Joulukuun toivevauvat 2012 *Marraskuussa*

ViolaRose ja Kultasiipi, onnea teille molemmille!:flower:

Voguelle tsempit jos on päässyt jo hommiin:)

Pepsimax, harmi, että oli tuollainen lääkäri mutta hyvä, että pikkuisella kaikki hyvin=)

Täällä ei oo nivelet paukkunu ollenkaan.

Täällä ei tehdä minkäänlaista synnytystapa-arvioo tai mitään kokoarvioita. Että sitten kun synnyttään mennään niin ehkä sitten saa tietää jotain. Toinen on sitten varmaan jos menee lasketunajan ylitte niin siellä sitten.

Tänään tuli käytyä neuvolassa. Kaikki oli ok.
Pissa puhdas.
Verenpaine 112/75
Paino:-300g/vko
Sf-mitta 34,5cm. Viimeks lääkärissä oli 36cm mutta se mittas muutenki paljon yläkanttiin. Silti mennään yläkäyrällä.
Sykkeet +150
Hb ei mitattu tälläkään kertaa.
Streptoskokki oli negatiivinen:)

ceecee 37+4
 
Paljon onnea Kultasiipi ja ViolaRose typyköiden johdosta! :heart::flower:

ON. Huomenna olisi taas kerran neuvola edessä. Tänään kävin reippaalla tunnin lenkillä ja muutama supistus tuli matkan aikana. Varailin tänään ensviikolle meille vielä kylpylään lomaa, kun sitten on kuitenkin pitkä aika, että päästään minnekkään lähtemään. Ens viikolla on myös se koko ultra, joten oltais sitten valmiiksi samalla suunnalla. Onpahan jotain kivaa, mitä odottaa ja jos jotain sitä ennen tapahtuu, ei sekään haittaa...
Vieläkö te muut olette käynyt uimassa?

Mullakin mielessä, että oliskohan Vogue päässyt jo tositoimiin... Jos on, niin tsemppiä sinne kovasti ja myös kaikille muille, joilla jakaantuminen on käsillä!

Mameliini ja Pulla 36+3
 
Onnea ViolaRose pienestä tytöstä ja onneksi oli enkelit pienellä mukana ja kaikki meni hyvin kuitenkin :heart:

Synnytystapa-arviossa ei kyllä miullekaan kukaan mitään oo ahteriin tunkenu ja hyvä niin :stick: oisin saattanu potkasta siinä kohtaa :D oon kyllä kuullu monesti että juurikin tolleen ne joissain paikoissa sen arvioi.. :x

Voguelle tsempit täältäkin jos on tositoimissa jo :)

Pepsimaxilla ollu aika erikoinen tohtori :whistle: veikkaisin että vois olla samainen mies lääkäri joka viimeks tuumas miulle vaan että no ei siellä kohdunsuulla mitään oo tapahtunu ku ei kerran oo kunnolla supistellu ja kivuttomastikin vaan.. :whistle: noh torstaina kyllä aion vaatia tilanne tarkastuksen ku ultraan mennään.. Hyvä että sokerit on pysyny siulla kurissa :)

ja sitten takas tuon pikkuisimman emännän viihdyttäjäksi kun kitisee tuossa koko ajan jos huomio hetkekskään menee muualle ku häneen :D alkaa jo jännittää mitä elämä tuokaan vauvan myötä tullessaan ku tuo typynen on niin äitissä kii koko ajan :ashamed:
 
Heippa hei pitkästä aikaa! Olen myöskin lueskellut kirjoituksianne mutta omia kuulumisia kertoillut viimeks sitte aikapäiviä sitten! Sori :/ Täällä ollaan oltu jo 1,5 kk lomilla ja hyvin on voitu, sekä Muru että minä! Viikko sitten neuvola-lääkärissä lääkäri sanoi vauvan jo laskeutuneen ihan alas, ja kohdunkaulaa on jäljellä enää 1,5 cm. Veikkaili, ettei varmaan enää kovin kauaa synnytykseen!!! Kääk!! Ja mieheni ja minä ollaan alusta asti oltu sitä mieltä, että syntyy miehen synttäripäivänä 4.12, eli 8pvn päästä( la 17.12)!! Saas nähdä aavistellaanko oikein ;) Harjoitussupistuksia/esisupistuksia on tullut jonkun verran eli mahan kovettumisia ja myös menkkamaisia supistuskipuja. Menneet kyllä hetken päästä ohi. Olin viikko sitten synnärilläkin käymässä, kun tuli vihreetä limaa, kuin valkovuotoa mutta selkeesti väri oli vihertävää!! Pelästyin että olisi lapsivettä, mutta tekivät lapsivesitikkutestin ja oli negatiiivinen. Paljastuikin sitten hiivaksi, mikä tosin oli täysin oireeton :O Mutta ensimmäinen käynti synnärillä tuli tehtyä ja siinä samassa päästiin tutustumaan huoneisiin! Olipas hyvää palvelua PHKS:ssa! Itse olen harkinnut pelkopolille menoa, mutta nyt jännitykset ja pelot aika pitkälti väistyivät sen synnärikäynnin jälkeen! Kovasti energiaa riiittää, leivon, siivoon jne. Onneksi olen myös yksi niistä onnekkaista, jotka välttyneet kolotuksilta jms. Aika tosin meinaa nyt käydä vähän pitkäksi kun lomailua jo 1,5 kk takana. Ihana oli huomata, että viestiketjulaisten ensimmäiset vauvatkin jo syntyneet <3 Onnea kaikillle heille! Nyt tämän loppuodotuksen aion olla aktiivisempi täällä keskustelupalstalla, koska nämä ovat NIIN jännittäviä aikoja!! :)
 
Suuren suuret onnittelut ViolaRose ja Kultasiipi! :flower:

PepsiMaxilla tosiaan ollu aika erikoinen tohtori, kun ihan nuin päältäpäin näki jotta "miks ei mahtus"... Minun synnytystapa arvio tehtiin esikoista odottaessani (olinkin unohtanut koko jutun, mutta kummasti olette virkistäneet muistia kertomalla omia kokemuksianne ;) )
Inhottavaltahan se tuntui koko operaatio, mutten muista sen kauhean kipeää tehneen. ..eikä kenenkään sormet kyllä ahteriin menny :stick: Mitäköhän ne tässä vaiheessa sitä kautta tutkii? : /

Minunkin puolestani tervetuloa Mihla porukkaan! Itsekin uusi olen, mutta mukava on ollt huomata, että hyvin on otettu vastaan ja porukka on aika positiivistä ja mukavaa. ...kaikista kolotuksista huolimatta =)

Siitä aasinsiltaa pitkin... omat lonkat on alkuanut paukkumaanja "jumittamaan". Kuvailisinko silleen, että istuessa joutuu joskus useampaankin kertaan yrittämään "alastuloa" ennenkuin lonkat siinä asennossa jotta pyllylleen voi jäädä.

Tänään kävinkin Äitipolilla tarkastuksessa ja kaik ol hyvin.
Istukka näytti kuulema hyvältä, virtaukset hyvät jne.
Painoarvio tytölle oli piirun alle 2200g. Pieni typy, mutta isompi kuin siskonsa aikoinaan nuilla viikoilla.
Viime torstain supistukset ei olleet onneksi aiheuttaneet mitään. Jesh! Kohdunkaula oli vielä entisellään (1.2 -1.4cm) eikä ponnistettaessa vielä auennut.
Lääkäri sanoi, että jos vielä jaksan 2vk maata yhtä rauhassa, eli rv37 täyteen, niin sitten "anna mennä vaan!" :D
Eli sen jälkeen saan aloittaa normaalielämän kaikkine touhuineen ;)

Varoitteli/muistutteli kuitenkin, että sitten jos lapsivesi menee, edes alkaa tihkumaan, niin sitten heti ambulanssilla sairaalaan. Matkaa kotoa sairaalaan on n. 10min ajomatka, mutta lääkäri käskee.
Tämä siis ymmärtääkseni juuri sen streptokokin takia. Tarkoitus saada minut sitten siinä vaiheessa mahd. pian antibioottitippaan jotta bakteeri ei pääse vauvaan asti.
Tosin tytön pää on kyllä niiiiin alhaalla, jotta valmiudessa on kyllä tupsahtaa maailmaan. Sais vaan vielä odotella sen hetken.

Nyt loppuu virta koneesta, joten pakkolopetus :cool:

- Nuusku82 ja typy 35+1
 
Viimeksi muokattu:
Nuusku, häh, ai pitääkö aina mennä ambulanssilla sairaalaan jos streptokokki on positiivinen ja lapsivesi menee? :O Vai oliko se niin, että sulla liittyi siihen jotain muutakin? Hmmm, mulla se oli positiivinen eikäö kyllä ambulanssista ollut mitään puhetta, saattoi tosin sitten vaan jäädä se asia juttelematta. :)

Paljon teidän muiden mahanympärykset nyt on? Tänä aamuna mittailin navan kohdalta 96cm, eihän tässä tarvii edes synnytyksen jälkeen senttien puolesta laihduttaakaan:D

Ai niin, onnea jakaantuneille, ihanaa saada näitä uutisia. En tajua miten tää aika on menny niin nopeesti. Sillon joskus kesällä luki noita jakautujien ketjuja ja ajatteli, ettei me päästä ikinä sinne asti:)

Julia 36+2
 
Milha, itse en kääntöyritykseen suostuisi, jos huomenna sitä ehdottaisivat. Juurikin sen istukan irtoamisriskin takia. Olen luullut , ettei missään yritetä kääntää, jos istukka edessä. Ilmeisesti siinäkin käytännöt vaihtelee. Mieluummin menen leikkauspöydälle kuin suostun kääntöön, ettei lähde istukka irtoamaan ennen aikojaan sen takia ja sitten onkin jo kiire. Kai nuo lääkärit kuitenkin tietävät, mitä tekevät :)

Julia, samoissa senteissä mennään :D Mulla kyllä saa sentit karista synnytyksen jälkeen, onhan niitä kuitenkin tullut lisää jotain kolmisenkymmentä :D
 
Kultasiivelle ja ViolaRoselle hirrrrrmuisen suuret onnittelut pienokaisista!!!:flower:=) Itsellä ihan samat fiilikset kuin Julialla sen suhteen että joskus keväällä kaiholla luki niiden ketjuja joilla oli "meidän kuu" ja jotka synnyttelivät, ja tuntui ettei koskaan päästä sinne asti. Mutta niin vaan päästiin :)

Vielä synnytystapa-arviosta, kun täällä on mietitty miksi sitä sormea ahteriin tungetaan ;) Johtuu siitä, että kun on sormi emättimessä ja toinen peräsuolessa niin lantion alaosan luut jää just kivasti siihen sormien väliin ja niitä pystyy tunnustelemaan hyvin. Ihan niin kuin jos tunnustelee vaikka poskea sekä suun sisäpuolelta että ulkopuolelta samaan aikaan niin siitä saa paljon paremman käsityksen kuin vain yhdeltä puolelta kokeilemalla. Kaikki ei sitä tee, en tiedä miksi mutta voi olla etteivät kehtaa kun odottajat siihen suhtautuvat aika nurjasti. Ja tottakai pitäisi aina varoittaa jos ja kun aikoo tunnustella peräsuolen kautta, samaa mieltä siitä että on aika epäkohteliasta tehdä se varoittamatta!

Milhalle tervetuloa mukaan!!=)

Nuusku, ei streptokokin takia tarvi ambulanssilla sairaalaan mennä, se ab-tiputus pitää vaan ehtiä antaa 4 tuntia ennen vauvan syntymää, sen kanssa ei oo sitä kummempi kiire. Kun lapsivedet menee, pitää mennä makuuasennossa ambulanssilla jos pää ei ole kiinnittynyt tai on perätila tms ongelma, jossa voi olla vaara napanuoran esiinluiskahduksesta.

Neuvolakuulumisia:
virtsa puhdas,
verenpaine taas koholla 145/105, pitää mainita siitä torstaina äitipolilla : /
painoa tullu taas 1500g/viikko, perhanan turvotukset :mad: (oon kyllä myös herkutellut mut kamoon, en noin paljon)
Hb nyt vihdoin noussut 126 :attn: jee
Liikkeet ja sykkeet ok, pää "melkein kiinnittynyt"
Sf-mitta th-opiskelijan mittaamana 45cm ("Sain 45cm, onko se edes mahdollista?" :LOL:). Th:n tarkistamana sitten 41 mikä sekin on sikana, mutta edes vähän järkevämpi arvo. Julia oli mahanympärystä mittaillut, mä lopetin silloin aikanaan kun tuli 120cm nauhaan... Eipä paljon tee mieli mittailla.
Sain influenssapiikin =)
Eipä ne tuolla neuvolassa osaa mitään sanoa mun oloihin tai tilanteeseen, sanovat vaan että kysy äitipolilta. Miksiköhän tuolla edes käyn... Saahan siellä ruikuttaa huonoa oloaan mutta siihenkin sanovat vaan että sellasta se loppuraskaus on ja hyvää loppuodotusta :kieh:

Rödluvan ja Beetakingi 36+2
 
Viimeksi muokattu:
Isot onnittelut vauvan jo saaneille Kertoilkaahan aina kuulumisia kun ehditte vaikka se vauvan katseleminen varmaan motivoi enemmän ku kirjottelu! Ja sitten aina synnytyskertomuksia kehiin sitä mukaa ku niitä tulee ja jotain hyviä vinkkejä jos muistuu mieleen esim miten otitte kivun vastaan ja rentouduitte ym! Kohta alkaa varmaan tulla niitä vauvoja jo rytinällä =)
Itteä jännittää jo perjantai ku on se käynnistys edessä, just se et miten kovia ne "keinotekoiset" supparit mahtaa olla. Mut oon ilonen että on joku takaraja nyt ettei mee ainakaan kahta viikkoa yli ku on nyt jo niin raskasta tää oleminen. Pelottaa tulla vanhaks ku tietää nyt miten tää keho voi mennä muutamassa kuukaudessa ihan toimintakelvottomaks. Prisman kauppareissuki oli jo yhtä tuskaa,meinasin pyörtyä sinne, onneks löysin tuolin. Ilman miestä en kyllä erehdy enää tonne menemään pojan ja tän mahan kanssa.
hankinnat alkaa olla tehty. Sairaalakassi pakattu. Hoitopöytä järjestyksessä. Vielä tajusin ettei oo vauvalle semmosta huppupyyhettä ja tilasin hennesin nettisivuilta semmosen pallokuvioisen. Hirveä siivousvimma on nyt vaan iskeny. Kaiken pitäis olla täydellisessä järjestyksessä ennen perjantaita. Mokkapalatki on leivottu jo pakkaseen.
Tsemppiä kaikille loppuraskauteen ja koitetaan kestää kaikki vaivat kunnialla =)
 
Onnea Violarose, Kultasiipi ja tervetuloa uudet mukaan!
Kurre mahtavaa kun perjantai lähenee, tsemppiä ja lepää :)

Mulla ei mitään tuntemuksia :( ruokaa meinaan tehdä nyt seuraavat päivät pakkaseen,ihan perus- nakkikeittoa,lihamureketta ja karjalanpaisti jouluks, ja jos tekis joulupiparitaikinan , josta osan pakastaisi kanssa.

Laskeskelin että vielä niin monella LA ennen mua...
neuvola perjantaina
mame 36+5
 
Hyvää huomenta!
Pari tuntia tässä hereillä jo pyöriny, ei vaan enää nukuttanu. Kuopus heräilee kouluun tuossa parin tunnin kuluttua, niin todennäköisesti minua silloin nukuttas aivan kauhiasti. Onneks päikkärit on niin mukavia :)

Julia Kyseli tuosta streptokokista/ambulassista.
Täytyy kyllä sanoa, että hieman itsellenikin tuo lääkärin "ambulanssilla tänne sitten"- lause hiema yllätti.
1.lapsen kohdalla (2005) minulla oli myös streptokokki, eikä silloin ollut puhettakaan mistään erikoiskyydeistä.
Vauva on raivotarjonnassa ollut jo pitkään ja pää on todella alhaalla.
Ymmärsin, että pää ei kuitenkaan ollut vielä kokonaan kiinnittynyt...pääsi liikahtamaan ultratessa, mutta lääkäri sitten unohti käsin vielä kokeilla.
Rödluvan kun kommentoit, niin rupesin ihan miettimään, kuinka se keskustelu lääkärin kanssa meni :)
Eli ultrauksen jälkeen lääkäri vaan sanoi että "Jos lapsivedet menee, niin ambulanssilla sairaalaan. Omalla autolla/taxilla ei saa lähteä". Itsellä ei siinä vaiheessa tullut muuta kysyttävää mieleen, kuin että "112:sestako minä sen ambulanssin sitten soitan ja mitä minä sinne sanon?" Epäusko iski siis samantein, että nehän siellä hätäkeskuksessa nauraa mut luurista ulos kun lapsiveden takia soittelen.
Lääkärin jälkeen kävin vielä hoitajan luona. Siinä vaiheessa tarkensin kysymystä ambulanssista että " jos lapsivettä vain vähän tihkuu, niin pitääkö silloin lähteä vai odotanko että ihan lorahtaa" (1.raskaudessa lähti ensiksi vain vähän tihkumaan ennenkuin isompi lorahdus, jolloin ei enää epäselvää mistä kyse)
Hoitaja sanoi, että "Heti. Ei saa jäädä odottamaan koska jos vaikka ylempänä kohdussa reikä mistä tihkuttaa lapsivettä, niin se on mahdollinen reitti bakteerille päästä vauvaan."
Oliskohan syy käskyyn tuo antibiootti 4h ennen synnytystä niinkuin Rödluvan sanoit.. 1.synnytys oli nimittäin aika vauhdikas. Lapsivesien tihkumisesta n.4,5h ja typy oli maailmassa. Jos oletetaan, että 2.synnytys vielä 1.nopeampi, niin siitähän se syy sitten varmaan löytyisi.
Harmi kun en eilen tajunnut tarkemmin tuota asiaa kysellä. :(
Mielessä oli vain se iiiiso kynnys soittaa ko.asian takia hätäkeskukseen... synnyttämään lähteminen kun ei normaalisti ole "hätätilanne", muutenhan tuolla kurvailis ruuhkaks asti tulevia äitejä lansseissa. ;) :LOL:

Mahanympärystä en olekaan vielä mittaillut, mutta koska nauha sopivasti tuossa vieressä niin katsotaas... seisaaltaan navankohdalta 94cm, vielä on kokonaiseen metriin matkaa.
Lähtöpainoon on tullut n.10kg lisää joten hieman on siis varaa vielä hieman herkutellakin. :p

- Nuusku ja typy 35+2
 
Viimeksi muokattu:
huomenta!
neuvola tänään... ihanasti taas sormet turvoksissa,ja se näkyy painossa :mad:

lantion koko ja sen tutkiminen ahterin kautta... joskus oon kuullu,et sen kautta sais paremman käsityksen,mut luulen sen tavan jääneen vähä niinku pois just sen takia,et on epämiellyttävä. ja noi ns vanhan kansan lääkärit sitä ilmeisesti vielä suosii. se mun tutkinu akka sillon aikoinaan oli muutenki huolimaton. taisi saada aika paljo varotuksia...

mahan ympärystä en oo ny hetkeen mittaillu. tais olla sillon reilu kuukausi sitte 125cm terkan mittaaamana.

jatkan sit neuvolan jälkeen turinointia,ny pitää puuro laittaa tulille...
 
mahan ympärys nyt mä en käsitä: 2 viikkoa sitten navan kohdalta mitattuna se oli 98,5cm, sitä ennen 3 viikkoa aikaisemmin oli 102cm ja äsken kun mittasin niin sain tulokseksi 103-104cm. Silloin edellisellä kerralla huolestuin kovasti, kun oli tippunut niin kovasti mut nythän tuo menee ihan mallillaan :)
 
Nopeasti kommentoin tuohon ambulanssikyytiin. Itselläni oli vahva määräys lääkäriltä tulla ambulanssilla, jos synnytys käynnistyy, kun esikoisen synnytys oli todella nopea ja kyseessä oli pieniviikkoinen vauva. Nuuskulla taisi olla vielä vähän viikkoja, joten se on varmasti syy ambulanssiin ja jos on riski nopeaan synnytykseen, kuten sinulla Nuusku voi olla, jos paikat huomaamatta voivat avautua. Itselläni esikoisen kanssa avauduin huomaamatta täyteen 10 senttiin. Siis ensimmäisen kovan supistuksen aikana oli jo täysin auki, tuli kiire saliin.

Kysyin myös neuvolasta, että onko se helppo saada ambulanssia synnytyksen käynnistyessä, kun itselläni oli myös se käsitys, että ambulanssia on tosi vaikea saada yleisesti. Neuvolan täti sanoi, että ei ole. Kyllä sen saa. Paljon tullaan ambulanssilla sairaalaan joissain piireissä. Ambulanssissa on se hyvä puoli, että näissä erikoistilanteissa osaavat auttaa, jos se vauva syntyy matkalla. Minä en nyt mennyt ambulanssilla sairaalaan synnytyksen käynnistyessä, vaan söi rauhassa kotona ja mies kävi välissä vielä työpaikalla ja haki esikoisen hoidosta, ennen kuin lähdettiin. Tiesin, ettei kiirettä ole, kun supistukset ei ollu niin kipeitä ja niiden välikin vaihteli.

kaapo
 
Kiitos Nuusku tarkennuksesta streptokokki-ambulanssi-asiaan, olin ihan ihmeissäni. Olen siis itse työskennellyt ambulanssissa ja synnyttäjiä kuskaillutkin. Voin sanoa, ettei tosiaan ole mikään häpeä sitä kyytiä soittaa jos on niin käsketty:) Eikä ambulanssia ole vaikea saada, kyllä synnyttäjät tunnuttais hätäkeskuksessakin otettavan ihan vakavasti.

Nyt lähden babysitterin hakuun, sitten onkin kaikki valmista vauvaa varten ja voi siirtyä jouluvalmisteluihin. Voi toivon niin paljon että saatais olla koko perhe joulu kotona ja nauttia kaikista ihanista joulutuoksuista ja -herkuista ja -tunnelmasta!<3

Julia 36+3
 
Kaapo Noinhan se esikoisen kanssa kävi minullakin, että kun synnytyssaliin menin sen tihkumisen takia, niin paikat oli siinä vaiheessa jo reilusti auki. Ilman kivuliaita supistuksia. Siitähän ei mennytkään kun hetki, niin kivut tuli "nurkan takaa" ja siinä vaiheessa olikin jo kiire päästä salin puolelle kun paikat täysin auki. Onneksi anestesialääkäri pääsi tarpeeksi pian paikalle, ni kerkesin spinaalipuudutuksen saamaan. Ilokaasua hengittelin ihan huolella ;) Siitä ei tullut ollenkaan huonoa oloa. Sen varaan olen nytkin jo hieman laskenut, että sitä ainakin saa jos ei spinaalia tms. kerkeä saamaan. Vaikka onhan noita joitain puudutuksia muitakin mitä sitten kätilö voi laittaa.

julia Onpas hyvä, että terveydenalan ihmisiä täällä, niin osaatte "ihmetellä oikeeseen aikaan" :) Itse kun ei välttämättä kaikkea aina ymmärrä kerta kuulemalta saatikka sitten ymmärrä kysyä lisää. Niin sitä vaan luottaa lääkäreihin, eikä kyseenalaista vaan ihmettelee itestään :)
 
Viimeksi muokattu:
ViolaRoselle ja kultasiivelle hurjasti onnea pienistä prinsessoista! :flower:

Täällä ollaan vielä yhdessä kasassa. Toissaöiset supparit lopahtivat lahjakkaasti noin 11 päivällä. Sen jälkeen tuli totaali uupumus ja pieni vitutus. No supparit alkoivat uudelleen yöllä jo tosi tuntuvina, kunnes taas muutaman tunnin jatkuttuaan 6 min välein päättivät loppua. Tänään kiukkusin jo miehelle, että en aio enää synnyttää tätä muksua, että pysykööt mahassa saakutti. :ashamed: Mutta sitten vessassa käytyäni tulikin iloinen yllätys, veriviiruinen limatulppa. Eli jos merkit viimesynnytyksestä pitävät paikkansa niin vauva on 24 h:n sisällä sylkyssä. :heart:

Toiveikas Vogue ja Taimen alku 38+1
 
tää mahakas on lähössä synnytysvastaanottoo koti :D oli niin korkiat verenpaineet,et terkka samantein kirjotti lähetteen!
viimeks oli sama tilanne ja laitettiin se ballonki ja siitä muutama tunti nii likka syntyki...
isäntä hätyytetty kotiin ja laitan ny ruoat valmiiksi iltapäiväksi. sitte pakkaan laukun varuiksi mukaan.
pitäs varmaan soitella lapsenvahtiaki,ku eihän se mun äiti mitenkään ees huomiseksi tänne ehtis.

no kattoos ny mitä ne siellä sanoo.
mut eipä tässä ois ees kuulemma kauaa menny,vesiki alkanu vähenemään. ois varmaan muutenki syntyny pian.

hui ku jänskättää :p
 
Tombattarelle onnea matkaan Sjoen mäelle!!!:D

Voguelle kanssa tsemiä, että loppu häämöttäisi ja pääsisit synnärille asti pian!!:D

Omanapainen päivitys.. Kotiuduin juuri tuolta mihin Tombatar on matkalla.. Kävin kontrollissa, kun viime kerralla meinasivat, että lapsivettä on normaalin alarajoilla. Nyt sitä oli vielä vähemmän, joten sain uuden ajan ens tiistaille ja lääkäri meinas, että jos veden tilanne samanlainen, niin varautuu jäämään käynnistykseen..
Muuten kaikki oli ok, käyrillä makasin hetken ja ne näytti hyviltä (vaikka pieni piti herätellä tripillä..), kaulan ja suun tilanne ennallaan, ulkosuu sormelle auki, mutta kaula 3cm jäljellä.. (höh!!) Napavirtaus oli hyvä ja pieni kasvaa omalla käyrällään, ollen siro kolmikiloinen..

Heti googletus aiheesta kun kotio pääsin ja näyttää olevan melko yleinen "vaiva", eikä näillä viikoilla näytä merkkaavaan mistään vakavammasta. Eikä lääkärikään antanut suurempaa huolen aihetta, joten yritän pitää vilkkaan mielikuvitukseni kurissa ja pitää peukkuja, että jos vaikka tiistaina pääsis käynnistelyyn..

Sofi ja ekaveraka esu poksuu 39+0
 
vogue&tombatar tsemppiä!

(.) neuvolassa käyty ja pää tosiaan tosi alhaalla ja edelleen kiinnittynyt. Pissa puhdas, painoa +250/vko, paineet 112/76 (nousseet), hb 127, sf-mitta 36, rt, sykkeet n 150, liikkeet ++. Kaikki siis hyvin, maanantaina olisi seuraava neuvola, mutta tätsy veikkasi ettei välttämättä enää nähdä mahan kanssa, mutta en ihan kauheasti luota noihin sen ennustuksiin. Totesi taas: sitten kun vedet menee, niin soitat sairaalaan. Totesin ettei ole edellisissäkään mennyt vaan supistuksilla käynnistynyt, niin vähän ihmetteli?! Yleensä kuulemma synnytys lähtee vesien menoilla, mistäköhän lähtien? Kyllähän supistuksillakin synnytys lähtee käyntiin...
 
Voguelle tsemppiä loppumetreille! :)

Tombatarelle myös tsempit matkaan, jos pääset tositoimiin :)

Tämäkin kotiutunut vihdoin äitipolilta. Täällä katsellaan nyt päivä kerrallaan. Vauva on arvioitu pienikokoiseksi, vain reilu parikiloiseksi (rv 36+4). Toisaalta en ole huolissani, kun suvuissa on syntynyt pieniä vauvoja ennenkin, sykkeet ja virtaukset oli "täydelliset". Lääkärin mukaan syytä huoleen ei ole ja vauva näytti voivan hyvin ja arviokin on vain arvio ja jo lääkäri itsekin sanoi, että se voi heittää vaikka kuinka paljon. Huomenna ja torstaina käyrille, perjantaina lääkäriaika ja jos vauva ei enää näytä juurikaan kasvavan, niin perjantaina sovitaan sektioaika. Saattaa tulla hieman lyhyemmällä varoitusajalla, mihin oli varauduttu, joten nyt kyllä jännittää :D Sektioon siis päädyttiin, koska vauva on edelleen sinnikkäästi perätilassa ja olen ensisynnyttäjä. Mun mielestä sillä täytyy jo olla joku tarkoitus, ettei se halua kääntyä. Yöunille voin kyllä heittää hyvästit nyt viimeistään. Melko jänniä aikoja eletään täälläkin.

Kohdunkaulaa oli jäljellä 2,5cm. Shokiltani en kuitenkaan tajunnut kysyä, onko paikat avautuneet. Kohdunkaulaa ei lähtenyt kokeilemaan, joten en tiedä sitäkään, onko muuten kypsyneet. Kaula on kuitenkin lyhentynyt melkein 1,5cm.

Lapsiveden menosta, siinäkin taitaa käytännöt vaihdella aika paljon ja ohjeistukset. Mulle sanottiin, että jos vedet menee, niin vaakatasossa sairaalaan tuon perätilan takia. Ambulanssia ei kuulemma kuitenkaan tarvi soittaa, vaan voi tulla omalla autolla, mutta makuuasennossa. Toivotaan nyt kuitenkin, ettei vedet mene. Olenko ainut, joka toivoo, ettei synnytys käynnisty? :D Täällä kyllä tilanne on se, että jos käynnistyy itsestään, niin sektioonhan siinä mennään joka tapauksessa.

Ei kai sitten muuta kuin viimeisiä hankintoja tekemään.
 
Onnea ViolaRose ja Kultasiipi prinsessoista! :heart:

Tsemppiä Tombatar ja Vogue! Kyllä teillä varmasti kohta on vauvat sylissä!

Lääkärikuulumisia. Eli eilen neuvolalääkäri, joka arvioi, että vauva ei ole erityisen iso (jos ei nyt pienikään...), joten ei mitään syytä miksi käynnisteltäisiin missään vaiheessa. Painoarvio taisi vauvalla olla n.3kg ja viikkoja oli 36+5. Kohdunkaulaa oli edelleen 3cm jäljellä mitä on ollutkin koko ajan, mutta 1cm oli auki ja vähän pehmentynyt eli jotain sentään tapahtunut! Tänään pongasin myös palan limatulppaa?, paksua limaa, jossa veriviiruja eli hiljalleen tämä tästä etenee... Asennoiduttava kuitenkin siihen, että viikkoja voi vielä mennä.

Vaivoista. Jos säästyinkin tosi hyvin kaikilta vaivoilta äitiyslomaan asti, niin nyt alkaa olemaan vaikea olla : / Viime yönä tuli taas valvottua ties kuinka kauan ja sitten kun aamulla kello herätti, niin kyllä olis nukuttanut... Liitoskivut on kans aikasta kamalat, kävelemään ei meinaa enää päästä ja pitkään ei pysty kovalla tuolilla istua. Kivut pahenevat aina iltaa kohti ja illalla olen kyllä jo koominen näky, kun sohvalta nousen :LOL:

Rödluvan, olipas sulla verenpaine korkealla! Mulla itsellä alhainen verenpaine, joten senkin takia kuullostaa tosi korkealta. Neuvolassahan ei välttämättä edes käyntejä ole, jos on tiiviisti noita polikäyntejä, mutta ehkäpä sekin on paikkakuntakohtaista miten toimitaan.

Nyt kahvin keittoon, kun en ole oikein vieläkään herännyt tähän päivään |O
 
Onnea violarose ja kultasiipi! :flower:

Ja paljon tsemppiä vogue ja tombatar

Tuntuu että KAIKKI muut pääsee pikkuhiljaa tositoimiin tai oireilee niin, että synnytys on luultavasti ihan nurkantakana. Täällä ei mitään kummempia tuntemuksia ole! Kroppa alkaa vaan olemaan jo aika hajalla!

Neuvolassa tänään käyty eikä sielläkään kummempia. Paineet hyvät, hb 125, sf 33,5 ( tultu yläkäyrältä lähelle keskikäyrää, mutta kuulemma hyvin vauva kasvaa) sykkeet 125-130(minusta kauhean hidas syke vauvalla, mutta terkan mielestä oikein hyvät äänet. Esikoisesta ja kuopuksesta sykkeet oli aina jonku 150! Ja meillä siis ennestään tyttö ja poika, joten ei noista sykkeistäkään osaa sukupuolta varmaan veikkailla) Paino -600g/vko!! Mulle on painoa tullut niin paljon jo, että mukava yllätys välillä näin päin! Oon kyllä syönyt hirveästi, mutta jostain syystä paino laskenut.
Vauva ei ole laskeutunut eikä kiinnittynyt! :mad: että ei kuulemma ole vähään aikaan tulossa!
Olenkin jo asennoitunut siihen että tämäkin menee ainakin viikon yliajalle.

maidon tulosta mulla esikoisesta alkoi maitoa tulla aika kovastikkin ennen laskettua aikaa, mutta siitä huolimatta imetys epäonnistui :( kuopuksesta ei tullut raskausaikana tipan tippaa maitoa ja nousikin vasta 3-4päivää synnytyksestä. Imetys kuitenkin onnistui ja imetin vuoden (täysimetystä 5kk). Nytkään ei ole maitoa näkynyt, joten taitaa hanat aueta taas vasta jokunen päivä synnytyksen jälkeen!

Eipä nyt muuta taas tähän hätään..

Hilma 37+0
 

Yhteistyössä