###Joulukuiset lumihiutaleet 2010###

Kertomisesta mä jouduin jo eilen kertoon töissä yhelle työkaverille kun potilaalla oli sellainen pöpö et mun ois ollu vaarallista mennä sitä hoitaan..lupas olla ihan hissunkissun..toivottavasti sana ei siis leviä..yhelle ainoolle kaverille oon kertonu, siis miehen lisäks..mahdollisimman pitkään yritetään viivyttää kertomista.

vappua ois tarkotus juhlia naamiaisten merkeissä..en usko et kauheen moni edes arvaa tilanteen kun tähänki asti oon alkoa ottanu ehkä kerran vuodessa..ja tupakin poltonki oon lopettanu ehkä 5 kertaa viimesen vuoden aikana, ni senki voi kuitata et "yritetään nyt taas lopettaa tupakointi"

Näin aamuyöstä unta, että yökkäilin jonku super rasvasille hiuksille ja sit heräsin siihen et yökkäilin oikeesti sillai et tuleeko vai eikö tuu..HYI!!! aamusta/aamupäivästä on jotenki enemmän huono olo, pissalla saa ravata vähän väliä ku tuntuu et rakko halkee ja nännit on kipeet =) väsyttää, väsyttää, väsyttäää :eek:

Mulla ei kyllä mitään mielihaluja oo, viime kerralla tuli hirvee himo tomaattiin prismareissulla..hyvä etten siitä laatikosta alkanu niitä syömään..pystyin jo maistaan sen suussa ja kuola alko valua ihan kirjaimellisesti..ja yleensä en niin välitä tomaatista :)

fanttomi & noname 4+6
 
Täällä ilmottautuis uusi odottaja mukaan! :) Tänään tein positiivisen testi ja rv 4+3 ilmeisesti menossa. LA on 27.12 . Esikoinen on 8kk:n ikäinen ja nyt hirvittää miten pärjätään noin pienellä ikäerolla olevien lasten kans! Mut eiköhän sitä pärjää jos haluaa :)

Onnea kaikille raskautuneille !!! :heart:
 
Voi kauhistuksen kanahäkki mikä väsymys mulle iski!
Ei millään silmät meinää pysyä auki. Muina oireina on jatkuva "ällötys"- olo ja vihlonta alamasussa..
Olipas ihana herätä aamulla kun näin yllä unta olevani raskaana, ensin olin pettynyt kun tajusin sen olleen unta, mutta melkein heti muistin että olenhan raskaana=)

Olen kertonut parille työkaverille, mutta muuten koitan säilyttää salaisuuden mahdollisimman pitkälle, ainakin varhaisultraan ennen kuin muille kerron..katotaan kuinka käy=)

annimanni 4+2
 
Mä tänään kelaan vielä soitin tuosta äippäraha asiasta, kun mietitytti niin se. Ja saa samaa rahaa aina, vaikka tekis 10 lasta, kun edellisestä kunhan aina kahden nuorimman väliin jää alle 3 vuotta ikäeroa. Eli sen puolesta saan olla huoletta! :D

Mä oon kertonut raskaudesta kahdelle siskolleni, mutta muuten meinaan pitää kyllä salassa tuonne ekaan ultraan asti. Saa nähdä joutuuko sitä töissä vaan kertomaan, oon nyt tehnyt paljon keikkaa omalle osastolle, hoitoalalla siis olen. Lähinnä jos on noita infektiojuttuja yms tarttuvia tauteja niin niitä välttääkseni. Mutta katsotaan kuin käy.

 
Mä olen kertonut äidille, parhaalle ystävälle ja tänään esimiehelle, joka on myös työparini. Oli pakko, kun olin huonovointinen ja pelkäsin oksentavani... vielä en oksentanut, mutta jos näin käy niin ajattelin työkavereille hieman "kaunistella totuutta" ja puhua vaikka vatsakatarrista tai jostain (joten sitten esimiehelle kerroin totuuden, ettei tarvi pelätä että jotenkin vakavasti olisin sairas).

Varhaisultran jälkeen olisi sopivasti äitienpäivä, mutta vielä en tiedä uskaltaako puolison vanhemmille kertoa, niille kun tämä olisi ensimmäinen lapsenlapsi ja jo vuosi sitten keskenmenoni näytti kyllä olevan tosi paha paikka heille.

Siiri S ja "kahden viikon krapula" 5+4 (tai 3)
 
Heippa hei!

Täällä olisi uusi odottaja liittymässä mukaan, plussasin tänään (4+0). Aivan ihmeellistä, en jotenkin voi uskoa todeksi. Mukava nähdä kuinka paljon täällä on muitakin! :)

Toivottavasti kaikki sujuu hyvin :heart:
 
syökö teistä kukaan tuota multivitan raskaus ja imetys- vitamiini kapseleita?
mietin tässä että kun ne vitamiinit sisältää pikkasen rautaa niin uskallanko alottaa silti rauta kuurin? tää väsymys on oikeasti jotain järkyttävää, ihan hirveetä ja käy raskaaksi jopa henkisesti. mikään ei oikeasti onnistu ja tekis mieli itkeä. ihan plussasta asti tää väsymys on ollu aika voimakasta, mutta hyvin sen oon kestäny.. nyt kieltämättä parit viimeset päivät on käyny niin mielenpäälle että itkukaan ei piristä.
voiko raskaus väsymys olla oikeasti näin järkyttävän voimakasta ja kokoaikaista nukkumisista huolimatta vai oliskohan nyt jo kyse veriarvoista?
 
kanelinkukka ootko töissä, et onko sulla mahollisuutta mennä esim. työterveyteen mittauttaan hemoglobiinia? sillä selviäis nopeesti johtuuko väsymys siitä.

mäki oon tosi väsyny, voisin vaan nukkua koko ajan..8h työpäivä tuntuu tuskalta!!ja sit ku yöllä heräilen janoon ja pissahätään ni iltapäivällä on ihan pakko nukkua päikkärit ku ei pysy enää silmät auki, mut sekään ei piristä.

tarvis tosiaan keksiä joku "nimi" salamatkustajalle..viimeks masussa asusteli "taateli"

fanttomi & noname 4+6
 
Moikka vaan kaikille teille onnellisille odottajille!!

Minäkin vihdoin ja viimein yli neljän vuoden yrittämisen jälkeen tein elämäni ensimmäisen positiivisen testin ja olen niin onnellinen!!! :heart:
Raskaus sai alkunsa koeputkihedelmöityksen toisella tuoresiirrolla ja nyt menossa viikko 6+4. LA hedelmöityksen mukaan 13.12 :)

Olen tässä jonkun aikaa seuraillu teidän keskusteluja mutta nyt ajattelin itsekin kommentoida kun huomasin Kanelinkukan viestin väsymyksestä ja vitamiineista... Nimittäin itsellä oli/on ihan tajuton väsymys ja voisin vaan nukkua ja nukkua... Nyt kyllä tuntuu pikku hiljaa helpottavan onneks.
Hemoglobiinia ei ole otettu ja alotin positiivisen testin tehtyäni syömään noita multivitan raskausajan vitamiineja joissa tuota rautaa myöskin. En nyt oikein ymmärrä miks tuota rautaa pitäisi välttää alkuraskaudessa kun tarve sille on kuitenkin?!!
Mitä nyt asiaa olen selvittänyt ja ammattilaisilta kysellyt, niin ylimääräinen rautahan on ihan tarpeellista kun hemoglobiini tuppaa heikentymään veren ohetessa. Ja kyllähän tuossa vitamiinipurkissa olisi infoa tai varoitus jos alkuraskaudessa niitä ei saisi raudan takia syödä!!! Päinvastoin siinä suositellaan jo syötäväksi niitä raskautta yrittäessä. Mutta jos jollain on parempaa tietämystä niin olisin kiitollinen tiedosta?!
 
Olipa kiva kuulla Hopsuliina että selvitit sen kelajutun ja itseänikin tuo tieto helpotti =) .
Raudasta en muista minne ketjuun siitä olen höpissyt mut mulle neuvolan täti puhelimessa kauhisteli kun kerroin syöväni rautaa purkista ja väitti sen aiheuttavan km:ja ym. Soitin siitä teratologiseen tietopalveluun ja sanoivat siellä että neuvoloidsa väärää tietoa että jos rauta-arvot eivät valmiiksin ole korkealla niin voi huoletta syödä rautaa ja kehoitti mua jatkamaan rautakuuriani. sanoi myös ettei aiheuta km:ja tms. ja ainut mitä voi seurata on raskauspahoinvoinnnin lisääntyminen. Kuitenkin jos hemppa on valmiiksi korkea niin sitten ei saa syödä rautaa koska hb tarkoituksellisesti laskee raskaudessa jotta veri on juoksevampaa ja kulkee helpommin istukan pienissä verisuonissa. Jos hemppa korkea niin silloin veri paksua ja jos silloin vielä söisi rautaa niin voisi kuvitella että voisi jopa aiheutta km:ja.
 
Mulla oli kauheat pahoinvoinnit esikoisesta, nyt ei ole ainakaan vielä alkanut..pieni ällötys vain.. Ehkä olis sitten tyttö tällä kertaa =)

Unohdin tuon synnytyspaikan sanoa eli KOKS

Ja ikää minulla on 26v.


Meille on tulossa näillä näkymin 3kuukaudeksi ihan vastasyntynyt vauva sijoitukseen, ei ole vielä edes syntynyt. Vauva on menossa adoptioon, mutta tarvitsee paperitoiden ajaksi hoitokodin. Nyt vaan toivon ettei pahoja oloja ja väsymystä tule =) varmaan turha toivo =)
 
Tervetuloa uusille :flower:

Hopsuliini, minkälaisia tartuntatauteja? Mietin vaan, kun itekki alalla teen harjottelua ja työtä varmaan kesän..ja en ole kyllä yhtään tietoinen noista miten raskaus ym sopii yhteen. Kun ei noista ole oikeastaan puhuttu. Eli kai nämä perushommat menee, mrsa+esbl+noro jne? Ainakin noro, mutta nuo muut..kaikkee sitä. Noitahan pyörii koko ajan meilläkin. (Muok. Ja ei tosiaan intressejä kertoa kellekään kun sehän leviää kuin kulovalkea. Ei siinä muuta, mutta kun mulle ei ole ko. osastolle edes työpaikkaa niin pääseekö lie ees tuurauksia tekemään jos tietävät että raskaana :D )

Muok. Just luinkin, että esbl ja mrsa ei olis vaarallisia raskaana olevalle tai sikiölle. Pitipähän ruveta tarkistamaan, etten ehdoin tahdoin vaaranna meidän kaveria.

Minime tais kysellä työnimistä..ei oo meilläkään, oon yhtä miettiny mutta saas nähdä..kai siitä joku pitäis tehdä =)

-metsis
 
Metsätähtönen sika- ja lintuinfluenssa (jos niitä vielä on), sellaset rokkotaudit joita et oo ite sairastanu, meningiitti + muut erikoisemmat sairaudet..ja sit tietenkää et voi mennä röntgeniin mukaan, etkä sellasiin toimenpiteisiin missä pitäis pukea lyijyliivit päälle..Ite hoidan siis pikkupotilaita joilla noita rokkoja siis esiintyy =)

Kyllä mä ainaki noro-potilaita hoidin ed. raskauden aikana ja sain sen sit kyl itekki..ei kai se nyt kuitenkaa km:a aiheuttanu...
 
mä tuun pikaseen poksumaan :heart: rv6+0 :heart: huomena kurkitaan kysta kontrollin merkeissä näkyykö masussa vielä mitään.
Selkä meni tänään töissä ja nivusia on kolotellut ihan hirmusesti.. nytkö se jo alkaa :/
Mulla kans hiukset rasvottuu, niinkun aiemmistakin raskauksista. ja voi luoja näitä ilmavaivoja :ashamed: pikkasen noloa :ashamed: :LOL:

Nyt pitkälleen, ei selkä kestä istumista enempää...
 
Torstaita mammat!

Tosi kiva oli lukea noita teidän halujanne, nyt tekee mielettömästi mieli niitä maustekurkkuja. Kello on siis sata, poikanen nukkuu ja isäntä on tienpäällä. Joten ei auta ku koettaa kestää.

Oon verestänyt muistia niistä kielletyistä ruuista, mutta silliä en löytänyt vältettävien listalta. Jotenkin kumma mielikuva on, ettei sitä suositella syömään? Onko se sitten vain sen suolan takia? Anyway, sen maustekurkun puuttumisen vuoksi söin äsken kaksi sillileipää B) Olipa hyvää!

Oireita edelleen kuulostellaan, mutta aika paljon relasin niiden suhteen. Turha käyttää energiaa sen miettimiseen, onko oireita ja onko ketään tuolla, ultrassa se selviää. Pari viikkoa pitää jaksaa kestää.

pikkuM & sintti 6+1
 
Huomenta
sairaslomaa sitten sain tämän ja eilisen. ja selkää varten tukiliivin joka onkin yllättävän hyvä.
mä syön noita multitabsin raskaus monivitamiinejä.

mietin tässä että onkohan se ultraaminen jotenkin kallista kun eivät millään tahdo laittaa? kaksi lääkäriä sitä mieltä että ei ole tarvetta, mä mä luulen tulevani kohta hulluksi.
maha/selkä särkyä on ja vuotoa. mutta ei kuulema riittävästi että ultraisivat.
ja pahoinvointi/kuvotus tyystin kadonnut..oli aijemmin mutta nyt ei enään pitkään aikaan mitään. mulla eka neuvola 5.5 silloin oisi kasassa 8+5. ekasta olin jo 6+3 neuvolassa.
mielihaluja ei oikeastaan ole, ei ollut esikoisestakaan (tai en ainakaan muista)
Kanelinkukka ei lääkäri ultratessaan sanonut ainakaan mitään että jos oisi ollut hyytymiä. sillä hetkellä ei näkynyt verta tms.

Nyt en muista nimimerkkiä ja se viestikin edellisellä sivulla mutta kuka kirjoitti etä oli vuotoja rv12 asti? oliko myös mahakipua? ei mitään kauhean kovaa mutta sellaista jomotusta.
mutta nyt ei kestä istua enempää

rv7+0
 
Heissan kaikille,

Tämä työviikko on ollut todella vaikea ja olen joka päivä lähtenyt töistä vähän aikaisemmin. Onneksi meillä on aika vapaat ja liukuvat työajat ja mulla on aika paljon ylityötunteja kasassa, että voi nyt ottaa vähän iisimmin. Toissapäivänä mun pomo sanoi mulle, että näytän tosi väsyneeltä. Höpisin siihen, että jotain kevätväsymystä varmaan. Mutta nyt tuntuu että taidan kertoa ensi viikolla, ettei ala ihmettelemään kun olen koko ajan väsynyt ja lähden töistä aikaisin.

Kertomisesta muuten, olen jo kertonut mun parhaimmille ystäville sekä mun vanhemmille. Kaikki on tosi innoissaan ja mun vanhemmille siis tiedossa ensimmäinen lapsenlapsi niin ovat ihan ekstaasissa. En kyllä pysty oikein olemaan hiljaa asiasta, varsinkin kun on niin huono olo koko ajan, että sen peittely on hankalaa.

Mielhaluista, mulla ei tähän mennessä ole ollut mitään outoja mielihaluja, mutta eilen mun teki ihan älyttömästi mieli katkarapunuudeleita. Muutenkin olen huomannut, että vaikka yleensä rakastan kaikenlaista makeaa, niin nyt tekee mieli vain suolaista naposteltavaa. Mies tuossa varoitteli liian suolan syönnistä

Hiusten värjäys? Mitäs muuten kokeneet sanotte hiusten värjäyksestä, oletteko värjänneet? Mulla alkaa olemaan hiukset nyt todella värin tarpeessa ja mietin että uskaltaako.

Metsätähtönen ja muut: Mulla on omien laskujen mukaan tänään 5+5, mutta tuon Tekayn laskurin mukaan jo 6+1. Johtunee lyhyehköstä kuukautiskierrostani.

Tulipas pitkä viesti, mutta jäin tänään kotiin lepäilemään kun oksennus nousi heti aamulla kurkkuun ja päätin ottaa iisisti tänään.
 
Pahoinvointi on hieman helpottanut, thank god! Oli tosi kauheeta kun vaikka urhoollisesti SÖIN niin ei auttanut sekään. Käytiin tänään ultrassa ja kaikki oli kunnossa. Alkio tosin vastasi viikkoa pienempää mikä nyt ei mitenkään voi pitää paikkansa mm. ovulaatioajankohdan tietämisen vuoksi ja eihän r-testikään voi olla positiivinen joskus viikolla 2+. Toivottavasti kyseessä mittavirhe vain ja pikkuisella kasvu kunnossa :heart:
 
Skydust: Tarkistin nyt ihan viikot miten mulla oli niitä vuotoja edellisessä raskaudessa. Vuoto alkoi ihan haalean vaaleanpunaisena viikolla 6+5 ja sitä jatkui jossain muodossa viikolle 11+1. Väliin oli päiviä, kun ei vuotanut yhtään ja väliin päiviä jolloin vuoti reilummin, mutta pikkuhousunsuojalla pärjäsin koko ajan. Maha oli samalla tavoin kipeä, kun mitä nyt on. Eli menkkamaisia jomotuksia ja yhtäkkisten liikkeiden aikana sellaista repivää kipua. Mulla ultrattiin asiaa neuvolan puolesta kaksi kertaa ja mitään syytä ei vuodolle löytynyt. Toivottavasti sulla on kaikki hyvin ja pääset pian nauttimaan "normaalista" raskaudesta! Se on kauheaa, kun joka vessareissulle saa mennä pelon vallassa. :hug:

Tuosta hiusten värjäämisestä vielä, että mä olen ymmärtänyt niin, että kaikki on aika lailla turvallista sen puolesta sikiölle, mutta, että
se väri ei välttämättä tartu vaan liukuu pois. Hormoonijuttuihin liittyisi. Oon joskus neuvolalääkäriltä kysynyt. Mutta tuossakin asiassa on varmaan montaa koulukuntaa... Ite olen ihan huoletta aina värjännyt ja ihan kait kaikki noilla kahdella on kunnossa. :whistle: :D
 
Mä kävin tänään uudestaan ultrassa oman mielenrauhan vuoksi,kun viimeks alkio oli mun mielestä liian pieni viikkoihin nähden.Nyt kävin toisessa paikassa jossa oli paljon uudemmat ultralaitteet ja siellä se kaveri köllötteli ja sydän löi vahvasti ja kasvanut oli niin hyvin,että mitat vastasi sitä mitä pitäkään :heart: :heart: Huh kun helpotti :)

Nallekarkki Meillä kävi just niin että alkuviikosta alkio ei vastannut täysin viikkoja ja nyt tänään kun kävin,niin se olikin ottanut parissa päivässä kasvun kiinni. Eli kai nekin ottaa jonkinasteisia kasvuspurtteja...

Hiustenvärjäämisestä Mä olen käynyt kampaajalla värjäämässä hiuksia,en ehkä niin usein kun ei raskaana,mut kuitenkin. Eiköhän ne värit nykyään ole jo sen verran turvallisia.
 
Rei
Hopsuliina, kiitos Kelajutusta myös! Tuli tarpeeseen :)

Avandia, toi on tosi hieno juttu, että otatte vauvan teille muutamksi kuukaudeksi kotiin. Toivottavasti siihen mennässä olisi helpottanut väsymykset ettet ihan itseäsi loppuun polttaisi.

Mä kävin aamulla ultrassa selvittelemässä millä viikolla mennään ja mitä mun vuoto oli. Kaikki oli reilassa ja arvioitu laskettu aikakin piti paikkansa eli joulukuun alussa olisi tulossa. Skydust, kyllähän ne ultrat vissiin maksaa, yksityisellä jotain sataa euroa. Mäkin kävin yksityisellä, kun pääsin sinne työpaikan kautta ilmaiseksi, kunnallisen kautta olisin joutunut maksamaan neuvolan lähetteestä huolimatta. Kun ei kunta tarjoa kuin ne pakolliset kaksi ultraa vaikka mikä olisi. On se kyllä kummaa.
 
Rei
Ainiin ja tajuttin miehen kanssa eilen, että meillä on vissiin edessä sitten tuplarattaiden/vaunujen hankinta, kun esikoinen ei ole vielä 2 vuottakaan toisen syntyessä! Jostain syystä en tullut ajatelleeksi aikaisemmin :D Ongelmana on vain meidän hissi, jonne ei ole mitään asiaa tuplien kanssa :(
 
Rei: Joo tuplarattaat on kyllä ihan ehdoton hankinta, jos on vähän ikäeroa. Meillä on noilla 1v8kk ikäeroa ja mä en olis päässyt edes puistoon ilman tuplia! Alkuun ajattelin kokeilla pelkällä seisomalaudalla, mutta ei tullut yhtään mitään. Käytin tuplia joka päivä siihen saakka, kun esikoinen oli n.2v9kk. Eli hyvä hankinta on varmaan teillekin ne!
 

Yhteistyössä