Joulukuun Toivevauvat 2012 *Heinäkuussa*

Parvekevaunuista Meillä oli viimeksi ihan ehdottomat ja samoilla jatketaan. Meillä on aika vanhaa mallia parvekevaunut, kun eivät erikoisia ominaisuuksia vaadi.

Vauvanvaatteista Meillä myös kaikki sanoivat ekaa odottaessa, että aivan turha hankkia 50 cm vaatteita. No meilläpä tytön kasvu alkoi niin hitaasti, että 50 cm vaatteita käytettiin 2 kuukautta. Oli mukavaa pukea tyttö oikean kokoisiin vaatteisiin. En tosin ostanut yhtään vauvanvaatteita, sillä saatiin kaikki lainaksi, myös liuta 50 senttisiä. Mutta on tosiaan vauvoissa eroja.
 
Kiitos vastauksista. Harmi, kun täällä ei Vero Modassa olekaan noita vaatteita. Toinen on pieni liike ja Stockallakaan ei ole paljoa sen merkin vaatteita. Ostin joku aika sitten tuolta Stockan Vero Moda-osastolta caprit, jossa on resori vyötärön kohta ja siinä oli vain narulla kiristys. Eilen kun pidin niitä ekan kerran päällä, huomasin kuinka hyvät ne olivatkaan ja mietin, että jos ostaisi samanlaiset myös pitkänä housuna, kun huomasin niitäkin olevan. Kangas on vain aika ohutta, joten ne käyvät vain kesällä. Kävin eilen siellä Anton ja Nina-liikkeessä katsomassa äitiysvaatteita, mutta ei ne housut olleet yhtään minun tyylisiä ja aika pieni valikoima. Minulla kun pitäisi olla leveät lahkeet, joten epäilyttää, että ei myöskään H&M:lle tule sellasia äitiyshousja. Jos ei muuta, niin pitää tehdä kuten kaverini ja ostaa oikein matalavyötäröisiä farkkuja, vaikka en pidä niistäkään.

Tein eilen kuitenkin hyviä löytöjä kirppikseltä. Löysin farkkuhameen ja tuulihousut kokoa 42, joten niissä on vatsan kohdalla kasvuvaraa, eikä noissa housuissakaan ole liikaa takamuksen kohdalla. Housut tulee sitten syksyllä käyttöön. Hameen saa näin aluksi kiristettyä vyöllä sopivaksi. Piti vain se hame värjätä uudestaa, kun oli jotain ruohotahroja edessä, mutta ihan siisti siitä tuli. :)

Mies katseli kirpputorilla noita vauvojenkin vaatteita, mutta meidän päätös pitää ja ostoksia tehdään vasta syksyllä. Varmaan tulemme tutkimaan kirppiksen valikoiman ennen kuin menemme ostamaan uusia. Ainoastaan vaunut ja turvakaukalo ostamme uusina, muut jos saisimme käytettynä ja halvalla.

Neuvolassa olen käynyt nyt kaksi kertaa ja toisella kertaa oli ensimmäinen lääkärissä käyntikin. Puolentoista viikon päästä on kolmas neuvolassa käynti, silloin onneksi saan myös mieheni mukaan, kun on voimavara-keskustelu. Meillä on aluksi kuukauden ja sitten myöhemmin parin viikon välein tuo neuvola, joka minusta on todella hyvä. Pääsee useammin juttelemaan terveydenhoitajan kanssa, koska monet asiat ovat niin uusia, kun on esikoinen kyseessä.

Peppi1981 ja Sykerö 17+5
 
Viimeksi muokattu:
Vauvan vaatteista Mä taisin esikoiselle ottaa mukaan 50 cm vaatteita synnärille ja ne olivat jo samantien siellä jo liian pienet.. :ashamed: Esikoinen oli siis 51 cm ja 3650 g syntyessään. No nyt on kaapissa odottamassa varmuuden vuoksi käyttämättömiä 50 cm vaatteita neljän vuoden takaa.. :D

Liikkeistä Mies onnistui eilen ensimmäistä kertaa tuntemaan kolmen kappalein vaavin potkuja.. :heart: Aikaisemmin vauveli on aina lopettanut liikkumisen just silloin, kun mies on niitä yrittänyt tunnustella.

Äitiysvaatteita olen saanut aika paljon lainaa ja pari ostanut lisää. Muuten olen yritänyt ostaa nyt alesta semmoisia vaatteita, mitä voisi käyttää mahdollisimman paljon myös raskauden jälkeen, esim. neuletakkeja talveksi yms..

Neuvolakäynneistä Mulla on ensimmäinen lääkärineuvola vasta joskus rv 25 jälkeen. kolmas neuvola on 6.8., jolloin saan mukaan myös ne kelanlappuset, että voi alkaa laittaa asioita rullaamaan.

Vogue ja Taimen alku 17+6
 
kiitos vastauksista parvekevaunu ja neuvolakäynti asiaan. Kyllähän noissa käynneissä näyttää erija olevan
mulla nyt 19.7 3. neuvola joissa on yhdessä ollut mukana lääkäri ja lääkärin tarkastus. Näitten lisäksi oon käyny NP-ultran ja 10.8 ois sit rakenne ultra.

Mä en tunne liikkeitä ollenkaan, nyt on vkoja 16+3, viime viikolla tunsin joitain muljahduksia, mut nyt en enää niitäkään. Vähän meinaa paniikki iskeä. siihen neuvolaanki on viel 2 vkoa.. Tiedän, et istukka on etuseinäs- eikä liikkeitten tarttis tuntuakaan, mut joteki niitä ootan kokoajan..
meillä ei oo vielä vaatteita hankittu, ja parvekevaunut taitaa tulla meidän listalle..
mut potkuja nyt ensin oottaisin, tai vaikka hipaisuja..
 
Ai niin ja mä en aluksi ostanut 50 cm vaatteita lainkaan kun ajattelin, että vauva on kumminkin sen verran iso. Noh pikkuinenhan sieltä sitten tuli ja onneksi pari kaveria lähetti heti, kun saivat kuulla että ennenaikainen tulee, pikkuvaatteita. Lisäksi saatiin ihan älytön määrä paketteja esikoiselle kaikilta tutuilta ja sukulaisilta. Oltiin miehen kanssa aivan pyörryksissä siitä pakettien määrästä, kun joka päivä tuli jotain. Meillä siis oli 50 cm vaatteet tarpeen, mutta sen pienempiä ei onneksi tarvittu.

Nyt täytyy toivoa, ettei niitä pikkuvaatteita tarvita, eli päästäis raskaudessa loppuun saakka.

kaapo
 
Hyvää heinäkuuta kaikille! Nyt vasta ehdin tähänkin pinoon, kun on tuo lomailu pitänyt niin kiireisenä..:)

Ihan valtavasti ollut keskusteluja kaikesta mahdollisesta, että katsotaan muistanko puoliakaan.. Se huonomuistisuus, josta ollaan keskusteltu, ei ole vain raskausvaiva vaan ihan vakio..:p

Ensinnäkin tervetuloa kaikille uusille, joululahja12, 11.12.12 ja Julia!:flower:

3-vuorotyöstä ollut puhetta.. Itse teen ja koen ainakin vielä juurikin yövuorot fyysisisesti kevyemmiksi kuin päivävuorot! Päivällä kauhea kiire, eikä yhtään ehdi huilia, mutta öisin saa sitten nostaa jalkoja ylös ja huilia, jos tarve vaatii.. Eli ainakin toistaiseksi meinaan jatkaa niiden tekemistä, vaikka ei tarvisi..

Neuvolakäynneistä, mulla on rakenneultra 25.7. ja samana päivänä 4.neuvolakäynti, jolloin saa myös ne kelan lappuset. Ensin oli eka neuvola, sitten np-ultran jälkeen oli lääkärineuvola ja viikolla 17 oli 3.neuvola.. Ja silti tuntuu, että aina on ikuisuus seuraavaan neuvolaan, vaikka toiset tuntuvat käyvän puolta vähemmän..

Sokerirasituksesta, täälläpäin ei sitten sinne laiteta kaikkia.. Ikäni puolesta olisin jo joutanutkin, mutta neuvolantätsky katsoi sen aiheettomaksi lähtöpainon takia.

4d aiotaan passata täältä.. Ensinnäkin se on kallis, toiseksi täällä "maalla" niitä ei tehdä, joten se tietäisi reissua johonkin naapurikaupunkiin..

Noista tutuista/puolitutuista, jotka utelevat tilasta.. Onko kukaan saanut vielä masuntaputteluja?? Itse olin juhlissa ja miehen sukulainen tuli vessajonossa taputtemaan masua ja kysyi, että "onkos siellä pullat hyvin uunissa?" Olin niin typertynyt tilanteesta, etten osannut kuin nyökytellä.. En meinaan yhtään tykkää, että puolitutut koskettelee, joten täytynee ostaa paita, jossa lukee näpit irti mun mahasta..:LOL:

Jabadaba77, kuinkas siellä voidaan? Joko oot päässyt takaisin töihin vai joudutko saikkuilemaan?? Toivottavasti ne kivut siellä hellittäisivät!!

Kiri, ihana kuulla, että siellä voidaan hyvin!! Toivottavasti kaikki huolet ja murheet on sitten kulutettu loppuun tässä odotuksessa!!

(.) Liikkeitä on tuntunut selvästi vasta viikon parin ajan.. Vieläkin ne vaativat rauhoittumista mieluiten makuuasentoon iltaisin, että ne tuntuu parhaiten.. Maha on jo selvästi näkyvissä, ehkäpä saan aikaiseksi laittaa kuvaa, kun reilun viikon päästä poksutaan puoliväli..:D

Hyvää lomaa kaikille lomalaisille, vaikka säätidotus näyttää uhkaavasti vetistä ensiviikkoa ja jaksamisia kaikille töissäpuurtaville.:wave: Töiden parin itsekin taas ensi viikolla..:/

Sofi ja ekaveraka esu 18+5
 
Viimeksi muokattu:
Mä oksensin taas..
Sinänsä tää on ihan iisiä oksentamista kun en oksenna kun sen 1-3 kertaa/aamu, 1-3/krt vko, mutta tyhjän vatsan oksentaminen yön jälkeen saa aikamoisia vatsakramppeja aikaan ja olo on pitkään kipeä ja hankala.

Josko puoliväliin mennessä helpottaisi? Siihen olisi 4 viikkoa ja yksi päivä.. :x
 
Liikkeitä täälläkin kärsimättömästi odotellaan... pari kertaa tuntunut pieni muksaus mutta nyt viimeisimmästä on aikaa jo 5 päivää enkä tietenkään voi olla satavarma että edes oli vauvan liike :( tiedän kyllä ettei tarvi vielä noin kuukauteen huolestua vaikkei tunnukaan mut kun haluisin niin kovasti tuntea liikkeitä!!! Oon ihan turhautunu ja kuuntelen sydänääniä joka ilta varmuuden vuoks että kai siellä nyt on joku elossa.... Ärsyttävää. Muutenkaan ei nyt tapahdu mitään, seuraava (kolmas jos nt-ultraa ei lasketa mukaan) neuvolakäynti on 25.7 ja rakenneultra vasta 13.8 että odottelua odottelua.

Rödluva ja Beetakingi 16+1
 
merkaten kattoen mitä täällä kun notkun tuolla facebookissa itte. Mulla ollut kovia kipuaj ja lääkäirssäkin käyty. Tällä erää kaikki kunnossa. kivut tosin jatkuu. liitoskipuja,supistuksia,kaikkea löytyy...

superväsyynt joulukuu ja macgyver 15+3
 
Seerumia, voi ei :( Toi on suoraan sanottuna niin hanurista toi oksentaminen ja pahoinvointi. Ootko kauan jo joutunu kestämään? Ite en ainakaan pystyny ekoihin 2 kk yhtään nauttimaan raskaudesta, kun oli niin tajuttoman paha olo 24/7, kauhulla vieläkin muistelen sitä oloa. Mut 12 viikolla se häipyi ja toivottavasti ei ikinä tuu enää takas :D

Rödluvan, kyllä ne liikkeet rupee ihan varmaan pian tuntumaan. Oon pientä omaa tutkimusta tehnyt, jonka mukaan tuntuu että suurimmalla osalla liikkeiden tunteminen alkais n. 17 raskausviikolla... Tosi monella. Itellä kans alkoi juurikin kyseisellä viikolla ja nyt tuolla vatsassa muljuu vähän väliä, ihanaa :) Eikä sitä ennen tosiaan tuntunu juur mitään. Yhtäkkii ne vaan alkoi :)
 
Vähän jännittää, just lähetään miehen kans katsoon vaunuja. Sellaset hyvin vähän käytetyt Emmaljungan CityCrossit ja varusteet tietty kans. Saas nähä onko minkälaiset. Oon kokoajan aatellu et ostaisin uudet mut tuo mies löysi nuo lehdestä ja no säästäähän siinä ihan hulluna ku ostaa käytetyt. Kai se vaan on jotenkin kun se vauvakin on uus niin tahtois et kaikki tavaratkin ois uutta.. Ootteko muut jo hankkinu kaikkee? No tietysti kun meillä on ensimmäinen niin ei oo yhtää mitään vielä :eek:

Sofi12 noita masun taputtelijoita.. ei oo onneks tullu vastaa, en tiedä mitä tekisin.. ihan outoa et miten kun on vauva massu niin toiset ajattelee että se on ihan sallittua tulla hipelöimään.. kääk : /

No nyt me kuulemmä lähdetään!! Jänskää, kerron sit tuliko ensimmäiset hankinnat vauvalle tehtyä!
 
Seerumialle kaikki sympatiat, 24/7 oksentaneena tai tipassa n. 8 vkoa, periaatteessa petipotilaana.
Rödluvan ei oo kiva ettet tunne liikeitä, mut samassa veneessä, et mulle oli helpotus etten oo ainoo.. Ollu tosi huolestunu. kehitin jo kolan ja kahvin juonnista, josta mulla huono-omatunto, et oon aiheuttanu jotain maha-asukille..
 
Liikkeistä moni on huolestunut. Itse en kantaisi hirveesti huolta tässä vaiheess jos ei joka päivä tunnu mitään, huomaan itekin että jos ei keskity asiaan oikealla hetkellä niin voi hyvinkin mennä pai päivää ettei tunne mitään. Ja mä oon molemmissa raskauksiss atuntenut liikkeet viikon 14 tietämillä eli aika aikasin.

Ulkonanukkumisesta, meillä ei esikoisen kanssa ollut aluksi parveketta ja eipä ollut vaunujakaan. Lisäksi kesä 2010 oli niin helteinen ettei ulkona olisi voinut edes nukuttaa. Niinpä vauva oppi sisänukkujaksi, mistä itse ykkäsin kovasti. Ei tarttenut pukea ja säätä ulos nukkumaan koskaan. Tämän kakkosen kanssa aion tehdä samn homman, meillä nukutaan sisällä. Neuvolassa esikoisen kanssa ihan ihmettelivät tätä sisällä nukuttamista, mutta kantsii muistaa että on ihan suomalainen juttu, ei hirveästi muualla vauvoja ulkona nukuteta.

Undu & Lihansyöjä 17+0
 
Neuvolakäynneistä mie oon nyt käyny kaks kertaa terkkarilla ja sit se nt-ultra, seuraava neuvola elokuun puolesvälin ja rakenneultra 3.8.. Eli lääkäriä ei tääl nähty..

Yövuoroista Meil ollaan yksin yössä ja asukkaita 31, reilu puolenkymmentä raskasta käänneltävää. Eli mielellään jätän kyl yöt pois! Ja ku satun viel pelkäämään siel sit "yksin" olles..

Liikkeistä Tääl melko varmasti tuntu ti liikkeitä, pari kertaa tuntu ihan alavatsas sellaiset nopeat "kutitukset".. Sillo tuli 16vko. Mut nyt oon kuuntelemal kuunnellu, ni ei oo uusiks tullu, mut en oo viel hirveesti huolestunu, ku ei kait viel moneen viikkoon saata kunnol tuntuakkaa.
 
Ulkona nukuttamisesta oon samoilla linjoilla Undun kanssa. Esikoisen kanssa alussa nukutettiin painostuksen takia parvekkeella, mutta nopeesti se nukuttaminen siirtyikin kokonaan sisätiloihin. Parvekenukuttaminen ei ollut eikä tule olemaankaan vaan meidän juttu.
 
Seerumia monella kellä on jatkunu ekan kolmanneksen jlk pahoinvointi niin se on kumminki loppunu aikalailla 16-17vkon tietämillä et jos hyvin käy niin tuskin tarvii enää kauan oksentaa. Itellä esikoisesta loppu just 16vkolla ja siihen asti oli tosi railakasta oksentamista ja loppu sit ihan yhtäkkiä. Oon ollu kyllä onnellinen että täs tokassa raskaudessa on noi oksukerrat laskettavissa yhden käden sormilla vaik en olis ikinä esikoisen jälkeen uskonu et pääsisin näin vähällä.
Ultrasta Huomenna vihdoin olis yksityisellä ultra!!! Saa taas pitkäks aikaa rauhallisen mielen jos kaikki on ok. Esikoinen liikku näillä viikoilla ku valashai ja nyt tuntuu tosi harvoin sellasia onnettomia hipauksia joita tuskin voi liikkeiks tunnistaa. Mut kyl mä silti uskon pohjimmiltani et kaikki olis ihan ok.
 
parvekenukutuksesta vielä että meillä nukuttiin puol vuotiaaks asti sisällä ku ei ollu mitää parveketta ja ulos en uskaltanu laittaa ku vilkas paikka ym. Mut omakotitalossa päikkärit piteni puolella ku rupesin tossa kuistilla nukuttaa. Jossain vaiheessa sit siirryttii taas sisälle ku talvella pukeminen alko jo olla työlästä ku ei ollu enää niin vauva.. Musta oli muutenki kiva ku sai touhuta sisällä omia juttuja eikä tarvinnu ajatella et vauva herää ku oli kuistilla, meillä ei siis viel oo mitään erillistä lastenhuonetta mihin nukuttaa. Saa nähä miten toi lastenhuoneitten valmistuminen vaikuttaa arkeen...
 
Sofi12 Täällä voidaan ihan jees tällä hetkellä. Viime viikolla kävin yhden työvuoron tekemässä ja illalla sen kyllä tunsi sisuksissa. Seuraavana päivänä sitte tilasin itelle lääkärin, joka passitti mut melki loppukuuksi saikulle. Tällä kertaa oli aika erilainen lääkäri kun aikasemmin ja teki sisätutkimuksenkin. Supparit ja muut ei ollu onneks tehny mitään tuolla, lepäämään käski eikä rehkiä saisi. Syytä kaikille kivuille, vuodoille ja muille ei osannut sanoa. Neuvolalääkärille kehoitti tilaamaan ajan mahdollisimman pian. Normaalisti kun eka neukkalääkäri täällä olisi kai vasta viikolla 26 tai jotain...

Mitähän täällä oli muuten kirjoteltu... Nii, neuvolakäyntejä täälläkin on aika vähän, kolmas neuvolakäynti on vasta 23.7 ja tosiaan se rakenneultra 3.8.

Mammavaatteet... Täällä on mammahousut käytössä, eipähän purista vatsankohdalta ja onneks kaapista löytyy sellasia rentoja paitoja jo muutenkin niin sinne mahtuu isompikin masu :)

Asunto.. Meillä 72neliöinen kerrotalo kolmio, johon ehkä jollain systeemillä mahdutaan. Toista asuntoa on kyllä katseltu, mutta täällä aika huonosti tarjolla vuokrakämppiä..

Nyt leffan pariin ja nauttiin oudosta hiljasuudesta :)
 
Heippa.

Mahantaputtelijoista: AAAARGHHHHH! se on MUN maha!!! MUNMUNMUN. ihan sama vaikka se on nyt pikku kaksiona vuokralla, mutta MUN! meinaan purra käden irti noilta ihmisiltä jotka ei tajuu pitää näppejään mun mahasta irti!

Täällä on jalat turvoksissa kohoasennoista ja voiteista ja tukisukista huolimatta, käsistä lähtee tunto ja oon niin väsyny että väännän itkua. pelko on suuri et joudun töistä jäämään kohta pois, kun on niin rankka työ ja[oon 24h putkeen töissä.

viikon 17+1 kaksio: katso liitettä 16548

 
Kurre Onko sulla monelta tänään se ultra?

Hienoja masuja täällä jo monella! :heart:

Vauvaton Kannattaa vaan kuunnella sitä omaa kroppaa, eikä kannata kantaa huonoa omatuntoa, jos joutuukin töistä pois aikaisemmin jäämään. Se on vaan silloin teidän kaikkien parhaaksi. :hug:

Aika on alkanut juoksemaan ja tänään poksuisi jo 18+0! Enää kaksiviikkoa niin on rakenneultra ja puolivälikin jo saavutettu. :eek:

 
Heipsan!

Noista masun taputtelijoista on todella tullu kiusa jo tässä vaiheessa :/ mie olen aika tarkka omasta reviiristäni ja inhoan kaikenlaista hipelöintiä ja kaulailua ym vierailta ihmisiltä.. läheiset saa niin tehdä mut ei kuka tahansa.

Neuvolakäyntejä täällä päinkin on harvakseltaan, nyt on kolmas käynti 19.pvä. Meil on ollu se eka käynti rv 8, sit neuvolalääkäri rv 12 ja nyt tuo tuleva käynti rv 18.

Yövuoroista piti kommentoida Nennalle että täällä toinen joka pelkää yövuoroissa :ashamed: kuvittelen kuulevani kaikkee kummaa ja säikyn pienintäkin ääntä tai jos joku sattuu eksyy käytävälle ni hyvä etten juokse karkuun :LOL: meillä kuitenki on aina toinen yökkö alakerrassa mut eipä se paljoa lohduta :ashamed:

Mammavaatteet miulla ois jonkun verran mammavaatteita tallessa edellisistä raskauksista mut kun ei ne mahdu enää :whistle: on tää kroppa sen verta muuttunu näitten peräkkäisten raskauksien myötä ettei ne sopinu ku ihan pienen hetken..pari paitaa mahtuu vielä ja muutamat housut..

Liikkeet tuntuu tosi vaisusti edelleen ja välillä iskee hirveä paniikki että onkohan kaikki sittenkää hyvin.. niin toivon että alkais tuntuu kunnol ettei tarviis miettiä ja arvuutella koko ajan.. : / esikoisesta tunsin liikkeet vasta rv 20 mut seuraavista on tuntunu selvästi jo rv 15.. muistan kyllä tätä paniikkia poteneeni vaikka liikkeet on tuntunukkin :LOL:

Yritän laittaa tähän viel masu kuvan tältä aamulta, mut katotaan onnistuuko..
 
Moro!!!

Sadepäivän sattuessa ehtii vähä kävästä taas kirjoittamassa..
Täällä alko sitte issias vaivaamaan eilen iltasella.. On se välillä aiemminki jo kiukutellu, mutta eilen oli niin ettei tahtonu liikkumaan kyetä..

mahaa viiltää tai pistää aina välillä kauankin aikaa kerrallaan.. Inhottavaa, mutta kai ne on vain niitä kasvukipuja jne..

Liikkeet
Täällä tuntuu ihan päivittäin ja alkaa jo tuntua eri asennoissakin ja jopa liikkuessa välillä. Ihana tunnustella niitä pienen pieniä potkuja..
Jotenkin en osaa vieläkään ajatella että oikeasti olen jo näinkin pitkälle päässyt. En uskonu enää ikinä näin pitkälle pääseväni. Enkä osaa kuvitella vieläkään että saan tuntea nuo liikkeet ja siellä oikeasti on joku pieni ihme <3

Pienistä vaatteista
Meilläkaikki kolme on syntyneet 2vkoa etuajassa ja olleet aika pienikokoisia, joten ne 50cm vaatteet on kyllä menneet ihan mukavasti kaikilla. Onhan niitä jättejäkin jotka ei mahdu syntyessäänkään niihin, mutta kyllä minä ainakin hommaisin niitä 50cm vaatteitakin ettei tartte hukuttaa vauvaa vaatteisiin..

masun hiplailusta
Minusta suomalaiset on tosi arkoja yleensäkkään koskemaan toista ihmsitä..
Minua ei haittaa masun taputukset ja silittelyt kun itse olen sellainen hipeltäjä =D
Rakastan raskautta ja se on aina niin ihme että ihana niitä masuja on taputella.
Itsekin kerran kyllä yllätyin kun eräs nainen (ihan outo silloin minulle) taputteli minun masua, kun ei kukaan suomalainen ollut ikinä taputellut.. mutta mun masua saa kyllä taputella ja tykkäänki siitä =D

Mammavaatteista.
Minä olen nyt koittanut pitää mekkoja jne kun ei ole kuin kahdet mammahousut.. Nyt olikin niin lämmintä että tarkeni hyvin mekoillakin.
Syksymmällä kai pakko ommella tai tilata jotain housuja tms että tarkenee..

Neuvolakäynneistä
Minulla ollut nyt 1lääköärinneuvola ja 4 muuta käyntiä. Minä vain sain vähän itekki toivoa väliä kun on niitä keskenmenoja ollut, niin oman mielenrauhan takaamiseksi.
harmittaa vain kun viimeksi eivät ultranneetkaan kun oli toisessa huoneessa käytössä ultra =( Olis ollu kiva kysyä jo sukupuolestakin =D

Sukupuolesta
Aiotteko tosiaan ottaa selvää ja kertoa kaikille sukupuolesta vai pidättekö vain omana tietona..?
Me ajateltiin että selvää tottakai otetaan, mutta mietin että jos se on tyttö niin joko narraan että se on poika, tai sitten ei kerrota ollenkaan niin saan itse hommata kamppet.. Siksi siis koska pojalle meillä todellakin löytyy sitä vaatetta jne, mutta tytölle ie mitään, ja jos minä sen prinsessan satun saamaan niin sille minä haluan ostaa ite rimpsut =D
Voi tyttö reppanaa minkä prinsessan kohtelun se tuleekaan saamaan ja mihin röyhelöihin sen sitte puenkaa kolmen pojan jälkeen =D
Mutta pojalle ei tosiaan hirveesti kannata ostella mitään kun sitten jää suurin osa käyttämättä..

Voi voi.. malttas nyt vaan odottaa rauhassa ja nauttia jokaisesta hetkestä raskaudessa.. Se vain on vaikeaa kun toisaalta pelkää koko ajan, niin toivoo että tämä olis äkkiä siinä vaiheessa että vaavin olis turvallista syntyä..

Mutta nyt muihin hommiin.. Siellä alkaa sohvatyynyt taas levitä.... =D

Vaavimasu ja valonpisara 17+4
 
Ensimmäinen liike mahassa EHKÄ havaittu:). Lauantaina tuntui muutaman sekunnin ajan siltä kuin joku olisi todella kevyesti kutittanut mua mahan sisäpuolelta.

Julia_: mä oon bussissa istuessa kärsinyt matkapahoinvoinnista, mitä ei normaalisti ole. Nykyisin hakeudun mummomaisesti etupenkkiin istumaan.

Eilen aloin kutoa myssyä masuasukille. Heh, en oo kutonut juuri mitään yläasteen jälkeen, joten alku oli haasteellinen. Katsotaan mikä on lopputulos. Onneksi on monta kuukautta aikaa harjoitella. Haluan, että pikkuinen saa edes jotain itse tehtyä päälleen. Valitettavasti kummatkin tulevat mummot on sellaisia, että he eivät taatusti tee mitään käsitöitä, joten sieltä ei pehmeitä paketteja tule. Tällä ohjeella yritän myssyä tehdä.

Sukupuolesta otetaan selvää, jos kaveri haarojen väliään vilauttelee, mutta asia aiotaan pitää omana tietona. Meillä on nyt jo lääkärin alustava arvio sukupuolesta. Mies aluksi vastusteli ajatusta sukupuolen selvittämisestä, koska sillä ei ole mitään väliä, mutta mä olen liian utelias. Ja toiseksi vaatteiden ostaminen on helpompaa, kun tietää sukupuolen.

Neuvolakäyntejä meillä on ollut kovin niukasti, kerran käyty terveydenhoitajan luona ja kerran kätilön tekemässä ultrassa synnytyssairaalassa. Tällä viikolla tulee toinen neuvolakäynti, jonne menemme loman takia hieman ajoissa. Ensimmäinen lääkärineuvola vasta viikolla 24-28, joten näin aiheelliseksi käydä yksityisellä välissä.

Olen jotenkin välikokoinen tällä hetkellä: tavalliset farkut vähän liian pienet ja mammafarkut vielä hieman suuret.

lanttu-anttu + retiisi virallisesti 15+1, todennäköisemmin 15+4
 
Yritän nyt pitkästä aikaa taas jotain kirjoitella. Lukijana olen jo hieman aktivoitunut, kun olo alkaa helpottaa vihdoinkin =)

Noin viikolle 12 kesti pahin äklötys ja pari viikkoa siitä vielä oli tosi väsynyt olo ja herkästi tuli huono olokin. Nyt lähinnä närästys aiheuttaa kurkkuun pahoinvoinnin tunnetta, mut muuten alkaa vointi normalisoitua. Nyt on muutamana iltana jaksanu jopa valvoakin yli kahdeksaan!

Mahan turvotus laski pari viikkoa sitten, mut maha ei kyllä juurikaan pienentynyt, kun olikin sitten jo ihan vauvamaha :) Turvotus maha ärstytti ja tuntui tukalalta, mutta nyt on ihana silitellä mahaa, kun vauva aiheuttaa sen pömpötyksen. Noin viikolta 7 ei enää housut mahtuneet kiinni ja tilasin masutuubin, joka on kyllä tosi hyvä keksintö! Muutama viikko sitten sain siskolta pari äitiyshousut ja viime viikolla kävin parit omatkin hennesiltä ostamassa. Hyvin kyllä täytettä jo löytyy mammahousuihin!

Hankintoja ei olla vielä ihmeemmin tehty. Harsoja ja kaksi pientä, neutraalin väristä vaatetta ostin tutulta, kun oli kirpparilla myymässä. Muuten hankinnat jätetään syksyyn. Isompia ostoksia onkin vaan vaunut ja turvakaukalo. Ja trikoisen kantoliinan myös ostan, esikoiselta on kudottu liina tallessa. Sitteriä me ei osteta periaatteesta, mulla on sellanen ajatus, et vauvan paikka on pääasiassa sylissä ja aattelen, et sitteri ois liian helppo vauvanvahti.. (tästä ei kenenkään pidä ottaa itseensä, on vaan minun ajatus!) Ja sänkyä ei osteta, koska vauva tulee nukkumaan vieressä. Hoitopöydäksi ostetaan vaan kodinhoitohuoneen tason päälle alusta. Mut niitä sitten reilusti syksymmällä vasta.. Äitiyspakkaus otetaan myös. Ajattelin laittaa hakemuksen vasta ihan sen pari kuukautta ennen laskettua aikaa, et sais uuden pakkauksen. Vaikka olen kyllä kiitollinen pakkauksesta kuin pakkauksesta, ihana, että sellainen on olemassa :)

4D ultraan ei mennä ja rakenneultrassa ei aiota sukupuolta kysyä. Kivempi, kun on jotain jännättävää loppuun asti. Raskaus ollut sen verran erilainen esikoisen odotukseen verrattuna, et mahtasko olla poika tulossa.. Esikoinen siis on tyttö.

Liikkeitä ei vielä tunnu. Kohtu kovottelee päivittäin ja jos enemmän touhuilee, niin menkkamaista jomotustakin eli supistuksia on. Pitää vähän miettiä, et mitä hommaa rupeaa tekemään ja pitää taukoja. Tosi selkeesti tuntuu välillä kohtu, kun kovenee!

Neuvolakäyntejä mulla tulee työn puolesta tosi vähän. Ekassa neuvolassa kävin n. 10 viikolla ja seuraava on viikolla 22. Tässä välillä kävin np-ultrassa ja rakenneultra on vielä ennen seuraavaa neuvolaa. Ton 22 viikon jälkeen varmaan sitten äitiysloman alettua käyn seuraavan kerran neuvolassa, jos vointi ok. Neuvolakäynneissä on tietty vähimmäismäärä, mikä jokaisen kunnan pitää tarjota ja sitten lisäkäyntejä on kunnasta riippuen. Lääkärikäyntejä pitää tarjota vähintään 1 ja ultria 2. Joissakin kunnissa lääkärikäynti sisältyy ultrakäyntiin, eikä erikseen ole lääkärintarkastusta. Neuvolat on yleensä H8-10, H16, H22, H26, H30, H34, H36 ja sen jälkeen viikottain laskettuun aikaan asti. Lisäksi ultrat H12 ja H20 + joissakin kunnissa kaikille ja joissakin kunnissa vain tarvittaessa H37-39 synnytystapa-arvio. Mut paikkakuntakohtaista vaihtelua voi siis olla.

Töitä vielä viikko ja sitten lomalle :cool: Ihana, että olo parani ennen lomaa :)

Sellanen vielä tuli mieleen, et onko teistä kukaan ajanu tai ollu moottoripyörän kyydissä nyt raskausaikana? Miehellä on pyörä, mut en ole tänä kesänä pahan olon takia vielä kertaakaan päässy kyytiin. Lomalla on tarkoitus sitten hypätä pyörän selkään. Takki mahtuu just ja just kiinni, housut pitää jättää auki..

Pink* 16+1 (vauvalla ei "työnimeä" ole)
 

Yhteistyössä