***Joulukuun Pikkutontut LOKAKUUSSA***

Tänään käyty neuvolassa ja kaikki hyvin.

Poppeliini, kysyin tuosta matkustuskiellon kirjoittamisesta hoitajalta ja totesi, että hoitaja ei voi kirjoittaa matkustuskieltoa, mutta lääkäri voi tässä vaiheessa tarvittaessa kirjoittaa sellaisen todistuksen, joka kieltää tiettyjä työtehtäviä. Eli minun tapauksessa, jos pomolle ei sovi, että työreissun tekee joku muu, niin lääkäri voi kirjoittaa ns. sairasloman tiettyjen työtehtävien osalta. Epäili myös, että varsinkin raskausajandiabetes voi olla yksi perustelu tälle. Pitää jutella pomon kanssa ja katsoa, ymmärtääkö tilanteen vai pitääkö hankkia tuollainen lappunen.

Tänään on alkanut selkä vaivaamaan. Teen istumatyötä ja alaselkään sattuu koko ajan. Tämä on uusi oire ja toivottavasti vain hetkellinen ilmiö.

Glögiä ei tee mieli, mutta lukiessa alkoi tehdä mieli pipareita :p. Ajaisikohan kaupan piparit tässä vaiheessa saman asian, kuin itse tehdyt?

Lapitar ja kaveri 31+5
 
pikapäivitystä...

Luitteko tämän päivän iltalehdestä jutun ravintolisistä? Mitähän sitä uskaltaa enää popsia jos ei kerta vitamiinejäkään?? :O
"Haitallisimmiksi ravintolisiksi yksittäisistä yhdisteistä erottuivat monivitamiini, foolihappo, B6-vitamiini, rauta, magnesium, sinkki ja kupari. Niiden todettiin jopa lisäävän kuolleisuutta."

Ravintolisien käyttö saattaa jopa lisätä kuolleisuutta | Terveys | Iltalehti.fi

- Sid ja pikkuPentti 29+2 -
 
Enpä ollut kuullutkaan vielä juttua tuosta ravintolisä asiasta... hmm...pistää miettimään asiaa... toisaalta tuo on vaan yksi tutkimus...

Vauva-lehden tilaajat jotka odotitte sitä laskua ja tietoa lahjasta niin ootteko saanut sitä lahjaa ja tai tietoa lahjasta??Jäi vaan vaivaamaan kun kyselitte niistä että saitteko ikinä niitä?

Ponnistamisesta täytyy kyllä myöntää etten osaa antaa asiaan mitään neuvoa vaikka jo neljättä odotan... :/ Mua ponnistaminen ei oo sattunut oikeastaan yhtään mutta se avautumisvaiheen kipu on kyllä aikamoista.

Nyt kyllä lyö ihan tyhjää että mistä muusta oli ollut puhetta joten annan palstatilaa toisillekkin:)
 
metsätähtisain ensimmäisen lehden viime perjantaina (siis ihan ajallaan kun tilasin lehden syyskuun alussa). Laskua siis odotellaan saapuvaksi äidilleni. Naapurilta saan kaukalon lainaksi jos käy niin köpelösti ettei oma ehdi tulla :xmas:. Vanhaa omaa kun en uskalla enää vauvalla käyttää kun siitä murtui reilu styroksin osan.

Ponnistaminen itsellä oli esikoisen aikana n.2h kova ponnistamisen tarve ennen kuin olin kokonaan auki. Vauvan virheasento aiheutti sen erittäin todennäköisesti. Kakkosen kohdalla kroppa vain alkoi itse ponnistamaan = tuli erittäin kova ponnistamisen tarve + ei mitään toivoa pidätellä ja poika syntyikin sitten vauhdilla (5min ponnistus). Vaikka esikoisella ponnistusvaihe kesti 45min + oli imukuppi niin silti molemmissa olen sen ponnistusvaiheen tuntenut/kokenut vain positiivisena. Sillon saa "ponnistaa sitä kipua vasten" ja se on jotenkin vain helpottavaa.

Poppeliini ja tyttönen 32+0
 
Viimeksi muokattu:
Tuleeko muilla aivan jumalattoman kipeitä vihlaisuja alamahaan? Kaikenlaista alavatsakipuilua on ollut koko raskauden ajan mutta ei näin pahoja. Tavaroiden poimiminen lattialta, tiskikoneen tyhjennys ym kyykkiminen aiheuttaa eniten vihlaisuja mutta tulee välillä ihan vaan istuessa tai maatessa. Täytyypä neuvolassa huomenna jutella ja viikon päästä on kuitenkin lääkäri joka taas kerran tsekkaa kohdunsuun tilanteen.

Aina kun kunto ja jaksaminen antaa myöden niin olen siivoillut ja järjestellyt kotia. Kyllä sitä kaiken maailman rojua ja roskaa kertyykin nurkat täyteen.

Poju masussa on aivan villi. Niin kauhea meno ja meininki on jatkuvasti menossa että välillä mietin mahtaako se ollenkaan nukkua.


Ensku ja Poju 31+4
 
Mä kans tota ponnistamista mietin et suurinpiirtein samanlaista se oli kuin ois isolla hädällä. Mulla ei oo kummastakaan lapsesta ollut synnytyksissä sitä ponnistamisen tarvetta. Ihan oon ollu pihalla kun kätilö on sanonu et nyt pitäs sit alkaa ponnistaan...siis kun olo on sellanen et joku käskee et meepäs vessaan isolle hädälle vaikka mitään hätää ei ees ois niin silleen vaikeeta ollut se ponnistusvaihe. Ja mulle se tosiaan on ollu kaikista kivuliainta koko synnytyksessä et kadehdin tosiaan teitä jotka sanoo ettei ponnistus oo sattunu et on ollu vaan helpottavaa.

Luin täs yks päivä...oliko eilen...iltalehdestä tosta prinsessa victorian raskaudesta. Siinä kun oli juttua et epäillään et ruotsin hovi valehtelee lasektun ajan että victoria on varmasti pidemmällä kuin et synnyttäis maaliskuussa. Siis mitä :O Jos nyt aattelee et se ois suurinpiirtein sen 3kk jälessä mietä joulukuisia niin musta sillä ei oo yhtään iso maha siihen nähden. Kaikki kuvat mitä siitä oon nähnyt niin musta sillä mitään mahaa niissä oo ollukaan, siis vähän on niinkuin keskivartalosta pyöristynyt tai "pönäköitynyt" mut mitään selvää mahaa ei ees oo. Itellä oli siihen aikaan jo paljon isompi maha, olkoonkin että on kolmas raskaus, mut silti.

Vitsit mulla tänään töissä tuli pari kipeetä supistusta ekaa kertaa. Supistellu on toki jo pitkään, mut ekan kerran ne oli kipeitä. Kipu ei kestäny koko supistuksen ajan, mut oli aika kovaa ja terävää hetken. Palautui jo vähän mieleen mitä onkaan sitten joulukuussa tulossa. Vielä ois n.3vko töitä jos vaan jaksaa. Saikkuahan toki sais ihan millä verukkeella tahansa, mut musta tuntuu et jos jään kotiin niin sit en ainakaan tee YHTÄÄN MITÄÄN vaan makaan vaan kaiket päivät. Siks ois ehkä parempi olla kuitenkin töissä et ei menis ihan löysäilyks kun siitä sit toisaalta taas tulee huono ja vetämätön olo. VÄhän ristiriitaista.

Muisku 31+1
 
Glögiä ostettu! :)

Huomenna neuvola, hyvään aikaan, haluan saada varmuuden että tiheät harkkasupparit on ok, ja jos vaatiikiin lepoa niin hyvä tietää kun töissä pitäs olla tää viikko.. Kysyn myös analyysiä tästä mun flunssasta. Olin kyllä ihan kuollut töissä tänään, nukuin yön huonosti ja sit oli kipee olo. Vaati kyl parin tunnin päikyt kun pääsin kotiin.

Lähipiiri tihisee innosta kun laskettu aika lähenee :)

Susimieli ja Pieni 31+1
 
Mä vilkasin kans ton jutun ravintolisistä eikä tuo nyt hirmunen yllätys ollu. Kuulun niihin ihmisiin jotka mieluummin ottaa ne vitamiinit ja hivenaineet ruuan välityksellä, tietysti nyt raskaana ollessa D-vitamiinilisä ja rautaa on otettava nappimallina. Monivitamiinia syön pimeän aikana jos on väsynyt olo, sitäkään en säännöllisesti. Musta tuntuu että pitää kuitenki aika heavy user olla että elämä lyhenee ravintolisistä :D Mutta joo, oon sitä mieltä et ihmiset vähän turhan helposti popsii nappeja paremman elämän toivossa. Ehkä tuo tutkimus saa edes jonkun ajattelemaan myös ruokavaliota :)

Flunssa on tässä nyt sit sahannu eestakasin, viime viikolla oli kurkku vähän kipee pari päivää ja nyt sit tärähti monen terveen päivän jälkeen nuha ja varmaan yöksi tulee kuumetta, silmät on sen tuntuset. VOI KÖKKÖ! Just kun mun uus imuri tuli tänään, voi hitsi jos en huomenna pääse kunnolla koeajolle :D Vähän oli pakko kyl kokeilla heti, voi että mä oon sitä oottanu kun entinen imuri hajos pari vko sitten. Että täällä tuo pesänrakennusvietti purkautuu enimmäkseen siivousvimmana.. Harmi kun ei jaksa enää tehä niin paljon kun tahtoisi.

Muutoin kaikki edelleen hyvin, hieman hämmentävää kun yhtäkkiä tuntuu että aika käy OIKEESTI vähiin :D Pari kuukautta ja tää vauva joutaa jo syntyä! Jee!! Kohta kai pitäisi alkaa suunnitella vauvan nurkkausta tonne meijän makkariin, mutta jos nyt vielä jättäisi kuitenkin ens kuulle sen urakan. Oispa jo joulukuu <3
 
Glögiä ja joulutorttuja alkoi heti tekemään mieli, kiitos vaan ;) :LOL:

Flunssaa on ollut meilläkin. Veti ihan voimat pois ja iski aika pahasti meikäläiseenkin. Jotenkin ihan yllättäen tuli? Vaikka tietysti kaikkea on liikkeellä pojan hoitopaikassa ja kun töissäkin ihmisten parissa tulee oltua.. No, nyt jo helpottaa. Poitsulla menee flunssat yleensä siihen, että yskii ihan mielettömästi ja varsinkin öisin. Nyt ei ole se yskäään pitkittynyt, kun esim viime keväänä + aiemmin oli monen viikon jaksoja että yski kovasti :(

Kelan rahat sain myöskin aiemman äippärahan mukaan. Taisi olla päivärahassa sellainen 0,80e enemmän kun esikoisesta. Ihan tyytyväinen olen. Äitiyspakkauksen sijaan otettiin raha, ja se kolahti tilille myös viime viikolla. Mitään erityistä sillä ei meinata hankkia, mut kaikkee pientä tässä on hankkimatta kyllä. Toisin sanoen kaikki valmistelut on puolitiessään :) Pikku paniikki meinaa välillä iskeä että tännekkö on vauva tulossa parin kk päästä??! :D

Omassa navassa kaikki hyvin. Paitsi ahtaalta tuntuu, ja vauva asustelee oikealla puolella enemmän, ja mulla on taas oikean puolen kylki/kylkiluut ihan kipeinä!! Ihan tuli mieleen että tämän olen ennenkin kokenut... Ahtaaksi käy paikat kun toinen vielä kasvaa. Tai sais vähän muuttaa asentoaan kivemmaksi.

Töitä jäljellä reilu 3vk, ja työmotivaatio hukassa.. Joulua jo odotellessa!!

miida ja tonttu 31+2 (?)
 
Oi kauhistus noita tutkimuksia.... Ärsyttävää kun ei tässä oikein tiedä että mitä sitä sitten uskaltaisi syödä.. Koko raskauden ajan olen kyllä multivitaa popsinut...:/
Mutta noita tutkimuksia nyt on aina - milloin suklaa on terveellistä ja vaikkapa kahvi ja onhan se esim.niin että kun Suomessa raskauden aikana ei suositella tippakaan alkoholia juotavaksi mutta kahvia saa juoda noin kolme kuppia päivässä niin esim.Unkarissa kahvi on totaalikiellossa raskauden aikana ja esim.korkeaan verenpaineeseen SUOSITELLAAN yhtä lasia punkkua päivässä... että näin meitä vain löytyy moneksi...:)

Mä oon kans kuullut että ponnistamista kannattaa ajatella että pnnostais "kipua vastaan" ja tosiaan jonnekin alaviistoon itsestään. Aalavtsalihaksiakin voi kuulemma ajatella ja sitä kakkoshätää. Muta mä oon itsekin esisynnyttäjä joten käytännön kokemusta ei ole, kuulopuheita vain toistelin :)

Tänään masu inhottavan sekaisin ja paineilee... mutta helpottu kun pääsin makoilemaan. Masussa jumpataan innolla ja synnytysunia olen nähnyt taas useana peräkkäisenä yönä :heart:

Huomenna POKSUUUU!!!!
Miimau & masuasukki 28+6
 
Huomenta!
taitaa olla flunssan poikasta ilmassa,nenä vuotaa ja untakaan ei saa,aamuvuoro odottaisi tekijäänsä,vielä tämä ainokainen :) ja sitten alkaa tämän mamman loma :)

täällä sitä voidaan paksusti koiran kanssa kilpaa,koiruudella olis loppu kuusta h-hetki.

v-lopuksi olisi tiedossa 4v ja 5v poikien synttärit(oikeasti olisi vasta marraskuun puolella, mutta pidetään nyt ennen kuin pentuja tulee)joten loppu viikko meneekin sitten leipoessa ja siivoillessa.

rankkoja on olleet työvuorot vaikka kuinka olen ottanut rauhallisesti ja "luistanut" raskaammat työt.onneksi kohta helpottaa :)
mut mikä ihmeellisintä niin kelalta ei oel vielä tullut päätöksiä,mut palkanlaskija sanoikin että laittaa sen palkanmaksanjan todistuksen sitten myöhemmin(mitä lie tarkoittaneen),mut työnantaja maksaa palkan öö olikohan 72pv joten ei hätiä mitiä ja saa sitten kelalta päiväraha osuuden tai jotain.

mä ompelin ihan putkilon tollasesta melko vahvasta raidallisesta kankaasta.ja sitten vain "nurkkakohdista" hurautin päältä että sisällä oleva vanha pinnasuoja pysyy paikoillaan.

mä oon sitten hukannut neuvolakortin,ette arvaa että pistää vihaksi..argh..

mutta kai se on alettava syömään jotain ja sitten suihkuun että piristyy hivenen ennen töihin menoa ;)

se on moikkelis!

MARMAx4 ja jaz 31+1,niin ne viikot lisii huimaa vauhtia.
 
Hohhoijaa :)

Viikonloppuna jäi unet hieman vähäselle, tosin oma syy kun muksut oli hoidossa lauantaina ja tuli sitten hilluttua miehen ja näytelmäporukan kanssa pilkkuun asti ja nukuttua 2,5h ennen kuin piti lähteä muksuja hakemaan, mutta kivaa oli :D Tosin ei tullut kyllä yhtään ikävä alkoholipitoisten juomien nauttimista, kun mulla oli aamulla ihan selkeä sokerihumalakrapula :LOL: Ihan kamalan huononolo, ihan siis järkytttävää :$

Mulle ei oo vieläkään tullut päätöstä äitiyspäivärahasta. Soitin ensin kelaan että onko sinne vieläkään saapunut työnantajalta sitä y-todistusta, no eipä ole, yritän alkaa soittaa palkkoihin niin puhelinajat maanantaisin ja torstaisin klo 9-10 siis kahtena päivä viikossa saa palkanlaskijan kiinni tunnin ajan. Ihan älytöntä. No sit meni hermo ja soitin vaihteeseen ja sanoin etten ala oottaa torstaihin että saa yhdistää jollekin joka vastaa ja sain sitten ilmeisesti palkkojen esimiehen kiinni ja hän nyt lupasi laittaa sen todistuksen menemään kelaan... Mutta pomon olisi pitänyt ilmeisesti soittaa mulle ja pyytää toimittamaan kopio hakemuksesta ja raskaustodistuksesta palkkohin mutta eipä oo kuulunut...

Asterella oli huolia kylppärin kanssa :hug: Kyllä ne asiat järjestyy jotenkin. Meille tulee tänään joku insinöörisetä katsomaan, että mitä meidän kellarille/keittiön lattialle voi tehdä kun me asutaan vanhassa rintamamiestalossa ja silloin ku me tähän muutettiin niin laitettiin keittiön lattiasta menevä kellarin luukku umpeen ja sinne jäi vanha vesivaraaja/pumppu joku tälläinen ja siellä olikin vettä, no se on valuttanut sitä vettä tuonne kellariin ja nyt kun otettiin se luuukku auki, että saataisiin eristettyä lattiaa paremmin niin selviskin että se on tehnyt tuhojaan yhdessä hirressä joka joudutaan ehkä vaihtamaan kokonaan + selvisi että lattiasta on tullut puruja läpi ihan reippaasti joten joudutaan repimään koko keittiön lattia auki ja puruttamaan uudestaan mitä todennäköisemmin... Ja silloin täällä ei voi asua...

Ponnistamisesta Mulla ei ollut kyllä hajuakaan miten olisi pitänyt ponnistaa kun eka syntyi, varsinkin kun olin juuri saanut spinaalin niin en edes tuntenut supistuksia, enkä mitään painetta enkä mitään...Ponnistusvaiheen kesto oli jonkun 35min ja Meni lopulta sitten imukuppisynnytykseksi ja istukan käsinirrotukseksi nukutuksessa. Tokassa en ehtinyt saamaan mitään puudutetta, että siinä pelkäsin aluksi ihan hirveesti, että sattuu kun rupesin ponnistamaan, mutta sitten se oli vaan pakko ruveta, enkä kanssa yhtään tiedä miten mä oon sitä tehnyt ja 40 minuutin päästä oli kuopus maailmassa. Mulle on hoettu vaan aina, että ponnista alaspäin, mä oon ymmärtänyt sen vähän niin, että kun lantiopohjan lihaksia treenataan niin niitä supistetaan periaatteessa ylöspäin niin sitten ponnistaminen olisi vähän niinkuin päinvastoin :D

Mulla oli eilen taas lääkäri ja ei ne toissaviikonlopun kovat supistukset olleet saaneet mitään aikaseksi kuitenkaan. Lepoa vielä se kolmeviikkoa jotta tulisi se 35 edes täyteen ja kolmen viikon päästä vielä katotaan kerran tilanne ja lääkäri tekee painoarvion vauvasta :)

Glögiä Nam:p Onneks mä en oo vielä hoksannut mistään kaupasta, muuten olisi varmaan tullu ostettua :D

Mitens muuten Astren päänsärky?

Mulla on jotenkin tässä raskaudessa tuo pesänrakennusvietti kadoksissa. Kaikissa muissa oon laittanut jo tosi hyvissä ajoin vauvoille pinnikset ja vaattet jne. Ehkä tää johtuu siitä, että meillä ei tällä hetkellä oo oikeen tilaa mihin laittaa edes...

Hilipatuinen ja Silmukka 32+1
 
Moikkelis moi pitkästä aikaa!

Täällä oli eilen taasen neuvola ja kaikki siellä ok.Vauva on todennäköisesti nyt vihdoin kääntynyt ja on siis rt:ssa.Huomenna kai sekin sitten selviää,sillä huomenna on aika synnytyspelkopolille.Samalla käyn sokeriarvojen takia kätilön juttusilla ja mikäli oikein ymmärsin niin samalla ultraavat ja katsovat vauvan kokoa.No oli ultraa tai ei,niin synnytystapa-arvioon ei olisi enää montaa viikkoa.Marraskuun alussa oli se sitten edessä.Siellä viimeistään näkee pikkuisen sitten viimeisen kerran ennen syntymää :heart:.

Hmmm...mitäs muuta.Paljon on tänne tekstiä tullut,mutta en yhtään muista miti piti kommentoida.Ei kai sit vissiinkään mitään tärkeää,kun ei muistakaan.

Vauvan tavarat alkavat olla hyvällä mallilla,vaatteet odottaa pestynä kaapissa käyttäjäänsä.Pinnasänky on paikallaan (tosin petivaatteet on vielä laittamatta) ja autoon on telakka kiinnitetty.Vielä on tietysti sitä hienosäätöä,vaippojen,tuttien,rasvojen yms. tykötarpeiden ostoa.Mutta ne nyt kerkeää.Haluan kaiken kuitenkin saada valmiiksi nyt lokakuun aikana,jotta voin sitten viimeisen kuukauden vain olla ja nauttia viime metreistä.

Esikoisen 3v. synttäritkin pukkais päällensä tämän kuun lopussa.Vähitellen pitäisi alkaa miettimään millaiset kemut sitä järjestäis = mitä sitä leipoisi.Toinen odottaa jo niin kovin synttäreitään ja sitä,että saa uuden rekan lahjaksi.Niin tohkeissaan puhuu ja suunnittelee,että kunpa hänelläkin olisi samanlainen rekka kuin eräällä kaverilla.Pitää toki sellainen sitten ostaa,kun niin kauan on siitä jo haaveillut =).

Äippälomakin alkaisi kahden viikon päästä,on kyllä aika mennyt nopeaan,kun sekin jo kolkuttelee ovella.Vatsa on aloittanut nyt oikein kunnon kasvuspurtin,sf olikin jo 31,kun se vielä 2 viikkoa sitten oli 28.Vähän on alkanut pelottamaan kuinka iso vauva täältä tuleekaan,mutta olen yrittänyt siirtää sellaiset ajatukset pois mielestä,että ei liikaa stressaile.Vointi on edelleen hyvä,ei mitään vaivoja tai kolotuksia.Rautaa ei tarvitse vieläkään syödä,joka on kyllä ihme.Yks päivä melkein itku silmässä jo mietin,kun tästä vatsasta joutuu kohta luopumaan,on tämä sen verran ihana pallero :whistle:.

Mutta juups,ei kai täs muuta tälläkertaa...


adalmiina ja sitso 32+6 (huomenna poksuu :whistle:)
 
Muillakin näyttää olevan ongelmia oman työpaikan palkkatoimiston kanssa eli mäkin oon tosiaan kysellyt kelalta kun tosiaan äitiyspakkauksesta sain päätöksen mutta muista ei oo kuulunut mitään ja kuulemma ei oo meidän pakkatoimisto vielä toimittanut sitä y17-lappusta tms ollenkaan...kiva kiva:( Noh,pitääpä kysellä että mikä maksaa;)

Tänä aamuna oli päällä karsea nuha kun heräsin,höh! Toivottavasti nyt pysyis vain nuhana eikä tulis muuta. Kauheasti näyttää olevan kaikenlaista liikenteessä työkavereilla ja oppilailla, iik! Oon kyllä koittanut desinfioida käsiä joka välissä mutta mutta... Hyih,yhdellä työkaverilla on keuhkoklamydia ja toisella mykoplasma...apuva,toivottavasti ei tartu muhun!!!

Onko teillä muuten tullut iho-ongelmia nyt raskauden aikana? Mulla on tullut pienenpieniä verenpurkaumia kasvoihin ja rintakehään ja sellainen pieni ihottumapläntti otsaan. Yhden uuden luomenkin bongasin, sellaisen pienen. Aluksi noita ihmettelin kauheasti mutta sitten kuulin että ne on kai aivan normaaleja raskauden aikana. Kaikenlaista sitä onkin!

Nonyt sitten rupes tekemään mieli joulutorttuja kun joku kirjoitti niistä....oiiiiiiiiiii, nami nami!!!! :xmas:

Kaunista päivää kaikille!
Miimau & masuasukki 29+0 POKSISTA :heart:
 
Hei pitkästä aikaa :)

Kiitos vaan jouluorttu ja glögi puheista! Taitaa tämä mamma suunnata kohti kauppaa tänään :)

Kovasti on taas juttua tullut jayritän muistaa edes murto-osan..... :ashamed:

Ponnistamisestaoli ollut puhetta. Itsehän odotan jo kolmatta mutta ensimmäinen syntyi hätäsectiolla ja toinen syntyi imukupilla kiireisesti. Piti saada toinen ulos kun sydänäänet alkoivat laskea ja tuli kiire, joten siinä ei paljon kerinny alkaa opettelemaan ponnistustekniikoita. Jospa kolmas kerta toden sanoo :)

Iho-ongelmiaei ole ollut muuta kun ne kauheat finnit alussa... nyt ei oikeastaan mitään...

Omassa olossa ei ihmeempiä.. supistelee, kävelytyyli on kopioitu suoraan pingviineiltä ja yöt on tuskaa kun jokaisella kyljen käännöllä joutuu oikein heräämään ja suunnittelemaan sen etukäteen. Ei kivaa. Ja nivuset ja liitokset on kovilla. Eli normimeiniki :)

Muutto meillä on vielä marraskuussa ja siä kauhulla odotan :headwall: ei yhtään jaksais/huvittais : /

Nyt jatkamaan aamua! Oikein hyvää syksyisen aamun jatkoa kaikille plussa-palloille :wave:

¨¨VauvaHai & pikkunen rv29+3¨¨

p.s. Jo 4 marraskuista on syntynyt! Kohta voidaan jo odotella jouluvauvoja maailmaan :) Ihanaa!
 
Hei vaan...
Noi glögipuheet ei ole innostaneet suuremmin, vaikka juomasta pidänkin, mutta nyt..! Olitte keksineet jo joulutortutkin! Niitä alkoi tehdä kyllä mieli! :p

(.) Täällä saikkuillaan ainakin loppuviikko. Huonosti saan nukuttua. Lonkat ja nivuset vaivaa. Samoin ajoittain närästys, selän jäykkyys ja käsivarsien puutuminen... Istuminenkin hankalaa, kävellessä alkaa jo supistelemaan... Työmatkat pitäis kuitenkin kävellä. Pientä vaivaa, mutta rasittaa ihan riittävästi. Alan olla jo kiukkuinen töissä ja se ei liene kenenkään etu! :ashamed:

Kävin tänään työterveyslääkärillä... Sinne oli pakko mennä, vaikka siellä sanovatkin, että raskausasioissa neuvolaan -> mars! Noh, aika hankalaa, kun terveydenhoitajan todistus ei kelpaa työnantajalle, neuvolalääkäri tavattavissa seuraavan kerran perjantaina ja sanoivat, että mene omalääkärille... Soitto kaupungin terveydenhuollon ajanvaraukseen, omalääkärille ei aikoja ole! Minkäs sitten teet!?
Noh, työterveys kirjoitti kuitenkin loppuviikolle lapun, kun sanoin, että neuvola on huomenna ja voin pyytää perjantaiksi sitten aikaa neuvolalääkärille... Ikävää pompottelua mun mielestä.

Nyt pitäisi sitten saada aika kotona kulumaan!? Vauvan vaatteet alkaa olla jo pestyinä kaikki. Saatiin nyt sitten turvakaukalokin, Brion Primo ja totesin, että aika perusmallia on. Kelvannee meille kuitenkin, kun on Isofix -telakalla ja saanut kuitenkin "hyvä" -arvosanat testeissä, lisäksi oli aivan ilmainen. Siisti tuli, kun päälliset pestiin! Väriltään mustaa, harmaata ja hieman punaista. Lisäksi ostettiin WallaBoon lämpöpussi, se on toooosi suloinen! Nyt vain odotellaan pientä sinne tuhisemaan (tai kiukuttelemaan! :whistle: ) :heart:

Miimau
mulla on ainakin lievää ihovaivaa ollut. Kasvoissa pieniä finnejä ja muutenkin on punoittanut... Etenkin aamuisin on olleet tosi näkyviä. Luomiakin on voinut kyllä tulla... En ole niitä koskaan "laskenut", mutta olen kyllä pistänyt merkille, että ainakin näkyvämpiä ovat.

Missäs me mennäänkään... Viikolla... öööö... 33?
SariP ja Poju 32+4
 
Miimau mulla on aikuisiän akne vaivannut, joskus pahempana joskus ei ihossa ole mitn...Raskauden aikana nassu on rauhoittunut tosi hyvin ja silloin tällöin voi pukata pari paisetta naamaan..Psorias on ilmeisesti alkanut kiukuttelemaan :( otsaan ja korvien taakse tulee ihottumaa, joka kutisee ja hilseilee...Ah miten ihanaa! Mut hoituu onneks Nizoralin voiteella!
Mut ei mitään suurempia kuitenkaan, joten omasta mielestäni olen aika vähällä päässyt!! :)

Huomenna poksuu viikot taas ja sit olsis 10vkoa laskettuun aikaan...IIK!! :D

Kahlan ja rakkain 29+6 :heart:
 
Heips kaikille!

Eilen alkoi mulla varhennettu äitiysloma ja eipä se arke akauheasti muuttanut kun töistä jäin pois jo syyskuun eka päivä. Viime viikolla 4 keikkavuoroa tein joista pe, la ja su viimeiset- ja täytyy sanoa etten todellakaan olisi enään työkuntoinen siellä vakituisena.
Varsinkin lauantaina supisteli useamman kerran ja epäilen että su kääntyi oikeinpäin sillä oli jotenkin paljon parempi olla.. tosin nyt en varmaksi osaa sanoa miten päin kaveri mahassa onkaan :D Liikkeistä päätellen milloin mitenkin :LOL:

Ystävä sitten sai viikolla 35+ pienen tytön vesien menolla. Ja samalla oikeasti tajusin että pian tässäkin pinossa alkaa tapahtumaan. Minä vielä vitsailin kun meillä oli tasan kk eroa lasketussa että jos hänellä menee yli ja minulla syntyy pari viikkoa aikaisemmin niin saadaan samaan aikaan vauvat- no ei mennyt mun puheet ihan justiinsa :D
Tyttöjä syntynyt kaveripiiriin nyt elo-lokakuussa 5 kappaletta, ei yhtään poikaa! Hassua.

Ponnistamisesta joku kyseli. Mä en koskaan ole kai ajatellut miten se käytännössä tapahtuu. Mulla tullut vaan ihan hurja tarve ponnistaa ns.isoa hätää ulos kahden edellisen kanssa. 2008 syntyneen vauvan synnytyksessä olisin halunnut lähteä vessaan koska tuntui että nyt tulee tautinen paska ulos, kätilö kuitenkin kurkisti paikkoja ja sanoi että pää näkyy, ei vessaan todellakaan lähdetä. Eli ei mulla hätää ollut, vauva oli tulossa ja sillä samalla minuutilla sain alkaa ponnistamaan ja 7 min päästä tyttö oli sylissä :)
Ekassa synnytyksessä en tuntenut ponnistustarvetta, johtunee siitä että epiduraalia oli annettu liikaa? vaikka h-hetki oli lähellä. en siis tuntenut supistuksia ja näin ollen ponnistaminen oli hyvin vaikeaa :| Mutta 20 min päästä poika oli kuitenkin sylissä tyytyväisenä.

Kuka kehtasi puhua Glögistä ja tortuista, ihan hirveästi rupesi tekemään joulunherkkuja mieli. Plus että odotan milloin annan itselleni luvan syödä LANTTULAATIKKOA, se on ihan parasta :p Olikos tuon lanttulaatikon kanssa jotain suosituksia raskaana?? En muista ollenkaan.

Täällä Lauantaina odotettu ja samalla kauhulla pelätty muutto uuteen kotiin lopullisesti! Ihan kauhea remppataival takana ja minun yh-elämää kohta 3 viikkoa. Kiva saada mies illoiksi kotiin auttamaan lasten harrastusten kanssa ja muutenkin..

Viikot ihan sekaisin mutta tänään pitäisi kai olla 31+4 :heart:, tonttua niin odottaen!!!!
 
Hilipatuinen Meillä onneksi kylppäri asiat selvisi parhainpäin eikä kosteutta ollutkaan :) Huonon ilmanvaihdon takia tummuu vaan saumat ja silikonit täytyy vaihtaa. Nyt sitten ilmanvaihtojärjestelmän asennus vaan edessä, eli vähällä päästiin! Toivottavasti teidänkin ongelma ratkeaisi ilman että kotoonta tarvii lähteä evakkoon :)

Mutta sit toi päänsärky, eilen tosiaan kävin ylimääräsellä neuvola käynnillä. Pissa oli puhdas, mutta paineet huiteli korkealla ja painoa +900g/viikko eli turvotusta ihan kiitettävästi minkä toki huomaan käsistä ja kasvoistakin. Huomenna sitten uudestaan neuvolaan ja olosta päätellen tilanne ei ole helpottunut, päinvastoin olo menee koko ajan huonommaksi.

Korvissa suhisee ja jumpsuttaa + päänsärky ihan kauhea :/ Vähän olen miettinyt soittaako jo tänään illal äippäpolille vai odotanko huomista neuvolaa. On kyllä jo aamulla et varmaan yritän tän kanssa pärjäillä viel täs kotosal. Yöllä taas supisteli jonkun verran ja piti sängystä nousta pois kun ei pystyn olla.

Jouluherkuista ollut puhetta, glögi ja joulutortut maistuis kyllä :p
En tiedä kuinka tervettä näin raskausaikana on syödä raakaa piparitaikinaa, mutta sitä oli pakko saada :D Se vaan on niin hyvää, söin kyl esikoisen odotusaikankin sitä kun olin n. puolvälis raskaana joulun aikoihin silloin :) Kinkkukin ja porkkanalaatikko olis hyvää :p

Mut nyt lepäämään, tää kirkas ruutu tuntuu silmissä tosi kurjalle :/

Astre ja vauveli 29+2
 
Viimeksi muokattu:
Mahan vihlasut Mullakin tulee niitä eteenkin jos yritän kävellä vähän liian nopeesti. Kiva se on kadulla yhtäkkiä huudahtaa kun sattuu ja ne tulee niin yllättäen ettei niihin osaa varautua.

Ponnistaminen Mulla on molemmilla kerroilla kätilö näyttänyt suuntaa laittamalla sormet emättimen suulle ja neuvonu et yrittää työntää hänen sormia pois. Sillä tavalla oikee suunta löytyy helposti. Poppeliiniko sano että ponnistaessa sen kivun saa työnnettyä pois. Mä olisin kuvaillut sen just samoilla sanoilla. Kun supistuskipu alkaa nousemaan niin heti kun ponnistaa "vastaaan" niin kipua ei tunnu ollenkaan. Tosin mulla on ollu molemmat luomusynnytyksiä joten siinä varmaan helpommin tuntee noi supsitukset. Tekniikka kai menee niin että yhden supistuksen aikana hengitetään sisään, pidetään hengitystä ja ponnistetaan, hengitetään taas sisään ja ponnistetaan uudestaan, jne. Olisko niin että kolme kertaa ehtii suunnilleen ponnistaa yhden supistuken aikana.

Päänsärkyä On mullakin ollu tänään koko päivän, tosin sen takia että niska oli jumissa jo heti aamulla.

Vauvan vaatteita saadaan tyttövauvan vaatteita äidin ystävättären tyttäreltä. Aikasemmin ollaan saatu sieltä esikolle todella paljon vaatteita kun heilläkin on kaks isompaa poikaa ja nyt niillä on vuoden ikänen tyttö. Oon tosi kiitollinen noista kaikista vaatteista mitä ollaan heiltä saatu.

Huomenna on taas neuvola.

Fantaihana 31+6
 
Heissan mammat ja masut!

Flunssasta taitaa kärsiä muutama muukin. Täällä toista viikkoa mennään armottomassa räkätaudissa+yskässä. Pään olotila muistuttaa lähinnä heliumpalloa, ei kiva sit ollenkaan ja ku tähän ei nyt oikeen mitään suositella otettavaksi :| Huomenna neuvola ja meinasin kyllä pyytää ottaan serpin ettei vaan olis jo menny pahemmaksi.

Vihlaisuja
on täälläki ja tykyttävää särkyä alapäässä öisin. Yöt alkanu muutenki olla levottomia ku ei toi asennon vaihtaminen ole enää niin helppoa.

Tuo vitamiini keskustelu ei yllättäny täälläkään. Kaikkihan se nykyään on vaarallista ja tutkimuksen rahoittajatahot millon mitäki. Maalaisjärkeä taas kannattaa käyttää, pillereitä mahdollisimman vähän on mun motto.

Viikonloppuna meni kyllä aikamonta motillista glögiä :p ja nyt iski toi torttuhimo, tosin vähän herkästi noi sokerit hyppii joten ei ehkä paras idea.

Kelan päätöstä ei ole kuulunu joten täälläki otettava hoputuspuhelu sinne huomenna.
Toivottavasti huomenna on vähemmän räkänen päivä.

Bellaella ja antsa 30+3 Pelottavasti nämä viikot vähenee..
 
Huomenta kaikille! Ja paranemisia kipeille :flower:
Tääl mutustetaan kolmioleipiä, voileipägrilillä tehtyjä, täytteenä kinkkuu,tomaattii, juustoo :)
Yöllä heräsin monta monituista kertaa ku suonta veti joka välissä jalasta.. :( Unia näin kaukalopusseista ja muistakii vaavin tarvikkeista..liekkö sit haluun semmosen pussin :) unessa ompelin semmosen ite isommasta toppapuvusta!!
Tuossa puol kymmeneltä on neuvola, meen sinne tyssien kans.
Poksahdus :) se on niinku 32 viikkoo täynä! :heart: alakaa 33 viikko!! jippii!!
Muoks. hei muute! käypikös turvakaukaloon semmonen lämpöpussi?? Mikä käypi ainakii rattaisiin?? Meil nimittäin on semmonen!!!

~ Marsu ja siskit + masu-asukki 32+0 ~
 
Viimeksi muokattu:
Taas käyty neuvolassa seurannassa, paineet edellee vähän koholla 138/91 (normaalisti n. 120/75), päätä särkee ja turvotusta edelleen reilusti. Proteiinia ei onneksi edelleenkään pissassa ollut, mutta sain nyt tikkuja kotiin niin pitää seurailla ettei tulekkaan. Muuten heti äippäpolille.
Perjantaina taas sitten uudelleen :)

Jos kohta jaksais alkaa kattelemaan niitä pienempiä vauvan vaatteita tonne hoitopöydän lipastoon valmiiksi odottamaan. Ja pitäis kait alkaa muutenkin laittaa tavaroita valmiiksi kun tuntuu ettei tää olo ainakaan paremmaksi mene et vieläkun jaksaa jotain tehdä :)

Astre ja vauveli 29+3
 
Eilen oli taas äitipolikäynti. Vauvan painoarvio oli 1812g eli ihan keskikäyrällä kasvaa toistaiseksi (la:na olisi reilu 3,5kg). En millään usko että loppuun asti kasvaa näin maltillisesti koska edelliset olleet 4580g ja 4060g. Sykekäyrällekin pääsin ensimmäistä kertaa tässä raskaudessa. Tyttö vain nukkui suurimman osan ajasta eikä meinannut herätä ollenkaan, vaihteluväliksi saatiin kuitenkin lopulta 120-150.

Ilta-annosta nostettiin vielä yhdellä tabletilla, jos ei apua aamun paastoihin (nyt ollut useammin 5,5-5,6) niin sitten saan insuliinit lisäksi. Ainakin tänä aamuna oli heti jo matalampi paasto (4,9) joten toivotaan että tabletit riittävät. Muut sokeriarvothan mulla on todella hyviä, melkeimpä jo matalia. Paino mulla edelleen reilusti miinuksella (oisko -5kg), siitä vain kysyi että syönkö tarpeeksi. Kohdunsuu oli puolikiinteä, suljettu ja 2cm jäljellä eli normaali uudelleensynnyttäjän tilanne.

Poppeliini ja tyttönen 32+2
 
Astre Raskausmyrkytyksen varalta visiinkin seuraat kotosalla... Onko se niin, että ei voi olla raskausmyrkytystä ellei pissassa ole proteiinia? Parilla kaverilla ollu raskausmyrkytys eikä se mikään kiva juttu oo :| Toivottavasti ei kovasti sun olo pahene!

Muisku Jostain samankaltaisesta vaivasta ilm. meidän pojalla on kyse. Toivottavasti ei tarttis leikata, mut onhan se parempi ku hedelmättömyys :)

Miimau Mulla on kädet todella kuivat vaikka rasvaan jatkuvasti niitä :( On mulla kyllä normaalistikin taipumusta kuivaan ihoon, mutta ei näin sitkeää ja kutisevaa ihottumaa oo ollu aikoihin.

Jokos ootte lukeneet Rintamaito ja korvike ovat pitkälti samanveroisia - Pääkirjoitukset - Pääkirjoitukset - HS.fi Ei herätä suuria tunteita mussa tämä artikkeli. Lähinnä tulee fiilis, että parhaiten onnistuu kun luottaa omaan vaistoonsa, eikä liikaa tuijota kulloinkin voimassa olevia suosituksia. Äiti kertoi, että silloin kun hän oli pikkuinen piti juottaa appelsiinimehua 3kk ikäisille. Isälleni taas juotettiin veteen laimennettua lehmänmaitoa, koska mummin maidossa ei kuulemma ollut ravinteita. Että silleen :)

Ponnistamisesta sen verran, että mulla oli todella kova ponnistamisen tarve. En edes itsekään tiennyt mitä tein, eikä kätilökään neuvonut. Jotenkin luoto ohjasi vaan asiassa. Synnytyskeromuksessa lukee "ponnistaa hallitusti".

Tänne ei ihmeempiä. Nyt mä oon ihan raskaana :D Enää ei jaksa samalla tavalla ja masu alkaa välillä olla tiellä. Esikosta oli tällanen olo vasta n. kk ennen synnytystä... Mulla olis yks haastavampi koulutehtävä, jota voi tehdä vain koululla, koska tarvii yhden tietokoneohjelman. Ei nappaa yhtään raahautua koululle sitä vääntämään. Olis edes sellanen, että vois pojan päikkäreiden aikaan väänäyää, mutta ei. Mä oon niin huono näissä yksilötöissä, kun jätän kaiken viimetippaan. Oon jo sopinu miehen kanssa, että menen tänään koululle. Tekis jo nyt mieli perua ja lähtä ennemmin koko perhen voimin vaikka uimaan. Onhan mulla vielä yli viikko aikaa palauttaa se tehtävä:saint:

Mango ja pikkuOla 29+2 (jo rv 30!!!)
 

Yhteistyössä