Joulukuun tonttuset 2013 *KEVÄT*

Tervetuloa uusille!

Ihanasti päivitätte selkeästi nuo listalle tulevat päivitykset, on helppo vaan lisätä ne sinne. :)

En paljastunut mökillä, kun otin viiniä vähän ja maistoin mutta kaadoin lopun aina huomaamatta pois. Ei ollut edes etomiskohtauksia yhtään. Aika oireetonta muutenkin on, väsyttää iltaisin ja koko ajan pissahätä. Siinä kaikki..Mutta muistaakseni ne oireet on aiemmilla kerroilla alkanut myöhemmin. Tosin tyttöä odottaessa oli pahoinvointia, mutta poikaa ei. Joten siitä ehkä tulee ennustettua jotain sukupuolesta, vaikka ei selvä ennustuskeino olekaan. :D

Mun tekee koko ajan mieli greippimehua..:p

Kettula 4+3
 
  • Tykkää
Reactions: Na-dene
Kettula: Mä join greippimehua kiertojen alusta ovikseen, kun kuulemma parantaa ovista jotenkin :D Ja opin tykkäämään siitä. Kaupassa käydessä kans mietin, et pitäiskö ostaa sitä, kun teki kans mieli. Jos vielä ens kerralla tekee mieli, niin ostan :D Muuten en oo mitään erityisiä mielitekoja huomannut.

Tänään ollu aika voimakasta pahoinvointia jo. Kauppareissulla alko puhalluttaa kuapassa, kun tuli melko yhtäkkiä tosi huono olo. : / Hain apteekista b-vitamiinilisää, jos se vaikka auttais. Vatsa myös kipuillut tänään ja paleltanut.
 
kiitoksia! jen_ni ensin tuo laskuri näytti että la olis 8.12 kun laitoin kierron pituudeksi 30 päivää, kun se vähän vaihtelee.. viimeksi menkat alkoivat 1.3. sit laitoin siihen toiseen laskuriin lasketun ajan (tuon 8.12) nii se näytti mulle että la 5.12, en tiedä kumpaa nyt pitäis kallistuu :D
 
joliana eiköhän se neuvolassa ainakin varmistune ja ekassa ultrassa sitten viimeistään :) mutta eikös se niin mene, et jos on LA 8.12 niin tänään on 3+9? mulla alkoi viimeks menkat 22.2, mut mun kierto oli nyt jotain 32-35 päivää, en oo ihan varma kun on epäsäännöllinen kierto ja ovis oli kp19, 20 tai 21, kp19 pupuilusta tää pikkukaveri kuitenkin sai alkunsa ;)
 
laskenko joten väärällä tavalla menkkojen ekasta alkamispäivästä nuo viikot, kun ajattelin että täydet viikot niin 4+0 ja siihen 1 päivä päälle niin se on 4+1? siis että kun on ollut 3+6 niin se vaihtuu seuraavana päivänä jo 4+0? niin siellä neuvolassa sit jos päästään sinne asti, ilmottelen siis myöhemmin =) itse en tuntenut ollenkaan ovista ja tuntuu että sekin vaihtelee niin en osaa sanoa siitä mitään.. veikkaan et se olis ollu joskus kp 14-16 paikkeilla, ainakin siitä yllättävän vahvasta viivasta.
 
Viimeksi muokattu:
Eea
Mie ainakin lasken viikot niin, että päivä, jona kuukautisten olis pitänyt alkaa on 4+0 ----> laskettuaika 40+0. Eli jos kuukautisten olis kuulunut alkaa sunnuntaina, niin uusi rv alkaa aina sunnuntaisin.

Eea & Manu 5+0 Poks!
 
Moi taas :)

teoriassa hedelmöitys on 2+0, ja jos plussaat tasan 2 viikkoa sen jälkeen niin se on 4+0. Siis 28pvn kierrolla. Mut alkion koostahan se sit katotaan, siihen asti voi laskeskella ed. menkoista, ainakin ne kenellä on normaalit kierrot eikä tällaset hullut niinku meikäläisellä :D Ja neuvolassa lasketaan aina 28 pv kierron mukaan, oli se totuus sit mikä tahansa. On muuten tosi outoa, ettei sitä keskiarvokierron pituutta muuteta, suurimmalla osalla on kuitenkin pitempi kierto ku toi, tosi harvalla on lyhyempi :O Mun viikot ois tänään 12+3 menkoista katottuna, ja veikatusta hedelmöittymisestä laskettuna 4+6 :) Totuus selviää sitten joskus ultrassa.

Tervetuloa mukaan Joliana! :) Mä käytän tota Vau:n laskuria, mun mielestä se on tosi näppärä: Laskettu aika -raskauslaskuri

Mä olin jo ihan varma, että sain keskenmenon :( Toissailtana tuli vähän tuhruvuotoa ja koko päivän oli ollut tosi kovat vatsa-, selkä- ja reisikivut :( hitsi et pelästyin! :( Tuhruvuoto on onneks loppunut ja viiva testissä vahvistunut, että ehkä tässä taas jaksaa olla positiivisin mielin hetken aikaa... Eikä sitä keskenmenoa voi mitenkään ennustaa, sillon ku sain km 2010 niin ei siitä tullu mitään merkkejä, raskausoireet jatku ihan samoina ja vahvistu koko ajan, vaikka sikiö oli lakannu elämästä jo aikaa sitten... Toivottavasti ei tartte enää ikinä sitä kokea.

jen_ni: mäkin kirjottelen fb-ryhmässä, mut menin sinne vasta sitten ihan loppuraskaudesta vai oliko peräti synnytyksen jälkeen. Haluan tuntee ihmiset ensin paremmin. Ja tarkotin vaan, että toiset koki sen tylsänä, et jotkut ei sit kirjotellu täällä ollenkaan ku oli vaan FB:ssa. Mut sallittakoon jokaisen tehdä itse ne valinnat :) Kyl mäkin tulen mieluusti mukaan vaikka minne sit ku tunnetaan paremmin :) Ja onhan siellä tosi paljon nopeempi kirjotella ja ihana nähä kuvia ja kaikkee :)

En kertonu vielä äidille, mut ärsyttää kyl sit ku kerron, ku se on heti et "juu kyl mä sen tiesin..." :p Mistä se sen muka aina näkee??? :D

Voikaa hyvin,
tömpsis ja PersikkaBanaani
 
Hei kaikille

Varovasti mukaan ilmottautuu 11.12.13/Onne/32/3.lapsi.
Mukava päästä jutustelemaan muiden jouluvauvaa odottavien kanssa. Ekan haamun testasin dpo 9, nyt tummempi viiva piirtyi tänään dpo 11... Jännittävää!

Mukavaa, sujuvaa odotusta kaikille! :)

Onne 3+4
 
tömpsis no ootpa joutunut pelästymään :( onneks viiva oli kuitenkin vahvistunut ja varmasti kaikki on hyvin! kuulostaa myös tuo keskenmenokokemus kamalalta, sitä tässä itekin pelkään että sitten ekassa ultrassa löytyykin kuollut sikiö :( turha kai sitä on kuitenkaan pelätä kun asialle ei mitään voi, mut pelottaa silti.

myönnän itse, et kun pääsin viime raskaudessa fb-ryhmään niin lopetin täällä kirjoittelun kokonaan.. en kyllä muutenkaan ollut kovin aktiivinen silloin. silloin menin porukkaan mukaankin vasta niin myöhään, et kaikki muut "tunsi" jo hyvin.. nyt oon ollut mukana lähes alusta asti kun LA ekaa kertaa kuukauden alussa :)

mä oon myös ihan varma et meidän äiti sanoo, et tiesi raskaudesta :D niin se sano viimekskin..

tervetuloa mukaan onne ja onnea plussasta!

sellasta piti kysyä, et tuntuuko teillä muilla jo repäisykipuja noustessa, yskiessä, aivastaessa ym? mulla ei nimittäin pahemmin tunnu, ehkä pari kertaa päivässä ja aiemmissa raskauksissa on tuntunut jo ennen plussaa.. jotenkin vähän hämmentää.. vaikka eipä kai sais raskauksia niin tarkkaan vertailla toisiinsa, kun jokainen raskaus on erilainen.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille! Kivasti on tullut uusiakin :)

Oireita mulla on ollut vain kipeät tissit, vieno väsymys, turvotus ja nuo kaikenmaailman nippailut ja repäisykivut noustessa, kurottaessa tms. Esikoisen raskauskin meni aika oireettomasti, loppuakohti närästys oli aika infernaalista mutta pahoinvoinnista en kärsinyt silloinkaan juuri yhtään.

Mulla esikoisen raskaus alkoi kans jossain kp 80+ kun kiertoa ei pco :n takia ollut ollenkaan, silloin neuvolassa vetivät kokonaan yli sen "LA menkkojen mukaan"-kohdan ja pääsin kunnan kustantamana käymään varhaisultrassa raskauden keston varmistamiseksi. Tässä raskaudessa hedelmöittymisajankohta on melkeinpä tunnilleen tiedossa koska munasolu irroitettiin lääkkeellisesti. Huvittavaa jos neuvolassa laittavat menkkojen mukaan laskutun ajan korttiin kun nää mun lääkkeelliset kierrot on kuitenkin vähän lyhyempiä olleet kuin tuo 28 päivää. No, mutta onko tuo nyt päivänpäälle.

Jännittää jo ihan hirveästi kun tiistaina pitäisi varata polille aika varhaisultraan (tuolla ultrataan kaikki hoidoilla alkunsa saaneet) ja neuvolaankin. Kai tää on pakko uskoa, ei tämä siis taidakaan olla unta!
 
Repäisykipuja mullakin jo vähän. Yskiessä, aivastaessa, äkkiä kääntyessä lähinnä. Muita oireita turvotus vatsalla, pieni paineentunne (että jotain tuolla kohdussa olisi kyydissä) ja kipeät nännit. Ja hiilareita tekee mieli koko ajan - kaikkea epäterveellistä... Hmph...

Vauvauutisen julkistaminen Josko tuonne äitienpäivään malttaisi. Sitten jo ultra ehkä kaksikin takana?

Onne 3+4
 
Viimeksi muokattu:
Mun tietoja ei ole näköjään päivitetty listaan vaikka ekalla sivulla ne taitaa ollakkin :)

Mulla ei ole mitään käsitystä noista repäisykivuista. Miltä ne tuntuu ja missä? Mulla on tissit kipeät. Viime yönä heräsin siihen että käännyin selältä kyljelle ja tissiin sattui niin paljon et vaan selällään pystyin nukkumaan. Milä lie outous, ei ole ihan noin hurjaa kipua ollut aiemmin.
 
Leonella kysyikin jo samaa mitä ite mietin, eli miltä ne repäisykivut tuntuu. Kyllä mulla jotain pieniä vihlasuja on ollu yskiessä. Mulla kun tuli oviksen jälkeisenä viikonloppuna flunssa ja lämmöt nousi sen puolisen astetta ja yskää on edelleen. Ja tosiaan yskiessä vähän vihlasuja alavatsassa. Tissit on kans tosi kipeet. Ihan kosketusarat.


Täällä on tänään toivottu, ettei paljastuttu. Anoppi täytti viikolla pyöreitä ja käytiin pääsiäislounaalla. Murehdin etukäteen, jos siellä on vakuumipakattua savulohta tarjolla, savulohi kun on mun suurta herkkua, ja et ihmetteleekö joku jos en sitä syö. No sepä ei ollutkaan mun suurin murhe, vaan kuohuviini, jota tarjottiin heti alkuun :D No lasi kävi huulilla ja totesin, et ei ollu nyt mun juttu. Ainakaan kukaan ei kyselly mitään.
Muuten sitten kyllä tentattiinkin taas oikein anoppi+miehen isoäitit-kokoonpanolla, että koska meille tulee vauva. On kuulemma tuota ikääkin jo sen verran, että olis aika. Totesin vaan, että katotaan nyt ja viittasin lehdissä olleisiin juttuihin hedelmällisyyden laskusta, että lapsia ei nykyään niin vaan tehdä. Ennen ahdisti kyselyt, nyt onnistuin ohittaa ne aika vaivattomasti. Mutta en silti pidä tosta utelusta ja että vihjaillaan iällä. Olis kamalaa, jos takana olis esim. useamman vuoden yrittäminen tuloksetta ja kyseltäis tollasta. Ihmiset ei aina ajattele, kun kyselevät. :stick:

No ainakin uskon, ettei jääty kiinni. Ei haluttais vielä kertoa, koska sen jälkeen tietää koko suku. Mun oma äiti tietää ja tiedän, että se osaa pitää salaisuuden niin pitkään, että ite päätetään kertoa. :heart:
 
mä en ainakaan oikein osaa selittää millaisia ne repäisykivut on.. sellaisia kovia pistäviä kipuja esim. yskiessä ja aivastaessa. saattaa kestää joitain sekuntteja ja tuntua niin kipeiltä, että pitää painaa vatsaa siitä kohtaa tai sanoa ääneen auh. ainakin näin mulla aikaisemmilla kerroilla. mut kyllä ne sitten tuntee.. ei mulla ainakaan oo vastaavia ollut koskaan muuta ku raskaana.

na-dene ikävää kyllä tollanen tenttaaminen, mut harmillisen yleistä taitaa kuitenkin olla :/ ite en oo onneks koskaan joutunu tentattavaks, onneks. tuskinpa ne mitään tajus, olisivat muuten varmaan kyselleet mikset juo jos kuitenkin lasten hankinnasta kyselivät :)

mä oon tänään koko päivän pelänny kohdunulkoista jostain syystä ja mun on varmaan pakko päästä varhaisultraan, vaikka sitten yksityiselle! mun on pakko saada varmuus siihen, et kasvaako tuolla joku vai ei..
 
  • Tykkää
Reactions: Na-dene
Eea
Repäisykivut on just tuollaisa, kuin jen-ni kuvas. Sellanen yllättävä, kiristävä, repäisevä kipu yskiessä, kylkeä käntäessä tms.

Meillä koko suku varmaan tietää, että uusi raskaus on ollut meillä toiveissa. kukaan ei ole mitään kysellyt, hyvä niin.

Eilisestä asti on ollut ihan pökkyrä-olo. Väsyttää, enkä saa mitään aikaseksi. Maha on ihan sekaisin ja tosi voimaton olo. Just niin kun olis tulossa kipeeks, mutta oletan et johtuu tästä raskaudesta. Taitaa elimistö olla hormoni-ryöpystä ihmeissään. :D Jospa tää tästä tasottuis.

Eea & Manu 5+1
 
Leonella, anteeksi kun olit unohtunut! Hyvä kun itse sanoit, nyt tiedot löytyvät listasta! :)

Mulla tuntui pari päivää ennen plussaa silloin tällöin repäisykipuja, mutta enää ei niitä ole ollut.

Onko kaikki jo soitelleet neuvola-aikoja? Mä mietin jos huomenna soittaisin..Aiemmissa raskauksissa on ollut neuvola viikoilla 7+ tai 8+.
 
Neuvola-aikaa ajattelin soitella huomenna. Varmaan kuun vikalle viikolle menee? Vähän mietin myös jos ultrassa kävis aiemmin... Jos sais ylipuhuttua neuvolatätin moiseen... Edellinen raskaus meni vähän niin ja näin, joten siihen vedoten jos pääsis. Tai sit jos kävis yksityisellä? Meil ei neuvolassa oo ultraa tossa mun toimipisteessä - onks teilä muilla neuvolassa ultra, tiedättekö?

Onne 3+5
 
Viimeksi muokattu:
Eea
Meillä ei oo neuvolassa ultraa. : / Täällä ovat tosi nihkeitä tekemään alkuraskaudenultria, vaikka olis keskenmenoja tai muita taustalla. pitäis melkein mennä yksityiselle. En tiedä miten tuo meidän kohtukuoleman vaikuttaa, et alkaako seuranta sit vasta np-ultran jälkeen vai päästäiskä jo ennen sitä käymään ultraassa. Mennessään näkee.
 
mä tein vielä tänään aamulla testin, kun oli yks ylimääräinen ja tuli lähes yhtä vahva viiva kuin kontrolliviiva : ) digi ehkä täytyy vielä tehdä.. : D niitä testejä on niin kiva tehdä nyt kun niihin piirtyy aina ne 2 viivaa : P aikaisemmilla kerroilla en oo tehnyt kuin sen 2 testiä : D

neuvola-aikaa aattelin soitella tällä viikolla joku päivä. loppukuuhun varmaan menee mullakin. meillä ei myöskään oo ultraa neuvolassa. mulla on tosin vaihtunut neuvolan toimipiste, mut tuskinpa siellä uudessakaan on. varhaisultraan on kyllä varmaan pakko päästä, koska en kestä odottaa np-ultraan asti et onko masussa elämää vai ei.. tietty jos ekalla neuvolakäynnillä koitettais jo kuunnella sydänääniä ja saatais ne vaikka jopa kuuluviin. esikoisesta kuunneltiin sydänäänet ihan ekassa neuvolassa ja saatiin ne kuuluviin :') me saadaan tässä raskaudessa yks ylimääräinen ultra rv 15-16, et jos on sama rakennepoikkeavuus kuin viimeksi niin ei mee raskaus niin pitkälle kuin viimeksi :/ toivottavasti mitään sellaista ei löydy!
 
Oireista Listan jatkoksi voi lisätä ällötyksen. Ei okseta, mutta etoo. Saattaa tehdä mieli jotain, mut kun maistaa, ei teekkään enää mieli. Ja noita mitä tekis mieli on vaikea keksiä... Kiva...

Alavatsalla tuntuu koko ajan "jotain" ja vessassa saa rampata...

Ja silti vielä sen digitestin haluan tehdä, kuin varmistaakseni, että raskaana tässä ollaan! :D

Onne 3+5
 
Viimeksi muokattu:
Moikka! Mäkin uskaltaudun tänne hakemaan ja antamaan vertaistukea. Lasketuksi ajaksi sain erilaisilla laskureilla 4.12.. Ikää mulla on 33v., yk 18 (tai ollaan oltu ilman stoppareita 1,5 v.), 3. lapsi ja sairaala JS. Mulla on takana ainakin 2 keskenmenoa, jotka on rekisteröity mutta varmasti lukuisia niitä joita ei ole huomattu. On myös kiertoja kun ei olla mitään tehty asian eteen. Syy tähän pitkäksi venyneeseen tjottailuun on hyvin todennäköisesti ollut kilpirauhasen vajaatoiminta. Tyroxinin aloitin joulukuussa ja se tasasi kierrot ja selkeytti kiertoa muutenkin. Tätä kiertoa vähiten arvailin plussakierroksi kun ei ole oikeastaan yritelty enää eikä kyllä olla "ehditty" petipuuhiinkaan kuin yhden kerran. Olen hyvin skeptinen tämän raskauden keston suhteen, nytkin on päällä superpitkä kivuton supistus. Alkoi oikeastaan just sillä hetkellä kum tein testin. Noh, katsotaan mitä tulee. Tällä hetkellä minun ja miehen ilona tassuttavat 5 v. poika, 12 v. tyttö ja 3 koiraa. Koko ajan on joku ollut siis uhmassa viimeisen 12 vuotta. :) (kirjoitin tätä kännykällä joten virheitä voi olla)
 
Hei, porukka on taas kasvanut. Loistava juttu :heart: Uusille tervetuloa :wave:

Mä olen nyt huomannut sellasen, että mulla pahoinvointi liittyy vahvasti autossa istumiseen, siis kun istun kyydissä. Tuleehan noita huonovointisuuksia muutenkin, useimmiten kun syömisestä on jo aikaa, mutta toi autossa istuminen on nyt jo useamman kerran aiheuttanu pahoinvointia. Tosin kärsin matkapahoinvoinnista muutenkin, nyt aikuisena kuitenkin jo vähemmän, mut liekö noilla sitten joku yhteys.

Na-dene ja pieni 4+5
 
Viimeksi muokattu:
Na-dene Tuo matkapahoinvointi, myös silloin kun itse ajan (!) on mulla yksi vakavimmin otettavista oireista. Jostain syystä en herännyt siihenkään tässä kierrossa. Itseasiassa (.) en herännyt mihinkään muuhun tässä kierrossa kuin siihen että kuukautiset eivät olleet kp 35 vielä tulleet. Pahoittelut omanapaisuudesta, yritän vielä ladata tätä uutista. Miehelle laitoin kuvan tuplaviiva-testistä kännykkään. Hän on pääsiäispaistilla isänsä luona kun minä kipeä pikkumies ollan kotona.
 
Muutaman päivän olen sivusta seurannut teidän keskustelua. Ehkäpä uskaltaudun nyt itsekin liittymään mukaan. Positiivisen testituloksen sain viime viikon pe, mutta pari testiä olen perjantain jälkeen tehnyt vakuuttaakseni itselleni, että tosiaan olen raskaana! Viimeisin testi tältä aamulta, johon tulikin jo melko tumma viiva :heart:
Listalle voisi päivittää: LA 5.12/Stormy/26v./1.lapsi/OYS

Stormy 4+4
 

Yhteistyössä