata hieroa eikä tarpeeksi kovaa. Näin parhaaksi hoitaa sen sitten itse. :)
 
Onnea aarteeni vauvautumisen johdosta! Aika monta lumihiutaletta saatiin jo marraskuussa maailmaan. :)

Limatulpasta mulla on kanssa se käsitys, että on sellaista paksua venyvää tavaraa, "liisteriä" kuten Mandy tossa kauniilla kielikuvalla asiaa valaisi.. :D

Mä en oo tehnyt vielä synnytystoiveista mitään listaa. Kivunlievitystä oon miettinyt paljon ja sitä, että mäkin tosiaan haluaisin mahdollisimman pitkään kokeilla miten pärjään ilman. Esikoisen kanssa mitään ei kyselty ja sen koin ikävänä, mutta toisaalta olisin kuitenkin halunnut jotain kivunlievitystä, koska avautumiskivut oli aivan kamalat. Donteria komppaan ehdottomasti siinä, etten halua vauvalle lisämaitoa annettavan ilman kunnon perusteluja ja sitäkin toivoisin, että vauva saisi olla mun puolesta vaikka koko ajan vierihoidossa eli ei tarvi viedä toiseen huoneeseen että "äiti saa nukkua rauhassa". Imetysohjausta pyydän sit jos sitä tunnun tarvitsevan, esikoisen kanssa se onnistui luonnostaan ja toivon että tälläkin kertaa sekä minä että vauva puhuttaisiin alusta asti samaa kieltä imetyksen suhteen.
Tietysti kaiken määrää loppujen lopuksi synnytys ja se, missä kunnossa minä ja vauva sen jälkeen ollaan.

mamad. ja ihme 34+4
 
Onnea tyttövauvasta Aarteenille! :flower:

Donter: mulla kans samantapaiset toiveet synnytystä varten. Ja tosin tiedän, että edellisen perusteella en tule kivunlievitystä pyytämään, en kyllä usko että mikään sais mua muuttamaan mieltäni tossa asiassa. Lisäksi en halua syntocin lääkettä jälkeisten synnytykseen ellen sitä itse pyydä eli tarvitse verenhukan tms takia. Haluaisin siis että jälkeiset voi syntyä omia aikojaan, noilla lääkkeillä on kuitenkin kaikilla vaikutuksensa enkä näe miksi sitä pitäisi rutiinisti antaa jos ei ole oikeasti tarvetta. (viimeksi sain sen, ja se oli hyvä, ja multa kysyttiin ja luotin kätilööni siinä että hän tiesi sen olevan tarpeen, mikä koitui todeksi koska istukka tuli palasina ulos)
Ja iso juttu mulle ois veteen synnyttäminen, miehen aktiivinen mukana olo, mitäköhän muuta... pitääkin kirjoittaa lista valmiiksi. Mua pelottaa etten pääse siihen sairaalaan johon haluan (jos ei oo tilaa) ja että joudun toiseen jossa tehdään liikaa turhia toimenpiteitä...

Miehen roolista synnytyksessä muuten
: meillä oli kans mies tosi aktiivisesti mukana. Ponnistusvaiheessa nojasin jalallani hänen rintaan (eli painoin niin kovaa kuin pystyin!) ja mies oli siis ihan siellä alapäässä ja näki vauvan pään tulon. Eikä siitä jäänyt mitään traumoja todellakaan. Kyselin joskus siitä ja sanoi että ei tulisi mieleenkään että se traumatisoisi häntä... varmasti miehet on erilaisia tässä asiassa. Ei hän ollut odottanut olevansa tossa roolissa, mutta ei myöskään jälkeenpäin haitannut. Napanuoraa ei tosin jostain syystä halua eikä halunnut leikata. Itse koin kans helpottavana sen, että sain välillä peilillä kattoa missä vaiheessa mennään, kun näki vauvan pään tuloillaan ei enää tuntunut niin kamalalta se ponnistus. Näissä on tietenkin jokaisella omat mieltymyksensä, eikä toinen tapa oo toista parempi.

Limatulppa: mulla se oli ainakin tosi helposti tunnistettavissa. Ekasta se siis tuli noin 24h ennen supistusten alkua. Oli sellainen verinen iso klöntti, ei sitä ois miksikään muuksi voinut luulla. Kaikilla se ei tosin irtoa ja toisilla saattaa tulla aikoja ennen synnytystä. Mulla se oli selvä merkki synnytyksen alusta.

Mua rupes nyt vähän huolestuttaa, kun tajusin että mä en oo kyllä huomannut vauvan hikkaa kertaakaan tän raskauden aikana!!! Edellinen hikotteli koko ajan.


Ja vielä mielialoista, täällä kans yks jolla ne menee vuoristorataa. Ihan järkyttävää siis. Oon kiukkunen, yliherkkä, tosi itkuinen, ja toisilla on kestettävää. Vaikeaa kans ton 2v uhmiksen kanssa, kun äidillä ei vaan pinna riitä... ressukka. Odotan jotain tasapainoisempia päiviä, vaikka pelottaa kyllä vähän se baby blues aikakin heti synnytyksen jälkeen. Voi kun hormoonut vähän tasoittuis tän synnytyksen jälkeen, mulla on aina ollut ihan järkyttävät pms oireet ja en todellakan oota niitä innolla...

ok loppu jo tää romaani!!

Onnelista odotusta kaikille ja vauvailoa niille joilla pikkunyytit on jo!!

manna 35+4 (kai?)
 
Onnea Aarteeni pienestä tytöstä! :flower:

Elovenalle
tervetuloa mukaan!

Limatulppaa oon itse myös ihmetellyt, mutta ehkä sekin on niitä asioita, mitkä vain sitten tietää kun sen näkee. Valkovuoto on nykyään kyllä ihan juoksevaa ja jatkuvasti on housut märkänä.

Donterille tsempit rytmihäiriöiden kanssa :hug: Itsehän kärsin niistä raskauden puolesta välistä lähtien. Nyt ovat kyllä vähentyneet huomattavasti sairas-/äitiysloman myötä. Huolestuin itse myös alussa, mitä jos niitä tuleekin synnytyksen aikana. Kun tuntuu, että niiden aikana on voimat ihan poissa ja hengästyttää jatkuvasti. Lääkäri kuitenkin lohdutteli, että useinhan nuo tulevat juuri levossa, eikä niinkään urheilun aikana. Ja taitaa se synnytys enemmän urheilun puolelle mennä ;)

Miehelle oon yrittänyt opettaa etukäteen erilaisia tapoja tukea avautumisvaiheessa ja esim. hieroa selkää tms. Tähän asti ne on päättyneet molemminpuoleiseen tuskastumiseen, kun omasta mielestäni mies hieroo ihan väärin ja miehen mielestä mun ohjeiden mukaan ei voi hieroa :LOL: Eli koulutus jatkuu...

neitoperho & toukka 35+4
 
Onnea Aarteeni!

Kaikki käynnistykseen menevät muistakaa, että se käynnistys voi kestää kauankin, ettei välttämättä samana päivänä nyyttiä syliin saa. Itsellä käynnistettiin to klo 6, ja pe iltapvllä oli nyytti sylissä. Ja osastolla oli monta, joiden synnytystä käynnisteltiin monta päivää(n.2-3pv) ja pillerit kun ei auttanut, oli tippan laittoa ja kalvojen puhkaisua.

Täällä on mun äiti ja "varapappa" sekaisin. Varapappa meinasi kuulemma tilata jo aku ankan meidän neidille kotiin. Aku Ankka on tullut jo vuosia varapapalle verukkeella "et jos joskus tesmis saa lapsia, niin niillä on sit tekemistä meillä...."Ja nyt ovat sitten autonkin vaihtaneet turvallisempaan, "jos pikkuinen tulee joskus kyytiin, niin pitää olla paremmat pellit ympärillä..." :LOL:
 
ONNEA aarteeni, lumihippusia lisää, jee!

Limatulpasta, esikoisesta mulla meni siis ensin vedet ja olin sen jälkeen jossain vaiheessa näkevinäni sellaisen veriviiruisen klöntin. Mutta siis voisko se olla ihan vaan kirkasta limaakin? Sellaista mulla tuli yllättäen tossa oliko eilen, että ehkä teelusikallinen ihan kirkasta suht sitkeetä limaa ja siis oli aivan erilaista kuin mun valkovuodot ja muut vuodot, mitä tässä nyt on lorahdellut pitkin raskautta.
 
Viimeksi muokattu:
Onnea aarteeni pienestä prinsessasta!! :heart:

Tänään oli neuvola ja ärtymys oli taas huipussaan sen jälkeen. Ei siitä taas sen enempää sitten. Terkka kokeili vauvan asentoa ja totes et vauva on niin syvällä ettei päästä saa enää kiinni. Ja JUMALAUTA se sattu ku se yritti saada siitä päästä jotain tuntumaa..Ei hitto!!Tuntu et koko alakerta halkee siihen paikkaan :'( Painoarviota sano sen verran et lähempänä 4 kiloo ku 2,5 kiloo..(vittu mikä Einstein) Mäki oisin voinu kertoo ton =)

Nyt on sit sovittu neuvolakäynnit joka viikolle (torstaiks=poksumispäivä) ja jos bebe ei tajuu ite tulla ulos ni yliaikaiskontrolli äitiyspolilla on 41+5..Eli sitä sit odotellessa :LOL:

limatulpasta mä sillon viime viikon ma epäilin et ois limatulppaa tullu ja sit ke lääkäriltä kysyin asiaa ja hänki arveli et kyllä se sitä itteensä on ollu. Eli mulla ainaki se oli sellanen pitkä, kirkas/kellertävä lima joka ei tarttunu paperiin, eli sitä ei meinannu saada pois..ja ehkä reilu teelusikallinen tuli sillon ja eilen illalla samanlaista mutta vähemmän. Siinä ei kuulemma aina oo edes niitä veriviiruja, eli voi olla ihan kirkasta. Ja kyllä mä ainaki sen valkovuodosta erotin ku se ei tosiaan katkennu..ja valkkari on tätä nykyä melko juoksevaa laatua :LOL: Anteeks tarkka ja ällöttävä kuvaus =)

Toivotaan et bebe haluaa/tajuaa tulla ulos viimestään 19.12..sit pääsis melko varmasti jouluks kotiin =)

fanttomi & 36+5
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä