Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017

Jatkoa odotuspuolen keskustelulle "Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017".

SYNTYNEET JOULUKUISET

24.11

Hilma85 / rv 38+4 / poika / 4130g / 50cm

28.11
Henriette / rv 38+5 / poika / 3750g / 51cm

10.12
mimmi92 / rv 40+1 / poika / 3490g / 51cm

11.12
Surusilmät / rv 39+4 / poika / 4600g / 55cm

19.12
ritsalaari / rv 41+1 / poika / 3900g / 51cm

20.12
Nems / rv 38+1 / poika / 3674g / 51cm

23.12
aprikoosinkukka / rv 40+5 / tyttö / 3300g / 47cm

24.12
Vihersmoothie / rv 40+5 / poika / 3700g / 53cm
Nanna-87 / rv 41+3 / tyttö / 3920g / 51cm

1.1.2018
-Amanda- / rv 41+5 / tyttö / 3840g / 52cm

5.1.2018
Shara / rv 40+5 / tyttö / 4565g / 56cm
Lumi87 / rv 40+5 / poika / 3490g / 51cm

Linkki odotuspuolen keskusteluihin
https://kaksplus.fi/threads/joulukuun-pikkuiset-ihmeet-2017-meidaen-kuu.2498059/
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut @Shara ja @Lumi87 :love: Kiva lukea toisten synnytystarinoita, tuntuu että omasta on ikuisuus vaikka vastahan siitä on 2 vk.

Täällä lähtenyt vauva-arki käyntiin vaihtelevasti. Lisämaidosta ollaan nyt päästy eroon, tiistaina poika oli saavuttanut syntymäpainon ja kaikki oli hyvin. Ensiviikolla käydään taas punnitsemassa että nähdään miten on oma maito riittänyt. Vaippoja tulee kyllä enemmän kun tarpeeksi joten kuivumaan poika ei kyllä pääse! Jännittäähän nuo punnitukset kuitenkin kun alussa oli ongelmia maitojen kanssa. Poika viihtyy 24/7 tissillä, aika rankkaa välillä etenkin öisin. Viime yö oli taas parempi, ollaan otettu tutti käyttöön koska imemishalua riittää 1,5 tunnin imetysmaratooninkin jälkeen. Jotkut ehkä tuomitsevat tuttiasian mutta synnärillä ja neuvolassa sanottiin että ei pitäisi vaikuttaa imettämiseen. Miten teillä muilla, onko teilläkin tällaisia tissitakiaisia? Oletteko ottaneet tuttia käyttöön?

Mulle nousi eilen kova kuume ja päivä meni synnärin päivystyksessä. Mitään erityistä syytö ei löytynyt mutta sain antibiootit varmuuden vuoksi. Pelkäsin että on influenssaa vaikka rokotuksen otin mutta tänään jo kuume laskenut ja parempi olo joten ehkä se ei sitä ollut. Ulkoiltu on joka päivä ja jäbä viihtyy (nukkuu) vaunuissa. Kahvilassakin käyty mutta poika visusti kopan turvassa ettei pöpöt tartu, heh.

Ihana tämä tyyppi on yhä vaikka miten väsynyt olisin :)

Vihersmoothie ja jäbä 13 vrk
 
@Vihersmoothie hienoa kuulla, että olette päässeet lisämaidosta eroon!
Tuttia ei olla vielä otettu käyttöön. Meillä poika saa n. 5-10min syömisellä mahan täyteen ja seuraavan kerran suostuu syömään 1-3h päästä. Ei todellakaan näin helpolla isompien kanssa päässyt :D
En itse näe tutissa mitään pahaa, meillä ei vaan ole ollut ollenkaan mitään tarvetta tämän vauvan kanssa sille. Jos esim. yöt alkaa menemään pelkästään tuttina oloon niin sitten kyllä otetaan kokeiluun :D
 
Ihanaa, että @Lumi87 synnytys meni hyvin ja nopeasti!

En koe että mulle olisi jäänyt traumoja synnytyksestä, vaikka tilanteet muuttui äkkiä ja asioita tapahtui nopeasti. Mulla oli koko ajan tosi turvallinen ja luottavainen olo, ja sektion loppuun asti mua informoitiin hyvin kaikesta mitä tapahtuu. Ainoa kritiikki tulee siitä, kun meidät tosiaan miehen kanssa tyrkättiin leikkauksen jälkeen kuumaan pieneen huoneeseen odottamaan mun jalkojen toiminnan palautumista, eikä meille kerrottu mitään vauvan tilanteesta.

Mutta ilmeisesti saadaan vielä keskustella lääkärin kanssa synnytyksen kulusta, ja meitä pääasiassa hoitanut kätilökin lupasi tulla katsomaan meitä osastolle viikonlopun aikana. Saa nähdä toteutuuko nämä, haluaisin kyllä ainakin vähän lisätietoja siitä, mikä kaikki meni pieleen.

Vauva on yhä omalla osastollaan, mutta oltiin tänään miehen kanssa aamupäivällä pitkän aikaa häntä hoivaamassa ja pääsinpä kokeilemaan ensi-imetystäkin. Ihana, kaunis lapsi, ja onneksi arvot joissa oli vielä aamulla pientä häikkää vaikuttavat olevan korjaantumassa. Toivon niin että saataisiin pieni pian tuhisemaan perhehuoneeseen kanssamme, mutta voi olla että sitä joudutaan vielä odottelemaan. Olisi mulle helpompaa jos vauva olisi samassa huoneessa, kuin lähteä pyörätuolilla toiselle puolelle sairaalaa, nyt kun mulla on vatsakin leikkauksesta (ja ilmasta) aika kipeä. Nytkin jouduin nielemään ylpeyteni ja jäämään lepäämään petiin, kun mies lähti ruokkimaan pienokaista.

Nyt en yhtään muista oliko täällä muita sektioon joutuneita, jos on niin miten pitkään kipuilitte ja miten pahasti? Turhauttavaa olla näin puolikuntoinen, kun haluaisin päästä osallistumaan vauvan hoitoon enemmän.

Mun vanhemmat tulee tänään illalla katsomaan ensimmäistä lapsenlastaan, en malta odottaa että he tapaavat uuden tulokkaan :love:
 
Onnea @Shara ja @Lumi87 :)

@Shara älä säästele yhtään särkylääkkeiden käytössä vaan syö niitä riittävästi että pääset liikkeelle kunnolla niin paranet nopeampaa (y) mulle tehtiin elektiivinen (suunniteltu) sektio. Sektio tehtiin perjantaina aamulla, lauantaina aamusta kävin suihkussa mutta vasta illalla jaksoin kävellä enemmän. Sunnuntaina puolilta päivin sain pätkän samalle osastolle takaisin ja sitten pääsinkin jo aika hyvin liikkeelle :) seuraavana lauantaina kävin ekan kerran lenkillä, siihen asti kaikki tekeminen kumartelua lukuunottamatta sujui ihan hyvin. Nyt kuusi viikkoa sektiosta ei edes muista enää sitä :D

@Vihersmoothie hyvä että imetys sujuu ja pääsitte lisämaidosta eroon (y) on tosi kurjaa olla siitä epävarma, on kuitenkin niin tärkeä asia :) meillä oltiin alkuun tosi paljon syömässä mutta mä uskon että sillä tilattiin vaan maitoa riittävästi kun aika nopeaa unet muuttui noin parin-kolmen tunnin pätkiksi ja syömiseen kului enää puolisen tuntia. Oli kyllä tosi vaikeaa itselle olla vain tissi kun ei pystynyt tehdä mitään muuta kuin löhötä sohvalla katsomassa netflixiä o_O me ei olla otettu tuttia jatkuvaan käyttöön, toimii ainoastaan hätävarana esim autossa.

@Surusilmät tuolla on hyvä teksti <https://rinnalla.vuodatus.net/lue/2015/02/positiivinen-ongelma>

Me kotiuduttiin viikon reissusta tänään :D hyvin vain sujui asuntovaunuilu vauvan kanssa, vaikka alkuun vähän jännitin sitä. Vaunulenkkeiltiin paljon ja käytiin autiotuvassa kokkaamassa kantoliinan kanssa, onneksi mulla sattui olemaan niin iso äitiystakki että menee kantotakista :) oli ihanan paljon lunta eikä pakkasta kuin muutama aste, pää kyllä lepäsi :)
 
@Shara toivottavasti saatte pienen pian perhehuoneeseen :)

@Hilma85 mä olen käyttänyt miehen takkia kantotakkina :D ei ehkä asiallisimman näköinen, mutta eipä sillä niin väliä :whistle:

Katsoin, että esim. ipanainen myy jotain väliosaa millä saisi tavallisesta takista kantotakin, mulla kun alkaa olemaan vaikeuksia saada takki mahtumaan pojan kasvaessa ja itseni pysyessä samankokoisena. Ei siis tällä mässäilyllä ole ylimääräiset kilot ihan heti tipumassa :ROFLMAO: toki sitäkin voisi pikkuhiljaa alkaa edes vähän rajoittamaan..

kyllä ne vaan menkat taisi jo alkaa kipuineen :mad: Ei ihan vielä olisi tarvinnut, mutta vähän kyllä siihen näin kolmannellakin kerralla varauduin..
 
Kiitos onnitteluista! :love: Me päästään pian kotiin, kunhan labra käy ottamassa sen jonkun aineenvaihduntaseulan. Lääkärintarkastuksessa kaikki kunnossa ja infektiolabrat oli normaalit. :)

Onko muiden vauvoilla ollut herkkyysnäppylöitä? Meidän pojalla on aika hurjan näköinen iho kun ympäriinsä sellaisia punaisia laikkuja joissa vähän niin kuin hyönteisenpureman näköinen laikku keskellä. Kätilö ja lääkäri sanoi että joskus vauvojen iho reagoi noin ja on kuulemma ihan normaalia.

Imetys sujuu hyvin vaikka nännit aika arat onkin. Olen rintakumeja käyttänyt välillä ja niidenkin kanssa imuote ihan hyvä. Vauvan paino oli nyt vaan 140g alempi kuin syntymäpaino ja pissaa ja kakkaa tulee niin luottavainen olo, että maito riittää.

Täällä oli aika hulinaa yö. Vauva nukkui eilen koko päivän muutaman tunnin kerrallaan ja yöllä söi aivan jatkuvasti aamuviiteen asti. Nukuin itse siihen mennessä todella pienissä pätkissä ja lähinnä valvoin, mutta onneksi klo 5-8 nukuttiin muutama tunti putkeen. Nyt taas päivällä vauva nukkunut pitkiä pätkiä niin katsotaan mitä ensiyö tuo tullessaan.

@Shara toivottavasti saatte pienen perhehuoneeseen pian ja sulla kivut helpottaa. Hienoa kuulla, että sulla oli synnytyksen ajan rauhallinen ja turvallinen olo kaikesta huolimatta!

@Hilma85 ihanaa kun noin rohkeesti oette reissuun lähteneet ja kaikki meni hyvin!

@mimmi92 voi menkat sentään. o_O Mä en yhtään muista missä vaiheessa menkat alkoi, nyt onniin tottunut elämään ilman etten kyllä kovasti odota... ja kiitos tästä uudesta pinosta, kiva jatkaa tarinoita! :)

@Vihersmoothie hienoa että siellä paino nousussa ja lisämaitoa ei enää tarvita. Tutissa olen mimmin kanssa samoilla linjoilla, että jos alan muistuttaa huvituttia, kaivelen tutin esiin. Esikoinen ei syönyt tuttia ollenkaan niin en osaa rutiinisti sellaista tarjota.

On toi vauva vaan ihana. Voisi tuijotella loputtomiin. :love:

Lumi ja poju 2vrk
 
@Lumi87 Kiva, että pääsette pian kotiin ja kaikki kunnossa! :) aika vähän paino laskenut, eli hyvin taitaa maitoa jo tulla! (y)

Meillä ei mitään kovin ihmeellisiä näppyjä ole kellään lapsista näkynyt, muutamia pieniä ihonväristä näppyä on nyt välillä ilmestynyt.

Joo ja mullahan edellisistä on menkat alkanut n. 4-5vko synnytyksestä niin odottelin vasta ensi viikolle.. Ehkäpä sitten mahdollisesti pillerit sitten vie ne mennessään, tosin vielä ei olla päätetty ehkäisyn suhteen mitään. Mies kun on joka toinen päivä pistämässä piuhoja poikki ja seuraavana ei missään tapauksessa. Eipä ole kyllä ehkäisylle tällä kertaa vielä ollut tarvetta :LOL:

Viime yö oli ihan kamala, vauva huusi koko yön, eikä tissikään kelvannut ollenkaan. Päivystyksessä käytiin taas kun vauvalla kuume lähti aamulla nousuun, mutta laski sitten jonotellessa itsestään 37,5. Pyysivät tulemaan uudestaan, jos vielä lähtee nousemaan tai vointi menee huonommaksi tai ei syö. Korvia ei saatu tulehduksen varalta kunnolla katsottua kun pisti niin pahasti hanttiin niitä tutkiessa. Toivottavasti pian alkaisi nuo silmätipat edes tehoamaan, tytölle ne myös aloitettiin kun alkoi myös hänenkin silmä rähmimään. Saas nähdä tarttuuko kaikkiin.

Mimmi & poitsu 4vko
 
@mimmi92 voi ei, toivittavasti vauvalla on jo parempi olo! Meillä lääkäri varoitteli rs-viruksesta ja influenssasta, kun se rokotesuojakin oli niin huono tänä vuonna. Toivotaan että kuume ei nouse uudestaan ja saatte paremmat yöunet!

@Hilma85 miten kauan teillä meni että tämä tilausvaihe hellitti? Aika uuvuttavaa! Tänään on tullut lähelle 10 kakka/pissavaippaa, yölläkin piti kahdesti vaihtaa..eli ruokaa kyllä jäbä saa.

Huomenna punnitsemaan tyyppi, toivotaan että kaikki ok. Jos on, voin vähitellen relata. Jos ei, niin saadaan varmasti sitten ohjeistusta miten eteenpäin. Imettää en pysty yhtään enempää, loppuu päivästä tunnit..

Vihersmoothie ja jäbä 2 vk <3
 
@Lumi87 pääsittekö jo kotiin? :)

@mimmi92 voi menkat :cautious: jännityksellä odotan koska ne mahtaa alkaa ja kuinka kipeinä.. Ootteko yhtään paremmassa kunnossa?

@Vihersmoothie siis miten mulla on semmoinen olo että ekat kolme viikkoa? Joulun aikaan meillä oli jo rauhallisempaa. Nyt on taas tiheän imun kausi (6viikkoa), eilen pätkä viihtyi liki koko päivän tissillä tai sylissä.. Ehkä mä osaan jo asennoitua siihen etten saa mitään tehtyä, vessassa käynti ja rauhassa syöminen on luksusta.. Mutta joo, se on uuvuttavaa. Suosittelen hautautumaan sohvan nurkkaan vesipullon ja helpon syötävän kera ja hyvien leffojen tai sarjan jossa on monta tuotantokautta :p

Mulla ruokavalio rajoittui nyt myös perunan osalta. Normaalisti en edes syö perunaa mutta reissussa tuli syötyä sipsejä ja niistä kipuiltiin muutama päivä :cry: nyt saa sitten varoa kaikki perunatärkkelykset sun muut myös (n) oireet oli pahemmat kuin mistään aiemmin, puklu tuli oikeen kaarella ja limaisena, pylly paloi, refluksia jolloin röyhtäykset tuli huudon kanssa.. Niin ja kasvoihin nousi ihottumaa.
Nimiäisiin tarjoilun järjestäminen muuttui hankalammaksi joten taidan tehdä itselle erikseen jotain mikä ei sisällä mitään ja muuten normaalit tarjottavat. Mitä teille muille tulee tarjolle kakun lisäksi?
 
@Hilma85 joo telkkua tulee katottua paljon! Kiva tietää et tää tästä todennäkösesti vähän rauhottuu, imettäminen on ihan mukavaa mut vähän hölmöö ettei voi esim rintarepussa pitää kun läheisyys tisseihin saa pojan hysteeriseksi vaikka olis maha ihan täynnä :) Isin sylissä voi olla rauhallisemmin.
 
@Vihersmoothie toivottavasti siellä paino noussut tarpeeksi!

@Hilma85 todella kurjan kuuloista nuo allergiat :(
Tarjoiluja en kovin paljon ole miettinyt, mutta suunnilleen näin; kakku, voileipäkakku (kakut tilaan jostain), salaatti, coctailpiirakat + munavoi, pullaa ja keksejä..

Vauva voi paljon paremmin, ei ole enää edes lämpöä. Yöllä vähän vielä itkeskeli ja syönyt vähän normaalia vähemmän, mutta aamusta ollut taas hyvän tuulinen :) isommat lapset taas itkenyt ja valvottanut enemmän :sleep:
silmät vauvalla vielä rähmii, mutta menossa selkeästi parempaan suuntaan (y)
 
Noniin ehtii taas pitkästä aikaa kirjoitella. Kiitos @mimmi92 uudesta ketjusta :) Kiva kuulla, että vauvan vointi on jo parempi.

@Hilma85 Syöttöpunnituksista oli kyllä puhetta neuvolan kanssa. Eli onnistuvat, jos niin halutaan. Toistaiseksi vauva on kyllä ollut tyytyväinen ja maito vaikuttaisi riittävän. Hyödynnän kyllä punnitukset jatkossa, jos tuntuu vielä epävarmalta painonnousun suhteen.

@Lumi87 ja @Shara suuret onnittelut vauvoista! Kävin jo aikaisemmin lukemassa, että ovat syntyneet, mutta en silloin ehtinyt kommentoimaan. Kiva oli lukea synnytyskertomukset. Sharalle toipumisia sektiosta.

Nimiäisiin tilasin ihanan kakun ja keksejä, joissa vauvan nimi. Loput tarjoilut hoidetaan itse (tai anoppi lupasi hoitaa). Oli puhetta kinkku- ja sienipiirakasta ja varmaankin jotain kalaa tulee myös. Ja jotain pientä sitten vielä näiden lisäksi, täytyy vielä miettiä.

Imetys sujunut nyt ihan ok. Maitoa pumppailen lisäksi edelleen. Vauva jäi tänään isän kanssa kahdestaan, kun jouduin lähtemään poistattamaan sormuksia sormesta.. Sain hyvän idean kokeilla mahtuisiko ne takaisin sormeen, kun turvotus alkaa kuitenkin olla helpottanut. Sain ne ängettyä, mutta huomasin pian, että liian pienet ne on. Eipä vaan sitten enää irronnut millään, vaikka kaikki keinot kokeiltiin. Sormi turposi tosi pahasti ja verikään ei ihan kunnolla kiertänyt. No, sormi pelastui sormukset leikkaamalla ja ne joutuu nyt sitten korjauttamaan myöhemmin. Huoh mikä idea.. :cautious:
 
Juu eilen päästiin kotiin. :) Eka yö kotona meni hyvin, vauva heräsi 2-3h välein syömään ja muuten nukkui. Tämän päivänkin vaan syönyt, nukkunut, ollut tosi pieniä pätkiä hereillä ja nukahtanut taas. Ihan ihmeellisen seesteisiä päiviä ollut, esikoisen kanssa ei ikinä ollut tälläistä.

Maitoa tuntuu tulevan paljon ja pieniä vatsanväänteitä vauvalla näkyy olevan ja paukuttelee välillä kovasti. Ei kuitenkaan ainakaan vielä näytä pahemmin häiritsevän.

Mulla on ihan kauhea tunne kun esikoinen haluaisi ihan hirveästi huomiota ja musta tuntuu, että mua vaan ärsyttää se huomionhakuinen käytös. :unsure: Yritettiin illalla katsoa elokuvaa kolmisin mies, minä ja esikoinen, mutta eiköhän vauvan maitotankkaus osunut juuri siihen hetkeen ja jouduin keskittymään kovasti vauvaan. Täytyy kyllä yrittää tsempata ettei esikoinen tunne jäävänsä varjoon.

Meille tuleekin perjantaina terveydenhoitaja kotikäynnille. Kivaa ja jännää, kun esikoisen aikaan oli ajat niin kortilla, ettei saatu kotikäyntiä. Vähän jotenkin kyllä jännittääkin, vaikka kai ne on kaikenlaisia koteja on nähnyt. Ei kai terveydenhoitajalle kahveha keitetä? :D

@aprikoosinkukka apua noi sormukset! Mä en meinannut saada muutama viikko sitten sormuksia irti sormesta ollenkan, mutta viimein lähti pitkän työn tuloksena. Nyt ei vielä mene takaisin sormeen. Toivottavasti ei ole kauhean kallista lystiä niitä korjata.

@mimmi92 hyvä että vauva voi paremmin! Inhottavaa kyllä, jos näillä ihan pienillä on kuumetta tai muuta oiretta. Saa nähdä mitä talvi tuo tullessaan, kun rsv:tä ja vaikka mitä liikkeellä.

@Hilma85 me vietetään nimiäisten kanssa samaan aikaan esikoisen synttärit. Lupasin molemmille tehdä oman kakun ja lisäksi varmaan voileipäkakku/suolaisia piirakoita, karjalanpiirakoita ja munavoita, ehkä joku salaatti ja jotain pientä makeaa vielä lisäksi.

@Vihersmoothie kärsivällisyyttä imetysmaratoneihin! Paras paikka on kyllä tosiaan hautautua sohvannurkkaan, vaikka väsyttävää onkin. Toivottavasti kontrolli ok!

Mä en jotenkin osaa nukkua päiväunia. Tänäänkin olisi ollut monta hyvää hetkeä, mutta puuhasin kotitöitä. Täytyy huomenna koittaa oikeasti nukkua.

Lumi ja poju 3vrk
 
Painoa oli tullut n 30g päivä eli kaikki hyvin :) Pojalla on alkanut olemaan iltaäksyjä jotka helpottaa vaan tissillä. Olen vielä antibioottikuurilla ja mietin voikohan nekin aiheuttaa pojulle pieniä mahavaivoja. No eilisen pitkien tankkaushetkien jälkeen poika nukkuikin pitkän pätkän ennenkun oli nälkäinen. Eli ehkä tämä on vaan maitojen tilaamista ja kasvuspurttia, jolloin tyyppi vaan tarvii paljon ruokaa.. Tiedähäntä

Vihersmoothie ja Jäbä 2vk 2pv
 
@aprikoosinkukka hui, onneksi sormukset sai pois! Itse en edes yritä kokeilla ennen kuin vähintään 10kg tästä lähtenyt..

@Lumi87 kannattaa yrittää levätä, jos vaan pystyy. Itsekkin kyllä tykkään mielummin tehdä kotitöitä silloin kun rauhassa ehtii.
Mä olen joka kerta kysynyt th kotikäynnillä haluaako kahvia tai teetä (olen itselle kahvia keittänyt), mutta ei ole kenellekkään kelvannut :D
Ja kurja tuo huomio juttu esikoisen kanssa. Itsekkin painin samojen asioiden kanssa toisen syntyessä. Jakamatonta huomiota sai aina kun esikoinen nukkui ja mukaan yritin ottaa vauvan hoitoon. Nyt ei kumpaakaan oikein kiinnosta hoidanko vauvaa vai leikinkö heidän kanssa kun keskenään lapsilla on paljon hauskempaa :D

@Vihersmoothie meillä ainakin tytöllä meni mun syömästä antibiootti kuurista maha ihan sekaisin, oli tosin silloin jo ehkä n. 4kk ikäinen, että en ainakaan itse ihmettelisi ollenkaan jos jotakin mahavaivoja noin pienelle aiheuttaisi.

Tuttia yritettiin eilen illalla pitkään tarjota kun vauva selkeästi halusi imeä, mutta piti ihan älytöntä mölinää kun maitoa tuli suuhun. Eipä tutti kelvannut, joten "huusi" ja söi sitten samaan samaan aikaan kunnes vihdoin nukahti :cautious: röyhtäyttää yritin monta kertaa kun isommilla ainakin se aikanaan aiheutii hulinaa syödessä, mutta ei kyllä röyhtäystä tullut.
Vielä en ole tutin suhteen luovuttanut, yritetään taas myöhemmin uudelleen :)

Mimmi & poitsu (huomenna) 1kk
 
@Vihersmoothie hyvä kun painoa tulee noin hienosti. Ja aivan varmasti antibioottikuuri voi tehdä vaivoja vauvalle!

@mimmi92 hyvä tietää, tarjoan kahvia ja ottaa tai ei. :ROFLMAO: Täällä nukuttiin yöllä 00-07 yhdellä lyhyellä syömissessiolla, niin nyt onkin itsellä tosi pirteä olo. Ihme jätkä kun noin nukkuu, otan kiitollisuudella vastaan ja päivän kerrallaan, mitä eteen tulee. Mä lähden kohta esikoista koululle vastaan, saan itse vähän happea ja esikoinen hetkeksi vain minut. <3 Onhan se aina muutos kun perheeseen syntyy vauva ja aika pieni toi melkein 8v kuitenkin yhä on...

Mulla on rinnat aivan hervottomat ja maitoa tosiaankin tulee. Vauva alkoi pulautella illalla ja naama on märkä maidosta kun lopettaa syömisen ja tissi suihkuaa yhä...
 
Kiitos @mimmi92 uudesta ketjusta! Mukava kuulla kuulumisia näin vauvojen jo synnyttyäkin, vaikka tuntuu, ettei aika enää meinaa riittää kovin tiuhaan kirjoitellakaan. :)

@Lumi87 täällä ihan samat olot esikoisen suhteen. Kokoajan haluaisi jotain minun kanssa tehdä, mutta... Hieman on riittämätön ja kurja olo. Yritän kuitenkin päivittäin antaa myös hälle kahdenkeskistä aikaa.

Täällä vauva nukkuu vaihtelevasti. Välillä ihan hyvin ja välillä taas ei. Hieman meinaa väsyttää, kun tuntuu, että yöllä heräillään niin tiuhaan... onneksi onnistuu nukkua vieressäkin, niin saa itsekin samalla levätä jotenkin.

Ristiäispäivä sovittu, pappi varattu, nimi päätetty, kummitkin on. Eli niiltä osin kaikki reilassa. Tarjottavia teen täytekakun, voileipäkakun, kahvikakkua ja keksejä. :)

Nanna ja neiti 2vko 2pv
 
Pikapäivitän taas meidän tilannetta, oon kyllä lukenut teidän kuulumisia mutta kännykällä on niin kurja vastailla kunnolla.

Me miehen kanssa "kotiuduttiin" tänään, eli todelliauudessa siirryttiin ainakin yhdeksi yöksi potilashotelliin kun ei haluta vielä lähteä kotiin asti vaan pysyä tässä lähellä. Vauva on siis yhä osastolla, tänään oli puhetta aamulla että parin päivän päästä voisi kotiutua jos mitään uutta ei ilmene. Kaikki siis vaikuttaa olevan hyvin, mutta on ollut tosi rankkoja päiviä ja hormonit ei oo yhtään helpottaneet tilannetta, kun haluaisin vaan päästä kotiin oman pienen rakkaan kanssa.
 
@Shara piti sulle kommentoida, että oli sun synnytyskertomuksessa paljon samoja piirteitä, kun mulla esikoisen kohdalla. Voimia toipumiseen. Itse koen, että mulla silloin epiduraali sotki koko homman, kun laitettiin niin aikaisessa vaiheessa (3cm). Se oli iso syy sihen, että tälläkertaa en sitä halunnut. Kätilökin sanoi nyt, että ensisynnyttäjälle ei sitä kanattais laittaa, kun loppupuolella, kun hidastaa etenemistä. Mutta tiedä sitten. Pääasia, että kaiki on kuitenkin hyvin. :)
 
@Nanna-87 Voi hyvin olla että mullakin epiduraali stoppasi kaiken. Olin vaan siinä kohtaa niin väsynyt ja kipeä etten olisi jaksanut ilman.

Mä toivuinkin sektiosta tosi nopsaan. Olin sen yhden päivän kipeä, jolloin epätoivoissani ajattelin etten parane ikinä, mutta sen jälkeen vointi on ollut hyvä ja eilen kävelin jo pitkiä matkoja. Tänään sain haavalta tikit pois.

Ja meidän pienelle ihmeelle sattui pieni ihme, eli päästiinkin koko perhe eilen kotiin! Aamulla lääkäri vielä puhui että parin päivän päästä voisi kotiutua, kunhan muutamat kontrolliultrat saadaan tehtyä. Sitten pari tunti myöhemmin meille kerrottiin, että ne kaikki ultrat olikin saatu otettua aamupäivän aikana, niissä ei näkynyt mitään poikkeavaa ja saatiin kotiutuslupa :love: Ekasta yöstä selvittiin ja nyt opetellaan uudenlaista arkea. Kissatkaan ei osoita oikein mitään mielenkiintoa uutta tulokasta kohtaan, sellaista normaalia uteliaisuutta mutta eivät ole lainkaan aggressiivisia tai pelokkaita.
 
@Shara aivan ihana yllätys, että kotiuduitte koko perhe jo eilen! <3 Ihania kotipäiviä teille! Ja hienoa, että omakin toipumisesi noin hyvällä mallilla.

@Nanna-87 joo, tärkeää esikoiselle saada välillä jakamatonta huomiota. Mä oon nyt koittanut tsempata kun alkuviikosta mua jo ärsytti esikoisen käytös. Kauhea tunne. :unsure: Ja oikeasti tyttö on niin hyvin ottanut veljen vastaan, tuijottaa ihaillen, pussailee, auttaa hoitamisessa... Oon nyt parina päivänä mennyt vastaan koululle ja ollaan käyty kirpparilla kaksin.

Mulla on ongelmana hervoton maidon määrä ja super kipeät rinnat. Maitoa siis todellakin tulee ja tulee ja tulee. Onneksi olin yöllä vuorannut sängyn pyyhkeellä ja harsoilla, ne oli aamulla kaikki aivan märöt kun maitoa vuotanut läpi liivien ja liivin suojien. Kun toisesta rinnasta imettää, valuu toinen, ja aamulla suihkuun mennessä molemmat rinnat valutti maitoa pitkin lattioita. Rinnat on aivan kivikovat ja jättiläismäiset. Pumppua mulla ei ole ja käsin en saa lypsettyä noita pinkeitä palloja. Enkä kyllä kovin paljon uskaltaiskaan, ettei maidon määrä enää lisäänny. Onko muilla ollut yhtä tuskaista ja milloin tää tilanne tasoittuu? Muistan kyllä että oli esikoisen imetyksen alussa samanlaista mutten yhtään muista missä ajassa tilanne tasoittui. Mutta siis maito tuntuu riittävän. :ROFLMAO: Joudun toisessa rinnassa käyttämään rintakumia kun vauva ei jostain syystä saa siitä otetta, mutta varmaan helpottuu kun tissit vähän asettuu.

Vauva nukkui yöllä hyvin, kolmesti heräsi syömään (luojan kiitos!). Pissaa tulee tosi hienosti ja kaikki muutenkin hyvin. Ei ole vauva vielä turhia kitissyt, itkee kun on nälkä ja rauhoittuu kun tissi suussa. Vieläkin ihmettelen voiko tää alku olla näin helppoa. Vauva on nukkunut päivät sohvan nurkassa ja yöt mun vieressä, ei ole edes käväissyt omassa sängyssä. Sujuu yöimetykset niin helposti näin. Missä muiden vauvat nukkuu?

Nimiä ollaan pyöritelty kovasti. Meillä oli yksi molemmille sopiva ehdotus, mutta mun mielestä nimi ei oikein sovi vauvalle. Mun ehdotus taas ei saa miestä oikein lämpeämään, mutta ehkä me hiljalleen keksitään. Nimiäiset pidetään helmikuun eka viikonloppu.

Lumi ja poju 5vrk :love:
 
@Shara ihanaa, että pääsitte jo kotiin ja olet toipunut! :)

@Lumi87 ihanaa, että vauva tuntuu helpolta, oma kokemus on, että pojat vaan on paljon helpompia kuin tytöt :ROFLMAO:

Maitoa tulee täälläkin paljon, ja tissit on vieläkin paljon normaalia isommat, ei tietenkään enää samassa koossa kuin heti maidon noustua, mutta aiemmista n. vko synnytyksestä ollut normaalissa koossa.
En kyllä suosittele pumppaamaan, ellei ole ihan pakko, ettei alkaisi tulemaan entistä enemmän.
Mulla myös sänky vuorattu harsoilla ja pyyhkeellä, lisäksi lakanan alla ärsyttävä muovitettu kosteussuoja. Ja lakanat saa kyllä usein vaihtaa..

Mä en muuten edes pumppua/pulloa ole vielä kaivanut esille, ja luulen että pumppu jää tällä kertaa kokonaan käyttämättä, kun paljon helpompi avata korvikepurkki sitten kun sille joskus on tarvetta..

Samat nukkumisjärjestelyt täällä kuin @Lumi87. Pinnasänky sivuvaununa "turhana" vieressä, tosin sinne usein aamuyöstä kömpii tuo 1v8kk tyttö :LOL:
Mitään hajua ei ole montako kertaa vauva yöllö syö tai monelta, mutta luulisin, että parin tunnin välein syö ja riippuen moneltako menty nukkumaan n. 3-5x. Itse usein nukahdan uudelleen heti kun saanut tissin vauvalle suuhun :whistle:

Nimi vieläkin keksimättä ja päivä päättämättä, se siitä tällä kertaa annetaan nimi ajoissa..

Mimmi & poitsu 1kk
 
@mimmi92 mä ajattelin, että päätetään vaan päivä ja kutsutaan vieraat niin saadaan vähän painetta tähän nimiasiaan. :D Mies on kyllä vihdoin koittanut aktivoitua. Kutsutaan vauvaa tällä hetkellä "papparaiseksi", kun se näyttää hereillä ollessaan ihan vanhalta ukolta. Ei taida nimeksi kelvata. :ROFLMAO:

Toivottavasti mullakin tää turvotus rinnoissa laskee, kauhea olo oli kävellä ulkona kun rinnat niin arat ja painavat, eikä imetysliivit kauheasti tue. Ja en pumppua ole hommaamassa ja samat ajatukset, että ottakoon korviketta ne kerrat kuin tarvitsee. Edellisellä kierrosella pakastin rintamaitoa niitä hetkiä varten kun olen poissa, mutta oli siinäkin hommaa.

Mulla on puhelin tyynyn vieressä niin katsotaan öisin kelloa, kun vauva herää. Ja vaipan vaihdolla ollaan käyty 1-2 kertaa yössä, pissaa tulee paljon ja vauvalla tuntuu olevan pieniä (ei häiritseviä) ilmavaivoja ja kakkaa usein. Ja esim. tänään vauva söi puoli tuntia ennen kuin esikoisen kello soi niin nousin imetyksen jälkeen laittamaan aamupalaa.

Mitä raskausaikana kiellettyjä herkkuja te olette syöneet nyt? :) Mies toi mulle mätileipätarvikkeet jo sairaalan hotelliin <3 ja kotiin ostin valkohomejuustoa. Anoppi toi eilen pullon valkoviiniä, mutta se joutunee odottaa jotain parempaa hetkeä. :D

Lumi ja papparainen :love:
 
Jälkitarkastus oli ja meni, kaikki ok. Paino -21kg, ekalla neuvolakäynnillä oli 5kg enemmän kuin nyt. Mutta, mullahan oli tätä ylimääräistä valmiiksi että saisi pudota toinenkin 20 kg eikä jäisi ikävä :D
Ekat pienet vaatteet (ja koon 2 vaipat) on jo poistunut käytöstä, täällä siis kasvetaan kovaa :love:
Meillä on nimi valmiina mutta nimiäisten "ohjelma" on melkeinpä miettimättä. Eilinen meni leipoessa kaikettomia, saa nähdä tuliko niistä syötäviä. Ajattelin laittaa tarjolle täytekakun, makean kaikettoman-kakun, brookieseja, suklaa-kuivakakun, voileipäkakkua, kaikettoman-lohihyydykekakun, karjalanpiirakoita ja munavoita, ehkä jotain juustoja ja suolakeksejä.. Tylsä miettiä kun ei voi itse syödä :(

@Lumi87 meillä nukutaan kainalossa :) syötän illalla nukkumaan mennessä sängyssä ja siirrän pätkän omaan sänkyyn (sivuvaunu) ja seuraavalla syötöllä jatkan itse nukkumista niin jää sitten viereen.. Yöt menee pääsääntöisesti muutamalla syötöllä.

Kuinkas muilla sujuu vauva-arki?

Hilma ja pätkä, huomenna 7viikkoa!
 

Yhteistyössä