Joulukuun toivevauvat 2012 *Marraskuussa*

Edelliset synnytykset 1. synnytys kesti 3h20min, käynnistetty. 2. kesti 3h30min, lähti käyntiin itekseen, mutta kalvot puhkaistiin. 3. kestoa en iha tarkkaan muista mutta oliskohan ollu 4h30min, käynnistetty kalvojen puhkaisulla. 4. kesti jotain päälle 5h ja myös tuo käynnistetty.
Itellä käynnistykset ei oo ollu sen kauheempia kun tuo itekseen käynnistynytkään. Tietysti supistukset oli kovia, mutta ei sen kovempia kun tuossa tokassa synnytyksessäkään. Nopsia synnytyksiä onneks ollu kaikki ja toivon että tää viitonenkin syntyisi nopsaa, mutta ei niin nopsaa ettei kerettäs sairaalaan (meillä matkaa n.60km sairaalaan). Käynnistykseen oon nytkin varautunu, mutta sitähän ei etukäteen tiedä. Näkee sitten kun on aika :)
 
jabadaba77 ja yöperhonen kiva kuulla kokemuksia tuosta rd:stä ja synnytyksen käynnistämisestä. Varmaan juu katsovat kokonaisuutta ja on tapauskohtaista. Niin mielellään antaisi käynnistyä luonnostaan, mutta katsotaan mitä sanovat...

Jep, onneksi Rödluvan sun ja vauvan vointia tarkkaillaan nyt tiiviisti!
 
Rödluvan No kylläpäs sua nyt koetellaan. Hyvä, että teitä kuitenkin nytten seuraillaan tarkasti.

Viime yö meni hirveissä lantiokivuissa ja supisteluissa. Ensimmäistä kertaa tuli fiilis, että tämä muksu saisi tulla jo pikkuhiljaa ulos. :ashamed:

Mulle iski myös vauvanvaatekriisi, kun pesin ensimmäistä koneellista vauvanvaatteita. En ymmärrä, mihin meidän kaikki 56 cm vaatteet on kadonneet?? :confused: Nyt niitä oli enää joku 6 bodyä ja 4 puolpotkaria + jotain muuta. Pitää lähteä vielä niitä hommaamaan lisää, onneksi aloin jo pesemään, niin havahduin asiaan.. =) Paljon teillä on varattu 56 kokoisia vaatteita vauvalle?

Yritän tässä epätoivoisesti lauantaiaamun ratoksi kandia vääntää, mutta mun wordi vaan temppuilee ja kiusaa mua kokoajan.. :kieh: En jaksa..

Vogue ja Taimen alku 34+5
 
Marraskuu - kiitos uudesta pinosta :)

Arvuuttelisin, että 5 joulukuun vauvaa putkahtaa jo tämän kuun puolella. Todella jännittävät ajat kohta edessä.

Pakko tulla hehkuttamaan ostoksia, eilen Ikean reissulta tarttui mukaan pinnasänky + kaikki sängyn härpäkkeet, amme ja lipasto vauvanvaatteille. Hoitopöytä saa nyt toistaiseksi jäädä, en oikein taida haluta ylimääräistä kalustetta kylpyhuoneeseen täyttämään tilaa, kun niitä vaippoja voi alustan päällä vaihtaa pesukoneen päällä, tai kuten monet, sängyllä, sohvalla, milloin missäkin. Sitä paitsi, jos sitten tuntuu tarpeelliselta, niin ainahan sellaisen voi käydä ostamassa, vaikka vauva olisikin jo kotona. Nyt ei oikeastaan tarvitse muuta, kuin koota kalusteet jossain vaiheessa ja pestä vaatteita. Imetyspaidat/liivit aion hankkia ihan h-hetkellä ja loput tarvikkeet mitä saa marketista; siteet, vanupuikot, talkit/rasvat jne. Onpa huojentunut olo, että sai nuo isot hankittua. Alkoi voimatkin kyllä ehtyä, niin parin viikon päästä ei olisi ehkä jaksanutkaan tälläistä ostosrumbaa kerralla.

Tuntuu hurjalta, että parin viikon päästä on jo sairaalaan tutustuminen. Täytyy muistaa erityisesti kysyä, millaisia huonevaihtoehtoja NKL:lla on, kun koko ajan vahvistuu mulla se, että en haluakaan perhehuonetta, vaan kaikkein ihanin olisi 1 hengen huone, tai sitten miksi ei 2 hengen huone. Voikohan asiasta esittää toiveen(?)

Painoa on tullut noin 15 kg nyt yhteensä, ja se kyllä tuntuu polvissa! Kyykystä alkaa olla vaikea päästä ylös, ja kumartelu saa aikaan järkyttävän närästyksen. Masu on viikkoihin nähden edelleen pienehkö verratuna moniin muihin, mutta keskikäyrällä mennään kohdunpohjan kanssa, niin en ole huolissani.

Muutama päivä olisi töitä jäljellä, ne menevät varmasti nopeasti, kun olen tarkoituksella jättänyt omien tavaroiden siivoukset yms. vikoille päiville. Aivan mahtavalta tuntuu kyllä ajatus, että pääsee oravanpyörästä pois ja saa keskittyä nyt vauvanodotukseen, nukkua päikkärit kun siltä tuntuu, katsoa kaikki kymmenet tallennetut elokuvat, mitä ei ole ehtinyt katsoa, ja ennen kaikkea on aikaa laittaa vauvanhuone/tavarat valmiiksi. Ennustan kyllä, että loppuaika tulee menemään todella nopeasti...

Yöunista: Sympatiat myös kaikille muille kanssaodottajille, jotka heräilevät muutaman kerran yössä pissalle, kärsivät kipeistä lonkista, kun ei voi nukkua kuin kyljillä, heräilevät suonenvetoihin (mulla erityisesti pohkeissa) ja huonosti nukutun yön jälkeen herää kuitenkin aikaisin eikä saa enää unen päästä kiinni. Mulle on nyt vakinaistunut että herään joka aamu 8:15 vaikka olisi heräillyt yöllä kuinka monta kertaa, ja silloin ei auta muuta kuin nousta, kun makaaminen tuntuu jo tosi tukalalta.

Rauhallista viikonloppua kaikille!
BoB 34+1

ps. ja tämä nenän kuivuus!!! Siis järkyttävää, olen lukenut, että loppuraskaudessa voi esiintyä, ja täällä ainankin on hengitysvaikeuksia nenän kautta, puuuuuh!
 
Bob täällä kanssa nenä "tukossa" mietin auttasko joku suolaliuos apteekista yhtää-?

Rödluvanille onneks sua tutkitaa ja seurataa, jaksamisia!

Vogue kyseli 56 cm vaatteista: meilläkään ei ole bodeja varmaan ku 4+ pari paitaa ja sitte 50cm pari kotiin tulo bodia--kuulisin mielelläni kans lisää kommentteja, kun eka vauva saatiin, ei ollu myöskään esikon pyykkiä--eli oli ihan iisiä pestä niitä vauvan vaatteita-mutta nyt tosiaan aikaa menee esikoisenkin arkeen, ei vaan vauvaan, ni mikähän olis hyvä määrä nois vaatteis?
Ja mitä mieltä ootte 50cm vaatteista ja niiden määrästä?

aiempi synnytyskesto esikoisen synnytys kesti 3 v sitten n. 3 tuntia se rytinä + sitä enne yksi tunti jolloin ei tapahtunu viel mitää, mut vedet oli menny- eli pakkailin laukkua jne..

omanapa.. kauhee kipu jossain häpyluun/nivustaipeessa- meinannu kaupas eilen päästä eteenpäin saati aamulla sängystä ylös- mitä tää on, ei ollu ekassa raskaudessa. helpotti vähä kuumas suihkus.
Eka koneelline vauvan peittoo,makuupussii, sängyntekstiileja-- että ees jotain tulis tehtyä..
 
mame31 Meillä oli esikoisen kanssa 50 cm vaatteet ihan turhia. Ne olivat jo synnärillä liian pieniä.. : / Pojan mitat oli 51 cm ja 3650 g. Eli en ole tällekkään niitä hommannut, viimeksi neuvolassa veikkailtiin, että tämä tulee olemaan samaa kokoa kuin esikoinenkin.

BoB Kyllä aina voi huonetoiveen esittää synnärillä, mutta mä en ainakaan ole kuullut, että lapsivuodeosastolla olisi yhdenhengen huoneita? Vaan ne olisivat sitten suoraan niitä perhehuoneita. En tosin tästä ole varma..
 
Vaatteet Meillä on aika paljon 50-56cm vaatteita, koska noita on jokasella muksulla tarvittu. Tytön kanssa aika pitkäänkin kun oli 48cm pitkä syntyessään. Määriä en osaa sanoa, mutta kyllä niitä usempia bodeja, puolipotkareita jne on. Yöhaalareita just kaverilta ostin käytettynä muutamat lisää kun niitä ei ollu kun kaksi tuon kokosta ennestään.

Sairaalahuoneen kokoon en oo ite voinu ikinä vaikuttaa.. Aina ollu 2-3 hengen huoneessa, mutta ei oo haitannu kun aina on samassa huoneessa ollu sitte juttuseuraakin :)

Tylsä ilma pihalla, sataa koko ajan oikeen kunnolla :( muksujen kanssa ei ihmeitä voi tehdä, sisällä pyöriä. Ite oon kokkaillu ja leiponu tuossa aikani kuluks :D saa nähdä kuka hitsi syö noi leipomukset......

Jabadaba77 ja 33+6
 
Rödluvanille tsempit! Onneksi tilannetta tarkkaillaan ja tutkitaan.

Yöunet on nykyään katkonaisia. Muutamana yönä pissahätä on yllättänyt 3-4 kertaa, asennon löytäminen on vaikeaa ja paikat puutuu. Lonkkia, selkää ja lantiota särkee, eikä mikään tunnu hyvältä. Ja tietysti vauvakin potkii juuri rakkoon :D

Vaatteita meillä ei vielä paljonkaan ole. Mitään kokoa. Tarkoitus on hankkia noita pienimpiä vielä lisää, kun me ei odoteta pitkää vauvaa ;)

Painoa on kotivaa'an mukaan tullut nyt n. 13kg. Kropassa tuntuu kyllä. Tuntuu kuin koko ajan kroppa olisi kovassa rasituksessa, eikä saa lepoa tarpeeksi. Yritetään vielä muutama viikko sinnitellä, vaikkei olo olekaan enää mukavimmasta päästä :p

Mitähän vielä piti kommentoida, kun yliväsyneet aivot jo unohti :D
 
Mulla on joka yö tyyny jalkojen välissä ja toinen mahan alla, mutta ei niistäkään enää oikein ole apua.

Sairaalan huonekoosta piti sanoa, että meillä on myös yhden hengen huoneita. Perhehuoneita ei ole ollenkaan. Sitä en tiedä, kenelle niitä yhden hengen huoneita annetaan, mutta sellainen olisi mun ykköstoive, jos toiveita saa esittää.

Synnytyssairaalaan tutustuminen meillä on jo ollut. Mulle jotenkin ahdistava kokemus, kun sairaalat ahdistaa muutenkin. Tulipahan kuitenkin käytyä ja nyt tietää, mihin on menossa.

Vauva liikkuu välillä ihan kipeästi. Jotenkin niin isoja muljahduksia, että tekee kipeää. Hyvä kuitenkin, että liikkuu :)
 
Vaatteita en oo hankkinut yhtään kokoa 50, kun odotettavissa on mun ja miehen syntymämittojen puolesta että on vähintään 50 cm jo syntyessään. 56-senttisiä vaatteita mulla on 9 bodya, 6 housut, ja 6 haalaria.

Nenä on ollut tukossa jo raskauden alusta asti. En viitsi käyttää mitään avaavia siihen kun ne kuivattavat limakalvoja eikä niitä kuitenkaan saa käyttää säännöllisesti. Nyt kyllä alkaa olla välillä aika vaikeaa hengittämisen kanssa kun tuo mahakin aiheuttaa hengenahdistusta. Makuulle mentyä saa aika pitkään puuskuttaa suun kautta. Mutta se on aika pieni vaiva verrattuna esmes liitoskipuihin niin en ole sitä paljoa ajatellut.

Painoa mulle on tullut nyt 15 kg alusta saakka (12 kg ekasta neuvolasta). Osa siitä on kyllä turvotusta, kun ei sormukset mee enää sormeen ja jouduin ostamaan uudet kengät kun mitkään vanhat ei mahdu jalkaan. Mutta oon kyllä myös herkutellut aika estotta viime kuukauden. Pitäis varmaan taas ottaa itseään niskasta kiinni...

Synnäriin on tullut nyt tutustuttua kun on siellä juostu niin monta kertaa :kieh: Synnytyssalia en ole nähnyt mutta eipä tunnu tarpeelliseltakaan, aika standardivarustus niissä lienee kaikissa. Yhden hengen huone osastolla olis ihan unelma, mutten yhtään tiedä mahtaako TYKSissä sellasia ollakaan. Henkisesti oon jo asennoitunut sellaiseen 4 hengen huoneeseen. Sivumennen voin sanoa että kaikki kätilöt jotka tähän mennessä oon tavannut on olleet tosi mukavia :) Että siinä mielessä ihan rauhallisin mielin.

ON.Tänään käytiin taas synnärillä käyrillä ja saamassa toisen satsin kortisonia lihakseen. Kortisoni on tehnyt BK:sta todella vaisun, liikkeet on vähentyneet aivan järkyttävän paljon. Syketasokin on laskenut jonkun verran, mutta nuo ovat kuulemma ihan odotettuja vaikutuksia ja häviävät parissa päivässä. Käyrä näytti hyvältä kuitenkin. Maanantaina sovitusti seuraavat KTG-treffit. Kait se siitä.

Rödluvan ja Beetakingi 33+0 *poks poks* (Enää 4 viikkoa täysiaikaisuuteen, huisia! Ja 9 viikkoa yliaikaisuuteen, eli silloin viimeistään saan nyytin syliin :))
 
Viimeksi muokattu:
Synnytyksen kestot Ekalta supisteli jatkuvasti ja kipeästi huimat 5 vuorokautta, joista 3 sairaalassa. En muista sen virallista kestoa.
Toinen synnytys oli siinä 8 tunnin luokkaa.

Vaatteista Näytti tuolla yläkerrassa olevan ehkä kymmenkunta 56-kokoista. En niitä osta yhtään enempää. Edellinenkin poika oli syntyessään 55cm, niin heti ovat pikkuisia ne. 62 kokoista onkin sitten reilummin ja nyt kun eka tyttö tulossa, niin on pitänyt vähän sellaisia tyttömäisempiäkin ostaa muutama. Esikoiselta on onneksi uniseks vaatteita jäljellä.
Mulla on joku ihme inhotus vaaleanpunaisia- ja sinisiä vaatteita kohtaan. Kaikki muut värit kelpaa kyllä. Ruskeat, mustat, oranssit, keltaset jne. on oikeen kovasti mieleen. Ja muutenkin kaikki retrovaatteet, joita nyt on tullut sitten hamstrattua jo aika isojakin kokoja, kun mieleisiä on vastaan tullut. :) Postilaatikko kolisee vähän joka päivä.

Rödluvan Onneks ei mitään hälyyttävää löytynyt.
Minunkin vauvalla aikas usein sellaisia hiljaisempia 2-3 päivän ajanjaksoja, jolloin mielikuvitus lähtee jo itsellä maalaileen jos jonkinlaisia haamuja. Molemmissa aikasemmissa raskauksissa ollut samanlaista. Jouduin monesti käymään asian takia jkl:ssä, mutta ikinä mitään vakavaa ei onneksi löytynyt. Nyt tässä raskaudessa olen jo jotenkin tottunut väliaikaiseen liikkumattomuuteen, mutta ei se ikinä kivalta tunnu, mutta yli 200 kilsan matka kahden pienen kanssa ei houkuta pätkääkään. Tottakai sitä lähtis sinne, jos liian kauan on hiljaista.
Hyvähän se vaan on että tutkitaan, jos tuommoista ilmenee ja eihän ne tietysti turhaan kypsyttelisi sinun vauvan keuhkoja, jos eivät aihetta sellaiseen näkisi.
 
Sitähän vois poksahdella tänään eli 34+0 :)

Viime yön pyöriny närästyksen ja sormi kipujen kanssa... Noi kivut kädessä on ihan outoja ja vasta viime aikoina ilmestyny. Luulis, että noi kivut olis kädessä jota leikelty ja kipuja on normaalisti, mutta ei kun noi on toisessa ja pääasiassa tosiaan sormissa kivut. Nyt sitte yritän jotenki jaksaa tän päivän ni illalla jos pääsis ajoissa unille.

Viileätä sunnuntaipäivää kaikille :)
 
mullon kans sormet kipeet.etenki nivelet... varsinki jos on turvotusta enemmän. oon yhdistäny ne tähän rannekanavaoireeseen. ja mulla se on vain rakauden aikana. jos ny nää vikat viikot vaan pitäis suolan minimissä ja kärsis pienet kivut |O

sais taas renniet kaivaa kaapista. pikku närästys ruoan päälle...
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei oo turvotusta käsissä ja tuo kipu on tosiaan vasemman käden sormissa enimmäkseen. Kipu on sellasta aaltoilevaa eikä onneks estä mitään tekemisiä. Jännä homma kyllä kun oon tottunu, että oikea käsi on kipeä leikkauksen ja vanhan murtuman takia ja nyt siinä ei oo jäykkyyttä lukuunottamatta muuta vaivaa...
 
Onko teillä muute varattu pienempää (50-56cm) toppapukua? Mietin että meniskö toi äp:n toppapuku kuitenkin vaikka kyllähän se vauva siihen hukkuu.. en viitsisi alkaa ostamaan pienempää kun menee niin nopeasti pieneksi, vai pitäiskö sittenkin?
 
Helmerii, miehen sisko sai viime talvena isokokoisen vauvan (synt.paino noin 4500g) ja vauva oli hukkua äippäpakkauksen pukuun, vaikka iso olikin ja heillä meni 62-kokoinen toppapuku koko talven. En 50-56 kokoista pukua ostaisi, mutta tuon 62-kokoisen kyllä..

Täällä vaivaa taas iltaisin ihan törkeät levottomat/kuumottavat jalat.. Hermo menee..:mad:

Sofi ja ekaveraka esu 35+5
 
Rödluvanilla ei sitten ainakaan raskaus käy tylsäksi... Hyvä että pääsette kuitenkin noin kontrolleihin ja toivottavasti BK malttaa vielä hyvissä voinnein odotella muutaman viikon!

Vaatteista, tajusin joku aika sitten että vauvalle on ostettu uutena vain yksi body, kaikki muut on sisaruksilta perittyjä tai kirppislöytöjä. En jaksa laskea mutta kyllä noita 50-56cm vaatteita on melkoisesti. Noille isommille on kotiutuessa kaikille mahtuneet vielä 50cm vaatteet mutta keskimmäisellä (4430g ja 54cm lähtömitat, kasvoi komeasti) jäivät pian pieniksi. Suvuissa on aina ollut isoja vauvoja ja esikoista odottaessa skippasin miltei kokonaan 50cm, jonkin verran hankin 56cm mutta enemmän vasta 62cm. Kun kaveri sitten syntyi mitoissa 2655g ja 47cm saatiinkin tehdä jonkin verran hankintoja ja vierailta voitiin pyytää vauvalahjoiksi noita pieniä vaatteita. :D

Toppapuvusta, tuo nykyinen kuopus on marraskuun lopussa syntynyt ja hänelle hankin reiman 56 cm puvun (vastasi pienempien merkkien 62cm). Oli alkuun iso mutta kävi koko talven niin että keväällä voitiin siirtyä suoraan fleese-pukuun.

Käsien/sormien kipuilusta, itselläni on tuota rannekanavaoireilua ollut silloinkin kun turvotusta ei ole kädessä näkynyt. Välissä oikea käsi turposi mutta nyt (painonlaskun yhteydessä?) turvotus on taas laskenut. Kipuilu on vähentynyt vaikka puutuneisuus jatkuu yhä samanlaisena. Ja siitä päästäänkin seuraavaan aiheeseen...

Onko kellään kokemusta raskaushepatoosista? Viime viikkoina kun tuon käsien kipuilun rinnalle on tullut kokoajan paheneva kämmenten kutina, joskus tuota on jalkapohjissakin mutta ei yhtä pahana. Öisin tuo on ihan kamalaa, illalla ei meinaa saada nukahdettua kun täytyy yrittää jotenkin raapia kämmeniä ja öisin se pakottaa heräämään ja nousemaan ylös. Olen pistänyt tähän asti tuon rannekanavaoireilun piikkiin mutta tänään vasta tajusin tuon hepatoosin mahdollisuuden. No, onneksi huomenna on neuvola.

Madicken rv36+0, enää 2vko ja 4yötä jäljellä...
 
Helmerii meiltä löytyy 56 cm toppapuku. Myös 62 cm on kaapissa, mutta se on lila ja miehen mielestä ihan tyttöjen puku, eikä sitä voi pojalla käyttää.. :rolleyes:

Sofi12 Täällä myös löytyy pari levottomia jalkoja, se vielä yhdistettynä kipeeseen alaselkään ja lantioon takaavat sen, että ei tarvitse unesta haaveilla iltaisin. Tää on kamalaa, kun mulla ei ole ikinä ollut mitään nukkumisvaikeuksia ja olen aina mennytkin yöunille hyvin aikaisin illalla, mutta nyt nukahtaminen venyy jonnekkin kahteen yöllä. |O

Turvotusta on alkanut ilmestyä sormiin. Vihkisormus on täytynyt ottaa jo pois.. :'( Kihlasormus on onneksi isompi, että sitä pystyy vielä pitämään.

Painoa on kertynyt alusta n. 13,5 kg ja ekasta neuvolasta n. 10 kg. Esikoisen kanssa mulla tuli painoa n.20 kg yhteensä ja kaikki lähti itsekseen pois imetyksen ansiosta. En siis osaa/jaksa ottaa stressiä kertyneestä painosta.

Onko kenenkään muun päästä tullut hattaraa? Musta tuntuu, etten ymmärrä mitään mikä vaatisi vähänkään ajattelua.


Vogue ja Taimen alku 34+6
 
Hyvää marraskuuta kaikille ja kiitokset taas Rödluvanille pinosta!

Tuohon veikkaukseen: arvelisin, että 3 vauvaa syntyy marraskuussa.

helmerii: Mulla on 56cm:n haalari hankittuna. Se on Reiman, joten reiluhkon kokoinen verrattuna vaikka H&M:n vaatteisiin. Muuten olisin ostanut 62-senttisen.
Uskoisin, että se mahtuu vähintään tammi-helmikuun, jolloin on varmaan kylmintä. Sain myös käytetyn haalarin, joka on pienenpi kuin äp:n haalari(tarkasta koosta ei tietoa), joten jatkan talvea sillä, jos tarve vaatii.

Painoa, sitä tulee... Enkä ihmettele yhtään miksi; mä syön ihan liikaa, varsinkin herkkuja. Nyt on tullut joku 9-10 kiloa ja posketkin pullottaa.

Hankinnat etenee. Vaunut laitoin tilaukseen tällä viikolla, päädyttiin Brioihin. Toimitusaika voi olla jopa kahdeksan viikkoa, toivottavasti ehtivät ajoissa. Rahaa hankintoihin on mennyt tähän mennessä noin 1500€, joista vaunut, turvakaukalo ja telakka vei vajaa 1200. Vaatteita olen ostanut parilla sadalla. Sänky, leluja sekä vaatteita saatiin paljon käytettynä. Brion hoitopöydän sekä hoitoalustan ostin käytettynä. Lisäksi olen ostanut patjan ja lakanat pinnasänkyyn sekä muutaman lelun.

Hankintalistalla on vielä seuraavat tavarat:
- amme
- kylpytuki, ehkä? Onko tarpeen?
- tuttipulloja
- hörpytysmuki
- maidonkerääjä
- rintakumi
- kantoliina tai -reppu, onko tarpeen?
- tumput ja tossut ulkokäyttöön, ne äp:n näyttää niin isoilta, vai pärjäisikö niillä?
- imetyspaita ja -liivit
- vaippoja(kestoja ja tavallisia). Paljonko noita kestovaippoja tarvitsee, jos aikoo osakestoilla?
- kosteuspyyhkeitä öisiin pyllyn puhdistuksiin
- terveyssiteitä
- poljinroskis vaipoille
- sitteri tai amazonas koala, ehkä?

Muuta en nyt nyt keksi, unohdinko jotain oleellista?

Tuntuu, että vielä on ikuisuus laskettuun aikaan, mutta eiköhän tuo aika ala rientämään, kun äitiysloma vajaan kolmen viikon päästä alkaa.


lanttu-anttu + retiisi 32+0
 
Helmerii Mä en tiedä minkä kokoinen se äippäpakkauksen toppapuku on, kun en ole sellaista ikinä ottanut, mutta meillä 62-koon toppapussukka, jolla on pärjätty aina eka talvi. Aiemmat lapset siis syntynyt marras -ja helmikuussa.

Hiljainen päivä taas masuasukilla, jokohan tässä täytyis alkaa kalasteleen liikkeitä.
Huomenna aamulla onneksi neuvola, niin saa taas jotain tietoa...

Onko teillä muilla joitain pakollisia syömisiä, joita tekee kokoajan mieli?
Mulla on ihan hirmuinen himo itsetehtyihin karjalanpiirakoihin. Tein niitä viimeviikonloppuna ja eilen taas isot pinot pakkaseen. Alunperin mun piti tehdä se eka satsi jouluksi jemmaan, mutta nyt niitä menee aina aamu- ja iltapalalla. Ja kokoajan tekis mieli :p Eli monta erää pitää vielä tehdä todennäköisesti :)

-Mameliini
 
lanttu-anttu Mä ainakin esikoisen kohdalla koin helpottavaksi tekijäksi kylpytuellisen ammeen. Siinä oli mun mielestä paljon helpompi kylvettää, joten tällekkin pirpanalle hommattiin amme missä toi kylpytuki on "integroitu". Liinan hommasin nytten myös trikoisena ja katsotaan mitä sen käytöstä tulee. Esikoisen kanssa mulla oli joku vauvalehden tilauslahjaliina, joka oli kudottu, enkä saanut sitä mukavasti toimimaan, joten sitä ei tullut käytettyä.

Sun listaan lisäisin vielä liivinsuojat. Ne on ihan välttämättömät, jos imettää ja niitä kannattaa ottaa jo ihan synnärillekkin mukaan.

Mielitekoina on ollut nyt jo jonkin aikaan mandariinit/satsumat/klementiinit vai mitä kaikkia niitä pieniä oransseja palleroita onkaan. Niitä menee varmaan kilo päivässä.. :D
 
Mä olen nyt ollut 6,5 viikkoa vuodelevossa ja nyt on alkanu fyysiset oireet olee niin pahat, että on pakko olla pystyssäkin pidempiä aikoja. Tosin se sitten taas aiheuttaa kipuja alavatsaan ja kohdunsuulle. Selin makuulta tulee alaselkä kipeäksi ja asento aiheuttaa herkästi supistuksia. Kyljellään taas lonkat tulee kipeäksi, että on pakko 30 min välein kääntää kylkeä. Samoin pitkän makaamisen jälkeen jalkoja pakottaa ja särkee aivan hirveesti. Kaiken lisäksi ajoittain on levottomat jalat. Nyt on myös alkanu makaaminen ja sisällä olo aiheuttaa vielä päänsärkyä. Ei oo helppoa.

Limatulppa on täälläkin mennyt. Perjantaina lähti ensimmäiset klöntit, eilen lisää ja tänään tulikin jo sellaista keltaista limaa. Tänään sitten olinkin koko päivän synnytysvastaanotossa, kun alkoi tuntua siltä, että pitääkö jo huolestua limoista ja muista oireista. Lääkäriä sain odotella siis koko päivän, olin siellä yhteensä yli 5 tuntia. Lääkärin mukaan synnytys alkaa tosiaan olla lähellä. Ulkosuu oli kahdelle sormelle auki ja kanavaa hiukan enää kiinni. Sanoi, että jos tuntemukset muuttuu niin heti vaan takaisin ja lastenhoitajaa ei saa jäädä odottelemaan vaan ambulanssilla sitten jos ei autolla ehdi nopsaan lähteä.

Sairaalakassi on siis pakattuna, niin paljon kuin vain voi. Samoin hankinnat on tehty ja muutkin valmistelut tehty. Marketista voi sitten hakea pulloja, korviketta ja tutit, kun vauva on syntyny.

Meillä oli esikoiselle amme jaloilla ja oli kyllä tosi hyvä ettei tarvinnut lattialla kykkiä. Kylvetystukea ei ollut. Meillä on tälle uudelle vauvalle HM:n pieni toppapuku, kokoa en nyt muista. Esikoiselle oli Lassien 56 cm toppapuku ja oli tosiaan hukkua siihen, kun niin kirppu oli (2,2 kg). Nyt tälle uudelle hankittu puku on hiukan pienempi ja toivottavasti sopivampi. Lisäksi meillä on turvakaukaloon lämpöpussi, joka on tosi kätevä. Liian ison puvun kanssa vauvaa on vaikea laittaa turvakaukaloon kunnolla.

Minä en esikoiselle aikonut hankkia ollenkaan 50 cm vaatteita, mutta kun keskonen syntyi, niin oli pakko. Nytkin kun todennäköisesti keskonen syntyy, niin on niitä pikkuvaatteita. En osaa määriä arvioida, mutta 50-56 cm bodeja ja housuja on varmaan 10-15 kpl, yöpukuja on varmaan 7-10 kpl ja neuletakkeja 5 kpl jne. Mä inhoan ylikaiken sitä, että pitää pestä koko ajan vajaita koneellisia pyykkiä sen takia, että puhtaat vaatteet on loppu, joten siksi paljon vaatteita.

Minä en painonnoususta tiedä, kun en jaksa kotona puntarilla käydä ja äitiyspolilla sitä ei (onneksi) seurata. En ole normaalineuvolassa käynyt pariin kuukauteen. Veikkaisin painon olevan reilu 70 kg, joten painoa olis tullut varmaan ehkä 6-7 kg lisää.

Mulla himona on maito, karkit ja hedelmät.

Mulla esikoisen syntymä oli nopea, en myt muista tarkkaa aikaa, mutta jos olisin kotona ollut, niin kotiin tai ambulanssiin olisi vauva syntynyt. Joten onni oli, että olin sairaalassa jo valmiiksi. Mieskin ehti sairaalaan ku ponnistin jo. Nyt pelottaa ihan hirveesti miten salaa paikat aukeaa ja synnytys käynnistyy. Mutta ambulanssiin pitää sitten vaan rohkeasti turvautua, kun keskonen on tulossa ja nopeasti. Siellä se apu on. Matkaahan meiltä ei sairaalaan ole kuin 15-20 min.

kaapo ja pikkuveli rv 33+3
 
Turvotus, nyt ei uskalla enää jättää sormuksia sormeen yöksi. Menevät aamulla sormeen ihan hyvin, mutta selvästi kuitenkin sormissa on pientä aamuturvotusta. Päivän mittaan turvotus katoaa kokonaan. Eikä tarvitsisi pahemmaksi mennäkkään.

Mielitekoja on satsumat ja karkit. Satsumia uskaltaa syödäkkin joka päivä, mutta karkkeja ei :D välillä tekee mieli leivoksia, mutta en tiedä, minkälaisia leivoksia. Jotain makeita kuitenkin.

Kaapolle ja Rödluvanille tsempit. Toivottavasti vauvat pysyy mahoissa vielä muutaman viikon.

Oma olo alkaa olla enemmän tai vähemmän hankala koko ajan. Ei ole päivää ilman kipuja, supistukset on epämukavia ja vauva painaa välillä toiseen kylkeen tosi pahasti. Kivut on kuitenkin se kaikista pahin, lantio, selkä ja lonkkakivut. Muutama viikko pitäisi vielä jaksaa, että vauvan on lupa syntyä. Ihan heti ei tarvi toista tehdä :D edes paljon rakastamani saunominen ei tunnu enää hyvältä, kun lauteilla ei saa hyvää asentoa mitenkään. Anteeksi valitus :D
 

Yhteistyössä