Joulukuun tonttuset 2013 *KEVÄT*

Jen-ni minkälaisesta rakennepoikkavuudesta teillä on ollut kyse?

Mua toisaalta pelottaa hirveästi keskenmeno jne. Kun tätä on yritetty niin pitkään ja hoitojen voimalla että en tiedä miten psyyke kestäisi keskenmenon. Toisaalta en jaksaisi ajatella asiaa yhtään, turha se on etukäteen miettiä kauhuskenaarioita.

Huih, huomenna varailemaan aikoja! Voi että kun jänskättää :)
 
Eea
Moikka kaikki uudet. Ihanaa kun uusia odottajia löytyy. :)

Kauheen ristiriitainen olo tän raskauden suhteen. Toisaalta tekis mieli huutaa kaikille, et meille tulee ehkä vauva. Toisaalta taas pelottaa ihan kamalasti, enkä uskalla luottaa ollenkaan et kaikki menee hyvin.

Miun piti kanssa kysellä jen-niltä et mikä rakennepoikkeavuus teidän vauvalla oli ja millä viikoilla huomattiin? Ei ole tietenkään pakko kertoa. On ollut varmasti raskasta. :hug:

mie odotan jo kovasti ekaa neuvolaa. Meidän neuvola"täti" on ihan huippu ihana. Oli tosi hyvänä tukena kohtukuoleman sattuessa, ja kävin siellä useamman kerran purkamassa ajatuksia.

Tekis mieli jo katella vauvanvaatteita, mutta on ehkä pikkasen liian aikasta. :D Tosin, olenhan mie varastoja kartuttanut aina vaikken raskaana ole ollutkaan.
 
tervetuloa uudet ja onnea plussasta!

hyy2 ja eea meidän pieneltä puuttui molemmat munuaiset. rakenneultrassa rv21+0 vasta huomattiin, että lapsivettä ei juurikaan ole ja siitä sitten lisätutkimuksiin. tarkka syy selvisi vasta ruumiinavauksessa. ilman munuaisia ei pysty elämään ja ilman lapsivettä keuhkot ei kehity. meillä ei oikein ollut vaihtoehtoja :( tästä syystä saan tässä raskaudessa ylimääräisen ultran rv15-16, jos sinne asti päästään. jos nyt käy jotain yhtä kamalaa niin todella toivon, että se huomataan aikaisemmin!

mäkin oon kartuttanut varastoja vaikken oo raskaana. rakastan lastenvaatteita, (etenkin vauvojen vaatteita!), joten oon kyllä ostanut kirppareilta aina jos on söpöjä tullut vastaan, oli ne sitten tytölle, pojalle tai kummalle vaan sopivia. saahan ne sitten myytyä pois, jos ei tule käyttöä. tai pienimmät annan varmaan sitten esikoisen nukkeleikkeihin myöhemmin :)
 
Eea
Voi että jen-ni. :/ Todella surullista. Miekin toivon(niin kun varmaan kaikki), että mahdolliset poikkeamat tms. huomattais mahdollisimman aikaisilla viikoilla. Oli tosi raskasta menettää vauva rv. 26. Oltiin jo niin pitkällä. :'(

Miekin oon kirppareilta ostellut pieniä ihanuuksia ja varmaan kohta alan ite ommella, kunhan tilaustöiltä vaan ehdin. :)

Onko kenelläkään minkäänlaista oloa kyytiläisen sukupuolesta? Tai toivetta? Jos miun masussa vauva kasvaa, niin luulen, että tyttö siellä olis tälläkin kertaa. Viimeks olo osui oikeaan. :)
 
VanamoBr: No äsken kauppareissulla tuli sitten ratissa huono olo : / Ekaa kertaa... Onko sulla aikasemmilla kerroilla kestäny koko raskauden toi matkapahoinvointi tollasena vai vaan sen alkuraskauden ajan?

jen_ni: :hug: Lapsen menettäminen, kun raskaus on noin pitkällä, on varmaan ihan hirveetä. Enkä itse voi edes ymmärtää miltä se tuntuu, kun esikoista tosiaan vasta odotan. Tosin mun vanhemmat on saanu mua ennen esikoisen, joka eli ihan hetken (tunnin, pari). Viralliseksi syyksi sanottiin palleatyrä, mutta myös keuhkojen kehityksessä (ja ilmeisesti sisäelimissä vähän muutenkin) oli viivästymää. Äitin kanssa ollaan asiasta sillon tällön puhuttu ja lähinnä äiti on ihmetelly sitä, että eikö 80-luvun laitteilla muka oikeasti huomattu ennen syntymää, että kaikki ei ollu ihan kunnossa. Joten onneksi nykyään laitteiden tarkkuus on parantunu tosta ajasta. Myös minä haluaisin saada mahdollisimman aikaisin selville, jos kaikki ei olekaan kunnossa.

Huomenna pitäis sitte neuvolaan soitella :heart:
 
Na-dene En muista, jotenkin tuntuis että helpotti aika pian. Tai sit oli paha olo niin usein ettei tuota enää sillai pannut merkille. Mulla on ollut aika voimakasta pahoinvointia kummassakin raskaudessa. Ekassa oksentelin päivittäin viikolle 16 asti ja tokassa en oksentanut kuin kerran mutta kuvotti ja kyökkäilytti koko ajan viikot 5-12. Eka oli tosiaan tyttö ja tokassa raskaudessa oli kaksoset viikolle 14 asti.
muoks. Ja tässä kolmannessa oksetuttaa ympäri vuorokauden heti kun vatsa on tyhjä ja kun syö. Eli mikään ei auta. Varsinkin makuultaan tulee kauhea olo. Kahtena yönä olen herännyt pahaan oloon js mennyt syömään. Ekan kerran olin tosin kovassa kuumeessa ja muutenkin rytmi solmussa. Eli nyt viime pe-la yö ja sit su-ma yönä olin just mennyt petiin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Na-dene
VanamoBR ja Stormy tervetuloa mukaan! :)

VanamoBr: voi jestas oli samanlaista tarinaa sulla ku mulla! :O Mulla on alotettu viime kesänä Thyroxin, ja nyt on arvot olleet huonot ja olo huono ja sitten just ku lekuri päätti nostaa annostusta niin plussasinkin :O Ihan yllärinä! Ja meilläkin on 3 koiraa ;) Toivottavasti teilläkin menee kaikki hyvin!

Mulla ei ole tänään juurikaan oireita ollut, vatsaa turvottaa vaan, ei muuta. Eli siinä sitä taas sitten saa epäillä, et kuinka käy... mut koitan muistuttaa itselleni, ettei ne oireet tai niiden puute kerro yhtikäs mittään.

Esikoisen raskausaikana pahoinvointi tais alkaa vähän myöhemmin, ja kesti kyllä luvattoman kauan... mutten oksentanu sillon kertaakaan. Loppuraskaudesta oksensin kerran, kun join liikaa kahvia :p Muita vaivoja oli yhden viikon kestänyt kamala närästys, liitoskivut, jalkojen kuumotus, levottomat jalat... kiukuttelu jne :D Nyt on kyllä erilainen olo, sillon heti alusta asti aloin syömään terveellisemmin, ja suklaata en syöny ku vasta viikolla 41 :O Nyt on menny ihan normaalit ruoat, ja vähän stressaan jo etukäteen et mitä vaaka neuvolassa sanoo... :( Ei oo kivaa ku ylipainosia kohdellaan joka paikassa vähän ööö no miten sattuu...

Toivottavasti pian tulee taas lisää onnellisia odottajia :)

Voikaa hyvin,
tömpsis ja PersikkaBanaani
 
Eea mä en uskalla oikein vielä ajatella niin pitkälle, et kumpi sieltä vois tulla.. poikaolo on kuitenkin tällä hetkellä. ja ei oo mitään väliä kumpi sieltä tulee, kunhan syntyy terveenä ja elävänä <3 esikoinen on tyttö ja ite oon aina halunnut siskon, niin oishan se ihana antaa pikkusisko esikoiselle, mut kyllä vaan se pikkuvelikin olis niin ihana <3

täällä vähän huolettaa tää oireettomuus.. tänään 4+5, joten ei niitä oireita vielä tässä vaiheessa mulla oo yleensäkään niin kovin paljoa ollut, mut jotenkin sitä nyt vaan pelkää koko ajan sitä pahinta vaan. vihaan tätä alkuraskautta! tää on niin piinaavaa odotusta.. vaikka eipä se kyllä helpota ennen kuin sen vauvan saa syliin, pelkkää pelkoa koko ajan :( siis omalla kohdalla.

asiasta keppihevoseen, jo ennen plussaa huomasin, et kahvi ei enää oikein maistunut ja sitä ei tehnyt ollenkaan mieli. juon kuitenkin pari kuppia päivässä ja ei se pahalta maistu, sitä ei vaan tee samalla tavalla mieli kuin aikaisemmin. esikoisen odotusaikana en juonut kahvia alun jälkeen ollenkaan, ei vaan tehnyt mieli. ekan kerran join sitten vasta synnytyksen jälkeen.. enkelin kohdalla kahvi maistui koko raskauden ja nyt varmaan jää taas jossain vaiheessa kokonaan pois. juoko muut kahvia? vieläkö tekee samalla tavalla mieli kuin ennenkin?

pitäisköhän sitä jo heti tänään soitella neuvolaan.. :)
 
Eea
Kahvin juontia oon vähentänyt. Ei tee mieli samalla tavalla ja maha tuntuu menevän sekaisin.

Tää alkuraskaus on kyllä piinaavaa. :| Tosin, viime raskaus opetti, että pieleen voi mennä myös myöhemmillä viikoilla. En siis halua tällä pelotella ketään. Olen ajatellut, että asiat menee niin kun on tarkoitettu.

5+2
 
tömpsis Mulla toi kilpparijuttu todettiin kun menin itse valittamaan väsymyksestä ja kummallisesta alakulosta aina syksyisin. Olin varma että kilpparissa on jotakin. Arvot olivat vielä viiterajoissa mutta koholla, joten aloitettiin lääkitys. Sitä nostettiin just vuoden alussa ekan kontrollin jälkeen. Nyt varmaan pitää sitäkin päivittää tän raskauden vuoksi. Kierto mulla on ollut koko ajan alle 30 päivää, mutta kierrot ovat muuttuneet identtisiksi ton tyroxinin jälkeen. Raskautumisvaikeuksiin ei löytynyt oikeen mitään muuta järkevää selitystä kuin tuo kilppari. No, työperäinen stressi ehkä mutta sitäkään en oikeen itsestäni tunnista. Nyt on itseasiassa enempi kierroksessa töissä kun aikoihin, lisäksi luen pääsykokeisiin. :)

Onko teillä muilla työt/opiskelut missä vaiheessa? Oletteko pedanneet vauvalle valmiin kolon elämäänne vai ovatko asiat suloisesti sekaisin?
 
Viimeksi muokattu:
Tartuin VanamoBr tohon sun syksyisin tulleeseen väsymykseen ja alakuloon. Voiko toi tosiaan olla oire, että kilppareissa ois jotain häikkää? Mun isällä kun on muistaakseni vajaatoiminta ja ite oon aina syksysin ja talvisin ihan vetämättömissä, tuntuu ettei mitkään hommat etene ja painokin nousee. Oon vaan ite aatellu, että en oo talvi-ihminen ja paino nousee, kun talvella tulee liikuttua vähemmän, kun ei pääse pyörällä kulkemaan (en vaan uskalla jäisellä polkea). Mutta siis voiskin olla syytä tarkistuttaa kilppariarvot. Joskus muutama vuosi sitten ovat olleet ihan normaalit. Tosin tää talvioireilu on mulla ollu jo useamman vuoden jokatalvista. No tuskin arvojen tarkistuksesta mitään haittaa on.

Kahvista mulla ei oo mitään sanottavaa, kun en sitä juo. Tai kupillisen joskus aamusin, jos oon oikein oikein väsyny. Muuten vaan, jos mitään muuta ei oo tarjolla :) (Kummitäti on sanonu mulle, että viimeistään kun on ensimmäisen lapsen synnyttäny ja seuraavana aamuna leijuu kahvin tuoksu sairaalan käytävällä, alkaa tehdä mieli kahvia. No aika näyttää ;))

Opiskelut on sillä mallilla, että tänä keväänä olis tarjotus valmistua. Gradua pitää vähän vielä hioa ja yks harjottelu tehdä tässä huhtikuun aikana.

Varasin äsken ekan neuvolan, joka olis sitte 17.4.. Katotaan innostuuko mies tulemaan mukaan. Voi tosin olla ettei töiltään pääse. Jos se vaikka kävis mun kanssa noi ultrat sitten :)

Sit soittelin YTHS:lle kun mulla on ollu alavatsakipuja täs raskauden aikana. Sanoin sille terkalle, että en tiedä kuuluuko nää tähän raskauteen ja olisivat siten normaaleja. (Mulla on ollu kierukan aikana tosi voimakkaita alavatsakramppeja ja nää tuntuu samassa paikassa, vaikkakin vaimeampina.) Haluaisin vaan sen varmuuden, että tää raskaus on ainakin oikeassa paikassa. Sit voin samalla kysyä siltä gyneltä myös siitä VU:sta, jos se vois sellasenkin tehdä sit myöhemmin :)
 
Viimeksi muokattu:
Onnea ja tervetuloa uusille!

Eea ja jen_ni pahoittelut molemmille! Hurjia kokemuksia teillä edellisissä raskauksissa!

Täällä pääsiäinen meni suht rauhallisesti, aika paljon yritin vaan ottaa rauhallisesti ja olla möllötellä sohvalla telkkaria katellen, aamusin tuli myös nukuttua tosi pitkään! Nyt sitte taas paluu arkeen ja etova olo on tullu takasin (oli pyhät poissa) ja nyt on tullu lisäks turvotus! Ei meinaa työhousut kohta mahtua kiinni! Olispa jo se varhaisultra, niin ehkä sen jälkeen uskaltas ostaa jo väljemmät housut!

Taru 4+6
 
Me kerrottiin nyt viikonloppuna tuleville isovanhemmille raskaudesta. :) Uutiset otettiin vastaan tosi innostuneina (kuten tietysti uumoiltiinkin)! Vähän mietitytti, tuleeko tämä päätös kaduttamaan jos tuleekin keskenmeno, mutta toisaalta sellaisessa tilanteessa toivoisin tukea esim. äidiltäni, joten sama kai tuo on kertoa. Sellaisille henkilöille en vielä kertoisi, joille en haluaisi keskenmenostakaan kertoa - jos siitä nyt kukaan haluaa kertoa ylipäänsä... : /

Mulla oireet on olleet heikonlaisia edelleen. Alamahan paineentunne on vähentynyt, tai sitten olen vaan tottunut siihen. Turvotusta on ollut jonkin verran, niin neste- kuin kaasumuodossakin. :LOL:
Sen huomasin viikonloppuna, että makea keksi maistui ihan ällöttävän makealta (ja olen normaalisti oikea sokerihiiri) ja suihkussa en tuntunut saavan millään tarpeeksi lämmintä vettä tulemaan, eli paleluakin ilmeisesti.
Kahvia en juo lainkaan, joten en siitä osaa sanoa. Olen poistanut kofeiinin ruokavaliosta kokonaan (normaalisti juon teetä), sitä ei ole lainkaan ikävä.

Tein eilen taas testin, johon piirtyi tällä kertaa oikein reippaan selkeä viiva, lähes kontrolliviivan paksuinen. =)

Lämmitti sydäntä, kun mies jutteli eilen, miten todelliselta vauva jo tuntuu ja miten hirveää olisi saada nyt keskenmeno tai kuulla kehityshäiriöstä tms. Ihana tietää, että samat tunteet ja ajatukset pyörivät miehen mielessä, vaikka hän ei niistä yhtä paljon puhukaan. :heart:

Tänään koin suurta houkutusta siirtää varhaisultra päivälle 7+0, mutta maltoin kuitenkin mieleni ja säilytin 7+5-ajan. Enää kolme viikkoa, gääh.

4+6
 
Oi. Onpa ikäviä raskauskokemuksia täällä! Osanotot!

Kahvia en juo. Koko elämän aikana ehkä 4 kuppia oon juonu. En tykkää. Yöks. Teetä juon joskus. Kerta vkoon, ehkä, jos sitäkään.

Elämäntilanne on siinä mielessä hyvä, että pääsen jatkamaan kotoilua miltei nykyisen hoitovapaan perään. Vakituinen työ siis olisi, mihin oli tarkoitus palata syksyllä. Olen opiskellut tässä samalla ja nyt ollaan loppusuoralla niissäkin... :) Ajoitus siis mitä parhain!

Onne 3+6
 
Viimeksi muokattu:
Elokuisista tulin vilkuttelemaan kun löysin tälle vuodelle viimeisen odotuspinon!

Aivan käsittämättömästi onnea ja tarrasukkia plussanneille :heart:

ja Taru81 - ihana nähdä sut tällä puolella näinkin nopeasti!!


Ambro ja Aurinko 19+4 (yk23 josta tärppäs) :)
 
eea sama juttu mulla, et viime raskaus kyllä opetti ettei mikään oo itsestäänselvyys ja ikinä ei tiedä milloin jotain pahaa sattuu omalle kohdalle :( huonojen raskauskokemusten jälkeen sitä ei varmaan enää ikinä pysty odottamaan huolettomasti..
ei auta kuin toivoa parasta tässä raskaudessa.

elämäntilanteesta mulla jatkettiin määräaikaisuutta vuoden loppuun just muutama päivä ennen kuin plussasin :D vakipaikkaa kuitenkin havittelen, mutta tuskinpa irtoo. en kuitenkaan aio kertoa raskaudesta töissä ennen rakenneultraa ellei se ala huomattavasti näkyä.. viime raskaudesta tiesi töissä kaikki ja oli aika kamalaa kun se sitten päättyi niinkuin päättyi :( työkaverit ei oo mulle kuitenkaan niin läheisiä, et olisin halunnu niille kertoa elämäni kamalimmasta kokemuksesta. oltiin varauduttu vauvaan jo viime joulukuussa, joten on oikein tervetullut :) miehellä tosin myös määräaikainen työ, mut onhan tässä onneks monta kuukautta ettiä vakituista jos niikseen tulee.. ja en mä pelkää etteikö tultais hetkellisesti toimeen vaikka oltais molemmat kotonakin.

tänään varattu ensimmäinen neuvola, joka on jo 10.4. omien laskujen mukaan silloin on vasta 5+6.. eli tosi aikaisin :eek: no eipä kai se sitten liian aikaisin oo kun sen ajan mulle antoi.. vai pitäiskö sitä myöhästää parilla viikolla? silloin ei ainakaan vielä sydänääniä voida kuunnella, kun ei niitä kuulu..

jen_ni 4+5
 
Viimeksi muokattu:
Minunkin puolesta vielä pahoittelut Eea:lle ja jen_ni:lle edellisistä ikävistä raskauskokemuksista.
Pidetään peukut pystyssä kaikille, että raskaudet sujuisi hyvin ja saatais ihania, terveitä vauvoja joulukuussa :heart:

Mulla on ollut tähän mennessä hyvin vähän mitään "klassisia" raskausoireita. Jonkin verran lievää paineen tuntua alavatsassa ja rinnat vähän kipeenä. Tosin rintojen verisuonet on tullu kyllä paljon paremmin näkyviin. Pahoinvointia en oo vielä kokenu...

Olen yrittänyt vähentää kahvin juontia nyt alkuraskaudesta. Tosin en normaalistikaan juo hirveitä määriä.

Neuvolaan aattelin soitella tällä viikolla, ehkä torstaina. Todennäkösesti myös varhaisultran varaan, koska hinku olis niin kova päästä näkemään, että asustaako masussa oikeasti joku.

Elämäntilanne mulla on sellanen, että opiskelut on takana ja tällä hetkellä olen töissä, mutta tosin vain määräaikaisella sopparilla, joka loppuis kuitenkin ennen vauvan syntymistä.

Stormy 4+5
 
Taas yksi ilmoittautuu. Eli laskettu aika olisi mun laskujen mukaan 2.12. Taskussa/28v/1.lapsi/JS

Ensimmäisen neuvolan ehätin tänään varaamaan, se on 22.4 eli viikolla 8.

Oireita oli ennen pääsiäisenä tehtyä positiivista testiä rintojen, lähinnä nännien arkuus. Nyt pääsiäisenä alkoi sitten vihlaisut/nippailut/repäisyt alavatsassalla. Ilmeisesti kuuluu asiaan? Huomaa vain miettivänsä, että nyt se viimeistään irtos sieltä..

Eniten tässä hämää tämä epävarmuus. Onko siellä mitään? Sitä tietoa pitääkin odotella ainakin täällä Espoossa jonnekkin 11 viikolle.

Taskussa 5+1
 
Viimeksi muokattu:
Tänään varasin ensimmäisen neuvolan. Lähettävät sieltä kotiin jonkun esitäytettävän kaavakkeen ja ensimmäinen kerta kuulemma kestää n. 1,5h. Noinkohan siellä vielä näin kolmaskertalaiselle riittää juttua noin kauan? :D
Kovasti tekee mieli varhaisultraan kun täälläkin olisi yksityinen..Aiemmin en ole käynyt, mutta jos nyt..Mikähän niillä on hinta, noin?

Kahvia tulee juotua pari kuppia päivässä, mutta ei se oikein samalla tavalla maistu kuin ennen. Usein jopa kahvin jälkeen tulee etomiskohtaus.
 
varhaisultra on kai useimmiten siinä 100e molemmin puolin kela-korvauksen jälkeen.. vs lääkäripalvelussa mihin aattelin ehkä mennä niin maksaa 90e.. täytyis vielä soitella sinne tällä viikolla ja kysyä, et onko toi hinta kela-korvauksen jälkeen vai vähennetäänkö tosta vielä kela-korvaus.. aika suolainen hinta, mut eiköhän sen oman mielenrauhan vuoksi voi maksaa :p
 
Hei kaikille! Ja etenkin onnea odotukseen<3

Täällä plussattiin viime torstaina ja muutaman päivän lueskelin jo teidän juttujanne. Nyt sitten päätin uskaltaa mukaan, vaikka pelko persiissä onkin ettei kaikki mene hyvin.. Viimeinen raskaus päättyi tammikuussa viikolla 8 ja nyt sitten tietenkin jännittää miten tämän kanssa menee. Mutta toivotaan parasta! :)

Listalle voi siis päivittää: LA 5.12/thera/27v./1.lapsi/PHKS

Ensimmäinen neuvolakin on varattu ja se olisi 30.4. Ei edes saatu aikaa omalle neuvolatädille, ilmeisesti täällä päin on paljon porukkaa raskaana tällä hetkellä! Varhaisultraan mennään myös ihan vain oman mielenrauhan vuoksi sitten vkoilla 6-7.

thera 4+5
 
Viimeksi muokattu:
Mulla eka neuvola 15.4 ja menen yksityiselle varhaisultraan 16.4. Ultran jälkeen aion kertoa asiasta vanhemmilleni ja se uutinen tuleekin nyt tarpeeseen sillä siskoni nukkui tänään pois ja suru on suuri nyt kaikilla. Minulla omassa päässä on todella ristiriitaiset ajatukset asioiden kanssa. En vaan pysty iloitsemaan raskaudesta tässä tilanteessa, toisaalta taas tekisi mieli iloita mutta karu totuus nousee taas mieleen.
 
jen_ni: Toi neuvola-aika vaikuttais tosiaan aikaselta. Mulle terkka sano sieltä, että varataan yleensä viikoille 7-8, mut ehkä sun tausta raskauksien suhteen vaikuttaa tohon? Uskon, että kyllä ne siellä tietää, millon kannattaa tulla ekan kerran :)

Taas on tullut uusia :) Kiva kun liitytte porukkaan :wave: Tervetuloa!
 

Yhteistyössä