**Joulukuun Pikkutontut HEINÄKUUSSA**

kukapa tässä jaksaa eripuraa haastaa,kunhan pitää mielipiteensä mahassa,koska ei tämäkään mamma kritiikkiä ihan suorasukaisesti kehtaa alkaa antamaan,koska jokaisella tiettävästi oma elämänsä elettävänä!!!

munkin sisaruksista löytyy myös heitä jotka ei töihin halua millään mennä,lapset "tehty" n.3v välein että voi mahdollisimman pitkään olla kotona,tämä ei taas mulle passais alkuunkaan.varsinkin kun näkee miten paljo hänen miehensä raata työssään.

jee,tää mamma pääsee kohta hetkeksi uinumaan ja lähtee iltapäivällä hakemaan 4kummilasta oman kakaralauman jatkoksi, v-loppua maalle viettämään:) (1v neiti,3.5v neiti,5v neiti ja 10v poitsu)
 
Viimeksi muokattu:
Huomenia!

Kuulkaas te kirppistelijät! Te olette nyt innoittaneet mua kokeilemaan tätä kirpparitouhua ja aoin tänään lähtä kiertämään pari kirppistä. MEidän lähellä on useita, mutta en ole niissä osannut käydä. Mä en ole sellanen tyyppi joka jaksaa selata rekkejä vaan nytpä lähden kokeilemaan :D

Silona Nyt tsempatataan toisiamme. Mä yritän saada myös kaikki kurssit käytyä jouluun mennessä.

MIehen kotonaolo ym. hoitoasiat Kun poika syntyi oli isi kotona n2kk, kun oli valmistuva opiskelija. Oli mahtavaa, kun saatiin yhdessä tutustua tulokkaaseen ja totutella vauvaelämään. Nyt mies on kotona vain sen 3vkoa. Talvilomaa hänelle ei ole ehtinyt vielä kertyä. Mähän tosiaan opiskelen illassa ja se mahdollistaa lapsukaisten hoidon kotosalla näppärästi. Toki välillä on ollut rankkaa kun puolisoa on nähnyt vaan viikonloppusin. Kivasti on tuo opintotuki tuntunut kotihoidontuen lisänä ;) Nyt tarkoitus on olla kotona niin kauan kunnes valmistun (mikä tapahtuu toivottavasti keväällä 2013).

marma Aika määrä mukuloita sulla tänään :D

Täällä olo hyvä ja liikkeitä tuntuu joka päivä. Vielä pari viikkoa ois ultraan. Nopeastihan aika menee. Lontoon rakeita kävin pussin ostamassa eilen ;) Mitähän vielä... Tyhjää lyö. Tää kirjoittelu kun poika on hereillä on niin rikkonaista, että ehtii unohtaa moneen kertaan mitä piti laittaa. Ehtiihän sitä, palaillaan!

Hyvää viikonloppua kaikille!

Mango ja Kiepuli 18+4 (mun pitää ottaa käyttöön se jonkun suosittelema raskauslaskuri. Aina pitää kalentersta tarkistaa missä mennään :D)
 
MARMAx4 anteeksi en millään pahallani sitä kysynyt eikä tarkoitukseni todellakaan ollut saada sua siitä aiheesta tulistumaan tai arvostella sun valintaa vaan ihan mielenkiinnolla kysyin kun itse säälittäis niin pikkuinen jättää vielä vieraan hoiviin koko päiviksi (teillä se hoitaja tosin taisi olla hyvinkin tuttu).Tietysti jokainen tekee niin kuin parhaalta tuntuu ja niin sen pitääkin mennä koska me kaikki ollaan erinlaisia.

höyhen83 Mukavaa reissua=)!

Mango86 toivottavasti teet hyviä löytöjä mutta älä heti lannistu jos ei tärppää.

Mukavaa päivää kaikille!Mä lähden nyt lasten kanssa pihalle:)
 
Huomenia täältäkin !

Marma, hyvä kirjoitus lapsenhoidosta. Se mikä sopii toiselle, ei ole ehkä itselle se paras ratkaisu, jokainen siis tyylillään. Itse en vielä ole tarkempia suunnitelmia tehnyt, katsoo sittenkun on ajankohtaista. Esikoinen aikanaan oli 3 vuotiaaksi kotona, meni sitten perhepäivähoitoon, keskimmäinen kotona 2-vuotiaaksi ja pp-hoidosta vuodeksi tarhaan + eskariin, ja tällähetkellä nuorin (nyt 13-v) meni tarhaan vuoden ikäisenä, ja ihania nuoria ihmisiä jokaisesta on tullut.

Höyhen, tervetuloa tännepäin, voisit laittaa jonkun höyhenen hiuksiisi niin bongailisin sinua festarialueella :D, tosin illasta vasta paikalle pääsen, työt haittaa harrastusta päivällä, hmph.

Eilen taas kipasin kirppiksellä ja mukaan tarttui pieni punainen huppari ja kahdet potkuhousut (pinkit tietty)

Nyt pihalle poimimaan vadelmia, ne on paripäivää jo puskasta huudelleet...




 
Kiva, kun Miimaulla on samat päivät! En ole ihan yksin loppukuussa jännäämässä! =)

Kirppareita ja huutonettiä on tullut käytettyä ahkerasti vauvan vaippojen ja vaatteiden hankintaan. Ompelukone ja saumurikin on surrannut. Nyt alkaa olla pikkuruista unisex-vaatetta kaapit täynnä ja toivoisin jo kovasti, että tietäisin vauvan sukupuolen! Alkuraskaudessa ajattelin, että voisi olla kiva pitää se yllätyksenä, mutta mitä pitemmälle raskaus etenee, sitä innokkaammin sen haluaisin jo tietää. :D Jospa se rakenneultrassa selviäisi, muuten jää ylläriksi.

Nimiäkin ollaan mietitty. Tai lähinnä minä mietin ja ehdotan miehelle. Meillä kaikkien lasten nimet on mun keksimiä. Tietenkään ei sellaista nimeä annettaisi mikä ei miehelle kelpaisi, mutta hyvin vapaat kädet olen saanut. Mulle nuo nimet on jotenkin paljon tärkeämpiä! Mites muilla?

Nyt olis pojalle kaksi vahvaa ehdokasta, mutta tytön nimi aiheuttaa enemmän päänvaivaa, kauniita on paljon, mutta juuri sitä oikeaa ei ehkä vielä ole löytynyt. Aiemmin on tytölle ollut helpompi keksiä! Lopullinen päätöshän tehdään vasta kun nähdään, minkä näköinen tyyppi sieltä tulee. =)

Hippuliinu ja viimeinen villahousu 18+3
 
täällä kans kirpparilla tänään käyty kun on tuossa puolen kilsan päässä..:D amme läöytyikin sitten sieltä parilla eurolla mukaan on tosi hyvässä kunnossa ja tulppa tallessa..:D vauvan leluja pari kappaletta ja lassien vauvantumput ja töppöset jotka kaupassa maksaa 12egee...uudenveroiset,puhtaat..:) lisäksi löytyi lapsille vihdoin isot legot,junaradallaymm tarvikkeilla,sekä sellainen jossa on mahdollisuus rakentaa talo ja siihenkin on huonekaluja..:) yhteensä 6e..tyttö sai kampauspään,kasan meikkejä ymm mukaan siihen...olen tosi tyytyväinen..:) käyn hakemassa tänäänsieltä viellä akvaarion,kun näytti allas olevan hyvässä kunnossa kympillä,kaiki muut tarvikkeet onkin kun akvaarioharrastus on ollut monta vuotta,tosin nyt tauolla ja taas pitäis päästä läträämään..:D
 
Jeiii tänään poksuikin sitten RV 18<3 ihanaaa. nyt alkaa liikkeitäkin tuntumaan enemmän, välillä mahassa sellainen meno että. Ei voi enää erehtyä etteikö se vauva olisi:)

Pakko kommentoida tohon lastenpäivähoito asiaan, tää on siis meidän ensimmäinen lapsi eli mieli voi hyvinkin muuttua, mutta mä olen aina ollut sitämieltä että menen töihin heti kun mahdollista. Haluan lapsesta mahd. sosiaalisen. Näen nimittäin päivittäin lapsia joiden äidit on aina ollu kotona... Eikä minusta muutenkaan tee hyvää lapselle olla aina äidin kanssa. Olen aikaisemmin jo kirjoittanut että olen töissä vanhempieni omistamassa liikkeessä, ja me ollaankin jo alustavasti sovittu että aina kun mies on kotona ja minä vaan jaksan voin tulla töihin (pakko joka tapauksessa koska heillä ei hajuakaan kaikista tilauksista ym jotka olen aina hoitanut), eli siis ihan kerta pari viikon kahen välein. Ja ens kesänä lupasin olla ainakin viikon töissä jotta he pääsevät lomailemaan:) Mietityttää vaan sitten jatkossa kun mun työaika on 10-18, että minne lapsi hoitoon, kun päiväkodit normisti menee jo aikaisemmin kiinni. Mies on kolmivuoro työssä, onkohan se sitten hyvä vai paha, jaa no sen näkee sitten. Jotakin on kuitenki pakko keksiä, meillä on talvella otettu iiiiso asuntolaina eikä noilla kelan tuilla niin juhlita. On myös ollut puhetta isän kotona olosta, me ajateltiin että mies pitää talviloman ja isyysloman putkeen niin saa olla meidänkaa mahdollisimman pitkään kotona vauvan synnyttyä:)

Nyt taas töiden pariin, vielä ensi viikon kun jaksaa niin saa taas lomailla pariviikkoa :)

Joulumamma ja vauva 18 + 0 POKS POKS<3
 
Mango jee, hauskaa kirppistelyä! Sit jos sieltä löytyy kunnon "saalis" niin huomaat jääväsi ihan koukkuun :) Itse just tossa sanoin miehelle että on niin kiva ostaa kirppikseltä kun ei tarvi potea huonoa omaatuntoa rahan tuhlauksesta, ja voi ostaa vähän isompiakin kokoja jemmaan jos sattuu hyvät löytymään. Katselin nettikaupoista eilen uusia vaatteita ja jotenkin ne hinnat tuntui ihan hullulta, lapsen unihaalari 26€.. :D Mä en kyllä maksaisi, saan tolla rahalla kirppikseltä 20 uudenveroista unihaalaria :D Ja parasta on se että noita raaskii myydä sitten itsekkin joskus pois kun niistä on maksanut vaan sen euron kappaleelta (mm. uusi marimekon body.. :) )

MARMAx4 Ei mun mielestä kukaan ilkeeseen tai pahaatarkoittavaan sävyyn kummastellut tai kommentoinut tota hoitoasiaa.. Tokihan me kaikki tiedetään että se on jokaisen perheen oma valinta. Mutta esimerkiksi minä itse olen jo etukäteen itkenyt että jos joudun alle 2 vuotiaana laittaan hoitoon.. Mutta siinä onkin sellainen iso ero että en saisi tuttua ja ihanaa hoitajaa kotiin vaan lapsi menisi suureen päiväkotiryhmään tappeleen huomiosta ja mua ei odottaisi mukava ja palkitseva työ vaan kiire ja stressi huonolla palkalla. Lisäksi hoitaisin mieluummin sitä omaani kotona kun muiden töissä. Itse tiedän ikävöiväni lasta ja koen että työpäivän jälkeen kerkeän häntä näkemään liian vähän. Siksi minusta tuntuu hassulta että joku haluaa töihin, mutta kuten sanoin, tilanteet ja työt on meillä ihan eri. Mutta ei sille voi mitään jos on pakko mennä töihin.. Nää on näitä elämän valintoja, jokaisella. Onneksi täältä saa lukea toisenlaisistakin tilanteista ja valinnoista, ei tulee liikaa sitä omaa (kasvavaa) napaa tuijoteltua. ;)

EevaNko se oli joka sanoi että kylkiluita oltin jo kumisteltu? Mulla on kohtu jo nyt yli navan (ja mun napa on vieläpä tosi korkeella!) ja mun selkä on aika lyhyt, mietin vain tossa että taitaa tuo kohtu olla siellä korkeimmillaan melko aikaisin.. :O Että toivotaan että pullahtaa ulommaksi ennemmin kuin painaa keuhkoja kovin montaa kuukautta.. Hassua että nyt maha on äkkiä niin isonunut kun just se oli ihan mitättömän pieni ja sen asukaskin viinirypäleen kokoinen.. En osaa kuvitella miltä nää liikkeet sit tuntuu kun se vauva on koko vatsan kokoinen :heart:

Itkuherkkyydestä oli jotain keskustelua, mä en silleen oo varsinaisesti kovin itkuherkemmäksi tullut, mutta ukkokin joskus sanoi että oon kuin tuuliviiri eikä hän aina pysy vaihdissa kun ensin olen kiukkuinen ja kiroan pikkukivillekkin lenkillä ja sitten iloisena alan kertomaan jotain... Helposti äkästyn, mutta olen pyrkinyt kiinnittään siihen vähän huomiota etten ihan kaikkia sammakoita päästä suusta. Itkuherkkä olen ehkä siinä että helposti loukkaannun jos kinastellaan ja sitten pääsee pari kyyneltäkin. Aika naurettavaa välillä mutta ei tälle mitään voi :D Pahenee varmasti vielä..

Viikonloppu on vihdoin, teen tänään viikonloppusiivoukset ja jahka mies pääsee kotiin pitkän työpäivän jälkeen, lähdetään ajaan Tampereelle. Siellä odotellaan jo kovasti, etenkin tuo anoppi kun sillä on kauppojen kiertelyt toiveena. Onhan se ihanaa päästä hypisteleen kaikkea ja ukkokin on ihan intona vaikka koittaa olla miehekkäällä "no ostelkaa sit kun kerran noin innoissanne ootte"-asenteella. Ei malta kuitenkaan jäädä pois kauppareissulta :whistle:

Viikonloppuna en juuri tänne pääse koneella, kännyllä käyn lukeen ja jos nyt jotain superihanaa ostetaan lauantaina niin pakko se on kai koittaa saada kuvaa tänne..

Ihanaa viikonloppua kaikille!

Susimieli ja Pieni 20+5
 
Lapsen hoitoasioista Mä oon ollu poikien kanssa kotona nyt sen reilu 2v, tarkoitus oli että pojat ois alkukesästä menneet hoitoon kun mulle luvattiin töitä. NO, tässäpä kävikin sitten niin että tein raskaustestin ja se siitä sitten. Työ olis ollut raskasta siivoustyötä ja käytössä sellaisia aineita joita ei raskaana olevat saa käyttää, joten oli pakko kieltäytyä. Jo poikia odottaessa miehen kanssa sovittiin että voin olla kotona sen kolme vuotta, mutta alkoi kyllä jo tuntua ton parin vuoden jälkeen siltä että vois jo päästä vähän itekin hankkeeseen. Mutta tosiaan tässä kävi nyt näin, ja aion olla myös tämän uuden mukulan kanssa kotona siihen että täyttää sen pari vuotta. Tai tilanteen mukaan mennään, jos löytyy töitä aiemmin niin voi olla että sitten lähen töihin. JOKATAPAUKSESSA. Pakko kyllä nyt sen verran sanoa tohon Marman kommenttiin että ei ala miehen siivelläeläjäksi niin en kyllä ole missään vaiheessa kokenut olevani mikään siivelläeläjä, vaikka mies enemmän rahaa talouteen tuokin. Minä hoidan lapset ja kodin, siinä on hommaa riittänyt parhaillaan vuorokauden ympäri ja ilman lomia. Enkä kyllä usko että mieskään niin ajattelee, on se ainakin joskus tunnustanut että kyllä minäkin paljon töitä teen vaikka kotona oon :D Mutta siis, täysin ymmärrän heitä jotka vievät lapsen hoitoon heti kun mahdollista, ei tää kotona oleminen välttämättä niin herkkua aina ole, etenkin kun mulla ei oo autoa ja asutaan 12km "keskustasta" joten enpä ole mammakerhoilija minäkään. Pojat on kyllä syksystä eteenpäin ilmoitettu srk:n kerhoon, toivottavasti nyt saadaan toinen auto siihen mennessä hankittua. Näin siis meillä, jokainen tavallaan ja sillä sipuli.

Tirppa ja HerttaMartti
 
Joulumamma11 on olemassa vuoropäiväkotejakin, kannattaa selvittää onko teidän alueella. Ne toimivat siis laajimmillaan 24/7 vanhempien työvuorojen niin vaatiessa.

Tuo päivähoitokeskustelu on kuin ampiaispesää sohisi, ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Muistetaan kuitenkin, että päiväkoti ei automaattisesti tee lapsista sosiaalisia tai sosiopaatteja, kotihoito ei tee mammanpoikia /-tyttöjä tai mallikansalaisia. Jokainen perhe tekee omat valintansa omien lähtökohtiensa mukaan. Itse olen lastentarhanopettaja ja äiti, kokemusta on siis molemmilta puolilta. Ja löytyy multakin hyvin vahva mielipide asiasta, mutta jätän sen sanomatta. ;)
Asiallinen keskustelu on ok, mutta näin herkässä aiheessa tulee tahtomattaankin loukattua jotain toista. Pidetään tämä keskustelu kuitenkin positiivisena, tässä odotuksessa ja niissä tulevissa kullannupuissa :)
 
  • Tykkää
Reactions: tetku ja Miimau
Hoitoasiaa päätin sitten myös kommentoida, ensin ajattelin kyllä olla hiljaa... Jos puhutaan pienestä lapsesta = vauvasta (ainakin alle 1v), niin hän ei kyllä vielä tarvitse liiemmin muiden seuraa tullakseen sosiaaliseksi. Vauva joka ei vielä puhu, mahdollisesti ei kävele eikä syö vielä itse (ainakaan pääsääntöisesti) ei ole sen ikäinen että tarvitsee muiden seuraa / sosiaalisuutta. Joskus tietenkin on tilanteita että lapsi on pakko viedä hoitoon (esim. otettu esim liian iso asuntolaina, meillä mennään siinä rajoilla mutta juuri pärjätään miehen palkalla+kh-tuella+mun keikkailulla) tai perheessä on muita asioita jotka eivät mahdollista pienen lapsen kotihoitoa. Vauva/pieni lapsi ei todennäköisesti saa mitään traumoja jos joutuu aikaisin hoitoon, mutta ei kyllä 2-3-vuotiaskaan "mene pilalle" kotihoidolla jos vanhemmat ovat ihan täysjärkisiä.

Poppeliini ja kolmas muru 21+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: neljäskö
Hei pitkästä aikaa :)

Kovasti on tekstiä tullut enkä varmaan muista kaikkeen kommentoida...

Lasten hoidosta Meillä meni esikoinen päiväkotiin ollessa 1v1kk. Toinen meni päiväkotiin ollessa 10kk! Ratkaisu oli vaikea ja epäröin sitä siihen päivään saakka kun ne sinne laitoin. Ensimmäisen kuukauden jälkeen he alkoivat tottua ja sen jälkeen pk elämä sujuikin loistavasti! Joten itse en todellaakaa tuomitse kenenkään päätöksiä. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkevät ja kaikkihan varmasti tietää Kelan etuudet äitiysloman jälkeen!!!! Niillä ei kauheasti juhlita....

Susimieli Olin itse joskus pk:ssa töissä ja mäkään en oikein koskaan hyväksynyt tilannetta: Vien lapseni hoitoon päästäkseni hoitamaan muiden lapsia! En kertakaikkiaan kyennyt ajattelemaan sitä järkevästi. Joten vaihdoinkin sitten työpaikkaa... :)

Ammatiltani olen siis Lähihoitaja (yllätys, yllätys! Niitä näyttää täällä olevan) :)

Hippuliinu Olenhan minäki aika tuolla loppupäässä jännäilemässä milloin käärö päättää saapua maailmaan :) Ihan yksin et siis joudu olemaan :) Luulen että tämä menee kyllä enemmän yli kun liian aikaisin syntyy...

Nyt tuli totaalinen pimennos päähän, enkä muista enää mitä piti vielä kommentoida....

Palaan taas.... Hauskaa viikonloppua pallukaiset :wave:

¨¨vauvahai & vaavi rv 18+6¨¨
 
Hippuliinu oon tietoinen että tällä paikkakunnalla on ainakin yksi 24/7 päiväkoti :) oon sitäkin miettinyt, mutta meillä on vaa yksi auto. Minä siis eka menisin bussilla kaupunkiin (matkaa n.8km) ja siitä bussilla töihin (n.10km) :D eli ei kuulosta hyvältä. Mutta eipä tota tartte vielä käydä ees miettimään, kuitenkin meinasin sen vuoden kotona olla. Väkisinki pyörii päässä kaikenmaailman asiat vaikka ei olekkaan ajankohtaisia vielä piiiitkään aikaan. Eräs kaverini oli töissä siellä 24h päiväkodissa ja nuorin lapsi oli juuri sen 9kk, ja oli kuulema aika hurjan nuori sinne. Miehen vanhemmat ovat jo iäkkäitä, äitikin jää kohta puoliin eläkkeelle niin onhan sielläkin lastenhoito apua tarvittaessa. En ihan kokopäiväisesti niin nuorta laittaisi ainakaan kunnalliseen hoitoon, mut niinkun sanoin mielipide saattaa muuttua hyvinkin jyrkästi suuntaan jos toiseen kun lapsi syntyy. Mut jokainen taaplaa tyylillään, jokaisella on eri elämäntilanne. Minä en kommentoi asiaa kun omalta kohdaltani, ja tiedän että meidän rahatilanne ei anna periksi olla vuodesta toiseen kotona :)
 
Poppeliini Olet oikeassa kyllä siinä että ei mene piloille kotihoidossa...
Meillä esim. ei yksinkertaisesti ole ollut varaa siihen että jään kotihoidontuelle hoitamaan lapsia.
Meillä siis lasten päiväkotiin meno noinkin pieninä oli puhtaasti käytännön syistä.
Mutta väitän myös etteivät ne mene piloille vaikka ne laitettaisiinkin hoitoon jo alle vuoden ikäisinä. Ainakaan meidän naperot ei ole päivääkään kärsinyt pk päivistä. Isompi tykkää mennä, sillä on kavereita siellä ym. puuhaa ja pienempi, joka nyt siis on kohta 2v. jää sinne aina iloisin mielin vilkuttamaan meille.... En siis koe millään tavalla olevani sen huonompi äiti kun kukaan muukaan vaikka olenkin vienyt lapset liian pieninä hoitoon....
 
Toi hoitoasia on todellakin arka aihe kun jokaisella niin erilaisia elämäntilanteita milloin lapsi/lapset syntyy ja niiden mukaan on hoitoasiatkin järjestettävä :)

Minusta ihanaa kun saan ja on mahdollista pitää lapset kotona, jos työ/ muu niin vaatisi niin sittenhän ne olisi hoitoon laitettava :) Ihanne tilannehan silloin nimenomaan olisi se kun marmalla et sais tutun hoitajan huolehtimaan lapsista :) Vaikka tuskinpa päiväkodissakaan pilalle menevät, pienemmät jos hoitoon pitäis niin joku perhepäivähoito tyylinen ratkaisu ois varmast mitä ite miettisin.

Enkä koe eläväni miehen siivellä, omista kelan tuloista maksan vastikkeen, auton lyhennyksen ja jotain muitakin laskuja, koti on puhtaana kun mies tulee kotiin ja ruoka pöydässä :) Mullakun ei oo keren noi äippärahatkaan kertyä kun on vaan sen perus määrän ni mul tulot nousee kun kotihoidontuki+ hoitolisä alkaa :D ja kuntalisääkin saan. Jos taas lähtisin jatkamaan koulua lasten ollessa pieniä saisin yli puolet vähemmän rahaa ja sit menis 2 lapsen päivähoito maksutkin, joten kotona olo suht pitkään sopii just meidän perheelle :)

Hyvä kun ei oo sotimiseksi mennyt tämä aihe, varmasti hyväkin kun kuulee perusteluita ja vaihtoehtoja miten muilla hoitokuviot menee :)

Mukavaa viikonloppua kaikille mammoille ja masukavereille :)

MUOKS! Hei miten noi kelan tuet muuten nyt sit menee kun oon kotihoidontuella toisen syntyessä? Saanko äippärahan nyt syntyvästä ja hoitolisän osuuden esikoisesta? Auttakaa tyhmää :O

Astre ja Eemeli 18+5
 
Viimeksi muokattu:
Juu-u,kiivasta on keskustelu ollut.Ja mielipiteitä varmasti löytyy yhtä monta kuin kirjoittajaakin.Välillä nousee ihan karvat pystyyn tietyistä kommenteista,mutta paras pitää mölyt mahassa.Minä myös voisin sanoa oman painavan sanani tähän keskusteluun,mutta en näe sitä niin tarpeelliseksi.Sen verran kuitenkin haluan omaa mielipidettäni ilmaista,että minäkään en kyllä laittaisi alle vuoden ikäistä hoitoon,oli se sitten kotona tapahtuvaa tai ei.Ja en kyllä ihan hevillä laittaisi alle 2-vuotiastakaan.Mutta teki niin tai näin,ei se hoitoon laittaminen tee ihmisestä yksikseen sosiaalista.Minut on laitettu vuosikkaana hoitoon ja olen ollut lukuisissa paikoissa hoidossa ja silti en tunne itseäni kovin sosiaaliseksi.Olen ujo muiden ja itseni silmissä :ashamed:.Noh,se siitä...vaikenen nyt ja pidän loput mölyt mahassani... :whistle:

Susimieli ihmetteli EevaN:n kohdun pohjan korkeutta.Tai siis sitä,että vauva kumauttelee jo kylkiluihin.Voih,nyt olisi pitkä juttu kerrottavana,ehkä vähän oikaisen kertomustani...
Eli täällä on plussauksesta asti lääkärit,kätilöt ja hoitajat kummastelleet kuinka korkealla kohtuni sijaitsee.Aina ei näin ole ollut,vaan tämä on myös minulle ollut ihan uusi juttu.Talvella ennen plussausta minulta ei saatu otettua edes papakoetta,koska kohtuni/kohdunkaula sijaitsee niiiiiiiiin korkealla.Sitten tulin raskaaksi ja jo alkuraskauden ultrassa asiaa kummasteltiin.Sekä np-ultrassa,neuvolassa ja myöskin tuolla rakenneultrassa.Rakenneultraan mentäessä kohtuni korkein kohta oli jo kylkiluiden kohdalla.Itse asiassa oli jo viikkoja ennen rakenneultraa.Nyt minusta tuntuu välillä,että vauva tulee kurkusta ulos :LOL:.No,ei nyt sentään mutta kylkiluut ovat välillä ihan kunnolla koetuksella.Innolla vain odotan mitä loppuakohden tulee... :confused:.Ja pitänee ottaa selvää,vaikuttaako tuo kohdun sijainti sitten jotenkin synnytykseen...

Että tämmöistä.Halusin vain kertoa,kun tuli mieleen tuosta,että vauva potkiskelee kylkiluita...

Hmmm,mitäs muuta...pitiköhän sitä muuta kommentoida?No ei tule nyt mieleen,mutta palailen myöhemin jos jokin asia jäi nyt puuttumaan...


adalmiina ja sitso 22+2
 
adalmiina aika hurjan kuuloista :O Muista kertoa täälläkin kun selviää onko kohdun korkeudella jotain vaikutusta synnytykseen. Jotenkin voisi ajatella että kun kohdun paino lapsivesineen ja kolmikiloisen lapsen kanssa alkaa olla melkoinen, että jos se sieltä jotenkin laskeutuisi.. Erikoista :D Olisi kiva nähdä masukuva sinusta!
 
Kylläpä te jo olette kaikki suunniteleet tarkkaan; töihinpaluut ja hoitoasiat. Täällä kaikki asiat ja suunnitelmat ihan levällään.

Meillä on tasan kaksi suunnitelmaa/tavoitetta mietittynä

1. Saada tämä lapsi joskus ulos mahasta
2. Saada tämä kyseinen lapsi pysymään hengissä :LOL:

Tässä on ihan oikeasti kaikki mitä ollaan ajateltu. Mutta tämä onkin meidän esikoinen. Olisikohan se ihan normaalia ettei edes osaa ajatella mitään kasvatus- ja hoitoasioita.


Hyvää viikonloppua kaikille!

Ensku ja Poju 21+1
 
Susimieli Laittaisin joo kuvaa,mutta kun tuo meidän tekniikka ei oikein pelitä.Tuo meidän kamera on jo niin vanha,että en saa kuvia liitettyä tähän meidän koneelle.Mutta se on työn alla,laitan kuvia sitten kun saadaan tekniikka taas toimivaksi =).

Aion tosiaan ottaa tuon kohdun koon tuolla yksityisellä lääkärillä puheeksi,kun menemme 4d-ultraan.Ja toki myös neuvolassa.Olisin jo kysynyt tuolla rakenne uä:ssä,mutta kun se meidän ultraaja oli niin tyly,että ei sen kanssa voinut mitään jutella.
Niin,ja tämä kaikki on siis tapahtunut nyt esikoisen odotuksen jäljiltä...koskaan aikaisemmin ei kukaan ole sanonut kohtuni sijaitsevan jotenkin oudosti tai ylhäällä...esikoinen tais järjestellä minun sisuskalut uusiksi silloin siellä majaillessaan :LOL:.
 
noo kohta onneks vaihtuu kuukausi,jos sitten jätetään hoitoasiat poijes.

alko vaan tuntuun että täällä tulee juuri kommenttia lasten hoitoon laittamista vastaan,
no kukin tekee tavallaan.mut mä oon aina valmis puolustaan omaa kantaa ja vain kerran tarvinnut perustella anopillekkaan mun valintoja ja sen jälkeen ei oo enää uskaltanut kommentoida mitään.
sen verta leijona emo olen,vaikkakin kaksonen horoskoopilta/luonteeltani.:D

samalaillahan olis voitu alkaa kauhistelemaan äitien iästä ym..

mut nyt imuroimaan ja kaupunkia kohti,lisävuoteita jo laitettu joka huoneeseen :)

mammakavereista sen verta että hyvä lapsuuden ystäväni odottaa yhtaikaa,hän saa lapsen tammikuussa. ja näiden 4kumminlapsen äitikin on ollut koko ikänsä todellinen ystävä mulle,muksutkin on melko saman ikäsiä ym. kumpikin ollaan näitä aikasin töihin palaajia ja hoitoalalla. sitten on tietty näitä hyvän päivän tuttavia jotka voivat sillon tällöin käydä kylässä tms.

mut nyt imuroimaan,ettei tule liian kylmä:rolleyes:

Millos muilla on 4d-ultrat? ketkä nyt on sinne menossa. meillä vasta 6.9 :/ pitkä aika vielä
 
Viimeksi muokattu:
Poks poks tänään 20 meni rikki.
Eilen oli rakenneultra ja äärettömän vahva poikaoolo vaihtui TYTTÖLUPAUKSEEN! Piti kätilöltä tarkistaa muutamaan kertaan ettei hän huijannut. Kyllä oli sellainen piilokameraolo, kun odotin että se sanoo että poika olis tulossa. Tyttö onkin meillä erittäin odotettu.:D
Ammateista... Olen sairaanhoitaja poliklinikalla ja ikää on 29
Rv20+0
 
Iltaa!
Tuohon lastenhoitoasiaan en aio kommentoida. Kukin tekee kuin parhaaks näkee. Asioissa on kuitenkin niin monta puolta ja näkökulmaa että niitä joutu jokainen varmasti miettimään enemmän tai vähemmän. Eikä yhtä ainoaa oikeaa tapaa ole. Meillä muksut meneet aika pieninä hoitoon ja tämä sopinut meille hyvin. Piste.

Pakko jauhaa vielä toissapäiväisestä rakenneultrasta...sori. Eilen en vielä asia niin miettinyt, mutta tänän olen tyhmänä lukenut netistä kaikkea mahdollista mikä liittyy siihen meidän tapauksen löydökseen - aivokammion laajentumaan. Ja tiedän että netistä aina löytyy ne ikävimmät kokemukset ja pahimmat kauhukuvat, mutta uskokaa vaan, ei kovin kannustavia juttuja tullut esille. Jotain poikkeavaa jossain luulisin olevan kun kerran tuo raja-arvomitta ylittyi. Mittavirhe tuskin on, sillä kätilö mittasi ainakin viisi kertaa tuota aluetta, siirtyi välillä muihin osiin ja palasi taas takaisin siihen ja aina sama tulos. Tänään on myös tullut itkettyä monet itkut asian takia, sillä sieluni silmin näin jo tilanteen jossa joudun kertomaan läheisille vauvan kehityshäiriöstä. Usin tuo laajentuma kielii hydrokefaliasta eli siitä että aivokammioihin kerääntyy painetta kun nestevirtaukset jotenkin estyy. Voidaan hoitaa syntymän jälkeen leikkauksella, mutta silti se useimmiten johtaa jonkin asteiseen kehitysvammaan.
No, tänään sain ajan polille joka on siis 2.8. SIihen asti nyt kärvistellään ja toivon ainoastaan että sielä mitattaisiin edes vähän pienemmät mitat eikä mistään muualta löydy poikkeavuutta.

Sori omanapaisuuteni, olen tämän päivän ollut aika alamaissa ja järkytyn sitä enemmän mitä enemmän juttuja aiheesta luen. Pitäs nyt lopettaa!
Mutta aikainen työaamu huomenna, nukkumaan siis tässä suuntaan. Hyvää viikonloppua kaikille mammoille!!!

Muisku 20+5
 
Muisku78, toivottavasti vauvalla on kaikki kunnossa!!

Päivähoitoasiaan en myöskään hirveesti viitsi ottaa kantaa, muistaakseni aiheesta olikin juttua jo keväämmällä.. Mä henk. koht. nautin siitä, että saan hoitaa omat lapset kotona mahdollisimman pitkään :)

Mango86 Tsemppiä ainakin mä taidan tarvita aika paljon :) Mulla on siis reilu kaks vuotta, kun oon viimeksi opiskellut! Täytyy käydä parin viikon päästä opon juttusilla, jos se vaikka vähän avustais alkuun!!

Silona 19+5
 

Yhteistyössä