Joulukuun toivevauvat 2012 *Syyskuussa*

eipä tässä muuten oliskaan mitään ongelmaa,mut ku oon flunssassa ja nenä tukossa. koko ajan kuivaa suuta :$

mulla kans pojan peppu/pää painaa palleaa istuessa,niin nytki ku istun sängyllä koneen kans. no,ompahan ainaki ryhti hyvä :kieh: mulla närästä vain jos syön suklaata. samoin oli tuon taaperon kans.

pitäsköhän yrittää lievää makuuasentoa,menis tää aika nopeemmin nukkuessa...
 
sokerirasituksesta Mä oon ollu tän raskauden aikana nyt kahdesti mut on ollu ihan normiarvot. Mulle sanottiin et voi vedellä kostuttaa suuta ja yhdelle papalle sanottii sairaalan luukulla ku tunnusti juoneensa lasin vettä aamuyöstä ettei haettaa niin pieni määrä.
 
Kyllä voi huoletta lasillisen vettä juoda! :)

Tsemppiä teille, jotka joudutte sokerirasituksissa käydä! Tulkaahan sitten kertomaan tuloksia.
Itellä on ykköstyypin diabetes niin mulla sitä litkun hörppimistä ei oo ees edessä ja pitkäaikaissokeri muutenkin kohillaan! :) huhtikuussa se arvo oli 11 ja nyt 5,6 eli loistava!! :) ihmisillä, kellä ei oo diabetestä, toi arvo on 4-6

Huomenna me lähetään miekkosen ja koiran kanssa mökille, jossa ei oo sähköjä, eikä juoksevaa vettä.. Romanttisia kynttiläiltoja siis luvassa! :heart:
Huomenna myös asuntonäytössä käynti! :)

YP & Fantti 22+6 :heart:
 
Tulin nyt omalta osaltani avaamaan syyskuun pinon, onnea kaikille tänne asti pääsemisestä, ja hyvää syyskuuta ja syksyä! <3

Heippa kaikille näin pitkästä aikaa :)

Isot osanotot vauvattomalle <3 :hug:

Meillä alkaa arki tänään, just kävin ton avomiehen herättämässä ja kuudeks herra menee töihin.

Ja vajaan kahden viikon päästä meillä on häät, eli kohta puoliin täällä kirjottelee tuore vaimo. <3 Perjantaina käytiin maistraatissa laittamassa esteettömyys 'tutkimukset' alkuun. :)

Jotenkin koomassa vedetty viimeset pari viikkoa, joten sen takia tännekkään ei oo tullu kirjotettua, koitettu vaan viettää avomiehen kanssa mahdollisimman paljon aikaa yhdessä, kun palaa tänään töihin. Jotenkin vaan hirvittää se että herralla on koko tää viikko näitä kuudeks töihin menemisiä.. (onneks viikonloppu sentääs vapaa :) ) Pakko yrittää nyt totuttautuu tähän, vaikka olikin pitkä kesäloma. :)

Ja mä automaattisesti näköjään herään ennenkuin tuo avomies, joten samalla sitte herätän tuon herran.

Ja samalla tulin poksumaan.

*POKS* <3

Susanna#1 & LillaMy 24+0<3
 
  • Tykkää
Reactions: Rödluvan
no ompahan takana päin.. huomenna neuvolas sit kysyn tylokset. en ny jaksa soitella minnekkää.
yö oli ihan perseestä. jos ei yskittäny,nii taapero kitisi |O varttia vaille viis luovutin ja rupesin selaamaan nettiä...
aiva kamalaa se litku :x pahenee kerta kerralta. sillon kun ekaa olin tekemäs,nii se litku maistu ihan kokikselta ja oli KYLMÄÄ!!!

ny en jaksa keskittyy mihinkään :confused:

T&J 26+4
 
Mullakin olis sokerirasitus edessä. Huomenna otan itseäni niskasta kiinni ja varaan sen ajan! Mulla ei se litkun juominen tee niin pahaa, mutta kammoan niitä verikokeita :(

Tuli ihan hirvee remontti vimma ja nyt meinaankin laittaa kahesta makkarista ja vessasta seinäpinnat uusiksi + uudet verhot yms. Vähän vaa tuo maalaus mietityttää.. Ootteko te näin raskausaikana maalannut itse noilla sisämaaleilla ihan huoletta? Makkaristahan voisi ikkunan avata maalauksen ajaksi niin ilmakin pääsisi hyvin kiertämään. Lupasin nimittäin miehelle hoitaa itse tän homman ku toinen ei oikein lämmennyt ajatukselle :)

Meidän uudet ihanat vaunutkin saapuivat jo kotiin! :) Niissä piti toimitusajan olla reilu 2kk mutta tulikin jo viikossa. On kyllä niin ihanat, etten jaksa odottaa niiden käyttöön ottoa!

Voiko näillä viikoilla olla jo hikka vauvalla? (Huomenna poksuu 25+0 :heart:) Välillä tuntuu mahassa sellaista rytmikästä nytkähtelyä. Ihan samanlaista, kuin aikasemmissa raskauksissa on hikka tuntunut, mutta en nyt millään muista mitkä on viikot olleet silloin.

Hilma 24+6
 
Hilma
Maalaamisesta eli meillähän ollu päällä iso remontti koko mun raskauden ja siksi alussa kyselin tosta maalaamisesta, kun esikoisen kohdalla en tajunnu ees kysellä ja maalasin yhden huoneen.
Mulle sano äitiyspolin lääkäri- että suomessa ei ole kieltoa maalaamiseen, koska meillä ei voida testata mitä kävisi jos odottava äiti maalaisi koko raskauden erilaisillamaaleilla- eli joissain pohjoismaissa kielletään ihan kaikki maalit, koska ei voida todistaa- etteikö ne mitään aiheuttaisi. Tämä lääkäri kehotti välttämään maalaamista. Sitten taas saman kunnan neuvolan terkka oli sitä mieltä että maalaa vaan.
Valitsin, etten itse maalaa mitään- koska ei ole ihan pakko. mut siis saat varmaan nää molemmat vastaukset jos meet itse kysymään :)

minä yritän tankata:popcorn:, klo 19 loppuu ruuan saanti, ja aamulla sokerirasitus- jännitän yötä, kun oon joka yö heräilly vessaan ja janoon ja millon kurkkua kutittaa jne.. :(
 
Minulle ei ole vielä puhuttu mitään sokerirasituskokeesta. Ensi viikolla on lääkärikäynti ja samalla käyn pikaisesti terveydenhoitajan luona. Saa nähä joko tulee puheeksi tuo koe. Itselläni se huolestuttaa, että minun pitää syödä vähintään kolmen neljän tunnin välein tai sitten minulla saattaa alkaa heittämään päässä. Kerran kävi, että sen jälkeen kun alkoi ensin heittämään päässä, tuli sellainen outo kuuma olo. Tuntui, että en olisi enää hetkeäkään jaksanut olla jaloillani, onneksi pomo päästi minut jo tauolle palaverista, kun näki missä kunnossa mie olin. Olen saanut terveydenhoitajalta luvan syödä tarvittaessa salmiakkia, jos alkaa heikottamaan, enkä heti pääse syömään. En tiedä sitten kuinka pärjään 12 tuntia syömättä ja juomatta. Olen jo miehelle puhunut, että jos minulle tuo koe tulee, niin hän saa kyllä saattaa minut sinne missä ne verikokeet tehdään, koska en tiedä missä kunnossa siinä vaiheessa olen.

Huomenna ois taas verikoe, jossa tarkistetaan vasta-aineet. Toivottavasti kaikki on kunnossa, tulokset kuulen varmaan sitten ensi viikolla. Pikkuinen liikkuu välillä aika kovaakin, välillä nytkin tuntuu sellaista muksimista tuossa ylävatsassa. Hammaslääkärissä makoilessanikin tunsin välillä jotain liikettä vatsassa. Tuntuu mukavalta nuo liikkeet, enkä kyllä aio valittaa, vaikka välillä tuntuisikin vähän ikävältä. :)

Peppi1981 ja Sykerö 26+0
 
Viimeksi muokattu:
tombatar: mulla teki kanssa tuo uusi neste tiukkaa sokerirasituksessa, ennen tosiaan maistui cokikselta ja oli kylmää, tuo nykyinen ei ihan oikeasti meinannut mennä alas. Ovat kuulemma palaamassa vanhaan takaisin!

hilma just eilen mietin tuota hikka asiaa, kun tytöistä muistan että niillä oli masussa tosi usein hikka, mutta nyt ei ole vielä kertaakaan tuntunut, joten oli pakko tarkistaa aikaisempien odotuskirjoista. Esikoisesta 1. hikka tuntunut 27+2 ja kuopuksesta 27+4 eli tosi samoihin aikoihin.

(.) huomenna neuvolalääkäri, kuulee sokerirasituksen ja vasta-aineiden tulokset. Ja painon, APUA!! Saa tietää myös sf-mitan, kun maha tuntuu niin isolta. Tuntuu etten voi istua normaalisti, kun maha painaa tuonne kylkiluihin ja ahdistaa. Eilen kun sheivasin, niin en ihan oikeasti meinannut enää nähdä vaikka muistaakseni aikaisemmissa raskauksissa ei ole ollut ongelmia. Ehkä musta on vaan tullut kankea :LOL: Ja itkuinen: esikoinen kiukutteli ihan tosissaan ja laitoin unihuoneeseen jäähylle, sieltä sain sitten kuulla oven läpi olevani tyhmä ym, joten puhkesin ihan hysteeriseen itkuun. Kuopus-raukka oli ihan ihmeissään kiipesi syliin halaamaan ja pienillä pulleilla käsillä taputteli lohduttavasti selkään ja pusutteli mua. No, sehän sai mut sit itkemään onnesta ja yritin siinä sitten selittää ettei äitillä ole oikeasti mitään hätää. Mies sattui soittamaan samaan aikaan ja kuulostin puhelimessa kuulemma niin väsyneeltä ja itkuiselta, että lähti töistä saman tien.

Tässä vielä masu rv 24+5:

 
  • Tykkää
Reactions: Rödluvan
Hikka-asiaa olen myös pohtinut, kun masussa tuntuu liikkeiden ja potkujen lisäksi sitä semmosta tasasen rytmistä nykimistä. En yhtään esikoisen odotuksesta muista milloin silloin se olisi alkanut.

Sokerirasitukseen menijöille tsempit! :hug:

Vogue ja taimen alku 26+1
 
Pitäsköhän munkin korkkailla tämän kuun lista :)
Täällä ei ihmeitä, odottelua ja kotohommia. Saikkua on 23.9 asti ja sen jälkeen alkaa pitämättömät lomat, jonka jälkeen alkaakin sitte äippäloma. Välillä tää oleilu tympäsee, mutta oon sitte yrittäny keksiä jotain tekemistä mitä on voinu tehdä. Tuossakin aloin siivoomaan, mutta taukoja on pidettävä kun alkaa vatsaa kiristämään.

Viikko sitte oli neuvolalääkäri ja kerranki oli mukava lääkäri paikalla. Paino oli tippunu hiukkasen ja samaten hb, mutta ei mitään hälyttäviä juttuja. Kohdunsuu on pysyny kiinni ja kaikki tuolla muutenkin ok. Kohdunkorkeus oli 21.5cm, keskikäyrällä menee nätisti. Parin viikon päästä olis sitte taas normi neuvola, jotka nekin tuntuu niin turhilta kun ei siellä mitään uutta tule :D

Liikkeet tuntuu nykyään tosi voimakkaina ja välillä tuo ipana vetää ittensä ihan toiselle puolelle mahaa jollon maha on ihan toispuoleinen :D Nii, noi potkut tuntuu missä sattuu eli mahtuu vielä hyvin pyörimään tuolla.

Kelaan en oo vielä lappuja vieny, jos sitte tän kuun lopulla. Ei niillä niin kiirus ole..

Nyt takasin lastenhuoneitten pariin ja pyykkiä viikkaamaan :)

Jabadaba77 ja 25+2
 
neuvolalääkäri klo 11.40. jokohan ne NYT mittais kohdunpohjan korkeuden :p
hirvittää vähä puntarille nousta ku eilen iski himo salmiakkiin ja kaikki suolainen kerää mulla nestettä. niin on ollu jo ennen raskauttaki,mut ny ne kattoo ns "pahalla" sitä turvotusta. mut mun oli PAKKO SAADA :kieh:

muutoin en odota mitään uutta. olo hyvä ja poitsu potkii pontevasti :heart: ja maha kasvaa huippuvauhtis.
ainiin,pitää muistaa kysyä sokerirasituksen tulkoset!!!
 
Viimeksi muokattu:
Vois päivitellä taas hieman kuulumisia näin syyskuun kunniaksi :)

Tänään oli lääkärineuvola ja se oli nopeasti ohi, onneksi :) Kaikki ok, kohdunsuu kiinni ym. Hemoglobiini oli vihdoin noussut, ollen nyt 125. Mulla ei varmaan koskaan oo ollu noin "korkea" :D
SF-mitta 26cm tällä hetkellä ja sydänäänet vaihteli välillä 125-155. Painoa tullut nyt sitten yhteensä raskauden aikana 7kg.

Mulle ei oo puhuttu mitään sokerirasituksesta, eli voinko tässä vaiheessa olettaa että säästyn siltä? Luulin että joutuisin siihen automaattisesti iän puolesta (30v. tänä vuonna) mutta ei sitten varmaan...?

Sain tänään Kelan lapun jossa siis oli se päätös äitiysavustuksesta eli pakkaus pitäis tulla kahden viikon kuluessa, toivottavasti saisin vielä sen vanhan, ei oikein ne retrovärit iskeny siinä uudessa pakkauksessa.

Oliko se malttamaton joka oli huolissaan liikkeiden muuttumisesta. Voin kyllä kertoa että mulla vaihtelee edelleen tosi paljon liikkeiden tunteminen. Joka päivä kyllä tuntuu mutta vaihtelee myös se millaisina liikkeet tuntuu. Välillä on sellaisia teräviä napautuksia ja välillä sellasta möyrimistä ja "kaivamista". Ja lisäksi on päiviä jolloin liikkeet tuntuu ikäänkuin vaimeampina ja syvemmällä. Eli eiköhän ne oo ihan kiinni siitä vauvan asennosta, enkä usko että syytä huoleen on :)

Wera_ 27+0
 
narahdin sokerirasituksesta ja nyt omaseurantaa... paasto oli 5,8 ja tunnin arvo 11!! 2 tunnin oli ok.
painoo tullu 200g/vko ja hb 146. sf 27...
muuten siis kaikk ok ja viikolla 36 pääsee kuikkaamaan masukkia,automaattisesti viimeinen käynti nyt ä-polilla ultrassa.
 
Susanna, onnea morsiamelle!! :flower:

tombatar, voi harmi että "narahdit"! Toivottavasti selviät ruokavaliohoidolla ettei tarvi alkaa piikitellä. Mulla on rasitus tulossa torstaina ja jännittää kyllä että miten käy, kun tuota ylipainoa jkv on.

Perhevalmennuksesta, me ollaan oltu kahdella luennolla nyt. Parisuhdeluento oli ihan ok, mutta vanhemmuusluento oli lähinnä itsestäänselvyyksien toistelua ja hirveetä jeesustelua ja lässytystä. Kaikki oli niin huikeeta koko ajan että alkoi ihan yököttämään. Ens viikolla on synnytys ja imetys-luento, sinne menään kyllä. Sitten vaihtuukin jo kaupunki eli luulen että valmennukset päättyy mun osalta siihen ellei ne nyt satu uudessa paikassa olemaan samaan aikaan, mitä en usko. Ja paikkakuntakohtaiset erot luentojen laadussa on varmasti todella suuret.

Vogueko se kyseli muutosta ja neuvoloista, mulla on just ennen muuttoa vielä terkkaneuvola, ja ajattelin soittaa sit heti sen jälkeen uuteen neuvolaan että ehtii sit saada uudessa paikassa ajan taas siihen parin viikon päähän. Mulla ne on ollut nyt kahden viikon välein supistelujen yms takia, ja kai niiden tässä vaiheessa raskautta pitäisikin alkaa olemaan kahden viikon välein, ainakin valtakunnallisen suosituksen mukaan.

Hikkaa en ole vielä tuntenut, mutta muuten kaveri on vilkas ja liikkeet voimistuu koko ajan. Vielä ei tee kipeää mutta äkillinen terävä potku saa kyllä meikäläisen säpäshtämään. Ja maha hytkyy :D Se on ihanaa, voisin katsella sitä koko päivän.

ON. Selkäkivut ja supistukset kevyessäkin rasituksessa jatkuvat yhä, mutta kohdunsuun tilanne on hyvä joten ei pitäisi olla syytä huoleen. Virtsasta löytynyt bakteeri hoidettiin ab-kuurilla, ja sain sitten inhottavan ripulin maitohappobakteereista huolimatta. Muuten olo on ihan ok. Kohtu on jo kylkiluissa asti ja närästys on kova, hengästyttää myös helposti.

Rödluvan ja Beetakingi 24+3
 
Viimeksi muokattu:
(.) neuvolalääkärissä käyty. Paino 69kg eli 9,5kg tullut tässä raskaudessa, kuulostaa hurjalta mutta ainakin ennen on tilanne alkanut normalisoitumaan näillä viikoilla. Sama kun sf-mitta oli 25cm mikä meni yläkäyrän yli, josta lääkäri oli ensin vähän huolissaan, mut katsoi vanhoista raskauksissa ja niissä meni ihan samanlailla. Hemoglobiini oli 130 ja sokerirasitus erinomainen: 4.5, 5.7, 4.1. Kohdunsuu kiinni ja kiinteä, mutta...kun aloitti sisätutkimuksen niin lääkäriltä pääsi: herranjumala! Näki siis ne mun suonikohjut alapäässä, vasemmalla puolella useampi syvä suonikohju, oikea ihan täynnä pinnallisia jotka kuulemma menee peräaukkoon asti ja kuulemma ihme jos selviän ilman peräpukamia tämän raskauden. Tulipa hyvä fiilis :( soitin miehelle että seuraavan kerran näkee alapään synnytyksessä...
 
Viimeksi muokattu:
Moi ja ihanaa syyskuun alkua! Kaikkee kivaa luettavaa on taas tullut tähänkin pinoon, kiitokset! :flower:

Susanna, onnittelut tulevasta hääjuhlasta! (nimim. sirpakka "ikuinen neiti")

Synnytystapa-arviosta munkin piti kommentoida että kuten Kurrella, myös minulla pienen kokoni lisäksi syntynyt vauva oli aika iso 4260 g ja 53 cm eli ei ihan pikkupallero! Sen takia nytkin tehdään arvio ja sikiön painoa seurataan sit loppuraskaudessa tarkemmin. Maha ainakin on kasvanut ihan samaan tahtiin, saa nähdä voiko siitä päätellä jotain vauvelin koosta?!? Lisäksi viimeksi todettiin lantio jotenkin ahtaaksi eli oikeestaan alkaa jo jännittämään että mikähän se synnytystapa tällä kertaa onkaan...

Mammajoogassa kävin eilen ekan kerran ja oli kyllä hirrveen rentouttavaa, voin lämpimästi suositella. Esikoisen kiukuttelunkin jaksaa näköjään paremmin kun saa vähän aikaa hengitellä rauhassa. ;) Tietty vaikee ekan kerran jälkeen varmasti sanoa mutta uskon saavani kurssilta synnytykseenkin voimaa ja kykyä keskittyä. Kurssi kestää mulla ainakin 2kk eli marraskuun alkuun.

Perhevalmennukseen ainakin haluaisin mennä mutta vielä ei neuvolan täti ole niistä maininnut mitään.... Se on kyllä vähän sellainen täti ettei noita neuvolan palveluita turhaa mainosta, kaikki pitäis itse selvittää, esim. koska valmennus alkais yms.

Äitiysraha täälläkin vielä hakematta. Syyskuun aikan olis tarkoitus laittaa paperit vetämään.

Muuttamisesta, meilläkin oli tarkoitus muuttaa isompaan asuntoon nyt syksyyn mennessä mutta taloudellinen tilanne ei annakaan myöten joten kökötämme tässä 60 neliön kerrostalokolmiossa vielä jonkin aikaa...... Täällä siis käynnissä nurkkien siivous ylimääräisestä tavarasta ja paikkojen uudelleen järjestely jotta mahdollisimman hyvin mahduttais.

Mallailin yks päivä esikoisen noin 30 cm pitkää nukkea mahan päällä. Ajattelin että tuon kokoinenhan se maha-asukki alkaa jo olemaan. :cool:

Talvitaapero 26 + 0 POKS POKS POKS!
 
Täytyypä korkata syyskuun ketju. Työt pitää kiireisenä täällä, sain kuitenkin vauvavakuutusheakemuksen tehtyä viime viikolla. Muuten ei sitten ihmeempää kuulukaan, neuvola on vasta lokakuun puolella ja lääkärikin syyskuun lopussa. Ei tosiaan turhan tiuhaan tartte näyttäytyä, mulla ei ainakaan vielä ole mitään kahden viikon väliä noissa käynneissä.

Muillakin oli unettomuutta, se onkin mun vaivoista inhottavin. Jos menee nukkumaanmenoaika ohi en millään meinaa saada unta. Viimekin yönä valvoin puolikahteen kun uniaika meni oi esikoisen huutaessa illalla.
 
talvitaapero Kiitoksia!! :)

rödluvan Morsian kiittää!! :)

Täällä tuli kerranki yöllä unta, ainakin jotenkin. Ekan kerran heräsin siihen kun herätin tuon miehekkeen viideltä, ja sen jälkeen kun tuo töihin lähti ni menin takasin nukkumaan ja sitte nukuinki tarpeeks pitkään. :D Eikä siihen yhtään auta tohon nukkumaan menemiseen se, että tyttö rumbaa masussa aika paljon, ja kauan, joten yöt menee siinä että odottelen että meininki rauhoittuis masussa.

Äitiyspakkaus Hakemus on lähetetty eteenpäin, ja eikun odotellaan sitäkin.

Unettomuutta todellakin. Nyt on alkanu vähän parempaan suuntaan taas menemään. Jossain vaiheessa oli täysin päin jotain. :) :D

Susanna#1 & LillaMy 24+1 <3
 
Heips! Täällä alkoi siinä mielessä huonosti työviikko, koska sain kuulla ettei työsopimusta jatketa 30.9. eteenpäin olin jo elännyt siinä toivossa että saisin vakkari sopimuksen, koska valmistun tämän kuun aikana hoitajaksi. Enpä vielä ole myöskään saanut syytä miksi työsopimusta ei jatketa, raskaus ei pitäs olla syy.. Päätin sitten suutuspäissäni jäädä jo nyt saikulle.
Vauva on tosi vilkas välillä hirvittää, kuinka vilkas se sitten onkaan kun on syntynyt. :)

nipa86 ja asukki 24 +5
 
Undu, ensi- ja uudelleensynnyttäjille on eri suositukset, uudelleensynnyttäjien tarvii käydä harvemmin neuvolassa. Ensisynnyttäjille suositellaan käyntejä 2 vk välein rv26-28 alkaen. Ohessa pari linkkiä asiaan liittyen Äitiysneuvola – TherapiaFennica ja http://www.stakes.fi/verkkojulkaisut/Muut/op34_1999.pdf. Etenkin tossa jälkimmäisessä on paljon tietoa, joskin osa vanhentunutta koska suositus on vuodelta 1999 ja sen eri osia koskien on tullut osapäivityksiä sittemmin. THL:n työryhmä on tänä vuonna tekemässä uutta suositusta. Kuitenkin mielestäni lukemisen arvoinen vaikka ei enää kaikilta osin paikkansapitävä.
 

Yhteistyössä