Joulukuun Toivevauvat 2012 *Heinäkuussa*

Jenksula Tosi kurjaa. Tuntuu viel kurjemmalta ku tietää et raskaus on saatu hoidoilla aikaan eikä siks mikään itsestäänselvyys muutenkaan, voimia teille. Kävin lukemassa myös kertomuksen. Toivotaan että tunnelin päähän tulis vielä valoa.

työtilanne Esikoinen synty valmistumisen jlk niin en oo ehtiny ku kesätöitä ja keikkaa tehdä niin ei oo työpaikkaa odottamassa. 3vuotta ajattelin olla kotona, ehkä jotain keikkaa parin vuoden päästä vois harkita jos alkaa tuntua että pitäis päästä vähän huilaamaan kotihommista. Kaikenkaikkiaan tykkään kotona olosta enkä oo urakeskeinen. Tosin en oo kauheen kova tuhlailemaan eli jos alkais tuntua että pitää päästä törsäilee niin sittenhän se vaatis vähän jotain tulojakin.. ehkä mä sit kolmekymppisenä oon vähän kypsempi alottamaan työuran. Meillä myös miehelle on ihan ok että oon kotona..
rakenneultra meillä olis torstaina sitten se julkisen puolen ultra ku puoliväli on käsillä =) Saa nähdä varmistuuko nyt että tyttö on mahassa Toivottavasti nyt näkyis kunnolla! Mä haluan nimittäin noista poikien vaatteista eroon heti jos saatais se tyttölupaus nyt varmistettua =)
Olo olo on ollu tosi väsyny ja päästä heittää, siis pyörryttää. Mul ei pysy enää raskausvitamiinit sisällä vaa menee maha ihan sekasin joten rautaakaan en oo saanu ku mansikoista. Voi olla et hemppa olis päässy laskee. en tiiä.
 
Jenskulalle suuret osan otot!

En ole piiitkään aikaan käynyt täällä kirjoittelemassa, kun tuntuu että tämä kesä on mennyt ihan koko ajan reissatessa, mutta nyt koitan aktivoitua :D Mullakin ois huomenna rakenneultra ja sukupuolta ei aiota kysyä.

piio 20+3
 
rakenneultrahan yehään yleensä viikoilla 18-21. mulla se on "vasta" ens viikon tiistaina ja viikkkoja sillon kasassa 21+5 :O no 5 päivää sinne tänne,mut pitkä aika perskeles on oottaa!!!

mulla tulosa seuraava jari litmanen, ihan mahotonta jytää pitää tuolla. tuos aamulla potki jonnekki ks-rakko suuntaan ja muilas oikein kunnolla :LOL: eip oo tarvinnu hetkeen doppleria käyttää!!!

mä luin kans jenksulan kertomuksen ja ei riitä sanat kertomaan miten pahalta jo ittestä tuntuu saatikka sitte siellä perheessä :hug:

peloista voin omalta kohalta kertoo,et mulla pahin pelko on se,et toi pyörii niin paljo,et sekaantuu omaan napanuoraansa. mulla kahella on ollu napanuora kaks kertaa kaulan ympärillä. onneks on ollu niin pitkät nuorat,et ei kuitenkaan oo hapenpuutteesta kärsineet :whistle:
yhelle tutun emännälle kävi just niin pari vuotta sitte,et ihan normi raskaus ja ja synnytyski oli sujunu normaalisti,mut sit vauva oliki kuolleena tullu. oli jalkaan sotkeutunu napanuora ja siihen sit menehtyny kesken synnytyksen :'(

 
Ensinnäkin osanotot Jenksulalle, ei noin soisi käyvän kenellekään enää tässä vaiheessa varsinkaan. Voimia tulevaan :(

Tuntuu vähän epäreilulta nyt hehkuttaa omia kuulumisia...mutta siis täällä tänään käyty rakenneultrassa ja kaikki näytti olevan niinkuin pitikin :) Istukka on edessä joten se aika tehokkaasti vaimentaa liikkeitä. Tyyppi kyllä touhus ja heilui minkä kerkesi enkä mä tuntenut mitään :D Sukupuolta kysyttiin ja tyttö sieltä luultavasti olis tulossa, ainakaan mitään poikaan viittaavia vehkeitä ei näkynyt ;)

Huh, olen niin onnellinen että se on nyt ohi ja kaikki oli hyvin :heart:

Niin joo ja mut vois vaikka päivittää listalle mukaan eli tässä vielä tiedot:

Wera_/LA 4.12/29v./Ensimmäinen/SeKs/Tyttölupaus

Wera_ ja Tytsy 20+5
 
Viimeksi muokattu:
tombatar: toi on se sama pelko, kun mulla. Tutun lapsella oli kanssa napanuora 2 krt kaulan ympäri, ei ollut loppuvaiheessa saanut ravintoa tuskin ollenkaan, joten vauva superpieni. Jouduttiin synnytyksessä imukupin avulla vetämään väkisin ulos, kun napanuora oli niin lyhyt. Vauva syntyi elottomana, 20 min elvytyksen jälkeen saatiin jotain eloa ja siirrettiin lastenklinikalle jäähdytyshoitoon viikoiksi. Ensimmäisen elinvuoden äiti sanoi ettei paljon muuta tehnyt, kun itki. Ensin surusta, sitten välillä aina ilosta, kun yhtäkkiä aina tapahtui voinnissa parannuksia. Nyt tyttö sai 1 krt terveen paperit, aina sanottu ettei luultavasti opi mitään, mutta aina vaan se seuraava kehitysvaihe onkin tullut kuin ihme.

wera: onnea ultrakuulumisista :)
 
peloista enpä oo vielä tajunnut pelätä et lapsi voi kuristua mahassa napanuoraan mut joka päivä voi näköjään oppia jonku uuden kauhun aiheen raskauteen ja synnytykseen liittyen..
Itellä kaikki kauhistukset liittyy lähinnä just synnytykseen et jos jollekin käy huonosti. Mulla ku ei voi edes hammaslääkärikäynnit sujua ikinä niinku oppikirjoissa, aina repee joku poskiontelo tai tulee nenäverenvuoto niin saapa nähdä miten synnytys/tai sektio sitten sujuu tällä kertaa. Kerranki vois kyllä jo mennä niinku pitääkin.
 
Ihania ultrakuvia ja kuulumisia! Tässä ihan kihisee jo itse, kun odotettavaa on vielä, että pääsis rakenneultraan.

Täällä heitelly mielialat nyt pahasti, en tiiä mistä johtuu, laukeaako joku väsymys loman alettua, vai hormoonitko. Esikoisen (vajaa3v) syömättömyys ja nirsoilu sai mut itkemään. Samoin joku
muukin puheenaihe miehen kanssa. Ollu vaan varmaan aika rankkaa tää kuitenkin, meillä alkuvuodesta se keskenmeno, sitten uusi raskaus, muutto, remontti ja mun rankka pahoinvointi ja tiputusreissu.
Esikoinen varmaan reagoi näihin kaikkiin muutoksiin tolla ruokanirsoilulla- tietää etten kestä sitä- kun mulle tulee kauheen paha olo siitä, jos lapsi on syömättä, ja sitten näkee kun on lapsella veto pois..
No kai tää tästä , jos on jollakin hyviä vinkkejä alle 3v. lämpimien ruokien nirsoiluun, niin otan vastaan.
meillä menee kaikkea muuta tappelematta: puuroa, tummaa ja vaaleaa leipää, vihanneksia, hedelmiä, jopa joitain pähkinöitä ja siemeniä, leikkelettä. Lämpimistä ruuista alko nirsoilu niin, ettei esim. peruna yht´äkkiä kelpaa missään muodossa...tekee elämän vaikeeks...
tiedän, ettei pitäs just hermoilla, eikä kiinnittää huomiota, mutta tuntuu hirveeltä, kun lapsi ei edes maista, ja noin pienestä huomaa selkeesti, miten vaikuttaa jos ei syö..
herkkuja oli jossain vaiheessa keksit- jätin ne nyt kokonaan pois kun nirsoilu alko. ..
Tää nyt meni ihan omanapasurkutteluks....

mame18+4
 
Ensinnäkin Jenksulalle aivan kamalasti voimia suureen suruun. Ottakaa kaikki apu/tuki vastaan mitä tarjolla on. Voimia! :hug:

Meillä oli rakenneultra tänään. Mitat ja kaikki oli oikein mainiosti. Todella kovasti vauva liikuskeli, enkä yhtään ihmettele nimittäin tunnen melkeinpä jatkuvasti liikettä masussa. Kätilö sanoi että tosi liikkuvainen tapaus kyllä :) Istukka on takana alhaalla (?) jonka takia myös tunnen liikkeet todella hyvin. No kyllähän siellä niin selkeet vehkeet oli että ei epäilystäkään sukupuolesta! Eli saatiin poikalupaus jonka saa tonne päivittää. Uskomaton päivä <3

Enny 20+0
 
Mie olen pitänyt vähän taukoa netissä istumisessa, mitä nyt olen pikaisesti käynyt lukemassa kuulumisia. Mieheni oli viikon kotona ja lähti taas tänään reissuun, joten olen käyttänyt vapaa aikani miehen kanssa olemiseen. Varmaan hormoonit ovat syynä, mutta olen ollut taas pari päivää ihan surkeana ja itkenytkin, kun kuulin, että jään taas yksin. En ole aikaisemmin noin suhtautunu, vaikka ennenkin olen yksin kotiin jäänyt.

Meillä oli neuvola viime viikon tiistaina. Muuten arvot olivat hyvät, mutta verenpaine ja hemoglobiini oli taas laskenut. Hemoglobiini oli vain 103, joten jouduin rautakuurille. Sain luvan jopa syödä salmiakkia, jos alkaa yhtäkkiä heikottamaan. Pari kertaa sellainen tilanne on tullut, kun syömisestä on ollut liian kauan. En ole koskaan ennen kuullut, että terveydenhoidon ammattilainen olisi suositellut karkin syöntiä. :) Kuuntelimme myös pikkuisen sydäntä ja hyvin se siellä jyskytti. SF-mitta oli reilu 16cm, joten yläkäyrillä tällä hetkellä mennään. Potkuja kovasti odottelen, ainakin sellaisia, jotka tunnistan varmasti. Muutaman kerran on tuntunut siltä, mutta mitään varmaa ei ole. Korttiin laitettiin + ja ?-merkki.

Laitoin eilen vakuutus-hakemuksenkin tälle pikkuiselle, kait sitä sen verran pitää uskaltaa jo luottaa tulevaan. Nyt odotetaan tuleeko vakuutusyhtöstä vielä yhteydenottoa. Veli laittoi kuvia rattaista ja pinnasängystä, jonka voisimme saada, mutta pitää odottaa ensin ensi viikon rakenneultraan ennen kuin voi tehdä mitään päätöksiä noiden suhteen. Hyvä kuntoisiahan ne olivat, ainoa mikä mietityttää mistä saisi niihin rattaisiin kantokopan, jottei tarvitsisi erikseen vaunuja ostaa. Niistä pitää puhua mieheni kanssa, kun seuraavan kerran jutellaan. :)

Työtilanteesta sen verran, että olen nyt kahden kuukauden määräaikaisessa työsuhteessa. Sitten syksy meneekin töiden haussa ja äitiysloman odottelussa. Mie vähän epäilen, että en varmaan tule saamaan enää töitä, kun varmaan harva työnantaja ottaa alle pariksi kuukaudeksi töihin. Mutta aina voi yrittää. :)

Peppi1981 ja Sykerö 20+0
 
Viimeksi muokattu:
Weralle, vauvattomalle ja Ennylle onnea hyvistä ultrakuulumisista! Täällä jännitellään jo kovasti huomista.

Mä en jaksa pelätä vielä mitään mikä on noin kaukana, kuten synnytys. Mun pelot elää tätä päivää ja niiden kanssa eletään päivä kerralla. :ashamed:

Vaikka tämä on meidän toinen lapsi, niin oon onnistunut jo järkyttämään mun anoppia. :D Anoppia järkytti, kun kerroin ettei hommata lainkaan pinnasänkyä ja se ettei vauvaa juurikaan nukuteta ulkona.. :xmas: Noh sitä on itse nyt jotenkin paljon itsevarmempi tämän kuin esikoisen kanssa, enkä jaksa välittää muiden mielipiteistä.
 
Jenksulalle paljon voimia. Ei tuollaista voi edes ymmärtää, että miks pitää tapahtua... :'(

Työtilanne täällä vakihomma, johon palata sitten aikanaan. Mahdollisimman kauan haluaisin pienen kanssa olla kotona, mut en tiedä miten on mahdollista, kun mies vielä opiskelee, eikä hänellä ole töitä. Mutta eiköhän sitä selvitä vähän pienemmilläkin tuloilla hetken aikaa... Onneksi voin mennä aina omaan työpaikkaan sit keikkailemaan ja tekemään tarvittaessa sunnuntaita jo äitiyslomalla, jos siellä on tarvetta. Ja eiköhän siellä ole...

Vakuutuksesta Peppi1981 oli ainakin jo hakemuksen pistäny. :) Onko muut ajatellu? Mä tänään aamulla laitoin kans hakemuksen vakuutuksesta menemään. Sitten tyhmä kysymys: siinä oli mainittu omavastuusta, joka tässä vakuutuksessa oli vähintään 100e. Niin mitä mahtaa tarkottaa tuo vähintään? Ja siis onks toi 100e koko vuoden omavastuu? :D

Liikkeitä täällä ei tunnu kyllä juuri ollenkaan. Ehkä joskus jotain, mut en oo varma ku ei oo aikasempaa kokemusta... Mahtaiskohan täälläkin olla istukka kohdun etuseinämässä...

Niin ja onnee kaikille hyvistä ultrakuulumisista!! :) Meillä tuohon jännitykseen on vielä 2½ viikkoa... :whistle:

Pepsimax 18+3
 
Mame31, komppaan kyllä sua täysillä noissa pikkulapsen syömättömyysasioissa (tää ei kyllä oo ihan odotusajan asiaa joten sorry!!!), meillä oli ihan sama kuvio jokin aika sitten. Vaihe on nyt vain jäänyt pikkuhiljaa pois ja lapsi alkanut syömään jo paremmin. En kyllä tiedä miten siitä selvittiin, hermot oli tiukalla ja olin ihan huolesta sekaisin ja siitähän tuli sitten lapsellekin aina itkua... Eli jälkiviisaana totean että kärsivällisyyttä pitää olla ja paljon! Jos lapsi menee ihan voimattomaksi niin anna ruuaksi ihan mitä vain hän voisi haluta syödä, vaikka ranskalaisia ja hampurilaista. Ja syötä itse jos on tarvis. Sekin on aikalailla varmaa että syömättömyysvaihe menee kyllä ohi ja rankka keväänne vaikuttaa ihan varmasti.

Voimia minultakin Jenksulalle keskenmenon vuoksi. ;(

Vielä kolme päivää ultraaan on, laskin aivan itse eilen..........

Talvitaapero 20 + 0
 
Jenksulalle :hug: voimia.

Syömättömyydestä, ihan tuttu tunne, molemmat lapset ovat olleet nirsoja. Tilanne on vasta korjaantunut vanhemman kanssa kun meni ekalle luokalle ja nuorimman kaa kun meni pk.hon ja vaikka oli vuoden pphoitajalla niin ei syönny sielläkään. Ihan vauvana ovat syöneet hyvin.

Rakenneultra oli viime pe, kaikki oli hyvin ja mallillaan. Vauva vastasi 3päivää isonpaa mutta se l.a pysyy samana edelleen. Paino oli 368g ja oleili poikittain :) Käänteli välillä selkää meille ja sitten näytti vielä peukkua :)
Istukka oli takaseinässä ja sekin syy miksi olen liikeet tuntenut 13viikosta lähtien.

Kun sitten kysyttiin sukupuolta lopussa, ultraaja sanoi: Riittääkö meille arvaus ? :) Kyllä riittää.
Arvaili tytöksi , koska ei näkynny vehkeitä jalkovälissä mutta viivat kylläkin.


Ultraaja vielä sanoi että kyllä se sitten synnytyksessä selviää :)

Olin aika yllättynyt kun olen poikafiiliksissä ollut kokoajan ja vieläkin olen :D
Uskon nyt kuitenkin ammatti-ihmistä , että tyttö siellä on :)

Mieleeni tuli kun taannoin kattelin synnytys-sairaalaohjelmaa ja siinä pariskunta TIESI odottavansa tyttöä, Kun vauva syntyi, olikin poika. Mies hihkui, se on poika, se on poika! Voi peeveli ! Meille sanottiin, että tyttö tulee ! Äitikin sanoi: kaikki vaatteet on vaaleanpunaista... Pari oli kyllä tosi onnellinen vaikka tytöksi luultu olikin poika, olivat vaan niin ihmeissään. :)
 
Viimeksi muokattu:
Osaanottoni Jenksulalle :hug: voimia kovasti.

Just ollaan lähdössä 20vk ultraan.. saas nähä onko vauveli yhteistyössä ja nähdään sukupuoli. Tietysti myös huolettaa, että onko kaikki hyvin..

Tarvikkeista nyt ollaan vaunut, sänky, turvakaukalo, hoitopöytä, sitteri.. ja jotain vaatteita hankittu. Miten paljon tuo pieni tarvitseekaan tavaraa!!
 
Jenksulalle paljon voimia :hug:

Täällä käyty tänään neuvolassa ja kaikki ok. Sydän jumputti edelleen siinä 140 paikkeilla. Hb oli 121 ja verenpaineet hyvät. Huomiselle aamulle sitte napsahtikin sitte sokerirasitus, ei ollu terkka aikasemmin sitä muistanu, mutta hyvin kuulemma kerkee vieläkin. Huomenna jo saan tuosta vastauksetkin.
Ens maanantaina olis ollu tarkotus lähtee takasin töihin, mutta eipä siitä vieläkään tule mitään kun on supistuksia ja vihlomisia niin paljon. Ens viikolla olis sitte keskiviikkona lääkäri ja sitte perjantaina ultra. Ihana nähdä tyyppi :heart:
 
Pepsimax, kantsii lukea ne vakuutusehdot tosi tarkkaan, siellä kerrotaan omavastuista ja sairauksista jotka on rajattu vakuutuksen ulkopuolelle. Aika monella yhtiöllä on kertaomavastuu hyvinkin korkea, eli ei niin vakavissa taudeissa pulittaa pitkän pennin itse ennen kuin pääsee korvauksille. Esikoisen vakuutus on Akiasta eikä siinä ole omavastuuta. Ovat kuitenkin muuttaneet ehtoja niin että joka kerta on iso omavastuu (olisko ollut satasen) eli uudelle vauvalle mennään varmaan if:iin. Kun hakee netsitä lapsiakuutus saa puolueettoman vertailudokkarin joka kantsii lukea.

Kotiuduttiin reissusta eilen ja kyllä on kiva olla kotona. Masuasukki sykkeitä kuuntelin eilen ja hienosti jumpsutti. Jumppaakin harrasti eilenillalla, eli toivottavasti kaikki hyvin. Ultraan vielä reilu viikko.

Undu & lihansyöjä 19+2
 
Heipsan..

Ultrasta kotiuduttu ja kaikki oli kerrassaan hyvin. :heart: Sukupuolesta ei voinut erehtyä kun killuttimet keikkui silmien edessä ennen kuin kätilö edes kerkesi kysyä haluammeko tietää sukupuolen.. :D Eli siis poikalupaus saatiin, eli omat olot piti paikkansa.

Ainii ja iäksi voi päivittää 26 vuotta

Ihka onnellinen Vogue ja Taimen alku 20+1
 
Heips,

Johohan sitä uskaltaisi liittyä mukaan. Oon jo hyvän aikaa täällä taustalla lueskellut, mutta kun kaksi aikaisempaa päätyivät ennen aikojaan niin sitä on tullut aika epävarmaksi ja harhaluuloiseksi.
Mutta nyt aikaisempi "ennätys" on jo melkein tuplattu ja liikkeet alkavat jo tuntua joten nyt tai ei koskaan! :)


la 24.12. Himmu/27/ensimmäinen/K-SKS


Himmu & X 18+1
 
talvitaapero, juron-jaure mukavaa kuulla etten oo ihan yksin, vaikkei asia niin mukava ookkaan :)
Tervetuloa Himmu W, ja onnea ultratuille mukavista kuulumisista!:flower:

vakuutusMinäkin kuulisin mielelläni kokemuksia, esikolle ei otettu, eikä olla nytkään mietitty. Syyt oli lähinnä juuri se eri vakuutusyhtiöiden antama lista- mitä lapsivakuutus ei korvaa. Siinä listassa sitten luettiin lähes kaikki mikä vois noin järellä osua meidän perheelle: allergiat, korvatulehdukset, karsastus, atopia je jne- ei korvausta...jäi sellanen olo, et mihin se korvaus sitten on?
Sukulaisille syntyi vakavasti sairas lapsi, ei vakuutusta. heille kerrottiin heti, että 7 sairaalavuorokautta on maksullisia suomessa, ja sen jälkeen hoito ilmaista lapselle, eivätkä he todella ole joutuneet maksamaan lapsensa hoidosta.
Eli kertokaa kokemuksia, minulle on jäänyt 3 v takaisten paperien lukemisen jälkeen tällainen olo. Sen olen kuullut, että tutuilla on sellainen vakuutus, joka esim tosiaan korvaa yksityiselle lekurille viennin vaikka korvakierteessä- mutta näiden vakuutus oli maksanut lähes 300 e/vuosi- ja ajattelin, et kolmella sadalla käyttää lasta yksityisellä muutaman kerran jo ilman vakuutustakin ;) ...

Mulle tuli pieni piristys eilen, päätettiin tehdä perheen kanssa pieni kotimaan hotellimatka, esikoiselle vähän huvipuistoa ja itselle isomman paikan kaupat ja varattiin se niin, että lähetään mun rak.ultran jälkeen. Siinähän on sitten sellainen puoli, että jos näkis kumpi tulos, ni sais ostella jo reissulla pienelle jotain, ja jos taas oliskin jotain negatiivista, ni sais sulatella ihan oman perheen kesken ensin. ..kuulostan varmaan jotenkin negatiiviselta, mutta mulla vaan luonteessa, et pitää varautua kaikkiin mahdollisuuksiin..
Tälläkertaa meen yksin rakenneultraan, ihan siksi, että mies pakkaa esikon kanssa aamulla auton lähtövalmiiksi reissuun, ja ottavat mut sitten kyytiin. Onko muilla ollu aina miehet mukana? Miehelleni tää oli ihan ok, koska tietysti saa multa kuulla kaikki sitten, ja tosiaan harkitaan - ollaan jo siis melkein päätetty mennä siihen
4D:hen.

ei tässä muuta kun hitonmoinen laiskotus päällä.. vointeja kaikille ja lisää ultrauutisia :)
mame 18+5
 
Ihania ultrakuulumisia taas! :heart:

Täällä mies on ollu mukana neuvolakäynneilläkin, paitsi viimeeks. Todettiin, et eipä nuo häntä hirveesti koske, vaik vauvan sydänäänet on hänenkin mielestä aina ihana kuulla! :) En tiedä tuleeko seuraaviin neuvoloihin, mut rakenneultraan ainakin.

Vakuutuksesta vielä, mulle selvisikin vastaus tuohon omaan kysymykseen. Muistan sen joskus jo lukeneeni, mutta nyt kun oli aikaa tutustua tarkemmin niin: "Omavastuu on 10 % vakuutuskauden aikana haetuista kuluista, kuitenkin vähintään
100 euroa kultakin vakuutuskaudelta. Voit hakea meiltä korvausta heti, kun korvattavien kulujen määrä ylittää 100 euroa. Tämän jälkeen voit hakea korvausta sitä mukaan kun kuluja syntyy."

Eli ei mun mielestä oo kyl paha. Niitä omavastuuttomia vakuutuksia kun ei juu tänä päivänä taida mistään saada. Mut joo mulla itelläni on lapsena tuollainen vakuutus ollut, ja on hyviä kokemuksia. Niin ja vielä, et mä oon just kuullu, et kantsii ottaa ennen rakenneultraa/lapsen syntymää, jolloin lapsella ei vielä mitään sairauksia ole todettu, joten vakuutuksen piiristä ei siis voida rajata mitään korvattavuuksia pois...
 
vakuutuksista eli niitähän on 2 erilaista. Meillä on lapsille otettu aina syntymättömän lapsen vakuutus esim korvaa kohtukuolemasta, synnytyksistä tulleista ongelmista ym tai synnynnäisistä sairauksista tai vammoista ym. Pitää ottaa 3 kk ennen laskettua aikaa ja maksaa noin 130€ if:ssä, ainakin meillä. Lapsivakuutusta ei saa ennen kuin aikaisintaan 2 kk iässä, joten vauvavakuutus korvaa siihen asti. Muuten muistaakseni 6kk asti. Lapsivakuutus taas sitten haetaan, kun lapsi on sen vähintään 2kk. Se on huomattavasti kalliimpi, noin 250€/vuosi, mutta laskee joka vuosi lapsen vanhetessa. Meillä on 100€ omavastuu eli sen verran joudutaan maksamaan vuodessa lääkärilaskua ja kaikki sen jälkeen on ilmaista. Meillä on molemmat lapset olleet superterveitä ja sisko vielä lääkäri, mutta ollaan vakuutukset silti otettu. Miehellä on aina itsellä ollut ja on edelleen (vanha joten kokonaan omavastuuton), joten oli ihan ehdoton vakuutuksen kanssa. Mä en olisi ottanut, olen itse ollut aina tosi terve kanssa. Mies taas tuntuu ravaavan siellä lääkärissä joka hemmetin kuukausi vaikkei aina olisi ehkä syytäkään. Mutta kyllähän se on ollut kiva, kun aina jos on mietityttänyt jokin niin heti on päässyt lääkäriin ja kun kaikki korvataan. Esim viime viikolla käytin kuopusta ihotautilääkärillä mehiläisessä molluskojen takia. Julkisella puolella sanovat, että molluskat menee itsekseen pois. No joo menee, mut on rumia ja ehtivät tarttua tosi monelle sitä ennen. Niin siis käytiin ihotauti lääkärillä (80€), joka määräsi niihin vahvaa kortisonia viikoksi-kahdeksi, jonka jälkeen ne käsitellään pois. Mutta sen lisäksi määräsi reseptillä Aqualania pesuun ja toista voiteluun. Reseptillä on 10kpl:tta molempia, jotka siis ilmaisia. Tällä käynnillä pääsi omavastuun kanssa sujuiksi. Tai ei tarvinnut maksaa mitään, kun olen näköjään käyttänyt jo tänä vuonna näytillä lääkärissä, en kyllä muista miksi. Korvaushakemus täytetään netissä, ei tarvi lähettää mitään papereita ja rahat on tilillä vuorokaudessa. Tytöillä on ollut molemmilla 1-2 korvatulehdusta, mutta helposti on tullut käytettyä näytillä, kun on ollut "ilmaista". Me olisimme varmaan pärjänneet siis ilman vakuutusta, mutta suurinosa kavereista on ollut kyllä tosi tyytyväisiä, että ovat vakuutuksen ottaneet. Nykyisin allergiat ovat niin yleisiä, että niitä on tosi paljon helpottaa yksityisellä hoito ja esim maitoallergisten "maito" maksaa maltaita ilman reseptiä ja se on tosi yleistä nykyisin. Samoin kuin astma ja korvatulehdukset, putkitus on aika kallista maksaa itse, jos haluaa nopeasti ja yhdellä kaverilla poika syntyi tuplapeukalon ja tyrän kanssa, leikkaukset hoidettiin hienosti yhdellä nukutuksellä kahden eri lääkärin leikatessa samalla kertaa. No en tiedä enää itsekään mitä yritän sanoa paitsi etten uskalla itse jättää ottamatta vakuutusta, koska sitten ainakin jotain tapahtuu ja sitä tarvittaisiin ;)
 
Viimeksi muokattu:
Vielävakuutuksista, ollaan myös oltu tyytyväisiä esikoisen vakuutukseen. Toki tosi vakavat sairaukset hoidetaan aina Suomessa julkisella puolella mutta juuri korvakierre on meidän riesana ollut. Sen jälkeen kun aloitti pk:n on käyty lääkärissä varmaan 16 kertaa, kun aina tulee jälkitarkastus. Lisäksi varmaan syksyllä edessä putket, se on heti tonnin lasku jos yksityisellä laitattaa ilman vakuutusta. Itse koin vakuutuksen helpoksi kun ajan saa parin kilsan päässä olevalle lastenlääkäriasemalle heti, eikä tartte työssäkäyvänä jonotella terveyskeskuksessa päivällä. Toki ennen pk:n tautirumbaa ei käyntejä tullut yhtä paljon, mutta riittävästi että saatiin omamme pois. Ehkä miettisin pari kertaa vakuutuksen ottamista jos ei olisi yksitysistä lääkäriasemaa naapurissa.

Undu
 
Kysäsempä kellä vakuutus on ollut lapsilla tai ovat nyt uudelle tulokaalle ottaneet , että onko niin että vakuutusta ei saa jos äiti on allerginen ?
Ite törmäsin tähän jossain , en nyt muista mistä siitä luin taannoin.

Meinaan meillä ei ole lapsilla ollut vakuututusta , eivät kyllä ole sairastelleet eivätkä ole allergisia mutta nyt mietin uudelle tulokkaalle vakuutusta mutta ite olen superallerginen.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä