Joulukuun toivevauvat 2012 *Lokakuussa*

Lupille lohtua, painoa tulee täälläkin vaikka söisi vaan salaattia. 12 kg nyt, ja lähtöpaino normaali ja olen normaalisti hoikka. Paino ei kylläkään näy vielä kuin mahassa mutta totuus tullee ilmi kun vauva on ulkona ja näkee mitä jää jäljelle...

Hyvää päivää nämä hormonit! Mä en näköjään voi kattoo edes x-factoria kun pillitän ja liikutuin niistä esityksistä :O

Huomenna neuvolaan, kivaa!

BoB 30+2
 
luppi, viime kerralla mulle tuli panoa 17 kg (ja olen aika pieni, lähtöpaino oli 53). 12 kiloa lähti ihan itsestään, lopun viiden kanssa tein töitä, urheilin kolmisen kertaa viikossa ja jätin herkut pois. Neljä kuukautta koko proggikseen meni, ja olin tosi tuskanen lähtevätkö ollenkaan pois. Puolikiloa viikossa tippui sitten nuo vikat kilot.

Nyt on painoa tullut 8 kg, mikä on nelisen kiloa vähemmän kuin esikoisesta. Toivonkin että tuohon loppurutistukseen ei tällä kertaa olisi tarvetta.

Yöt menee välillä paremmin ja välillä huonommin, viime yönä koidin 10 tuntia eikä.väsyttänyt aamulla. Mutta eihän sitä työpäivänä ehdi kymmenntä tuntia nukkua, eikä 8 tunnu riittävän. Oon jo ruvennut oottamaan mammalomaa, vielä viisi viikkoa töitä. Tuntuu että on 80% ajasta väsynyt, tosi tylsää.

Vauvakamat laitan valmiiksi vasta lomalla, ei tunnu vielä ajankohtaiselta. Tänään mene muuten 30 viikkoa rikki, kumma juttu ajatella että vauva todennökisesti syntyy 10 viikon sisään, ekakin tuli vähän etuajassa.

Undu 30+0
 
Pinon nostelua taas :)

Mua kanssa ahdistaa painonnousu. En ole lihonut, maha vaan on kasvanut, mut kyllähän se hirvittää niitä vaa-an lukemia kattella. Ärsyttää kun neuvolassa suhtaudutaan painonnousuun jotenkin tosi negatiivisesti (vaikkei lisää olekaan tullut kun noin 10kg, lähtötaso hyvin hoikka). Ihanaa kuulla että muitakin ahdistaa sama asia.

Oon ihan täysin hurahtanut uintiin nyt, kun ei enää oikein muut liikunnat tunnu hyvältä. Pakko päästä hallille ainakin joka toinen päivä tai alkaa ahdistaa, voi että siellä altaassa on ihanaa!:)

Julia_ 29+1
 
Tulin vaan kertomaan tässä että hermot on menny ihan kokonaan =) Tuntuu etten jaksa tätä oloa enää päivääkään. Mä en oo nukkunu ties moneen yöhön ollenkaa klo 21-06 välisenä aikana. Aamu kuudelta sit nukahdan ku oon niin poikki mut parin tunnin päästä toi lapsi sit herääkin pirteenä. Mua pissattaa jatkuvasti vaik oon vähentäny juomista iltasin. Mut pahimmat on taas nää levottomat jalat (ja kädet). ei auta enää kylmägeelit eikä villasukat. Jos tää ei olis raskausvaiva nii hakeutuisin kyllä psykiatrille ja vähän äkkiä että saisin jotku pillerit helpottamaan oloa. Nyt on tullu pohkeisiin vielä semmosta kramppailua lisäks. Potkin itteni vielä hulluks tässä viimesen kymmenen viikon aikana. Päivät oonki nykyään yksin sit lapsen kans ja miestä näkee vilaukselta ennen nukkumaanmenoa, ottaa seki aivoon. Hullukshan toi lapsi tulee tälläsen zombin kanssa viel.
 
Mulla tepsii levottomiin jalkoihin piikkimatto, laitan sen illalla sänkyyn ja pidän pohkeita sinä jonkun aikaan , sitten vahdan taas jalkapohjat matolle.
Puoli stuvassa asenossa , käytän myös nukkuessani 3tyynyä.

Liikun kyllä paljon, ajan pyörällä edelleen ja olen saanut vaivat pysymään poissa liikunnalla, mutta levottomat jalat saattaa myös tulla tuosta liikkumisesta jos on pitkään jalkojen päällä päivällä.
Näin terkka sanoi viime neuvolakäynnillä.

Ainut vaiva mikä on iskenyt niin selkäkipu jos ei nosta oikeassa asennossa , töissä nostelu onnistuu mutta kotona saatan sitten vaan kumarrella ja selkä kipeytyy.
Hankin sellasen keräyskepin jossa on ns. pihdit toisessa päässä. Samanlainen kuin puistotyöntekijöillä jotka keräävät roskia ulkona
Näppärä sisällä, jopa niin tehokas että likka siivos huoneensakin sen kaa nopeesti.
Ei tarv kyykkäröidä lattialta tavaroita kädellä.

Synnytyssuunnitteluun tuli aika marraskuulle, sitä ennen on vielä 1 neuvola ja 1 lääkärikäynti.
Työt lopetankin sitten tuohon suunnittelua edelliseen päivään, siihen on hyvä jättää hommat sitten

31+6
 
31 viikkoa täynnä! Whuhuu!

Kurrelle voimia inhottavaan tilanteeseen!

Täällä muutto on vihdoin takana ja tavarat alkavat olla järjestyksessä. Selkä huutaa hoosiannaa ja iltaisin alkaa surullisen kuuluisat levottomat jalat. Itkuhan siinä meinaa tulla, kun on todella väsynyt, eikä pysty paikoillaan olla. En kyllä muista milloin mun elämässä olisi ollut näin rankka jakso kuin tämä muuttoaedeltävät hotellihässäkät ja muutto. :x Sitä on henkisesti ja fyysisesti ihan loppu, mutta nyt pääsee pikkuhiljaa aloittamaan sitä niin ihanaa arkea. :heart:

Neuvoloista Mulla olisi oikeasti ollut seuraava neuvola vasta viikolla 36 oleva lääkärineuvola, eli olisi tullut 6 viikon tauko. Mutta viimeksi en päässyt sille mun oikealle neuvolatädille, joten menen hänen luokse käymään vielä viikolla 34. Ton lääkärineuvolan jälkeen alkaa täällä vasta kahdenviikonvälit uudelleen synnyttäjillä. :confused:

 
Viimeksi muokattu:
Heissan..

Täällä lapset sairastellu jo yli kuukauden päivät.. Ensin tuli nuhaa ja kuumetta, sitten kauheaa yskää ja taas kuumetta, nyt sitten esikko ei edes ehtinyt yskää saada paranemaan niin tuli kuratauti.. esikko ja keskimmäinen nyt sitten yölläki monesti heräs siihen kun tuli housuun kuraa =( Keskimmäinen sitten kun on niin herkkä hajuille yms niin yökkäili sitä kun housussa kurat.. On alkanu oikeesti kissanruuan hajustaki yökkäileen.. Isommalla alko aiemmin eikä ole sillai oksentanu.. nuhassa/yskässä oksensivat limaa, mutta se on ohi jo.. Toivottavasti ei alkaiskaan se oksentelu.. Vois olla itelläki aika ällö olla jo toisten oksusta..
Itelläki vähä mahaa vääntää että kai se minutkin läpi kyä. Pienin vielä säästynyt, mutta varmaan sekin kohta..
Ei kyllä ole kuukauteen kunnon yöunista tienny mitää ku ite joutuu ramppaan veskissä monesti yössä ja rennietä vetään naamariin vähän väliä ja sitte vielä nää kossit heräilee monesti yössä ja yleensä vuorotellen.. =(
Mieskin on ollut ylitöissä mitä normaalisti ei ole oikeastaan koko työuran aikana joutunut tekemään.. Muutenkin kyllä mies illat luuhaa ulkona jotain kotihommia ja muuta värkkäilemässä että ei sitä sisällä paljon näy : /
Noo.. eiköhän tää tästä..

Minä olen paljon ajatellut sitä, millaista elämä neljän lapsen kanssa tulee olemaan, vaikka aiemmin tuntui, että sen muutoksen on jo kokenut monesti, mutta silti.
Meillä pojat on tosi vilkkaita, ja villiävät isoäänisesti ja suuresti.. Mietin että miten saan vauvan nukkumaan täällä metelissä.. Pienin niin ihanasti sanoi että hän ei sitten villiä kun se vauva nukkuu ja hän haluaa hoitaa vauvaa minun kans :saint:
Eiköhän se sitten kun vähän saa totutella uuteen rytmiin niin ala sujuakkin..
Mietin vain noitten isompien kuskausta kouluun ja eskariin, kun olen nyt niitä kuskannut itse ja jo yhden pienemmän kanssa se aamusin lähtö on niin hidasta..
Yritänkin tässä saada että kulkisivat itse pyörillä, mutta kun tuo esikko sitten pois tullessa jää omille teilleen eli karkailee :(
Jospa appiukko vois sitten välillä jeesiä kun on kotona päivät ja omistaa auton..

Mummuista ja papoista..
Onhan se onni että ovat lähettyvillä ja voivat auttaa.. Mutta äidin kans noita yhteenottoja tulee vähän väliä.. Viimeisin oli että haukkui jo minut ihan nollaksi ja sanoi etten ikinä pääse oikeaan tienestiin kun nytkin koulu jäi kesken ja yrityksen lopetin jne jne.. No.. Olen nyt 28v ja odotan sentään neljättä lasta jonka "takia" koulu jäi kesken siksi aikaa kun kotona olen vauvan kanssa.. Äiti luulee että nyt koulu jää käymättä kokonaan.. Ja äiti on se joka yleensä on painostanut että äidin pitäis olla kotona pienten lasten kans... Mutta jos väleissä haluan äidin kanssa olla niin minun pitää vain kestää kaikki tuo paska...

Tällaset vuodatukset täältä tällä kertaa.. :(

Mutta masussa kait kaikki hyvin.. Eilen jo säikähin että onko päättäny kääntyä poikittain kun hikka tuntui niin oudosti, mutta myöhemmin kun hikotteli niin tuntui ihan tuolla alhaalla eli kai se asukki oikein siellä on..
Supisteluja tuli perjantaina oikein urakalla kun siivoilin ja muttenkin touhusin. Kesken siivoilun tuli muutamia oikein kipeitä supistuksia jotka kestikin kauan, ja kun sain hommat hoidettua ja asetuin sohvalle niin sai oikein kellottaa supistuksia.. :( Sai kyllä itseniki tajuamaan ainaki vähäks aikaa että ilmeisesti sitä tällä kertaa ei kärsi etes siivota kunnolla :(
Miten sitä osais rauhottua? Ja miten pystyy kun kotihommat olis kuitenkin hoidettava ja kolme lasta... Kun sais edes sen verran laiskoteltua että ei ihan vielä tarttis synnyttämään lähteä..
Marraskuulla minä uskoisin kuitenkin itse jakautuvani.. Kunhan olis loppukuusta eikä alkukuusta...
Vertasin taas edelliseen raskauteenmahaa ja kyllä se pienempi nyt on ku ennen
...


Nyt potilaita hoiteleen.. : /

Vaavimasu ja valonpisara 30+4
 
Neuvolakuulumisia tulin päivittämään..:) Vaikka eipä niissä ihmeempiä, kaikki kunnossa..:heart: Eniten ehkä helpotti tieto, että muru oli raivotarjonnassa (ainakin nyt), kun tähän mennessä on tuntunut, ettei malta millään kääntyä lähtöasemiin!
HB 117, siinä maissa se on pyörinyt raudasta huolimatta, mutta ainakaan ei oo laskenut.. Painoa oli 58,1, eli noin 8kiloa on tullut alusta alkaen, nyt vauhdilla puoli kiloa per viikko.. Niin ja sf mitta oli 28cm, aika lailla keskikäyrällä..
Kahden viikon päästä uusi aika..

Vaavimasulle tsemppiä potilaiden hoitoon!!:hug: Aika raskasta varmasti, kun ei pääse siihen "normi"arkeen ollenkaan, kun aina joku pikkupotilas hoidettavana..

Voguelle onnittelut uuteen kotiin!:flower: Hienoa, että pääsitte vihdoin muuttamaan (muuallekin kuin hotelliin)!!

Kurrelle tsemppiä jalkojen kanssa!! Äärimmäisen ärsyttävä vaiva, harmi, ettet löydä apua siihen mistään kikkakolmosestakaan..:(

Sofi ja ekavekara esu 31+6
 
Vogue, hienoa että muutto alkaa olla takana! Lepäile nyt ja toivottavasti selkä paranee sitä myöten. Itsellä olis lähinnä jotain pientä sisustusjuttua tekemättä nyt muuton jälkeen, mutta se on lähinnä sillä ajatuksella että itse saisin ajan kulumaan täällä kotona, eli mitään välttämätöntä ei ole enää tekemättä. Oli se hassua ekoina päivinä liikkua täällä uudessa kodissa ja ajatella että täällä (todennäköisesti) mun synnytys sitten käynnistyy ja täällä sit ollaan vauvan kanssa syntymän jälkeen ja ihmetellään =)

Vaavimasu, sulla on ihana maha :) Rankalta kuulostaa toi sun arki, voimia ja paranemista sinne! Äidit ja anopit voi olla vaikeita, itseäkin aina ärsyttää juurikin tuo että on pakko vaan ottaa paskat vastaan kun ei jaksa sitä kohtausta joka syntyis jos oikeasti sanoisin mitä mieltä olen... muuten äitini on mukava ihminen mutta kauhea marttyyri.

Vatsa alkaa olla aika pahasti tiellä, kumartumiset, kyykistymiset yms on tosi vaikeita. Ympärysmittaa on jo 106cm ja tuntuu siltä kuin mahassa olis vedellä täytetty rantapallo jonka sisällä on vielä keilapallo :D Kävelyllä oon yrittänyt käydä silloin tällöin. Eilen jaksoin sellasta todella hidasta taapertamista miehen käsipuolessa 45 min, mutta se oli kyllä poikkeus. Yleensä lonkat ja selkä kestää vaappumista joku 20 min tai sit alkaa supistaa niin pahasti et on pakko lopettaa. Mutta kaikki pienikin liikunta on mulle nyt kotiinpäin kun muuten en liiku oikeastaan yhtään.

Vauvan asennosta on täällä puhuttu, täällä lähinnä raivotarjonnassa viihdytään mutta nyt pari viime päivää on tainnut olla viistossa, välillä lähes poikittain, koska jatkuva pissahätä helpotti ihanasti :p Ja potkuista kans tuntee että vähän eri lailla ollaan ku viime viikot. Mutta mua ei haittaa yhtään tuo vielä, ihanaa kun ei tarvi juosta vessassa puolen tunnin välein! Onhan vauvalla hyvin aikaa kääntyillä vielä sinne 35-36 viikoille asti, eikös se ole niin että jos ei ole rt:ssä niin vasta viikolla 37 tehdään se ulkokäännös, joka sekin usein onnistuu. Eli ihan huoletta vielä ainakin kuukauden saa myllätä :D

Rödluvan ja Beetakingi 29+2 (enää 75 päivää laskettuun aikaan, hurjaa!)
 
Tombatar
mulla kans edellinen kesti jotia 3h ja matkaa meillä synnärille on n 70-80km :D
Mutta itse asiassa minä olisin valmis synnyttämäänkin kotona jos se olis täälläpäin Suomea mahdollista..

Rödluvan
Mulla tuo liikunta ei kans oikein tunnu sopivan vaikka ihana oiski lastenkin kans tuolla vaikka pyöräillä syysilmassa..
lenkillä käyn nyt hyvin hyvin harvoin ja tosi tosi hitaasti kävellen ja ihan sen takia että mieli virkistyis. pakko sitä jotai on saaha tehä ettei ihan pöpiksi tule kun täällä kotona jöllöttää ja istuskelee..

Täällä edelleen kauhulla odotellaan millon minuun, mieheen ja pienimpään poitsuun tuo kuratauti iskee... Isommilla vähän jo olo helpottaa ainakin villiämisestä päätellen..
Pitääkin lähteä pihalle ja käväiseen kaupassa..

Leikkelin aamulla vähän hiuksianiki pikkasen piristykseksi ja jopa meikkasin :D
Aikalailla luonnonlapsena tullu liikuttua viime ajat...
 
Täältä tulee aina niin viihdyttävä omanapa remontti ja siivouspäivitys:
:kieh:
Nyt on uusi jääkaappi, liesi ja tiskikone asennettu- ja kerrankin on ainakin joulusiivous aloitettu ajoissa, on nimittäin tolulla vedetty sit koneitten tauksetkin, kun tulivat vanhaan keittiöön. Putkiremontin jäliltä siivottu alakerran huone+kodinhoito-varastotilat, lattiat pesty jne., ja kolme koneellista verhoja ja tyynyjä nyt pessy.
Esikoisen huone on verhotankoa, ja loppujärkkäämistä vaille valmis, tosin se ei hetkeä kauemmin järjestyksessä kestä kun pääsee tutkimaan. Varsinainen asuin kerros on valmis , mutta sekainen, eli kuivuvaa pyykkiä roikkuu jokapaikassa, tasot tulvii työkaluja ect. mutta jostain syystä tuntuu jo et kyl tää tästä.
Vauvan tavarat on jemmassa omassa huoneessaan, mutta se jää vielä tuonnemmaksi kaikkine järjestelyineen.

mame poksuu huomenna 30
 
Vauvan asennosta ei oo hajuakaan miten tuo masun asukas on tuolla mahassa kun tuntuu liikkeet vähän joka paikassa :D paljon viihtyy jotenkin päin vasemmassa kyljessä ja tuntuu välillä, että meinaa kaivautua selkään.... Paljon myös hankaa mahanahkaa pitkin kipeästi ja liikkuu paljon iltaisin ja öisin.

Edelliset synnytykset on kestäny 3.5tuntia - 5 tuntia. Matkaa sairaalaan on vajaat 60kilsaa. En ehkä jännitä sitä kerkeenkö sairaalaan vaan sitä, että millä mä sairaalaan meen kun oon tällä hetkellä ainoa jolla ajokortti tässä huushollissa :D Kyllähän sitä varmaan ajamaan pystyy, mutta jos supistelee kovasti niin mitä siitä tulee. Tarvii tuosta kysellä neuvolassa, että miten mun pitäs toimia tuon asian kanssa...

Tässä ollu pari päivää hiukka alakulonen fiilis... Ei oikeen edes tiedä minkä takia... Oma saamattomuus ärsyttää, väsyttää ja kaikkia ihme juttuja tulee mietittyä. Kaikki kuitenkin elämässä ok niin ei pitäs olla mitään murehdittavaa. Toivon vaan ettei tää kestä pitkään...

Mutta nyt katteleen telkkaria.
Jabadaba77 ja 30+2
 
Vaavimasu, täällä on kans oltu ihan au naturelle, mutta tänään sain aikaiseks varata kampaajan parin viikon päähän, ja meikkasinkin koska jaksoin piipahtaa kaupungilla. Tulee kyllä kummasti freesimpi olo kun on vähän ees ripsaria ja otsatukka muotoiltu :p

mame, ohhoh! Onpas teillä sit puuhattu! Eipä juu tarvi varmaan mitään joulusiivousta tehdä :O En kyllä itsekään varmaan jaksa joulun alla mitään erityistä siivota, ja tietty kun vauva on täysaikainen joulukuun alusta asti eikä yhtään tiedä milloin päättää tulla maailmaan niin ei varmaan parane suunnitellakaan hirveästi mitään. Ellei sit mies puunais ja pynttäis mutta jotenkin en usko... :D

ON: Jaksoin käydä keskustassa isossa tavaratalossa :) Olipa ihana nuuhkia vähäsen ulkoilmaa ja taapertaa sisustusosastolla kuolaamassa söpöjen tuikkujen yms sälän perään. Mikä pesänrakennusvietti? :whistle: Ennemminkin pesänsomistusvietti :D Kipeä olin kyllä ku kotiin pääsin mutta oli sen arvoista! Mökkihöperöks tässä tulee jos ei yhtään voi nenää pistää ovesta ulos.

Rödluvan ja Beetakingi 29+3
 
Viimeksi muokattu:
täälläpä tais nirppu kääntyä perätilaan *kiroaa ku metsuri* sain nimittäin sellaset tykitykset tuonne nivustaipeen suunnille,ettei taija olla epäilystäkään :mad:
se viimeks neuvolas oli rt. no huomenna saa neukkutäti palpoida, on taas normi tarkastus...

mä oon vissiin sit outo kulkija,ku viihdyn meikittä ja hiukset ponnarilla :p saatan jopa kauppaanki mennä paskaset tallivaatteet päällä hevosenpaskalle haisten :LOL:
tosin parturiin ois päästävä leikkuttaan noi kakshaaraset pois... viimeks oon tainnu leikkuuttaa puoltoista vuotta sitte :whistle:

nii,mä lisään vielä siihen uneen liittyen,ku muistui mieleen. siis tää mukula muka syntyi näillä viikoilla... sanoin vielä sille ambulanssikuskille,et istukka ja kalvot on viel siel sisällä. se rupes täällä kotona sitte irrottaa niitä kaikkien nähden ;) vissiin alkaa synnytys pyöriä mielessä :D

 
Viimeksi muokattu:
Rödluvan Tekis mieli kirjottaa- et onneks- joku muukin on kipee tavaratalo kierrosten jälkeen :p enkä vaan mä. Nimittäin ollu samat tunteet parina viimekertana pitkän ravaamisen jälkeen ku ekassa raskaudessa oli pari viikkoa ennen synnytystä..
tuntuu että meillä tarvii joululahjatkin ostaa esikoiselle jo tässä kohtapuolin, nyt just jaksan päivän sillo, toisen seuraavalla viikolla, mut aika hutera täs jo on.
Tombatar, juttelit tosta asennosta, mulla ollu jostain syystä tässä raskaudessa pelko, ettäjos ei käännykkään rt:aan... :( et mitä sitte...
mut luin et konttaus asento antaa vauvalle tilaa kääntyä- joten se lattian pesu käsipelillä kontallaan on varmaan eessä.


Torstaina neuvola :) ja ens maanantaina ultra.
 
Jaaha, että tämmönen yö taas ettei saa lainkaan unenpäästä kiinni... Neljän tunnin päästä pitää olla jo neuvolassa ettei tässä paljoa ehdi levätä vaikka nyt heti nukahtais :mad: Oli pakko tulla koneelle kun oli turhaan maannut ja pyörinyt neljä tuntia ilman silmäystäkään unta. Grr.
 
Täälläkin huonosti nukuttu yö takana. Illalla kymmenen aikaan alkoi supistelemaan n. 4-10 min välein ja sitä kesti puoltoistatuntia. :| Onneksi loppuivat, kun sain unen päästä kiinni. Nyt tosin on vähän hassu olo selässä ja alapäässä. Esikoinenkin nukkui todella huonosti nuhassa ja kärsi myöskin meidän vaivasta eli levottomista jaloista. :D Siinä sitten meni neljätuntia kokoajan heräillen, kun jätkä heräili itkien ja kitisten. Lopulta siirryttiin sohvalle pötköttelemään, mihin molemmat nukahtivat.

Vogue ja Taimen alku 31+2
 
huomenta!

mulla ei olisi nukkumisen kannalta ongelmia,mut toi taapero herättää aamuyöllä muutaman kerran |O
jospa näille tulis sama rytmi,nii pääsis helpolla :p ainaki masussa liikuskellaan sillon ku toi likkaki kitajaa!

mä varmaan yrittäsin synnyttää alateitse perätilassa olevan jos ois saman kokoinen ku mitä nää muutki ollu,noin 3,5 kilosia...

munki pitäis pikkuhiljaa alkaa valmistautua neuvolaan. onneks ei oo vielä kiirettä. klo 11 on aika.
vituttaa aina nousta sinne puntarille ku tietää,et paino on kuitenki noussu,teinpä mitä vaan! nyt ei oo tullu tallillakaan käytyä. mulla on hoitaja sille mun hepalle,se eilenki kävi kävelyttämässä sitä...
mut alkaa olla hankalaa siellä touhuta tän mahan kans :headwall:

mittasin mahanympäryksenki ja HUH HUH... 125cm ja 8vko laskettuun :O mä oon oikeesti mammutti ku synnärille kävelen!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Pakko oli itekkin käydä mittaan tuo mahan ympärys, en oo missään raskaudessa sitä tehny... eli nyt ei oo mitään mihkä vertailla, mutta tää maha on tuntunu koko ajan tosi pieneltä... tuo mitta oli kuitenkin nyt n.98cm. eihän tuo kohdun mittakaan oo kun jonku verran yli 25cm, en nyt ihan tarkkaa mittaa muista.
Tuossa kohta pitäs lähtee käymäseen neuvolassa kun pitää hakee lääkäriltä B-todistus Kelan sairaspäivärahahakemusta varten, jotta sais viimeset saikkurahatkin joskus. Ens viikolla alkaakin sitten jo varhennettu äitiysloma, niin se aika vaan vierähtää :)
 
Voihan pee, mahdollisesti huolestuttavia uutisia neuvolasta...:| sf-mitta oli pompannut hurjasti, 4 viikkoa sitten se oli 26cm, viikko sitten 30cm (siinäkin oli jo aika kova nousu) ja nyt 34cm!!!:O:O (Siis saman verran kuin keskikäyrällä menijöillä olisi vasta laskettuna aikana) Kyseessä oli lääkärineuvola, ja sen pitäjä oli sijaistava gynekologi. Sanoi epäilevänsä että lapsivettä on tullut liikaa, kun silloin 1,5 vk sitten 4D-ultrassa sen määrä oli jo normaalin ylärajoilla. Sain ultra-ajan maanantaille 15.10. Nyt kyllä hiukan huolestuttaa, koska jos kyseessä on liian suuri lapsiveden määrä, niin sen syynä on usein sikiön rakennevika : / (esim. ruokatorven puutos jolloin vauva ei voi niellä lapsivettä ja sen määrä nousee. Kaikkia rakennevikojahan ei pysty ultrassa edes näkemään joten sinänsä normaali sikiön ultralöydös ei poissulje kaikkia vikoja) Muita syitä ovat esim. infektiot tai äidin raskausdiabetes mutta RD:tähän mulla ei ole. Mutta pitää nyt malttaa maanantaihin niin selviää ainakin se onko sitä vettä ylimäärin vai johtuuko sf-mitan pomppaus jostain muusta. Gynekologi kyllä lohdutti että vaikka vettä olisi liikaa, niin yli puolella siihen ei löydy mitään syytä ja sekä äiti että vauva ovat terveitä. Sitä toivoessa...

Muuten oli kaikki ok, sykkeet hyvät, RR hyvä ja pissa puhdas, Hb laskenut raudasta huolimatta 123->118, eli pitää joko nostaa annosta tai ruveta ottamaan rautatabl appelsiinimehun kanssa että imeytyminen paranee. Paino oli noussut nyt vain 175g/viikko mikä on mahtavaa, kun viimeksi se oli 1240g/viikko!! Suolarajoitus ja runsas veden juominen ovat selvästi auttaneet :)

Laitoin tänään Kelaan hakemukset menemään myös, kun ei tarvi enää pantata että saa uuden pakkauksen ;)

Rödluvan ja Beetakingi 29+4
 
Viimeksi muokattu:
neuvolasta tultu... eipä tuolla mitään uutta. paino +500g/vko ja sf 31,5. sain jo ajat kahen ja neljän viikon päähän.sitte neljän viikon päästä täti laittaa lähetteen ä-polille tarkistukseen.

Rödluvan onko sulla ollu eri vai sama mittaaja? koska se tulos voi heittää paljonki eri mittaajien kesken...
 
Rödluvan, lykkyä tulevaan ultraan, toivottavasti sf-mitta siitä tasaantuisi eikä mitään huolestuttavaa löydy taustalta! Vähän samoja juttuja pyöri mielessä kun toissaneuvolassa (en enää muista viikkoja) sf-mitta oli hypännyt aaviustuksen yläkäyrän yli vaikka siihen asti oli pysytellyt keskikäyrillä. Saatiin uusi aika 2 viikon päähän ja siinä sf-mitta oli sama kuin edellisellä kerralla ja nyt siis normaalin rajoissa hyvin, myös muutama päivä ennen tuota jälkimmäistä neuvolaa oli 4d-ultrassa lapsiveden määrä ollut normaali ja kaikki ok.

Muuten en olisi tuosta niin välittänyt, mutta esikoisella aikanaan sf-mitta hyppäsi käyrien yli jo joskus rv26 ja vatsa oli valtava. Lapsivettä oli paljon ja sen kehitystä seurattiin, sikiössä ei näkynyt mitään poikkeavaa. Sitten loppuraskaudesta lapsiveden määrä tasaantui ja kaiken piti olla ok, kunnes perätilan kääntöyrityksessä rv37+0 lapsivesi oli yllättäin liki loppu ja napanuoran virtaukset heikot. Kiireellisellä sektiolla syntyi sitten viikkoihin nähden pienehkökokoinen ja väsynyt poika jolla vuorokauden iässä alettiin epäillä downin syndroomaa mikä sitten varmistuikin kromosomitesteillä.

Mutta nyt siis odotellaan kanssa pienellä jännityksellä tuota meidän seuraavaa neuvolaa (joka muuten on kanssa 15.12), miten mahtaa olla sf-mitta silloin...
 

Yhteistyössä