~*~Joulukuun tonttuset 2013 lokakuussa ~*~

VanamoBr; Minkä hintainen tuo tyyny on? Kävin sivuilla katsomassa, mutta en äkkiseltään huomannut hintaa.

Vauva on ihme asennossa masussa ja tuntuu että pallea kohta kasassa. Onneksi perjantaina ultra äitipolilla, koon seurannan vuoksi.

Alkaa nämä työpäivätkin kuormittaa jo jonkin verran, vaikkei sinänsä fyysisesti raskas työ olekaan,huoh! Ja illaksi ei pitäisi sopia liikaa ohjelmaa..välillä vaan saattuu niin...

31+6
 
Minnie 82 - samoilla linjoilla mennään. Mäkin olen toimistotöissä mutta iltapäivästä tuo käveleminen on vaan niin haastavaa.....on vaan niin jäykkä ja turvoksissa. En vaan haluaisi jäädä vielä kotiinkaan kun epäilen että seinät alkavat kaatua päälle.

Turvotuksesta - onko teillä muilla paikat alkaneet turvota? Kävin ostamassa jo tukisukkia kun ajattelin että jos se auttaisi...Koskakohan turvotuksesta pitäisi huolestua?

Sokereista - mä en tajuu. Mun sokeriarvoissa ei ole päätä eikä häntää. Peräkkäisinä päivinä eroa saattaa olla 1,5 mol samassa mittauksessa vaikka syön ihan samat sapuskat. Olen nyt sitä mieltä että tää on ihan arpapeliä....

Maikkis 32+1
 
Ei ole onneksi paikat vielä turvonneet, joka päivä tsekkailen nilkkoja varmuuden vuoksi :p
Kauheesti oon nähnyt unia imetyksestä!
Näin aamusesta ei pää vielä oikein toimi, kirjotuksesta ei tuu mitään järkevää :D
Vinkkinä, ei kannata katsoa Gilmoren tyttöjen viimestä jaksoa aamulla ennen töihin lähtöä, punaiset silmät taattu koko päiväksi.... Mitkä hormonit??? Okei tunnustetaan, oon mä itkeny varmaan joka kerta ku sen oon katsonut :D
Onko teidän masut pehmeät vai kovat? Omani kun melkosen kovalta tuntuu aina ja kaveriki sitä kokeili yks päivä ja oikein ihmetteli ku oli niin kova.. Onko se normaalia vai pitäskö huolestua?
Viikon päästä viimenen ultra, ihanaa ku näkee tyttösen viel kerran <3

Suvi & Saltarina POKS 31 <3
 
Vauva mun masussa on ollut tosi vilkas pari päivää. Jospa hän yrittäisi nyt kääntyä... Mun napa on alkanut pullistua ulos.

Sormia ja jalkoja minäkin olen seurannut eikä vielä mitään turvotusta ole ainakaan huomattavassa määrin ilmestynyt. Eilen oli rankka työpäivä ja täytyy tunnustaa että olin aivan naatti illalla. Sen jälkeen kun syötiin piti mennä nokosille. Onneksi sitten myöhemmin illalla olo oli ihan erilainen.

Hanne70 29+1
 
Suvi88- mun masu on ainankin mostly hyvin pinkeä kun ei tuota ylimääräistä ole vatsantienoilla, kaikki on vaan vauvaa. Illalla kun väsyttää masu on kyllä kivikova.

Soittelen huomenna sitten neuvolaan tuosta turvotuksesta. Tosin äitini kertoi että hänellä ainakin oli turvotusta kaikissa kolmessa raskaudessa reippaasti.....

Maikkis
 
Sappi ja maksa arvot oli onneksi normaalit. Eli nyt pitää vaan yrittää elää tän tajuttoman iltakutinan kanssa vielä viikkoja .. Mulla on sormet turvoksissa ollu jo monta viikkoa sormukset ei mahdu sormiin todellakaan . Ja ehkä toi painnonnousukin vaikuttaa :ashamed: Painoa tullut n 12 kiloa jo..

Nyt saa sit odotella tuleeko kutsua tayssiin kun lähete tehtiin nopeiden ennenaikasten synnytysten takia.

syyselo ja kirppu 30+6
 
Maikkis:) Juu sama täällä, eipä vatsanseudulta löydy muuta ku toi masuasukki, ollaan sit vaan niin timmissä kunnossa että vatsa pinkeenä raskaudenki aikana ;) jossain vain jotkut sanoivat että jos maha on ihan kivikova niin on harjoitussupistuksia.. Ja tosiaan vaikka olis koko päivänki niin sitä mukamas tarkoittaa. Tiedä sitten.. Ens viikolla neuvola taas niin vois siellä kysäistä asiasta..

Syyselo Ootko sitten pyöristynyt noiden 12 kilon myötä ihan näkyvästi vai miten? Kun itseäni edelleen ihmetyttää tää painonnousu, samaten jotain 12-13 kiloa tullut mutta ei niitä kyllä missään näy eikä turvotakaan yhtään :D

Ootteko huomannut jo että olis vauva kääntynyt jo masussa? Huomaako sen yleensä? Ja sehän voi vielä kääntyä takaisinki.. Mulla jonkun aikaa potkinut jo selvästi ylemmäksi kylkeen, mutta tänään tuntui kyllä potkuja navan kohdallakin taas.. Tiedä sitten miten päin se siellä pyörii :D

Suvi & Saltarina 31
 
Suvi88 Takapuoleen ja mahaan ne kilot on tulleet :D
Täällä vauva on ainakin poikittain pää alaviistoon. Th yritti maanantaina neuvolassa kokeilla mutta kaveri meni sellaiseen kippuraan ettei hän sanonut asennosta mitään. Potkii kuitenkin molempiin kylkiin välillä, joten kovasti tuntuu vielä pyörivän.
 
Hei kaikille!

Turvotukset: niitä ei oo... Ei ollut ekassa raskaudessakaan kun ihan vasta lopussa vähän. Painoa tullut tähän mennessä yhteensä n. 7 kg. Vrt. esikoisen aikana tähän mennessä oli tullut paaaaaljon enemmän :D

Vauvan kääntymisestä: Mistä sen edes huomaa? :D En mä esikoisestakaan huomannut mitenkään... Viimeksi neuvolassa rv 30 terkka kokeili että vauva ois raivotilassa. Potkuja tuntuu kyllä joka suuntaan...

Ens viikolla on neuvola ja sit olen varannut itelleni lääkärin yksityiseltä gynekologilta. Toivon, että hän kirjoittaisi sitten mulle saikkua. Tuo gyne kuulemma tekee ihan normaalin sisätutkimuksen ja ultraa myös. Ihanaa, saan nähdä vauvan ja kuulla ehkä painoarvionkin :) Menen tuonne lääkäriin koska en silloin päässyt neuvolalääkäriin ja mua on siitä lähtien vaivannut niin moni asia... Toivottavasti saan kuulla että kaikki on hyvin :) Ja toivottavasti saisin saikkua. Jaksaminen alkaa olla ihan nollassa tuolla töissä.

Onko muilla suonikohjuja? Mulla on ihan hirveet toisessa jalassa ja nyt ne on olleet pari päivää tosi kipeet. Ostin apteekista Hirudoid fortea (sitä saa raskauden aikana käyttää huoletta) ja voidellut sillä, mutta eipä siitä vielä ole ollut apua... lähteeköhän nuo kohjut pois raskauden jälkeen?!

Unista: Mä olen kans nähnyt unia imetyksestä! :) Lähinnä sellasta, että rinnat on täynnä maitoa mut vauvaa ei näy missään... tai ett vauva ei suostu imemään tai en oo muistanut imettää häntä. Esikoista imetin aikoinaan 9 kk mut imetyksem alku oli oikeaa taistelua. Nyt toivon, että sujuis helpommin. :) Olen nähnyt myös unia joissa vauva syntyy ennenaikaisesti... 25.11. oli vauvan syntymäpäivä viimeöisessä unessa. Rv 38 :)

Merve ja masupoju 31+5
 
Heip.

Turvotusta sormissa ollu koko ajan, ei sormuksia ole voinut pitää. Nilkoissa oli, mutta laantui. Nyt olen sitten seuraillut. Mutta ehkä tällä kotona makaamisella on siihen vaikutus, ettei olekaan nyt turvottanut. :D

Vauva pyörii tuolla mahassa vielä täysin. Molemmat kyljet hellänä kun päättä kääntyä ja potkii molemmin puolin. Välillä istuu tuolla, kun päällä puskee rintojen alle. :)


Ihana kun te muut olette ihan jo kaikkensa antaneet töissä ja toivotte, että saatte jäädä kotiin. Minä täällä oottelen mielissäni ensi viikolle työvuoroja. :D Päiväkodin johtaja eilen soitti ja kyseli, olisinko lauantaina ensiviikolla käytettävissä ja oonhan minä. :) Sanoi, että katsoo muutkin päivät miten olisi tarvetta ja aikoi tänään ilmoittaa. :) Sitä odotellessa. :)


Paivih js palleroinen 29+2
 
Voi widdu! Teen täällä nyt jo toisen tunnin ajan liikelaskentaa ja kovin on hiljaista.
Lähden kohta käymään päivystyksessä. Toivotaan, että Oliolla on vaan hiljainen hetki (3päivää) menossa...

T: Alexa ja Olio 29+6
 
Alexa: :hug: Toivottavasti kaikki hyvin! Kyllä ne liikkeet vaihtelee kovasti. Mulle muuten joku lääkäri tais sanoa ettei vielä näillä viikoilla liikelaskenta päde samalla tavalla kuin ihan lopussa.

Turvotus: varpaat on yöllä räjähtämispisteessä - ei näytä siltä, mutta tuntuu siltä :( En saa nukuttua kun kuumottaa niin kovin, liotan niitä sitten kylmässä vedessä mutta ei oikein kauaa helpota. Kesällä oli näin paha kanssa, mut nyt on palannut. Eli kai se jotain turvotusta sit on, muualla ei mitään.

Maikkis: kun siihen arvoon vaikuttaa niin moni muukin asia, mitä oot syöny sitä ennen, pitkäkö oli ateriaväli, miten oot nukkunut, stressi jne jne. On se vaan kummallista tuo kropan toiminta :D

Mun paino oli vihdoin noussut! :) (kerroinko tästä jo?) Mutta heti alkoi huolettamaan, että joko ne alkaa sitten heti kitisemään ettei saa nousta tai onko nyt sokeritkin sitten huonona kun paino on noussut ja oon syöny suklaata vähän liikaa.... Paastoarvoissa ei ainakaan oo ollu mitään muutosta, vuorokausikäyrää en oo vähään aikaan tehnyt, se vähän jännittää... kun oon syöny aika huonosti taas viime aikoina. Eli nyt on tullut jo melkein 1,5kg koko aikana.

Väsymys on ollut melko pahaa taas, ja hermojakin kiristää. Nyt kokeillaan nostaa thyroxinin annostusta vähän ja sitten kk päästä labraan, jos se jotain vaikuttais oloon.

Voikaa hyvin,
tömpsis ja persikka 32+1
 
Viimeksi muokattu:
Olipas siinä päivä. Vihdoin ja viimein saatiin uus kämppä ja avaimet käteen. Omistaja aukasi siin vedet ja laitti vedenlämmittimen päälle. Mentiin takas vanhalle asunnolle ja avomies lähti kaverinsa kanssa viemään muutamaa laatikkoa jo. Soitti hätääntyneenä vartin päästä että koko kämppä täynnä vettä.. Jeih. Oli sit vedenlämmittimen joku osa irronnu ja vuoti vettä reippaasti lattialle. Menipä mukavasti pari tuntia kuivaillessa lattioita, onneksi laminaatti ei nyt kauheita vahinkoja kärsinyt.. Ja tuli ainaski puhdas lattia! Nyt vaan masu niin kova että.. Ja jalkoja pakottaa siitä kyykkimisestä.. Pitäis viel jaksaa pari päivää muuttaa :/
 
Moiksun!
Oon ihan jämähtäny tonne facen puolelle! Ja nää uudet nettisivut on niiiin oudot etten osaa ees käyttää :D

Joo, mulla on nyt tämmönen tilanne että käyn ottaan kortisonia tayssissa kun oon auennut sisäsuulta vähän yli sentin ja supistuksia tulee aika paljon, välillä hieman kipeitäkin.. :s kotiin kuitenkin pääsin ja viikon päästä seuraava ultra jälleen. Mulla oli siis eilen tämä ultra jossa selvisi tämä.. :( olisi edes tämän kuun loppuun siellä eikä vielä kiirehtisi. Tiedossahan tämä oli että tulee aikaisemmin mutta ei nyt ihan vielä!

Mulla ei o niinkää turvotusta paitsi huomaa että kengät puristaa mitkä ennen on ollut sopivat.
Päivisin mua väsyttää, mutta illalla pyörin vaan sängyssä eikä uni tuu vaikka olis kuinka väsy! Vauva temmeltää masussa ja supistaa ja ravaan vessassa.. ja muutenki ei vaa tuu uni.. :(

Muuten täällä kaikki hyvin!!! :heart:

Neyski +poitsu 31+0 poksss :kiss:
 
Alexa ~ Toivottavasti kaikki on hyvin, tulehan kertomaan kuulumisia :hug:

Neyski ~ Voi kun vauva pysyisi vielä hetken masussa :heart: Voimia!

Itse en ole juurikaan istuskellut koneen ääressä, on niin tuskallinen asento ylävatsalle :( Alkaa hetkessä sattumaan niin lujaa, että on pakko nousta ylös. Puhelimella en jaksa ruveta pitkiä pätkiä kirjoittamaan...

Torstaina kävin sokerirasituksessa. Perjantaina soittelin tuloksia ja vastaanoton mukaan olivat ihan normit. Maanantaina soitan vielä neuvolaan ja kysyn tarkemmin, siellä kun ei oltu perjantaina paikalla. Maanantaina olisi tarkoitus mennä kokeilemaan töihin josko siellä pärjäisin, mutta luulenpa että nämä säryt eivät lakkaa siellä mihinkään - saati kun ei välillä pääse makaamaan jotta kivut hellittäisivät. Katsotaan, katsotaan... oikein mielelläni olisin ollut äitiysloman alkuun asti siellä. Eipä tuolle mitään voi kun kroppa ei kestä :(

Edelleen odotan äitiysrahapäätöstä, hitsi kun kestää kauan ja odottavan aika on pitkä...

Muuten täällä voidaan hyvin, vauva liikkuu kovasti ja mulla on kova pesärakennusvietti päällä - pinnasängynkin haluaisin jo koota ja laittaa valmiiksi, mutta vielä pitäisi malttaa hetki. Nyt pullakaffeelle :)

Judie + sintti rv30 *POX*
 
Neyski: sä et ehkä halua kuulla tätä mut esikoisen odotusaikana mulla kasvo jalat seuraavaan kokoon ;) kaikki kengät sit uusiks :D pelkään et kasvaa taas, heh, no ehkä ne venys sillon tarpeeks ettei enää veny :D enkä siis ollu ainoa, ihan yleinen raskauden aiheuttama "vaiva" :D

voikaa hyvin
tömpsis ja persikka 32+2
 
Pahoittelen epäaktiivisuutta :) Tosi vähän tulee käytyä täällä 2+ puolella enää.

SaaraW todella isot pahoittelut ja osanottoni :hug:

Tänne ei kummempaa, masu on valtava ja viikot vierii. Poitsu kasvaa niinku pitääkin :)

miranenn & tonttupoika 29+5
 
Heippis!

Meillä oli viikolla neuvola, taas ihmeteltiin että onpas vilkas kaveri =) Sf-mitta 28cm, eli yläkäyrällä mennään. Pikkukaveri siis kasvaa kuten pitääkin =) Sokerirasituksen tulokset sain myös, kaikki arvot kunnossa.

Töissä oleminen on nyt taas ollut helpompaa, liitoskivut eivät ole vaivanneet niin kovin, ja harkkasupparitkin tuntuvat laantuneen. Hyvä näin!

Mikähän Alexan tilanne mahtaa olla? Kuulosti vähän huolestuttavalta =/


Lisconen & pikkuheppu 30+3
 
Minnie82:
Se imetystyyny maksaa n.80 euroa. On kyllä ollut hyvä ja laadukas. Suosittelen.

Turvotuksia ei ole mulla ollut, sormukset ovat sormessa jne. Nivusten venyttäminen / avaaminen usein helpottaa nestekiertoa, eli jalat auki vaan. ;)
Painoa on mulle tullut n.11 kg mutta missään ei kyllä näy niin paljon. No toki vatsa on vauvan kokoinen ja rinnat ovat järkyn kokoiset myös, siroon b-kuppiin on tullut tripla täyte. :) Poista kipu jätä turvotus... Joo, mutta siis vatsa on pinkeä ja takaapäin ei tahdo huomata raskautta lainkaan.
Mulla on alkanut tulla huoli lapsiveden määrästä kun tuo tyyppi tuntuu niin selkeästi läpi vatsanpeitteiden, neuvolassa nyt seuraavat sitä, mutta vielä ei ollut lääkärin mukaan mitään hätää.
Tarvikkeita olen laitellut valmiiksi; pesin kaikki vauvan vaatteet ja kestovaipat, seuraavaksi täytän niillä vauvaa varten hankitun lipaston, osan siitä. Sänkyä ei vielä olla ostettu. Olen ensi viikon jälkeen äitiyslomalla joten hyvä että on edes vähän joita pientä puuhailtavaa jäljellä.

Voikaa hyvin!

VanamoBr + Tintti 33+6
 
Alexa toivottavasti kaikki pienellä hyvin.
Aika tuli synnytyssuunnitteluun jo, on 7.11.Tuskin siellä mitään ihmeellistä tulee, kun on 34 viikkoa täynnä niin ei enää estellä syntymistä. Uskon ja toivon että tämä kirppu kuitenkin pysyy vielä sen aikaa vatsassa .

Mullakin on jo miltei kaikki vauvanvaatteet pestynä, enää tarvisi rintapumppu ostaa, mutta senhän ehtii vauvankin kanssa hakea =)

Apua, synnytys alkaa tosiaan lähenemään. Eniten jännittää ehdinkö saamaan puudutusta jos tämä päättää tulla yhtä nopeasti tai nopeammn kuin edellinen. Kesto oli siis 3h edellisestä. Ja meiltä tunnin ajo Tayssiin..

Mukavaa viikon alkua!

syyselo ja kirppu 31+3
 
Hei kaikille!

Täällä äitipolin kontrolli takana ja kaikki toistaiseksi hyvin. Oli hyvät laitteet ja lääkäri, saatiin jopa 4D kasvokuvat:). Minua oli siis huolettanut vauvan koko,joka oli vk 32+1 1760g ja lääkärin mielestä hyvä. Sokerit ovat olleet koko ajan ok, joten poli seurantaa ei tällä erää, jos ei neuvolassa tai sokereissa tapahdu jotain...

Lauantaina oli myös synnytysvalmennus sairaalassa. Oli kiva nähdä tilat yms. Itseäni jäi lähinnä mietityttämään se, että ensi synnyttäjän ei kannata pitää kiirettä sairaalaan menossa (joka on toisaalta ihan ymmärrettävää) ja se, että jos vauva on perätilassa ja lapsivedet menee pitäisi mennä ambulanssilla,ettei napanuora luiskahda pois. Kait neuvolassa sitten selviää tarjonta, mutta vauvahan kääntyilee ja tuskin tunnen itse asentoa...no ei pidä liikaa miettiä...

Mietin tuota imetystyynyn ostoa...ehkä hankin jonkun tai lainaan kaverilta...ja tosiaan pelko synnytyksestä meinaa nostaa päätään. Kertokaahan konkarit onko epiduraali tai vastaava puudutus pysäyttänyt synnytyksen? Kätilö painotti myös,että mitä vähemmän puututaan kulkuun, sitä paremmin synnytys sujuu...toki avoimin mielin lähden kivunlievitykseen. Vaikea käsittää sitä kipua, kun ei kokemusta.

vk 32+4
 
Minnie82 mun esikoinen oli perätilavauva ja muistan että mulle sanoi hoitajat kans juuri tuon saman, et jos vedet menee niin sitten makuuasennossa sairaalaan. Lääkäri taas kumosi tämän sanomalla ettei se napanuora sieltä nyt niin vaan luiskahda ulos, ja oli sitä mieltä että mitään ambulansseja ei todellakaan tarvita. Muistan hyvinkin kuinka ristiriitaisia neuvoja tuli koko sen ajan kun mua valmennettiin perätilavauvani synnytystä ajatellen. Neuvolantätini sanoi mm. että väliliha leikataan AINA näissä tapauksissa, lääkäri taysissa sanoi että höpöhöpö se leikataan vain tarvittaessa. Että älä tosiaankaan mieti liikoja, vaan meet tilanteen mukaan ja maalaisjärjellä niin hyvä tulee, kun ei noi ammattilaisetkaan aina tiedä taikka ole samaa mieltä toistensa kanssa. =) Puudutuksista en osaakaan sanoa muuta kuin sen, että mun esikoinen kun syntyi sektiolla niin mulle tehtiin spinaalipuudutus joka vei kaiken kipu- ja kylmätunnon puolesta masusta alas asti ja se jäi ihan hyvänä kokemuksena mieleen vaikkakin olin kyllä kipeä sitten kun puudutus lakkasi. Mutta synnytyssupistuksista tai niistä kivuista en minäkään tiedä sitten yhtään mitään, joten samalla lailla mennään eteenpäin kuin sinäkin, odotetaan mitä tulevan pitää ja pyydetään kivunlievitystä sitten sen mukaan.

Tiikeli ja tulokas 28+6
 

Yhteistyössä