***Joulukuun Pikkutontut ELOKUUSSA***

Ulkomuoto: Ihan järkyttävää tajuta, että on aivan oikeasti lihonut ja paljon... Painoa on tullut 9kg ja kaikki näyttäis olevan takapuolessa. Käytiin tänään Ideaparkissa ja ostin sieltä ihan kokeilematta alesta tunikan kokoa S. Kotona vedin päälleni ja yläosa oli ihan sopiva ja maha näytti vallan söpöltä mutta tuo takapuoli pursusi oikein ja joka makkara tuli oikein kunnolla esille. Tosi kiva. Kokeilin sitten aiemmin hankkimiani äitiysvaatteita ja eihän niistä puoletkaan mahtuneet päälle. En ymmärrä mistä se kaikki läski on tullut, väittäisin, että olen syönyt paljon terveellisemmin nyt raskausaikana kuin koskaan aiemmin. Liikunta on kyllä jäänyt tuon selän takia, mutta ei kai se nyt niin paljon voi vaikuttaa, kun en mikään aktiiviliikkuja kuitenkaan ole koskaan ollut.

Miehen suhtautumisesta: Toisia on harmittanut, kun mies ei helli eikä osallistu raskauteen. Minua taas on jo käynyt ärsyttämään, kun mies on koko ajan kiinni käpältämässä ja lirkuttelemassa ja nukkuakaan ei saisi rauhassa, kun ei pysty liikkumaan kun toinen on siinä koko ajan nyhjäämässä. Miesparka :ashamed:

Olen tainnut muutenkin kiihtyä viime aikoina aika helposti. Viimeksi tänään paloi pinna, kun mies valitti kaupassa lastenkenkien hintoja ja sitten vaunujen hintoja ja vielä turvaistuimien hintoja. En minä niitä ole hinnoitellut! Vaunujen kohdalla varsinkin alkoi ärsyttämään, mies on ollut sitä mieltä, että tuplarattaiden on oltava päällekkäin istuttavat, muut ei käy. Tasan kolmenlaisia on löytynyt, joista kaksia on päästy kaupassa katsomaan. Ja olihan ne kalliita, ei siinä mitään, mutta miksi sitten kiukutella mulle jos ei kerran muut kelpaa?? :mad: Sama pienissä kengissä, ei kai tuo 1-vuotias voi ikuisuuksia olla ulkona sukkasillaan, kai se pian oppii kävelemäänkin, pakkohan sille on kengät ostaa ja turvaistuin viimeistään sitten kun vauva syntyy. Ärsyttää vääntää tuollaisista, kun mies itse kyllä mielellään käy ravintolassa syömässä, katsomassa konsertteja ja urheilutapahtumissa ja ostaa itselleen merkkivaatteita. Ei meillä muilla sellaiseen ole varaa.

Kauheasti haluttaisi järjestellä tulevalle vauvalle kaikenlaista, mutta koska 1-vuotias nukkuu vielä pikkupinniksessä meidän huoneessa ja se pitäisi siirtää 4-vuotiaan huoneeseen. 4-vuotiaan huone vaan on kalustettu kaikella ylijäämällä ja epäkäytännöllisellä, sinne ei mahdu nykyistä kuopusta vielä siirtämään. Olen piirtänyt huoneen moneen kertaan ja huonekalutkin valinnut (miehen siunauksella!) mutta ollaan budjetoitu niiden hankinta vähän syksymmälle. Joten täytyy vaan malttaa mielensä! Ihanaa on kyllä sitten saada kaikkien lasten vaatteet omiin kaappeihinsa ja muutenkin järkevöitettyä säilytystä ja saada talo miellyttämään omaakin silmää (no, ainakin osittain... mutta pikkuhiljaa =) )

Meillä ei vanhemmilla lapsilla ole ollut lämpöpusseja, mutta tälle tulokkaalle mies oli ostanut kirpparilta sellaisen kaukaloon menevän pussin. Vaikuttaa tosi kätevältä! Täytyy katsoa, jos jostain jotkut edulliset pussit löytyisi rattaisiinkin vauvalle ja 1-vuotiaalle.

Varhennetusta äitiyslomasta Minä jäin varhennetulle äitiyslomalle tästä nykyisestä kuopuksesta, koska en olisi saanut enää siinä vaiheessa opintotukea ja olisin ollut sitten sen kuukauden ihan ilman mitään tuloja. Muuta ei tarvita, kuin että ilmoittaa Kelalle jäävänsä äitiyslomalle päivämäärällä x -niiden rajojen puitteissa tietty. Se on sitten vaan loppupäästä saman verran lyhempi se äitiysloma.

Kiva saada uusia joukkoon! =)

Tsoink ja vauveli 23+5
 
iltaa

äiti x4 No luulis kai sen laskun tulleen jo ku rakenneultraki ollu jo aikapäiviä sitten eli 20.7.,mun sikollekkaan ole tullu laskua jolla oli samana päivänä ultra :confused:

Vaunut haettiin matkahuollosta ja nyt ne tönöttää tässä pikkusessa olohuoneessa kasattuna :D Että on hienot vielä ku pääsis käyttään :D

Mut nyt lähen unille et jaksaa taas huomenna töihin :)

Hyää yötä

höyhen ja tonttu 23+3 :heart:
 
Kiitos lämpimästä vastaanotosta=)! Eilen oli neuvola missä kaikki oli kunnossa, paitsi että painoa tullut 600g/viikko:ashamed:..
Tänään on sitten se kauan odotettu rakenneultra.
Ikävä kuulla että kaikkien miehet eivät ole niin haltioissaan tulevasta lapsesta., meillä taas joudun jo hieman toppuuttelemaan miestäni kun hän on niin innoissaan. Mutta nyt töiden kimppuun, hauskaa keskiviikkoa:)
 
*angeleyes* Okei :) Mä varmaan vaan oletin, että meette ultraan uusiksi. Meillä kun käydään synnärillä ultrassa, neuvolassa ei edes moista vempelettä ole. Mä olen ajatellut, että mennään siihen 4dhen, jos on kovin karu huominen rakenneultra.
 
Onnea hyvistä ultra kuulumisista, ja uudet tervetuloa!

Miehen mukana olosta on keskusteltu meillä meni niin että alussa itkeä tirautin pariin otteeseen että kun ei sitä kiinnosta eikä sen suhtautuminen oo muuttunut, ihan kun ei vauvaa olisi tulossakaan. Ehkei se ollut ihan niin tunteeton mutta hormonit buustasivat omaa kokemusta asiasta ihan mukavasti. Mies sanoikin sitten ettei vielä osaa kun ei se vauva näy hälle ja aikaa on kamalasti syntymään. Tiesin sen itsekkin mutta silti koin että olisin hieman kaivannut sen osallistumista, itse kun kaikkine hormoneineni kävin läpi melkoista myllytystä.

Nyt kun maha on tullut esille ja potkut tuntuu ulospäin ja alkaa olla aika hankkia kaikkia vimpaimia, niin mieskin on ihan erilailla mukana. Ja miehisesti sanoi kerran parin kaljan jälkeen että rakastaa mua enemmän kuin mitään muuta ja vauvaakin sitten kun se syntyy. On innoissaan ja hyvällä tavalla jännittynyt vauvasta, ja selvästi odottaa jo joulukuuta :heart: Kaiken kaikkiaan olen äärimmäisen tyytyväinen että juuri hänen kanssaan olen tässä esikoista odottamassa. Loistava isä hänestä tulee.

Soittelin siitä ultralaskusta ja lasku on kuulemma poliklinikkamaksu ja siksi että meidät ultrasi lääkäri eikä kätilö. Olisihan tuon voinut meille kertoa etukäteen, me kun ei ensikertalaisina tuollaisia tietenkään tiedetä kun kerran jo on sanottu ettei rakenneultra maksa meille. Hieman tympii että samassa paikassa osa saa ihan erilaista palvelua ja ehditään katsoa ja ihastella ja me maksetaan siitä että saatiin pahamieli ja neuvolassa vasta meille ehdittiin kertoa mitä näkyi.
Alkaa olla odotukset korkealle ensi maanantain ultran suhteen, vaikka ei kai pitäisi niin ei sit pety jos on sama meno kuin viimeksi. Tällä kertaa aion kyllä napakasti sanoa että haluan tietää mitä se katselee ja muutenkin että en pidä siitä että tulee sellainen olo että siellä on tiellä.

Vauvanvaatteita on tullut tällä viikolla hankittua, on ollut niin hyväkuntoista käytettyä tarjolla etten voinut vastustaa kiusausta. Mieskin vaan sanoi että hanki pois kun on hyviä halvalla, vaikka kaappi jo pursuaakin. :)
Ihanaa saada viikonloppuna vaunut kotiin ja saatetaan samalla reissulla hakea se Maxi Cosin kaukalo, kun se on Tampereella vain 120€.
Anoppi siis vastaa meillä pinniksen hankinnasta ja samoin se hoitopöytä tulee hänen tutultaan, yritin hienovaraisesti sanoa että haluan ne meille kohtuullisen hyvissä ajoin että saa makuuhuoneen nurkkaa järjestellä valmiiksi. Jos itse hankittaisiin niin varmaan kuukauden sisällä olisivat jo paikoillaan, hetkittäin harmittaa kun pitää toisten aikataulun mukaan nyt laittaa niitä. Kai pitää vaan malttaa myöhäiseen syksyyn niitä odottaa. :/
Tekisi mieli laittaa kaikkea jo valmiiksi.

Painon nousua kyseli joku Mulla siis puoleen väliin mennessä oli noussut vasta puolitoista kiloa ja nyt tällä viiikolla neuvolan vaaka kertoi että neljä kiloa on tullut, viimeisen kuukauden aikana siis 900g/vk! Huh! Mutta en ole muualta lihonut kun vatsanahka vaan pyöristyy. Neuvolan tätikin vaan sanoi että selvästi maha on alkanut kasvaa ja paino samalla. Sf mitta oli 22cm.
Itseä ehkä himppasen säikähdytti tuo painon nousu, olen hieman herkutellutkin tosin en enempää kuin aiemminkaan tässä raskauden aikana. Liikkunut olen laiskasti ja sitä voisi olla hyvä lisätä ihan jos siksikin että kroppa jaksaisi ison vatsan paremmin eikä tarvitsisi sitten pähkäillä niin noita painonnousuja. En mä kauheasti sitä stressaa, mutta sopii toivoa ettei se paino loppuun asti tolla tahdilla kohoa! Painoin siis ennen raskautta 63 ja nyt 67. Pituutta mulla on 169cm.
Liikuntamuotoina varmaan kävellen lenkkeily ja uintia kiinnostaisi alkaa pitkästä aikaa, mutta uikkariin pitäisi investoida. Täällä on vaan harmillisen kallis toi uimahalli.

Huomenna työkaveri tulee poikkeamaan ja saan häneltä siskonsa lapselta käyttämättä jääneet äp:n kestot 2010 paketista. Kohta pääsee niitä näperteltemään kun teen imse vimsejen flanelletteihin tarratuunauksen.

Mitähän sitä keksisi tälle päivälle, pientä siivoilua voisi ainakin harrastaa.. Ja Eve Hietamiehen Yösyöttö odottaa lukijaansa..

Susimieli ja Pieni 22+3
 
Miehistä ja suhtautumisesta Meillä mies ei ensimmäistä odottaessa oikein aluksi osannut suhtautua hormonieni vaatimalla tavalla. ;) Monet miehet kaipaavat tosiaan jotain konkreettista, jotta pystyvät näyttämään kiinnostuksensa. Ei siis välttämättä ole väliinpitämättömyyttä, vaan kokemattomuutta.

Vauvan synnyttyä olimme perhehuoneessa, mikä oli loistava ratkaisu, isä sai osallistua hoitoon samalla tavalla alusta asti. Mun ei tarvinnut opettaa, henkilökunta hoiti sen. Enkä saanut "omia" vauvaa, mikä saattaa aiheuttaa isän siirtymistä vaivihkaa sivummalle ja myöhemminkin vauvan hoito voi jäädä sitten äidin vastuulle, "kun se sujuu paremmin".

Seuraavien lasten kohdalla samaa ongelmaa ei ollut raskausaikana, mieskin tiesi jo mitä odottaa ja oli alusta asti mukana. Jaksaa vielä tässä kuudennessakin raskaudessa kysellä ja huomioida. =)
Perhehuonetta emme tietysti enää seuraavissa ottaneet, sillä kotona lapset tarvitsivat isää.

Hormonit ovat kyllä nyt herkistäneet tämänkin mamman! Asiat jotka ennen aiheuttivat lähinnä vain ihmetystä, ärsyttävät nyt ihan huolella! Esim.kaveriperheet ja yksipuolinen yhteydenpito! On muutama perhe, joita pitää aina kutsua meille tai yrittää järjestää tapaamista (ja hyvin hankalaa tuntuu olevan!) mutta koskaan ei tule vastakutsua!
Nyt asia jostain syystä ärsyttää suunnattomasti :whistle: ja olen päättänyt kokeilla kauanko menee että itse tajuavat. Jos eivät tajua, niin ehkeivät he sitten haluakaan olla kavereita. Harmi vaan sillä kyse on kummijutuistakin... :| Muuten kyllä olen pärjännyt näiden hormonieni kanssa hyvin ja keskittynyt olennaiseen! :D

Susimieli Mä olen kanssa tuunannut vanhoha imse vimsejä, surautin saumurilla froteeta päälle ja ompelin tarrat, on kätevämpiä!

Hippuliinu ja viimeinen villahousu 20+1
 
Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! Hienoa, että on saatu muutama poikalupauskin tasapainottamaan tyttövoittoisuutta! =)

Ja kiitos tsemppauksesta!
Miehellä vois oikeasti olla kyllä 30-kympin kriisi meneillään, mutta tiedä tuosta nyt sitten, kun ei puhu asioistaan mitään. En minäkään nyt sentään mitään lässytystä ja kokoaikaista lääppimistä odota/halua, mutta jos nyt edes joskus sais sen suukon tai halin, niin sekin olis jo jotain. On se vaan hyvä isä noille edellisillekin, että kai se sitten herää vasta kun tää uus syntyy. :rolleyes:

Painosta oon nyt siinä lähtöpainossa, kun alussa tipahti kolmisen kiloa. Olikos se nyt niin, että tässä keskiraskaudessa tulis sitä painoa eniten vai muistanko väärin?

Lämpöpussi kaukaloon taidan hankkia, vaikka edellisillä ei ole sellaista ollutkaan. Jotenkin innostuin tuosta pukemisrumban väliin jättämisestä. :D

garden ja juniori 23+4
 
Ei se ultraus mitään maksa LKS:ssäkään mutta joutuu siitä sen poliklinikkamaksun maksaa. Mulle ainakin on joka kerta tullu maksu ku olen käynyt. Meillä nlalääkäri ultraukset ei maksa mitään omalla paikka kunnalla.
En sitte tiiä pääseekö Roilaiset ilman poliklinikkamaksuja käy ultrassa LKS:ssä, me kauempaa tulevat ei ainakaan päästä :)

Tervetuloa uusille :flower:
 
Uusille tervetuloa ja onnea puoliväleistä ja hyvistä ultrakuulumisista ja muistakin kivoista jutuista :D

Rupesin jo eilen kirjoittamaan tosta ultrien maksullisuudesta mutten sit jaksanu loppuun asti kirjottaa :D Tosiaan, meillä on sitten viime kerran muuttuneet seulontaultrat maksuttomiksi, oikein ilolla sen uutisen otin vastaan. Ei siis ymmärtääkseni menisi sitä pkl-maksua ensinkään. Kun odotin poikia, meni joka ainoasta käynnistä pkl-maksu, ja mehän käytiin about 15 kertaa ultrassa sen raskauden aikana. Siinä sai opintotukea venytellä, sen rinnalla ei pahemmin hetkauttaisi vaikka vieläkin menisi se pkl-maksu noista kolmesta ultrasta missä pitää käydä.

Miehen osallistumisesta taisin jo aiemminkin kirjoitella, meilläkään tuo ei oikein ole noteerannut koko raskautta, vaunut kyllä hommasi ja sujuvasti on neuvolassa mukana ollut mutta ei tosiaan ole pahemmin mahaa silitellyt tai muuta. Johtunee sillä siitä ettei vielä ole kunnolla saanut tuntumaa vauvaan, on toki ultrissa ollut mukana mutta luulen että ME ollaan vasta sit raskaana ku mieskin tuntee kunnolla potkut :D Viimeksi oli alusta asti kovasti tukena ja mukana, varmaan valmistautui itekin eri tavalla kun oli kaksi tulossa ja tiesi etten minä pärjää ilman häntä raskausaikana taikka vauvojen kanssa. Eikä kyllä päässyt moittimaan etteikö olisi vauvojen hoitoon osallistunut. Nyt kun ovat isompia, on tuo vastuu hoidosta kyllä selvästi siirtynyt minulle, tyytyväinen saa olla jos käy pesemässä poikien hampaat :D

Mitähän muuta piti vielä.. Painosta sen verran että ekalla kolmanneksella paino tippui muutaman kilon, nyt sit on alkanu nousta mutta en ihan vielä ole lähtöpainossa. Viimeksi oli tullut 17kg painoa raskausaikana, kuulemma aika vähän kaksosraskaudessa ja siitäkin 13kg jäi sairaalaan. Silloin myös aluksi laihduin useamman kilon, painoa tuli eniten ihan loppuvaiheessa, kilon viikkotahtia... Luulen ettei nytkään ihan hillittömiä määriä painoa tule kun kuitenkin pystyy, jaksaa ja on PAKKO liikkua poikien takia. Ylettömän terveellisesti en syö, enkä todella ole niitä luonnostaan laihoja vaan ylipainoa on ollut parikymmentä kiloa jo varmaan 10 vuotta :D

Tulikohan miten paljon jaariteltua jo moneen kertaan selitettyjä asioita.. Dementiaa dementiaa. Taidanpa siirtyä viinimarjoja keräämään hetkeksi kun sain nuo känkkäränkät päikkäreille, mehunkeittoon mielein halajaa :)

Tirppa ja HerttaMartti
 
morotus täältäkin.

neuvolassa käyty kaikki suhkot ok,yläpaine oli laskenut 119 joka aikaisemmin ollut 134 ym,pulssi 100 takoo vaikka kolmesti mittasikin,hb vain 98 <- eli syy mun väsymykseen löytyi,nyt sitten säännöllisesti ja useampaa kapselia/poretablettia ottamaan,jospa se olo tästä virkistyisi. ja jos tää ei auta niin saikkua hakemaan :)

miehen suhtautumisesta raskauteen:hänhän mut patisti lääkäriin kun kuulema näytin ihan odottavalta :) ja joka päivä muistaa kysyä että mitä maha asukille kuuluu ym.. kimpussa on koko ajan,tosin ei mua haittaa koska huomaa kyllä että on neiti tulossa koska mua haluttaa joooooka ikinen päivä..huh..

tässä aamuyön aikaan mietiskelin miten ihanasti elämä on, vajaa vuosi sitten rukoilin luojaa (vaikken uskovainen ole) antaa mun jatkaa elämää,että pojat tarvitsevat äitiä.tein pienoisia valmisteluja kuten esikon huoltajuudesta,kenelle haluan sen menevän.nämä ajatukset siksi että olin menossa kiireelliseen leikkaukseen, munasarjan ulkopuolelta löytyneen kasvaimen takia.
ja nyt saan nauttia kolmen villin poijan menosta ja energiasta ja odottaa pikku nelosta syntyväksi.
:'( =)

mulle annettiin seuraavakin aika terveydenhoitajalle,kai se nyt jossain väliin pitäis lekurikin tulla.

MARMAx4 ja pikkuinen jaz 22+2
 
Susimieli mullakin sama kirja odottaa lukemista:)

Hippuliinu muakin on alkanut todenteolla ärsyttämään yksipuoliset kaverit.Yhdellä kaverilla käytiin lokakuussa kun itse kysyin että voidaanko tulla käymään ja kyllä hänelle sopi, no helmikuussa kysyin että voidaanko tulla käymään niin niillä oli taas lapset kipeinä niinkuin monesti aikaisemminkin (heillä on kaksi lasta) ja sanoin sitten että tulkaa te käymään meillä ja meidän uudessa talossa kun paranette niin ei oo sen jälkeen mitään kuulunut vaikka silloin vastas et mielellään tullaan... no nyt on sitten "pallo" hänellä ja itse en viitsi ottaa yhteyttä kun minä oon aina se jonka pitää soittaa tai laittaa viestiä.No mies tänään jo ihmetteli kun me ei olla siellä pitkään aikaan käyty ja selitin tilanteen,mut se kannusti ottamaan yhteyttä ettei välit mee kokonaan poikki mut sit taas itsestä tuntuu että jos itse saa aina olla se joka pitää yhteyttä että se toinen ei oikeasti halua olla tekemisissä mutta ei vaan kehtaa asiasta sanoa ja sit sitä ottaa päähän kun mä piinaan sitä vaikka en ees usein käyty siellä tai oltu yhteydessä.

Meillä on lämpöpussi kaukaloon ensimmäistä kertaa,saa nähdä miten koen sen sitten kun vauva syntyy:)

Viime yönä näin piiiiiiitkästä aikaa vauvasta unta:)Unessa vauva oli vastasyntynyt (poika) ja söi tissiä halukkaasti,jotenkin suloinen uni ja siitä jäi ihana tunne:)
Tänään tuli tunne että haluan käydä noita pikkuruisia vauvanvaatteita läpi ja katsoa kuinka monta mulla on mitäkin että tarvitaanko jotakin muuta vielä kuin vaan pikkuinen toppamyssy.
Neuvolaan unohdin soittaa että oisin varannut sen seuraavan käynti ajan mutta täytyy huomenna yrittää muistaa.

Metsätähti ja pieni 22+0 *POKS*
 
Hei kaikille ja etenkin tervetuloa uusille! Kiva, että teitä vieläkin löytyy. Ja terveisiä kesälomareissuilta ihmettelemästä superrikkaiden elämää Nizzassa, Monacossa ja Cannesissa ja nyt ihan vain ihmettelemässä aikaista syksyistä keliä Suomen Lapissa...

Paljon on hyviä ultrakuulumisia ja halauksia niille, joiden ultrat eivät ole olleet niin miellyttäviä. Eikä liene kannata vähätellä omia huonoja kokemuksiaan, vaikka vauvalla olisikin kaikki lopulta hyvin. Huono "palvelu" ei tietenkään ole lainkaan sama, eikä verrattavissa huoleen vauvan terveydestä, mutta (etenkin tässä hormonimyrskyssä) asiat tuntuvat isoilta ja huono kokemus on aina huono kokemus.

(.) Täytyy olla kiitollinen tässä siis omista ultristaan ja miehen suhtautumisesta minuun ja vauvaan. On aina onneksi halannut ja pussannut, eikä raskaus ole asiaa muuttanut :heart:. Jaksaa kyllä aina odottaa käsi tai poski masun päällä, kun pyydän paikalle hyörinän tuntuessa. Kehuu seksikkääksi ja (ainakin tässä vaiheessa :D) lupaa rakastaa ulkomuotoani vielä rintojen rupsahtaessa ja masunahan roikkuessa. Vähän "moittii" vauvanvaateostoksiani, mutta lopulta kyllä huomaan, että on itse ihan yhtä innoissaan. Neuvolaan ja vauvatarvikeliikkeisiin on itse halunnut mukaan. Iso kiitos siis miehelle tästä!

Selän kunto on onneksi ollut nyt parempi. Vaikka autossakin on tullut nyt istuttua, niin toistaiseksi ok mennään. Taukoja vain ja tyyny selän taakse. Katsotaan miten käy, kun ensi viikolla olisi paluu töihin ja kokopäiväiseen istumiseen... :|

Neuvolassakin ehdittiin piipahtaa pikaisen kotonakäynnin aikana viime viikolla. Saatiin paperit Kelaan ja eiköhän ne saada ensi viikolla lähtemään. Sen verran omasta ulkomuodosta, että nyt oli painoa alkanut tulla. Aluksi kun ei ollut lainkaan huolta, paino laski ja kesti hetken päästä lähtöpainoon takaisin. Nyt sitten melkein 600g/viikko. Onneksi neuvolassa rauhoiteltiin ja sanottiin, että tarkkaillaan tuota kokonaislukemaa mieluummin, se kun on tässä vaiheessa vain noin 3kg. Ei siis valittamista.

Se olisikin pian jo viikko 25! Ihan huimaa... :O

Aluksi ajattelin jättää mainitsematta, mutta haluan kuitenkin kirjoittaa. Meitä suruttaa vanhan mummini toissapäiväinen poismeno. Ei isomummi enää jaksanut odottaa uutta lapsen-lapsen-lasta joulukuulle saakka. Lokakuussa mummi olisikin jo täyttänyt 92-vuotta, joten ikää oli aikas kunnioitettavasti. Onneksi satuttiin kesälomalle ja tänne juuri kun hän oli mennyt huonompaan kuntoon, vielä maanantaina päivällä häntä käytiin katsomassa ja suruviesti tuli illalla. Ei jaksanut vanha enää avata silmiään katsomaan vauvamasua, mutta toivotaan että hän kuuli meidän käyntimme. Nyt hänellä on hyvä olla.

SariP ja Pömppä 23+5
 
Viimeksi muokattu:
Mukavia ultrakuulumisia taas tullut,pian tässä ollaankin kaikki sitten siellä käyty :heart:.

Noista poliklinikkamaksuista...Minun ei ole tarvinnut maksaa nyt kummastakaan ultrasta.Ei np-eikä rakenneultrasta.Olin kyllä varautunut molemmilla kerroilla maksuun,mutta eipä sitten tarvinnut maksaakkaan.Ihan hyvä ja positiivinen juttu vain :).Näköjään taas paikkakuntakohtaisia eroja tuntuu löytyvän.Eikä tuolla ultraajallakaan ole ollut vaikutusta siihen,meneekö maksua vai ei.Eka ultraaja oli kätilö,toinen oli lääkäri.Noiden perusteella en odota seuraavankaan ultran maksavan,mutta mistä sitä ikinä sitten tietää.Noh,se selviää sitten kuukauden päästä.

2 viikkoa olisi vielä 4D:hen.Oon jo monta viikkoa ollut ihan täpinöissäni ja odottanut sitä,ei millään malttaisi vielä kahta viikkoa odotella.Täälläkään kun tuo rakenneultra ei ollut paras mahdollinen kokemus,töykeän ultraajan vuoksi.

Painon noususta.Mulla ei ole paino noussut vieläkään yhtään ja olen enemmän kuin tyytyväinen siihen.Eli lähtöpainossa ollaan.Vielä se toki kerkeää nousta,siitä ei ole epäilystäkään.Luulen,että lopussa kun kunnon turvotukset alkaa niin sitten se nousee ja rytinällä :rolleyes:.


adalmiina ja sitso 24+0 *POKS*
 
Heissan kaikille ja tervetuloo uusille! Täällä on edelleen selkä kipeenä. Sairalomalla oon perjantaihi asti. Neuvola oli tänään,käytiin siellä koko perhe. Muute iha hyvi aisat et paino noussu nyt oli 54.4,masu-asukin sydänäänet kuunneltiin ja potki kovasti :) ..mut sit,,närästys välillä vaivaa,hemppari aika alhanen et pitää alottaa rautatabut,taitaa olla hiivatulehus,selvis et miula on ollu supistuksia; töissä sillo ja muutoman kerra kotona,miulle kokeillaan selän takia tukivyötä,miulla on perjantaina neuvolalääkäri...olikos viel muuta.. Että tämmöstä tänne..

~ Marsu ja siskit + masu-asukki 23+0 POKS!! ~
 
Uuh jes! Tilaamani tukivyö tuli todella nopeasti toimitettuna perille!! Suosittelen porilaista pikku-papoose liikettä!! :) Poliklinikka maksuista Ilmottauduin siihen seulontaan ja sen takia meillä on ollut molemmat ultrat ilmaisia! Me alettiin huntsia, että mennäänkö sittenkään 4D-ultraan...Ihan vaan rahallisista syistä..Paljon hankintaa edessä, kun esikoinen on tulossa ja koiruuskin pitäisi kastroida...*Pohdintaa, pohdintaa*
Painon noususta.. olen ylipainoisuuteen aina ollut taipuvainen ja valitettavasti pahoinvointivapaa raskaus ei ole siinä auttanut...Painoa on kerääntynyt ihan liikaa(nyt ei ole siis mistään 3kg puhe...) :ashamed: Pakko aloittaa tarkemmin kytsimään mitä suuhunsa tunkee, ettei tilanne mene pahemmaksi...Ja ettei se RD pukkaa päälle... :snotty:

Pikainen poikkeaminen tälläkin kertaa :)

Kahlan ja pikku-apinainen rv...en tiedä enää itsekkään :D 20+6(?)
 
Laittelin tossa miehen kipeään selkään Voltaren geeliä ja luin sitten jälkikäteen tuoteselosteesta että raskausaikaisesta käytöstä sovittava aina erikseen lääkärin kanssa ja erityisen tarkkaa on ettei sitä käytä raskauden viimeisen kolmen kuukauden aikana. Tulehduskipulääke sekin on eli samasta syystä kait ei suositella kuin buranaa. Vähän harmittaa kun menin sillä läträämään, onneksi ei ole vielä viimeset kolme kuukautta menossa tai alkaisi pian hermostuttaa. Soitan teratologiseen tietopalveluun huomenna ja kysyn onko tosta jotain haittaa. Tietääpähän jatkossa lukea tuollaisistakin aineista selosteet.
 
Osanotto SariP:lle isomummin poismenon johdosta. Elämän kiertokulku tuntuu toisinaan ihan kurjalta...

Mun mies osallistuu tähän odotukseen ihan sopivasti. Hän on kyllä innokas tunnustelemaan vauvan potkuja ja jaksaa kuunnella mun jorinoitani raskaudesta, mutta muuten käyttäytyy täysin tavallisesti. Onneksi ei ole alkanut mitenkään hössöttämään, toisin kuin äitinsä...anoppi aloittaa varmaan jo kohta varoittelun liukkaista keleistä. Esikoista odottaessa en talvella ehtinyt kertaakaan niin nopeasti ovesta ulos, ettei anoppi olisi ennättänyt kaatumisesta varoittaa :D

Mä en millään muista, että onko meidän ultrat jotain maksaneet, dementiaa täälläkin liikkeellä. Tosin mulle on ihan sama, että maksaako ne vai ei...Alkuvuoden aikana jouduin lapsettomuushoitojen vuoksi ravaamaan niin monta kertaa polilla ja maksamaan niin monta poliklinikka maksua, että nämä muutamat ultrat maksaa tässä vaiheessa ihan mielellään. Jännä sinäänsä, että enää sitä ei oikeastaan edes ajattele, että tämä lapsi on saanut alkunsa "hieman" tavallisesta poiketen.

Mulla paino on noussut noin 4 kg raskauden aikana. Painoa tulee varmasti vielä paljon lisää, koska tulen jälleen turpoamaan varmasti ihan muodottomaksi. Esikoisesta paino nousi lähes 20 kg, mutta parin viikon kuluttua synnytyksestä ei kiloja ollut jäljellä enää kuin muutama. Nekin karisivat muutamassa kk pois...Tavallisesti olen ihan ihannepainon alarajoilla. Syönyt olen ihan tavallisesti j herkutkin on maistuneet. Arki on tosin hieman rankkaa seisomatyön ja remontin vuoksi, joten muuten kiloja olisi ehkä jo kertynyt enemmänkin...

miira ja muru 20+6
 
Susimieli et varmasti ole saanut vahinkoa vauvallesi aikaan sillä että levitit volttaren geliä miehesi selkään. Ensinnäkään ei olla vielä viimeisellä kolmanneksella (jolloin siis kiellettyä), ja toisekseen tuo vaikuttaa paikallisesti suurimmaksi osaksi eli elimistöön ei sitä kovinkaan paljon pääse imeytymään. Buranat ymv. on sen takia kielletty lopussa koska voivat vaikuttaa sydämen reiän sulkeutumiseen. Itse olen joutunut syömään ihan suun kautta buranaa (600-800mg tabletteja) joitakin kertoja tässä ja viime raskaudessa toisella kolmanneksella. Mutta jatkossa siis käsineet käteen niin volttareniakin voit varmasti levittää turvallisesti.
 
SariP :hug: ja Susimieli voin uskoa ettei vahinkoa ole tapahtunut. Itsekin vahingossa käytin samaista tuotetta alkuraskaudessa, oli selkä niin kipee ettei liikkua voinut, eikä ainakaan tähän mennessä ole mitään ongelmia ilmennyt. Luin tuoteselosteen vasta tosiaan käytön jälkeen ja kyllä sillon harmitti :(

Pakko kysyä liikkeistä, muutamia viikkoja sitten tuntui sellaista hentoa kutinaa masusta, ja nyt tuntuu alavatsassa lähinnä elohiireltä? tökkii sillai söpösti, muutamia kertoja saattaa putkeen tuntua ja välillä vaan kerta pari. onkohan ne vauvan liikkeitä? vaikea varmasti tietää kun esikoinen kyseessä :D kertokaa te tietävämmät:)<3

Miehen suhteutumisesta, kovasti yrittää aina kuunnella jos masusta jotain kuuluisi tai tuntisi liikkeitä. Hankintoja tekee ahkerasti mun kansssa ja on ihanan mukana tässä odotuksessa. Tosiaan kavereiden suhteen tuntuu aika yksipuoliselta toi yhteydenpito, niin on aivan ihanaa että edes mies on innokkaasti mukana<3 ensi viikolla rakenne ultran jälkeen mennään sitten vaunuostoksille, perhetutun siskon myymälästä ostetaan vaunut ja sinne tulee oran kuorma jo ensi viikolla ni sama ne on samantien hankkia. Ihanaa. Meille tulee siis aika varmasti Ora Taiga 2011 vaunut, ruskea turkoosit. Pehmeällä kantokopalla ajattelin mutta myyjä suositteli ehdottomasti kovaa, saas nyt nähdä ensiviikolla kumpaan päädytään:) pesänrakennusviettiä selvästi tääläkin päin havaittavissa, loman kunniaksi tapetoitiin ja maalattiin meidän makkari uuteen uskoon, samoin sai vanhat kankaat kyytiä. Tänään lähti vauvan huoneesta divaanosohva uuteen kotiin ja seuraavaksi käydään siis sen kimppuun :p tosin aluksi tottakai pinnis ja hoitopöytä tulee meidän makkariin. Ihana olisi kyllä saada kuvia tänne valmiista vauvan nurkkauksista :) Turvakaukalon lämpöpussi houkuttelisi tääläkin, jopa mies kokee sen tarpeelliseksi, ja helpottaahan se kovasti pukemisrumbaa. sellainen on siis seuraavaksi hankintalistalla. Tosin meijän kitten on nyt ominut turvakaukalon omaan käyttöön, tänään löysin sen vaatehuoneen nurkasta kaukaloon kietoutuneena, aika söpis oli. Vielä kun saisi vauvan kaukaloon asti. :)

Nyt iltahommiin -->

Joulumamma ja vauva 19+5 (kohta se kauan odotettu puoliväli)
 
Huomenta! |O
Täällä ei sitten nukuttu tänään kuutta pidempään... Närästää. :mad:
Tulinpa lukemaan kuulumisia, kun odottelen miehen heräämistä.

Voltarenista en usko olevan kyllä noin vähäisenä haittaa. Lääkäri minulle jossain vaiheessa totesi, että useimmissa lääkeaineissa tosiaan lukee, että keskustele lääkärin kanssa ennen raskauden aikaista käyttöä, ihan vain siksi, koska lääkefirmat eivät halua ottaa vastuuta. Kun lääkäri antaa luvan, ottaa hän sitten vastuunkin lääkkeen käytöstä. Tietysti joissain lukee sitten suorempaan, että ei suositella käyttöä... Noh, kuten joku jo totesi, tuo aine on aika paikallista.

Ja joulumamma11, uskon hyvinkin, että "elohiiresi" voi olla vauva. Minulla liikkeet tuntuu välillä kuvailemallasi tavalla. Toisinaan tuntuu kyllä sitten ihan kunnon potkuja ja tökkäisyjäkin, sekä "isompaa muljahtelua". Riippuu ihan miten se vauva siellä liikkuu. :)

Sleepless in Levi ja Pömppä 23+6
 
Jipii! Tilasin maanantaina Saksasta tuplarattaat tulevalle vauvalle ja vuoden vanhalle isoveljelle, ja ne oli jo eilen lähteneet. Tuskin maltan odottaa :)

Sain viimein myös tukivyön naapurikunnan puolelta. Täällä on terveydenhuoltoasioissa liitytty naapurikunnan kanssa yhteistyöhön ja piti vaan älytä kysyä yltääkö se yhteistyö apuvälinelainoihin :) Toivottavasti siitä on apua myös pidemmän päälle, ainakaan joka askeleella ei tunnu sen kanssa samaa viiltoa kuin ilman.

Kelaankin sain täytettyä nettihakemukset äitiysavustuksesta ja lapsilisästä, jostain syystä sivut ei vaan tökkäsi aina vanhempainrahahakemuksen kanssa, joten täytynee se hoitaa sitten Kelan toimistossa.

Mukavaa päivää!

Tsoink ja vauveli -tasan 24rv
 
EevaN Hyvä että sulla ja vauvalla on kaikki hyvin.

Susimieli En usko että tollasesta kertaannoksesta ja ei edesviimeisellä kolmanneksella olis mitään haittaa. Kuopuksen kanssa söin malarianestolääkitystä rv 12 asti. Pakkausselosteessa lukee ettei niiden aikana, eikä kolmeen kuukauteen sen jälkeen missän nimessä sais tulla raskaaks. No kun arvasin että on raskaana niin soitin tänne suomeen matkailuklinikan lääkärille joka niitä oli meille kirjottanu ja hän meinas ettei niistä mitään haittaa ole, et enemmän riskiä mulle ja vauvalle olis jos lopetan lääkeet ja sairastun aivomalariaan. Eli pakkausselosteet ei kyl aina kerro koko totuutta. Joutuuhan raskaanaolevat syömään kolmiokipulääkkeitäkin jos särkyjä on tarpeeks, osa niistä kun on ihan morfiinijohdannaisia. Eli älä huoli vauvalla on kaikki hyvin. :hug:

Fantaihana 23 + 1
 
Ulkomuodosta, voin lohdutukseksi kertoa että täälläkin on tullut painoa se noin +10kg :ashamed: Olen päättänyt olla käymättä vaa'alla enää. Lähtö-BMI oli siinä 20-21 joten lohduttaudun sillä että painoa on varaa tullakin mutta tahti on kyllä se 600-800g/vko. Jos näin jatkuu loppuun asti tai jopa enemmän niin kääk! Olen syönyt terveellisemmin kuin normaalisti (salaatteja, hedelmiä), mutta annoskoot ovat suurempia ja joka päivä on PAKKO saada jotain herkkua! Erityisesti jätski maistuu :p
Jossain luki, että ei raskaana olevilla muita huveja enää olekaan niin en tiedä, jaksanko alkaa rajoittamaan herkuttelua...sokerirasituskin on tulossa joten EHKÄ jos siinä on jotain. Mutta pitäähän sitä jotain iloa olla =)

Minustakin olisi ihana nähdä vauvojen huoneista tai nurkkauksista kuvia. Meillä on ihan erillinen vauvan huone siitä huolimatta että alkuun hän varmasti nukkuu meidän kanssa samassa huoneessa, mutta kun on ollut niin kiva laittaa. Yksi seinä on maalattu vaalean vihreäksi ja pinnasängyn yläpuolelle tilasin puputarran :heart: Verhot ovat ikeasta. Tarkoitus olisi hankkia huoneeseen vielä lipastoja mm. hoitotasoiksi sekä jokin hyllykkö ja ehkä kiikkustuoli imetykseen. Huoneessa ärsyttävät vain ylimääräiset ROINAT, olen raivannut kaappiin tilaa vauvan tarvikkeille mutta MIEHEN tarvikkeet, vanhat monisteprujut, videokasetit yms eivät vain tunnu kaapista siirtyvän millään pois! :mad:

Tarvikkeista, meille on tähän mennessä hankkiutunut kantoreppu, lämpöpussi sekä vaatteita. Emmaljungan vaunut sekä Maxi-Cosin kaukalo olisi tarkoitus hankkia tässä myöhemmin, ne kun kutistavat kukkaroa eniten.

Zadi 22+2
 
Viimeksi muokattu:
heipsan

Lääkejutuista ollu puhetta. Ite joudun syömään allergiallääkkeitä,käyttään silmätippoja ja nenäsumutetta päivittäin koska kevät/kesä/syksy on allergeenien kulta aikaa jaolen allerginen aikalailla laijasta lukien kaikille siitepölyille ja homeille. Lääkärin kanssa keskustelin ja tulimma siihen tulokseen et parempi käyttää ku riskeerata et on sit sairaalassa ku saa allergiakohtauksen. Lumien tuloa ootellessa et pääsis eroon taas hetkeksi noista. :kieh: Eikä niistä pitäs tosiaan olla vauvallekkaan haittaa. Joudun lisäksi käyttään astamalääkkeitä päivittäin eikä niistäkään pitäs olla vauvalle haittaa,enempi haittaa aiheuttas taas tosiaan se et jättää käyttämättä :)

Onko täällä muuten muita allergiasta/atopiasta/astmasta kärsiviä? Minkähän moisia ohjeita teille on annetu? Onko esim atopia pahentunu? Mulla on ja iho on ihan kamalassa kunnossa :( Ei oo varmaan 5v ollu näin pahan ihottumat ja sitä alkaa olla jokapaikassa :kieh: Yöllä kutisee joka paikka ja rasvaaminen eikä suolahoito auta mihinkään. Kortisonirasvaa ei voi aukinaiseen ihoon käyttää ja pelkkä perusvoide ei riitä :'( Alkaa mennä hermot ku tulee ihottumaa ihan saman mitä syö vaikka koittaa välttää jo ennestään olevia llergian aiheuttajia. :| Anteeksi kamala vuodatus mut oli ihan pakko saada johonki purkaa ja jos vaikka löytys vinkkejä millä tästä pääsis eroon.

Nyt alan valmistautuun töihin lähtöön :)

höyhen ja tonttu 23+5 :heart:
 

Yhteistyössä