Joulukuun tonttuset 2013 *KEVÄT*

Leonella Osanotot! Josko siskosi kaunis muisto elää nyt sitten vauvan myötä? Mulla mummo kuoli vähän aikaa sitten, ja jotenkin se ajatus lohduttaa, että osa mummoa olisi nyt kuitenkin elossa.... En osaa selittää. Pidätte varmaan ihan höhlänä... :D Meillä ollu paljon suvussa yhteyttä siinä että kun joku kuolee, niin toinen pian raskautuu / vauva syntyy. Elämän kiertokulkua...

Mielihaluja Mulle tullu nyt hinku Flora Vanillaan ja marjasmoothieen! Muilla jotain ruokia tai mielihaluja, jotain mitä vois vedellä koko ajan?

Onne 3+6
 
osanotot Leonella ja paljon voimia!

onne ei kuulosta mun mielestä oudolle :D ajattelin itse esikoisen odotusaikana ihan samanlailla, kun mammani kuoli 2kk ennen laskettua aikaa yllättäen eikä ehtinyt ikinä nähdä kauan odottamaansa lapsenlapsenlastaan :(

na-dene sitä mäkin mietin, et johtuiskohan sitten siitä et laittoivat noin aikaisin ekan ajan.. ensin se puhui puhelimessa huhtikuun puolesta välistä, mut mun mielestä toi on kyllä alkupäätä enemmänkin.

mua vaan pelottaa koko ajan niin paljon, et kaikki ei oo hyvin kun oon lähes oireeton. vertaan ihan liikaa edellisiin raskauksiin.. samalla mietin, et kun en oo koskaan kokenut keskenmenoa, tuulimunaa tms. niin nyt on mun vuoro kokea sitten joku niistä.. et meille ei vaan suoda toista elävää ja tervettä lasta! jospa tänään soittais sinne vs lääkärikeskukseen ja kyselis vähän varhaisraskauden ultrasta ja koska olis hyvä aika varata aika, et varmasti näkyis sitten jos on nähtävää..
 
Heippa! Ilmoittaudun mukaan! Eli kozella, 30v, la 3.12, toinen lapsi, sairaala ehkä NKL.

Eilen tein positiivisen raskaustestin ja aika epätodellinen olo tässä vielä on! :) Esikoistyttö on reilu 1 vuotias ja tärppi tuli niin että yhdet menkat kerkesivät olla välissä. Toivottavasti menee hyvin kaikki! Olisin jo ensimmäisessä raskaudessa halunnut palstalle kirjoitella mutta oli niin kovat kivut alkuvaiheessa, että ei ollut energiaa. ja sitten se jotenkin vaan jäi.

Pikaisesti lueskelin noita teidän viestejä ja huomasin että Kengu83 taidat olla kohtalotoveri Klexanen suhteen! :) Mullakin on veritulppa-alttius, joka selvisi kun äidilläni oli veritulppa. Viime raskaudessa pistin Klexanea rv 22 alkaen ja vielä 6 viikkoa synnytyksen jälkeen. Luulen että samalla lailla menee nytkin. Mulle ei kyllä mistään synnytyksen käynnistämisestä ajoissa mitään puhuttu, käynnistyi sitten kyllä ihan itsestään rv 38. :)

Mutta pitää varmaan yrittää jatkaa töitä, kirjoittelen sitten taas lisää!
 
Eea
Leonellalle lämmin osanotto! :hug: Todella surullista.

Tervetuloa kaikki uudet. :)

Viime yönä näin painajaista raskauteen liittyen. Toivottavasti alitajunta vaan käsittelee pelkoja, eikä ole mikään enneuni.

Eea & Manu 5+3
 
kozella, Hauskaa että ollaan Klexane-samiksia! ;) Itsehän aloitin pistokset jo heti plussan jälkeen, koska sairastin laskimotulpan noin 10 vuotta sitten. Nyt vajaa viikko pistetty ja alkaa jo vähän tympiä. :LOL: Jostain syystä viimeiset pari pistosta on kirvellyt tosi paljon, vaikka normaalisti ei tunnu lähes lainkaan. Onneksi olen saanut miehen auttamaan pistämisessä.
Tsemppiä raskauteen!

Kengu 5+0
 
Leonella osanottoni!

5+0. Eilen simahdin kaks kertaa sohvalle illalla. Vatsaa turvottaa, janottaa koko ajan (ja saa ravata vessassa), etova olo tulee aaltoina ja saattaa olla pitkiä aikoja kun olo on hyvä ja sitte yks kaks alkaa etoa. Eilen kauppareissulla piti kuitenkin koukata testihyllyn kautta ja illalla tehdä vielä yksi pregcheck. Nätisti piirtyi kaks vahvaa viivaa n. 2,5h pidätyksestä. Jokohan sitä alkas uskoo ja luottaa, että kaikki on hyvin?
 
  • Tykkää
Reactions: Kettula
Osanotto ja voimia Leonellalle!

Kengu83 mulla ei oo itelläni ollut tulppia, joten ilmeisesti sen takia Klexane aloitetaan myöhemmin. Pistäminen oli kyllä ärsyttävää ja maha aika mustelmilla :D Jotenkin musta oli kyllä helpompaa pistää kun maha oli sellanen pinkeä jo. Synnyksen jälkeen tuntui et löysään mahaan pistäminen kirveli paljon enemmän. Ja tosi kallista toi Klexane on! Mä laskin et noin 500 € maksoi pistokset yhteensä. Sullehan tulee tietysti hintakatto vastaan kun pistät heti alusta asti.


Oireita mulla ei vielä ihan hirveästi mielestäni ole. Pari yötä oon nyt menny silleen et oon heränny yöllä hirveässä kylmyyshorkassa, et on pitänyt toinen peitto hakea. Ja sitten jotain pieniä mahatuntemuksia, vähän päänsärkyä ym. Ja välillä tuntuu että on ihan veto pois. Katsotaan miten tää tästä kehittyy!
 
Hei kaikki LAHDEN ALUEEN äidit! Tulin huutelemaan tuolta syyskuisten pinkasta, että olen perustamassa Lahden alueen odottajille omaa (salaista) fb-ryhmää. Olisi mukavaa tutustua saman alueen odottaviin äiteihin, jakaa kuulumisia ja vertaistukea, ja treffatakin tietysti. Esikoisen aikana kuuluin samanlaiseen ryhmään, ja siitä oli paljon iloa ja tukea raskaus- ja vauva-aikana. Jos tahdot mukaan, laita minulle yv:llä linkki facebookprofiiliisi, niin lähetän sinulle kaveripyynnön voidakseni lisätä sinut ryhmään. :)
 
varasin nyt varhaisultra-ajan 23.4, et saan mielenrauhan :) jos nyt saisinkin jollain ihmeellä neuvolan kautta ultra-ajan niin perun sitten tuon..

tänään aamulla kun olin noussut ja tuli aivastus, niin vihlaisi jo aika kovaa vatsassa. mut sen jälkeen ei ookkaan taas mitään.. paitsi ihan pientä. ja alavatsa- ja -selkäjomotusta ollut. ja nyt työpäivän jälkeen vatsa on taas ihan turvonnut ja farkut puristaa vyötäröltä, vois varmaan vaihtaa himahousut jalkaan :D edelleen kuitenkin päässä pyörii koko ajan tuulimunat, keskenmenot sun muut.. toivottavasti varhaisultrassa saadaan sitten varmuus ja toivottavasti mun pelot osoittautuu vääriksi! anteeks kun jauhan koko ajan näistä mun peloista, mut johonki pakko purkaa :(
 
Mä täällä vaan olen pohtinut omia juttujani ja olen missannut Leonellan viestin näköjään kokonaan *nolottaa* :ashamed:

Leonella: Suuret osanotot ja :hug:


jen_ni: Toi, että sua pelottaa, on teiän taustalla ihan normaalia. Se kuuluu muutenkin alkuraskauteen (ja vielä myöhempäänkin raskauteen) ja on varmasti entistä voimakkaampaa, kun on taustalla noin ikäviä juttuja mitä teillä on. Tsemppiä ja pidetään peukut ja varpaat pystyssä, että teidän pieni on tällä kertaa mukana loppuun asti ja kaikki menee muutenkin hyvin. :heart:


ON: Kävin tänään siellä YTHS:n gynellä ja kaikki on kunnossa. Mulla vaan jostain syystä oikea munasarja kipuilee herkemmin, joten siitä ne ajoittain aika voimakkaatkin alavatsakivut. Ja pieni "pampula" (kuten lääkäri asian ilmaisi" oli kohdussa oikealla paikallaan. Sain kuvankin mukaan :heart: Lisäksi se gyne oli todella mukava ja sanoi, että jos en malta odottaa neuvolan np-ultraan asti niin hän kyllä ultrailee mielellään, että tervetuloa vaan. Parin viikon päästä kannattaa kuulemma tulla sitten kuunteluttamaan sydänääniä, jos jo kuuluisivat :heart:

Tänään poksutaan:

Na-dene ja pampula 5+0
 
Viimeksi muokattu:
Eka neuvola on nyt sitten tulossa 2.5.

Samalla soitolla mulle laitettiin lähete äitiyspolille. Tiedä sit et tuleeko tämä käynti nyt sit niin, että nt-ultra samalla, vai pääsenkö aiemmin ultraan, saa nähdä. Tää raskaus luokitellaan riskiraskaudeksi, joten olen nyt sitten vissiin tarkemmassa syynissä. Mulla perussairaus taustalla sekä edellinen synnytys oli ennenaikainen. Puolivälistä ramppasin estopiikeillä sekä olin pakkolevossa 10 vkoo, joista kaksi osastolla "pääalaspäin" köllien... Saas nähdä miten tämä raskaus menee. Ihmeen luottavaisin mielin tässä. Mut parempihan se näin... :)

Onne 4+0
 
Leonella osanotot!

Na-dene ihana kuulla, että "pampula" on oikeassa kohdassa kasvamassa ja kaikki hyvin =)

Mulla mietityttää vähän sama ku jen_ni:llä eli oireettomuus. Tähän mennessä mulla ei ole juuri oireita ollut. Tosin mulla ei oo edes vertailukohtaa edellisiin raskauksiin..ku tää on laatuaan ensimmäinen. Ei auta ku toivoa, että kaikki on hyvin. Huomenna aattelin soitella aamusta neuvolaan.

Voikaa hyvin,
Stormy 4+6
 
  • Tykkää
Reactions: Na-dene
kiitti tsempeistä na-dene! :)

mun on tänään tehnyt mieli ihan himopaljon tummaasuklaata vaik ennen en oo tykännyt siitä ollenkaan. oli pakko kauppareissulla ostaa pari fazerin patukkaa :p toinen himo on fetakasvispiirakka! sitä on tehny mieli jo viime viikosta asti ja perjantaina aattelin pyöräyttää! onko muilla jo jotain himoja?
 
  • Tykkää
Reactions: Na-dene
Huh huh, täällä tänään koettu eka kunnon pahoinvointi. Olin päivällä lääkärin odotusaulassa kun viereen tuli istumaan mies joka haisi just islle et oli polttanut tupakan. Tuli todella huono olo samantien ja oli pakko mennä vessaan ykäämään. Myöhemmin olin mun vanhemmilla kun tuli todella huono olo, teki mieli mennä oksentamaan mut onneks pysy sapuskat sisällä.

Onneks on loppuviikko saikkua ja ens viikolla talvilomaa niin ei tarvi mennä hetkeen töihin kokeilemaan asiakaspalvelua.
 
voimia leonella sinulle!

mulla on ollut pieniä mahakipuja, pissalla täytyy juosta tosi usein.. pientä pahoinvointiakin on ollut ilmassa, mutta ruoka maistuu vielä hyvin =) tissit vähän arat..

soittelen ensviikon alussa varmaankin neuvolaan ja varaan ekan ajan. oon ollu vähän hysteerinen noiden ruokien kanssa, mitä voi syödä ja mitä ei, mutta päätin vähän rauhottua ja yrittää käyttää sitä maalaisjärkeä :D
 
Mä yritin tänään varata nauvola-aikaa mut en saanut! Kuulemma ihantäynnä kaikki listat muntädille. Sovittiin että soittoaika perjantaiksi ja silloin hän kattoo saako mut johonkin väliin vai toiselle tädille. Sain soittoajan viel sellaiselle ajalle että mulla on töissä just silloin palaveri, saa nähdä miten onnistuu vastaaminen.. Pitää varmaa vaa livistää. Hankalaa muutenkin avokonttorissa löytää sellaista nurkkaa mistä ei jutut kuuluis, kun en vielä töissä haluais asiasta kertoa :D

Tänään kävin kavereiden kanssa syömässä ja kyl piti taas alkaa kattoo et mitä ravintolassa voi tilata. Onneks vielä ruoka maistuu. Viime raskaudessa ainoa mikä alussa maistui oli juustohampurilaiset ja marjat :)
 
Lisää oireita! Mulla on tullu tissit takas!!! Pinkeenä kun mitkä! Aiemmin oli vasn nännit kipeenä, nyt hela boobsit! Ja mies innoissaan... Hahah!

Ja lisää mielihaluja! Kirpeät karkit! Aiemmin tosiaan mainitsin Flora Vanillan ja marjasmoothien sekoituksen, njam! Sit joo, roskaruoka yhä vaan, pizzat ja mäkkäri... Ja tumma suklaa täälläkin koukuttaa sekä pähkinäsuklaa. Muuta ei sit teekkään mieli juuri. Eli tosi tervettä syömistä täällä! :D

Onne 4+0
 
Viimeksi muokattu:
Hei, täällä onkin jo kovasti vilskettä, sekä iloa että surua. Jaksamista kaikille.

Itse olen 32v odottaja, 3. lasta odotan. Plussatestin tein jo viikko sitten haaleana ja tällä viikolla testi edelleen kovin haalea plussa. Kovasti toivon että kaikki olisi kunnossa, mutta huolettaa kun ei ole minkäänlaisia oireita ja ensimmäisistä on ollut pahoinvoitia hankalana heti 4+ viikoilta lähtien. Nyt kuukautisten mukaan jo 5+1 eli la olisi 4.12. TAYSiin olisin menossa synnyttämään.

Minulla viime vuonna oli kaksi keskenmenoa, ensimmäinen h8 ja toinen oli keskeytynyt kaksosraskaus, joka todettiin vasta h15 np uä:ssä. Vaikkei viikkoja tuota enempää ollutkaan, kovin suuri suru siitä jäi jälkeensä ja huoli on nyt valtava. Jotenkin kun muistelen, että näissä keskeytyneissä raskauksissakin raskausoireet oli paljon lievemmät mitä aiemmin. Todennäköisesti koitan 7. viikolla käydä uä:ssä varmistamassa miltä tilanne näyttää. Tuntuu ihan hassulta odottaa joka aamu, että eikö vieläkään ole huonoa oloa!
 
Te, jotka ootte huolissaan tosta oireettomuudesta: Se gyne mulle just tänään sano, että on normaalia ja täysin yksilöllistä minkä verran oireita tulee. Ja toisinaan niitä on enemmän ja toisinaan vähemmän, myös selviä taukoja tiettyjen oireiden suhteen voi tulla. Tiedän, ettei tän kertominen auta, jos on asiasta ehtiny jo huolestua, mutta yritän nyt vähän kuitenkin lieventää teiän huolta. :) Tosin se lääkäri sano lisäks, että oireet on hyvä asia, koska ne kertoo odottavalle äidille, että asiat on hyvin.

No, eiköhän tää alkuraskaus mee itse kullakin hyvin vaihtelevissa mielialoissa. Just kun on ehtiny päättää, et kaikki on hyvin, hiipii takaraivoon ajatus, et mitä jos ei kuitenkaan oo. Siks on tärkeetä, että on tää paikka jossa näitä asioita voi purkaa. Harva kun on vielä kauheesti kenellekään kertonu. Tänne voi aina tulla murheineen saamaan vertaistukea, kun on muita samassa tilanteessa olevia, jotka ymmärtää huolet. Ja onneks meillä on täällä myös näitä jo muutaman lapsen saaneita konkareita, jotka osaa sitten meitä ensikertalaisia vähän rauhotella :heart:
 
3kerta: Tervetuloa :wave: Toivotaan, että vietät täällä meidän kanssa aikaa vähintään marras-joulukuun vaihteeseen asti, enemmillä tai vähemmillä oireilla :heart: (Eikös raskaudet voi samalla odottajallakin vaihdella oireiden osalta paljonkin. Joku jossain toisessa odottajien ketjussa kirjotti, että esim. tyttöä odottaessa ollu ihan eri oireet, kuin poikaa odottaessa. :))
 
Heippa taas!

Ei mullakaan oo vielä mitään oirieta, mieheen menee hermot, mut en tiedä oiskos se oire ;) Ja mä muistutan itseäni siitä km-raskaudesta, että silloin oli kyllä oireita koko ajan ja kunnolla, eli ei sekään mitään takaa.

Mä yritin viime raskaudessa ajatella, että en halua viettää koko raskausaikaa murehtien - jos kaikki meneekin hyvin niin sitten on 9kk mennyt ihan hukkaan kun ei ole yhtään uskaltanut nauttia. Eli täytyy koittaa nauttiakin, vaikka pelottaa. :)

Ruokalistat on ihan hyödyllisiä, mulla on yhä toi neuvolasta saatu jääkaapin seinässä. Maalaisjärjestä puhutaan ihan liikaa, eihän kukaan ole syntynyt sellanen tieto päässään, että toista juustoa saa raskausaikana syödä ja toista ei :D Mutta ehkä malttia kannattaa kuitenkin käyttää, kaikkea ei ole pakko välttää niiiin orjallisesti ja pelätä koko ajan sitä ruokaakin. :) Mulla ei ruokavalio juurikaan raskausaikana muutu, jotain juustoja katon, että voiko niitä syödä ja koitan pestä kasviksia vähän paremmin :) Niin ja vältän entistä enemmän makeutusaineita, se on ehkä se suurin.

Leonella: :hug:

Tervetuloa mukaan uudet! :)

Kuulin tänään, että meidän neuvolassa ei tällä hetkellä taida olla lääkäriä ollenkaan... ja mahdollisesti sit tulee joku vaan tk:sta... tosi luottavainen olo tulee siitä, et sellanen ronklaa alapäätä, joka ei tiedä mistään odotusasioista, tai edes naisten asioista mitään! :O tai edes lasten asioista, meillä on tyttären neuvolalääkäri ens viikolla, saa nähä millanen siellä sit on.

Neuvolasta tuli viestiä, että pitää ottaa yhteyttä äippäpolille ultraa varten, kun kierto on tollanen hullun pitkä. Toivottavasti sieltä saan ultran pian ja kaikki hyvin... Täytyypi huomenna soitella.

Voikaa hyvin,
tömpsis ja PersikkaBanaani
 
Viimeksi muokattu:
hui, näin koko viime yön unta keskenmenosta ja nukuin sen takia tosi huonosti :( aamulla herätessä oli ihan sellainen olo et se ei ollut unta vaan totta ja etten ollu nukkunu silmäystäkään. vessassa paperiin ei onneks jäänyt punaista, niinku unessa jäi. kiva, et nyt nää tulee jo uniinkin..

kozella meilläkin on avokonttori töissä, mut onneks on myös yks hiljainen huone, joka on tarkoitettu just sellaisille omille puheluille, jos ei halua et kaikki kuulee :) se olis kyl kamalaa soittaa sieltä kaikkien keskeltä, ku kaikki varmaan oikein höristää korviaan jos kuulee jotain kiinnostavaa..

3kerta tervetuloa mukaan ja onnea plussasta! mullakin huolettaa just sen takia, et aikaisemmilla kerroilla on ollut enemmän oireita kuin nyt.. nyt ei tunnu jotenkaan yhtään et olis edes raskaana. toisaalta kaipa tästä täytyis vaan olla onnellinen, koska voihan ne oireet vielä pamahtaa vaikka miten pahoina päälle ja sit kaduttais et on vaan valittanut oireettomuudesta.. mut väkisten sitä vertaa edellisiin raskauksiin, vaikka kuten na-dene totes niin samalla odottajallakin raskaudet voi olla täysin erilaisia. mulla oli esim. esikoisesta (tyttö) pahaa oloa yli puoleen väliin asti ja enkelistä (poika) vaan kerran meinas oksu lentää ja muuten ei oikein minkäänlaista pahoinvointia.. muutenkin enkelistä oli paljon vähemmän oireita ja en kyllä usko että johtui siitä miten raskaus lopulta päättyi.. mut eikös ne repäisykivut kuitenkin kerro siitä, et kohtu kasvaa? toisaalta voiskohan mulla vaikuttaa se, et edellisestä raskaudesta on 6kk.. empä tiedä, täytyy varmaan ottaa neuvolassa puheeks ens viikolla, jos sais sieltä mielenrauhan.

jen_ni 5+0 eka POKS!
 

Yhteistyössä