Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *syyskuussa*

Mulla ei ole kokemusta kantoliinoista, ainoastaan kantorepuista. Liina ostoslistalla, jos sattuu edullisesti tulemaan vastaan :) manducasta olen tykännyt. Ja mäkään en kyllä voi rintareppua (Baby Björn) ainakaan suositella pidempään käyttöön. Omat hartiat ainakin tullut kipeäksi ja vauvan jalat roikkuvat jotenkin suoraa alaspäin ja kävely vaikeaa. Vauvat kyllä vähän isompana viihtynyt hyvin (kasvot menosuuntaan) jos satunnaisesti tarvinnut käyttää.

Imetystyynyistäkään ei mitään kokemusta, kun ei ole ollut itselle tarpeellinen. Kai nuo tissit sitten sen verran roikuu, että on ihan omiin reisiin kädet nojannut :D kainalon alta imettäessä (tukoksia poistaessa) jotain tavallista tyynyä käyttänyt :)

Harmi että monet nukkuu huonosti. Mulle normaali unimäärä on n. 6-7h, mutta siihen on kroppa hyvin tottunut. Nyt ollut kyllä todella huonoja öitä takana useamman viikon. Tänäänkin heräsin miehen puhelimen valoon n. klo 4 kun hän vilkaisi siitä kelloa, eikä uni enää tullut. Eli n. 3h unta, kun ei se uni iltaisin yleensä ennen 1 tule, vaikka kuinka väsyttäisi. Onneksi en ole töissä, joten pystyy kuitenkin päivällä ainakin vähän lepäämään.

@Surusilmät meillä myös 3,5v poika tekee tuota samaa silloin kun on nukkunut päiväunet. Ja ne on nyt vuoden tauon jälkeen alkanut taas useamman kerran viikossa maistumaan..

Ja kyllä huomaa että viimeinen kolmannes alkanut. Tuntuu, että heti meni olo jotenkin hankalaksi. Maha on tiellä ja lattialta ei meinaa saada mitään nostettua ilman ähinää. Housut puristaa ja vaatteet ahdistaa. Kävellessä hirveä pissahätä ja kun vessaan pääsee, ei olekkaan. Supistuksia tulee 100m välein, joten meno on hidasta. Tuo ahdistus olo voi kyllä johtua ihan siitäkin kun siirryin kylmien säiden takia legginsseistä farkkuihin, jotka ei pahemmin jousta..

Muille tullut raskausarpia?
Eilen huomasin reisissä muutaman uuden kun ihmettelin mikä siinä nyt niin kutisee. Plaah ihan tarpeeksi tullut joka paikkaan molemmissa raskauksissa arpia ja luulin että iholla olisi vielä venymistilaa, kun esikoisen odotusajan loppupainoon vielä yli 10kg matkaa.
Ja nyt mahakin kutisee ja pieniä pisteitä siinäkin, joista epäilen tulevan uusia arpia, jos nahka vähänkään tästä venyy (ja kyllähän tuo maha vielä huomattavasti tulee kasvamaan)

Muok. Niin ja saatiin eilen yöllä nimi alustavasti päätettyä :D mies sattumalta heitti saman toisen nimen ekana mitä olin itse ajatellut ehdottaa :p voi olla kyllä että muuttuu vielä, kuten kävi tytönkin toisen nimen kanssa 15min ennen papin tuloa :ROFLMAO: ei näyttänyt maistraattiin lähtevä paperi kovin siistiltä yliviivauksineen :whistle:

Mimmi 28+2
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Se olis sit tasan 3kk laskettuun aikaa. Jotenkin lähiaikoina ollu enemmänkin turhautunut olo koko raskauteen, olis jo ohi ja sais sen vauvan! Oon niin malttamaton..

Raskausarvista, tää on mun eka raskaus ja jostain syystä pelkään niitä arpia. Mahassa ei vielä näy mitään mut rintoihin oli tullu pari viirua.. Pitää vaan hyväksyä et kroppa muuttuu, onneks mies on ihana ja jaksaa kehua..

Mullakin univaikeuksia mut lääkäri määräs saikkua äippälomaan asti joten voi nukkua päivällä. Hassu tunne et töihin meen takas ehkä vasta kesällä 2019! Miten kauan te muut olette ajatelleet olla kotona? Meillä tehdään tämä nyt hyvin perinteisesti eli äiti pitää vapaat mutta sopii meidän työtilanteisiin vaan paremmin näin ja taloudellisesti pystyn olemaan hoitovapaalla sen vuodenkin Tekee hyvää ottaa vähän etäisyyttä työelämään ja tehdä vähän erilaista työtä kotona.

@mimmi92 onnea nimivalinnasta Meillä on ollu pojalle jo pari kuukautta valmiina nimi ja suunnitelmissa on kertoa nimi heti kun tyyppi on maailmassa. Ellen sit vahingossa lipsauta sitä aikasemmin jo..

Vihersmoothie 27+0
 
@Vihersmoothie mä palaan töihin jo elokuun lopulla 2018, eli heti kun äitiysloma loppuu. Sitten olenkin ollut putkeen 3v kotona :) tarkoitus olisi kuitenkin yrittää hoitaa lapset vielä kotona, tai sitten osapäivähoidossa, jos mun työnantajalle ei sovi 6h työpäivät. Mies kun pystyy tekemään iltavuoroa ja mulla perus 7-15.30 työ. Eihän tuo vuorotellen työskentely pidemmän päälle houkuttele, mutta ehkä vuoden jaksaa, ettei ihan pientä tarvitsisi koko päiväksi viedä päiväkotiin :)

Esikoisesta mies jäi 9kk hoitovapaalle kun mä lähdin töihin ja mun oli tarkoitus olla siitä kotona kunnes esikoinen n. 2v, mutta sitten aloinkin odottamaan tyttöä. Tytöstä ilmoitin että palaan myös sitten kun on n. 2v, mutta nyt tämän raskauden takia venyy pari kuukautta myöhemmäksi :D

Kotona olo on ihanaa kun näkee lasten kasvavan, mutta samalla kyllä myös henkisesti välillä melko raskasta, jos ei ole pitkiin aikoihin aikuista juttuseuraa. Jos talous sallisi olisin kyllä nytkin pidempään kotona, mutta kasvava perhe = suuremmat menot ja säästöt aikalailla jo mennyt edellisten lomien aikana. Täällä ei myöskään ole kotihoidontuessa mitään kuntalisää, toisin kuin aiemmissa kunnissa.

Tuo miehen hoitovapaa esikoisen kohdalla oli kyllä meillä hyvä ratkaisu, kun mulla parempi palkkakin. Antoi hänellekin vähän perspektiiviä siihen mitä lapsen/lasten kokopäiväinen hoitaminen on. Ei tule ollenkaan valitusta, jos kotityöt välillä tekemättä kun ei niitä aina ehdi/jaksa tehdä kun pikkutuholaiset levittävät tavaraa sitä mukaa kun toisesta paikkaa saa kerättyä :D
 
@Vihersmoothie mä palaan töihin jo elokuun lopulla 2018, eli heti kun äitiysloma loppuu. Sitten olenkin ollut putkeen 3v kotona :) tarkoitus olisi kuitenkin yrittää hoitaa lapset vielä kotona, tai sitten osapäivähoidossa, jos mun työnantajalle ei sovi 6h työpäivät. Mies kun pystyy tekemään iltavuoroa ja mulla perus 7-15.30 työ. Eihän tuo vuorotellen työskentely pidemmän päälle houkuttele, mutta ehkä vuoden jaksaa, ettei ihan pientä tarvitsisi koko päiväksi viedä päiväkotiin :)

Esikoisesta mies jäi 9kk hoitovapaalle kun mä lähdin töihin ja mun oli tarkoitus olla siitä kotona kunnes esikoinen n. 2v, mutta sitten aloinkin odottamaan tyttöä. Tytöstä ilmoitin että palaan myös sitten kun on n. 2v, mutta nyt tämän raskauden takia venyy pari kuukautta myöhemmäksi :D

Kotona olo on ihanaa kun näkee lasten kasvavan, mutta samalla kyllä myös henkisesti välillä melko raskasta, jos ei ole pitkiin aikoihin aikuista juttuseuraa. Jos talous sallisi olisin kyllä nytkin pidempään kotona, mutta kasvava perhe = suuremmat menot ja säästöt aikalailla jo mennyt edellisten lomien aikana. Täällä ei myöskään ole kotihoidontuessa mitään kuntalisää, toisin kuin aiemmissa kunnissa.

Tuo miehen hoitovapaa esikoisen kohdalla oli kyllä meillä hyvä ratkaisu, kun mulla parempi palkkakin. Antoi hänellekin vähän perspektiiviä siihen mitä lapsen/lasten kokopäiväinen hoitaminen on. Ei tule ollenkaan valitusta, jos kotityöt välillä tekemättä kun ei niitä aina ehdi/jaksa tehdä kun pikkutuholaiset levittävät tavaraa sitä mukaa kun toisesta paikkaa saa kerättyä :D
Kuulostaa järkeviltä nuo teidän järjestelyt. Ja onneks ei tässä vaiheessa tarvinnut ilmoittaa kun vanhenpainvapaan päättyminen, voi siis vielä itsekin katsoa mikä on paras järjestely hoitovapaan kanssa kun arki lähtee rullaamaan Hyvä tässä mitään huudella ensikertalaisena kun vauva vielä masussa
 
Täälläkin olo muuttunut vaivalloisemmaksi, vaikkakin edelleen on ihan ketterä olo! Supistuksia ei ole nimeksikään edelleenkään, iskias on kaikonnut likipitäen kokonaan. Vatsa on isohko mutta sen kanssa elellään, ei tässä muukaan auta :D Nukkumaanmennessä liitoskivut vaivaa jonkinverran kun kylkeä kääntää, nekin on ihan järjettömän pieniä jos vertaa aikaisempien raskauksien kipuihin. Eli suhteellisen hyvä olo siis vielä. Koputan puuta. :ROFLMAO:

Meillä jäi kans nimi nyt hautumaan, jos ei parempaa tule vastaan niin olkoot sitten tuo :eek::D

Raskausarvet Mulla repes vatsa ekassa raskaudessa muistaakseni rv36 ihan totaalisesti. Sitä ennen ei arven arpea mutta muutamassa päivässä oli punaisen meren peittämän vatsa. Ja olihan se hirveän näköinen. Parissa vuodessa ne arvet kuitenkin vaaleni kaikki lähes näkymättömiin.
Toisessa raskaudessa tulivat esiin vaaleina kun maha kasvoi, sain 4 uutta pientä punaista arpea lisää, raskauden jälkeen vatsa palautui ja arvet vaaleni pois. Nyt kolmannessa ei ole tullut vielä yhtään, katsotaan mitä tuleman pitää, vanhat arvet paistaa vaaleina viiruina nytkun vatsa on venynyt pinkeäksi, haaleina ne tuossa näkyy. Jää tai lähtee pois, en välitä, kolme ihanaa aarretta olen vatsassa kantanut ja arpia en pois vaihtaisi.
 
Anteeks kun oon höpöttäny tosta isyyspakkauksesta nyt niin paljon.
Mutta nyt oon onnellinen, että se on kokonaan valmis. Ihan kaikkia sisälmyksiä ja paketointia myöden.
Ja taidan (mulla aikaistuu tää antaminen koko ajan) antaa sen jo viikonloppuna. Pakko, koska muuten mies tajuaa mikä se paketti todellisuudessa on ja haluan, että se on tosiaan yllätys.

Raskausarpia ei vielä oo tullut.
En mä niitä tai niiden tuloa pelkää, mutta en mä niitä kyllä innolla odota.

Mä luultavimmin palaan töihin kun lapsi on 1,5-vuotias tai 2-vuotias.
Sen tarkemmin en oo kyllä miettinyt.
Toinen lapsi on kyllä toiveissa aika pienellä ikäerolla, mutta katsotaan.

Viime yönä unta peräti 8 tuntia.
Nukahdin kuin salama kun sänkyyn menin ja nukuin yli kuuteen.
Sit heräsin vessaan ja kun yritin mennä takaisin nukkumaan, niin en sit saanutkaan unta enää. Mutta tyytyväinen oon tohon tuntimäärään.

Mutta sain paljon aikaiseks kun siitä aikaisesta aamusta olin jo hereillä.
Keitin kahvit ja tein aamupalan. Sen jälkeen raahasin isyyspakkauksen keittiön pöydälle ja aloin käymään sitä läpi ja kirjotin ylös ne mitä siitä vielä puuttui (muutamia pieniä juttuja) ja vähän myöhemmin lähdin sit ostamaan ne puuttuvat jutut ja lahjapaperia (hyvin miehekästä prinsessapaperia, muuta isoa rullaa en löytänyt. )
Ja sit paketoisin ja nyt se odottaa tuolla.

Sain myös siivottua täällä ja olen hyvin tyytyväinen päivän saldoon.
Tosin kyllä kroppa muistuttaa tekemisistä, harjoitussupistuksia on tullut, mutta onneksi ei hurjan paljoa ja levolla menee ohi.

@mimmi92 Onnea nimivalinnasta! :)

@Vihersmoothie Mulla on ihan sama ajatus, kun sais jo sen pienen ihmisen syliin. Malttamaton odottamaan.

@Surusilmät Joo, mä oon aina ollu väsyneenä enemmänkin just sellanen ihminen, joka nauraa tyyliin ihan kaikelle.
Mutta oon nyt huomannu sen, että väsyneenä tulee myös paljon enemmän itkettyä monelle asialle.

Amanda 26+5
 
Muakaan ei arvet paljoa häiritse, sitten kun ovat vaalenneet. Punaisina ollut kyllä aika hurjan näköisiä, vaikka isoja arpia ei olekkaan kuin kyljissä. Muualla n. 1cm pituisia pieniä viiruja. Onhan se ikävä, että jää sitten ylimääräistä ihoa, mutta kyllä nuo palkinnot ovat sen arvoisia :)
ekassa raskaudessa luulin, että vatsa säästyisi ilman arpia, mutta parin viimeisen viikon aikana alavatsa tulikin niitä täyteen. Tokassa raskaudessa taas navan ympärille tuli muutamia uusia myöskin ihan loppuvaiheessa.
Esikoisen odotusaikana arpia tuli lihomisen takia ihan järkyttävä määrä ympäri kroppaa n. puolivälissä..

@Vihersmoothie Kyllähän kaikilla tilanteet muuttuu ja sen mukaan eletään :) hyvähän se on alustavia suunnitelmia tehdä ja tosiaan vielä ei tarvitse kovin pitkälle vapaita ilmoittaa. Meilläkin vielä saattaa suunnitelmat hyvinkin muuttua, kun vähän houkuttelisi lähteä opiskelemaan ensi syksynä, mutta joutuu nyt vähän miettimään, onko taloudellisesti tällä hetkellä mahdollista.

@-Amanda- ei ainakaan mua haittaa lueskella isyyspakkausjuttuja :D kaikki saa mun puolesta höpistä mistä haluaa. Ja kaikilla varmaan on joku tietty juttu jollakin hetkellä menossa, ja siihenhän ne ajatukset sitten yleensä keskittyy :)

Mäkin nukuin viime yönä tosi hyvin! Tytön hain jossain vaiheessa väliin nukkumaan, mutta sain myös itse nukahdettua lähes heti uudelleen, mitä ei ole vähään aikaan tapahtunut, jos uni keskeytynyt!

Mimmi 28+3
 
Täällähän on mukavan aktiivista porukkaa :) Mukava kun tulee uutta luettavaa!

Meillä ratkesi ns. tilanongelmakin, tehdään takkahuoneesta vauvanhuone väliaikaisesti kunnes saadaan vanhin lapsi yläkertaan nukkumaan. Pinnasänkyä ei tartte näin ollen ahtaa meidänkään huoneeseen, eikä kahta sänkyä tytön huoneeseen tulevaisuudessa, saa mies nukkua rauhassa ja minäkin, mullahan on siis tapana herätä vauvan joka ynähdykseen enkä saa unta enää jos näin käy. Vauvan kyllä herättää kun nälkä on. Takkahuone on sitä paitsi ihan meidän makkarin vieressä, joten äänetkin kuuluu ihan hyvin varmasti. :)

Nyt on muutenkin joku ihme pesänrakennusvietti ja sisustamisvimma käynnissä. Kalustan siis lastenhuoneita uusiksi, ja nyt vaihtui työhuone takkahuoneesta olohuoneeseen. Tulihan jotenkin paljon kodikkaampaa! Muutama uusi huonekalu sinne tänne niin kivasti muuttuu ilme. Meilläkin ollut ns. asumattoman näköinen koti, kun ollaan muutettu vajaa vuosi sitten, eikä seinille ole kertynyt oikein mitään..Vaikka olenkin aika minimalistinen ihminen niin kyllä tämä jotakin kaipasi :D

Kirppikselle lähti myös loput turhat tavarat kaapeista, toivottavasti päästään eroon.

Nukkuminen Nyt se alkaa parantua, sain unen eilenkin joskus 12 aikaan jo! Tyttökin nukahti iltaunille ilman yhtään sängystänousua, eli ilmeisesti aika kivuttomasti saatiin totutettua isojen sänkyyn, mikä helpotus. :whistle:
 
Mullekaan ei ole tullut vielä raskausarpia, tosin vatsan isoin kasvu on varmasti vielä edessä. Painoa on kyllä sitten tullut senkin edestä, kohta varmaan paukkuu 10 kilon raja. Vähän hirvittää, mutta en nyt kuitenkaan aio siitä kauheaa stressiä ottaa. Syön pääasiassa ihan normaalisti, tosin on on tässä kyllä herkkujakin mennyt.

Mun tilaama imetystyyny olisi nyt haettavissa, täytyy myöhemmin tänään käydä noutamassa se. Voin sitten kertoa miltä vaikuttaa, hinnan perusteella ainakin saisi olla supermukava ja -kestävä! Äityspakkauksesta ei taida olla mitään seurantakoodia olemassa, vaan se vaan jossain kohtaa on noudettavissa ja siitä tulee sitten tekstari? Viikko sitten sain päätöksen, eli viikon sisään sen kai pitäisi tulla.

Tilattiin eilen myös vaunut, eli Britaxin starttipaketti missä on Britax Smile II-yhdistelmävaunut, turvakaukalo ja sitten jotain pikkukrääsää. Sen myötä on aika lailla kaikki hankinnat tehtynä, puuttuu enää sitten pienempiä juttuja (rintapumppu yms.). Äitikin oli ostanut työkaveriltaan meille ison kassillisen vauvanvaatteita, sillä määrällä kuulemma pitäisi pärjätä suunnilleen ensimmäiset puoli vuotta. Täytyisköhän pyytää vanhemmat viikonloppuna viattomasti kylään kahvittelemaan, voisivat sitten tuoda ne vaatteet samalla että pääsen itsekin niitä käpeltämään ja laittamaan kaappiin, nyt oon nähnyt vaan kuvia :LOL:

Muuten ei mitään ihmeempiä, väsyttää ja työt ei maistu :D Aika napakoita potkuja on taas tuntunut, tänään aamulla vauva oli jotenkin tosi epämiellyttävässä asennossa niin että potkut tuntui oikeassa kyljessä ja ihan sattui.

Ai niin, me otettiin myös se vauvavakuutus tuossa reilu viikko sitten. Otettiin se ihan vaan netissä, ei jaksettu lopulta mennä sinne paikan päälle neuvotteluun. Eli Osuuspankin/Pohjolan vakuutus, ja olikohan niin että omavastuu on 100 euroa vakuutuskaudella. En oo vielä tarkemmin perehtynyt ehtoihin, mutta mun mielestä vaikutti korvaavan hyvin kaikkea, varsinkin nyt ensimmäisenä vuonna kun se on ilmainen ja siihen sisältyy käytännössä kaikki. Täytyy sitten katsoa ensimmäisen vuoden jälkeen jos siitä karsisi jotain osa-alueita pois, riippuen mikä sen hinnaksi siinä kohtaa tulee.
 
@Shara me otetaan myös tuo Op:n vauvavakuutus, mutta koitan tässä vielä vähän pitkittää sen ottamista kun se ilmainen vuosi käynnistyy sitten heti. Vaikka hankala tehdä mitään todennäköisyyspohdintaa milloin kannattaisi ottaa, meidän lähipiiriin syntyi just reilut 10 viikkoa etuajassa vauva ja sellaisessa tilanteessa vakuutus olisi kyllä tosi hyvä olla olemassa kattamassa sairaalamaksuja ym. Ja noi britaxin Smile II:t vaikutti näppäriltä kun kaupassa niitä kattelin. Me päädyttiin britax go big -vaunuihin, mutta ostetaan ne vasta joulukuussa. Toivottavasti saat vauvanvaatekuljetuksen pian. :)

Raskausarpia ei tullut esikoisesta ollenkaan, nyt on tullut rintoihin pari pientä vaaleaa viirua jos tarkkaan katsoo. Paljon varmasti ihotyypistä kiinni tuleeko arpia minkä verran.

@Surusilmät kiva että sait itse unta ja tyttökin nukahtanut paremmin!

@Vihersmoothie meillä ei ole vielä tarkkaa suunnitelmaa töihin paluun suhteen. Esikoinen piti taloudellisista syistä laittaa vähän yli 1 vuotiaana hoitoon, nyt olisi toiveissa saada hoitaa lasta kauemmin kotona. Mun miehellä loppui työt eikä tulevaisuudesta ole tällä erää mitään tietoa, niin hankala suunnitella. Mä olen töihin ilmoittanut pitäväni kaikki vanhempainvapaat, mutta sen jälkeisestä elämästä ei ole mitään tietoa. Haaveilen, että miehellä olisi siinä vaiheessa työ ja voisin itse olla hoitovapaalla ja tehdä keikkatöitä ainakin siihen asti, että vauva on 2v. Meillä arjessa riittää säpinää esikoisen koulun ja harrastusten ym suhteen ja uskon viihtyväni hyvin kotona eikä mökkihöperöitymisestä varmastikaan ole pelkoa. Mulla on vakityö johon palata, joten tarvittaessa mies voi varmaan jäädä kotiin.

@mimmi92 onnea nimipäätöksestä. :) ja varmasti oli hyvä asia, että mieskin oli välillä kotona! Mä haluaisin miehen ainakin isäkuukauden pitävän jos ei enempää ole kotona.

@-Amanda- ei muakaan haittaa isyyspakkaushöpinät, kerrohan sitten mitä mies oli mieltä. :)

Mä olen nukkunut tosi hyvin ja sikeästi. Nukahdan kyllä normaalistikin aina heti kun laitan silmät kiinni, ja samaa rataa on nytkin mennyt. Ajoittain väsyttää kovasti ja olen arkipäivisinkin saattanut nukkua 9h yöunia.

Mua supisti ekaa kertaa tässä raskaudessa viikonloppuna kun kävin reippaalla tunnin kävelyllä. Veti yhtäkkiä vatsan kivikovaksi niin että piti ihan tosissaan hiljentää tahtia. Toivottavasti ei nyt säännöllisesti ala supistaa kun tähän asti voinut liikkua vielä suht normaalisti.

Millä viikolla muuten alkaa viimeinen kolmannes? Mä oon ihan pihalla. :D

Lumi 25+2
 
@Lumi87 Hyvähän se tosiaan on, jos vakuutuksen ottoa saa pitkitettyä lähemmäs syntymää. Mua just pelottaa ennenaikaisuus, ja toisaalta meillähän on sen mun istukan sijainnin takia ensi kuun alussa ylimääräinen ultra, niin ajattelin että mikäli siellä nyt sitten löytyisikin puhtaasta rakenneultrasta huolimatta jotain erikoista/poikkeavaa ja hoitoa vaativaa, haluan että vakuutus on voimassa jo silloin.

Muakin on tainnut nyt supistaa pari kertaa viime päivinä. Pari kertaa ihan lepäillessä on tuntunut, kun koko vatsa menee sellaiseksi pinkeäksi ja pehmenee sitten. Ainakin kuvausten perusteella oletan niiden olevan harjoitussupistuksia. Eivät ole mitenkään kivuliaita, mutta täytyy kuitenkin ensi viikon neuvolassa niistä mainita.

Imetystyyny tuntuu lyhyen sohvaköllimisen perusteella oikein mukavalta, samoin tässä koneella istuessa sen saa kivasti pyöriteltyä ympärille lisätueksi. Uskoisin, että on ihan hintansa arvoinen kapistus.
 
Mulla ei ole kokemusta imetystyynystä. Ekan kanssa tukena oli ihan normi tyyny....

Minäkin oon kattellut tuota op/pohjolan vauvavakuutusta. Varmaan se otetaan, ainakin tuon ilmaisen vuoden ajaksi, kun muutkin vakuutukset pohjolassa. Jos vielä hetken pitkittäisi sen ottamista, juurikin siksi, että olisi hieman pidemmälle voimassa sitten. Varmaan kuitenkin tuossa 30+ viikoilla alkais olla jo hyvä ottaa...

Raskausarpia. Joo, kyllähän niitä ekan raskauden jäljiltä on alavatsalla, vaaleita juovia. Nyt ei oo vielä tullut uusia. Mua ei arvet häiritse, ne kertoo eletystä elämästä. Onhan mulla tuo sektioarpikin ja sekin niin huomaamaton tuossa bikinirajassa. Ultrassa kätilökin sanoi, että eihän tuota edes huomais, jos ei tietäis. (y)

Täällä ei oo vielä sen kummemmin mietitty kuinka pitkään hoidetaan lapsi kotona/koska palaan töihin. Jos nyt ensin tuo äitiysloma sinne syyskuun 2018 loppupuolelle ja kyllä ainakin jonkin aikaa oon hoitovapaalla. Täytyy katsoa sitten lähempänä. :)

Meillä mies pitää varmaan isyyslomaa melko pian vauvan synnyttyä tai siinä joulun aikaan. Ei oo vielä tarkemmin keskusteltu tästä, mutta toiveena ainakin olisi, että mies olisi ensimmäiset viikot apuna kotona ja saataisiin yhdessä totutella uuteen arkeen.

Kovasti jo ootan töiden loppumista ja äitiysloman alkua, että pääsee kunnolla laittamaan vauvajuttuja ja kotia kuntoon. Pesänrakennusvietti on siis pikkuhiljaa rantautunut ainakin tänne! :D

Nanna 27+5
 
@Surusilmät kuulostaa menneen mukavasti sängyn vaihto (y) toivottavasti täälläkin sitten :rolleyes:
Ja hyvä että nukkumisratkaisu löytyi :)

Mä taas jotenkin stressaan kauheasti jos vauva eri huoneessa ja heräilen tarkistamaan, onko kaikki hyvin :ROFLMAO: helpommalla pääsen jos on ihan vieressä niin ei tarvitse kuin itse raottaa silmiä, vaikka vauvojen uni ääntelyt kyllä havahduttaa myös hereille. Esikoisen kanssa nukuin korvatulpat korvissa pari ekaa kuukautta, ettei ihan pikku inahduksiin olisi aina herännyt.

@Shara varmaan riippuu ihan paikasta miten pakkauksesta ilmoitetaan. Esikoisen pakkauksesta (2013) tuli lappu postitse, että noudettavissa lähikaupan noutopisteestä :) ja Kiva että imetystyyny vaikuttaa hyvältä!

@Lumi87 erilähteistä luettuna vika kolmannes alkaa joskus rv 25-28 :D itse lähdin laskemaan 28+0.

Ja nyt eilen edellisilästä raskauksista tuttu selkäkipukin tuli. Meinaa vasen jalka pettää alta kun vihlaisee niin kovasti. Viikonloppuna aion kyllä suunnata johonkin liikkeeseen hommaamaan sen tukivyön, jos olisi edes jotain apua. En halua olla kodin vanki seuraavia 10-14 vko.

Seuraako muut liikkueessa omia sykkeitä?
Huomasin tossa kuntopyörää polkiessa että tahtoo nousta turhan korkeaksi, jos vähänkään kovempaa yrittää polkea, ainakin pyörän mittarin mukaan. Mitään oikeaa sykemittaria en omista, mutta muistaisin, että joku maksimi syke suositus (150?) olisi raskausajalle ollut.

Mimmi 28+4
 
@-Amanda- saako udella mitä kaikkea isyyspakkaukseen päätyi? Mulla myös tekeillä samanmoinen, mutta yritän hidastella sinne isänpäivään sen kanssa :D

@Lumi87 ei me olla kovin suunniteltu vielä nimiäisiä, jotkut pienet ja epäviralliset. Luultavsti kutsutaan vain molempien vanhemmat ja sisarukset perheineen (n.20 henkeä), muuten ne venyy tosi isoiksi. Lähinnä pohdintaa aiheuttaa "kummit" ja ohjelma, kuinka julkistaa nimi :) mies jo totesi että hän ei puhetta pidä niin annoin vaihtoehdoiksi laulaa tai puhua :ROFLMAO:

Mä myös kuulisin mielellään kokemuksia imetystyynyistä!

Kiitos trikooliina-kommenteista. Semmoinen hankitalistalle, toivottavsti tulee edullinen käytetty vastaan. Isommalle sitten manduca tmv että päästään patikoimaan myös.

@mimmi92 vatsa ja vauva on yläkäyrillä kasvun puolesta mutta raskausarpia ei ole tullut. Vielä. Eikun onhan, rintoihin ekalla kolmanneksella. Mä en niistä stressaa kun oon niin arpia täynnä muutenkin (koheltaja) :D

Meillä ei ole mietitty yhtään kuinka pitkään kotona ollaan. Mä jos saisin päättää niin tehtäisiin seuraava samaan putkeen samalla kotona ololla. Näin just yks yö unta että meillä oli jo neljäs tulossa samaan syssyyn enkä mä oo ikinä halunnut kuin max. kaksi lasta :eek::ROFLMAO:

Pinnasängyn ja hoitopöydän etsiminen on alkanut. Haluan ehdottomasti sivuvaunuksi pinniksen näin alkuun, mies kun ei uskalla ottaa pientä sänkyyn. Meillä lisäksi nuo kissat ja koirat joiden takia haluan pitää pienen lähellä.. Ikean omista kokemuksia? Mites amme? Onko jalallisen hankkiminen järkevää, entäs kylpytuki?

Mä käväsen huomenna neuvolalääkärillä liitoskipujen vuoksi, jouduin eilen jo olla saikulla niiden takia.. Mukavia, pakettiautoon kiipeäminen ei onnistu, saati että saisi kenkiä jalasta. Uskomatonta että elokuun alussa vaellettiin vielä Lapissa (n)

Hilma 29+2
 
@Hilma85 unet on kyllä jänniä :ROFLMAO: mäkin muutaman kerran nyt nähnyt unta muutamasta tulevasta lapsesta..
Ja nyt jo hiukan salaa haaveilen vielä neljännestä, vaikka ihan tarpeeksi tulee näissäkin varmasti hommaa olemaan ja järkevintä pysyä "vain" kolmessa :love:
Pahoin pelkään että taidan vaan potea jotain ikuista vauvakuumetta, niin pitkään kun lasten saaminen mahdollista :whistle:

Meillä esikoiselle hommattiin ikean gulliver pinnasänky ja tulee tällekkin käyttöön :) ja samaa sarjaa (tai vastaavan kokoinen/näköinen) hoitopöytä on haussa.
Ikeasta hommattiin myös kylpyamme, mutta se oli umpinainen, joten hommattiin melko pian ihan Prismasta tulpallinen amme, kun oli jotenkin rasittava tyhjentää. Jos vaan tilaa löytyy niin jalallinen amme varmastikin hyvä. Ainakin itsellä selkä tullut kipeäksi lattian rajassa kylvettäessä, joten melko pian on alettu pesut hoitamaan suihkussa sylissä pitäen.

Kylpytukea ei ole meillä ollut.

Ja se on myös jännä miten niin yhtäkkiä meni "huonoon kuntoon" kun itsekkin viime viikolla olin niin hyvin voiva :cautious:
 
@mimmi92 mä niin repesin tuolle sun kuvaukselle olotiloista.. itsellä samat fiilikset. Kokoajan supistaa ja eilen kirppiksiä kierrellessä tuli jo tosi voimakkaitakin. Siis piti ihan huohottaa, että pysyi pystyssä. Maha on valtava ja olo yleensäkin tuntuu jo aika kankealta.
Sulla näyttäisi kuitenkin maha olevan vielä tosi siro ainakin kuvan perusteella.

Mulla on aiemmin tullut raskausarpia enimmäkseen rintoihin, eikä ne ole ehtinyt oikein lähteäkään. Mahassakin on ollut pieniä, mutta ne on nopeasti vaalentunut. Nyt maha on kyllä pieniä punaisia merkkejä täynnä. Uskon että ne lähtevät jos mahanahka vielä kiristyy.

@Lumi87 3/3 taitaa lähteä siitä 28+0 viikosta. Siitä on vielä 12 vkoa/ 3 kk 40+0:aan.

Meillä on ollut ihan normaali tulpallinen amme ja ollaan pidetty sitä pöydällä ekat kuukaudet. Kun vauva on ollut vähän jämäkämpi niin ollaan kylvetetty lattialla. En tiedä kylvetetäänkö vauvaa tällä kertaa lavuaarissa, suihkussa vai lattialla kun ammetta ei saa pöydälle eikä jalallista mahdu.

Me ei kans yhtään tiedetä kauan hoidetaan vauvaa kotona. Nyt oon ollut yli kaksi vuotta putkeen ja sitten äitiysloman jälkeen olen ollut melkein 3,5 vuotta. Nyt ainakin tuntuu että haluaisin sitten palata töihin ja ei ehkä sittenkään neljättä lasta. Mutta mullakin on varmaan joku ikuinen vauvakuume ja mieli muuttuu sen suhteen vielä monesti. :whistle: Luulen että mies jäisi vähäksi aikaa hoitovapaalle kun menen töihin. Sen verran iso muutos olisi palata vaativaan työhön ja viedä lapset aamulla hoitoon.

Uskomatonta miten pärjäätte niin pienillä unilla. Mä nukun helposti 9 h yössä ja siihen vielä parit torkut päälle. Siis nukahdan päivällä monesti 10 minuutiksi vaikka istualtaan. Jos tulee lyhyemmät yöunet saatan nukkua päivällä vielä monta tuntia.

Henriette 28+6
 
Tuo isyyspakkaus kuulostaa tosi kivalle, vois itekkin pohtia jotain tollasta tai ainakin marraskuussa juhlistaa ensimmäistä isänpäivää jotenkin ❤ Ja kyllä täällä kaikki saa höpötellä mitä haluaa ilman anteekspyytelyitä, mä ainakin tosi mielelläni luen. Kiva et täällä on meitä ensikertalaisia mutta myös jo lapsellisia odottajia (y)

Mulle iski sitten kaiken lisäks ihana flunssa. Viime yö oli ihan järkyttävä kun muutenkin jo vaikee nukkua. Ei voi lääkitä itteään oikeen millään, nenäkannulla oon yrittäny vähän parantaa oloa :(

Mä oon ostamassa sen Stokken Flexi bathin. Meillä on 100 vuotta vanha kämppä ja vessa on aika mini, mahtuu sit paremmin säilyttämään. Oon jo hankkinut Stokken Sleepi Mini sängyn mut hoitopöydät yms vielä puuttuu. Samoin kuivausrumpu pitäis hankkia. Tulee nämä lapset kalliiks :unsure:

Vihersmoothie 27+2
 
Lapsiluku Meillä on lapsiluku tämän tulokkaan myötä kyllä täynnä.
Jos joskus käy niin että raskaaksi jostain syystä tulen (yrittämään emme kuitenkaan rupea) niin tottahan se lapsi on tervetullut, ei siinä mitään. :)
Talo on sopiva viidelle hengelle, samoin auto yms. Perhe on ns. kokonainen näin. :love:

Kylpyamme/kylpytuki Tukea ei ole koskaan ollut, kyllähän tuo vähän selänpäälle ottaa kykkiä siellä lattianrajassa, mutta sillä on menty.
Tulpallinen amme on ihana keksintö, meillä on molemmilla käytössä.

Pinnasänky Meiltä löytyy Ikean Hensvik, on palvellut jo yhdellä lapsella ja on edelleen loistokunnossa. Hinta-laatusuhde mielestäni kyllä kunnossa. Ekalla oli Brion sänky, ei ollut kyllä mitään eroa tuohon Ikean pinnikseen.

Nimi Me päätettiin nyt vihdoin nimi, se löytyi eilen illalla kun ruettiin pohtimaan. Alkuperäinen vaihtoehto karsiutuikin pois ja tilalle tuli uusi nimi. :rolleyes: Ollaan oikein tyytyväisiä, kyllähän se alkuperäinen olisi heti tuntunut hyvältä jos siitä olisi loppupeleissä tykännyt, ehkäpä sitä jahkailtiin asian kanssa. Mutta hyvä näin.
Nimiäiset vietetään varmaan tammikuun lopulla, tilaisuus ollut meillä aina kotona, ollaan lausuttu muutama sananen tilaisuudessa, "kummit" ovat sytyttäneet kynttilät ja pikkuisen nimi on paljastettu. Sitten juokastaan ihan kahvit. :D Pieni sievä tilaisuus, ei sen kummenpia.

Kivut Meikäläisellä ei onnistunut enää oikein yläkertaan kiipeäminen. Varsinkin kun se täytyy tehdä tyttö sylissä, sillä hän ei noita portaita vielä osaa mennä. Onneksi siellä ei oikein olekkaan vielä mitään, sisustaminen on vielä kesken :ROFLMAO:
 
@mimmi92seuraan sykettä. Mua lähinnä kiinnostaa esim. spinningissä, että sykkeet on pääasiassa peruskestävyysalueella, ajatuksena pitää yllä jonkinlaista pohjakuntoa, jonka päälle alkaa ensi keväänä rakentaa taas juoksukuntoa. Lenkillä otan kävelypätkän väliin jos syke nousee yli 150. Mutta esim. tänään spinningissä oli muutama lyhyt sykkeenkohotus ja niissä annoin sykkeen nousta 165 tienoille muutamaksi minuutiksi kerrallaan. Eli vähän koitan järjellä miettiä, en usko että lyhyt sykkeennousu aiheuttaa haittaa.

Meillä on ihan tavallinen tulpaton vauvanamme. Ei ole myöskään jakoja tai kylpytukea. Saunan lauteella pidin vauva-aikana ammetta niin oli itselle parempi asento, joskin meidän esikoinen vihasi kylpemistä ja alkoi tykätä pesuhetkistä kun tajuttiin kokeilla vauvan ottamista suihkuun sylissä. Toi tulppa kuulostaa kyllä hitsin kätevältä, mutta kun me ollaan näin monta vuotta tuota ammetta jemmattu niin mennään varmaan sillä.

Lapsiluku on näiden kahden jälkeen täynnä. Ensinnäkään en enää ikinä halua mihinkään hoitorumbaan ja toisekseen mies on hyvin vahvasti sitä mieltä, että tämän tulokkaan jälkeen meidän perhe on kasassa. Se tuntuu kyllä ihanalta ajatukselta.

Oletteko miettineet influenssarokotetta? Mä otan sen jo työni vuoksi, mutta myös mies ja tyttö saa hakea sen vauvan vuoksi. Senhän saa koko perhe ilmaiseksi, kun on vauva tulossa.

@mimmi92 ja @Hilma85 kärsi ainakin kivuista, kovasti tsemppiä niiden kanssa jaksamiseen! Ja muillekin joilla vaivoja tietenkin. Ei uskalla kauheasti omaa oloa kehua kun vointi voi muuttua niin nopeasti...

Mä oon löytänyt käytettynä melkein kaikki vauvanvaatteet, lakanat ym. ja tänään löysin myös ihanan 56cm toppahaalarin hyvään hintaan ja ihan uudennäköisenä. Mä saan kauheasti hyvää mieltä kun teen löytöjä käytettynä, säästyy kauheasti rahaa ja toisaalta muutenkin kannatan kierrättämistä. :)

Olikohan muutakin kommentoitavaa... Työt kutsuu niin jatkan taas toinen kerta.
 
@Lumi87 mä ainakin etsin vaikka ja mitä käytettynä, nyt esim katselen pinnasänkyä. Hoitopöytää metsästin kans, mutta lipastoja on aika vähän.. Ne on niin hetken tarpeellisia että tuntuu hullulta ostaa uutta kun käytettynä löytyy hyviä. Oikeastaan tuntuu että pyörin koko ajan fb:n muksukirppareilla :whistle:
 
Tsemppiä kipujen kanssa kärsiville! Oma fyysinen vointi on vielä tosi hyvä, mutta syke kyllä kohoaa tosi herkästi tosi korkealle. Kävelen luonnostani tosi nopeasti, niin nyt täytyy ihan tietoisesti aina hidastaa kun tuntuu että muuten syke on helposti siellä 150 tuntumassa ainakin ylämäissä.

Nukuin viime yön imetystyynyn kanssa, ja oli se kyllä aika ihana. Mä olen kyllä tosi levoton nukkuja, pyörin ihan kauheasti niin välillä sitten olin aika solmussa sen ja peiton kanssa. Mutta ei ole sellainen yöpyöriäinen niin kuin minä niin suosittelen, ja suosittelen kyllä muutenkin!

Ammetta en ole miettinyt oikeastaan vielä ollenkaan, ja toinen mihin pitäisi perehtyä on kestovaipat, kun mies niitä haluaa ruveta käyttämään taloudellisista syistä. Niitäkin tuntuu olevan niin miljoonaa erilaista, että ihan hirvittää. Ajatuksena siis on, että kotona käytettäisiin vaan kestovaippoja, reissussa sitten kertakäyttöisiä. Onko täällä ketään kestovaippailijaa, joka osaisi vinkata minkälaisella setillä pääsee alkuun?

Tässä vielä mun masukuva rv 26 alussa: http://aijaa.com/3YJIP0
 
  • Tykkää
Reactions: mimmi92 ja Lumi87
@Shara siis vau, pakko tulla kommentoimaan sun mahaa, todella pieni ja siro! :)

En mä tiedä onko iso maha huonompi, mutta itsellä vähän hirvittää kun ei pääse enää kunnolla kumartumaan. :oops: Mahakateus :LOL:
Pitäis vaan tyytyä tähän, olen lyhyt ja useampi raskaus...
tänään mies totesi, että multa ei näy raskaus takaapäin ollenkaan, eteen vain laitettu keilapallo.

Kestovaipoista ei ole kokemusta, mutta sen verran tiedän, että useilla paikkakunnilla on kestovaippavuokraamoja. Kuulemma niitä vaippoja on niin paljon erilaisia, että sieltä voi ensin testata ennen ostopäätöstä. Kannattaa käydä ainakin kyselemässä jos pääset. Ne toimii kai myös postin välityksellä.

Henriette
 
Mä myös etsin nyt lähes kaikkea käytettynä! Esikoiselle ostettiin melkein kaikki tarvikkeet uutena, mutta suurin osa mennyt vaihtoon puoli ilmaiseksi jossain vaiheessa, kun yleensä haluan vain nopeasti turhasta tavarasta eroon. Nyt jo ehkä osaa vähän miettiä mitä oikeasti tarvitsee ja kaupat on olemassa myös vauvan synnyttyä, jos jotain välttämättä tarvitsee :D ja jos käytettynä tuleekin jotain turhaa ostettua, niin ei paljoa harmita :)

Lidlissä näyttäisi mainoksen mukaan olevan omasta mielestä kivoja vauvan vaatteita :rolleyes:
Vähän tekisi mieli jotain ostaa, mutta kun ei oikeasti tarvitsisi :whistle:

Mäkään en usko kyllä että olisi mitään haittaa jos hetkellisesti sykkeet nousee korkeammalle. Täytyy seuraavalla neuvolakäynnillä yrittää muistaa kysäistä, että onko hyvä sitä 150 pitkään jatkaa kun mulla se siihen helposti nousee.. En vaan neuvolassa enää koskaan muista että olisi ollut mitään kysyttävä :ROFLMAO:

Influenssarokote, taasko sitäkin joutuu alkaa miettimään. Olen kerran sen ottanut esikoisen odotusaikana, muuten en, vaikka usein tarjottu. Lapsille olen ottanut aina. Vielä en tiedä miten teen, mutta ehkä nyt avoimessa päiväkodissa yms. pyöriessä voisi olla ihan hyvä ottaa. Tuli jo tarpeeksi mietittävä vesirokkorokotteesta, kun lapset ei vielä ole sitä sairastanut ja tuli uutena rokotusohjelmaan.. En siis ole mitenkään rokotusvastainen, mutta haluaisin silti turhat rokotteet välttää :)

@Shara ihanan pienen näköinen maha!

Mä ihmettelin kun omissa kuvissa maha näyttää pienemmältä mitä todellisuudessa on! Olen vaan kasvanut muualta samassa suhteessa, joten jos ei olisi ekstraa kertynyt, niin maha varmasti näyttäisi isommalta. Mieskin uskalsi sanoa, että olen kyllä aika paljon levinnyt, kun ihmettelin miten kaikki tutut näyttää laihtuneen :LOL:

Ja mä taas olen koheltanut. Sormeen onnistuin illalla raakaa avocadoa leikatessa saamaan melko syvän vekin. Pitkään odottelin, että täytyykö mies soittaa töistä kotiin ja lähteä tikattavaksi, mutta vuoto sitten vihdoin loppui ja pääsin nukkuaan. Heräsin sitten parin tunnin unien jälkeen kun mies tuli (klo 3) kotiin, eikä uni enää tullut. Kohta ikeaan, eiköhän illalla sitten tule hyvin uni :geek: huomenna päästään miehen kanssa pitkästä aikaa (4v!) yhdessä leffaan, lapset mummolaan siksi aikaa :)

Mimmi 28+5
 
@Shara mua itseä kiinnostaisi kans kestovaippailu kovin mutta ymmärsin että kovin pienille on hankala löytää sopivia että aluksi kannattaisi ostaa kerttiksiä..

Neuvolalääkärillä kävin ja olisi kirjoittanut suoraan mut saikulle odottamaan äippälomaa. Siihen on enää viisi viikkoa :D koitan nyt kuitenkin olla viikon poissa töistä ja katsotaan sitten oonko työkunnossa enää.. Fysioterapiaan pääsen ensi viikolla, toivottavasti siitä on apua.
 

Yhteistyössä