Joulukuun toivevauvat 2012 *Marraskuussa*

Madicken, onneksi sulla sattui se ultra siihen, että saitte onnellisen lopun. Kamalaa, ettei oikein mistään voi olla varma, että kaikki on niinkuin pitääkin, vaan voi tulla tuollaisia yllätyksiä. Eipähän varmaankaan paljon ehtinyt jännittää edessä olevaa sektiota, kun tuli niin yllättäen.

Rödluvan, kiva kuulla, että ultrassa kaikki hyvin :) ja hyvä, että tutkivat tarkemmin sydänäänien laskua. En tiedä, mistä voisi johtua, mutta toivotaan, että kaikki on siltäkin osin kunnossa, eikä syytä huoleen ole. Yrität vaan ottaa rennosti tämän illan, etkä huolehdi liikaa, vaikka vaikeaa se varmasti onkin. Tsemppiä :)

Arvausleikkiin, eiköhän niitä vauvoja ainakin kymmenkunta saada jo tässä kuussa. Oma saisi odotella kuitenkin joulukuun alkuun asti.

Mameliini, ei päästetä yliaikaisiksi. Muuhun en valitettavasti osaa sanoa mitään, mutta viimeistään laskettuna aikana käynnistetään.

Kivut on helpottaneet, eikä tulleet takaisin. Pientä lonkkien vihlontaa on edelleen, mutta muuten kohtuullinen olo. En tiedä, voiko kyse olla sitten vaan liitoskivusta, vai mistä. Liitoskipuja on ollut jo ennen puoltaväliä, mutta tämän aamuinen oli omaa luokkaansa... Vauva on kuitenkin liikkunut tänään tosi paljon ja hikotellutkin normaalisti :) toivottavasti vaan rasitin itseäni liikaa eilen. Tänään olen ottanut tosi rauhallisesti koko päivän, enkä uskalla edes ajatella rasittavani itseäni yhtään. Onneksi on mies apuna :) mitään normaalista poikkeavia supistuksia en kyllä ole huomannut, että toivon kyllä, että tuo aamuinen liittyi vaan liitoskipuihin.
 
rödluvan: kun mä makoilin siellä käyrillä pari viikkoa sitten niin eka pätkän aikana, mulla kävi ihan samanlailla eli sykkeet yhtäkkiä "katosi", mutta huomasin silloin ihan selkeästi, että vauva vaihtoi asentoa ja liikkui hetkeksi pois anturin alta, joten se nappasi mun sykkeet. Tällä kaverilla on takana tehdä sitä, että oikein heittää tuota peppua puolelta toiselle ihan sekunniksi ja tuntuu että masunahka repeää. Lääkäri oli kanssa kauhean huolissaan tästä sykkeiden putoamisesta ja siksi laittoi mut uudestaan parin tunnin käyrille. Eli toivottavasti on kyse vain tästä, hyvä että muuten oli kaikki nyt hyvin!

sairaalasta olosta musta oleminen riippuu ihan siitä saako oman huoneen vai ei. Esikoisen kanssa naistenklinikalla meitä oli samassa huoneessa 4 ihmistä, joista 2 kpl kuorsasi, piereskeli ym jatkuvasti. Tuntui ettei saanut levättyä yhtään siellä, oma vauva oli superhelppo eli se ei todellakaan valvottanut, mutta yksi äideistä oli niin raivostuttava, koska aina hänen vauvansa huutaessa, antoi sen vaan huutaa, käänsi kylkeä ja painoi nappia, käski hoitajan antaa sille lisämaitoa ja ottaa vauvalaan. Sanoi että ehtii kyllä seuraavan vuoden imettää ja ettei vielä jaksa aloittaa. No hoitajathan ravasi sitten koko ajan kysymässä joko huolisi vauvan tisselle ym...Halusin kotiin mahd pian. Mutta kuopuksen kanssa synnytin Lohjalla ja sain olla yksin huoneessa, musta siellä oli ihan jees olla. Mies kävi esikoisen kanssa monta krt päivässä, mutta sain rauhassa pari päivää löllötellä vauvaa ilman että tarvitsi pelätä esikoisen tulevan mustasukkaiseksi. Ei kyllä ikinä tullutkaan mustikseksi, heillä on ikäeroa 1,5 v, joten tuntuu ettei muista aikaa että olisi ollut yksin huomion keskipisteenä.

mameliini: mä olen kauneusalalla kouluttajana eli siisti sisäduuni ;-) Mä olen kuullut, että useimmiten kait käynnistetään rd-raskaudet juuri tuon koon vuoksi. Olen myös kuullut, että käynnistys on kipeämpi kun normaalisti lähtenyt synnytys eli poltot jotenkin erilaisia, mutta en tiedä onko tässä mitään perää. On mulla itselläkin 2 ihan erilaista synnytystä takana vaikka molemmat lähteneet käyntiin supistuksilla ihan normisti.
 
Hyvää marraskuuta vaan täältäkin jokaiselle! :)

mameliini just eilen äippäpolilla kyselin tohon asiaan liittyen kun mulla siis ykköstyypin diabetes.. Eli ei anneta mennä laskettuunaikaan asti, aikasemmin siis käynnistetään, vaikka lapsi olisikin normikokoinen. Näin ainakin siis mulla ja luulen että myös rd synnyttäjillä..

Eilen siis kävin pikkusta jätkää ultrassa kattelemassa. Painoa tällähetkellä arviolta 1700g ja raivotarjonnassa siellä oleilee :) oli kyllä inhottava lääkäri kun ei oikeen mun kysymyksiin vastannut eikä edes kohdunsuuta kattonu vaik sanoin et on supistellu... Onneks sain kätilön kans kuitenki puhuttua synnytysjutuista ja sairaalassaoloajoista. Hyvin suurella todennäkösyydellä ennen joulua pieni on jo maailmassa<3
Jos joku haluaa käydä katsomassa, niin lisäsin tonne masukuvien ketjuun tänpäiväsen pötsin :D
Tänään petasin äitiyspakkauslaatikon nukkumakuntoon ja vaihdettiin samalla makkarissa vähän järjestystä niin sopii pinnis ja hoitopöytä paremmin..
Nyt alkaaki tää ravaaminen, ens viikolla on tiistaina neuvola ja torstaina tulee perhetyöntekijä käymään ja sit seuraavalla viikolla on taas sisätautilääkäri ja ultra. Eipähän käy aika pitkäks :D

Ainiin, arvausleikkiin mun veikkaus on et vähintään 7 vauvaa syntyy tän kuun puolella.

YP & Fantti 31+3 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Mameliini itsekin mietin tuota, et käynnistääkö ne viimeistään laskettuna, jos ei ole syntynyt, kun mullakin tuo rd on. :) Mutta niinkun moni täällä on vastannut, niin ilmeisesti siis joo. Mulla ens viikolla neuvola, niin meinasin kysellä vielä meidän terkkarilta tarkemmin, jos se osais asiaan jotain sanoa... Mulla myös sama laskettu kuin sulla eli tuo 21.12. niin en jotenkin usko, että alkaisi sinä päivänä käynnistäään, kun Joulu tulossa. Luulisin että käynnistysaika sovitaan sitten hieman aiemmaksi.

Voi Rödluvan, johan nyt kaikenlaista huolenaihetta... :/ Toivotaan kuitenkin, että ihan harmittomia olisi nuo sykkeen hetkelliset laskut!

Arvausleikkiin veikkaisin että kuusi joulukuista syntyy nyt marraskuun puolella jo. Veikkaankohan ihan alakanttiin.. :D

Sairaalassaolo ei täällä niin mietitytä. Niin kauan ollaan kuin tarvis, toivottavasti ei kuitenkaan kauaa. Ei kai siellä kukaan mielellään ole... :D Vähän jopa jännää olla ensimmäistä kertaa "potilaana" kun yleensä tottunut hoitamaan muita... Ja kuten joku osuvasti sanoi: se on kuitenkin SAIRAALA eikä mikään hotelli, vauvat itkevät varmasti, äidit ovat kivuliaita, vieraita käy ja äänetkin voi olla kännykässä joltain jääny yöksi päälle... ;)

Tsemppiä kaikille kipujen ja suppareiden kanssa kärvisteleville! Ei enää ihan hirveän kauaa kellään, kun on jo pikkuiset sylissä! :) Ja vastahan tämä raskaus alkoi... ;)
 
rödluvan pidetään peukut pystyssä, että kaikki on masuasukilla hyvin. Tässä vaiheessa tuntuu kamalalta, että joutuu kokemaan tuollaisesta asiasta huolta ja sitten ei kerrota mitään.

Yöperhonen Millähän viikolla se käynnistys ajankohta voisi olla?

Pepsimax86 Mä niin toivon, että jouluna sais olla kotosalla ja mielellään se nyytti jo kainalossa. Mulla 38+ viikolla viimenen koko arvio ja pakkaan kyllä varmuuden vuoksi kamat mukaan jo silloin. Meillä yli 100 km matkaa sairaalaan ja lomittajakin pitäisi saada järjestettyä navettaan. Sukulaiset myös asuvat kaukana, joten lastenhoitokin pitäis saada jotenkin järjestettyä...

Joku jolla kokemuksia käynnistetystä ja itestään lähtevästä synnytyksestä, niin olis kiva kuulla kommentteja!

Jyväskylässä synnyttävät onko teistä jollain kokemusta siitä uudesta moduulisairaalasta, jossa nyt synnytyset hoidetaan ja missä se siellä sijaitsee? Onkos sinne ollut tutustumisia?
 
Heipä hei kaikille piiiiiitkästä aikaa :) Aivan alkukuukausina kirjoittelin jonkin verran mutta muuten olen ihan vaan keskittynyt teijän juttujen lukemiseen. Varmasti joka ikisen jutun oon käynyt iltaisin puhelimella lukasemassa ;) Nyt kun jäin äitiyslomallekkin niin ajattelin hieman harrastaa sosiaalista kanssakäymistä edes täällä :D
Tänään ensimmäinen päivä kotosalla klo11.00--> ja aika on käynyt jo pitkäksi :/
Nooh, jospa se tästä :D

Mameliini kyseli käynnistetyn ja "ei käynnistetyn" kokemuksia. Mulla käynnistettiin ensimmäinen 37+6 jonkin tulehduksen takia joka nosti kuumeen minulle sekä nosti vauvelin pulssin taivaisiin. Sen kummemmin tutkimatta syytä lääkäri päätti että parempi käynnistää kuin alkaa odottelemaan kokeiden tuloksia jne. jos vaikka kohtutulehdus kyseessä.
Mun kohdalla ainakin käynnistys oli kymmenen kertaa tuskaisempi. Olin niin kipeä avautumisvaiheessa että oksentelin ym. En sitten tiedä johtuiko kivut myös siitä salaperäisestä tulehduksesta mutta kuitenkin olin ihan sika kipeä.
Toinen lähti itsekseen syntymään 36+1 ja aamupäänsärkyyn ottamani Panadolin voimalla hoidin synnytyksen joka oli kuin leikkiä käynnistettyyn verrattuna.

Ihan hurjan nopeeta menee aika! Tuntuu että ihan vasta oltiin alussa.. Oma oloni on ollut ihan yllättävän hyvä koko raskauden ajan. Ihan kauhulla odottelin että onko ikä tehnyt tehtäväänsä ja raskaudesta hankalamman kun kuopuskin alkaa jo lähennellä 5v ;) Mutta ei, helpoimmalla olen tainnut tähän asti päästä kaikista raskauksista :) Ekassa vaivasi verenvuoto alussa ja raskausdiabetes. Toisessa istukka alkoi vuotamaan rv 27 ja jouduin viikoksi sairaalaan josta kotiuduttua sainkin "elä tee mitään määryksen". Nyt onkin saanut olla ihmeissään kun ei ole ollut vaivoja eikä sitä myöten mitään ylimääräisiä ultria tms joihin aiemmin sain tottua.

Hmmmm.... ihmettelen miten pystytte kommentoimaan jokaiselle erikseen jotain kun ite oon unohtanu varmasti jokaisen nimimerkin ja jutun kelle aioin jotain kommentoida ? :D Muistatteko ne tosiaan vai käyttekö kuikkimassa välissä kesken kirjoituksen? :) Tällaista pohdintaa täällä tämän illan ratoksi...

Silti Onnellinen 34+3
 
Silti onnellinen, puhelimella kirjoitellessa en aina jaksa selata, kenelle piti kommentoida mitäkin. Tietokoneella selailen moneen kertaan, pitikö vielä jollekin kommentoida jotain. Käyn siis kurkistelemassa, että muistan, mitä kenellekin piti kommentoida :D

Sairaala-ajasta, eihän se tosiaan mikään hotelli ole. Mulle vaan on muutenkin vaikea olla öitä pois kotoa, kun en osaa nukkua yhtään. Tietysti toivon, ettei huonekaverilla olisi montaa vierasta aamusta iltaan, mutta kännykän äänet tuskin minua häiritsee. Itkevälle vauvallekaan ei voi mitään, mutta kuorsaamista en kestä :D mieluiten viettäisin unettomat yöni ilman huonekaveria, etten itse häiritse toisen unta. Toivon, ettei kauaa joudu olemaan, mutta on asennoiduttava niinkuin joku jo sanoikin, että omaksi ja vauvan parhaaksi siellä ollaan, eikä ketään pidetä siellä kiusallaan pidempään kuin on tarvis.

Kovasti täälläkin toivotaan, että vauva on maailmassa ennen joulua ja jouluna ollaan jo kotona. Jos tämä pysyy perätilassa, niin eikö suunniteltu sektio yleensä tehdäkin ennen laskettua aikaa? Ja jos kaikki menee hyvin, niin oltaisiin jouluna jo kotona ihmettelemässä vauvaa :)

Nyt on kivuton olo, tuntuu hyvältä :) särkylääkkeen vaikutuskin on taatusti jo lakannut. Olisikohan vauva voinut olla jotenkin hankalassa asennossa ja aiheuttaa tuon kivun.

Onkohan tuttipullon steriloija miten tarpeellinen tai käytännöllinen? Onko kokemuksia tai aikooko joku hankkia sellaisen?
 
malttamaton, voi kun mullakin johtuis tosta ne äänilaskut! Mutta hiukan epäileväinen oon koska sen selvästi siinä sykettä kuunnellessa kuuli että se vähitellen harveni, ei siis yhtäkkiä vaihtunut korkeasta matalaan vaan laski useamman sekunnin aikana. Plus vielä laskun mentyä ohi tuli se reaktiivinen nopealyöntisyys missä pulssi nousi normaalia nopeammaksi. Kätilökin sattui just sillon olemaan vieressä ja sanoi että oli todellinen lasku. Mutta yritän nyt olla huolehtimatta kun ei ole asiasta riittävästi tietoa, ja huomennahan näkee sit mikä tilanne taas on.

Mameliini, samaa sanon minäkin että rd-odottajia ei päästetä yliaikaiseksi, mutta varmasti täysin yksilöllisesti arvioidaan kullakin että koska sitten käynnistetään. Omia kokemuksia asiasta ei ole, mutta sen verran kommentoin että kun vertaillaan ensimmäistä ja toista synnytystä täytyy aina ottaa huomioon että toinen synnytys on luonnostaan yleensä aina nopeampi ja usein myös ns. helpompi, eikä se ero välttämättä liity mitenkään käynnistymistapaan tai käytettyyn kipulääkitykseen yms. Oikeastaan ekaa ja tokaa synnytystä ei mielestäni kannattaisi lainkaan vertailla keskenään.

Silti onnellinen, kiva kuulla sustakin! En mäkään muista aina mitä piti kommentoida ja kenelle, usein kirjoitan pari "avainsanaa" post it-lappuun viestejä lukiessa ja sen avulla sit vastailen :LOL:

Pihla, tuttipullon steriloijaa en ole hankkimassa, eikä ole omia kokemuksiakaan. Jotenkin rinnastan sen vedenkeittimeen, joka mielestäni on täysin turha kapistin kun vettä voi keittää kattilassakin ja aikaa kuluu vain muutama minuutti enemmän. Ihan samalla tavalla pullot ja tutit voi keittää kattilassa mutta steriloija on nopeampi. Joillekin ne muutamat minuutit ovat ilmeisesti tärkeitä ja vannovat sitten vedenkeittimen ja mikrosteriloijan nimiin ;)
 
Ja taas yövalvomisia, kädet kipuilee ja kutisee...

*Pihla* oli kyllä tuuri että oli se kääntöyritys missä huomattiin vauvan tila, kyllä sitä moneen kertaan mietti miten pienestä voi kaikki olla kiinni. Sektioa en varsinaisesti pelännyt, mutta eihän iso leikkaus koskaan mukavalta tunnu ja olin varautunut kamaliin kipuihin ja hitaaseen toipumiseen. Pakkohan se vauva on tosissaan ulos saada ja sen pari viikkoa mitä poika perätilassa oli, kerkesin valmistautua sektion mahdollisuuteen. Synnytyspelko tuossa liittyi varmasti osin vaikeaan raskauteen ja siihen omaan tunteeseen ettei kaikki ole tai tule menemään niin kuin pitäisi. Pelkäsin että vauva kuolee kohtuun tai menehtyy/vammautuu synnytyksessä.

Tuo sektiopäätös tuli lopulta niin nopeasti ettei siinä kerennyt paljoa jännittämään, vaikka muutama tunti saatiin odotella paaston täyttymistä. Lähinnä käytännönasioita käytiin läpi, ilmotettiin lähimmille ja miehen työpaikalle suunnitelmien muutoksesta, hankittiin koiralle hoitaja, mies kipaisi hakemassa sairaalakassin kotoa jne. Tosi hyvin ja rauhallisesti kaikki meni vaikka tuossa oli mukana pieni huoli vauvan voinnista (oltiin arvioitu pienikokoiseksi ja ehkä heikkokuntoiseksi, valmistauduttiin siihen että tarvitaan alkuun keskolahoitoa jne). Toisaalta myös helpotus siitä että nyt tämä on ohi ja vauva keretään saada turvallisesti ulos ennen kuin mitään ikävää sattuu.



Muuten, tämän päivän on ollut aika helpottunut ja onnekas olo. Aamulla kun heräsin tunsin savun hajua joka tuli ulkoa. Naapuritalon (asutaan kerrostaloalueella) takaa näkyi sankat savupilvet ja samalla kuului jo paloautojen äänet. Parin talonpäässä oli yhdeltä parvekkeelta alkanut massiivinen vinttipalo minkä lopputuloksena sitten 200 ihmistä jäi nyt "kodittomiksi" (kestää useita kuukausia saada vahingot korjattua), menettivät koko omaisuutensa jne. Lähitalot jäivät toistaiseksi ilman sähköä, lämpöä ja vettä jne. Ja meidän taloyhtiö oli ihan ensimmäisiä mitkä selvisivät ilman mitään ongelmia.

Muutamaan kertaan on vaan tässä kelaillut että jos olisikin kohdalle osunut ja nyt kaikki vauvavalmistelut yms tärkeiltä tuntuneet jutut olisivat menneet savuna ilmaan... Joskus se on tosissaan pienestä kiinni.
 
Rödluvan, en ole itsekään tuohon steriloijaan perehtynyt yhtään. Tiedän, että sellainen on olemassa, mutta en tiedä, mitä se maksaa tai miten sitä käytetään :D Huomasin keittiön kaappeja siivotessani, ettei meillä ole isoa kattilaa, jossa pystyisi keittelemään tuttipulloja, niin mietinkin, että kannattaako ennemmin hankkia se kattila vai steriloija. Tietysti kattilalle olisi ehkä muutakin käyttöä tulevaisuudessa. Kahdelle ihmiselle ruokaa laittaessa ei ole tarvinnut isoja kattiloita, eikä 1,5 litraisessa mahdu kyllä mitenkään keittämään tuttipulloja :LOL: Tsempit sinne käyrille, toivottavasti kaikki on hyvin! :)

Madicken, pienestä kiinni tosiaan. Kävi kyllä niin tuuri, että se kääntöyritys sattui juuri sille päivälle, eikä vaikka pari päivää myöhemmin. Kohtalolla sormensa pelissä, jos sellaiseen tahtoo uskoa :) Kyllähän pieni huoli koko ajan mullakin tätä odotusta varjostaa, vaikka ainakin näillä tiedoilla odotetaan tervettä vauvaa (eihän sitä tietenkään voi koskaan varmasti tietää). Synnytyksestä, vauvan voinnista ja oikeastaan kaikesta, mistä vaan ihminen voi huolta kantaa. Toivottavasti saadaan kaikkien vauvat hyvinvoivina ja turvallisesti maailmaan :) Meidän vauvaa ei voi yrittää kääntää, jos ei itse käänny, mutta parin viikon päästä tarkistetaan asentoa toivottavasti ultralla, eikä käsikopelolla pelkästään. Istukka on edessä, niin se estää sen kääntöyrityksen.

Yö meni kivuttomasti, sain nukutuksi. Aamulla uskalsin kiertää naurettavan puolen kilometrin lenkin :D Pääkoppa hajoaa, jos ei saa raitista ilmaa, joten lähdin hyvin hitaasti vaappumaan pari korttelia. Ihan hyvältä tuntuu, vaikka lantion luut ovatkin vähän kipeät ja lonkkia särkee. Sen verran se eilinen kipu pelästytti, että kyttäsin vauvan liikkeitä koko päivän ja melkein huolestuin, kun minusta se liikkui liikaa. Siis normaalia enemmän. Tajusin itsekin myöhemmin, että ehkä rekisteröin niitä liikkeitä enemmän, kun olin itse melkein koko päivän paikoillani. Kyllä ihmismieli on vaikea. Milloin vauva liikkuu liian vähän ja milloin liikaa... :p
 
Kun kävin tuossa 17. päivä viimeksi ultrassa, ei se lääkäri sanonut mitään käynnistämisestä ennen LA:a, vaikka minullakin on rd. Lähinnä vain kommentoi, että näyttäisi menevän yliaikaiseksi, kun paikat olivat niin kiinni. No, minulla on tosiaan viikon päästä se uus ultra, jossa sitten varsinaisesti keskitytään tuohon kokoarvioon ja synnytyksen suunnitteluun. Silloin varmaan selviää annetaanko mennä loppuun asti, vai mitä.

Minulla on viime aikoina usein nipistellyt tuohon häpyluun paikkeille, vaikka olen vain istunut, ei siis ole samanlaista kuin liitoskivut, jotka vaivaavat yleensä liikkuessa. Se on todella ikävän tuntuinen, eikä edes asennon vaihtaminen auta siihen. Olen myös sen huomannut, että jos seison pidempään tai teen jotain jaloillani pidemmän aikaan, niin alkaa tuohon keskelle vatsaa nipistelemään. Se tuntuu tuossa navan kohdalla, joilla paikkeilla istukkakin on. Onneksi se sitten rauhottuu, kun malttaa istua ja levätä. Pikkuisen välillä pelottaa, että eihän vain istukan toiminnassa ole mitään häikkää, mutta yleensä unohdan nuo sitten, kun nipistely loppuu. Onneksi pikkuisen liikkeet ja tällä hetkellä tuntuvat hikka auttaa unohtamaan nuo huolet. Voisi varmaan noistakin sanoa sitten ensi viikolla sille lääkärille, koska en tosiaan muista noita juttuja sanoa neuvolassa.

Peppi1981 ja Sykerö 34+4
 
Täällä taas vietelty yhtä odotuspäivää :D herätty jo puoli viisi ja kaupassakin käyty heti kahdeksan jälkeen... Mullako tylsää?? :D huusholli laitettu kuntoon ja nyt odotellaan, että tyttö lähtis vaarin kyydissä reissuun viikonlopuksi ja sitte nuorimmainen tulee isänsä luota meille. Touhu viikonloppu onneksi tiedossa, sais vaan noi kelit olla paremmat...

Joku mietti, että käynnistetäänkö rd-vauvat ennen laskettua-aikaa... Mulla ollu kahdessa raskaudessa rd eikä kummallakaan kerralla puhuttu, että käynnistettäis etukäteen... Toinen meni 8pvää yliaikaseks ja toinen synty paria päivää ennen la:a.
Mä luulen, että tuokin on niin yksilöllistä ja riippuu siitä minkä kokoseks ultraaja vauvan arvioi. Itellä nuo rd-vauvat ei oo ollu isoja, toinen 4kg ja toinen 3.5kg.

Mukavaa viikonloppua jokaiselle :)

Jabadaba77 ja 33+5
 
mameliini mulle sanottiin että jo viikolla 36 mahollisesti tehään lapsivesipunktioo ja katsotaan näin keuhkojen kehitystä.. Mutta siis hyvin yksilöllistä on! Ja myös odottajan sokerit vaikuttaa tähän asiaan että missä vaiheessa käynnistetään..
Mun äidillä oli rd pikkuveljeä odottaessa ja sillä meni 10 päivää yli. Eli hyvin yksilöllistä! Mulla nyt taas kun oon diabeetikko niin varmempaa on se aikasempi käynnistys..

Mukavaa viikonloppua kaikille! :)

YP & Fantti 31+4 :heart:
 
Helou

Neuvolassa käyty ja...
Paineet 137/80
hb113
kohdunp kork 32
rt
Kohdunsuuta ei nyt alettu sitte kuitenkaa sörkkiin ettei edistä..
ja sitte se tärkein eli ne pallit sieltä nyt sen verran selvästi näky että ei voinu erehtyä ja pippeli oli vilahtanu yhessä välissä, mtuta kuvaan ei saatu =D
Eli nyt voin hyvillä mielin pitää ne siniset ja vihreät vaatteet kaapissa..

Siitä tuliki mieleen että kun tahtoisin ostaa sen ihan pienen toppahaalarin tms ja välttämättä sen vihreänä haluaisin niin oisko teillä mitää vinkkejä esim nettisivuihin josta vois löytyä.. tässä ajattelin rueta nyt vielä etsiskeleen jos löytyis..

Äitille näytin palluroitten kuvaa niin oli heti autossa keskimmäiselle vaan meinannu että häpyhuulet vaan niin turvoksissa =D
Hitsi ku oisin saanu sen pippelikuvan ihan oikein niin se ois uskonu =D

Niin joo ja paino oli pysyny tasan samassa ku viimeks eli ei ollut noussut yhtään.. Kyseli että saatanko syyä, no... mitää oikeaa ruokaa ei tee mieli mikä tekee ruuanlaitostaki hankalaa ku ei tiiä mitä sais syötyä, mutta syön kyllä silti ja herkuttelen ihan älyttömästi =D

Saa nähä miten tuo lapsiluku nyt taas...
Alko kuitenki itestä tuntuun tuon varmistuksen jälkeen, että pystyykö sitä sitte taas oleen yrittämättä sitä tyttöä kun se voi olla että se alkaa taas tuntua että jos vielä koitettas =D
Kolmannen jälkeen oli jo vähä että ei taija uskaltaa enää, mutta silti tuntu että kyllä me vielä koitetaan, ja tässä sitä nyt ollaan =D
ei sillä ettäs e nyt maailman loppu ois vaikkei sitä tyttöä tuliskaan, kun kaikki pojat on niiiiiiiiiin rakkaita ja ihania ja omia persooniaan kukin. Kaikkia lapsia rakastetaan ihan yhtälailla sukupuolesta riippumatta. Olishan se ihana vielä joskus se rinsessa saaha jonka kaa sitte tehtäs tyttöjen juttuja. Olen silti oikeastaan onnellinen että on kolme poikaa kolmen tytön sijasta =D en osaa selittää miksi, mutta kuitenkin.

Seuraava neuvola olis sitten 14.11 jos siihen asti vielä pääsis.. Sitte saavat kyllä jo kahtoa kohdunsuuntilanteen kun viimeksikki oli niin epäselvää kun ei se osannut sanoa sitä pituutta yhtään.. Mahaa juiliskelee oudosti vähän väliä ja herkästi supisteleeki..
En vaan osaa olla tekemättä mitään.. toki sillon istun tai makoilen jos joku homma alkaa supistella.. Eilenki keskimmäsien kans siirrettiin yks vanha sohva osissa alakertaan =D Ja ainahan sitä kolmen lapsen äidillä tekemistä riittää...

jahas mutta nyt ruuan laittoon...
 
Poks 33+0!

Kiitos kommentistasi Silti onnellinen. :)

Lisää vielä haluaisin kuulla ihmisten kokemuksia käynnistetystä ja itsestään käyntiin lähteneistä synnytyksistä.
Mulla molemmat aiemmat siis lähteneet itekseen, mutta ekan synnytys oli lastenleikkiä verrattuna kakkoseen, joka oli yli 4,5 kg ja synty luomuna. Luulin oikeasti kuolevani sinne...
Ja nyt ihanne tilanne olis, että lähtisis hyvissä ajoin itekseen, mutta epäilempä vaan. Joten meinaan pyytää käynnistystä hyvissä ajoin. Ja hyvinhän voi olla etten sitä käynnistystä saa. Mutta onko se sitten aina vielä hurjempaa touhua, kun tuo perinteinen?
Jaiks!:x Mä en taida synnyttää ollenkaan... :O


Väsyttää koko ajan. Tuo kohta kaks vee on ottanut muutama päivä sitten uuden rytmin ja herää joka aamu ennen kuutta. Vielä viikko sitten heräsi kiltisti aina yheksältä. Päikkäreitäkään ei voi vedellä, kun täytyy pitää seuraa kohta 4 vuotiaalle, joka ei ole nukkunu päivällä enää pariin vuoteen. Ja tietysti tulee otettua iltaisin sitä omaa aikaa sen jälkeen kun lapset menee nukkuun, niin vähiin jää nukkumiset.

Mutta mukavaa viikonloppua teille kaikille!

-Mameliini ja Pulla
 
Pihla, enpä tullut edes ajatelleeksi ettei kaikilla tietenkään ole isompaa kattilaa :D Meillä tuo mies vaan on niin innokas kokki että löytyy 10 litran kattilakin, sinne menee kyllä pullo poikineen :LOL: Mutta totta, jos joutuu kumminkin ostamaan joko kattilan tai steriloijan niin kannattaahan sitä harkita kumman hankkii. Tietty kun perhe kasvaa niin voi se isompi kattila tulla ihan ruoanlaittoonkin tarpeen.

Madicken, huh, oli sitten iso tulipalo :O Onni onnettomuudessa tosiaan ettei osunut just kohdalle.

ON. Tänään taas olin tunnin käyrillä, ja nyt tuli vaan muutama pienempi sydänäänilasku, ei semmoisia isompia. Tosin ne ajoittui just napakoiden suppareiden kohdalle kun mua supisteli koko tunnin ajan 2-3 min välein, osa niistä ihan korkeitakin piikkejä siinä supistuskäyrällä. Tosin mikään ei ollut selvästi kivulias mutta ne mihin sykelaskut osui oli kaikkein epämiellyttävimpiä. Kätilö sitten kävi näyttämässä käyrää lääkärille joka päätti että annetaan kortisonit. Sain siis kortisonipiikin kankkuun vauvan keuhkojen kypsyttämiseksi, ja huomenna pitää mennä hakemaan toinen ja istua taas käyrillä. Kuulemma mikään näistä jutuista mitä mulla on (hiukan runsas lapsivesi, jatkuva supistelu, sikiön sykelaskut) ei yksistään olisi mikään syy huoleen, mutta kun kaikki kasaantuu yhteen niin pitää miettiä olisiko jossain kuitenkin jotain häikkää joka vaatisi synnytyksen käynnistämistä vaikka kaikki verikokeet ja ultrat on olleet normaalit. Eli eivät osaa vielä sanoa onko jotain vialla vai ei. Yhtään välttämättä ei ole, mutta ei uskalla jättää ilman seurantaa kuitenkaan. Ihan jees mun puolestani, tuleehan tässä ramppaamista jos monta kertaa viikossa pitää käyrillä käydä, mutta mieluummin niin kuin että jotain jäis huomaamatta.

Rödluvan ja kortisoni-Kingi 32+6
 
Rödluvan mulla tuota taaperoo tehdessä notkahti kans aina sydänäänet supistuksen aikana. mut likalla oliki napanuora kaulan ympärillä. onko ne tarkistanu sun masukilta sitä??? se vois olla yks mahdollisuus niihin notkahduksiin,kun kerta supparin aikana tulee.

ihan mahoton sitte on toi likka. mä täs keittiös rauhassa kirjottelen ja kolina sai mut kattoon olkkariin, siellä se pieni touhutäti laittaa puita takkaan!!!!! onneks ei ollu enää ku pienen pieni hiillos eikä ollu kuuma enää :O

 
Jouluvauvoja:xmas: marraskuun puolella- arvausleikki!:D

Helmerii 4
Pepsimax 6
Emenrentia 7
Yöperhonen 7
Vogue 9
Peppi 10
Pihla kymmenkunta
Minttis 11
Sofi 11
Mameliini 12
Rödluvan 15

Katsotaas, kenen arvaus voittaa, vai voittaako kenenkään..:popcorn:
Arvauksia otetaan lisää vastaan..:)
 
Mun veikkaus on että 9 vauvaa syntyy tässä kuussa.

Onpas Rödluvanilla paljon tapahtumaa, toivottavasti kaikkion kuitenkin hyvin.

käynnistyksestä ei ole omakohtaista kokemusta mutta kavereilta oon kuullut että on tosi tuskasta. Supistukset alkaa heti kivuliaina kun ainakin oma kokemus on että muuttuivat vähitellen kivuliammiksi ja kipuun tavallaan tottui. Luulen että osa tuskasuutta liittyy siihen että käynnistyksessä on jumissa sairaalassa, itse ainakin tykkäsin olla kotona niin pitkään vaan kun kestin.

Kyssäri teille kenellä onuseanpi lapsi: kauanko on synnytykset kestäneet (virallisesti ja epävirallisesti? ja vielä miten nopeesti toisen ta useamman lapsen synnytys eteni? Pohdiskelen miten nopeesti mahtaa joutua sairaalaan lähtemään, esikoisen kanssa meni kuitenkin vuorokausi suppareiden alkamisesta ennnen kuin oltiin kalkkiviivoilla.

Undu 33+5
 
kyssäri
esikoisen kesti oli virallisesti 8h22min. parina päivänä laitettiin kohdunsuulle ensin jotain geeliä valmistelemaan (oli siis lievä raskaumyrkytys) sit yhtenä aamuna alko tihkumaan lapsivettä ja siitä sitte päivän mittaan alko supistuksia tulemaan. lapsi synty klo 23.52

seuraavan kesto 5h24min. koko päivä kaupungilla ja illasta sitten alko tulla pikku hiljaa suppareita. laitokselle puoliltaöin ja vedet meni siinä tutkimushuoneessa. tyttö tuli klo klo5.25

kolmas hätäsektio joten ajasta ei hajua.

taapero 3h15min. "käynnistettiin" ballongilla korkean verenpaineen takia. illalla seiskan maissa laitettiin ja saman aikaan alko supistella epäsäännöllisesti.vedet meni joskus 10 maissa illalla ja tyttö synty klo 5.25.
 

Yhteistyössä