Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017

@Shara vauvat on niin erilaisia! Meidän esikoinen oli ärtyisä ja itkuinen. Nukkui vain tissi suussa sylissä/yöt vieressä sängyssä ja päivisin kantoliinassa, jos olit koko ajan liikkeessä tai liikkuvissa vaunuissa, samantien hereillä, jos ne pysähtyi. Ja hereillä ollessakin piti kävellä vauva sylissä ympäriinsä, paikoillaan ei voinut olla yhtään. Unikoulu (tassuttelu) pidettiinkin sitten jo 6kk ikäisenä, niin oppi nukkumaan yöt omassa sängyssä. Ja helpottihan se muutenkin sitten vauvan kasvaessa, kun oppi liikkumaan jne. Että siihen verrattuna tämä kuopus on kyllä helppo tapaus, ainakin toistaiseksi. :rolleyes:

Meillä myös ensimmäiset niska:poop: tänään. :D

Mulle tuo termi wonder weeks ei ole tuttu, mutta ettei kysymys olisi tiheän imun kaudesta? Ne ajoittuu noin 3, 6, 9viikon ja 3, 6 ja 9kk paikkeille. Meilläkin neidin käytös muuttui juurikin tuolloin 3-4viikon iässä. Tosiaan ihan kuin heräsi siitä vastasyntyneen kuplasta ja alkoi olla hereillä/tarkkailla ympäristöä paljon enemmän. :)
 
Huh, huomenna nimiäiset ja koko päivä mennyt kolmea kakkua leipoessa. Nyt on vihdoin kakut jääkaapissa. Ollaan leivottu anoppilassa kun juhlat pidetään siellä, ja vauva on nukkunut vaan pieniä pätkiä ja havahtunut heti kun laskee sänkyyn. Ollut "helppo" leipoa kun saanut imettää vähän väliä... Onneksi ehdin aamulla käydä vaunulenkillä niin vauva sai 1,5h unet nukuttua. Ja kiitos vinkeistä, tein gluteenittoman juustokakun yhdeksi kakuksi.

@Hilma85 ihanalta kuulostaa teidän nimiäiset! Mä oon ollut laiska eikä ole mitään kummitodistuksia tai muuta. Mies varmaan toivottaa vieraat tervetulleiksi ja kertoo nimen ja kummit. Sit vaan syödään ja kahvitellaan vapaamuotoisesti.

@-Amanda- onnea hymyistä sinnekin!

@Nanna-87 mahtava rytmi siellä vauvalle kehittynyt! Täällä ei oikein muuta rytmiä kuin se että yöt menee hyvin. Päiväunet ja valveillaolot vaihtelee. Menkat ei ole alkaneet. Esikoisen jälkeen mullakaan ei ehtinyt alkaa kun aloitin minipillerit. Mä sain jo terkkarin kotikäynnillä 3kk minipillerit (joku uusi käytäntö täällä), mutta en ole aloittanut kun ne ei oikein sopineet mulle viimeksi. Mietinnässä jos kondomilla mennään kunnes imetys loppuu.

@mimmi92 hyvä että löytyi mekkoja! Mä laitan huomenna siistit housut ja juhlavamman paidan, niin on helpompi imettää. Onneksi juhlat pidetään kotioloissa niin voi mennä rauhassa toiseen huoneeseen imettämään. Hylkäsin ehkä sen pulloajatuksen kun rinnat vuotelee itsekseen ja tuntuu räjähtävän, jos syöttöjä jää väliin. :ROFLMAO: Hyötyliikunnalla on kyllä yllättävän iso vaikutus, tai just se että sen puutteen huomaa nopeasti. Onneksi kevät tulossa niin teilläkin nuo matkat kaupunkiin sujuu helpommin ja tietty mukavampi syöttää vauvaa tarvittaessa matkalla.

@Shara minullekaan tuo termi ei ole tuttu, täytyy tutustua paremmalla ajalla. Kärsivällisyyttä tuohon vaiheeseen! Mun esikoinen nukkui ekat 3kk vaan liikkuvissa vaunuissa ja sylissä. Olin välillä tosi epätoivoinen mutta tuon vaiheen jälkeen tyttö on ollut niin helppo että alkuvaikeudet on korvattu tuhat kertaa. 6kk iässä pidettiin mekin unikoulu ja sen jälkeen vauva ei enää herännyt öisin. Vauvat on erilaisia ja vauvavuoteen mahtuu lukemattomasti erilaisia vaiheita, ja ainoa varma asia on, että aina tulee erilainen vaihe. Toivottavasti saatte kuitenkin pian rauhallisemmat yöt ja vauva nukkuisi muuallakin kuin sylissä. Hienoa että tänään ollut jo helpompi päivä! :)

Meillä ei ole :poop: tulleet niskasta, mutta eilen oli vaippa ilmeisesti vähäm löysällä ja pippeli sojotti ylöspäin kun pissa oli kastellut bodyn ja housut mahan kohdalta. :ROFLMAO:

Meillä oli alkuviikosta neuvola. Poika on kerännyt painoa yli kilon syntymäpainoon nähden, mitat nyt 4540g ja 54cm. Kaikki hyvin, mitä nyt pientä nuhaa vauvalla. :unsure: Toistaiseksi kuitenkin keittosuolatipat riittäneet hoidoksi. Kauheasti neuvolakäynnit harventuneet täällä, seuraavaksi 6vko lääkärineuvola ja sitten vasta 3kk neuvola. Miten muilla menee neuvolakäynnit?

Nyt loppuilta lepoa ja huomenna juhlitaan. :love:

Lumi ja poju 4vko:a
 
Viimeksi muokattu:
@Hilma85 täällä ei mitään toivoa kantoliinaan tai kantoreppuun nukahtamisesta. Kun ei viihdy yhtään, niin ei hän siihen sitten nukahdakaan.
Mutta toki on hyvä, että sylissä viihtyvät vauvat viihtyy noissa, koska onhan se esimerkiksi äidille helpompaa, että voi sen vauvan laittaa kantoliinaan ja vaikka imuroida tai tiskata tai mitä nyt tekeekään. ☺

Olivian 1kk neuvolassa käyty (Olivia on tosiaan jo 1 kuukauden ikäinen) ja hyvin on neiti kasvanut.
Rapiat 4550kg ja 55cm.
Kaikki hyvin ja neiti on pysynyt terveenä.
Täällä nuo käynnit menee niin, että nyt oli tosiaan käynti ihan terveydenhoitajalla, seuraava käynti on 2 kuukauden ikäisenä ja se on lääkärissä.

Käytiin neuvolan jälkeen moikkaamassa työkavereita pikaisesti. Ja jäin aika täydelliseen aikaan kyllä äitiyslomalle, koska tuolla työpaikalla on nyt alkanut remontti. Tiesin kyllä sen alkavaksi ja toivoin koko ajan, että se ei ennätä alkaa ennen mun pois jääntiä. Ja onneks alkoi vasta nyt.

Hyviä huomisia juhlia sinne @Lumi87 ! ☺

Voi kiesus mikä ilma eilen oli. Lunta tuli joka suunnasta ja tuuli tottakai siihen päälle.
Jäi kyllä eilinen vaunulenkki väliin.
Tänään käytiin vaunuilemassa neuvolan jälkeen, en tosin viitsinyt jättää Oliviaa ulos nukkumaan, koska pakkasta oli ihan riittävästi.

Myöhemmin mennään käymään saunassa, Olivia jää siis nukkumaan ja itkari tulee mukaan, kuulehan itkun ilmankin mutta tykkään, että itkari on mukana niin kuulee(/ja näkee) varmasti.
Ootteko muuten minkä ikäisinä vieneet vauvoja saunaan?

Amanda & Olivia 1kk 1pvä
 
@Shara pitikin sulta kysyä, miten on kestovaippailu lähtenyt sujumaan, mutta kirjoitkin siitä ensin :) jännä ettei kaupoissa 2 kokoa :eek:
Ei ole itselle wonder weeksit tuttuja, mutta jotain kiukkuisempia päiviä on satunnaisesti kyllä ollut.
Muakaan ei kilot niin häiritse ja kroppa ihan ok näköinen ylipainosta huolimatta :) se vaan kun on niin vähän sopivan kokoisia vaatteita, enkä ajatellut tämän kokoiseksi jäädä, niin en viitsi paljoa uusia ostaa..

@Lumi87
Tsemppiä nimiäisiin, ainahan se menee niin, ettei lapset nuku silloin kuin pitäisi jotain tärkeää yrittää tehdä :D
mäkin sain edellisessä kaupungissa 3kk minipillerit terkkarilta ilmaiseksi jo ennen jälkitarkastusta :)

Täällä oli 6vko lääkäri nla,
2kk Th + rota rokote, 3kk th ja toinen rota + jotain muita rokotteita?, 4kk lääkäri nla, 5kk th ja vika rota rokote :) jos oikein muistin :D

@-Amanda- Kiva, että kasvu hyvää ja olette pysyneet terveinä! :)

Mä olen jo sammutetussa, mutta lämpimässä saunassa joskus alalauteella vauvoja kylvettänyt, mutta vasta n.1,5v on alettu lasten kanssa oikeasti saunomaan, kun ei nuo ole malttaneet istua paikallaan aiemmin :) sylissä suihkussa tämäkin pääasiassa peseytyy, kun olen niin laiska kylpyä usein laittamaan..
suositus taisi kai ainakin joskus olla, ettei alle 1v saunaan.
 
Mites meni @Lumi87 nimiäiset? :)

Täällä nimi edelleen päättämättä. Toinen nimi siis edelleen keksimättä ja nyt kun sitä mietitty niin tulee etunimeksikin uusia ideoita :D onhan tässä sunnuntaihin vielä aikaa päättää :whistle:
ei ole papistakaan kuulunut mitään, vaikka miehelle oli sanonut, että soittaa vielä (Tämä pari viikkoa sitten). Ei siis ole mitään puhetta ollut mitä koko toimituksen sisältöön tulee. Edellisten kanssa on papin kanssa kasvotusten etukäteen sovittu kaikki esim. mitä kukakin lukee ja virret yms. Noh jos tuosta ei kuulu mitään, niin pidetään sitten nimiäiset :ROFLMAO:

Nyt on kyllä vauvan yöt ollut todella huonoja pari yötä. Tissillä roikuttu vähintään tunnin välein, mutta ei sitten kuitenkaan ole kunnolla halunnut syödä. Päivällä tietysti sitten nukkuu melkein koko ajan..

Miten nukutatte vauvat?

Aiemmin poika nukahti ainoastaan imettämällä, tai sitten liikkuvassa autossa/rattaissa.
Nyt viikon ajan on voinut laskea heti kun väsymystä alkaa ilmaisemaan pinnasänkyyn päivä- ja yöunille ja on nukahtanut itsekseen ilman mitään narinoita sinne :) yöllä siis nykyisin nukkuu pinnasängyssä ekaan syöttöön saakka, sen jälkeen jää viereen :)

Huomenna 2kk neuvola, miten nyt meneekin niin vauhdilla tämä pikkuvauva-aika!? Silti kyllä kevättäkin jo innolla odotan, niin pääsee säiden puolesta vapaammin liikkumaan myös vauvan kanssa :rolleyes:

Mimmi & poitsu 8vko
 
@Lumi87 :n nimiäiskuulumisia odottelen myös!

Täällä juhlitaan tänään yksikuukautissynttäreitä :LOL: En oikein osaa sanoa onko aika mennyt nopeasti vai ei, vähän sumussa sitä ainakin on koko ajan ollut. Nyt on jo vaikea muistaa vaikkapa ensimmäistä viikkoa kotona vauvan kanssa.

Me käytiin tänään yksityisellä lastenlääkärillä, kun epäillään tytöllä (hiljaista) refluksia. Syömisen jälkeen on selkeästi kipeä, nieleskelee ja itkee nielaisujen jälkeen, vetää itseään kaarelle, ei viihdy yhtään selällään, hikkailee, yskii ja aivastelee. Luulen että osa päivänukkumattomuudesta johtuu myös tuosta, monesti huomaan että jos tyttö on nukahtamaisillaan, kuuluu kurkusta korinaa/kurlausta, sitten pieni nielaisee ja havahtuu siihen kipuun, alkaa itkeä eikä enää uskaltaudu unille. Saatiin nyt sitten kokeiluun Gavisconia ja maidonsakeuttajaa. Gaviscon on helppo antaa ruiskulla kun annostus on niin pieni, mutta jestas tuon sakeuttajan kanssa. Onko kenelläkään teistä kokemusta siitä?

Se pitäisi siis joko sekoittaa 100 ml:aan korviketta/pumpattua maitoa ja sitten juottaa se vauvalle, tai sitten sekoittaa ennen imetystä 25 ml:aan keitettyä, lämmintä vettä ja syöttää se lieju ensin lusikalla vauvalle, sen jälkeen imettää. Molemmat tavat tuntuu hankalilta. En haluaisi pumpata kaikkea maitoa, kun tykkään imettää ja musta on ihana kun rinnalla on pieni lämmin tuhisija. Mutta toisaalta se 25 ml sitä sakeuttaja-vesi-liejua on ihan kauhea määrä, enkä mä ainakaan saa sitä syötettyä pikkuiselle mitenkään. Ajattelin kokeilla seuraavaksi sellaista tapaa että sekoitan sakeuttajan pieneen määrään pumpattua maitoa/korviketta, jos se maistuisi paremmin kuin veteen tehtynä ja imetän sen jälkeen. Korvike olisi helpompi, kun sen voi sentään lämmittää nopsaan mikrossa eikä tarvitse puljata vesihauteiden kanssa kun vauva huutaa nälkäänsä. Vähennän myös ehkä vähän sakeuttajan annostusta, että seos pysyy nestemäisempänä.

Onneksi muuten on se vauvavakuutus, luksusta kun eilen varasin netissä ajan Mehiläiseen lastenlääkärille ja tänään aamulla päästiin jo vastaanotolle. Omavastuukin täyttyi jo tytön ensimmäisten päivien aikana, kun hänestä meni sairaalassa oma hoitomaksunsa kun hän joutui olemaan lastenosastolla.

En oikein osaa vastata tuohon @mimmi92 :n kysymykseen nukuttamisesta, kun täällä nukkumaan meneminen on sellaisen työn ja tuskan takana. Joku kikka, joka toimii tänään ei varmastikaan toimi huomenna, ja yleensä tyttö vaan väsähtää valvottuaan ihan liian kauan. No, kaksi tekijää joita hyödynnän aina kun yritän saada tyttöä unille on laulaminen ja kännykästä "white noisen" soittaminen. Jälkimmäistä varsinkin suosittelen, rauhoittaa itkevän pikkuisen usein kuin ihan taikaiskusta. Muistuttaa ilmeisesti kohdussa kuuluvaa suhinaa.
 
@Shara Onnittelut kuukauden ikäiselle! Tosi harmi juttu refluksi. Kuulostaa tosiaan hankalalta tuo sakeuttajan antaminen :/ Toivottavasti onnistut antamaan sen maidon seassa ja vaivat helpottaisivat :) Ymmärrän, ettei kaiken maidon pumppaaminen innosta, kun kerran vauva syö hyvin rinnasta.

Meilläkin imetys on nyt jatkunut viikon, joten uskallan kai huokaista helpotuksesta että jatkuvasta pumppailusta ollaan päästy. Toki vielä silloin tällöin tulee pumppailtua, jos vauva jää miehen kanssa kahdestaan (esim. tänään oli jälkitarkastus ja vauva jäi kotiin). On kyllä huomattavasti helpommat yöt kun tissi vaan suuhun, eikä tarvitse erikseen lähteä hakemaan pulloa ja sitten vielä pumpata seuraava annos valmiiksi. Joskus pumppasin valmiiksi jääkaappiin annoksia, jotta öisin pääsisi helpommalla. Sekään ei ollut hyvä, koska aamulla tissit meinasi räjähtää ja pelkäsin, että maidontuotanto vähenee.

@mimmi92 Tyttö on nukahtanut nyt paljon paremmin, kun on ollut rintaruokinnalla. Hän nukkuu nyt yöt vieressä, koska nukahtaa imettäessä parhaimmin, enkä ole viitsinyt yrittää siirtää nukkumaan muualle. Hän ei nukahda mielellään yksinään omaan sänkyyn ja helposti havahtuu siirrettäessä hereille. Jos muu ei illalla auta, nukahtaa yleensä kantoreppuun. Mutta siitäkään ei saa tavallisesti siirrettyä omaan sänkyyn nukkuvana.

Meillä on muuten käytössä myös Swaddle Up -kapalo, joka on auttanut pysymään unessa. Voin suositella, on mielestäni kuitenkin vähän hintava ja pian joutuukin ostamaan uuden koon.

White noisea soitin myös kännykästä vauvalle muutamia viikkoja sitten kun meillä valvottiin kunnolla pitkin öitä.

Niin ja vauvavakuutuksesta piti vielä sanoa, että mekin lopulta se otettiin raskauden aikana ja nyt saatiin korvauksia sairaalapäivistä. Sairaalassa olosta tuli 400 euron lasku, joten kiva kun jotain saa takaisin.

aprikoosinkukka & tyttö 6 viikkoa
 
@Shara Me käytettiin tuota maidonsakeuttajaa esikoisella ja sekoitettiin korvikkeeseen kun imetys oli muutenkin silloin niin taistelua ja veteli viimeisiään. Mitään refluksia ei diagnosoitu lääkärissä, mutta ei kokeilusta kuulemma haittaakaan. Ehkä vähän auttoi (meilläkin samat oireet kuin sun luettelemat). Vauvan kakka vaan muuttui ihan muovailuvahamaiseksi.

@aprikoosinkukka hienoa, että imetys lähti sujumaan!
 
Voi vitsit, pakko tulla hehkuttamaan sakeuttajaa (ja Gavisconia, mutta varsinkin sakeuttajaa)! Viime yö meni superhyvin, vauva nukkui iltaseitsemästä aamukahdeksaan kahdella syötöllä, ja nyt siitä asti pieni on seurustellyt tyytyväisenä ja itkenyt ehkä 15 minuuttia. Sekin on ollut vain sellaista yleistä tyytymättömyyttä, ei yhtään kipuitkua, kun aiemmat aamut on menneet täysin pientä lohdutellessa ja kanniskellessa. Ja nyt tyttö nukahti tyytyväisenä omaan sänkyynsä, ensimmäistä kertaa ikinä päivällä. Aiemmin nukkui jo sitterissä. Onneksi siis mentiin lääkäriin, ihana nähdä ettei pieneen satu ja saa myös nukuttua päivällä. Eikä pikkuinen myöskään ole ihan koko ajan lohtutissiä vailla, vaan ruokavälit on nyt vähän pitkittyneet.

Saatiin sakeuttajavellin syöttäminen onnistumaan niin, että sekoitetaan sakeuttaja noin 30 ml mun pumppaamaa maitoa, ja syötetään tuttipullosta missä on vellitutti. Hyvin tuntuu maittavan, ja suostuu myös syömään rinnasta hyvin "alkupalan" jälkeen. Osa ruokinnoista hoidetaan niin, että annan vaan rintaa, ja sen jälkeen annetaan Gavisconia, niin ei tarvitse ihan joka aterialla puljata tuttipullon kanssa.

@aprikoosinkukka Mahtavaa, että olette päässeet suurimmasta pumppailusta eroon! On se pumppailu aina oma projektinsa, kun tissi nyt on aina mukana ja valmiina ja maito sopivan lämpöistä.

Mä olen alkanut vähän haaveilla Grobag-unipussista vauvalle. Onko kenelläkään kokemuksia sellaisesta? Nyt kun vauvan nukkuessa sängyssään on hetken ajan kädet vapaana, on liikaa aikaa selata nettikauppoja ja tehdä huonoja päätöksiä :LOL:
 
@Shara onnea kuukauden ikäiselle :) ja hyvä että sakeuttajasta oli apua (y)

@mimmi92 meillä ei mitään varsinaista nukutusta oo, päivisin vauva pilkkii puoliunessa rinnalla ja saan siitä lähteä pukemaan ja pakkaan vaunuihin unille.. yöunille mennessä syödään sängyssä ja siihen nukahdetaan, usein molemmat :whistle: jos ei, niin yritän kyllä siirtää omaan sänkyyn ja seuraavalla syötöllä jää viereen.. jostain syystä mä en meinaa saada nukuttua jos vauva yhtään heiluu tai ääntelee omassa sängyssä, jään ehkä odottamaan jos se herää o_O
Mitkä mitat oli neuvolassa?
 
@Shara hienoa, että apua löytyi noista!

@Hilma85 mulla oli esikoisen kanssa samaa, sitä jotenkin valpastuu kun kuulee kauempaa ihan pienenkin äänen ja pakko tarkistaa onko hereillä/heräämässä. Vieressä nukkuessa on niin helppo vaan vähän raottaa omia silmiä :D

Neuvolassa oli sijainen, kasvukäyriä ei näyttänyt, mutta tasaista kuulemma on :)
Paino 5130g ja pituus 57cm
Eka satsi rotaa saatu, harmistus tuli kun loppui. Seuraavat rotat ja piikit 3kk ja 5kk neuvoloissa :)

Torstaina sitten jälkitarkastus, mitat yms. otettiin nyt, hb noussut 148 takaisin ja paino -14kg. Näköjään kannattaa herkut jättää vähemmälle, niin lähtee painokin putoamaan ilman kummempaa rehkimistä, liikunta kun pakkasten takia taas vähän jäänyt :whistle:

Mimmi & poitsu melkein 2kk
 
Täällä nimiäiset juhlittu. Kivasti meni juhlat ja nyt on ihana kun vauvaa voi kutsua nimellä, vaikka se vähän opettelua vaatiikin. :) Tarjoilut teki kauppansa, poika oli tyytyväinen juhlija ja nimeä ei ollut kukaan arvannut. :D Voi kun olisi ihanaa teille nimi paljastaa, mutta en halua tulla tunnistetuksi.

@Shara aivan mahtavaa että saitte lääkärikäynnistä noin ison avun! Hienoa jos sakeuttaja ja Gaviscon toimii ja antaminenkin sujuu. :) Ja onnea kuukauden ikäiselle, hirveetä kyytiä tää kuukausi onkin mennyt! Meillä on käytössä svaddle up -uni-/kapalopussi, joka on ollut aivan huippu. Tuossahan vauvan kädet on pussissa pään sivuilla mutta kädet saa kuitenkin laitettua kasvoille, mutta ne käsien "säpsähdykset" estyy. Ei olla muussa nyt vauvaa nukutettu enkä uskalla kokeilla muuta kun yöt sujuu niin mallikkaasti. :ROFLMAO: Mutta päivisin huomaan unien joskus keskeytyvän kun vauva säpsähtää.

@mimmi92 pitäisköhän itekin kokeilla herkutonta... Oon ollut synnytyksen jälkeen peräti yhden päivän lainkaan herkuttelematta. Miten tuntuukaan, että töissä käydessä oli paljon helpompaa pitää herkuttelut vähissä. Meinaa vikat kilot olla meinaa tiukassa, ja kun ostin yhdet sopivat farkut meni vähän motivaatiokin karistaa kiloja. :ROFLMAO:

Täällä nukahdetaan melkeinpä vaan tissille tai muuten syliin. Siitä yritän laskea sohvalle/sänkyyn mutta pinnasänkyyn laskettaessa vauva herää melkein aina. Ehkä syynä se, että meidän makuuhuoneessa on viileämpi kuin esim. olohuoneessa. Iltaisin vauva nukahtaa yöunille kun imetän makuullaan ja vauva siis nukkuu vieressä koko yön. Poika on edelleen virkeimmillään iltaisin klo 22-23 niin aika myöhään käydään yöunille. Itsellä univelkaa lähinnä siksi kun vauva valvoo iltaisin ja aamulla täytyy herätä aikaisin lähettämään esikoista kouluun.

@-Amanda- hyvin sielläkin kasvetaan. :) Mä muistan myös kuulleeni ettei alle 1-vuotiaita suositella saunotettavan. Esikoinen kävi elämänsä ekassa saunassa jouluaattona ollessaan reilu 10kk ja nyt ajattelin myös joulusaunaa ehkä ekaksi saunaksi. Toki mimmin mainitsemissa jälkilöylyissä varmasti voi kylvetellä jos muuten kylppäri kylmä tms.

@aprikoosinkukka hienoa, että imetys lähtenyt sujumaan ja pumppailut vähentyneet! Onhan imetys helppoa kun on paikasta riippumatta ruoka mukana ja helppo "tarjoilla". Meillä tuo sama unikapalo ja on ollut aivan loistava! Sain sen ystävältäni, en olisi itse varmasti edes hoksannut hankkia. Seuraava koko on kyllö ostoslistalla.

Täällä rytmi ollut pari päivää huono kun ollut pakkasta niin ettei ole arvannut kauheasti ulos lähteä. Tänäänkin vauva kitisi ja nukkui vartin pätkiä iltapäivään asti, kunnes pistin vauvan pakkasta uhmaten vaunuihin ja käveltiin parin kilsan kauppamatka. Poika nukkuikin 3h kun pääsi vaunuihin ja uneen. Näköjään vaan pakko aamutouhujen jälkeen mennä kävelylle, että poika saa kunnon unet.

Niin ja eilen tuli 1kk ikää täälläkin. :love: Sen kunniaksi syötiin muu perhe Runebergin tortut. :D

Lumi ja poju 1kk
 
@Shara hyvä jos sakeuttaja auttaa (y)

@Lumi87 onnea nimestä :)
Oon kans huomannut että parhaiten nukutaan päivisin vaunuissa tai kantoliinassa. Ja mun pää ainakin tarvii ”omaa aikaa”, että onneksi on vauva joka nukkuu..

@mimmi92 oliko jälkitarkastuksessa kaikki hyvin? Onko rotasta tullut jotain?

Meillä nukuttiin edellisyönä noin viiden tunnin pätkä ja mä luulin että rinnat räjähtää kun vauva vihdoin heräsi syömään :D eilen aamulla käytiin tunnin kantoliinalenkillä ja nyt on reidet aivan tukossa, oli tiet auraamatta :ROFLMAO:
 
@Lumi87 Kiva kuulla, että nimiäiset meni hyvin!

@Hilma85 hienoa, että ainakin kerran saanut pitkän pätkän nukuttua! :)

Rotarokotteesta ei (toistaiseksi) muita oireita kuin että vauvan kakka ollut ihan kirkkaan vihreää.

Jälkitarkastuksessa kaikki kunnossa. Papakoe otettiin samalla, vaikka vasta vuoden päästä olisi tarvinnut (y)Lantionpohjanlihaksiakin piti puristaa, mikä oli uutta edellisiin tarkastuksiin verrattuna :D
eipä ole vielä toisia menkkoja näkynyt, nyt reilu kuukausi edellisistä. Pikkuisen hirvittää, mitä jos onkin jo nyt tärpännyt, mutta todennäköisempää, ettei kierto ole vielä ihan säännöllinen :)

Pappi oli tänään soittanut miehelle, ja tilatut mekotkin olikin ihan sopivia (y)
nyt vaan vielä se nimi täytyisi keksiä ennen sunnuntaita :D mies lupasi hakea n. 60 ja 80km päästä autottomia vieraita, eli mä sitten koitan yksinäni laittaa kaiken kuntoon sillävälin. Saas nähdä mitä siitäkin tulee, sen verran tehokkaita sotkemaan nuo isommat ja eiköhän vauvakin päätä valvoa juuri silloin :D
 
Moikka pitkästä aikaa! Kiva lukea läpi teidän kuulumiset Täällä menee ihan mukavasti, pojalla on nyt joku 6vkn tiheänimunkausi menossa ja illat asutaan tissillä ja kitistään. Onneks ei mitään suurempaa, pari tuntia poika menettää hermojaan mut sit menee ohi ja nukahtaa ilman kummempia temppuja.

Ristiäiset meillä oli viime lauantaina ja oli aivan ihana päivä! Nimen kaikki tiesi jo valmiiksi ja päivä oli todella rento, iloinen ja epävirallinen, juuri niin kun halusimme. Vieläkin katson päivittäin kuvia sieltä :love: Hymyjä tulee paljon ja tän viikon juttu on ollu ihanat jokeltelut. Niin söpöä et pää meinaa räjähtää :)

Välillä etenkin iltaisin väsyneenä tulee hieman epätoivoinen olo et tätäkö se elämä tulee olenaan mutta menee nopeasti ohi. Kaikki sanoo että tämä pikkuvauva vaihe menee myös niin nopeasti ohi että pitäisi muistaa nauttia, vaikka raskastahan se on istua vaan sohvalla ja imettää. Odotan kovasti jo kevättä kun poju on jo vähä isompi ja et päästään kunnolla luontoon vaunuilemaan, tuolla sohjossa ei ole kiva liikkua :)

Mulla on jälkitarkastus kuun lopulla. Vielä ei olla miehen kanssa hommailtu, jännittää varmaan kumpaakin. Ja poitsu ei harrasta vielä hirveen pitkiä päikkäreitä niin on myös vaikee järjestää ;) Mut varmasti pian päästään testailemaan. Mulla vuoto on vihdoinviimein loppunu, pissaa lirahtelee vielä välillä mut yritän muistaa treenailla lihaksia. Vanhat farkut survoin jalkaan jo ja päivä päivältä menee helpommin päälle, jes!

Meilläkin oli noita Swaddle pusseja mut ainakaan se S ei toiminut meillä. Ehkä poju oli vähän liian pitkä siihen, myyn eteenpäin jos se M ei myöskään toimi. Meillä on ollu hyvä ostos Baby Wallabyn ensipeitto, saa hyvin siirreltyä imetyksien jälkeen kun pysyy peiton sisällä kokoajan.

Oon tosi onnellinen tästä meidän ihanasta pojasta. On kuitenkin aika perustyytyväinen ja olishan se outoo jos vauva ei koskaan itkis, onneks ei tunnu olevan kipuja. Pitää muistaa pysähtyä aina välillä ja miettiä miten onnekas sitä on kun on sulonen terve poika ja ihana mies. Kaikki mitä aina olen halunnut, olen nyt saanut. Piti ihan kirjottaa tähän niin itsekkin sen paremmin älyää :)

Vihersmoothie ja jäbä melkeen 7 vk (!)
 
Meillä oli eilen neuvolalääkäri ja tyttö sai myös rotarokotteen ekan osan suun kautta. Hyvin meni alas ja ainakaan vielä mitään oireita siitä ei ole tullut. Kaikki näytti olevan kunnossa muutoinkin ja paino noussut sopivasti, nyt 4765g.

Jälkitarkastus tosiaan oli myös alkuviikosta. Lääkäri kyseli onko ehkäisylle tarvetta. En oikein osannut vastata kun itsekin vielä vähän hakoteillä asian suhteen. Nyt ollaan menty ilman ainakin toistaiseksi. Jos kerran siittiöt on todettu liikkumattomiksi (no muutama hassu siellä ympyrää pyörii) niin tuskin kovin korkeat mahdollisuudet raskauteen on - varsinkin kun itse vielä imetän ja ei ole kierto alkanut. Lääkäri kovasti silti varoitteli ettei sitä koskaan tiedä ja ei olisi hyvä heti perään raskautua. Joo, no onhan se niinkin, mutta en ainakaan turhaan haluaisi mitään hormoneita aloittaa. Jos joku ihmelapsi sieltä ilmestyisi niin olen kyllä miehelle sanonut, että on mun puolesta sitten aivan tervetullut, kun niin sitkeä tapaus on.

@Shara Hienoa, että sakeuttajasta ollut apua :)

@mimmi92 Voi kun itekin sais vähennettyä herkuttelua, itsekuri ihan nollassa. Kivoja juhlia teille ja eiköhän se nimikin vielä ennen h-hetkeä saada kuntoon :D

@Lumi87 Kiva, että juhlat sujui hyvin ja onnea pojalle nimestä :love:

@Hilma85 Olipa pitkät unet :) Meillä myös nukuttu hyvin viimeaikoina, mutta ei sentään ihan noin montaa tuntia putkeen.

@Vihersmoothie Onnea pienelle nimestä! Tsemppiä myös imetykseen. Ihan normaalia, että väillä tuntuu raskaalta. Se on kyllä totta, että jaksaa taas eteenpäin kun pysähtyy miettimään miten kiitollinen kaikesta saa olla.

aprikoosinkukka & tyttö huomenna 7 viikkoa
 
Hienoa @Shara , että sakeuttajasta ja gavisconista on ollut apua. :)

Meillä oli myös ristiäiset viikonloppuna. Oli ihana tilaisuus meillä kotona, herkistyin ihan kyyneliin, kun oli valittu kuunneltavaksi levyltä yksi kappale, joka on saanut mut herkistymään joka kerta tämän pienen syntymän jälkeen... Ja ihanaa, kun nyt saa kutsua tyttöä nimeltä, hän kyllä on ihan nimensä näköinen ja itseltä nimi tulee jo ihan luonnostaan, kun sitä jo raskausaikanakin pyörittelin mielessäni. :love:

Meidän typy nukahtaa joko tissille tai pullon jälkeen syliin. Päivisin monesti vaatii vähän sylissä heijaamista, että nukahtaa ja tosiaan kestää hetken, että voi laskea omaan sänkyyn, ettei heti herää. Nukahtaa myös turvakaukaloon tai vaunuihin, jos lähdetään ulkoilemaan/autolla liikenteeseen.

Meillä oli toissayönä ennätyspitkä unipätkä, kun neiti nukkui ilta kymmenestä puoli neljään, jolloin heräsi syömään ja sitten jatkoi unia aamu kahdeksaan, jolloin heräsi. Muutoinkin nukkuu yöt kyllä ihan hyvin, tavallisesti ensimmäinen syöttö on n. klo 2-3 ja toinen n. klo 5-6. :).

@Vihersmoothie mulla välillä samoja fiiliksiä, että tätäkö tämä nyt taas on (kun esikoisen kanssa oli jo päästy ns. helppoon vaiheeseen). Mutta menee tosiaan nopeasti ohi, kun muistaa, että ei tämä tosiaan kovin pitkään kestä. Yritän siirtää ajatuksia kevääseen ja kesään, jolloin vauvan kanssa on tosiaan jo huomattavasti helpompi liikkua. Ja onhan tämä pikkuvauva aika ihanaakin, täytyy tosiaan olla kiitollinen, että on nämä rakkaat saanut. Monesti oon miettinytkin, että vaikka meillä nämä lapset ei helpolla alkuaan saaneetkaan, niin oon mää varmaan elämässä jotain tehnyt oikein, kun oon tuon miehen ja nämä ihanat tytöt saanut. Ei voi olla kun kiitollinen. :love:

Mulla jälkitarkastus ensiviikolla, vieläkään tiedä mitä ehkäisyä sitä suunnittelisi vai menisikö ihan vaan kondomilla jonkin aikaa ja katsoisi sitten, miltä tuntuu tämän lapsiluvun suhteen... kun ei kamalasti hormoniehkäisy taas innosta...

@Vihersmoothie mua jännitti kanssa eka kerta synnytyksen jälkeen miehen kanssa, mutta ihan turhaan. Meinaa tosiaan olla ongelma missä välissä sitä ennättää touhuta, kun esikoinen ei nuku päiväunia ja iltaisin, kun molemmat saatu nukkumaan, niin itekin on jo ihan valmis untenmaille. :D Mutta välillä sitä täytyy vaalia parisuhdetta silläkintavoin ja olla hetki kaksin ja joustaa niistä omista yöunista vähän. :LOL:

Nanna ja neiti melkein 7vko
 
Täällä nukahdetaan pääpiireitäin aika helposti. Olivia nukahtaa aika hyvin siihen, kun päätä "silittää" tai jalkaa niin uni tulee aika nopeasti.
On toki niitäkin kertoja, kun se nukahtaminen on työn takana, silloin hän nukahtaa sylissä tai maidolla.
Hän on ainakin tähän mennessä ollut ns. "Helppo" vauva.

Okei, kiitos @mimmi92 ja @Lumi87 vastauksista.
Ei siis oo vielä aikomusta viedä Oliviaa saunaan, mutta ajattelin kysellä.
Nyt siis saunominen on hyvin onnistunut niin, että on itkarit käytössä.

@Lumi87 ihana kuulla, että nimiäiset meni hyvin.

Mä en malta odottaa jälkitarkastusta.
Pakko myöntää, että juoksulenkkejä on ikävä.

Mies palasi maanantaina töihin ja se oli kyllä yhtä vaikeaa sekä äidille, että isälle.
Mies ei olis millään malttanut lähteä töihin ja töistäkin välillä soittelee kuulumisia ja mä laittelen varmaan ihan liikaa kuvia Oliviasta.
Mutta hyvin menee, arki rullaa vaikka mies nyt töihin palasikin.

Apua, huomasin vasta nyt tulleen virheen Olivian painossa. Hän EI paina 4550kg vaan 4550g. Olis aaaaika iso laps jos ois 4550kiloa.

Täälläkään ei olla kyllä vielä touhuiltu ja myönnettäkööt, että jännittää kyllä se ensimmäinen kerta, molempia.
Mutta odotetaan sitä jälkitarkastusta, joka on tossa loppu kuusta.

Olivia nukkui viime yönä ensimmäistä kertaa putkeen 6h. Jonka jälkeen söi ja nukkui kolmisen tuntia vielä ja sitten viihtyikin hereillä.

@Nanna-87 ihana kuulla, että ristiäiset meni hyvin. ☺ Ja onnea nimestä.☺

@Vihersmoothie Onnea pienelle nimestä! ☺

@mimmi92 Ihania juhlia teille. Eiköhän se nimikin sieltä vietä ennen h-hetkeä selviä. ☺

@Shara hienoa, että sakeuttajasta on ollut apua.

Mä oon onnellinen tuosta meidän pienestä prinsessasta, jotenkin sitä vaan joka päivä ajattelee, että mitä niin hyvää ollaan tehty, että ollaan saatu tuollainen ainutlaatuinen ihanuus meidän elämään. Hän on täydellinen, ihana ja suloinen.

Puhelimella on kyllä huono kirjoittaa, kun täytyy sahata edestakaisin, kun ei puoliakaan muista enää siinä vaiheessa kun kirjoittaa.

Amanda & Olivia 1kk 1vko (ja 1pvä)
 
@Hilma85 meillä poika nukkui viime yönä 5h ja aiemmin viikolla 6h putkeen, olikin maitoa valunut pitkin lakanoita kun oli rinnat niin täynnä. Mutta ihanaa kun saa nukkua kunnon pätkiä itsekin!

@mimmi92 hyviä ristiäisiä ja eikähän se nimi loksahda vielä! Mä oon lopulta tosi tyytyväinen meidän vauvan nimiin vaikka vähän vaikeaa oli niitä päättää. Ai sait oikein lantionpohjajumppaa tehdä vastaanotolla, olipa mullekin ihan uusi asia. :D

@-Amanda- kiva että vauva-arki sujuu nytkin kun mies töissä!

@Nanna-87 samoja ajatuksia täälläkin. Juuri tänään mietin, että joku tarkoitus silläkin oli että tätä pikkumiestä saatiin odotella - näin ihana ja täydellinen poika meille pitikin tulla. Ihana kun siellä meni ristiäiset hyvin! On kyllä mieli herkillä jos kuulee sopivia kappaleita tai lukee jotain koskettavia runoja tms.

Muakin vähän jännitti eka puuhailu miehen kanssa synnytyksen jälkeen, mutta turhaan. Ekan synnytyksen jälkeen meni pitkään ennen kuin sujui hommailut kivuttomasti kun epparihaava kiristeli. Nyt kun ei repeämiä tullut niin paikat palautuikin aika nopeasti.

Mulla on tällä kertaa ihan erilainen olo vauva-ajasta kuin esikoisesta. Silloin odotin jatkuvasti vauvan kasvavan ja ajan kuluvan, nyt nautin joka hetkestä ja maltan istua vaikka tuntikausia tuhiseva vauva sylissä. Ehkä jotain luopumista, kun tiedän ettei enempää lapsia tule. Ja muutenkin oon paljon rennompi ihmisenä, en paljoa jaksa stressata ja otan vaan vastaan mitä tulee. Tosin nyt on muutenkin niin erilaista kun vauva on niin rauhallinen, ollut paljon helpompaa luoda kiintymyssuhdetta kun vauva ei itke jatkuvasti eikä pelkää jokaista tulevaa yötä. Ja kun arki on jatkunut ennallaan, esikoisen koulu ja harrastukset pitää siitä huolen.

Ekan viikon vauvan kanssa tuntui siltä, että elämä mullistui ja miten me enää ikinä voidaan tehdä mitään, mutta kummasti nyt tuntuu siltä kuin vauva olisi ollut aina osa meidän perhettä. Ja IHANAA kun poika on alkanut hymyillä ihan hirveästi ja tyttö saa veljensä hymyilemään tosi helpolla, luo ihan uudella tavalla suhdetta sisarusten välillä. :love: Ja esikoisesta on kyllä ollut valtavasti apua kun pyydettäessä voi hetken viihdyttää vauvaa tai tuoda tavaroita yms. Mustasukkaisuus on kyllä vähentynyt ja nyt tuntuu, että meitä on kolme ihmistä yhtälailla vauvaa ihailemassa.

Just kun pääsin sanomasta että vauva nukkuu vaunuissa hyvin niin eilen pidettiinkin ekan kerran imetystuokio kesken lenkin... Onneksi osui kirjasto kohdalle siinä vaiheessa kun vauva oli karjunut 15min täyttä huutoa. Olin syöttänyt vauvan juuri ennen lähtöä mutta jo puolen tunnin kohdalla oli uudelleen nälkä. Olen nyt päivittäin tehnyt vauvan kanssa noin tunnin kävelylenkin, tekee mielellekin hyvää saada olla omien ajatusten parissa ja vähän liikkua.

Pojalla on myös ollut mahavaivoja vähän aiempaa enemmän. Ei ole öihin onneksi vaikuttanut, mutta paukuttelee kovasti ja vääntää mahaansa päivisin. Ei mitenkään pahasti onneksi ja toivottavasti ei pahenekaan, cuplaton ollut käytössä joitakin viikkoja.

Lumi ja poju 5vko:a <3
 
Noniin ristiäiset saatu onnistuneesti vietettyä ja kiva nimikin keksittyä :D niin tekisi mieli se tänne kirjoittaa, mutta en sitten kuitenkaan viitsi, vaikka tutut kyllä mut varmasti jo muutenkin kirjoituksista tunnistaa :)

Muakin kyllä on joka kerta jännittänyt eka kerta synnytyksen jälkeen, mutta ihan turhaa se on ollut :) aikataulut tosiaan vähän hankala sovittaa lasten nukkumisten ja töihin heräävän miehen kanssa, mutta viikonloppuisin jaksaa paremmin ;)

Mä en kyllä rehellisyyden nimissä kovin paljoa ole edellisten kanssa nauttinut ekoista kuukausista, totta kai vauvat ollut ihania jne. mutta silti kovasti vain odottanut, että alkavat vähän paremmin nukkumaan ja muutenkin arjen helpottavan. Nyt on niin eri fiilikset, haluaisi vaan pysäyttää ajan, ihan liian vauhdilla menee tällä kertaa ja nyt pystyy aidosti nauttimaan joka hetkestä :)


Muok. Niin joo ja eipä kelvannut pullo tällekkään, kun tänään kokeiltiin, eli en kyllä hyvillä mielin pysty ennen kiinteitä kovin montaa tuntia vauvasta erossa olla. Tuttiakaan ei huoli, jäätävä nyrkin imeskely vaan kuuluu öisin :LOL:

Mimmi & poitsu 9vko
 
Viimeksi muokattu:
@Lumi87 @mimmi92 @Vihersmoothie ja @Nanna-87 Kiva että nimiäiset/ristiäiset meni hyvin! Olisi kyllä kiva tietää kaikkien vauvojen nimiä, mutta tämä tosiaan on vähän turhan avoin foorumi siihen. Meillä on ristiäiset vasta reilun kuukauden kuluttua, ollaan vähän hitaita :rolleyes:

Täytyy pistää harkintaan tuo swaddle up, meidän pitäisi varmaan ostaa suoraan M-koko kun luulen tytön olevan jo ainakin 5.5 kiloinen. Noissa mainoskuvissa se näyttää vaan jotenkin kammottavalta, sen takia en ollut miettinytkään sitä vaihtoehdoksi ennen teidän kehuja :LOL:

Täällä on ollut aika taianomainen viikko, kun tyttö on ollut niin hyvävointinen. Edelleen olen iloinen siitä että tajuttiin hakeutua lääkäriin näin pian, ensikertalaisena oli tietysti vähän vaikea arvioida että mikä määrä itkua on normaalia, mutta onneksi maalaisjärki voitti siinä kohtaa kun kaikki valveillaoloaika meni hyssytellessä, lohduttaessa ja olkapäällä kanniskellessa.

Nyt on ollut jopa vähän outoa, kun tässä on ollut omaakin aikaa ja ollaan ehditty miehen kanssa vähän pelailla ja katsoa telkasta sarjoja, mä olen ehtinyt opiskella ym., kun tyttö alkoi heti nukkumaan myös paremmin päiväunia siinä kohtaa kun kivut väheni/katosi. Nytkin pieni nukkuu tuossa vieressä imetystyynystä tehdyssä pesässä ja mä pystyn katsomaan olympialaisia läppäri sylissä :LOL: Samoin päivissä on nyt myös pitkiä hetkiä jolloin tyttö on hereillä ja haluaa seurustella. Olen myös tehnyt jo parina sunnuntaina töitäkin, kun Kela sen sallii ja teen töitä etänä kotoa käsin. Tuttikin pienelle alkoi kelvata kun refluksi ei enää vaivaa, tykkää sitä kovasti lussutella etenkin nukahtaessaan.

Niiden "synkkien kahden viikon" aikana, jolloin pieni vain itki ja itki mietin, etten todellakaan pysty tähän enää koskaan uudelleen ja odotin vaan että aika kuluisi nopeasti. Nyt tämä tuntuu taas ihan mukavalta, kun päivät menee pääasiassa kivasti. Mies kylläkin lähtee töihin ensi viikosta alkaen, saa nähdä miten sitten pärjätään kahdestaan vauvan kanssa.

Yöt menee myös edelleen hyvin. Täällä käydään yöunille kuuden-seitsemän maissa illalla, jonka jälkeen vauva nukkuu noin puoli yhteen - yhteen. Sitten syödään, jonka jälkeen unet jatkuu neljään - viiteen, jolloin taas syödään. Sen jälkeen vauva ei enää rauhoitu omaan sänkyyn, joten otan pienen syliin nukkumaan ja torkutaan siinä vielä pari tuntia ja heräillään seitsemän maissa. Vielä kun malttaisi itse mennä nukkumaan vaikka kahdeksalta niin saisi todella hyvät yöunet, nyt tulee valvottua sinne kymmenen pintaan.

Nyt on myös ollut aikaa miettiä synnytyksen jälkeen tulleita pieniä muutoksia, tässä joitain joita olen huomannut:
- Raskauden aikana teki kauheasti mieli kaikkea rasvaista ja suolaista, nyt taas tekee koko ajan mieli kaikkea makeaa, karkkia, jätskiä, suklaata, keksejä...
- Ennen synnytystä ajattelin että suhtaudun imetykseen rennosti, eli pyrin imettämään mikäli se onnistuu, mutta jos ei niin annetaan huoletta korviketta. Nyt sakeuttajan aloittamisen jälkeen jouduttiin antamaan pari kertaa pieni määrä korviketta jos en ollut ehtinyt/saanut pumpattua riittävästi omaa maitoa (mulla irtoaa aika huonosti pumpulle), ja ai että se ensimmäinen kerta tuntui ihan kauhealta! Mulle tuli tosi voimakas reaktio siitä, vaikka kyseessä oleva määrä oli vaan noin 30 ml jonka jälkeen imetin normaalisti. Muutenkin imetyksestä on tullut mulle tosi tärkeää, vaikka en raskausaikana oikein osannut suhtautua ajatukseen että joku roikkuu mun tissistä.
- En enää ihmettele, miksi niin moni leikkaa sellaisen lyhyen "mammatukan" vauvan saatuaan. Mulla on hartaudella kasvatettu tukka, joka ylettyy tuonne lapaluihin asti. Ja vaikka pidän sitä nyt koko ajan ponnarilla, on joku hiuskiehkura koko ajan joko omassa tai vauvan suussa, tai sitten vauvan nyrkissä on hiustukko ja se ote ei sitten ihan helposti irtoa.
- En ole muuten nyt poikkeuksellisen itkuherkkä, mutta laulan paljon vauvalle ja jostain syystä osaan sanoja pääasiassa surullisiin kappaleisiin, niin välillä sitten laulaessa pääsee itku kun biisi on niin surullinen :D Miestä tää huvittaa suuresti.
 
@Shara ihana kuulla, että pikkuisen olo helpottanut ja arki mukavampaa! :)

Mulla myös nyt makeaa tehnyt taas mieli (yllätys yllätys) kun herkkuja jäi juhlista yli. Helppoa on olla kokonaan ilman, mutta en vaan osaa kohtuudella syödä, joten sokerilla taas pari päivää eletty..

Hiuksia en vielä ole joutunut paljoa vauvan käsistä irrottelemaan, tosin pidän omiani lähes kokoajan kiinni. Vielä ei kai ole onneksi lähtenyt hiukset tippumaan, kuten edellisen imetyksen aikana!

Hiuksissa muuten tuli tälläkin kertaa selkeä hormonimuutos näkyviin. Raskaana ollessa tummui oma hius paljon, ja selkeä värimuutos näkyi juurikasvussa milloin on synnytetty, kun hius yhtäkkiä taas vaaleni :D

Mä taas suhtaudun imetykseen melko rennosti. Toki esikoisen imetyksen epäonnistuminen jäi harmittamaan, mutta sen jälkeen osasi ottaa sen suhteen paljon rennommin, että onnistuu jos onnistuu, mutta nyt ei olekaan mitään ongelmia sen jälkeen vauvojen kanssa ollut.
Nythän mun pitäisi palata töihin vauvan ollessa reilu 8kk, joten siihen mennessä varmaan täytyy osittain korvikkeeseen saada totutettua. Toki jos maidontuotanto tulevaisuudessa pysyy hyvin yllä pelkillä ilta (ja yö?) imetyksillä, niin tarkoitus jatkaa osittain vuoden ikään.
Ehkäpä en vielä suunnittele kovin pitkälle, kun voihan tässä vieläkin ongelmia ilmetä :)

Täälläkin nyt välillä vauva nukkunut 6h ekan unipätkän yöllä (y) Meillä yö alkaa yleensä siinä 21-23 välillä niin pääsee itsekkin suunnilleen samoihin aikoihin nukkumaan. Väsymystä aiheuttaakin sitten nuo heräilevät sisarukset, aamu alkoi taas hiukan ennen klo 4 :sleep:

Huomenna olisi tarkoitus lähteä junalla lasten kanssa kauemmas kaveria tapaamaan. Vähän jännittää miten sujuu, mutta junassa sentään pystyy vauvan paleltumatta ruokkimaan, jos sattuu heräämään.
Vauva nukkuu rattaissa tasan niin kauan kuin ne liikkuvat, heti jos pysähtyy niin herää. Usein kyllä nukahtaa uudelleen, mutta pysähtyä ei silti saa :ROFLMAO:

Taas kunnon romaani tulossa, mutta jatketaan nyt vielä kun ehtii kirjoittamaan..

Vauva alkanut kiinnostumaan lelukaaressa roikkuvista leluista, ihan varma en ole onko vielä huitonut niitä tarkoituksella vai vahingossa. Kuolaa myös valuu ihan hirveät määrät, käsi täytyy olla suussa koko ajan, mieluiten myös syödessä :D
toivon ettei vielä ala hampaat kiusaamaan.

Miten muilla joilla jo lapsia on hampaat tullut?

Esikoisella ekat tuli jo 3kk, toisella 4kk ikäisenä.
 
@mimmi92 vai ei siellä pullo kelpaa, se kyllä hankaloittaa kovasti omia menoja. Meillä poika on nyt noin kerran viikossa saanut vähän maitoa pullosta, että pysyy taito. :D Välillä oon vähän lypsänyt (irtoaa hyvin kun lypsää samalla kun imettää toisesta rinnasta) ja välillä antanut korviketta. Esikoinen kun ei pullosta ottanut niin tuntuu helpottavalta. Meillä on viikonloppuna esikoisen kaverisynttärit, jotka ulkoistin liikuntakeskukseen, ja tulee isovanhemmat pariksi tunniksi vauvan kanssa. Ensin ajattelin että otan vauvan kantoliinaan, mutta juhlapaikka on lähellä kotia ja isovanhemmat innokkaita niin helpompi näin. Jos tulee joku katastrofi niin hilpasen kotiin kesken juhlien. Ja hyvä että ristiäiset onnellisesti ohi ja vauvalla itselleen sopiva nimi. <3

Mites junailut meni? Muakin vielä vähän arveluttaa välillä ihmisten ilmoilla oleminen, mutta ei mua kauheasti ole stressannut kun vauva huutanut naama punaisena kassajonossa (tuntuu välillä muita ihmisiä enemmän häiritsevän) tai kirjastossa, aion vastaisuudessakin liikkua ja elää tilanteen kerrallaan... Eikä tässä montaa kuukautta mene kun voi pelastaa tilanteet maissinaksuilla. :ROFLMAO:

Ekat hampaat meillä tuli 4,5kk iässä.

@Shara ihana lista! Mä luulen että imetys on monelle sellainen asia mihin suhtautuminen selviää vasta kun vauva maailmassa ja näkee miten se sujuu. Mullekin imetys tosi tärkeää, mutta suhtaudun siihen myös hyvin käytännöllisesti, että se on niin helppoa ja kätevää kun on ruoka mukana. Pieniä määriä korviketta annettu muutamasti kun oon ollut pois kotoa tai sitten ihan testimielessä, mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että noin vähäisillä korvikemäärillä vauva on täysimetyksellä.

Ja @Shara mahtavaa, että vauva noin hyväntuulinen nyt! Kyllä se kovasti muuttaa vauva-arkea kun on välillä omat kädet vapaana. Ja hei mustakin se svaddle up on kamalan näköinen, mutta otin käyttöön kun sain sen kaverilta ja ollut huippu. Itse en olisi tuohon ehkä päätynyt juuri kamalien mainoskuvien vuoksi. :D

Tohon @Shara n listaan viitaten mä mietiskelin koko raskausajan, että miten mä osaan poikavauvan kanssa edes olla kun ollut tyttö eka lapsi. Nyt tuntuu ihan hupsulta että tosissani mietin tuollaista, nyt tuntuu siltä että tottakai just tää poika on meidän lapsi ja ihan yhtälailla osaan hänen äiti olla.

Täällä vauva hymyilee ihan hirveästi nykyään ja se on IHANAA! :love: Vähän vatsanväänteitä ollut öisin ja pientä ähinää, mutta aika hyvin yöt yhä sujuu. Päivisin rytmit ihan mitä sattuu, eilen vaan tosi lyhyitä pätkiä päiväunet ja tänään tyyppi nukkunut 3h unet.

Kävelyllä käydään joka päivä 50-70min ja sen ajan poika nukkuu. Kauppaan jos menee lenkin päätteeksi niin yleensä vauva herää viimeistään kassajonossa.

Lumi ja poju huomenna 6 viikkoa
 
@Lumi87 joo olisi varmaan pitänyt pulloa kokeilla jo aiemmin, sama juttu oli tytön kanssa kun näin myöhään kokeiltiin silloinkin ekan kerran.
Odotin vielä hetkeä, että on varmasti oikeasti nälkä ja tunnin yritin joka narinaan maitoa pullosta tarjota, mutta ei niin ei. Tissiin kyllä kävi raivolla kiinni sen jälkeen :ROFLMAO:

Mä muistan, että esikoisen kanssa olin ihan hädissäni, jos vauva alkoi ulkona/kaupassa/julkisissa itkemään. Nyt osaa jotenkin olla paljon rauhallisemmin ja jatkaa sitä mitä oli tekemässä ja yleensä itku kuitenkin (jos ei tosi kova nälkä ole) loppuu ihan parin minuutin sisällä. Vasta sitten olen nostanut rattaista syliin, jos ei itsekseen rauhoitu.

Mulle myös ajatus poikavauvasta tuntui ekan kanssa todella oudolta, kun silloin suvussa oli pelkkiä tyttölapsia ollut. Nopeasti kyllä kaikki tuntui ihan luontevalta :LOL:

On muuten oma suunnitelma julki-imetyksestä muuttunut. Aiemminhan halusin imettää vain kotona/lastenhoitohuoneessa/autossa yms. omassa rauhassa. Nyt ihan käytännön syistä 3 kanssa liikkuessa ollut huomattavasti helpompaa hoitaa se siellä missä vauvalle tulee nälkä. Toki kylässä ja kotona jos vieraita yms. menen silti eri huoneeseen ja muuallakin hiukan syrjempään, mutta tämän kanssa en ole erikseen lähtenyt etsimällä etsimään jotain sopivaa paikkaa siihen tai alkanut pulloa tarjoamaan :)
Imetysvaatteista topit normi paidan alla kyllä ihan parhaita, niin ei paljoa ihoa näy (y)

Juna matkat meni ihan hyvin. Vasta menomatkan lopulla heräsi syömään ja se hoitui junassa ongelmitta.
Takaisin tullessa lähijuna vaan oli vanhempaa mallia, eli konnari tuli sitten rattaita nostelemaan kyytiin ja poistuessa. Jouduttiin myös ruuhka-aikaan olemaan tien tukkeena eteisessä ja loppumatkasta vauvakin heräsi, mutta siinä ei pystynyt ottamaan syliin, joten 10min melkein joutui (kaikki) itkua kuuntelemaan. Onneksi on sentään päällekkäin olevat tuplat niin mahtui kyytiin! Tietääkin jatkossa tuota junavuoroa vältellä :cautious:

Meillä myös hymyillään paljon, yleensä kesken syömisen ja mukaan tullut myös innostunut kiljahtelu naurun sekaan :love: niin söpöä :LOL:

Mies ja esikoinen lähtee vkl mökille, jäädään suosiolla pienempien kanssa kotiin, kun siellä yleensä vähän viileä sisällä. Pääseepähän ainakin reippaille kävelylenkeille :rolleyes:
 
Pakko tulla kirjoittamaan, kun niin hyvä yö takana!
Poika nukahti klo 22 ja heräsi vasta 6.30 syömään ja jatkoi senkin jälkeenkin vielä pari tuntia unia (y) tissit tietysti oli reilun 8h tauon jälkeen räjähtämispisteessä, mutta teki kyllä niin hyvää saada pitkät unet itsekkin!

Toiset menkatkin alkoi ja nyt harkinnassa, jos pillereitä ainakin pari kuukautta söisin, ettei tulisi tehtyä hätiköityjä ratkaisuja onnellisuus huuruissani. Saisi vähän lisää aikaa ajatella kunnolla :LOL: päässä kun neljännen suhteen sellaista eipäs juupas taistelua, sama juttu oli kyllä päättäessä yrittääkkö vielä tätä kolmatta. Helppoahan näiden kanssa on kotona ollessa, mutta arveluttaa mitähän se arki tulisi olemaan päiväkodin ja työpaikan väliä ravatessa ja miten aika tulisi arki-iltoina riittämään niin monelle :unsure: Ei vaan ole tullut sellaista varmaa "meidän perhe on nyt kokonainen" oloa..
 

Yhteistyössä