***Joulukuun Pikkutontut JOULUKUUSSA*** ? Nyt on meidän kuukausi ?

Hyvää itsenäisyyspvän jälkeistä päivää :)
Valkea maa ja mieli on senkin takia tai johdosta vähän kirkkaampi!

Edellisen käynnin jälkeen on tonttuja putkahtanut maailmaan, suuret onnittelut vauvautuneille!!! <3

Täälläkin ohitettiin eilen kaikkien veikkailema vauvan syntymäpäivä. Ja neuvolaan matkani käy tässä päivällä. Enpä olis uskonut sinne enää meneväni mutta eikait se auta :D
Kohta tulee 3vkoa polikäynnistä jolloin kanava oli siis jo hävinny ja kohdunsuu auki, painoarvio tuolloin 3100g...missähän sitä nyt jo mennään?! :D
reilu viikko sitten neuvolassa poitsu oli hyvin laskeutunut ja pää täysin kiinnittynyt. Uskoin siis itsekkin että en enää tänään neuvolaan menisi.
Pöh, maltti rupeaa pikkuhiljaa loppumaan mitä lähemmäs loppuviikkoa taas mennään.... muutama pvä sitten maitokin jo nousi joten kaikki olis niinku jäbälle täällä valmiina :)

poppeliinille ja tinkerbellille tsempit!!! Toivottavasti osastoilla on tilaa ja pääsette tänään hommiin :)
ja oliko niin että poppeliini oli menossa tayssiin? Jos jossain vaiheessa ehdit niin tulehan kertomaan mikä siellä tilanne sillä jos tää viikko menee taas ohi niin viikonlopuna jos täällä synnytys käynnistyy niin suuntana myös tays...

Tsempit jokaiselle joulumammalle viimeisiin päiviin/viikkoihin :)
tää taitaa lähteä aamukävelyn kautta sinne neuvolaan ihmettelemään.
.... nytkin supistaa ja jäbälle samat toiveet ku yölläkin, tuletuletule jo!! <3 :)

tuutikki ja pikkutuutikki 39+6
 
Viimeksi muokattu:
äitsy unettomuus ei onneksi vaivaa joka yö, viimeiset neljäyötä (ennen viimeyötä siis) nukuin ihan hyvin.

Ajattelin vain tulla nopsaan päivittämään, että turha odotella neuvola kuulumisia. Just sieltä soitettiin ja peruttiin tän päivän aika.. Uusi aika on perjantaina (rv 39+5..) Jotenkin turhauttavaa tämäkin, olisi ollut kiva käydä siellä kyselemässä kun kerrankin olisi ollut kyseltävää. Vaikka yhtenä kappaleena perjantaina olisinkin niin siellä on joku sijainen taas, eipä tule ventovieraalta niin turhia kyseltyä.. Lisäksi ton viimeöisen jälkeen olen varovaisen toiveikas ettei perjantaina tarvis mennä, sikäli olisi kiva tietää viimehetkien paino ja verenpaineet jne. Mulla on edellinen neuvola ollut siis 22.11 ja sit oli se lääkäritsekkaus 24.11. eli pari viikkoa siis viimekerrasta.

Tää ei kyllä oo ihan mun päiväni. Ukon kanssa onneksi päästiin sopuun, nyt vaan jos saisi vähän edes torkuttua päivän aikana niin helpottaisi elämä. Vatsa toimii edelleen ja selkä+lantio välillä jomottaa.

Poppeliini ja Tinkerbell, onneksi tulee hyviä uutisia joltakin :)
 
Jaksuja kaikille kypsille - täällä yksi siihen kerhoon kuuluva ja lääkkeillä myös nukkuva... Mitä lääkäri kirjoitti sulle unettomuuteen äitsy?

Niin vaan minäkin taas kerran kuvittelin olevani jo jakautunut tänään eli 40+0 poksuu. Klo 13
aika äitipolille, mutta en ole kovin toiveikas käynnistelyjen suhteen, kun KYSillä ollut sitä ruuhkaa. Ehdottomasti olisin kyllä kypsä jäämään ja vauvakin varmaan jo 3700-3800g omien arvailujen mukaan. Muutamia sokeriylityksiä ollut, joten voihan olla että masun ympärys vauvalla iso eikä uskalleta enää
kauaa seurata. Ja ite oon sitä mieltä etten isompaa uskaltas lähteä juuri synnyttämänkään, kun eivät meinaa laskeutua ja tulevat virheasennossa... Mutta olen saanut jatkuvasti kuulla sitä oman huoleni
mitätöintiä äitipolilla, joten tuskin ääni kellossa muuttunut :( Vaikka kuinka lääkärikirjassa lukee että laskeutumisen hidastuminen voi olla viite epäsuhdasta lantion ja vauvan välillä niin ei se kummasti enää ole sitä kun kysyn lääkäriltä :( Eivät taaskaan tutkineet lantiota kuin käsikopelolla ja aina on siinä
tuntunut tilavalle...
No, toivottavasti edes irroittelisivat sisätutkimuksessa kalvoja kovalla kouralla, jos edes vauhtia tulis... Itse luulen että paikat alkas olla muuten aikas kypsät.
Jännittää, mutta toisaalta pelottaa, että jos vielä joudun jatkamaan kärvistelyä. Mahanahka on jonyt tosi arka ja henkisesti olen aika riepu, kun alkaa toi vauvan koko pelottaa, kun aikasemmat tulleet huonosti...

Sametuli 40+0
 
Susimieli, hyvä jos ei sun joka yö tarvi kukkua=)

Simulilla vaikuttaa myös lupaavalta, taitaa lähtö olla jo tosi lähella!

Sametuli, Opamoxia sain. 30mg laittoi nukkumaan ihan tietämättömänä mistään ja viine yön 15mg takasi suunnilleen normaalin unen. Mitä lääkkeitä sä käytät? Ja kun meet sinne polille niin sano vaan huolesi ääneesi, pakko niiden on kuitenkin kuunnella ja asiaa tutkia. Ja pyydä että tekisivät vähän ronskimman tutkimuksen kalvoja irroitellen. Eikä sitä koskaan tiedä jos sopiva lääkäri osuu kohdalle niin voivathan he käynnistää jo tänään, toivotaan niin!
 
Onnea taas vauvautuneille!
Olen tässä aamun pähkäillyt soittaako neuvolaan vai ei?
Eilen illalla pikkuinen oli todella rauhallinen, 7-8 liikettä vajaassa 2 tunnissa. Nyt aamulla olen laskenut 2 eri otteeseen ja molemmilla kerroilla saanut 8-9 liikettä tunnissa. Aika rauhallinen on pikkuinen aina ollut, mutta eniten ihmetyttää tuo illallinen rauhallisuus, silloin tuntuu eniten virtaa yleensä löytyvän. Alkaako tila tosiaan käydä ahtaaksi vai onko vain rauhallisempi kausi. Pitänee vielä tunti odotella neuvolan soittoaikaa ja soitella sitten sinne. Muuten pyörii koko ajan vaan liikkeet mielessä eikä niitä tietenkään tule kun alkaa kyttäämään.

Kairi ja pikkuinen 38+4
 
Kairi, just maanantaina neuvolan seinältä luin liikelaskentaohjeita ja niissä neuvotaan soittamaan välittömästi äityispolille jos ei saa kymmentä liikettä. Tuskin mitään ongelmaa on kun vauva kuitenkin liikkuu, mutta neuvolan aukeamista ei tartte eikä kannata odotella. Polilla kyllä kertovat kuinka tulee toimia.
Mä joudun kanssa välillä liikkeitä laskemaan kun vauvalla on todella hiljaisia päiviä välillä.
 
Onnea jo vauvan saaneille!

Itse alan olla jo kärsimätön, vaikka vasta 38+4 viikkoja.. Esikoinen syntyi 38+4 aamuyöstä ja jotenkin sitä haaveili, että toinenkin syntyisi samoihin aikoihin, mutta nyt ei ole sellaista olotilaa, että synnytys lähestyisi. Tosin neuvolassa ovat epäilleet, että syntyisi ajoissa kun on jo laskeutunut reilut 3vk sitten, tiedä häntä.

Liikelaskennasta sen verran, että masussa oleva vauva voi nukkua 23h, mutta pitäisi kuitenkin olla vuorokaudessa yksi tunti, jolloin saa ainakin 10 liikettä.

Jännä muuten, että nykyään ei kykene ajattelemaan oman masun ulkopuolelle :saint:
 
Tsemppiä Poppeliini ja Tinkerbell!!

KairiMun mielestä soita vaan suoraan polille. Siellä varmasti kertovat onko syytä huoleen.

Sametuli Tsemppiä polikäynnille! Toivottavasti kuuntelevat sinua! On vaan superärsyttävää, kun omaa huolta ei oteta vakavasti.

Tuli tuosta unettomuudesta ja lääkäreiden kuuntelemattomuudesta mieleen... Kun esikoinen oli valvottanut 9kk ja menin lääkärille pyytämään apua nukahtamiseen. Oli tyly vastaus, ettei ole olemassa nukahtamislääkkeitä joita voisi käyttää samalla kun imettää, vaikka yöaikaan imetystä ei tapahdukkaan. Kummasti rupesi lääkkeitä löytymään, kun itkien ilmoitin sitten lopettavani imetyksen samantien ja siirtyväni pulloruokintaan...
 
poppeliini ja tinkerbell Tsemppii koitokseen ja päivään!

Neuvolakeikka takana. Ei oo merkkejä lähdöstä. Yllätys! Masun kasvu hidastunut,mutta vieläkin kasvaa.
Arvot oli suht ok,paineet vieläkin nousussa..mutta ei oo muita oireita niin seuraillaan tilannetta. Mulla on kotona verenpainemittari onneksi.
Sfmitta siis 37,5cm.
Painoa oli tullut nyt 1.1kg/vkolle..epäili olevan turvotusta. Viimeksi oli paino laskenut.

Käynnistys on vissiinkin jo ennen joulua. Huh..toivottavasti olisi. Silloinkin on jo 41+..jotain. Itse oon jo asennoitunut siihen,että käynnistykseen joudun.

millis ja vertti 39+4
 
Huijui, täällähän on porukkaa jälleen tositoimissa! Tsemppiä loppurutistukseen!

Omia neuvolakuulumisia lähinnä tulin kertoilemaan tältä päivältä eli rv37+2 (sulkuihin laitoin vertailun vuoksi edelliskäynnin tilanteen eli 36+1)
Paino +875g/vko (+490). Koko raskauden aikana tullut painoa about 15kg.
RR 125/79 (113/81)
Pissa puhdas, ollut koko raskauden ajan. Tai oli nyt leukkarit+ mutta kuulemma tavallista näin loppuraskaudessa..
Hb 121 (127 rv33+2)
Sf 35,5 (36)
Sykkeet kunnossa, n.130.

On kuulemma massu sen näköinen eli niin alhaalla että enteilisi synnytystä koska tahansa, vauvakin tiukasti pysynyt lähtökuopissa. Sanoin vaan että höpöhöpö, eiköhän mennä tammikuulle asti :p Mutta toisaalta vauva on tervedtullut vaikka heti, olisihan se mukava saada pieni jouluksi kotiin!

Ainiin, käyn huomenna labrassa otattamassa maksa- ja sappiarvot. Maha kutissut säännöllisen epäsäännöllisesti, luultavasti (toivottavasti) johtuu vain nahan venymisestä, mutta parempi se on kai varmistaa.

Viikon päästä äitipolille sf-mitan vuoksi. Ihan mielenkiinnolla odotellaan että minkähän kokoista vaavia tässä kasvatellaan!

Banski 37+2
 
Sametuli toivottavasti on mukava lääkäri ja asiat etenesivät :)
Simulilla taisi olla lähdönmerkkejä :)
Poppeliinille vielä tsemppiä matkaan :)

Kyllä toi nukkuminen on sellainen homma mistä kannattaa pitää huolta ihan missä tilanteessa tahansa, niin helposti masentuu jne. jos ei nuku. Nimimerkillä joskus masennuksesta kärsinyt :)

Nukkumisesta puheen ollen , täällä on taas nukuttu aamulla kolmen tunnin päikkärit ja nyt täytys sitten alkaa noitten pyykkejen kimppuun ennenkuin täytyy hakea isommat kotiin :)
 
Neuvola kuulumiset näin alkuun:

rv37+3 siis tänään,
Paino: +800g tullut tähän mennessä 12.8kg yhteensä
Turvotus: ++
RR: 127/88
Pissa: ---
Sf: 33cm
RT
Sykkeet 145-155krt/min

Pää vielä heilu eikä kunnol laskeutunut, joten eikai hetkeen lähtöä tarvi odotella :) Terkka meinas ettei vauva todella ois niin iso kun se äippäpolin lääkärin arvio oli silloin pari viikkoa sit. On kuulemma sen lääkärin arviot heittän useasti ja turhia käynnistyksiä ym. sen toimesta tehty.

Ens viikolla sit taas neuvola, lakkaan nyt odottamasta muutenkaan et hetkeen tulis jos sit lasketun jälkeen alottais uudelleen nää mietteet :D


Sitten taas kovasti tsemppiä ketkä tositoimissa ja vauvaa jo vastaanottamassa :wave: Ja supistuksia niille ketkä alkaa olla siinä pisteessä että vois oikeesti vauvat harkita masun suojista pois tuloa :)

Onko muilla ongelmia autolla ajamisen kanssa, tai siis siinä ettei enää yltää polkimille kun masu kiinni ratissa?! :D Täällä on todellinen haaste saada säädöt kohdilleen et just mahtuu, oon muutenkin lyhyt ja penkki melkein niin edessä kun mahdollista normaalistikin. Eipä tee pitkää matkaa mieli ajella, just ton 5min matkan neuvolalle ja kotiin :D


Eipä taida muuta olla :)


Astre ja vauveli 37+3
 
Tuli tässä mieleen että mitä sillä äitiyspakkauksessa tulleessa öö miten sen selittäisi neliön muotoisella "peitolla" tai sellasella, se siis oli ihan pohjalla patjan päällä eikä ollut patjan kokonen. Mitä sillä tehdään? :O En oo oikein saanu selville toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitan :) Hih. Eilen siivoillessa tuli pieniä ja ei niin kivuliaita supistuksia ja koko illan nippaili alapäätä kuin puikolla olisi tökitty :) Heh.
Pari viikkoa enään laskettuun aikaan ja jotenki tämä aika pitäisi saada kulumaan :(
Tylsää on päivät ku esikoista odottelen ja toisaalta ei huvita kauppoja mennä kierteleen ku ei oo rahaa mitää ostaakkaan. Tuli tuosta raha jutusta mieleen että, onko teidänkin mielestä typerää että ensimmäinen äippäraha tulee vasta päivää ennen laskettua aikaa :O? Mielestäni on kyllä hölmöä jos miettii että pitäisi vielä hankkia jotain niillä rahoilla ja haluaisi kumminki kaiken olevan valmiina. Toki jos aikaisemmin syntyy niin sehän vissiin maksetaan seuraavana päivänä tai jotenki niin? :)

Ajamisesta Itsekkin olen lyhyt eli säädöt täytyy olla aivan niin lähellä ku penkki menee ja hankalaa on kyllä esim nousta autosta :( Noh miehellä auto käytössä päivät töissä joten hirveesti en ajelekkaan ja silloin kun johki yhdessä mennään niin mieshän siellä ratissa on enkä minä :D
Ainii ja pieni valitus vielä, eilen huomasimme että miehen exällä on juurikin saman niminen lapsi ja toinen nimi sama ku mitä olimme meidän pojan nimeks miettineet, mies ei siitä sen enempää sanonut sanoi vaan että voi p*ska, mutta en minä kyllä halua enään sitä nimeä ku miehen exällä on saman niminen lapsi :(

Baarbi 38+1
 
Onnea vauvan saaneille ja tsemppiä vauvanhakureissuun lähteneille!

Täällä yöunet alkaneet muuttua myös katkonaisiksi. Viime yönä särki lonkkia niin että valvoin ensin tunnin ja nukahdin otettuani panadolin herätäkseni puolen tunnin päästä esikoisen huuteluun. Jostain syystä esikoinen on viikon nukkunut huonosti, heräilee 3-4kertaa yössä ja kestää puoli tunitia tai pidempäänkin että nukkuu taas. Sen aikaa huutelee. Ja tietenkin herää aina eri aikaan kuin itse heräilen, joten unet jää vähiin.

Neuvolassa käyty, sf-mitta 36cm kun vajaa 2vko sitten oli 32cm (mittaaja sama)! Siltä tässä on tuntunutkin, että vauva kasvaa vauhdilla ja täyttää koko mahan. Istua pitää takakenossa jos haluaa hengitellä riittävästi. Ensi viikolla on vielä yksi kasvukontrolli ultra, niin näkee millainen kasvupyrähdys vauvalla oikein on. Omaa herkuttelua pitäisi kyllä vähän vähentää.

Lumine 36+5
 
Astre mulla on sama ongelma autoillessa :D Miehen auton penkkiä en oo oikeen koskaan osannu säätää oikein, ja siinä otti maha kiinni rattiin jo monta kuukautta sitten. Viimeks ajoin sillä pari viikkoa sitten ja varpailla käyttelin polkimia ja ihan voimilla sai kääntää rattia kun maha otti niin kovin kiinni. Omassakin autossa jo hipoo maha rattia mutta helpompi on sillä ajaa. Tosin nyt en enää varmaan paljon ajele kun alkaa olla liukasta ja hankala toimia nopeasti jos sattuu karkaamaan auto käsistä.

Nukuin viime yönä ihan hiton huonosti kun toinen poika potki peittoa päältään, kuus kertaa kävin laittamassa ja sit en enää jaksanu. Sit se vielä joskus neljän maissa oli sitä mieltä että lastenohjelmat alkaa, isäntä meni sit sen nukuttamaan ku mä en enää kerrassaan jaksanut. Eipähän oo totakaan ihmettä taas hetkeen nähty et iskä hoitas noita yökukkumisia, mut onneks nyt ees meni, on jo nii vaikeeta pelkkä sängystä nouseminen että jo sekin ärsyttää :D Hilipatuisen kanssa oon tosta nukkumisen tärkeydestä samaa mieltä, mulla ainakin pää hajoo jos nukkuu kauan huonosti. Poikien vauva-aikana en oikein muistanut huolehtia omasta levosta kun sitä hommaa oli koko ajan ja yösyötöt hoidin minä tietenkin kun mullahan ne tissit on. Sitten kun puoli vuotta tuli pojilla täyteen ni mähän olin ihan raato, varmaan oli jo jotain lievää masennustakin kun ei mikään tuntunu enää miltään, väsytti vaan ja itketti, onneks sitten meni ajallaan ohi kun aloin levätä ja pitää parempaa huolta myös itestäni. Jospa tällä kertaa menis vähän paremmin :)
 
Baarbi kyl mulle tuli eka äippäraha viime kuun lopussa, kun alotin "loman" heti kun mahdollista. En o kyllä koskaan kuullukaan et tulis vasta päivää ennen laskettua. Tosin myös viimeks alotin äippäloman varhennettuna.
 
Mulle tulee kans eka äityspäiväraha vasta päivää ennen laskettua. Mikä onkin ihan huippua kun vapaa alkoi jo 12.11. eli marraskuulta tuli vain 11 päivän liksa. Mut niinhän se menee, että maksu tulee aina "kauden" lopussa, ihan kuin palkkakin. Onneksi sain roimat veronpalautukset ettei tartte alkaa laskuttajille soittamaan ja uusista eräpäivistä sopimaan.
 
Mulla tulee äippäraha päivää lasketun ajan jälkeen :D 12.12 on sen maksu ja 11. päivä laskettu.

Tulisipa ensiyönä lähtö synnyttämään, mie oisin niin valmis! Eikä tarvis sit mennä perjantainakaan jollekkin sijaisterkalle neuvolaan.

Väsyttää edelleen, pari tuntia sain nukutuksi tossa, mutta eipä se ihan yöunia korvaa. Pitää mennä ajoissa sänkyyn illalla, jospa sitä saisi vähän nukuttua. Meillä ei kyllä taida toi hissiremontti hirveenä edetä kun ei tuolta rapusta kuulu mitään, yleensä se melu on ollut niin kovaa ettei ole voinut edes haaveilla unista päivällä. Noh, en valita, unet tuli tarpeeseen kyllä.

Yritin muuten tota kohdunsuuta kokeilla, ainakin erilainen se oli jos ei muuta, ensinnäkin paljon matalammalla, ihan kuin koko emätin olisi painunut kasaan. Jos oikein bongasin niin kohdunsuu on tavalliseen verrattuna pehmeä, en hirveen kauaa sörkkinyt enkä edes yrittänyt kokeilla onko auki. En nyt hirveetä diagnoosia osaa ton perusteella tehdä, kai siellä jotain on tapahtunut :D Luulisin..

Susimieli ja Pieni 39+3
 
Heips!

Ei pitänyt mun enää ihmetellä jokaista oiretta tai odotella synnytystä... Mutta niin siinä kävi, että eilen aamulla heräsin ja tunsin, että tänään tapahtuu. Koko päivän oli menkkajomotusta, kiristelyä ja jotenkin tukala olo. Piti mennä kuumaan kylpyynkin rentoutumaan. No iltaa kohden tuli enempi harkkasupistuksia, yötä kohden ihan oikeita suppareita. Lähtöä siis vain odotin. Arvaatte varmaan nukuttiko?! ;)

Yöllä tuli mojovia suppareita, välillä tiheästikin, mutta eivät kestäneet kauan. Oottelin lapsiveden menoa.
Alapää ja lantio lähetteli outoja tuntemuksia, välillä vihloi ja välillä oli sellainen olo, että kohta se vauva vaan plumpsahtaa ulos. No, sitten tuli nukahdettua. Ja herättyä ja taas nukahdettua. Aamuyöstä oli kamala nälkä, kävin syömässä ja sitten nukuinkin aamuun.
Tänään ei muuta kuin väsy ja lantiossa olo, että olis kovinkin moukaroitu yöllä.

HÖ! :D
Missään aiemmassa synnytyksessä mulla ei ole tullut yhtään kipeää supparia ennen kuin ollaan tositoimissa, eikä ole ollut menkkakipuiluakaan. Siksi olin ihan varma, että yöllä tulee lähtö. Ei tullut, mutta ehkäpä paikat on nyt sit valmiimmat ja voi tullakin jopa kiire, kun tämä lähtee syntymään... Tai sitten pohdiskelen oireitani täällä vielä ensi vuoden puolella käynnistystä odotellen! :p

Hippuliinu ja Villis 37+1
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
pikaiset päivitykset. Eli kotona taas. kohdunsuu ahtaasti auki 2 sormelle ja kanavaa 2cm jäljellä, kalvoja irroiteltu, muttei ainakaan vielä supista :/ Vauvan koko arvio 3520g. Lääkäri ehdotteli että käynnistykseen 41+5 jos ei tule ennen. Arvelin että mun pää ei kestä synnytyspelon takia sinne asti. Sitten ehdotteli ens viikkoa, mutta jo viikonlopun ajattelemisesta ei synnyttämättömänä tuli mulle siinä sitten itku :( Suostui lopulta sitten siihen että menen synnärille käynnistysarvioon pe aamuna, jos ei tule sitä ennen. Helpottavaa ajatella ettäainakin yksi arvio vielä edessä ennen viikonloppua! En ees tajunnut että mua näin paljon pelottaa :( Mähän siis pelkään ison vauvan synnytystä ja nyt ei siis koko arviokaan huima - ei vaan näköjään pää kestä! Opamox 15mg:llä mäkin olen saanut nukuttua :) Onneks on turvallista ettei tarvi valvoa ja ahistella koko yötä.. Kaks edellistä siis synnytin suht ilman pelkoja joten näköjään näinkin voi käydä vielä kolmatta oottaessa... Höh, on kyllä aika luuseri olo :( Mutta pääasia että lopputulema tulee onnistumaan ja saan ehyen vauvan ja pysyn ite kasassa henkisestikin!

Sametuli 40+0 siis POKS

Sori omanapaisuus, mutta nyt lähdettävä viemään nuorimmainen rokotukseen, joten ei ehdi kommentoida!
 
Äitiyspäivärahan maksamisesta Sitä maksetaan 25 päivän jaksoissa, eli kun äippäri alkaa niin siitä 25 arkipäivää (ma-la) tulee ekat rahat ja siitä 25 päivää jne... Eli menee aikalailla sinne lasketun tienoille kun normaalisti äippäri alkaa sen 30 (arki)päivää ennen laskettua
 
äippäraha Mullakin tulee tosi tyhmästi se :/ 18.11 alko äippäloma ja ensimmäisen rahan saan vasta 23.12.... Ja viime kuulta sain sit vaan puolikkaan hoitorahankin joten tiukille mentiin kun mieskin sairaspäivärahal vaan.
 

Yhteistyössä